תאריך תצוגה: 21/08/2022

תקנות הפיקוח על יצוא בטחוני (פטור מרשיון שיווק בטחוני), התשפ"ב-2022

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 14(ב) ו-45 לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, התשס"ז-20071 (להלן החוק),

בהתייעצות עם שר החוץ ובאישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

בתקנות אלה:

 

 

          "יצואן" – מי שרשום במרשם הייצוא הביטחוני.

 

 

"פריט מסווג" – פריט שסווג ברמת סיווג "שמור" או גבוהה ממנה בהחלטה של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב);

"פריט בלתי מסווג" – פריט שסווג "בלתי מסווג" בהחלטה של הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב);

 

 

"הרשום במדינה", לעניין אדם – מדינת אזרחותו, לעניין תאגידמקום התאגדותו;

 

 

"מבקש" – יצואן המבקש לבצע פעולות שיווק ביטחוני;

 

 

"מידע למטרות שיווק" – מידע הנדרש לשיווק ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני ואינו בגדר ידע ביטחוני;

 

 

"מסמך רישום מוצר" – מסמך אישור רישום ציוד ביטחוני שהנפיקה הרשות המוסמכת ביחס למוצר שמבוקש לשווקו או לייצאו;

 

 

"ציוד טילים מקבוצה 1" – ציוד ותוכנה בתחום הטילים הכלולים בקבוצה 1 (Category 1) בתוספת לצו הפיקוח על יצוא ביטחוני (ציוד טילים), התשס"ח-20082 (להלן – צו ציוד טילים);

 

 

"קוד מקור" – אוסף פקודות הנכתבות בשפת תכנות, אשר לאחר תהליך הידור (קומפלציה) ייצרו את שפת המכונה (תוכנה) של המחשב;

 

 

"תערוכה" – תצוגה מסודרת,  בין שהיא נערכת בישראל ובין שהיא נערכת מחוצה לה, של ציוד ביטחוני או מידע למטרות שיווק של ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני, שמטרתה המרכזית היא שיווק ביטחוני, שפתוחה לציבור הרחב או לכלל העוסקים בייצור, שיווק או רכישה של ידע ביטחוני, ציוד ביטחוני או שירות ביטחוני; 

 

 

"כנס" – מפגש  רב משתתפים המוקדש לנושא מסוים; 

 

 

"רכיב" – כל חומר או חלק, הנתון לפיקוח על פי החוק, המשמש חלק מציוד ביטחוני ובלבד שאינו מוגדר בצווי הפיקוח ושלא ניתן לפרקו לרכיבים נוספים.

לעניין זה "צווי הפיקוח"– צו הפיקוח על ציוד ביטחוני (ציוד לחימה) התשס"ח-2008[1], צו הפיקוח על ציוד ביטחוני (ציוד דו-שימושי מפוקח) התשס"ח-2008[2], צו הפיקוח על ציוד ביטחוני (ציוד טילים) התשס"ח-2008;

 

 

"התחייבות" – בין אם בהסכם ובין אם במתן הצעה כהגדרתה בחוק החוזים (חלק כללי), התשל"ג-[3]11973;

 

 

"רשימת מוגבלים'" – פריטים הנתונים לפיקוח על פי החוק, המנויים ברשימה שתובא לידיעת הרשומים במרשם היצוא הביטחוני לעניין החוק והתקנות והצווים מכוחו;

הוראות כלליות

2.

(1)

הוראות תקנות אלה חלות על פעולות שיווק ביטחוני לגבי ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני מפוקח בתנאי שהיצואן המבקש מחזיק מסמך רישום מוצר לגביהם.

 

(2)

אין בתקנות אלו כדי לאפשר ביצוע פעולת שיווק ביטחוני בניגוד לפקודת המסחר עם האויב, 1939[4] או בניגוד להחלטת של מועצת הביטחון של האומות המאוחדות.

סייג

3.

