תאריך תצוגה: 18/01/2023

טיוטת צו פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים )תיקון מס' 2 והוראת שעה( (דחיית יום התחילה לעניין יחיד), התשפ"ג– 2023

 

 

א. שם הצו המוצע

צו פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים (תיקון מס' 2 והוראת שעה) (דחיית מועד תחילת החוק לעניין יחיד), התשפ"ג -2023.

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים, (תיקון מס' 2 והוראת שעה), התשפ"ב – 2022 (להלן – החוק) מסדיר את אופן שליחת מסרים מגופים ציבוריים ליחידים ולתאגידים באמצעים דיגיטליים. בהתאם לסעיף 19 לחוק מועד התחילה לעניין יחיד הינו שבעה חודשים מיום פרסומו או במועד שבו פרסם מנהל  רשות האוכלוסין וההגירה הודעה ברשומות כי הרשות השלימה את היערכותה ליישום אותן הוראות, לפי המוקדם. בהתאם לכך מועד התחילה לכל המאוחר הוא ביום 27.1.2023. עוד קובע החוק כי  השר רשאי להאריך, בצו, את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על שישה חודשים.

יישום החוק, לרבות ההיערכות הממשלתית למימוש דרישות החוק כוללת היבטים טכנולוגיים, משפטיים, מתודולוגיים ואבטחתיים רבים כדוגמת פיתוח מערכות טכנולוגיות, יצירת ממשקים בין מספר רב של גורמים, גיבוש מדיניות ועוד.

על אף שתהליכי האפיון הסתיימו ברובם, רשות האוכלוסין טרם השלימה את הקמת מערכת איסוף המענים הדיגיטלים, בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, כפי שהתריעה עוד במועד בו חוקק החוק. בחוק ישנן דרישות אשר טומנות מורכבות עסקית וטכנולוגית שמחייבות את רשות האוכלוסין לבצע התאמות ושינויים רוחביים בתהליכי העבודה הנוכחיים, בשיטות האינטגרציה ובשירותים הקיימים. בנוסף, רשות האוכלוסין מתמודדת עם משימות רבות הנוגעות ליישום תפקידיה הראשיים כגון: טיפול באלפי אזרחי אוקראינה הנמצאים בישראל ימים אלה, צמצום עומסים בתהליך הנפקת הדרכונים והטמעת מערכת הליבה החדשה "איתן", ועל כן נדרשת להקצות את משאביה המוגבלים גם למשימות אלה. לאור האמור, במטרה לסיים את בניית מערכות הדיוור הדיגיטלי לרבות שמירה על הסטנדרטים הנדרשים, מוצע לדחות את תוקף כניסת החוק. הדחייה המבוקשת היא לשישה חודשים, כפי שהחוק מאפשר. הדחייה לעניין דיוור ליחיד בלבד.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:

טיוטת צו מטעם מערך הדיגיטל הלאומי – במשרד הכלכלה והתעשייה:

טיוטת צו פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים )תיקון מס' 2 והוראת שעה( (דחיית יום התחילה לעניין יחיד), התשפ"ג– 2023

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 19(1) לחוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים (תיקון מס' 2 והוראת שעה), התשפ"ב – 2022 (להלן – החוק), אני מצווה לאמור:

 

 

 

דחיית יום התחילה לעניין יחיד

1.  

יום התחילה לעניין יחיד כאמור בסעיף 19(1) לחוק נדחה ליום ח' בתמוז התשפ"ג (27 ביוני 2023) או למועד שבו פרסם מנהל רשות האוכלוסין וההגירה הודעה ברשומות כי הרשות השלימה את היערכותה ליישום אותן הוראות, לפי המוקדם.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

ניר ברקת

שר הכלכלה והתעשייה

דברי הסבר

 

חוק פנייה לגופים ציבוריים באמצעי קשר דיגיטליים, (תיקון מס' 2 והוראת שעה), התשפ"ב – 2022 (להלן – החוק) מסדיר את אופן שליחת מסרים מגופים ציבוריים לתושבים באמצעים דיגיטליים. החוק קובע במסגרת פרק התיקונים העקיפים , תחת התיקון העקיף לחוק מרשם האוכלוסין כי תושב ישראל רשאי למסור מספר טלפון נייד ו/או כתובת דואר אלקטרוני למרשם האוכלוסין לצורך קבלת דיוור דיגיטלי מגופים ציבוריים כהגדרתם בחוק. מטרת החוק היא לאפשר לגופים ציבוריים לדוור לתושב שמסר את מענו הדיגיטלי למרשם האוכלוסין ולא סירב לקבלת דיוור דיגיטלי, מסרים דיגיטליים כחלופה לדיוור פיסי, לרבות חלופה לדואר רשום וקביעת חזקת מסירה דיגיטלית. החוק מאפשר לתושבים ליהנות מקבלת דיוור ציבורי דיגיטלי, מיידי, ישיר באופן שהוא קל ונוח לשימוש ומהצד השני מאפשר לגופים ציבוריים לחסוך בעלויות של דיוור פיסי, ולדוור באופן מהימן, בטוח ומיידי לתושבים

בהתאם לסעיף 19 לחוק נקבע כי יום התחילה ליחיד הינו שבעה חודשים מיום פרסומו או במועד שבו פרסם מנהל  רשות האוכלוסין וההגירה הודעה ברשומות כי הרשות השלימה את היערכותה ליישום אותן הוראות, לפי המוקדם. בהתאם לכך מועד התחילה לכל המאוחר הוא ביום 27.1.2023. עוד קובע החוק כי  השר רשאי להאריך, בצו, את התקופה האמורה בתקופה נוספת שלא תעלה על שישה חודשים.

יישום החוק, לרבות ההיערכות הממשלתית למימוש דרישות החוק כוללת היבטים טכנולוגיים, משפטיים, מתודולוגיים ואבטחתיים רבים כדוגמת פיתוח מערכות טכנולוגיות, יצירת ממשקים בין מספר רב של גורמים, גיבוש מדיניות ועוד.

על אף שתהליכי האפיון הסתיימו ברובם, רשות האוכלוסין טרם השלימה את הקמת מערכת איסוף המענים הדיגיטלים, בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, כפי שהתריעה עוד במועד בו חוקק החוק. בחוק ישנן דרישות אשר טומנות מורכבות עסקית וטכנולוגית שמחייבות את רשות האוכלוסין לבצע התאמות ושינויים רוחביים בתהליכי העבודה הנוכחיים, בשיטות האינטגרציה ובשירותים הקיימים. בנוסף, רשות האוכלוסין מתמודדת עם משימות רבות הנוגעות ליישום תפקידיה הראשיים כגון: טיפול באלפי אזרחי אוקראינה הנמצאים בישראל ימים אלה, צמצום עומסים בתהליך הנפקת הדרכונים והטמעת מערכת הליבה החדשה "איתן", ועל כן נדרשת להקצות את משאביה המוגבלים גם למשימות אלה. לאור האמור, במטרה לסיים את בניית מערכות הדיוור הדיגיטלי לרבות שמירה על הסטנדרטים הנדרשים, מוצע לדחות את תוקף כניסת החוק. הדחייה המבוקשת היא לשישה חודשים, כפי שהחוק מאפשר. הדחייה לעניין דיוור ליחיד בלבד. לאור האמור ניתן צו זה.