תאריך תצוגה: 25/01/2023

טיוטת תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס)(תיקון) [נלווה לתקנות רישו פקחי טיסה], התשפ"ג-2023

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס)(תיקון), התשפ"ג-2023.

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

רת"א מקדמת תקנות לאימוץ  התקנה האירופית בדבר רישוי פקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה – הצעת תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023 (להלן – תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות), וזאת במקום ההסדרים החלים כיום בפרק השני לחלק ה' והפרק השני לחלק ו' לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א - 1981 (להלן - "התקנות העיקריות").

תיקון תקנות זה מהווה מהלך משלים להתקנת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות - ומהותו מחיקת הסדרים בתקנות העיקריות שמתייתרים עם תיקון תקנות רישוי פקחי טיסה  החדשות, וכן תיקון הסדרים לשם התאמתם לתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

 

 

 

תקנות הטיס (רשיונות לעובדי טיס) (תיקון) [נלווה לתקנות רישו פקחי טיסה], התשפ"ג-2023

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 2, 3, 5, 6, 9, ו-168(א) לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתייעצות עם שר הבריאות לפי סעיף 6 לחוק ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי החוק ולפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה:

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א-1981[3] (להלן - התקנות העיקריות) -

 

 

 

(1) בהגדרה "מדמה" המלים ", פיקוח על תעבורה אווירית" – יימחקו;

 

 

 

(2) בהגדרה "עובד טיס", בסופה  יבוא "ולעניין הפרקים השביעי והשמיני לחלק הראשון - גם פקח טיסה ופקח טיסה מתלמד";

 

 

 

(3) אחרי ההגדרה "עובד קבוע" יבוא:

 

 

 

 

""פקח טיסה" - מי שקיבל רישיון פקח טיסה כהגדרתו בתקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023[4];

 

 

 

 

"פקח טיסה מתלמד" - מי שקיבל רישיון מתלמד כהגדרתו בתקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023;";

 

 

 

(4) במקום ההגדרה "רשות הרישוי" יבוא:

 

 

 

""רשות הרישוי" - המנהל או מי שהוא הסמיך לפי סעיף 169(א) לחוק, לצורך ביצוע תפקידי רשות הרישוי לפי תקנות אלה;";

 

 

 

(5) בהגדרה "רשיון עובד טיס" בסופה יבוא: ",  ולעניין תקנה 27 והפרקים השביעי והשמיני לחלק הראשון - גם רישיון פקח טיסה ורישיון פקח טיסה מתלמד";

תיקון תקנה 6

2.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות, פסקה (5) - תימחק.

תיקון תקנה 7

3.  

בתקנה 7 לתקנות העיקריות - 

 

 

 

(1) פסקת משנה (2)(ה)(4) - תימחק;

 

 

 

(2) פסקה (6) - תימחק.

תיקון תקנה 12

4.  

בתקנה 12(א) לתקנות העיקריות, במקום "רשיון מפקח על תנועה אוירית" יבוא "רישיון פקח טיסה מתלמד".

תיקון תקנה 12א

5.  

בתקנת 12א(א) לתקנות העיקריות, במקום "רשיון למפקח על תנועה אוירית" יבוא "רישיון פקח טיסה מתלמד".

תיקון תקנה 21ד

6.  

בתקנה 21ד לתקנות העיקריות -

 

 

(1) פסקת משנה (א)(3) - תימחק;

 

 

(2) בתקנת משנה (ה), במקום "פת"א" יבוא "נת"א";

 

 

(3) תקנת משנה (ו) - תימחק;

 

 

(4) בתקנת משנה (ח), במקום "פת"א" יבוא "נת"א".

תיקון תקנה 25

7.  

בתקנה 25 לתקנות העיקריות, המלים "כמפקח על תנועה אוירית," - יימחקו.

ביטול הפרק השני בחלק ה'

8.  

בחלק ה' לתקנות העיקריות, הפרק השני - בטל.

תיקון תקנה 292

9.  

בתקנה 292 לתקנות העיקריות, בפסקת משנה (1)(ה), במקום "מפקח על תנועה אוירית" יבוא "פקח טיסה".

ביטול הפרק השני בחלק ו'

10.  

בחלק ו' לתקנות העיקריות, הפרק השני - בטל.

תיקון התוספת הראשונה

11.  