(1)

 

תקנה 5 לא תחול על פעולות שיווק ביטחוני ביחס לציוד טילים

מקבוצה 1 או לידע ביטחוני הנוגע לציוד כאמור.

(2)

תקנה 5, למעט תקנה 5(5), לא תחול על פעולות שיווק ביטחוני ביחס לקוד מקור).

(3)

תקנה 5 לא תחול על פעולות שיווק של ידע ביטחוני, כהגדרתו בפסקה 2(2) לחוק, מול גורם שאינו גורם ממשלתי.

סמכות רשות מוסמכת

4.

(1)

לצורך תקנה זו ותקנות הפיקוח על ייצוא ביטחוני (פטור מרישיון ייצוא ביטחוני), רשאית הרשות המוסמכת לקבוע ולעדכן מעת לעת רשימות של מדינות (להלן – "קבוצה א'" ו"קבוצה ב'");  הרשימות אינן טעונות פרסום,  יונחו לעיון היצואנים במשרד הרשות המוסמכת ויובאו לידיעתם על-ידי הרשות המוסמכת.

 

 

 

(2)

הרשות המוסמכת רשאית לקבוע ולהודיע לידיעת הרשומים במרשם כי תקנה מתקנות אלו, לא תחול לתקופה מסוימת לעניין מדינה מסוימת או מוצר מסוים או סוגים של מוצרים, מטעמים של ביטחון לאומי, יחסי החוץ של המדינה והתחייבויותיה הבין-לאומיות ולשם שמירה על אינטרסים חיוניים אחרים של המדינה.

 

פטור לסוגים של פעולות שיווק ביטחוני

 

5.

 

 

 

מבקש יהיה פטור מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני בנוגע לפעולות המנויות להלן:

 

 

 

(1)

(א)

פעולות שיווק ביטחוני, בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני בלתי מסווגים, כדלקמן:

 

1.

מול גורם הרשום במדינה המנויה בקבוצה א', לשימוש סופי במדינה המנויה בקבוצה א';

 

2.

מול גורם הרשום במדינה המנויה בקבוצה ב', לשימוש סופי במדינה המנויה בקבוצה א', למעט פעולת שיווק ביטחוני של פריטים המנויים ברשימת המוגבלים;

 

3.

מול גורם הרשום במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', לשימוש סופי במדינה המנויה בקבוצה ב', למעט פעולת שיווק ביטחוני של פריטים המנויים ברשימת המוגבלים;

(ב)

הוראות פסקה זו לא יחולו על פעולות שיווק בטחוני של ידע לפיתוח וייצור;

 

 

(2)

פעולת שיווק ביטחוני של ציוד ביטחוני בלתי מסווג, למשתמש ביניים הרשום במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', שקיים לגביו רישיון שיווק ביטחוני בתוקף, למעט אחד מאלה:

 

(א)

פעולת שיווק ביטחוני של ידע לפיתוח וייצור;

(ב)

פעולות שיווק ביטחוני ביחס לפריטים המנויים ברשימת

המוגבלים, מול משתמש ביניים הרשום במדינה המנויה

בקבוצה ב';

 

(3)

פעולת שיווק ביטחוני לקראת העברת מפרט טכני לגורם במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', לצורך ייצור במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', של רכיב בלתי מסווג, לאחריו יסופק הרכיב בישראל ליצואן שהעביר את המפרט הטכני;

 

(4)

פעולת שיווק ביטחוני לקראת העברת ידע ביטחוני לגורם במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', לצורך ייצור במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', של ציוד ביטחוני בלתי מסווג, לאחריו יסופק הציוד בישראל ליצואן שהעביר את הידע הביטחוני;

 

(5)

פעולת שיווק ביטחוני לקראת החזרת ידע ביטחוני אשר הועבר לישראל כדין, לגורם מחוץ לישראל ממנו התקבל אותו ידע ביטחוני, ובלבד שלא נעשה בו שינוי בעת היותו בישראל;

 

 

(6)

