תאריך תצוגה: 14/06/2022

טיוטת תקנות

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי דואר שנותנת החברה), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ביום 18 בנובמבר 2018, מינה שר התקשורת ועדה מייעצת לבחינת שירותי הדואר בתחום השמור בראשות מר דני רוזן (להלן - הוועדה). שירותי הדואר בתחום השמור הוגדרו בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן - חוק הדואר) בנוסחו ערב תיקון חוק הדואר (תיקון מס' 13) התשפ"ב-2022 (להלן- תיקון מס' 13 או התיקון), כשירותי איסוף, העברה, חלוקה או מסירה של מכתב, גלויה, דבר דפוס או צרור, שמשקלם אינו עולה על 500 גרם, למען הזולת, וכן תברוקה, והשירותים הכרוכים בפעולות אלה, שמחירם אינו עולה על 5.40 שקלים חדשים (להלן - שירותי דואר בתחום השמור). הוועדה נתבקשה, בין היתר, לבחון את שירותי הדואר בתחום השמור ואת רמת התחרות בו, ולגבש המלצות, בין השאר, בהתייחס לצורך בהמשך פיקוח מחירים בנוגע לשירותי דואר בתחום השמור.

ביום 16 בספטמבר 2020, הגישה הוועדה דוח מסכם והמלצות מעודכנות, בין היתר המליצה הוועדה על הסרת הפיקוח על התשלומים אשר גובה חברת הדואר עבור שירותי דואר למעט שירותי הדואר הבאים: (1) שירות שליחת מכתב  בודד באמצעות שירות דואר 24; (2) שירות חלוקת מכתב במרכז חלוקה; (3) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר רשום; (4) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר בין-לאומי בדרך האוויר.

ביום 20 באוקטובר 2020, אימץ שר התקשורת במכתב מטעמו את עיקרי המלצות הוועדה.

ביום 16 באפריל 2022, נכנס לתוקף תיקון מס' 13, שכלל, בין היתר, תיקונים לחוק הדואר בהתאם להמלצות הוועדה כאמור לעיל.

סעיף 37(א) לחוק הדואר כנוסחו לאחר התיקון קובע, בין היתר, כי בעל רישיון כללי ידרוש תשלום סביר בעד שירות דואר שהוא. בסעיף 37(ד) לחוק הדואר נקבע, כי על אף האמור בסעיף 37(א) לחוק, שר התקשורת רשאי לקבוע, בהסכמת שר האוצר, הוראות בדבר תשלומים, תשלומים מרביים או תשלומים מזעריים שישולמו בעד שירותי הדואר שנותן בעל רישיון כללי וכן לקבוע בתקנות הוראות בדבר עדכון התשלומים האמורים.

לצורך יישום המלצות הוועדה, בשינויים מסוימים, מוצע לבטל את התקנות שנקבעו לפי סעיף 37 לחוק הדואר בנוסחו ערב תיקון מס' 13 ולהתקין במקומן את התקנות המוצעות הקובעות תשלום עבור מספר שירותי דואר כמפורט בהמשך.

בנוסף, בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב1(ג) לחוק הדואר בנוסחו לאחר תיקון מס' 13, מוצע לקבוע בתקנות אלו את התשלום עבור שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי, כהגדרתו בחוק הדואר, אשר בהתאם לקבוע בסעיף האמור יהיה מחיר עלות אספקת השירות.

כמו כן, מוצע לקבוע תשלומים בעד משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב לחוק הדואר שיחולו במועד תחילתן של הוראות שייתן שר התקשורת מתוקף סמכותו לפי סעיף 5ב לחוק, בדבר אופן מתן שירותים אלו או הגישה וההסדרים לביצועם.