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות:

 

 

 

(1) בפרק 1, בפרט  1.1 בפסקה (ג), במקום פסקת משנה (1) יבוא:

 

 

 

 

"(1)    רישיון פקח טיסה;

 

 

 

 

(2)      רישיון פקח טיסה מתלמד.".

 

 

 

(2) בפרק 9, בפרט 9.1, בפסקה (ו), במקום "כמפקח על תנועה אוירית" יבוא "כפקח טיסה או פקח טיסה מתלמד";

 

 

 

(3) בפרק 12, בספרורים 16, 17 ו- 18  לטבלה, בטור ב' מולם, בכל מקום, במקום "רישיון מפקח על תנועה אווירית" יבוא "רישיון פקח טיסה או רישיון פקח טיסה מתלמד".

תחילה

12.  

תחילתן של תקנות אלה ...

 

 

 

 

_________ התשפ"ג

 

__________ (2023)

(חמ__________)

שר התחבורה והבטיחות בדרכים


דברי הסבר

כללי

במסגרת תקנות הטיס (רישיונות לעובדי טיס), התשמ"א - 1981 (להלן - התקנות העיקריות)  נקבעה חובת רישוי אישי לשני סוגים של "עובדי טיס" בהקשר מתן שירותי  ניהול תעבורה אווירית : האחד -  מפקחים על תנועה אווירית ומאמניהם (פרק שני לחלק ה' ופרק שני לחלק ו' לתקנות העיקריות) , והשני - תדריכני מודיעין טיס ומאמניהם (פרק שלישי לחלק ה' ופרק שלישי לחלק ו' לתקנות העיקריות). הצעה לביטול חובת הרישוי האישי לתדריכני מודיעין טיס מונחת כיום על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת לאישורה.

לעניין החלקים בתקנות הרישיונות הקובעים את התנאים לרישוי מפקחים על תנועה אווירית - נמצא כי חלקים אלה הם  ארכאיים, לא עברו עדכון יסודי מעל 40 שנה,  ולא "הדביקו" את ההתפתחויות  בעולם שירותי הנת"א, ואף אינם תואמים את הסטנדרטים הבינ"ל שקבע ICAO לעניין רישוי פקחי טיסה. 

כך לדוגמה: ארבעת ההגדרים האפשריים על פי תקנות הרישיונות ברישיון פקח טיסה, אינם תואמים את דרישות ICAO בנספח 1 לאמנה (אשר כאמור  קובע 6 קטגוריות של הגדרים); בתקנות הרישיונות הקיימות חסרות דרישות מהותיות בכל הקשור לתהליך ההכשרה וההדרכה של מבקש רישיון פקח טיסה (נושאי ידע נדרשים, דרישות לעניין הכשרה מעשית וחניכה בפועל וכיו"ב); לא קיים בתקנות הרישיונות זכר לדרישה לרישוי בית ספר לפיקוח טיסה במסגרת הכשרת מבקש רישיון פקח טיסה ומבקש הוספת הגדרים ברישיון; לא קיימות בהן כמעט דרישות לעניין שמירת כשירות בעל רישיון מפקח על תנועה אווירית לאורך חייו המקצועיים; לא קיימות בהן הוראות לעניין תהליך חזרה לכשירות לפקח ש"איבד כשירות" (לדוגמה - לאחר היעדרות ממושכת מעבודתו).

בנוסף, יש בתקנות סתירות, תרגומים שגויים וחוסר בהירות.

החוסרים בתקנות חייבו השלמה של ואקום רגולטורי, השלמה שבוצעה באופן חלקי באמצעות הנחיות שנקבעו בספרי העזר המבצעיים של יחידות הנת"א כחלק מהליך רישוי היחידות, אך אין בכך כדי להוות תחליף לתקנות שלמות ומעודכנות בנושא רישוי פקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה.

בשנת 2016 רת"א השלימה דיווח הבדלים ("Differences") ל- ICAO, לגבי אופן היישום של מדינת ישראל בהתייחס ל- 18 סטנדרטים לרישוי פקחי טיסה, המפורטים בנספח 1. דיווח זה כלל הבדלים משמעותיים אשר דורשים תיקון חקיקה להשלמת פערים אלה. בהתאם, רת"א דיווחה ל- ICAO כי תבצע פעולה מתקנת (CAP) - עדכון תקנות הרישיונות והתאמתן לסטנדרטים הבינ"ל. על כן, רת"א החלה בפרויקט התקנת תקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), (להלן - תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות) שיתבססו על התקנה האירופית לנושא רישוי פקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה: תקנת הנציבות האירופית מס' 2015/340 מ-20 בפברואר 2015, הקובעת דרישות טכניות והליכים מינהליים הקשורים ברישיונות ותעודות לפקחי טיסה, שקישור אליה נתון באתר האינטרנט של הרשות (להלן - התקנה האירופית).