פעולת שיווק ביטחוני לקראת העברת ידע ביטחוני לצורך הצגתו בכנס, בתנאי שסווג כבלתי מסווג או נוגע למוצר שסווג כבלתי מסווג במסמך רישום המוצר;  

 

(7)

הצגה או הדגמה בתערוכה כדלקמן:

(א)

הצגה של מידע בלתי מסווג למטרות שיווק, בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני בלתי מסווגים;

(ב)

הצגה והדגמה של ציוד ביטחוני בלתי מסווג;

(ג)

הצגה של מידע בלתי מסווג למטרות שיווק בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני מסווגים שעצם קיומם בלתי מסווג;

(ד)

 

הצגה של ציוד ביטחוני מסווג שעצם קיומו בלתי מסווג;

 

(8)

פעולת שיווק ביטחוני המתקיימת בתערוכה הנערכת במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', מול גורם הרשום במדינה בקבוצה ב', בנוגע לציוד ביטחוני בלתי מסווג המנוי ברשימת המוגבלים, למעט כל אחד מאלה:

(א)

פעולה המהווה התחייבות מכל סוג ליצוא ביטחוני, לרבות התחייבות מותנית בקבלת רישיון;

(ב)

פעולות שיווק בטחוני של ידע לפיתוח וייצור; 

 

 

(9)

פעולת שיווק ביטחוני של ציוד ביטחוני בלתי מסווג המנוי ברשימת המוגבלים, לצורך מתן שירות ביטחוני בישראל לציוד האמור והחזרתו אל המשתמש הסופי, או לצורך מתן שירות מרחוק, מישראל בלבד, לציוד ביטחוני הנמצא אצל המשתמש הסופי ובלבד שהתקיימו כל אלה:

(א)

לא חלפו 10 שנים ממועד הייצוא המקורי של הציוד הביטחוני, אשר יוצא תחת רישיון;

(ב)

יכולות הציוד הביטחוני לא שונו או שופרו באופן החורג מרישיונות השיווק או ייצוא;

(ג)

הרכיבים הנכללים בציוד הביטחוני שעבורו יינתן השירות אינם חורגים מתנאי רישיונות השיווק או הייצוא;

(ד)

כמות הציוד הביטחוני שעבורו יינתן השירות לא עולה על כמות הפריטים שיוצאו לפי רישיון הייצוא המקורי;

(ה)

השירות הביטחוני שניתן מרחוק לא יתאפשר לצורך הפעלה או הדרכה במסגרת הפעלה מבצעית;

 

(10)

פעולת שיווק ביטחוני מול גורם הרשום בקבוצה ב' לקראת החזרה של ציוד ביטחוני בלתי מסווג שלא יוצר בישראל והמנוי ברשימת המוגבלים, ליצרן הציוד או מי מטעמו במדינה המנויה בקבוצה א' או בקבוצה ב', ובלבד שיכולות הציוד הביטחוני לא שונו או שופרו בעת היותו בישראל. 

 

 

 

(11)

פרסום מידע למטרות שיווק באמצעות האינטרנט או אמצעי תקשורת המונים אחר הפתוח לכלל הציבור, בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני בלתי מסווגים או בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני מסווגים שעצם קיומם בלתי מסווג;

 

(12)

 העברת ידע ביטחוני כמשמעותו בפסקה (1) להגדרת ידע ביטחוני בסעיף 2 לחוק, אשר הוא מידע שהוא בנחלת הכלל;

 

תחילה

6.

תחילתן של תקנות אלה 90 ימים מיום פרסומן והן יחולו על פעולות שיווק ביטחוני שהחלו אחרי יום התחילה.

 

ביטול

7.

תקנות הפיקוח על יצוא בטחוני (פטור מרישיון שיווק בטחוני), התשס"ח-2008[5]בטלות.