 

ג.  להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי דואר שנותנת החברה), התשפ"ב-2022

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 5ב, 5ב1(ג), 37(ד) ו-126(א) לחוק הדואר, התשמ"ו-1986[1] (להלן - החוק), ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

 

"דמי קצה" - סכום דמי הקצה של דברי דואר דרך האוויר שמפרסם ארגון הדואר העולמי - UPU;

 

 

 

"דמי קצה חדשים" - דמי הקצה לשנת העדכון - הידועים בחודש נובמבר שקדם למועד העדכון;

 

 

 

"דמי קצה יסודיים" - דמי הקצה לשנת 2022 כפי שפרסם ארגון הדואר העולמי - UPU;

 

 

 

"המדד" - מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

"המדד החדש" - המדד שפורסם בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון;

 

 

 

"המדד היסודי" - המדד שפורסם בחודש נובמבר 2021;

 

 

 

"השער היציג המשוקלל" - סכום של מכפלת חלקו של כל אחד מהמטבעות המרכיבים את סל המטבעות בשערו היציג החודשי הממוצע של כל אחד מהמטבעות כפי שפרסם בנק ישראל;

 

 

 

"השער היציג המשוקלל החדש" - השער היציג המשוקלל נכון לחודש נובמבר שקדם ליום העדכון;

 

 

 

"השער היציג המשוקלל היסודי" - השער היציג המשוקלל לחודש נובמבר 2021;

 

 

 

"מדד השכר" - מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר (מחירים קבועים-ברוטו) של עובדי מדינה שאינם בפיקוח נציבות שירות המדינה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה;

 

 

 

"מדד השכר החדש" - מדד השכר הידוע בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון;

 

 

 

"מדד השכר היסודי" - מדד השכר לחודש נובמבר 2021;

 

 

 

"סל המטבעות" - הרכב סל מטבעות ה-SDR (Special Drawing Rights), כפי שקבעה, מזמן לזמן, קרן המטבע הבין-לאומית;

 

 

 

"עלויות הובלה אווירית" - מחיר לקילו ליטר של קרוסין או דלק סילוני בהזרמה, כפי שמפרסם משרד האנרגיה;

 

 

 

"עלויות הובלה אווירית חדשות" - עלויות הובלה אווירית הידועות בחודש נובמבר שקדם ליום העדכון;

 

 

 

"עלויות הובלה אווירית יסודיות" - עלויות הובלה אווירית לחודש נובמבר 2021;

 

 

 

"שינוי במקטע מקומי" - 57% משיעור השינוי במדד השכר החדש לעומת מדד השכר היסודי בתוספת 43% משיעור השינוי במדד החדש לעומת המדד היסודי;

 

 

 

"שינוי במקטע ההובלה האווירית" - 42% משיעור השינוי בשער היציג הממוצע של דולר ארה"ב כפי שפרסם בנק ישראל לחודש נובמבר שקדם ליום העדכון לעומת השער היציג הממוצע שפרסם בנק ישראל לחודש נובמבר 2021, בתוספת 58% משיעור השינוי בשער היציג המשוקלל החדש לעומת השער היציג המשוקלל היסודי, מוכפלים בשיעור השינוי בעלויות הובלה אווירית חדשות לעומת עלויות הובלה אווירית יסודיות;

 

 

 

"שינוי במקטע דמי קצה" - שיעור השינוי בדמי קצה חדשים לעומת דמי קצה יסודיים מוכפל בשיעור שינוי השער היציג המשוקלל החדש לעומת השער היציג המשוקלל היסודי. 

תשלומים בעד שירות דואר

2.  

(א)  התשלום בעד שירות דואר שנותנת החברה המפורט בפרט 1 לתוספות יהיה בשיעור שנקבע לצד אותו שירות.

 

 

(ב) התשלום המרבי בעד שירות דואר שנותנת החברה המפורט בפרטים 2, 3 ו-4 לתוספת יהיה בשיעור שנקבע לצד אותו שירות.

 

 

(ג)  שיעור התשלום והתשלום המרבי כאמור בתקנות משנה (א) ו- (ב), אינו כולל מס ערך מוסף לפי דין, כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975.