במקביל לתיקון תקנות רישוי פקחי טיסה, נדרש לבצע תיקון נילווה בתקנות העיקריות, שמהותו מחיקת הסדרים שמתייתרים עם תיקון תקנות רישוי פקחי טיסה וכן תיקון הסדרים כך שיהיו תואמים לתיקון תקנות רישוי פקחי טיסה. בנוסף, החובה לרישיון פקח טיסה מתלמד, כתנאי למתן שירותי פיקוח טיסה תחת השגחה היא חובה חדשה המוסדרת לראשונה במסגרת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות , כאשר התנאים למתן רישיון לפקח טיסה מתלמד שעניינם העדר עבר פלילי, התאמה ביטחונית והתאמה בריאותית, יוסדרו בתקנות העיקריות.

מקור הסמכות לתיקון התקנות:

מקור הסמכות לתיקון התקנות המוצע הוא בסעיפים 2 (קביעת תפקידים  הטעונים רישיון עובד טיס ), 3(ב) (קביעת תנאים למתן רישיון עובד טיס או הגדר שבו), 5 (סיווג בטחוני והתאמה ביטחונית של עובדי טיס), 6 (דרישת התאמה בריאותית של עובד טיס), 9 (חובות, הגבלות ותנאים נוספים לשימוש ברישיון עובד טיס), ו- 168(א) – סמכות הביצוע הכללית של השרה.

 

התייעצויות ואישורים

במסגרת תיקון התקנות המוצע מבוקש לקבוע כי בעל רישיון פקח טיסה מתלמד יהיה חייב בתעודה רפואית המאשרת התאמה בריאותית לדרגת בריאות סוג 3. המשמעות היא גם החלה של כלל הדרישות וההליכים החלים כיום מכוח הפרק השמיני לחלק הראשון והתוספת הראשונה לתקנות העיקריות לשם קבלת תעודה רפואית סוג 3. הגם שבפועל עד היום ... הרי שמבחינה פורמלית חובה זו נקבעת לראשונה, ולכן נדרשת התייעצות עם שר הבריאות לפי סעיף 6(ב) לחוק הטיס.

כמו כן, בהתאם לסעיפים 2, 3(ב), 5, ו- 6 לחוק, תקנות הקובעות תפקידים הטעונים רישיון עובד טיס, תנאים למתן הרישיון, וקביעת תפקידים אלה כטעונים התאמה ביטחונית ובריאותית - כל אלה טעונים את אישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

נכון כי חלק מהתקנות המוצעות מבטלות דרישות בעניינים האמורים, אך גם ביטול של דרישות מותקן מכוח אותם סעיפים ולכן טעון את אישורה של ועדת הכלכלה של הכנסת.

לתקנה 1 המוצעת  - תיקון תקנה 1 לתקנות הרישיונות (הגדרות)

לפסקה (1) - מבוקש למחוק מהגדת המונח "מדמה" את המלים "פיקוח על תעבורה אווירית" משום שלאחר קביעת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, מדמה לפי התקנות העיקריות לא יהיה עוד מיועד לדמות פעילות של פיקוח טיסה, וכלל ההוראות לגבי מדמה פיקוח טיסה יוסדרו בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לפסקה (2) - נכון להיום הגדרת "עובד טיס" בתקנות העיקריות היא "מי שקיבל רישיון כאמור בתקנות 5 ו-6"; בהתאם לתקנות 2 ו- 3 המוצעות, רישיון מפקח על תעבורה אווירית וכלל ההגדרים בו, כולל הגדר מאמן, ייגרעו מרשימת הרישיונות וההגדרים שרשות הרישוי מוסמכת לתת לפי התקנות העיקריות. זאת שכן מתן רישיונות בתחום זה יוסדר בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות. כלומר, המלים "מי שקיבל רישיון כאמור בתקנות 5 ו-6" לא יכללו גם פקחי טיסה. יחד עם זאת מוצע כי לגבי ההליכים והתנאים לקבלת תעודה רפואית לפי הפרק השמיני לחלק א' והתוספת הראשונה לתקנות הרישיונות לעניין מבקש רישיון פקח מתלמד ומבקש/מחזיק רישיון פקח טיסה - ימשיכו לחול ההסדרים לפי התקנות העיקריות (באמצעות הפניה אליהן מתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות).