 

 

___________ התשפ"ב

(___________ 2022)

חמ/

 

 

__________

בנימין גנץ

שר הביטחון

 

 

 

 

דברי הסבר

 

 

תקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (פטור מרישיון שיווק ביטחוני), תשס"ח-2008 קובעות רשימה של פעולות שיווק ביטחוני, כהגדרה בסעיף 14(א) לחוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, תשס"ז-2007 (להלן – החוק או חוק הפיקוח), אשר פוטרות מבקש מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני בנוגע אליהן.

הגדרת שיווק ביטחוני בסעיף 14(א) לחוק היא הגדרה רחבה הכוללת כל פעולה שמטרתה קידום עסקת יצוא ביטחוני, בישראל או מחוץ לישראל, בכתב, בעל-פה או בכל אמצעי אחר, במישרין או בעקיפין, בתמורה ושלא בתמורה ובכלל זה ניהול מו"מ לשם קידום עסקה כאמור. עוד קובע החוק את סמכות שר הביטחון לקבוע פטור מהחובה לקבל רישיון שיווק ביטחוני.

מוצע להרחיב את רשימת פעולות השיווק שעבורן לא יידרש רישיון ולהבהיר את הנסיבות שבהן פעולות שיווק ביטחוני לא נדרשות כיום ברישיון. הרחבת הפטורים תפחית את הנטל הרגולטורי על היצואנים, תצמצם את העומס המוטל על אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני (להלן – אפ"י) ותאפשר לו למקד את הפיקוח על יצוא ביטחוני במקומות הנדרשים.

מוצע, בפסקה (1), להגדיר מושגים שונים, שחלקם טרם הוגדרו בעבר, כמו "מסמך רישום מוצר", "יצואן", "כנס", "קוד מקור", "התחייבות", "רשימת מוגבלים", "רכיב" ועוד.

בהקשר להגדרת "יצואן" יובהר כי התקנות יחולו רק על מי שרשום במרשם הייצוא הביטחוני. חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני מגדיר כי דרכו של אדם המבקש לקבל רישיונות יצוא ולמעשה מבקש לעסוק בעולם של יצוא ביטחוני מתחילה ברישומו במרשם היצוא הביטחוני במשרד הביטחון, אשר נועד להבטיח כי לא עולה בעניינו מידע המטיל ספק בדבר אמינותו ויושרו (למשל על-ידי בדיקת קיומו רישום פלילי).

הרציונל העומד בבסיס החוק נשען על מורכבותו ורגישותו של עולם היצוא הביטחוני, הטומן בחובו היבטים רבים של ביטחון לאומי, יחסי החוץ של המדינה, חשיפה טכנולוגית, התחייבויות בין-לאומיות ועוד.

בפסקה (2) מוצע לעגן את מנגנון רישום המוצר המנוהל כיום על-ידי אפ"י ורישום כאמור מהווה תנאי למימוש תקנות הפטור. תקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (רישיונות), התשס"ח-2008, קובעות את הפרטים והמסמכים שיצואן נדרש להמציא במסגרת בקשה לרישיון. ואכן במסגרת רישום המוצר נדרש היצואן להמציא את הפרטים הרלוונטיים הנוגעים למוצר לרבות מפרט המוצר, מקורו ורכיביו.

מנגנון רישום המוצר מאפשר לאפ"י, יחד עם כלל הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, להבטיח כי הוגשו לו כלל הפרטים והמידע הנדרשים לגבי המוצר ובכך לנהל את מערך הפיקוח באופן אחראי וסדור ולגדר את הסיכונים הנוגעים למוצר. כמו כן, באמצעות רישום המוצר מכיר היצואן את הסיווג שניתן למוצר.

בסיום הליך רישום המוצר מקבל היצואן לידיו מסמך רישום מוצר המפרט את פרטי המוצר לגביו יחולו הפטורים או הרישיונות, ככל שיינתנו, סיווגו הביטחוני, כפי שנקבע על-ידי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון וכן מגבלות שונות הנוגעות למוצר, וזאת, בין היתר, במטרה לשמור על היתרון היחסי של מדינת ישראל ולהבטיח שהיצוא נעשה באופן אחראי. 

