תאריך תצוגה: 30/06/2022

הצעת חוק מטעם הממשלה:

הצעת חוק לתיקון פקודת הרוקחים (תיקון מס' ...), התשפ"ב–2022

תיקון סעיף 55א

1.                 

בפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981[1] (להלן – הפקודה), בסעיף 55א, בהגדרה "תמרוק", במקום "תכשיר, ציוד רפואי, סבון מוצק או בושם" יבוא "תכשיר, ציוד רפואי, מוצר ביוציד כהגדרתו בפרק ז'3, סבון מוצק או בושם".

תיקון סעיף 55ט

2.

בסעיף 55ט לפקודה, בהגדרה "מוצר פיקוח", בסופה יבוא "או מוצר ביוציד, כהגדרתו בסעיף 55יב".

הוספת פרק ז'3

3.

אחרי פרק ז'2 לפקודה יבוא:

 

 

"פרק ז'3: ביוצידים לחיטוי גוף האדם ודחיית מזיקים מגוף האדם

 

 

סימן א': הגדרות

 

 

הגדרות

55יב.

בפרק זה –

 

 

 

 

 

 

"אורגניזם מזיק" – אורגניזם, לרבות גורם פתוגני, שיש לו, לפעילותו או לתוצרים בהם הוא משתמש או מפיק, השפעה לא רצויה או מזיקה על האדם;

 

 

 

 

 

 

"ביוציד לדחיית מזיקים" – מוצר שייעודו העיקרי, על פי הוראות השימוש בו או על פי אופן הצגתו בתווית המוצר, לבוא במגע עם גוף האדם, המכיל חומר פעיל, הגורם או ניתן לאדם במטרה לגרום להשמדה, החלשה, הרחקה, דחייה או מניעה של אורגניזם מזיק, למעט מוצר שהוא ציוד רפואי, כהגדרתו בסעיף 55א;

 

 

 

 

 

 

"ביוציד לחיטוי עור האדם" – מוצר שייעודו העיקרי, על פי הוראות השימוש בו או על פי אופן הצגתו בתווית המוצר, לבוא במגע עם עור האדם או הקרקפת, המכיל חומר פעיל, הגורם או ניתן לאדם במטרה לגרום להשמדה, החלשה, נטרול, הרחקה או מניעה של אורגניזם או מיקרואורגניזם מגוף האדם, והמשמש במהלך או לצורך מתן טיפול רפואי או לצורך חיטוי, הגנה או שמירה על גוף האדם, למעט מוצר המיועד, על פי הוראות השימוש בו לשימוש על עור פצוע או עור שאינו שלם;

 

 

 

 

 

 

"חומר" – חומר כימי וחומר מכל מקור אחר לרבות מאדם, מבעל חיים או מהצומח;

 

 

 

 

 

 

"חומר פעיל" – חומר או תערובת חומרים המכילה חומר פעיל אחד או יותר שמטרתו להרוס או למנוע פעילות ונזק של אורגניזם מזיק, למעט בדרך מכנית או פיזיקלית;

 

 

 

 

 

 

"טיפול רפואי" – כהגדרתו בחוק זכויות החולה, התשנ"ו–1996[2];

 

 

 

 

 

 

"מוצר ביוציד" – אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)      ביוציד לדחיית מזיקים;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      ביוציד לחיטוי גוף האדם;

 

 

 

 

 

 

"מיקרואורגניזם" – גורם מיקרוביולוגי תאי או לא תאי, המסוגל להשתכפל או להעביר חומר גנטי, לרבות פטריות נמוכות, וירוסים, חיידקים, שמרים, עובשים, אצות ואורגניזם חד תאים, תולעים ופרזיטיות מיקרוסקופיות;

 

 

 

 

 

 

"רשימת החומרים הפעילים של האיחוד האירופי" – הרשימה של החומרים הפעילים המאושרים כחומר חיטוי או כחומר לדחיית מזיקים לפי העניין, שמפורסמת על ידי האיחוד האירופי לפי סעיף 9(2) בהוראות האיחוד האירופי Regulation (EU) No 528/2012 of the European Parliament and of the Council of 22 May 2012 concerning the making available on the market and use of biocidal products  מיום 22 במאי 2012, כעדכונה מעת לעת;

 

 

 

 

 

 

"פנקס" או "פנקס הביוצידים" – פנקס המוצרים הביוצידים המתנהל לפי סעיף 55יד;

 

 

 

 

 

 

"שימוש" – לרבות אחסון, טיפול, ערבוב והשמה;

 

 

 

 

 

 

"השר" – שר הבריאות.

 

 

סימן ב': רישום מוצר ביוציד בפנקס

 

 

איסור ייצור או ייבוא של מוצר ביוציד שאינו רשום

55יג.

(א)                לא ייצר אדם, לא ייבא ולא ישווק מוצר ביוציד, אלא אם הוא מוצר כאמור הרשום בפנקס לפי סעיף 55יד, ובהתאם לתנאים שקבע המנהל לפי סעיף 55יט.

 

 

 

 

 

 

(ב)                 לא יורה אדם, במסגרת טיפול רפואי או במוסד רפואי, על שימוש בביוציד לחיטוי עור האדם אלא אם הוא רשום בפנקס לפי סעיף 55יד ובהתאם לתנאים שקבע המנהל לפי סעיף 55יט.

 

 

פנקס מוצרים ביוצידים

55יד.

(א)      המנהל ינהל פנקס שבו ירשום מוצרים ביוצידים שהוגשה בקשה לרישומם לפי סעיף זה והתקיימו לגביהם הוראות סעיף 55טז; הפנקס יהיה פתוח לעיון הציבור ויפורסם באתר האינטרנט של משרד הבריאות.