עדכון סכומים

3.  

(א) סכומי התשלומים שבתוספות, ישתנו ב-1 בינואר של כל שנה (בתקנות אלה - יום העדכון) -

 

 

(1)  

לעניין שירותי דואר בארץ - בשיעור השינוי במקטע המקומי;

 

 

(2) ה

לעניין שירותי דואר לחוץ לארץ - בשיעור של 59% משיעור השינוי במקטע המקומי, בתוספת של 17% משיעור השינוי במקטע ההובלה האווירית ובתוספת של 24% משיעור השינוי במקטע דמי קצה.

 

 

(ב) סכומים שהשתנו לפי תקנה זו, יעוגלו לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשירית האגורה, וסכום המסתיים בחמש מאיות האגורה ומעלה יעוגל כלפי מעלה;  

פרסום סכומים

4.  

המנהל הכללי של משרד התקשורת יפרסם בהודעה ברשומות את נוסח התוספת כפי שהשתנה לפי תקנה 3.

עיגול סכומים

לאחר הוספת מס ערך מוסף

5.  

(א)  הסכומים שנקבעו בפרט 1, 2.1 ו- 2.2 לתוספת והשתנו לפי תקנה 3, יעוגלו בידי החברה לאחר הוספת מס ערך מוסף לפי דין, כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, תשל"ו-1975. לסכום שהוא מכפלה של אגורה אחת, וסכום המסתיים בחמש עשיריות האגורה ומעלה יעוגל כלפי מעלה.

 

 

(ב) הסכומים שנקבעו בפרט 3, 4, ו-5 לתוספת והשתנו לפי תקנה 3, יעוגלו בידי החברה לאחר הוספת מס ערך מוסף לפי דין, לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשר אגורות, וסכום המסתיים בחמש אגורות ומעלה יעוגל כלפי מעלה.

ביטול תקנות

6.  

תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי החברה לפי סעיף 37(א) ו-(ג) לחוק), התשס"ח-2007[2] ותקנות הדואר (הצמדת תשלומים בעד שירותי החברה), התשס"ח-2008[3] בטלות.

תחילה

7.  

מועד תחילתם של פרטים 2.1 ו- 2.2 לתוספת יהא במועד תחילתן של הוראות שייתן שר התקשורת מתוקף סמכותו לפי סעיף 5ב לחוק, בדבר אופן מתן השירותים המנויים בפרטים 2.1 ו- 2.2 או הגישה וההסדרים לביצועם.

ניתנו הוראות כאמור שלא בתקנות, השר יפרסם הודעה ברשומות בדבר מתן הוראות כאמור.

 

 

תוספת

(תקנה 2)

 

 

בתוספת זו -

 

 

"בית המיון המרכזי" - מרכז תפעולי של החברה המיועד למיון דברי דואר המועברים לחלוקה בארץ ולחוץ-לארץ על ידי החברה.

 

 

"בעל היתר" - מי שהוענק לו היתר לפי סעיף 1ג לחוק;

 

 

"דבר דואר" - מכתב, גלויה ודבר דפוס;

 

 

"דבר דפוס" - נייר שאינו קשיח, אשר עבר הליך הדפסה ומיועד למשלוח ללא צורך במעטפה;

 

 

"גלויה" - נייר מלבני קשיח המיועד למשלוח ללא צורך במעטפה;

 

 

שירות מהיר "דואר 72" - כהגדרתו בתקנות לפי סעיף 5ג לחוק;

 

 

"מיקוד" - מספר רב ספרתי המייצג את המען למשלוח דבר דואר;

 

 

"מרכז דוורים" - מרכז תפעולי של החברה ממנו מועברים דברי דואר לחלוקה במרכז חלוקה;

 

 

