טיוטת תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (פרטי רישום שלא יימסרו למשטרה על ידי צבא ההגנה לישראל), התשפ"ב-2022.
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט -2019 (להלן – חוק המידע הפלילי) התקבל בינואר 2019 וצפוי להיכנס לתוקף ביום 12 ביולי 2022. החוק מחליף את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א – 1981 (להלן – חוק המרשם הפלילי). בסעיף 2(ב) לחוק המידע הפלילי נקבע כי פרטי הרישום הפליליים והמשטרתיים יימסרו למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי בדרך שתיקבע בתקנות. זאת, בשונה מחוק המרשם הפלילי אשר התייחס למרשם הפלילי בלבד. בנוסף, נקבע כי שר המשפטים והשר לביטחון פנים רשאים לקבוע גופים או פרטי רישום שהחובה לא תחול לגביהם.
מטרת תקנות אלו היא לקבוע את פרטי הרישום המשטרתי אשר צה"ל לא יהיה מחויב למסור למרשם הפלילי. זאת, בהמשך לדיונים בנושא בוועדת חוקה, חוק ומשפט, במסגרת חקיקתו של חוק המידע הפלילי.
המשטרה הצבאית החוקרת היא גוף חוקר ייחודי, אשר לצד חקירת עבירות פליליות, חוקר גם מעשים המתבררים כעבירות משמעתיות שמטופלות בהליך משמעתי על ידי מפקדים בצה"ל, בעבירות מכוח חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955. המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי לא נועדו להכיל מידע על הליכים משמעתיים, ולכן ישנו צורך להחריג מידע זה מחובת מסירת המידע.
כמו כן, הרחבת היקף המידע הנמסר מכוח חובת המסירה מצריך פיתוח ממשק טכנולוגי מתאים בין מערכות הצבא למערכת ניהול הרישום של משטרת ישראל. תקנות אלו נועדו גם לתת מענה זמני עד השלמת פיתוח הממשק כאמור.
טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים והמשרד לביטחון פנים:
טיוטת תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (פרטי רישום שלא יימסרו למשטרה על ידי צבא ההגנה לישראל), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיף 2(ב) לחוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019[1] (להלן – חוק המידע הפלילי), ובאישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה: |
||
|
|
|
|
||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלו - |
||
|
|
|
|
"חוק השיפוט הצבאי" - חוק השיפוט הצבאי, התשט"ו-1955[2]; |
|
|
|
|
|
"עבירה צבאית" – עבירה לפי חלק ב' לחוק השיפוט הצבאי או לפי סעיף 136(ב) (1), (1א), (1ג), ו-(2) לחוק השיפוט הצבאי; |
|
|
|
|
|
"עבירת קנס" – כמשמעותה בסעיף 30 לפקודת התעבורה [נוסח חדש][3]; |
|
|
|
|
|
"עבירת תעבורה" – כמשמעותה בסעיף 1 לפקודת התעבורה [נוסח חדש]. |
|
|
פרטי רישום שלא יימסרו למשטרה |
2. |
על אף האמור בסעיף 2(ב) לחוק המידע הפלילי, לא יימסרו למשטרה פרטי הרישום המשטרתי ופרטי הרישום הפלילי המפורטים להלן: |
||
|
|
|
(א) |
מידע בדבר תיק תלוי ועומד שטרם הוגש בו כתב אישום, למעט:
|
|
|
|
|
|
(1) |
תיק כאמור בעבירת תעבורה הנחקרת על ידי המשטרה הצבאית החוקרת ואינה עבירת קנס; |
|
|
|
|
(2) |
מידע בדבר תיק תלוי ועומד שנערך בגינו הסדר מותנה עם החשוד, למעט בעבירות לפי סעיפים 92 ו-94 לחוק השיפוט הצבאי, בפרק הזמן שנקבע למילוי תנאי ההסדר על ידי החשוד. בסעיף זה, "הסדר מותנה" – הסדר שנערך בין התביעה הצבאית לבין חשוד, לפיו החשוד יודה בעובדות המהוות את העבירה המפורטת בהסדר ויתחייב לקיים את התנאים שיפורטו בו לפרק הזמן שייקבע; ואילו התביעה הצבאית תתחייב כי בכפוף לעמידת החשוד בהסדר, היא תימנע מהגשת כתב אישום נגדו בגין העבירה המפורטת בהסדר או תסכים שלא לנהל את ההליך בעניינו אם כתב האישום כבר הוגש.