 

 

 

 

 

 

(ב)      תקופת תוקפו של רישום מוצר ביוציד בפנקס תהא חמש שנים; השר רשאי, בצו, להאריך את התקופה האמורה לעשר שנים.

 

 

 

 

 

 

(ג)                 השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות לעניין אופן ניהול הפנקס ובכלל זה, הפרטים שיופיעו בפנקס.

 

 

 

 

 

 

(ד)                 אין ברישום מוצר ביוציד כדי להקנות למי שנרשם בפנקס לפי הוראות פרק זה זכויות מכל סוג שהוא במוצר הרשום או לגרוע מהן.

 

 

בקשה לרישום מוצר ביוציד

55טו.

(א)      בקשה לרישום של מוצר ביוציד יכול שתהיה למוצר בודד או לקבוצה של מוצרים, לפי הוראות סעיף 55כא ותוגש למנהל בידי אדם שמונה לכך על ידי מבקש הרישום שהוא בעל רישיון לעסוק ברפואה או רפואת שיניים, וטרינר, רוקח מורשה, או בעל תואר אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בכימיה, בטוקסיקולוגיה או במדעי החיים, בעל ניסיון של שנתיים בעיסוק בתחום הרוקחות, הרפואה או בתחומי מדעי החיים או מדעי הטבע.

 

 

 

 

 

 

(ב)      השר רשאי לקבוע בתקנות הוראות לעניין דרך הגשת בקשה לרישום בפנקס או חידושו, הפרטים שיש לכלול בה, המועדים להגשתה, והמסמכים שיצורפו לה, ואולם, המנהל רשאי לדרוש ממבקש הרישום כל מידע או מסמך נוספים הדרושים לו לשם בדיקת הבקשה כאמור.

 

 

תנאים לרישום בפנקס

55טז.

(א)      לא ירשום המנהל בפנקס מוצר ביוציד אלא אם התקיימו כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)                 החומרים הפעילים במוצר הביוציד כלולים ברשימת החומרים הפעילים של האיחוד האירופי, ואם מתקיימים התנאים שנקבעו לחומרים פעילים אלו ברשימה כאמור; המנהל יפרסם את רשימת החומרים הפעילים של האיחוד האירופי באתר האינטרנט של משרד הבריאות; 

 

 

 

 

 

 

 

(2)                 המוצר הביוציד נמצא יעיל לשימוש שלו הוא נועד;

 

 

 

 

 

 

 

(3)                 למוצר הביוציד אין השפעה שאינה מקובלת על האורגניזם עליו הוא מופעל והוא אינו עלול לגרום לעמידות לא רצויה או לעמידות צולבת של האורגניזמים;

 

 

 

 

 

 

 

(4)                    למוצר הביוציד אין השפעה לא רצויה, ישירה או עקיפה, על בריאות האדם, לרבות על בריאותם של קבוצות אוכלוסייה רגישות;

 

 

 

 

 

 

 

(5)                    המוצר הביוציד, מפרטי המוצר, חומרי הגלם, שיטת הייצור והבקרה, שיטות הבדיקה, איכות האריזה ויציבות המוצר כאמור הם באיכות המתאימה לשימוש שלו הוא נועד;

 

 

 

 

 

 

 

(6)                    המוצר הביוציד מיוצר בישראל או מותר בשיווק במדינה מוכרת, כהגדרתה בסעיף 55ג1;

 

 

 

 

 

 

 

(7)                 אין במוצר הביוציד חומר בלתי פעיל שאסור לשימוש בתמרוקים בהתאם להוראות חוקיות הייבוא באיחוד האירופי, כהגדרתו בסעיף 55א או חומר שהוגבל שימושו בתמרוקים לפי סעיף 55ב, שהשימוש בו אינו בהתאם להגבלות שנקבעו;

 

 

 

 

 

 

 

(8)                 למבקש הרישום אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)      רישיון תמרוקים לפי סעיף 55א1;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)      אישור המעיד על תנאי ייצור נאותים בציוד רפואי, כמשמעו בהוראות לפי חוק ציוד רפואי;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)       אישור המנהל לייצור או לייבוא של תכשירים לפי סעיף 42ד.

 

 

 

 

 

 

(ב)      ברישום מוצר ביוציד בפנקס רשאי להתחשב המנהל, בין השאר, בכל אלה –

 

 

 

 

 

 

 

(1)      הערכה של המוצר הביוציד בתנאי שימוש צפויים ומקובלים;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      ההשפעות המצטברות של השימוש במוצר הביוציד והאינטראקציה בין מוצרים שונים.

 

 

 

 

 

 

(ג)       המנהל רשאי לסרב לרשום מוצר ביוציד אם מצא כי מידת פגיעתו בבריאות האדם עולה על התועלת הצומחת משימוש במוצר כאמור.

 

 

מוצר ביוציד המיועד ליצוא בלבד

55יח.

(א)      לא ייצר אדם מוצר ביוציד המיועד לייצוא בלבד, אלא אם כן מתקיימות הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)      יש ליצרן המוצר הביוציד אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)      רישיון תמרוקים לפי סעיף 55א1;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)      אישור המעיד על תנאי ייצור נאותים בציוד רפואי, כמשמעו בהוראות לפי חוק ציוד רפואי;

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)       אישור המנהל לייצור או לייבוא של תכשירים לפי סעיף 42ד;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      הוא נקט אמצעים להבטחת הפרדת המוצר הביוציד המיועד לייצוא משאר המוצרים הביוצידים המיוצרים במפעל ולהבטחת מניעת מכירתו בישראל.

 

 

 

 

 

 

(ב)      לא ייצא אדם מוצר ביוציד שיוצר כאמור בסעיף קטן (א), אלא אם כן נקט אמצעים להבטחת מניעת מכירתו בישראל.