כמו כן, בפרק השביעי לחלק א' לתקנות העיקריות מפורטים הסדרים לגבי התנהלותה של ועדת הערר לרישוי עובדי טיס, שהוקמה לפי סעיף 39 לחוק הטיס. מוצע כי גם הסדרים אלה ימשיכו לחול לגבי פקחי טיסה ופקחי טיסה מתלמדים.

לפיכך, מוצע להוסיף להגדרת "עובד טיס" את המלים: "ולעניין הפרקים השביעי והשמיני לחלק הראשון - גם פקח טיסה ופקח טיסה מתלמד;", כך שגם הם ייחשבו עובדי טיס לצורך תקנות אלה;

לפסקה (3) - מוצע להוסיף  אחרי ההגדרה "עובד קבוע" שתי הגדרות חדשות:

1)  ""פקח טיסה" - מי שקיבל רישיון פקח טיסה כהגדרתו בתקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023;

2)  "פקח טיסה מתלמד" - מי שקיבל רישיון מתלמד כהגדרתו בתקנות הטיס (רישיונות לפקחי טיסה ובתי ספר לפיקוח טיסה), התשפ"ג-2023;"

זאת שכן אלה המונחים בהם נעשה שימוש במסגרת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לפסקה (4) -  נכון להיום הגדרת "רשות הרישוי" בתקנות העיקריות היא "מי ששר התחבורה מינה אותו להיות רשות הרישוי לענין תקנות אלה".

מאז חקיקת חוק הטיס ב- 2011 הגדרה זו אינה נכונה שכן לפי סימן א' לפרק ב' לחוק הטיס מנהל רת"א הוא "רשות הרישוי ", לפי סעיף 169(א) לחוק הטיס מנהל רת"א מוסמך להסמיך בסמכויותיו את מי מעובדי רת"א, ולפי סעיף 199(ב) לחוק הטיס נקבע כי "רשות הרישוי שמונתה לפי תקנה 1 לתקנות הרישיונות, וכיהנה ערב יום התחילה, יראו אותה כאילו הוסמכה בידי המנהל מכוח סמכותו לפי סעיף 169(א), לצורך ביצוע תפקידיה לפי התקנות האמורות."

לפיכך, מבוקש להחליף את הגדרת "רשות הרישוי" להגדרה שתשקף נכונה את המצב המשפטי החל: ""רשות הרישוי" - המנהל או מי שהוא הסמיך לפי סעיף 169(א) לחוק, לצורך ביצוע תפקידי רשות הרישוי לפי תקנות אלה";".

לפסקה (5)  - נכון להיום הגדרת  המונח "רישיון עובד טיס" היא: "רשיון עובד טיס תקף שניתן לפי תקנות אלה". כמוסבר לעיל, מעת קביעת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, רישיונות לפקחי טיסה ופקחים מתלמדים לא יינתנו לפי התקנות העיקריות אלא לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות. כלומר, רישיונות פקח טיסה ופקח מתלמד לא ייחשבו עוד "רישיון עובד טיס" לעניין התקנות העיקריות.

יחד עם זאת מוצע כי בשני נושאים ימשיכו לחול ההסדרים לפי התקנות העיקריות (באמצעות הפניה אליהן מתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות):

-  ההליכים והתנאים לקבלת תעודה רפואית לפי הפרק השמיני לחלק א' והתוספת הראשונה לתקנות הרישיונות לעניין מבקש רישיון פקח מתלמד ולעניין מבקש/מחזיק רישיון פקח טיסה;

-  ההסדר לקבלת כפל רישיון במקרה של רישיון עובד טיס שאבד או הושמד לפי תקנה 27 לתקנות העיקריות.

כמו כן בפרק השביעי לחלק א' לתקנות העיקריות מפורטים הסדרים לגבי התנהלותה של ועדת הערר לרישוי עובדי טיס, שהוקמה לפי סעיף 39 לחוק הטיס. מוצע כי גם הסדרים אלה ימשיכו לחול לגבי פקחי טיסה ופקחים מתלמדים.

