תוכן עניינים
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו) (תיקון), התשפ"ג-2023
"פרק ט'1: הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר
תקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו) (תיקון), התשפ"ג-2023
הליך רישוי הבנייה באמצעות מורשה להיתר הינו הליך רישוי שונה ביחס להליך הרישוי הרגיל. כהשלמה לתיקון שנערך בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016 בעניין זה, נדרש לערוך תיקונים מסוימים, טכניים בעיקר, בנוגע לעבודת מכון הבקרה במסלול רישוי באמצעות מורשה להיתר.
טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:
טיוטת תקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו) (תיקון), התשפ"ג-2023
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי הגדרות "בקרת ביצוע" ו- "בקרת תכן" בסעיף 1 וסעיפים 158כד, 158כט, 158נט ו-265 לחוק התכנון והבנייה[1], ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקין תקנות אלה: |
||||
|
1. |
בתקנות התכנון והבנייה (הקמת מכון בקרה ודרכי עבודתו), התשע"ח-2018[2] (להלן- התקנות העיקריות), בתקנה 42(ב), בסופה יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"ובכלל זה נספחי תכן המפורטים בסעיף 12 לתוספת הראשונה אף אם לא נדרשו לפי האמור באותו סעיף." |
|||
|
2. |
אחרי תקנה 90 לתקנות העיקריות יבוא: |
|||||
|
|
|
|||||
|
|
|
הוראות לעניין הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר לפי פרק ה'4 לחוק |
90א. |
בבקרת תכן ובבקרת ביצוע לעניין הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר כאמור בפרק ה'4 לחוק, ייקראו את תקנות אלה בשינויים המפורטים להלן: |
||
|
|
|
|
|
|
|
(1) בכל מקום, למעט בתקנה 60(ג), במקום "רשות הרישוי" או "המהנדס" יקראו "המורשה להיתר", ושינויי הצורה הדקדוקיים המחויבים ייעשו לפי זה; |
|
|
|
|
|
|
|
(2) לא יחול האמור בתקנה 39(1); |
|
|
|
|
|
|
|
(3) בתקנה 48(12), במקום "להערכת המהנדס כאמור בתקנה 56 לתקנות רישוי בנייה" יקראו "אלא אם כן נקבע אחרת במידע למורשה להיתר כהגדרתו בסעיף 158מז לחוק שנמסר "; |
|
|
|
|
|
|
|
(4) בתקנה 60(ג), אחרי "למהנדס הוועדה" יקראו "ולמורשה להיתר"; |
|
|
|
|
|
|
|
(5) בסעיף 12 לתוספת הראשונה, ברישה, המילים "בעת מסירת המידע להיתר" - יימחקו." |
___________ התשפ"ג (___________ 2023)
(חמ 3-5075)
__________________
מיכאל מלכיאלי
ממלא מקום שר הפנים
כללי:
הליך רישוי הבנייה באמצעות מורשה להיתר הינו הליך רישוי שונה ביחס להליך הרישוי הרגיל. כהשלמה לתיקון שנערך בתקנות התכנון והבנייה (רישוי בנייה), התשע"ו-2016 בעניין זה, נדרש לערוך תיקונים מסוימים, טכניים בעיקר, בנוגע לעבודת מכון הבקרה במסלול רישוי באמצעות מורשה להיתר.
תקנה 1:
מוצע להוסיף הוראה, הנוגעת הן להליך רישוי באמצעות מורשה להיתר והן להליך רישוי רגיל, לפיה מכון בקרה יהיה רשאי לדרוש מסמכים, הסברים והבהרות מאת עורכי בקשה הנדרשים לצורך הבקרה ובכלל זה נספחי תכן המפורטים בסעיף 12 לתוספת הראשונה אף אם לא נדרשו לפי האמור באותו סעיף. זאת מאחר שישנם נספחי תכן שיש להגישם רק אם נדרשה הגשתם במסגרת המידע להיתר שנמסר. מאחר ששלב המידע להיתר הוא שלב מקדמי וייתכן שלא ניתן יהיה לדרוש בשלב זה את הגשת כל נספחי התכן שיידרשו בסופו של דבר בשלב בקרת התכן, מוצע לאפשר למכון הבקרה לדרוש הגשת נספחי תכן כאמור.
תקנה 2:
מוצע להוסיף פרק לתקנות לעניין הליך רישוי באמצעות מורשה להיתר לפי פרק ה'4 לחוק במסגרתו יפורטו השינויים הנדרשים בנוסח התקנות בנוגע להליך רישוי כאמור, כמפורט להלן:
(א) מאחר שבהליך רישוי באמצעות מורשה להיתר, המורשה להיתר בא במקום רשות הרישוי והמהנדס, למעט בנוגע למסירת מידע להיתר, מוצע להטמיע זאת בכל מקום בתקנות, למעט במצב בו גילה בקר ליקוי, טעות, חוסר בהירות או חריגה מהוראות התכן בביצוע העבודות, ועל אף שדרש את תיקונם לא בוצע התיקון במועד שהורה מכון הבקרה.
(ב) מכון הבקרה פועל מול המורשה להיתר במקום רשות הרישוי. לפיכך לא תחול ההוראה הקבועה בתקנה 39(1) לפיה נדרשת החלטת רשות הרישוי לכך שהבקשה להיתר עומדת בתנאי הבקרה המרחבית כתנאי לביצוע בקרת תכן במכון הבקרה.
(ג) מהנדס הוועדה אינו מעורב בהליך הרישוי ולפיכך אינו יכול להעריך אם כמות הפסולת היא מזערית ולקבוע זאת בהיתר הבנייה, כאמור בתקנה 48(12) המפנה לתקנה 56 בתקנות רישוי הבנייה אלא במסגרת המידע למורשה להיתר.
(ד) בנוגע לחריג האמור בפסקה (א), נותרת חובת הדיווח של מכון הבקרה למהנדס הוועדה והדיווח למורשה להיתר מתווסף לה. הדיווח למהנדס הוועדה נדרש הן לאור הסיכונים העלולים לנבוע כתוצאה ממצב של אי תיקון הנדרש בהתאם להוראות הבקרה והן מאחר שסמכויות האכיפה ובכלל זה מתן צווים להפסקת העבודה נתונות בידי הוועדה המקומית ולא הועברו למורשה להיתר.
(ה) מאחר שהסמכות הנתונה למהנדס בסעיף 12 לתוספת הראשונה, לפטור מהגשת נספח תכן, ניתנת בידי המורשה להיתר, מוצע למחוק את התנאי לפיו יש להפעיל את הסמכות בעת מסירת המידע להיתר, שכן המורשה להיתר אינו מוסר את המידע להיתר.