 

 

 

 

 

 

(ג)       שר הבריאות, באישור ועדת הבריאות של הכנסת, רשאי לקבוע הוראות לעניין מוצר ביוציד המיועד לייצוא בלבד, ובכלל זה הוראות ותנאים לעניין ייצוא הנובעים ממחויבויות בין-לאומיות או מדרישות מדינת היעד וכן הוראות הנדרשות להבטחת בריאות הציבור בישראל, והוראות לעניין הפרדת המוצר המיועד לייצוא בלבד משאר המוצרים המיוצרים במפעל או נמכרים על ידי המשווק.

 

 

תנאים שיש לקיימם בתקופת הרישום

55יט.

(א)      המנהל רשאי לקבוע ברישום של מוצר ביוציד בפנקס או בחידוש רישומו, תנאים בעניינים המפורטים להלן, שיש לקיימם בתקופת הרישום של המוצר כאמור ואם היה המוצר רשום – להוסיף עליהם או לשנותם בכל עת –

 

 

 

 

 

 

 

(1)      סוג האריזה של המוצר הביוציד, איכותה, סימוניה, צורתה, בטיחותה והתאמתה לאופן השימוש במוצר כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      סימון נאות של המוצר הביוציד, חובות סימון והוראות בדבר  אזהרות שיש לסמן על גבי המוצר או אריזתו וכן חובת סימון תאריך תפוגה;

 

 

 

 

 

 

 

(3)      חובת הפצת עלון למשתמש במוצר הביוציד;

 

 

 

 

 

 

 

(4)      הוראות הנוגעות לאופן השימוש במוצר הביוציד, מטרת השימוש בו, הגבלת השימוש במוצר במוסד רפואי בלבד, הרכב החומרים הפעילים והבלתי פעילים במוצר ואיכותם  וכן הוראות והגבלות על אוכלוסיית היעד במוצר כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(5)      הוראות והגבלות הנוגעות להובלה ואחסנה נאותים של המוצר הביוציד.

 

 

 

 

 

 

(ב)      המנהל יפרסם בפנקס תנאים שקבע לפי סעיף קטן (א), למעט מידע הנוגע לריכוז הרכב החומרים הבלתי פעילים או מידע שהוא סוד מסחרי, כהגדרתו בחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט–1999[3].

 

 

הגבלת רישום מוצר, התלייתו, ביטולו או סירוב לחדשו

55כ.

(א)      המנהל רשאי להגביל רישומו של מוצר ביוציד, להתלותו, לבטלו או לסרב לחדשו, אם מצא כי התקיים אחד מאלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)      הרישום נעשה על יסוד מידע כוזב;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      הרישום נעשה על יסוד מידע חלקי, שגוי או מטעה, ואילו היה המידע הנכון והמלא לפני המנהל במועד רישום המוצר הביוציד, לא היה רושם את המוצר כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(3)      חדל להתקיים תנאי מהתנאים לרישום;

 

 

 

 

 

 

 

(4)      המוצר הביוציד מזיק או עלול להזיק לבריאות או שאינו מתאים או יעיל לשימוש שלו הוא נועד.

 

 

 

 

 

 

(ב)      הוראות סעיף 55א3(ב) עד (ו) לפקודה זו, יחולו על הגבלת רישומו של מוצר ביוציד, התלייתו, ביטולו או סירוב לחדשו, בשינויים המחויבים.

 

 

 

 

 

 

(ג)       המנהל רשאי לפרסם את ההחלטה על ביטול רישומו של מוצר ביוציד באתר האינטרנט של משרד הבריאות, ורשאי הוא לפרסם גם את תוכן ההחלטה על ביטול הרישום כאמור.

 

 

רישום משפחה של מוצרים

55כא.

(א)      המנהל רשאי לאחד את רישומם של קבוצה של מוצרים לחיטוי גוף האדם או מוצרים להדברת מזיקים כקבוצת רישום אחת, אף אם החומרים הלא פעילים במוצרים כאמור אינם זהים בהתקיים כל אלה: 

 

 

 

 

 

 

 

(1)      לכל המוצרים שמבוקש רישומם כקבוצת רישום אחת שימושים דומים;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      לכל המוצרים שמבוקש רישומם כקבוצת רישום אחת, מאפיינים וחומרים פעילים זהים;

 

 

 

 

 

 

 

(3)      אין בשונות בהרכב המוצרים שמבוקש רישומם כקבוצת רישום אחת כדי לפגוע או לגרום לחוסר התאמה באיכות, יעילות או בטיחות המוצרים.

 

 

 

 

 

 

(ב)      ברישום מוצרים כאמור בסעיף קטן (א) רשאי המנהל להתיר –

 

 

 

 

 

 

 

(1)      שינוי כמותו של אחד או יותר מן החומרים הבלתי פעילים בחלק מן המוצרים;

 

 

 

 

 

 

 

(2)      החלפת חומר בלתי פעיל בחומר בלתי פעיל אחר אם השתכנע כי החלפתו אינה משפיעה על בטיחותו של המוצר;

 

 

 

 

 

 

 

(3)      העלאת כמותו של  חומר פעיל אחד או יותר בחלק מן המוצרים.

 

 

 

 

 

 

(ג)       קבע המנהל בתנאי הרישום של מוצר ביוציד תנאים ואזהרות שיש לסמן על גבי המוצר או אריזתו – רשאי המנהל לקבוע תנאים ואזהרות זהים ביחס לכל המוצרים שמבוקש רישומם כקבוצת רישום אחת, בהתחשב בצורת השימוש במוצר ובסוג האריזה.

 

 

סימן ג': הוראות שונות

 

 

מוצר מזיק

55כב.