לפיכך, מוצע להוסיף להגדרת "רישיון עובד טיס" בסופה, את המלים: "ולעניין תקנה 27 והפרקים השביעי והשמיני לחלק הראשון - גם פקח טיסה ופקח טיסה מתלמד;", כך שגם הם ייחשבו עובדי טיס לצורך תקנות אלה.

לתקנה 2 המוצעת - תיקון תקנה 6 לתקנות הרישיונות (סוגי רישיונות לעובדי טיס שאינם אנשי צוות אויר)

בתקנה 6 לתקנות העיקריות מפורטים סוגי הרישיונות שרשות הרישוי רשאית לתת מכוחן. בין השאר מנוי בה כיום  (בפסקה (5)) רישיון "מפקח על תנועה אווירית". מבוקש למחוק את פסקה (5) - כלומר, הרישיונות שרשות הרישוי תהיה רשאית לתת לפי התקנות העיקריות לא יכללו רישיון מסוג "מפקח על תנועה אוירית", משום שמתן רישיון זה יהיה לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לתקנה 3 המוצעת - תיקון תקנה 7 לתקנות הרישיונות (סוגי ההגדרים לעובדי טיס)

בתקנה 7 לתקנות העיקריות מפורטים סוגי ההגדרים שרשות הרישוי רשאית לתת לעובדי טיס.

בפסקה (2)(ה) המפרטת את הגדרי המאמן על סוגיהם השונים, בפסקת משנה (4) פורט הגדר מסוג "מאמן מפקח תנועה אוירית". בפסקה (6) פורטו הגדרי פיקוח על תנועה אוירית ("פיקוח שדה",  "פיקוח גישה", "פיקוח מרחב", ו- "פיקוח מכ"מ").

מבוקש למחוק את פסקת משנה 7(2)(ה) (4) ואת פסקה (6), כלומר, ההגדרים שרשות הרישוי תהיה רשאית לתת לעובד טיס לפי התקנות העיקריות לא יכללו הגדר מאמן מפקח תעבורה אווירית ואת הגדרי פיקוח על תנועה אווירית, משום שהגדרים אלה יינתנו לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לתקנה 4 המוצעת - תיקון תקנה 12 לתקנות הרישיונות (אישור היעדר הרשעות פליליות)

תקנה 12 לתקנות העיקריות קובעת תנאים לעניין עברו הפלילי של מבקש רישיון מסוגים שונים (איש צוות אוויר, מפקח על תנועה אווירית, קצין מבצעי אוויר ורישיון טייס מתלמד), וכן מגבילה בעל רישיון כאמור מלעשות שימוש בזכויות שלפי רישיונו לתקופה מסוימת (כאמור בתקנה 12(א)), אם הוא הורשע בעבירה פלילית מסוג העבירות המנויות בחלק א' לתוספת השישית.

מבוקש כי הסדר זה ימשיך לחול על מבקש רישיון פקח מתלמד (שזוהי "נקודת הכניסה" לתהליך רישוי פקחי טיסה)  ולכן מוצע להחליף את המונח "רשיון מפקח על תנועה אווירית" במונח העדכני "רישיון פקח טיסה מתלמד", וזאת על מנת ליצור אחידות עם המונחים החדשים בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לתקנה 5 המוצעת - תיקון תקנה 12א לתקנות העיקריות (תעודה מאת קצין בטחון)

תקנה 12א לתקנות העיקריות קובעת כי מבקש רישיון מבקש חידוש רישיון מסוגים שונים (איש צוות אוויר, מפקח על תנועה אווירית, קצין מבצעי אוויר ורישיון טייס מתלמד) נדרש להציג לרשות הרישוי אישור חתום בידי קצין הבטחון של משרד התחבורה.  אישור זה ניתן על בסיס תהליך של תאמה ביטחונית על בסיס סיווג בטחוני שעורך שירות הביטחון הכללי לפי  סעיף 7(ב)(3) לחוק שירות הביטחון הכללי, התשס"ב-2002 - והסמכות לשר התחבורה לקבוע סוגי רישיונות עובדי טיס ששירות הביטחון הכללי ימלא לגביהם תפקיד זה נקבעה בסעיף 5 לחוק הטיס.