"מרכז חלוקה" - מיתקן לחלוקת דברי דואר שמותקנים בו תאי חלוקה שהחברה הקצתה לנמען לשם חלוקת דברי דואר הממוענים אליו כחלופה לתיבת מכתבים במעונו, למעט תאי דואר שהחברה אפשרה לנמען לקבל בהם דברי דואר תמורת תשלום;

 

 

"משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי" - משלוח דבר דואר למרכז חלוקה על ידי החברה עבור לקוח עסקי, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

(1)  

משקל כל דבר דואר במשלוח אינו עולה על 30 גרם;

 

 

(2)  

דברי הדואר במשלוח ממוינים לפי סדר רץ של מיקודים;

 

 

(3)  

על פני כל דבר דואר מופיע המיקוד;

 

 

(4)  

דבר הדואר מובא על ידי לקוח עסקי לבית המיון המרכזי.

 

 

"משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר" - משלוח דבר דואר למרכז חלוקה על ידי החברה עבור בעל היתר, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

 

(1)  

משקל כל דבר דואר במשלוח אינו עולה על 30 גרם;

 

 

 

(2)  

דברי הדואר במשלוח ממוינים לפי סדר רץ של מיקודים באוגד נפרד לכל מרכז חלוקה;

 

 

 

(3)  

על פני כל דבר דואר מופיע המיקוד;

 

 

 

(4)  

דבר הדואר מובא על ידי בעל היתר למרכז דוורים או למרכז חלוקה.

 

 

   

התוספת

תקנה 2

 

פרטי השירות

מקבל השירות

התשלום בשקלים חדשים לכל דבר דואר

1

משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי

 

לקוח עסקי המביא את דבר הדואר לבית המיון המרכזי

0.402

2

משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר

 

 

 

2.1

 

בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז דוורים

0.106

 

2.2

 

בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז חלוקה

0.052

3

משלוח מכתב בודד רשום בארץ במשקל של עד 50 גרם

כל דורש

10.070

4

משלוח דבר דואר בודד בארץ במשקל של עד 50 גרם בשירות מהיר "דואר 72"

כל דורש

3.367

5

משלוח דבר דואר בודד

לחו"ל דרך האוויר במשקל שלעד 100 גרם

כל דורש

10.899

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)                           __________________

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])                                                                                                  ד"ר יועז הנדל

(חמ _____-3)                                                                                                                            שר התקשורת


דברי הסבר

ביום 18 בנובמבר 2018, מינה שר התקשורת ועדה מייעצת לבחינת שירותי הדואר בתחום השמור בראשות מר דני רוזן (להלן - הוועדה). שירותי הדואר בתחום השמור הוגדרו בסעיף 1 לחוק הדואר, התשמ"ו-1986 (להלן - חוק הדואר) בנוסחו ערב תיקון חוק הדואר (תיקון מס' 13) התשפ"ב- 2022 (להלן- תיקון מס' 13 או התיקון), כשירותי איסוף, העברה, חלוקה או מסירה של מכתב, גלויה או דבר דפוס, שמשקלם אינו עולה על 500 גרם, למען הזולת, וכן תברוקה, והשירותים הכרוכים בפעולות אלה, שמחירם אינו עולה על 5.40 שקלים חדשים (להלן - שירותי דואר בתחום השמור). הוועדה נתבקשה, בין היתר, לבחון את שירותי הדואר בתחום השמור ואת רמת התחרות בו, ולגבש המלצות, בין השאר, בהתייחס לצורך בהמשך פיקוח מחירים בנוגע לשירותי דואר בתחום השמור.

 

ביום 16 בספטמבר 2020, הגישה הוועדה דוח מסכם והמלצות מעודכנות, בין היתר המליצה הוועדה על הסרת הפיקוח על התשלומים אשר גובה חברת דואר ישראל בע"מ (להלן – חברת הדואר או החברה) עבור שירותי דואר למעט שירותי הדואר הבאים: (1) שירות שליחת מכתב בודד באמצעות שירות "דואר 24" (משלוח מכתב מהיר בישראל); (2) שירות חלוקת מכתב במרכז חלוקה; (3) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר רשום; (4) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר בין-לאומי בדרך האוויר.