(א)      בסעיף זה – "מוצר ביוציד מזיק" – מוצר ביוציד שהזיק או עלול להזיק לבריאות אדם, לרבות מוצר כאמור שהתקבלו לגביו תוצאות של בדיקת מעבדה המעידות על כך; לעניין זה יראו מוצר ביוציד שיוצר, יובא או שווק בישראל בלא שקוימה לגביו חובה שנקבעה לפי פקודה זו כמוצר ביוציד מזיק.

 

 

 

 

 

 

(ב)      בעל רישום בפנקס המוצרים הביוצידים (בפרק זה – בעל רישום) שנודע לו כי מוצר ביוציד שייצר או ייבא הוא מוצר ביוציד מזיק, יפעל לפי הוראות אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1)      ינקוט בהקדם האפשרי אמצעים סבירים למניעת השימוש במוצר כאמור, לרבות אמצעי מבין אלה, לפי העניין, והכול לשם מניעת הסכנה לבריאות הציבור או החשש לסכנה לבריאות הציבור מהשימוש במוצר:

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)      בתיאום עם המנהל – החזרה יזומה של המוצר מהשוק (Withdrawal);

 

 

 

 

 

 

 

 

(ג)       בתיאום עם המנהל – מסירת הודעה לציבור על הסכנה הנשקפת ממוצר ביוציד (Recall);

 

 

 

 

 

 

 

(3)      ידווח למנהל דיווח מפורט –

 

 

 

 

 

 

 

 

(א)      על האמצעים שנקט לפי פסקה (1), ואם ביצע החזרה יזומה או מסר הודעה לציבור לפי פסקה (1)(ב) או (ג);

 

 

 

 

 

 

 

 

(ב)      בכל מקרה שלגביו קבע שר הבריאות חובת דיווח לעניין זה;

 

 

 

 

 

 

 

(3)      נתן המנהל הוראה לבעל הרישום בפנקס בעקבות הדיווח כאמור בפסקה (2), יפעל בעל הרישום בהתאם להוראותיו;

 

 

 

 

 

 

 

(4)      יתעד אצלו את האמצעים והפעולות שנקט לפי פסקאות (1) ו-(3), וישמור את התיעוד לתקופה של עשר שנים לפחות ממועד שנקט את האמצעי או הפעולה כאמור.

 

 

 

 

 

 

(ג)       נתן המנהל הוראה לבעל הרישום לפי סעיף קטן (ב)(3), רשאי המנהל לפעול לביצוע ההוראה אם בעל הרישום כאמור סירב לבצע אותה או בנסיבות של דחיפות מיוחדת.

 

 

 

 

 

 

(ד)      נודע למנהל כי מוצר ביוציד הוא מוצר ביוציד מזיק, רשאי הוא להורות לבעל הרישום לנקוט אמצעים לפי סעיף קטן (ב)(1), או לתת לבעל הרישום הוראות בדבר תיקון ליקויים במוצר כאמור, אם מצא כי יש בו פגם הניתן לתיקון באופן שאינו מסכן את בריאות הציבור, וכן רשאי הוא לפעול לפי הוראות סעיף קטן (ב)(1)(ב) אף בטרם נתן הוראה כאמור בסעיף קטן (ב)(3) או במקביל למתן הוראה כאמור, בנסיבות דחופות או בנסיבות שבהן קיים קושי לאתר את בעל הרישום.

 

 

הודעה בדבר מסוכנות מוצר ביוציד

55כג.

בלי לגרוע מהוראות סעיף 55כב, רשאי המנהל –

 

 

 

 

 

 

(1)      להורות לבעל רישום לפרסם או להודיע לכל אדם הנוגע בדבר, כי מוצר ביוציד אינו עומד בדרישות החלות עליו לפי פרק זה, וכי המוצר כאמור מסוכן לבריאותו של המשתמש בו, או שקיימת הסתברות ממשית למסוכנות כאמור; הפרסום או ההודעה יהיו באופן שיורה עליו המנהל; הוראה לפי פסקה זו לא תינתן אלא לאחר שניתנה לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו;

 

 

 

 

 

 

(2)      לפרסם או להודיע הודעה מטעמו כאמור בפסקה (1) –

 

 

 

 

 

 

 

(א)      אם נוכח כי בעל רישום סירב לפרסם או להודיע הודעה באופן שהורה עליו כאמור באותה פסקה או אם סבר כי קיים חשש ממשי לשלומו או לבריאותו של אדם, ובלבד שנתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו;

 

 

 

 

 

 

 

(ב)      גם בלי שנתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו כאמור בפסקת משנה (א), אם סבר כי קיים חשש מיידי כאמור באותה פסקת משנה, ובלבד שנתן לו הזדמנות כאמור בהקדם האפשרי לאחר מכן;

 

 

 

 

 

 

(3)      להורות לבעל הרישום להודיע או לפרסם הודעה על ממצאי בדיקות שערך בהתאם להוראות לפי פרק זה, אם נוכח כי נגרמה פגיעה בבריאותו של אדם, או שקיימת הסתברות ממשית שתיגרם פגיעה כאמור, ובלבד שנתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו לפני מתן ההודעה או הפרסום כאמור;

 

 

 

 

 

 

(4)      להודיע או לפרסם הודעה מטעמו כאמור בפסקה (3) בלי שנתן לבעל הרישום הזדמנות לטעון את טענותיו בעניין, אם סבר כי קיים חשש מיידי לבריאותו של אדם, ובלבד שנתן לעוסק הזדמנות כאמור בהקדם האפשרי לאחר מכן;

 

 

 

 

 

 

(5)      לחייב את בעל הרישום בהוצאות ההודעה או הפרסום לפי פסקאות (2) או (4), כולן או חלקן.

 

 

פרסום מוצר ביוציד

55כד.