בתקנת משנה (ב) לתקנה 12א נקבע כי אם קצין הביטחון של משרד התחבורה מודיע לרשות הרישוי כי מחזיק רשיון מסכן או עלול לסכן את בטחון התעופה האזרחית - עליה לבטל את רישיונו. גם בעניין זה הודעת קצין הביטחון מבוססת על הערכות מסוכנות שמבצע שירות הביטחון הכללי (יצוין כי תקנת משנה (ג) דהיום עומדת בסתירה לסעיף 5 לחוק הטיס שלפיו ערר על החלטות בנושא זה יהיה לפי סעיף 15(ב) לחוק שירות הביטחון הכללי, ולכן היא בבחינת "אולטרא וירס").

מבוקש כי ההסדר בתקנה 12א ימשיך לחול לגבי מבקש רישיון פקח טיסה מתלמד (כלומר בשער הכניסה למסלול רישוי כפקח טיסה). משכך מוצע להחליף את המונח "רשיון למפקח על תנועה אוירית" במונח "רישיון פקח טיסה מתלמד", וזאת על מנת ליצור אחידות עם המונחים החדשים בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לתקנה 6 המוצעת - תיקון תקנה 21ד לתקנות העיקריות (מיומנות בשפה האנגלית

תקנה 21ד לתקנות העיקריות קובעת כי מבקש/מחזיק ברישיון עובד טיס מסוגים מסוימים (טייס, נווט טיס, מפקח על תנועה אווירית) נדרש להוכיח לרשות הרישוי את יכולתו לדבר בשפה האנגלית התעופתית ולהבינה לפחות ברמת מיומנות 4 ; כן נקבעו תקופות התוקף של כל רמת מיומנות (רמה 4 - תוקף של 3 שנים ממועד הבחינה; רמה 5 – תוקף של 6 שנים ממועד הבחינה; רמה 6 - כל עוד רישיון עובד הטיס לא בוטל.)  רשות הרישוי נדרשת לקבוע ברישיון עובד הטיס את רמת המיומנות שלו בשפה האנגלית ואת תקופת תוקפה.

הסדר זה מהווה יישום של סטנדרטים 1.2.9.1, 1.2.9.5, 1.2.9.6 לנספח 1 לאמנה.

לפסקאות (1) ו- (3) - החובה להוכחת מיומנות בשפה האנגלית למבקש רישיון פקח טיסה או פקח טיסה מתלמד תוסדר במסגרת תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות, ולא מכוח התקנות העיקריות. לכן יש למחוק את פסקת משנה (א)(3) (הקובעת כי מפקח על תעבורה אווירית נדרש להוכחת מיומנות בשפה האנגלית לפי תקנה 21ד לתקנות העיקריות) וכן יש למחוק את תקנת משנה (ו) הקובעת כי "מפקח על תנועה אווירית שלא צוינו ברישיונו רמת המיומנות שלו בשפה האנגלית ותקופת תוקפה כאמור בתקנת משנה (ג), לא יהיה רשאי לפקח על טיסות בין-לאומיות בנתיבים בין-לאומיים." זאת שכן הגבלה זו תחול מכוח תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.  בהקשר זה יצוין כי לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות כל פקח טיסה או פקח טיסה מתלמד המספק שירותי פיקוח טיסה חייב להיות בעל הסמכת מיומנות בשפה האנלית ברמה 4 לפחות, גם ביחידת נת"א שמספקת שירותי פיקוח טיסה לטיסות פנים ארציות ובנתיבים פנים ארציים. יצוין כי בפועל, לכלל פקחי הטיסה נכון להיום יש מיומנות בשפה האנגלית ברמה 4 לפחות.

לפסקאות  (2) ו-(4) – בתקנת משנה 21ד(ה) נקבע כי: "טייס או נווט טיס שלא צוינו ברישיונו רמת המיומנות שלו בשפה האנגלית ותקופת תוקפה כאמור בתקנת משנה (ג), אינו רשאי לשמש איש צוות אוויר בטיסה בין-לאומית או בטיסה באזור פיקוח של יחידת פת"א, שפורסם לגביה בפמ"ת כי שפת התקשורת הזמינה היחידה בה היא השפה האנגלית." בתקנת משנה 21ד(ח) נקבעו הגדרות של מונחים הרלבנטיים לתקנה 21ד, ובכלל זה הגדרת המונח "יחידת נת"א" (המוגדר על דרך ההפניה לתקנות ההפעלה). מבוקש להחליף את המונח "פת"א" במונח "נת"א" שהוא המונח העדכני שנקבע בחוק הטיס.

