שם התקנות המוצעות
תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס' __), התשפ"ב-2022
א. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
ביטול הצורך בכך שטייס ראשי בשורות מחזיק רמ"א, המבצע הפעלה שלגביה הטייס המפקד לא נדרש להחזיק ברישיון טייס תובלה בנתיבי אוויר יהיה תמיד ובלי קשר למהות ההפעלה שמבצע מחזיק הרמ"א, בעל הגדר מכשירים, וייחוד הדרישה לעניין זה לאותם מקרים בהם מחזיק הרמ"א מבצע הפעלה שלגביה נדרש הטייס המפקד בהגדר מכשירים.
א. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים - רשות התעופה האזרחית:
טיוטת תקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה)(תיקון מס'...), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 46(א)(2) ו- 168 לחוק הטיס, התשע"א-2011[1] (להלן - החוק), לפי הצעת רשות התעופה האזרחית לפי סעיף 168(ב) לחוק, בהתאם לסעיף 197 לחוק, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקינה תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
תיקון תקנה 249 |
1. |
בתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981[3], בתקנה 249(ב)(2): |
||
|
|
|
|
(1) בפסקת משנה א. המילים "ובו הגדר מכשירים" - יימחקו; |
|
|
|
|
|
(2) אחרי פסקת משנה א. יבוא: |
|
|
|
|
|
|
"א1. אם מחזיק הרמ"א מבצע הפעלה שלגביה נדרש הטייס המפקד להגדר מכשירים - מחזיק בהגדר מכשירים תקף;" |
___ _____ התשפ"ב (___ _________ 2022)
(חמ 1299 - 3 - ת1)
__________________
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
כללי
תקנה 249 לתקנות הטיס (הפעלת כלי טיס וכללי טיסה), התשמ"ב-1981 (להלן - התקנות העיקריות), שעניינה: "כישורי כוח אדם בתפקידי הנהלה", קובעת את הכישורים, ההסמכות והניסיון הנדרשים מבעלי התפקידים המכהנים אצל בעל רישיון הפעלה אווירית לפי הפרק ה- 12 לתקנות העיקריות (להלן - מחזיק רמ"א).
תפקידים אלה מוגדרים בתקנות משנה (א), (ב) ו- (ג) בתור: "ממונה על המבצעים", "טייס ראשי וממונה על אימוני טיס" (להלן - טייס ראשי) ו"ממונה על כשירות אווירית נמשכת", בהתאמה.
לפי תקנה 249(ב) לתקנות העיקריות, הטייס הראשי צריך להיות כזה ש: "... מכיר ויודע את תכולת ספר העזר למבצעים של מחזיק הרשיון העומד להעסיקו או המעסיקו ואת תכולת מפרטי ההפעלה שלו, ואת הוראות פרק זה הדרושות לשם ביצוע נאות של תפקידיו..." וכן שמתקיימות לגביו דרישות שונות לגבי הרישיונות וההגדרים שהוא צריך להחזיק בהם וניסיון שעליו לצבור עובר למינויו לתפקיד, זאת שכן הטייס הראשי הוא "הסמכות העליונה" בהיבטי הפעלת כלי הטיס של מחזיק הרמ"א, ומצופה ממנו להיות בר-הסמכא, המורה והמחנך לגבי היבטים אלה.
בעקבות בדיקה מקצועית של הנושא ברת"א - בין היתר בעקבות בקשות מקרב ציבור בעלי העניין לבחון את הצורך בדרישה לכך שהטייס הראשי יהיה כזה שיש לו הגדר מכשירים, אף אם מחזיק הרמ"א לא מקיים הפעלות שנדרש לגביהן הגדר מכשירים - הוחלט לתקן את התקנה כך שהדרישה לגבי היות הטייס הראשי בעל הגדר מכשירים תחול רק במצב דברים בו מחזיק הרמ"א מקיים הפעלות שנדרש לגביהן הגדר מכשירים, כפי שיפורט להלן. הטעם לכך הוא שכאשר מחזיק רמ"א כלל אינו מקיים טיסות לפי כללי טיס מכשירים (למשל, עיקר פעילות המסוקים בישראל היום היא כזו שלא נעשית לפי כללי טיסת מכשירים אלא לפי כללי טיסת הראייה), הרי שהצורך בכך שהטייס הראשי שמעסיק אותו מחזיק רמ"א יהיה בעל הגדר מכשירים מיותרת ולעיתים אף אינה ישימה בפועל, בשל היעדר טייסים בעלי הגדר מכשירים מתאים. כך, למשל, רבים ממחזיקי הרמ"א המפעילים היום מסוקים מחזיקים בפטור מהדרישה כי הטייס הראשי שלהם יהיה בעל הגדר מכשירים, שכן בישראל מעט בעלי הגדר מכשירים למסוק, וזאת לנוכח היעדר הצורך בהגדר כאמור לחלק הארי של הטיסות שנעשה לפי כללי טיסת ראייה.