(א)      יצרן או יבואן של מוצר ביוציד, לא יעשה פרסומת למוצר כאמור באופן שיש בו כדי לסתור את התנאים שקבע המנהל בפנקס לגבי אותו מוצר, לפי סעיף 55יט, ולא ייחס לו תכונות, מאפיינים ומטרות שימוש שלא אושרו לגביו בפנקס.

 

 

 

 

 

 

(ב)      בסעיף זה, "פרסומת" – פרסומת בעל פה, בכתב, בדפוס או באמצעים אלקטרוניים, ובכלל זה באמצעות האינטרנט או באמצעי טכנולוגי אחר, לרבות בציור, בדמות, בצליל, בתמונה או בכל אמצעי אחר, המיועדת או הזמינה לציבור, כולו או חלקו, בכל צורה שהיא, באופן גלוי או סמוי.

 

 

הוראות בעניין מוצרים ביוצידים

55כה.

השר רשאי לקבוע בתקנות, באישור ועדת הבריאות של הכנסת, כהגדרתה בסעיף 55א, את כל אלה:

 

 

 

 

 

 

(1)      הוראות והגבלות בדבר שימוש בחומרים לרבות חומרי גלם, מפרטי המוצר והרכבו, שיטת הייצור והבקרה, שיטות הבדיקה, איכות האריזה והתאמתה למוצר, יציבותו, בטיחותו ואיכותו של  חומר חיטוי או מוצר הדברה;

 

 

 

 

 

 

(2)      הטיפול במוצרים ביוצידים, השימוש בהם, ייצורם, ייבואם, ייצואם, אריזתם, המסחר בהם, העברתם, החסנתם והחזקתם;

 

 

 

 

 

 

(3)      חובות תיעוד, שמירת מסמכים ודרכי מסירת הודעות;

 

 

 

 

 

 

(4)      סימון נאות של מוצר ביוציד, לרבות חובות סימון והוראות בדבר תאריך תפוגה ותקופת שימוש.

תיקון סעיף 60

4.

בסעיף 60(ב), אחרי פסקה (29) יבוא:

 

 

"(30)  יצרן או יבואן שייצר או ייבא מוצר ביוציד, שלא נרשם בפנקס לפי סעיף 55יד בניגוד לתנאים שקבע המנהל לפי הסעיף האמור, בניגוד להוראות סעיף 55יג;

 

 

(31)    יצרן שלא נקט אמצעים להבטחת הפרדת מוצר ביוצידי המיועד לייצוא משאר המוצרים המיוצרים במפעל או להבטחת מניעת מכירתו בישראל, בניגוד להוראות סעיף 55יח;"

תיקון סעיף 60ד

5.

בסעיף 60ד(ג1), אחרי פסקה (2) יבוא:

 

 

"(3)    יצרן או יבואן שייצר או ייבא מוצר ביוציד, שלא נרשם בפנקס לפי סעיף 55יד;

 

 

(4)      יצרן שלא נקט אמצעים להבטחת הפרדת מוצר ביוצידי המיועד לייצוא משאר המוצרים המיוצרים במפעל או להבטחת מניעת מכירתו בישראל, בניגוד להוראות סעיף 55יח;"

תיקון סעיף 66

6.

בסעיף 66(א) לפקודה, אחרי פסקה (7) יבוא:

 

 

 

"(8)    אגרות בעד רישום מוצר ביוציד בפנקס, כהגדרתם בסעיף 55יב."

שמירת תוקף צו הפיקוח

7.      

צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשכ"ב–1962 וכן הוראות נוהל שנקבעו מכוחו ופורסמו בעניין זה באתר האינטרנט של משרד הבריאות, יעמדו בתוקפם כנוסחם ערב יום התחילה, ויראו אותם כאילו נקבעו לפי חוק זה, לעניין מוצרים לדחיית מזיקים, כל עוד לא שונו או בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי סעיף 55יד(ב) לפקודה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה.

תחילה

8.

תחילתו של חוק זה, 60 ימים מיום פרסומו (בחוק זה – יום התחילה).

הוראת מעבר

 

9.

(א)      מוצר ביוציד שהוא ביוציד לדחיית מזיקים הטעון רישום לפי סעיף 55יג לפקודה כנוסחה בסעיף 3 לחוק זה, שהיה לו רישיון מאת המנהל שניתן לו לפי סעיף 2 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשכ"ב–1962, יראו אותו כאילו נרשם לפי סעיף 55יג כאמור, ורישומו יהיה תקף עד תום תקופת תוקפו של רישיון המנהל שניתן לו אלא אם כן בוטל קודם לכן לפי הוראות חוק זה.

 

 

(ב)      על אף האמור בסעיף 55טו לפקודה, כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, עד ליום כ' בטבת התשפ"ד (01.01.2024), רשאי המנהל לרשום מוצר ביוציד, כהגדרתו בפקודה, כנוסחה בחוק זה, בפנקס המתנהל לפי סעיף 55יד לפקודה שהחומר הפעיל בו אינו מנוי ברשימת החומרים הפעילים של האיחוד האירופי, כהגדרתה בסעיף 55יב לפקודה כנוסחה בחוק זה, אם החומר הפעיל שבו נמצא תחת בחינה בהתאם להוראות האיחוד האירופי Regulation (EU) No 528/2012 of the European Parliament and of the Council of 22 May 2012 concerning the making available on the market and use of biocidal products  מיום 22 במאי 2012 ואם טרם התקבלה לגביו החלטה; השר, באישור ועדת הבריאות של הכנסת, רשאי בצו לדחות את המועד האמור בשתי תקופות נוספות שלא יעלו על שלוש שנים כל אחת.

