תאריך תצוגה: 15/08/2022

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק לפינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים (תיקון), תשפ"ב-2022

 

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

בשנת 2019 נחקק חוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון – הוראת שעה), התשע"ט-2019 ובו הורחבו סמכויות הרשות לפינוי מוקשים (להלן – רלפ"ם) לתחום פינוי שטחי נפלים. חוק זה נקבע כהוראת שעה עד ליום 31.12.2021. ב-4.1.2022 הוארכה הוראת השעה עד ליום 1.12.2022 וכן בוצעו תיקונים נוספים, לרבות הסדרת האפשרות לממן מיזם פינוי של שדות מוקשים ושטחי נפלים לצורך פעילות זמנית בשטח סגור והסמכת הרשות לגבות דמי פינוי מהיזם (חברת תשתית או גורם אזרחי אחר).

 

מוצע להפוך את הוראת השעה להסדר קבוע וכן לערוך מספר שינויים הנוגעים לסמכויות הרלפ"ם ובכלל זה הסדרה של מיזמי פינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים על ידי יזמים (חברת תשתית או גורם אזרחי אחר) והסמכת הרשות לגבות מהיזמים דמי פינוי והסדרת האפשרות לפנות שטחי נפלים שאינם תחת צו סגירה.

 

בנוסף, מוצע לתקן את ההסדרים הנוגעים להסרת צו סגירה ואת ההסדרים הנוגעים לאחריות הפלילית.

 

ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות

לא רלוונטי

 

 

ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלוונטי

 

 

ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר

 

 

 

 

תזכיר חוק מטעם משרד הביטחון:

תזכיר חוק לפינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים (תיקון מס'...), תשפ"ב-2022

 

 

 

תיקון סעיף 2

1.  

(1) בחוק לפינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים, תשע"א-2011 [1](להלן – החוק העיקרי), בסעיף 2, אחרי ההגדרה "חברה מפקחת" יבוא:

 

 

""חברת תשתית" – תאגיד שעיסוקו באספקה או ניהול של מים, חשמל, גז, נפט, תקשורת או תשתית אחרת, ומחייב הקמה, הפעלה ותחזוקה של תשתיות לצורך כך;"

 

 

(2) בהגדרה "ים" המילים "בעומד של עד 100 מטרים" – יימחקו;

 

 

(3) אחרי ההגדרה "ים" יבוא:

 

 

""יזם" – גורם אזרחי או חברת תשתית המבקשים לפעול לפינוי שדה מוקשים או שטח נפלים;"

 

 

(4) בהגדרה "שטח נפלים" -

 

 

(א)  ברישה, במקום "שמתקיימים לגביו כל אלה" יבוא "שמתקיים לגביו אחד מאלה";

(ב) פסקה (2) תימחק;

(ג)  בפסקה (3), אחרי "בשימוש צה"ל" יבוא "שהוצא לגביו צו סגירה"; ואחרי "מערכת הביטחון" יבוא "שהוצא לגביו צו סגירה".

תיקון סעיף 4

2.  

בסעיף 4(א) לחוק העיקרי, בפסקת משנה (6), הסיפה המתחילה במילים "וכן לייעץ" – תימחק.

החלפת סעיף 9א

3.  

במקום האמור בסעיף 9א לחוק העיקרי יבוא -

 

 

"מימון מיזם פינוי

9א.

(א)  מיזם פינוי של שדה מוקשים או של שטחי נפלים בידי הרשות ימומן מתקציב הרשות כאמור בסעיף 9.

 

 

 

 

 

 

(ב) מיזם פינוי של שדה מוקשים או של שטחי נפלים בשל בקשת יזם, לרבות פינוי שדה מוקשים או שטחי נפלים לצורך פעילות זמנית כאמור בסעיף 28א, ימומן מדמי פינוי שישלם היזם או מתרומות שקיבלה הקרן לפי הוראות פרק ג' עבור פינוי שדה מוקשים."

תיקון סעיף 9ב

4.  

(1) בסעיף 9ב(א) לחוק העיקרי, אחרי "מיזם פינוי של" יבוא "שדה מוקשים או של"; ובמקום "מהגורם" יבוא "מהיזם".

תיקון סעיף 17א

5.  

בסעיף 17א לחוק העיקרי, אחרי סעיף קטן (ב) יבוא -

 

 

 

"(ג) פינוי שדה מוקשים או שטחי נפלים, לפי העניין, הנעשה לפי בקשת יזם ובמימונו לא יפגע בפינוי שטחים שיועדו לפינוי לפי התוכנית הרב-שנתית או התוכנית השנתית, לפי העניין, שנקבעו לפי סעיף 18; החלטה לעניין סעיף זה תתקבל על ידי ראש הרשות לאחר שהתייעץ עם הוועדה המייעצת ".

