תאריך תצוגה: 06/10/2022

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג - 2022

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן [למילוי רק בעת הפצה להערות הציבור]

תיקון המשקלים המרביים המותרים לרכבים כבדים, והתאמת דרישות התקנות לתקינה האירופית

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ג - 2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 70(5), (17), ו-(24) לפקודת התעבורה [נוסח חדש][1] אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 314

1.  

בתקנות התעבורה, התשכ"א - 1961[2]  (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 314-

 

 

(1) (

בתקנת משנה (א)(1) -

 

 

 

(א)   

אחרי פסקת משנה (א1) יבוא -

 

 

 

 

(1) (

 "(א2) בעל 2 סרנים עם הינע חליפי, למעט אוטובוס

19,000

 

 

 

 

(2) (

"(א3) בעל 2 סרנים נטול פליטות

20,000"

 

 

 

(ב) (

אחרי פסקת משנה (ב) יבוא  -

 

 

 

 

(1)  

 "(ב1) בעל 3 סרנים עם הינע חליפי

26,000

 

 

 

 

(2) (

"(ב2) בעל 3 סרנים נטול פליטות

27,000"

 

 

 

(ג)  (

אחרי פסקת משנה (ג) יבוא  -

 

 

 

 

 

(1)  

"(ג1) בעל 3 סרנים כשעל הסרן המניע מותקנים, מכל צד, צמד גלגלים ומתלה אויר,  עם הינע חליפי

27,000

 

 

 

 

 

(2) (

"(ג2) בעל 3 סרנים כשעל הסרן המניע מותקנים, מכל צד, צמד גלגלים ומתלה אויר,  נטול פליטות

28,000"

 

 

 

 

(ד) (

אחרי פסקת משנה (ה) יבוא -

 

 

 

 

 

(1) (

"(ה1) אוטובוס מפרקי  עם הינע חליפי

29,000

 

 

 

 

 

(2) (

(ה2) אוטובוס מפרקי נטול פליטות

30,000"

 

 

 

(2) (

בתקנת משנה(ב) פסקה (1) – תימחק;

 

 

 

(3) (

אחרי תקנת משנה (ו) יבוא –

"(ז) בתקנה זו –

"הינע חליפי" – דלקים או מקורות כוח, אשר משמשים, חלקית לפחות, כתחליף לדלקים פוסיליים, באספקת אנרגיה לכלי תחבורה, ושיש בהם פוטנציאל תרומה להפחתת פליטות פחמן מרכבים, ובכלל זה:

(1)  חשמל, המשמש בכל סוגי רכב חשמלי;

(2)  מימן;

(3)  גז טבעי, לרבות ביומתאן, הן במצב צבירה של גז (Compressed Natural Gas – CNG) והן במצב צבירה נוזלי (Liquefied Natural Gas – LNG  );

(4)  גז פחמימני מעובה (גפ"מ);

(5)  אנרגיה מכנית לרבות חום שיורי;

 

"נטול פליטות" – רכב ללא מנוע בעירה פנימית, או עם מנוע בעירה פנימית אשר פולט פחות מ-1 גרם פחמן דו חמצני לקילווואט כמפורט בתקן E.E.C  (EC) No. 595/2009או שפולט פחות מ- 1 גרם פחמן דו-חמצני לק"מ כמפורט בתקן E.E.C (EC) No. 715/2007. "

 

תחולה

2.

תקנות אלה יחולו על רישום ראשוני של רכב או רישום רכב לאחר שינוי מבנה רכב כהגדרתו בתקנה 380(ד) לתקנות העיקריות.

 

 

___ ב________ התשפ"ג (___ ב________ 2022)

 (חמ  3-83ת1)

 

__________________

 מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

 

 

דברי הסבר

 

תקנה 1(1) –

תקנה 314(א)(1) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (להלן: "התקנות העיקריות") קובעת את המשקל הכולל המותר לרכב מנועי. כיום, התקנה אינה מתייחסת בנפרד לרכב עם הינע חליפי או לרכב נטול פליטות. רכבים אלה, שמהווים פיתוח של השנים האחרונות, כבדים יותר, בשל הצורך לשאת סוללות חשמליות בעלות משקל משמעותי.

מטעם זה, הוגדרו בדירקטיבה EC/96/53 של האיחוד האירופי רכב מנועי בעל הינע חליפי (Alternatively Fuelled) ורכב מנועי נטול פליטות (Zero Emission), תוך שנקבעו לגביהם משקלים כוללים מותרים גבוהים יותר בהשוואה למשקלים הכוללים המותרים של רכב עם מנוע בעירה פנימית.

אי ההתאמה כיום בין המשקלים הכוללים המותרים הקבועים בתקנה 314(א)(1) לתקנות העיקריות, לבין המשקלים הכוללים המותרים הקבועים בתקינה האירופית, יוצר חסם יבוא של רכבים בעלי הינע חליפי ורכבים נטולי פליטות המיוצרים בתקינה אירופית לישראל, ועומד בניגוד למדיניות משרד התחבורה המאמצת, ככלל, את התקינה האירופית במסגרת התקנות העיקריות.

לפיכך, מוצע להתאים את הוראות תקנה 314(א)(1) להוראות התקינה האירופית העדכנית בנושא משקלים כוללים מותרים לרכב מנועי.

תקנה 1(2) –

תקנה 314(ב) מגבילה את המשקל הכולל המותר על סרן קדמי להיגוי ברכב מנועי ל-7,500 ק"ג, בעוד שהתקינה האירופית, מאפשרת על סרן לא מניע בודד משקל מירבי של 10,000 ק"ג, בכפוף להרכבת צמיגים המותאמים לעומס המתוכנן על הסרן וכאשר העומס המתוכנן על סרן בודד לא מניע, הינו 8,000 ק"ג או יותר, יורכבו צמיגי בלון ברוחב 385 מ"מ לפחות. הפער בין דרישות התקנות בישראל להוראות התקינה האירופית כאמור, יוצר חסם ייבוא, ואינו עולה בקנה אחד עם מדיניות המשרד המאמצת ככלל, את התקינה האירופית במסגרת התקנות העיקריות. לפיכך, מוצע לתקן את תקנה 314(ב) בהתאם לדרישות התקינה האירופית בנושא משקל מירבי מותר על סרן קדמי להיגוי ברכב מנועי.

תקנה 1(3) - 

מוצע להגדיר את המונחים "הינע חליפי" ו-"נטול פליטות" בהם נעשה שימוש במסגרת תיקון תקנה 314(א), בהתאם להגדרותיהם בתקינה האירופית.



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש, עמ' 173

[2] ק"ת התשכ"א עמ' 1425; ק"ת התשפ"ב עמ'..