לתקנה 7 המוצעת - תיקון תקנה 25 לתקנות העיקריות (פטור למוסמכי חיל האוויר)

בתקנה 25 לתקנות העיקריות נקבע כי  מבקש רשיון עובד טיס שהוסמך בחיל האויר הישראלי כטייס, כנווט טיס, כטכנאי טיס, כאלחוטאי טיס לרדיו-טלפון, כטכנאי לבדק כלי טיס, כמפקח על תנועה אווירית, כמקפל מצנחים או כקצין מבצעי אויר, ובעת הגשת הבקשה הוא עוסק בפועל בחיל האויר הישראלי בתפקיד בו הוסמך כאמור, יהא פטור מהוכחת ידע מקצועי וכושר ביצוע או מיומנות טיסה, הכל לפי הענין, אם הוא פטור מהם בתקנות אלה.

מאחר שמעת כניסתן לתוקף של תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות רישיון לפקח טיסה או פקח טיסה מתלמד לא יינתן עוד לפי התקנות העיקריות, הרי שיש למחוק מתקנה 25 את ההתייחסות ל- "כמפקח על תנועה אוירית". יצוין כי אין בכוונת רת"א לתת פטור מדרישות ידע, ניסיון או מיומנות למי ששירת בחיל האוויר כפקח/בקר משום שלדעת גורמי המקצוע ברת"א אין המדובר בידע, ניסיון או מיומנות שווי ערך לאלה הנדרשים מפקח טיסה אזרחי. יצוין כי בפועל אין המדובר בשינוי מצב לרעה, שכן עד היום לא נעשה שימוש בתקנה 25 בהקשר מבקשי רישיון מפקח על תנועה אווירית שהיו בעלי עבר של בקרים/פקחים צבאיים (בשל חוסר הרלבנטיות של הידע והמיומנויות שנרכשים בעולם בקרת הטיסה הצבאית, לעניין הידע והמיומנות הנדרשים בעולם פיקוח הטיסה האזרחי).

לתקנה 8 המוצעת- ביטול הפרק השני בחלק ה' לתקנות העיקריות (רישיון פיקוח על תנועה אווירית)

בפרק השני לחלק ה' לתקנות העיקריות נקבעו כלל הדרישות וההליכים הספציפיים לצורך קבלת רישיון פקח טיסה וכל אחד מההגדרים שניתן לקבל בו. דרישות אלה יוסדרו בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות ולכן הן מתייתרות מהתקנות העיקריות ומוצע למחוק את הפרק בשלמותו.

לתקנה 9 המוצעת - תיקון תקנה 292 (הניסיון הדרוש לקבלת רישיון קצין מבצעי אוויר)

בתקנה 292 לתקנות העיקריות נקבעו דרישות הניסיון המזערי לשם קבלת רישיון קצין מבצעי אוויר; לפי תקנה 292(1)(ה) לתקנות העיקריות, אחת מהחלופות לרכיב הראשון של דרישות הניסיון היא  שנתיים של שירות בשלוש השנים שקדמו להגשת הבקשה לרשיון קצין מבצעי אוויר, בתפקיד מפקח על תנועה אווירית (לבד או בשילוב עם תפקיד אחר המפורט בתקנה 292). מבוקש להחליף את המונח "מפקח על תנועה אווירית" במונח "פקח טיסה", וזאת על מנת ליצור אחידות עם המונחים בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לתקנה 10 המוצעת – ביטול הפרק השני בחלק ו' לתקנות העיקריות (הגדר מאמן מפקח על תנועה אווירית)

בפרק השני לחלק ו' לתקנות העיקריות נקבעו כלל הדרישות וההליכים הספציפיים לצורך קבלת הגדר מאמן מפקח על תנועה אווירית. הוראות לעניין רישויים וכשירותם של מדריכים למבקשי רישיונות פקח טיסה/פקח טיסה מתלמד יוסדרו בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות ולכן הן מתייתרות מהתקנות העיקריות. לפיכך מוצע למחוק פרק זה בשלמותו.

לתקנה 11 - תיקון התוספת הראשונה

בתוספת הראשונה לתקנות העיקריות, שעניינה דרישות רפואיות מעובדי טיס, מבוקש להחליף את המונח "מפקח על תנועה אוירית" במונחים "פקח טיסה" ו"פקח טיסה מתלמד" לפי העניין, כפי שיפורט להלן.