ביום 20 באוקטובר 2020, אימץ שר התקשורת במכתב מטעמו את המלצות הוועדה.

להלן קישור להמלצות המעודכנות של הוועדה:

https://www.gov.il/BlobFolder/reports/20102020_3/he/Updated_Recommendations_Postal_Committee_20102020.pdf

 

ביום 16 באפריל 2022, נכנס לתוקף תיקון מס' 13 הכולל, בין היתר, תיקונים בהתאם להמלצות הוועדה כאמור לעיל.

סעיף 37(א) לחוק הדואר לחוק הדואר כנוסחו לאחר התיקון קובע, בין היתר כי בעל רישיון כללי ידרוש תשלום סביר בעד שירות דואר שהוא נותן.

בסעיף 37(ד) לחוק הדואר נקבע כי על אף האמור בסעיף 37(א) לחוק, שר התקשורת רשאי לקבוע, בהסכמת שר האוצר, הוראות בדבר תשלומים, תשלומים מרביים או תשלומים מזעריים שישולמו בעד שירותי הדואר שנותן בעל רישיון כללי וכן לקבוע בתקנות הוראות בדבר עדכון התשלומים האמורים.

 

לצורך יישום המלצות הוועדה, בשינויים מסוימים, מוצע להסיר את הפיקוח על התשלומים בעד שירותי החברה, ולבטל את התקנות שנקבעו לפי סעיף 37 לחוק הדואר בנוסחו ערב תיקון מס' 13 ולהתקין במקומם את התקנות המוצעות הקובעות תשלום עבור מספר שירותי דואר כמפורט בהמשך.

בנוסף, בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב1(ג) לחוק הדואר בנוסחו לאחר תיקון מס' 13, מוצע לקבוע בתקנות אלו את התשלום עבור שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה, אשר בהתאם לקבוע בסעיף האמור יהיה מחיר עלות אספקת השירות.

כמו כן, מוצע לקבוע תשלומים בעד משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר בלבד בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב לחוק הדואר שיחולו במועד תחילתן של הוראות שייתן שר התקשורת מתוקף סמכותו לפי סעיף 5ב לחוק, בדבר אופן מתן שירותים אלו או הגישה וההסדרים לביצועם. לעניין זה יצוין כי מוצע להנגיש לבעלי היתר את מרכזי החלוקה באופן בו יוכלו להביא את דברי הדואר הממוענים למרכז חלוקה כשהם ממוינים באוגד נפרד לכל מרכז החלוקה ואשר יובאו על ידי בעל היתר או למרכז החלוקה הרלבנטי או למרכז הדוורים ממנו יוצאת החלוקה למרכזי החלוקה. באופן הזה חלק משרשרת הערך במתן שירותי הדואר תבוצע על ידי בעל ההיתר ואילו מקטע החלוקה ו/או העברה ממרכז הדוורים למרכז החלוקה תבוצע על ידי החברה.

התשלומים המוצעים כאמור נקבעו בהתבסס על חוות הדעת המקצועית של מנהל מינהל כלכלה ומנהל מינהל הדואר במשרד התקשורת (להלן- חוות הדעת המקצועית) מיום 14 ביוני 2022. להלן קישור לחוות הדעת האמורה:  

https://www.gov.il/he/Departments/publications/reports/14062022

 

 

תקנה 1

בהתאם למפורט להלן, ובהמשך לתקנה 3 לתקנות המוצעת, מוצע להגדיר את המונחים הבאים בהם נעשה שימוש בהוראה המוצעת בדבר עדכון סכומי התשלומים עבור שירותי דואר שנותנת החברה בארץ: "המדד", "המדד החדש'", "המדד היסודי", "מדד השכר", "מדד השכר החדש" ו- "מדד השכר היסודי".