 

 

(ג)       עד ליום תחילתן של הוראות לפי סעיף 55יד(ב) לפקודה כנוסחו בסעיף 3 לחוק זה, לא יחול חוק זה על מוצר ביוציד שהוא ביוציד לחיטוי עור האדם הטעון רישום לפי סעיף 55יג כאמור והמנהל יהיה רשאי לרשום מוצר כאמור לפי הוראות סעיף 47א(א) לפקודה בלבד.

 

דברי הסבר

           מטרת הצעת החוק היא להסדיר את הייצור והייבוא של מוצרים המיועדים לחיטוי גוף האדם ומוצרים המיועדים לדחיית מזיקים לשימוש על גוף האדם, וזאת בהתאם להסדרה הקיימת באיחוד האירופי לפי הוראות הרגולציה האירופית "Regulation No. 528/2012 Of The European Parliament And The Council Of 22 May 2012 Concerning The Making Available On The Market And Use Of Biocidal Products" .

הסוג הראשון של המוצרים שמוצע להסדיר בהצעת חוק זו הוא מוצרים המיועדים לדחיית מזיקים לשימוש על גוף האדם. צו פיקוח מצרכים ושירותים (תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשכ"ב–1962 מסדיר כיום את הבקרה והפיקוח המוטלים על מוצרים אלו, וזאת מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח–1957. בהתאם להחלטת החלטת הממשלה לקידום ניתוק הזיקה של חקיקה שתוקפה תלוי בהכרזה על מצב חירום, הממשלה פועלת לניתוק זיקתה של חקיקה זו ממצב החירום. בנוסף, יש צורך בעדכון הסטנדרטים המקצועיים לרישומם של מוצרים אלו, ועל כן מוצע להחליף את החקיקה הקודמת בהוראות המוצעות בהצעת חוק זו המאמצות הסטנדרטים באיחוד האירופי לרישום מוצרים אלה.

הסוג השני של המוצרים שמוצע להסדיר בהצעת חוק זו הוא מוצרים המיועדים לחיטוי גוף האדם, כהגדרתם בהצעה. מוצרים אלו מוסדרים כיום בסעיף 47א לפקודת הרוקחים [נוסח חדש], התשמ"א–1981 (להלן – הפקודה) ונרשמים בפנקס התכשירים המנוהל במשרד הבריאות לאחר שהוכחה יעילותם, בטיחותם ואיכותם בהתאם להוראות תקנות הרוקחים (תכשירים), התשמ"ו–1986. בנוסף ישנם מוצרים המכילים חומרי חיטוי ורשומים כתמרוקים, לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תמרוקים), התשל"ג–1973 אך הם אינם מאושרים להתוויות רפואיות כגון חיטוי רפואי.

סיווג מוצרים אלו כתכשירים יוצר מצב לפיו מוצרים המשווקים במדינות האיחוד האירופי, לא יכולים להיות משווקים בישראל בלי לבצע התאמות רבות, בשל ההבדלים במסגרות הרגולטוריות. מצב זה אינו רצוי וגורם להיצע מוגבל בישראל של חומרים מחטאים.

ההסדר המוצע בהצעת החוק מסדיר את רישומם של מוצרים אלו באופן שיבטיח את בריאות הציבור, מניעת זיהומים והעברת מחלות תוך שמירה על רמת פיקוח גבוהה והקפדה על הוכחת יעילות ובטיחות של המוצרים, טרם ייצורם ושיווקם בישראל.

בהצעת חוק זו אין כדי לפגוע באפשרות להמשיך לרשום מוצרים המיועדים לחיטוי גוף האדם כתכשירים כמשמעם בפקודה. יצרנים ויבואנים יוכלו להמשיך לרשום מוצרים כאמור בפנקס התכשירים ויחולו לגביהם כלל ההוראות והחיקוקים החלים על תכשירים.

סעיף 1

מוצע לתקן בסעיף 55א לפקודה את ההגדרה "תמרוק" ולהבהיר כי מוצר ביוציד, כהגדרתו בהצעת החוק, איננו "תמרוק" ולא חלים עליו ההוראות הנוגעות לתמרוקים.

סעיף 2

מוצע לתקן בסעיף 55ט לפקודה את ההגדרה "מוצר בפיקוח" ולקבוע כי מוצר ביוציד, כהגדרתו בהצעה, הוא מוצר בפיקוח שחלים עליו ההוראות הנוגעות למוצרים בפיקוח, ובכלל זה הוראות סעיפים 55י ו-55יא המסמיכים את המנהל להורות על איסור ייצור או שיווק של מוצר וכן תפיסה והשמדה של מוצרים בפיקוח שנמצאו מזיקים לבריאות האדם.

סעיף 3

מוצע להוסיף לפקודה את פרק ז'3 שיקבע את ההוראות המסדירות את רישומם של מוצרים המיועדים לחיטוי גוף האדם ודחיית מזיקים מגוף האדם.

בסעיף 55יב המוצע מוצע לקבוע הגדרות שונות. בכלל זה, מוצע להגדיר כי "ביוציד לדחיית מזיקים" הוא מוצר, שייעודו העיקרי, על פי הוראות השימוש בו או אופן הצגתו בתווית המוצר, לבוא במגע עם גוף האדם ושמכיל חומר פעיל, כהגדרתו בסעיף המוצע, הגורם או ניתן לאדם במטרה לגרום להשמדה, החלשה, הרחקה, דחייה או מניעה של אורגניזם מזיק, כהגדרתו בסעיף המוצע, למעט מוצר שהוא ציוד רפואי, כהגדרתו בחוק ציוד רפואי, התשע"ב–2012. מוצרים אלו כוללים מוצרים המיועדים לשימוש על עור האדם, כדוגמת מוצרים המרוססים או נמרחים על העור, במטרה לדחות מזיקים שונים כגון יתושים וקרציות.