לפסקה (1) – על פי התקינה הבינ"ל הישימה קיימות 3 דרגות בריאות לפיהן נבחנת התאמתם הבריאותית של עובדי טיס לשמש בתפקידם (1 הגבוהה ביותר עד 3 הנמוכה ביותר). האישור על עמידה בדרישות הבריאות ניתן באמצעות תעודה רפואית – ראו הפרק השמיני לחלק הראשון לתקנות העיקריות.

בפרט 1.1 לתוספת הראשונה מפורט איזה דרגת בריאות נדרשת לכל סוג רישיון. לגבי מפקח על תנועה אווירית, לפי פרט 1.1. פסקה (ג) הוא נדרש לדרגת הבריאות הנמוכה ביותר (דרגת בריאות 3). מוצע להחליף את המונח "רישיון מפקח על תנועה אווירית" ולקבוע במקומו  "רישיון פקח טיסה" ו – "רישיון פקח טיסה מתלמד".

יצוין כי על פי סטנדרט 4.3.2 לנספח 1 לאמנת שיקגו (בעניין התאמה בריאותית של פקח טיסה מתלמד) נקבע כי תנאי לכך שפקח טיסה מתלמד יקבל הדרכה בסביבה מבצעית (קרי – תהליך העבודה תחת השגחה בעמדת פיקוח "חיה") אלא אם כן יש לו תעודה רפואית לדרגת בריאות  3 (A Contracting State shall not permit a student air traffic controller to receive instruction in an operational environment unless that student air traffic controller holds a current Class 3 Medical Assessment).

כמו כן , בפועל , במצב הנוכחי, פקח מתלמד שמספק שירותי פיקוח טיסה תוך חניכה בעמדת פיקוח טיסה מבצעית, עושה זאת רק אם הוא אוחז בתעודה רפואית דרגה 3 (בהתאם לסעיף 4.3.2 לנספח 1 לאמנה).

לפסקה (2) – פרק 9 לתוספת הראשונה קובע דרישות רפואיות של כושר ראייה לגבי דרגת בריאות 3. בפסקה (ו) נקבע כי למבקש הנזקק לעדשות, יהיה זוג משקפיים חלופי המוכן לשימוש כאשר הוא ממלא תפקידו כמפקח על תנועה אווירית. מבוקש להחליף מונח זה במונחים "פקח טיסה או פקח טיסה מתלמד", לשם שמירה על אחידות עם המונחים לפי תקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

לפסקה (3) –  בפרק 12 לתוספת הראשונה קיימת טבלה המפרטת את משך התוקף של תעודה רפואית למבקש רישיון עובד טיס או לבעל רישיון עובד טיס, לסוג התעודה המבוקש (דרגה 1, 2, 3), גילו של מבקש/בעל הרישיון ולגבי טייסים, גם לפי סוג ההפעלה שהם מבצעים טבלה זו נקבעה אף היא בהתאם לתקינה הישימה בנספח 1 לאמנה.

שורות 16, 17 ו- 18 לטבלה מתייחסות לתעודה רפואית לדרגת בריאות סוג 3:

ת

מוצע להחליף את המונח "רישיון מפקח על תנועה אווירית" במונחים העדכניים - רישיון פקח טיסה או רישיון פקח טיסה מתלמד, בכל אחת מן השורות הללו, לשם שמירה על אחידות עם המונחים בתקנות רישוי פקחי טיסה החדשות.

יצוין כי בנספח 1 לאמנה (סטנדרטים והמלצות מס' 1.2.5.2, 1.2.5.2.4, 1.2.5.2.3) אין הסדר מפורש בעניין תוקף תעודה רפואית לפקח טיסה מתלמד (ייתכן כי בשל כך שמדובר בשלב זמני קצר יחסית שמשכו במקרים רבים הוא עד שנה) אך אנו יוצאים מנקודת הנחה כי חלים אותם הסדרים כמו על פקחי טיסה, לאותם מקרים שבהם תהליך החניכה בעמדה חיה ארוך יותר.

לתקנה 12 - תחילה

התיקון המוצע לתקנות העיקריות הוא נגזרת של תיקון תקנות רישוי פקחי טיסה. לפיכך מבוקש לקבוע את תחילת התיקון לתקנות העיקריות במקביל לתחילת תקנות רישוי פקחי טיסה, וזאת לצורך שלמות התמונה ומניעת מצב דברים של יתר/חסר באסדרה.

 

 

 



[1] ס"ח...

[2] ס"ח...

[3] ק"ת...

[4] ק"ת...