כמו כן, מוצע להגדיר את המונחים המפרטים להלן, בהם נעשה שימוש בהוראה המוצעת בדבר עדכון סכום התשלום עבור שירות דואר לחו"ל: "סל המטבעות", "השער היציג המשוקלל", "השער היציג המשוקלל החדש", "השער היציג המשוקלל היסודי", "דמי הקצה" דמי הקצה היסודיים", "השינוי במקטע ההובלה האווירית", "השינוי במקטע המקומי" ו- "השינוי במקטע דמי הקצה".

 

תקנה 2, 7 והתוספת לתקנות

מוצע לקבוע כי התשלום בעד שירות דואר שנותנת החברה המפורט בפרט 1 לתוספות יהיה בשיעור שנקבע לצד אותו שירות וכי התשלום המרבי בעד שירות דואר המפורט בפרטים 2, 3 ו-4 לתוספת יהיה בשיעור שנקבע לצד אותו שירות. שיעור התשלום והתשלום המרבי כאמור אינם כוללים מס ערך מוסף לפי דין.

כאמור לעיל, הוועדה המליצה על הסרת הפיקוח על התשלומים אשר גובה חברת הדואר עבור שירותי דואר למעט שירותי הדואר הבאים: (1) שירות שליחת מכתב בודד באמצעות שירות "דואר 24" (להלן - דואר 24); (2) שירות חלוקת מכתב במרכז חלוקה; (3) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר רשום; (4) שירות שליחת מכתב בודד בשירות דואר בין-לאומי בדרך האוויר.

בתקנות אלו מוצע לקבוע תשלומים למספר שירותי דואר בהתאם להמלצות הוועדה, בשינויים מסוימים, כמפורט להלן. 

1.  שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי

התשלום בעד שירות זה נקבע בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי סעיף 5ב1(ג) לחוק הדואר.

לצורך כך מוצע להגדיר בתוספת לתקנות את שירות "משלוח דבר דואר למרכז חלוקה" הניתן לפי סעיף 5ב 1 לחוק הדואר, כדלקמן:

משלוח של דבר דואר למרכז חלוקה על ידי החברה עבור לקוח עסקי ובלבד שמתקיימים כל אלה:

1.               משקל כל דבר דואר במשלוח אינו עולה על 30 גרם;

2.              דברי הדואר במשלוח ממוינים לפי סדר רץ של מיקודים;

3.              על פני כל דבר דואר מופיע המיקוד;

4.              דבר הדואר מובא על ידי לקוח עסקי לבית המיון המרכזי.

כפי שעולה מחוות הדעת המקצועית, התשלום המוצע בעד שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור לקוח עסקי נקבע בהתאם למחיר עלות אספקת השירות. מחיר עלות אספקת השירות חושב בהתייחס לשירותי תשתית תפעוליים שחברת הדואר מספקת, במסגרת חלוקת דברי הדואר למרכז חלוקה.

 

2.  שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה עבור בעל היתר

התשלומים בעד השירות נקבעו בהתאם לסמכות שר התקשורת לפי 5ב לחוק הדואר בגין שירות הניתן לבעל היתר.

לצורך כך, מוצע להגדיר בתוספת לתקנות "משלוח של דבר דואר למרכז חלוקה על ידי החברה עבור בעל היתר" הניתן לפי סעיף 5ב לחוק הדואר, כדלקמן:

 משלוח של דבר דואר למרכז חלוקה על ידי החברה עבור בעל היתר ובלבד שמתקיימים כל אלה:

1.            משקל כל דבר דואר במשלוח אינו עולה על 30 גרם;

2.            דברי הדואר במשלוח ממוינים לפי סדר רץ של מיקודים באוגד נפרד לכל מרכז חלוקה;

3.            על פני כל דבר דואר מופיע המיקוד;

4.            דבר הדואר מובא על ידי בעל היתר למרכז דוורים או למרכז חלוקה.