לפיכך, מבוקש לייחד את הדרישה מטייס ראשי שיהיה בעל הגדר מכשירים רק לגבי מחזיק רישיון שמקיים הפעלה שלגביה נדרש הטייס המפקד בהגדר מכשירים, כפי שיפורט להלן.
לתקנה 1 לתיקון המוצע שעניינה: "תיקון תקנה 249(ב)"
תקנה 249(ב) לתקנות העיקריות מפרטת את הדרישות שצריכות להתקיים בטייס ראשי בשורות מחזיק רמ"א.
בפסקה (2) קיים פירוט נוסף למקרה של טייס ראשי המועסק על ידי מחזיק רמ"א המבצע הפעלה שלגביה לא נדרש הטייס המפקד להחזיק רישיון טייס תובלה בנתיבי אויר. לפי הפסקה האמורה, בנוסחה הנוכחי, על הטייס הראשי להיות בעל רישיון טייס מסחרי תקף ובו הגדר מכשירים.
בפועל לא כל מחזיקי הרמ"א מפעילים כלי טיס לפי כללי טיסת מכשירים (כט"ם), וממילא טייסיהם אינם נדרשים ברגיל להגדר מכשירים לשם ביצוע הפעלות אלה, ומשכך גם אין צורך כי לטייס הראשי יהיה הגדר כזה, שיאפשר לו להיות הסמכות המקצועית בנושא. עם זאת, כאמור, הפסקה בנוסחה הנוכחי דורשת מהם טייס ראשי בעל רישיון עם הגדר מכשירים, בלי קשר למאפייני ההפעלה שהם מקיימים ואף אם אין הם מקיימים בפועל הפעלה לפי כללי טיסת מכשירים.
דרישה זו מקשה על מחזיקי רמ"א שאינם מקיימים הפעלה לפי כללי טיסת מכשירים למצוא טייס ראשי העומד בדרישות התקנות ומצמצמת את המועמדים האפשריים למשרה, מה גם שהדרישה לכך בנסיבות כאמור אינה הכרחית.
לפיכך, לאחר דיון מקצועי ברשות התעופה האזרחית, הוחלט לקדם תיקון לתקנת משנה זו שייחד את החובה להגדר מכשירים לטייס ראשי אך ורק אם מחזיק הרמ"א מבצע הפעלה שלגביה נדרש הטייס המפקד בהגדר מכשירים. כלומר, בהיעדר פעילות מכשירים של מחזיק הרמ"א, לא יידרש הטייס הראשי להיות בעל הגדר מכשירים. התיקון נועד להקל על מחזיקי רמ"א המבצעים את כל הפעלת בכללי טיסת ראייה.
לפיכך מבוקש, בתקנת משנה (ב)(2)א., למחוק את המילים "ובו הגדר מכשירים", כך שלא בכל מקרה בו ממונה טייס ראשי יידרש ממנו הגדר מכשירים (לתקנה 1(1) המוצעת).
בהמשך לכך מבוקש להוסיף פסקה חדשה, "א1." מספרה, ובה התנאי לפיו ככל שמדובר במחזיק רמ"א המבצע הפעלה שלגביה נדרש הטייס המפקד בהגדר מכשירים, אזי יהיה על הטייס הראשי להחזיק בהגדר מכשירים [תקף] בעצמו (לתקנה 1(2) המוצעת).
לעניין התחילה
היות ומדובר בהקלה שאינה דורשת היערכות מקדימה ממחזיקי הרמ"א, מוצע כי התקנות יחלו ביום פרסומן.