תיקון סעיף 28א

6.  

בסעיף 28א(א) לחוק העיקרי, במקום "ביקשה חברת תשתית או ביקש גורם אזרחי אחר (בסעיף זה – המבקש)" יבוא "ביקש יזם"; הסיפא המתחילה במילים "בסעיף זה" – תימחק.

תיקון סעיף 30

7.  

בסעיף 30 לחוק העיקרי:

 

 

(1) במקום האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב) יבוא:

 

 

 

(א)  הרשות, לאחר שפעלה ופיקחה לפי כללי הפיקוח שנקבעו לפי סעיף 4א(1)(ד), ולאחר שהמפעיל והחברה המפקחת הצהירו בפניה בכתב כי פעלו בהתאם למפרט הלאומי וכי השטח פנוי ממוקשים או מנפלים, לפי העניין, תפנה למפקד הצבאי לצורך הסרת צו הסגירה שחל על השטח שפונה (להלן – השטח שפונה בפועל).

 

 

 

(ב) פנתה הרשות כאמור בסעיף קטן (א), תציג למפקד הצבאי אישורים בכתב של המפעיל, החברה המפקחת וכן אישור מטעמה כי השטח פנוי ממוקשים או מנפלים, לפי העניין; פנתה הרשות כאמור בסעיף קטן זה, יתבטל צו הסגירה שחל על השטח שפונה בפועל ובלבד שהוא נכלל בשטח שלגביו ניתן היתר לפי סעיף 27."

 

 

(2) בסעיף קטן (ב1), במקום "יבטל המפקד הצבאי את" יבוא "והציגה למפקד הצבאי אישור בכתב מטעמה כי השטח פנוי ממוקשים או מנפלים, לפי העניין, יתבטל"; הסיפה המתחילה במילים "ובלבד שנוכח" – תימחק.

 

 

(3) סעיף קטן (ג) – יימחק.

ביטול סעיף 31

8.  

סעיף 31 לחוק העיקרי - יימחק.

תיקון חוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון – הוראת שעה), התשע"ט-2019

9.  

בחוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון – הוראת שעה), התשע"ט-[2]2019, סעיף 1 – יימחק.

תחילה

10.  

תחילתו של חוק זה בתוך 30 ימים מיום פרסומו.

 

דברי הסבר

 

כללי - בשנת 2019 נחקק חוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון – הוראת שעה), התשע"ט-2019 ובו הורחבו סמכויות הרשות לפינוי מוקשים (להלן – רלפ"ם) לתחום פינוי שטחי נפלים. חוק זה נקבע כהוראת שעה עד ליום 31.12.2021. ב-4.1.2022 הוארכה הוראת השעה עד ליום 1.12.2022 וכן בוצעו תיקונים נוספים, לרבות הסדרת האפשרות לממן מיזם פינוי של שדות מוקשים ושטחי נפלים לצורך פעילות זמנית בשטח סגור והסמכת הרשות לגבות דמי פינוי מהיזם (חברת תשתית או גורם אזרחי אחר).

 

מוצע להפוך את הוראת השעה להסדר קבוע וכן לערוך מספר שינויים הנוגעים לסמכויות הרלפ"ם ובכלל זה הסדרה של מיזמי פינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים על ידי יזמים (חברת תשתית או גורם אזרחי אחר) והסמכת הרשות לגבות מהיזמים דמי פינוי, והסדרת האפשרות לפנות שטחי נפלים שאינם תחת צו סגירה. 

בנוסף, מוצע לתקן את ההסדרים הנוגעים להסרת צו סגירה ואת ההסדרים הנוגעים לאחריות הפלילית.

 

סעיפים 1 ו-6 – מוצע להוסיף לסעיף ההגדרות הגדרה למונח "יזם" ולמונח "חברת תשתית", וזאת כחלק מהסדרת פעילות היזמים לפינוי שדות מוקשים ושטחי נפלים. במקביל, מוצע לתקן את סעיף 28א(א) לחוק ולבצע בו את ההתאמות הנדרשות כתוצאה מתיקון סעיף ההגדרות.

בנוסף, מוצע לתקן את הגדרת "ים" ולמחוק את התנאי בדבר עומד של עד 100 מטרים, שכן מדובר בתנאי שאין הצדקה לקבוע במסגרת החקיקה הראשית. ההחלטה על פינוי מוקשים או נפלים בים נקבעת על ידי גורמי המקצוע ומושפעת משיקולים שונים ובהם גם מיקומם.