עוד מוצע לקבוע בפסקה (2) כי התקנות לא יחולו על פעולות שיווק למדינות אויב או על פעולות מול גורמים שהוחלט לגביהם במועצת הביטחון של האומות המאוחדות. 

בפסקה (3) מוצע לסייג את תכולת התקנות את תחולת התקנות מציוד טילים מקבוצה 1 ומקוד מקור. בהקשר של ציוד טילים מקבוצה 1, ההחרגה נובעת מרגישותו של ציוד זה, כפי שבא לידי ביטוי במשטר בדבר פיקוח על טכנולוגיית טילים (MTCR – Missile Technology Control Regime). בהקשר של קוד מקור, הדבר נובע מהסיכון הטמון ביצוא של ידע מסוג זה שעה שמאפשר ללמוד את המערכת, היכולת לעקוף אותה, להעתיק אותה, לשנות אותה, לשדרג אותה ועוד .

עוד קובע הסעיף כי התקנות יחולו על פעולות שיווק של ידע ביטחוני המתייחס לכוחות הביטחון וכן למדיניות ביטחון, לוחמה בטרור ושיטות אבטחה, רק ככל שאלו יעשו מול גורם ממשל, וזאת נוכח הרגישות והייחודיות של תחום זה.

בפסקה (4)(1) מוצע לעגן את סמכות הרשות המוסמכת במשרד הביטחון לקבוע רשימות של מדינות באמצעותן מגדרת הרשות את הסיכון בניהול מערך הפיקוח. רשימות המדינות מאפשרות ביצוע הבחנה בין הפטורים השונים כך שלגבי מדינות מסוימות יתאפשרו פטורים בהיקף רחב יותר (רשימה א') בעוד לגבי אחרות, לגביהן יש לנהוג ביתר זהירות, יקבעו פטורים בהיקף מצומצם יותר (רשימה ב').

רשימות המדינות נקבעות על-ידי הרשות המוסמכת, לאחר היוועצות עם כלל הגורמים הרלוונטיים במערך הפיקוח, ובכלל זה נציגי משרד הביטחון (האגף הביטחוני מדיני (אבט"מ), נציגי הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ"ב), נציגי המנהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת)) ונציגי משרד החוץ (משה"ח).

בפסקה 4(2) מוצע להסדיר את סמכות הרשות המוסמכת לקבוע ולהודיע כי תקנה מסוימת לא תחול לתקופה מסוימת. סמכות זו עשויה להיות מיושמת בהתרחשות של אירוע חריג, ביחס למדינה מסוימת, למוצר מסוים או סוגים של מוצרים. החלטה כאמור תהיה לתקופה מסוימת ותובא לידיעת הרשומים במרשם.

בפסקה 5 יפורטו סוגי הפעולות שיהיו פטורות מהחובה לקבל רישיון שיווק והתנאים להן.

בפסקה 5(1) מוצע להרחיב את הפטור הקיים בתקנות כיום כך שיותר לבצע פעולת שיווק ביטחוני מול גורם במדינה המנויה ברשימה א', ביחס לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני, בלתי מסווגים, ללא רישיון שיווק, גם ביחס לפריטים מוגבלים.

ביחס לפעולה שיווק מול גורם במדינה המנויה ברשימה ב', מוצע לקבוע כי היא תהיה פטורה מרישיון שיווק ביטחוני ביחס לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני, בלתי מסווגים, ובלבד שלא מדובר בפריטים המנויים ברשימת המוגבלים.

פטור זה מרחיב את הפטור הקיים על פי התקנות הקיימות ויאפשר ליצואנים, בנסיבות כאמור, לבצע פעולות שיווק לקראת יצוא ביטחוני, מול קבוצה של מדינות מוגדרות, ללא צורך ברישיון שיווק ביטחוני, ביחס לקבוצה של פריטים בלתי מסווגים.