עוד מוצע בסעיף זה להגדיר כי ביוציד לחיטוי עור האדם הוא מוצר שייעודו העיקרי, על פי הוראות השימוש בו או אופן הצגתו בתווית המוצר,, לבוא במגע עם עור האדם או הקרקפת, והמכיל חומר פעיל כהגדרתו בהצעה, הגורם או ניתן לאדם במטרה לגרום להשמדה, החלשה, נטרול, הרחקה או מניעה של אורגניזם או מיקרואורגניזם מגוף האדם ומשמש במהלך או לצורך מתן טיפול רפואי או לצורך חיטוי, הגנה או שמירה על גוף האדם. מוצרים המיועדים על פי הוראות השימוש בהם לשימוש על עור פצוע או עור שאינו שלם, כגון מוצרים לחיטוי פצעים, מוחרגים מהגדרה זו וימשיכו להירשם בפנקס התכשירים, לפי סעיף 47א לפקודה.

ביוציד לחיטוי עור האדם וביוציד לדחיית מזיקים מוגדרים יחדיו בפרק ז'3 המוצע כמוצר ביוציד.

בסעיף 55יג המוצע מוצע לאסור על ייצור, ייבוא או שיווק של מוצר ביוציד, אלא אם הוא מוצר הרשום בפנקס המוצרים הביוצידים, ובהתאם לתנאים שקבע המנהל.

עוד מוצע גם לאסור על מתן הוראה, במסגרת טיפול רפואי או במוסד רפואי, על שימוש בביוציד לחיטוי עור האדם, אלא אם הוא רשום בפנקס כאמור ובהתאם לתנאים שנקבעו בו.

בסעיף 55יד מוצע להסמיך את המנהל לנהל את הפנקס המוצרים וכן להסמיכו לקבוע הוראות הנוגעות לאופן ניהול הפנקס ובכלל זה הפרטים שיופיעו בו.

מוצע כי תקופת תוקפו של רישום מוצר ביוציד בפנקס תהא חמש שנים אולם השר יהיה רשאי בצו להאריך את התקופה הקבוע לעשר שנים. כן, מוצע להבהיר כי אין ברישום של מוצר ביוציד בפנקס כדי להקנות זכויות כלשהן במוצר כגון זכויות קניין רוחני או לגרוע מהן.

בסעיף 55טו מוצע לקבוע כי בקשה לרישום של מוצרים ביוצידים תוגש למנהל בידי אדם שמונה לכך על ידי מבקש הרישום שהוא בעל רישיון לעסוק ברפואה או רפואת שיניים, וטרינר, רוקח מורשה או אדם שהוא בעל תואר אקדמי מוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה בכימיה, בטוקסיקולוגיה או במעדי החיים, בעל ניסיון של שנתיים בעיסוק בתחום הרוקחות, הרפואה או בתחומי מדעי החיים או מדעי הטבע וזאת בשל המומחיות הנדרשת לצורך הכנה ובחינה של המסמכים והנתונים הנדרשים לצורך רישום מוצרים אלו בפנקס.

עוד מוצע בסעיף זה, להסמיך את השר לקבוע בתקנות הוראות לעניין דרך הגשת הבקשה לרישום או לחידושו, הפרטים שיש לכלול בה, המועדים להגשתה והמסמכים שיצורפו לה. כן, מוצע להסמיך את המנהל לדרוש ממבקש רישום מידע נוסף הדרוש לו לשם בדיקת הבקשה.

בסעיף 55טז מוצע לקבוע את התנאים לרישום מוצרים כאמור במרשם שנועדו להבטיח כי המוצרים המיוצרים ומשווקים בישראל הם מוצרים יעילים, בטוחים ואיכותיים. בין היתר, לצורך הבטחת בטיחותם של החומרים הפעילים ויעילותם, מוצע לקבוע כי המנהל לא ירשום בפנקס האמור מוצר ביוציד אלא אם החומרים הפעילים שבו מנויים  ברשימה המאוחדת של חומרים פעילים מאושרים כחומר חיטוי או כחומר להדברת מזיקים לפי העניין, שמפורסמת על ידי האיחוד האירופי לפי סעיף 9(2) לרגולציה  מס' 528/2012 של האיחוד האירופי מיום 22.05.2012, כעדכונה מזמן לזמן, ואם מתקיימים התנאים שנקבעו לחומרים פעילים אלו ברשימה כאמור.

לצורך הבטחת תנאי ייצור נאותים של מוצרים ביוצידים, מוצע גם להתנות את הרישום בפנקס בכך שלמבקש הרישום רישיון תמרוקים לפי סעיף 55א1 לפקודה או אישור תנאי ייצור נאותים כמשמעו בהוראות לפי חוק ציוד רפואי, התשע"ב–2012 (להלן – חוק ציוד רפואי) או אישור המנהל לייצור או ייבוא תכשירים לפי סעיף 42ד לפקודה.

מוצע להבהיר כי המנהל יהיה רשאי לסרב לרשום מוצר ביוציד אם מצא כי מידת פגיעתו בבריאות האדם עולה על התועלת הצומחת משימוש במוצר כאמור.

בסעיף 55יח מוצע לאסור על אדם לייצר מוצר ביוציד המיועד לייצוא בלבד, אלא אם יש לו רישיון תמרוקים לפי סעיף 55א1 או אישור תנאי ייצור נאותים בציוד רפואי לפי חוק ציוד רפואי  או אישור המנהל לייצור או לייבוא תכשירים לפי סעיף 42ד ואם הוא נקט אמצעים להבטחת הפרדת המוצר הביוציד המיועד לייצור משאר המוצרים הביוצידים המיוצרים במפעל ולהבטחת מניעת מכירתו בישראל.