|
|
|
|
(ב) |
מידע בדבר תיק חקירה תלוי ועומד שטרם הוגש בו כתב אישום ומשפט תלוי ועומד בעבירה לפי סעיפים 92 ו-94 לחוק השיפוט הצבאי או בעבירת קנס. |
|
|
|
|
(ג) |
מידע על תיק חקירה שנסגר בעבירה צבאית שענשה אינו עולה על מאסר שלוש שנים או בעבירה לפי סעיף 7(א) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973[4], לעניין החזקת קנאביס או שימוש בו לצריכה עצמית, למעט תיק בעבירה כאמור בתקנת משנה (א)(2) שנסגר. |
|
|
|
|
(ד)
|
מידע על תיק חקירה שהתקבלה בו החלטה של פרקליט צבאי על העמדה לדין משמעתי או הליך של נזיפה פיקודית לפי פקודות הצבא.
|
|
|
מועדים ודרך מסירת מידע |
3. |
דרך מסירת המידע ומועדי מסירת המידע יהיו בהתאם לקבוע בתקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (מסירת פרטי הרישום למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי), תשפ"ב – 2022. |
||
|
|
|
|
||
|
תוקף |
4. |
תקנת משנה 2(א) תעמוד בתוקפה עד ליום ו׳ בתמוז התשפ"ד (12 ביולי 2024).
|
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה] __________________[חתימה]
גדעון סער עומר בר לב
שר המשפטים שר לביטחון פנים
דברי הסבר
כללי
חוק המידע הפלילי ותקנת השבים, התשע"ט-2019 (להלן – חוק המידע הפלילי) התקבל בינואר 2019 וצפוי להיכנס לתוקף ביום 12 ביולי 2022. החוק מחליף את חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א – 1981 (להלן – חוק המרשם הפלילי). בסעיף 2(ב) לחוק המידע הפלילי נקבע כי פרטי הרישום הפליליים והמשטרתיים יימסרו למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי בדרך שתיקבע בתקנות. זאת, בשונה מחוק המרשם הפלילי אשר התייחס למרשם הפלילי בלבד. בצד זאת, נקבע כי שר המשפטים והשר לביטחון פנים רשאים לקבוע גופים או פרטי רישום שהחובה לא תחול לגביהם.
המשטרה הצבאית החוקרת היא גוף חוקר ייחודי, אשר לצד חקירת עבירות פליליות, חוקר גם מעשים המתבררים כעבירות משמעתיות שמטופלות בהליך משמעתי על ידי מפקדים בצה"ל. המרשם הפלילי והמרשם המשטרתי לא נועדו להכיל מידע על הליכים משמעתיים, ולכן ישנו צורך להחריג מידע זה מחובת מסירת המידע.
כמו כן, הרחבת היקף המידע הנמסר מכוח חובת המסירה מצריך פיתוח ממשק טכנולוגי מתאים בין מערכות הצבא למערכת המידע הפלילי של משטרת ישראל. תקנות אלו נועדו גם לתת מענה זמני עד השלמת פיתוח הממשק כאמור.
לתקנה 1
מוצעות הגדרות שבהן יעשה שימוש בתקנות אלה. מוצע להגדיר "עבירת צבאית" כך שתכלול את עבירות העוון הקבועות בחוק השיפוט הצבאי וחלק מהעבירות בגינן ניתן להעמיד לדין משמעתי בצה"ל מכוח חוקים נוספים. זאת, לצורך תקנה 2(ג), העוסקת, בין היתר, במידע בגין תיק חקירה סגור בעבירות צבאיות מסוג עוון. עוד מוצע להגדיר עבירת קנס כמשמעותה בסעיף 30 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] ועבירת תעבורה כמשמעותה בסעיף 1 לפקודת התעבורה.
לתקנה 2
בתקנה זו מוצע לקבוע את פרטי הרישום המשטרתי אשר צה"ל יהיה פטור מלמסור אותם למשטרה לפי סעיף 2(ב) לחוק המידע הפלילי.
מוצע לקבוע כי צה"ל לא ימסור מידע בדבר תיק תלוי ועומד שטרם הוגש בו כתב אישום. זאת, נוכח הצורך לבחון האם תיק החקירה מתאים לטיפול פלילי או משמעתי ונוכח הצורך בהשלמת ממשקים טכנולוגיים מתאימים בין מערכות הצבא למערכות ניהול הרישום של משטרת ישראל. לצד זאת, בתקנה מוצע לקבוע כי צה"ל ימסור מידע בדבר תיק תלוי ועומד שטרם הוגש בו כתב אישום בעבירת תעבורה הנחקרת על ידי המשטרה הצבאית החוקרת ואינה עבירת קנס, על רקע חומרתן של עבירות אלה והשפעתן מחוץ למסגרת הצבאית. כמו כן, מוצע לקבוע כי צה"ל ימסור מידע בדבר תיק תלוי ועומד שנערך בגינו הסדר מותנה עם החשוד, למעט בעבירות עריקה והיעדר מן השירות לפי סעיפים 92 ו-94 לחוק השיפוט הצבאי בפרק הזמן שנקבע למילוי תנאי ההסדר על ידי החשוד. עוד מוצע להגדיר "הסדר מותנה" כהסדר שנערך בין התביעה הצבאית לבין חשוד, לפיו החשוד יודה בעובדות המהוות את העבירה המפורטת בהסדר ויתחייב לקיים את התנאים שיפורטו בו לפרק הזמן שייקבע; ואילו התביעה הצבאית תתחייב כי בכפוף לעמידת החשוד בהסדר, היא תימנע מהגשת כתב אישום נגדו בגין העבירה המפורטת בהסדר או תסכים שלא לנהל את ההליך בעניינו אם כתב האישום כבר הוגש. זאת, כיוון שביחס לתיק שנסגר בהסדר גילתה התביעה הצבאית את דעתה שמדובר בעבירה פלילית ולא משמעתית וכן לעבירות שבהן מושתים הסדרים מותנים עשויה להיות השפעה מעבר למערכת הצבאית.