בפסקה 5(2) מוצע לקבוע פטור מרישיון שיווק עבור פעולת שיווק ביטחוני מול משתמש ביניים במצב בו כבר ניתן רישיון שיווק ובלבד שהדבר לא חורג מהתנאים שהותרו בפטור לפי פסקה 5(1) לעיל. התקנה נועדה לאפשר ליצואנים להרחיב תחולת רישיונות קיימים כאשר הם מבקשים להוסיף גורם שהציוד יעבור דרכו בדרך למשתמש הסופי ללא פניה לרשות המוסמכת. 'משתמש ביניים' מוגדר בחוק כגורם שהציוד מועבר לחזקתו מהיצואן בדרכו למשתמש הסופי.     

בפסקאות 5(3) ו-5(4) מוצע לקבוע פטור מרישיון שיווק עבור פעולות שיווק לקראת העברת ידע לייצור מחוץ לישראל לאחריו הרכיב או הציוד שיוצר מחוץ לישראל יסופק בישראל ליצואן שהעביר את הידע. מדובר בפעולה הפטורה מרישיון שיווק גם היום על פי התקנות הקיימות.

בפסקה 5(5) מוצע לקבוע פטור מרישיון שיווק עבור מפעולת שיווק לקראת החזרת ידע ביטחוני לגורם מחוץ לישראל ממנו התקבל אותו ידע ביטחוני. מדובר בפעולה הפטורה מרישיון שיווק גם היום על פי התקנות הקיימות ועניינה בידע ביטחוני שמקורו אינו בישראל.

בפסקה (5)(6) מוצע לקבוע פטור מרישיון שיווק עבור פעולת שיווק לקראת העברת ידע ביטחוני לצורך הצגתו בכנס ובלבד שהידע הוגדר כבלתי מסווג במסמך רישום המוצר. פטור זה קיים גם על פי התקנות הקיימות.

בפסקאות 5(7) ו-5(8) מוצע לקבוע פטור מרישיון שיווק עבור פעולות שיווק בתערוכה אשר יהיו פטורות מהצורך בקבלת רישיון מהרשות המוסמכת.

כך למשל, מוצע להרחיב את הפטור הקיים ביחס לפעולת הצגה בתערוכה ולקבוע כי ניתן להציג בתערוכה גם כאשר מדובר בציוד ביטחוני מסווג שעצם קיומו בלתי מסווג או במידע למטרות שיווק של ציוד ביטחוני מסווג שעצם קיומו בלתי מסווג. זאת מתוך הבנה כי קיומו של ציוד כאמור ממילא דבר ידוע וכי במסגרת הצגה בתערוכה לא ייחשפו פרטים נוספים הנוגעים לציוד.

עוד מוצע לקבוע כי יותר לבצע פעולות שיווק נוספות במסגרת התערוכה, כמו קיום משא ומתן, בנוגע לציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירותי ביטחוני, בלתי מסווגים. כאשר פעולת השיווק בתערוכה מתבצעת מול גורם הרשום במדינה המנויה ברשימה ב', ביחס לפריטים רגישים המנויים ברשימה אשר תובא לידיעת היצואנים הרשומים במרשם היצואנים הביטחוניים במשרד הביטחון (להלן – רשימת המוגבלים), אזי היא תתאפשר ללא רישיון למעט פעולות המהוות התחייבות לייצוא ביטחוני.

פטור זה יאפשר ליצואנים הביטחוניים בישראל לפעול בדומה למקביליהם בעולם ולקיים שיח המקדם פעולת יצוא ביטחוני עם לקוחות פוטנציאליים במסגרת כותלי התערוכה.

ביחס לאפשרות שתינתן ליצואנים לקיים פעולות שיווק של מוצרים מוגבלים מול מדינות מרשימה ב' במסגרת התערוכה – הדבר נובע מההבנה כי השיח המתקיים במסגרת כותלי התערוכה הינו מזדמן באופיו ולכן ככלל יוצר מחויבות פחותה כלפי הלקוח.