בסעיף 55יט מוצע להסמיך את המנהל לקבוע ברישום של מוצר ביוציד בפנקס או בחידוש רישומו, תנאים בעניינים שונים, כמפורט בהצעה, שיש לקיימם בתקופת הרישום וכן להסמיכו להוסיף עליהם או לשנותם בכל עת. בין העניינים שלגביהם יהיה רשאי המנהל לקבוע תנאים ברישום, מוצע להסמיכו לקבוע תנאים הנוגעים לסימון נאות של המוצר כגון תנאים הנוגעים לתווית המוצר, אזהרות מיוחדות, סימולים שיש להשתמש בהם וכן תנאים הנוגעים להוראות והגבלות על אוכלוסיית היעד במוצר. כך לדוגמא יהיה רשאי המנהל לקבוע כי מוצר מסויים לא יהיה מיועד לשימוש בתינוקות או ילדים.

מוצע לקבוע גם כי המנהל יפרסם בפנקס תנאים שקבע למעט מידע הנוגע לריכוז הרכב החומרים הבלתי פעילים או מידע שהוא סוד מסחרי, כהגדרתו בחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט–1999.

בסעיף 55כ מוצע להסמיך את המנהל להגביל רישומו של מוצר לשימוש בגוף האדם, להתלותו, לבטלו או לסרב לחדשו בהתקיים אחת הנסיבות המפורטות בסעיף המוצע ובהן לדוגמא, אם מצא המנהל כי הרישום נעשה על יסוד מידע כוזב או אם חדל להתקיים תנאי מהתנאים לרישום. דוגמא למצב בו חדל להתקיים תנאי מתנאי הרישום הוא מצב בו חומר פעיל מסוים אינו כלול עוד ברשימת החומרים הפעילים של האיחוד האירופי.

בסעיף 55כא לצורך הפחתת הנטל הרגולטורי החל על יצרנים ויבואנים של מוצרים ביוצידים, מוצע להתיר למנהל לאחד את רישומם של מספר מוצרים לחיטוי גוף האדם או מוצרים להדברת מזיקים אף אם אין זהות בחומרים הלא פעילים במוצרים כאמור, וזאת אם השימושים של המוצרים כאמור דומים, מאפייניהם והחומרים הפעילים של המוצרים זהים וכי אין בשונות בחומרים הלא פעילים כדי לפגוע או כדי לגרום לחוסר התאמה ביעילות או בטיחות המוצרים. המנהל רשאי להתיר שינויים בכמות החומרים הבלתי פעילים וכן החלפת חומר בלתי פעיל בחומר בלתי פעיל אחר, אם השתכנע המנהל כי אין בהחלפה כאמור כדי להשפיע על ביטוחו של המוצר.

סעיפים 4 ו-5

מוצע לתקן את סעיף העונשין בפקודה וסעיף העיצומים הכספיים ולקבוע כי ייצור או ייבוא של מוצר ביוציד שלא נרשם בפנקס יהיו עבירה בת שנת מאסר או עיצום כספי בסכום של 20,000 ש"ח ואם הוא תאגיד, בסכום של 50,000 ₪.

סעיף 6

מוצע לתקן את סעיף 66(א) לפקודה ובו להסמיך את השר לקבוע אגרות בעד רישום מוצר ביוציד בפנקס.

סעיף 7

מוצע לקבוע כי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשכ"ב–1962 וכן הוראות נוהל בעניין זה שפורסמו באתר האינטרנט של משרד הבריאות יעמדו בתוקף ויראו אותם כאילו הותקנו מכוח פקודת הרוקחים, וזאת כל עוד לא שונו או בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקפן הוראות שנקבעו לפי סעיף 55יד(ב) לפקודה, כנוסחו בסעיף 2 להצעת החוק.

סעיף 8 ו-9

מוצע לקבוע כי יום התחילה של החוק יהיה 60 יום מיום פרסומו וכן לקבוע את הוראות מעבר ביחס למוצרים אלו, וזאת על מנת להבטיח כי מוצרים אלו, ששווקו בהתאם למצב המשפטי הקיים היום, ימשיכו להיות משווקים בישראל וזאת עד לפקיעת תוקפו של הרישום הקודם לפי צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (תכשירים להדברת מזיקים לאדם), התשכ"ב–1962, לפי העניין.

כן מוצע לקבוע הוראת מעבר ביחס למוצרי הדברה או מוצרי חיטוי המכילים חומרים פעילים שאינם מנויים ברשימה המאוחדת של חומרים המאושרים, כהגדרתם בסעיף 55יד המוצע, ולהתיר למנהל לרשום מוצר המכיל חומר פעיל כאמור, אם החומר כאמור מצוי תחת בחינה בהתאם להוראות האיחוד האירופי Regulation (EU) No 528/2012 of the European Parliament and of the Council of 22 May 2012 concerning the making available on the market and use of biocidal products  מיום 22 במאי 2012 לרגולציה מס' 528/2012 של האיחוד האירופי ואם טרם התקבלה לגביו החלטה.

מוצע לקבוע כי עד ליום תחילתן של הוראות לפי סעיף 55יד(ב) לפקודה, כנוסחו בסעיף 2 לחוק זה, לא יחול החוק המוצר על מוצר ביוציד שהוא ביוציד לחיטוי עור האדם, והמנהל יהיה רשאי לרשום מוצר כאמור לפי הוראות סעיף 47א(א) לפקודה בלבד.

 



[1] דיני מדינת ישראל, עמ' 694; ס"ח התשע"ט, עמ' 51.

[2] ס"ח התשנ"ו, עמ' 327, ס"ח התשפ"א, עמ' 144.

[3] ס"ח התשנ"ט, עמ' 14; ס"ח התשע"ט, עמ' 252.