כמו כן, מוצע לתקן את הגדרת "שטח נפלים" כך שבמקום שיכלול תנאים מצטברים יקבע תנאים חלופיים שבהתקיים אחד מהם יוכר השטח כ"שטח נפלים". בכלל זה יבוטל התנאי כי שטח הנפלים חייב להיות תחת צו סגירה.

 

סעיף 2 – מוצע לתקן את סעיף 4 לחוק ולבטל את הסמכות הנוגעת לקיום פעולות הסברה לאוכלוסייה המתגוררת בסמוך לשדות מוקשים ולשטחי נפלים והסמכות לייעץ בנושא זה למערכת החינוך, וזאת מאחר שבהיעדר משאבים הדבר לא מתקיים בפועל.

 

סעיפים 3 ו-4 – מוצע להסדיר את האפשרות לכך שמימון מיזם פינוי של שדה מוקשים או שטחי נפלים יהיה בידי יזם פרטי, לרבות הסמכת הרשות לגבות דמי פינוי. בנוסף, מוצע להבהיר כי סמכות זו תהא גם עבור מיזם פינוי של שטחים לצורך פעילות זמנית בשטח סגור לפי סעיף 28א לחוק.

 

סעיף 5 – מוצע לתקן את סעיף 17א לחוק ולהבהיר שמיזם פינוי בידי יזם יאושר רק אם לא יהיה בו כדי לפגוע בביצוע מיזמי פינוי בהתאם לתוכנית השנתית שאושרה, וזאת על מנת ליתן את הבכורה למיזמי פינוי שנקבעו על ידי המדינה ולאור המספר המוגבל של מפעילים וחברות מפקחות בתחום. החלטה בעניין התיעדוף תתקבל על ידי ראש הרשות לאחר שהתייעץ עם הוועדה המייעצת.

 

סעיף 7 – לצורך פישוט הליך הסרת צו הסגירה על ידי המפקד הצבאי מוצע לקבוע כי הרשות, לאחר שפעלה ופיקחה לפי כללי הפיקוח שבחוק, ולאחר שקיבלה הצהרות של המפעיל ושל החברה המפקחת כי פעלו בהתאם למפרט הלאומי וכי השטח פנוי ממוקשים או מנפלים, לפי העניין, תפנה למפקד הצבאי ותציג בפניו את האישורים הנדרשים. בהתאם, עם הצגת האישורים הנדרשים יבוטל מאליו צו הסגירה שהוצא על ידי המפקד הצבאי. יובהר, כי ביטול צו הסגירה יתבצע ביחס לשטח שפונה בפועל ורק בגבולות השטח שלגביו ניתן היתר לפי סעיף 27 לחוק. בהתאם, וככל שיידרש יפעל צה"ל לפי סמכותו בדין להוצאת צווי סגירה מעודכנים ביחס לשטחים שלא פונו ולא שוחררו.

 

סעיף 8  - מוצע לבטל את סעיף 31 לחוק המעניק פטור מאחריות לחייל או עובד משרד הביטחון שפעל להסרת צו סגירה בשדה מוקשים או בשטח נפלים שפונה, וזאת כחלק מהמדיניות הכללית שלפיה לא נכון לקבוע בחקיקה הסדרי פטור גורפים שכאלה. וזה נוסחו של סעיף 31 שאותו מוצע לבטל:

 

"חייל או עובד משרד הביטחון שפעל להסרת צו הסגירה בשדה מוקשים או בשטח נפלים בהתאם להוראות סעיף 30 או פעל לאפשר פעילות זמנית בשטח בהתאם להוראות סעיף 28א, יראו אותו כמי שנקט מידה סבירה של זהירות וקפידה ולא יראו אותו כמי שהתרשל במילוי תפקידו"

 

סעיף 9 – מוצע לבטל את סעיף 1 לחוק לפינוי שדות מוקשים (תיקון – הוראת שעה), התשע"ט-2019 שקבע כי התיקונים שבוצעו במסגרתו יהיו בגדר הוראת שעה זמנית, שהוארכה במסגרת התיקון מ-2022 עד ליום 1.12.2022. באופן זה, התיקונים שבוצעו ב-2019 וב-2022, בצירוף עם התיקונים המוצעים במסגרת הצעת חוק זו, יהפכו להוראות קבע.



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 658.

[2] ס"ח התשע"ט, עמ' 110, התשפ"ב, עמ' 670.