בפסקה 5(9) מוצע לחדד את התנאים בהתקיימם ניתן יהיה לממש תקנת פטור קיימת הנוגעת למתן שירות בישראל ואף להרחיבה גם למתן שירות ביטחוני מרחוק. כך ייקבע כי כל פעולת שיווק לקראת החזרת ציוד ביטחוני בלתי מסווג למשתמש הסופי, לאחר מתן שירות בישראל, כמו שירותי תיקונים ותחזוקה, תהיה פטורה מרישיון שיווק ביטחוני ובלבד שיכולות הציוד הביטחוני לא השתנו בזמן שהותו בישראל וכי לא חלפו מעל 10 שנים ממועד הייצוא המקורי.

פטור זה תואם לתקנת פטור מקבילה הקבועה בתקנות הפיקוח על יצוא ביטחוני (פטור מרישיון יצוא ביטחוני), התשע"ז-2017 (להלן – תקנות הפטור מרישיון יצוא).

כמו כן, הרחבת הפטור למתן שירות מרחוק נועדה לתת מענה להתקדמות הטכנולוגיה המאפשרת מתן שירותים שונים מרחוק לצורך בחינה, הרכבה, תיקונים, אחזקה ותחזוקה של מוצרים מפוקחים.

בפסקה 5(10) מוצע לשנות את תקנת הפטור הקיימת כיום המאפשרת פעולת שיווק ביטחוני לקראת ייצוא של ציוד ביטחוני לצורך קבלת שירות ביטחוני מחוץ לישראל לאחריו יוחזר הציוד הביטחוני לישראל. על פי התקנה המוצעת, הייצוא יעשה ליצרן הציוד בלבד (ולא לכל גורם) ואולם ניתן יהיה לייצא את הציוד לכל מטרה (ולא רק לצורך קבלת שירות ביטחוני). כמו כן, תבוטל החובה להשיב את הציוד הביטחוני לישראל. כן נקבע כי תנאי לפטור יהיה כי יכולות הציוד לא שונו או שופרו בעת היותו בישראל.

זאת מתוך הבנה כי אין סיכון ביטחוני או מדיני בהשבה של ציוד שמקורו אינו בישראל ליצרן הציוד בחו"ל, כל עוד לא נעשה בציוד כל שינוי.

פטור זה תואם לתקנת פטור מקבילה הקבועה בתקנות הפטור מרישיון יצוא.

בפסקה 5(11) מוצע להרחיב את תקנת הפטור הקיימת כיום המאפשרת לפרסם מידע למטרות שיווק באמצעות האינטרנט או אמצעי תקשורת המונים אחר כך שתחול גם על ציוד ביטחוני, ידע ביטחוני או שירות ביטחוני מסווגים שעצם קיומם בלתי מסווג.

זאת מתוך הבנה כי קיומו של ציוד כאמור ממילא דבר ידוע וכי במסגרת חשיפת מידע למטרות שיווק של מוצר כאמור לא יתגלו פרטים רגישים הנוגעים לציוד.

כן הובהר כי אמצעי תקשורת המונים אחר הוא כזה הפתוח לכלל הציבור, קרי לא כולל אמצעי תקשורת לקבוצות סגורות.

בפסקה 5(12) מוצע קבוע פטור מרישיון שיווק עבור פעולת שיווק ביטחוני לקראת העברת ידע ביטחוני שהוא בנחלת הכלל. מדובר בפעולה הפטורה מרישיון שיווק גם היום על פי התקנות הקיימות.

 

 

 

 

 



1 ס"ח התשס"ז, עמ' 398.

2 ק"ת התשס"ח, עמ' 376.

[1] ק"ת התשס"ח, עמ' 348.

[2] ק"ת התשס"ח, עמ' 378.

[3] ע"ר מס' 293, תוס' 1; עמ' (ע) 79, (א) 95.

 

 

[5] ק"ת התשס"ח, עמ' 472.