עוד מוצע לקבוע כי צה"ל לא ימסור מידע על תיק חקירה תלוי ועומד שטרם הוגש בו כתב אישום ועל משפט תלוי ועומד בעבירות עריקה והיעדר מן השירות לפי סעיפים 92 ו-94 לחוק השיפוט הצבאי, המהוות עבירות צבאיות ייחודיות שאין להן מקבילה במערכת המשפט הפלילית הרגילה וכי ההליכים בהם משלב הפתיחה בחקירה ועד להכרעת הדין מהירים ומקבילים כמעט לכל אחת מן התקופות שמוצע לקבוע בתקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (מסירת פרטי הרישום למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי) התשפ"ב-2022 לצורך דיווח על שלבי הליך.
עוד מוצע לקבוע, כי צה"ל לא ימסור מידע על תיק חקירה שנסגר בעבירה צבאית שהיא עבירת עוון בשל האפשרות לקבוע כי העבירה תיאכף בדין משמעתי ולא בדין הפלילי ועל רקע ההקשר הצבאי הייחודי של עבירות אלה. בנוסף, מוצע לקבוע כי צה"ל לא ימסור מידע על תיק חקירה שנסגר בעבירה לפי סעיף 7(א) לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], התשל"ג-1973, לעניין החזקת קנאביס או שימוש בו לצריכה עצמית. תקנות העבירות המנהליות (קנס מנהלי – החזקת קנאביס ושימוש בו לצריכה עצמית), תשפ"ב -2022 קובעות כי עבירה כאמור מהווה, ככלל, עבירה מנהלית, תוך החרגת המשרתים בצה"ל. כאשר מדובר בתיק חקירה שנפתח ביחס למאן דהוא עקב השתייכותו לאוכלוסייה המוחרגת מהתקנות האמורות, האינטרס הציבורי בהעברת המידע למרשם המשטרתי מתקהה משעה שהוחלט לסגור את התיק. ביחס לשני אלו מוצע לקבוע כי ככל שהתיק נסגר לאחר שהסתיימה התקופה שנקבעה למילוי תנאי ההסדר המותנה על ידי החשוד, כאמור בתקנה 2(א)(2), סגירתו תדווח למשטרה על מנת שלא יישאר רישום בדבר התיק הפתוח.
לסיום, מוצע לקבוע כי לא יימסר מידע על תיק חקירה שהתקבלה בו החלטה של פרקליט צבאי על העמדה לדין משמעתי או הליך נזיפה פיקודית לפי פקודות הצבא, על רקע הטעמים שצוינו לעיל בדבר ייחודיות החקירות של המשטרה הצבאית החוקרת.
לתקנה 3
תקנות המידע הפלילי ותקנת השבים (מסירת פרטי הרישום למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי), תשפ"ב -2022, מציעות לקבוע את המועדים ואת דרך מסירת פרטי רישום פלילי, פרטי רישום משטרתי ונתונים נלווים למשטרה על ידי גוף המנהל הליך פלילי. בתקנה זו מוצע לקבוע כי הדרך למסירת המידע והמועדים הקבועים בתקנות האמורות יחולו על גם על מסירת פרטי הרישום על ידי צה"ל.
לתקנה 4
מוצע לקבוע כי תוקפה של תקנה 2(א) יפוג כשנתיים לאחר התקנת התקנות. תקנה זו נועדה לתת מענה זמני לקשיים בהעברת המידע בין גופי הצבא למשטרת ישראל עד להשלמת פיתוח ממשק טכנולוגי מתאים בין מערכות הצבא למערכת ניהול הרישום של משטרת ישראל.
יצוין, כי לקראת פקיעת הוראת השעה יהיה צורך בתיקון התקנות, שכן השוני המהותי ביחס לדיווח על עבירות שבהן קיימת הסדרה חוקית ייחודית ביחס למשרתים בצבא וחקירות שעשויות להסתיים בטיפול משמעתי, ישמר, ועדיין יהיה טעם בכך שחלק מהחקירות המנוהלות בידי המשטרה צבאית החוקרת לא ידווחו עם הפתיחה בחקירה.