 

נוכח האמור, מוצע לקבוע מספר תשלומים עבור שירות זה כמפורט להלן:

-  בפרט 2.1 לתוספת מוצע לקבוע תשלום בעד משלוח דבר דואר למרכז חלוקה הנשלח על ידי בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז דוורים;

-  בפרט 2.2 לתוספת מוצע לקבוע תשלום בעד משלוח דבר דואר למרכז חלוקה הנשלח על ידי בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז חלוקה.

 

בהמשך להגדרות המוצעת לעיל, מוצע להוסיף את ההגדרות הבאות לתוספת -

"בית המיון המרכזי" - מרכז תפעולי של החברה המיועד למיון דברי הדואר המועברים לחלוקה בארץ או לחוץ-לארץ על ידי החברה.

"מיקוד" - מספר בן 7 ספרות או יותר, המייצג את המען למשלוח דבר דואר.

 "מרכז דוורים" - מרכז תפעולי של החברה ממנו מועברים דברי דואר לחלוקה במרכז חלוקה.

"מרכז חלוקה" - מיתקן לחלוקת דברי דואר שמותקנים בו תאי חלוקה שהחברה הקצתה לנמען לשם חלוקת דברי דואר הממוענים אליו כחלופה לתיבת מכתבים במעונו, למעט תאי דואר שהחברה אפשרה לנמען לקבל בהם דברי דואר תמורת תשלום.

כמו כן, מוצע להגדיר "דבר דואר" בתוספת לתקנות כמכתב, גלויה ודבר דפוס.

לצורך כך, מוצע להגדיר "דבר דפוס" כנייר שאינו קשיח, שעבר הליך הדפסה והמיועד למשלוח ללא צורך במעטפה ו- "גלויה" כנייר מלבני קשיח המיועד למשלוח ללא צורך במעטפה.

 

בתקנה 7 לתקנות המוצעות, ועל מנת להבהיר כי אין בקביעת תשלום עבור השירותים המפורטים בפרט 2 לתוספת משום קביעה לעניין החובה לתת את השירותים במקביל לכניסתן לתוקף של תקנות אלו, מוצע לקבוע כי תחילתו של התשלום עבור שירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה הנשלח על ידי בעל היתר המביא את דבר הדואר למכרז דוורים, ושירות משלוח דבר דואר למרכז חלוקה הנשלח על ידי בעל היתר המביא את דבר הדואר למרכז חלוקה, יהא במועד תחילתן של הוראות שייתן שר התקשורת בהתאם לסמכותו לפי סעיף 5ב לחוק הדואר, בדבר אופן מתן השירותים או הגישה וההסדרים לביצועם, לרבות לעניין מתווה מדורג למתן השירותים כאמור.

כן מוצע לקבוע כי אם נתן שר התקשורת הוראות כאמור שלא בתקנות, יפרסם השר הודעה ברשומות בדבר מתן ההוראות.

3.  שירות משלוח מכתב בודד רשום בארץ

מוצע לקבוע תשלום מרבי בעד שירות משלוח מכתב רשום בארץ, במשקל עד 50 גרם. התשלום נקבע בהתאם למודל התמחיר המפורט בחוות הדעת המקצועית.

4.  שירות משלוח דבר דואר בודד לחו"ל דרך האוויר

מוצע לקבוע תשלום מרבי בעד שירות משלוח דבר דואר לחו"ל דרך האוויר, במשקל של עד 100 גרם. התשלום נקבע בהתאם למודל התמחיר המפורט בחוות הדעת המקצועית.

 

5.  משלוח דבר דואר בודד בארץ בשירות מהיר "דואר 72"

מוצע לקבוע תשלום מרבי עבור שירות משלוח דבר דואר בארץ במשקל של עד 50 גרם בשירות מהיר "דואר 72", במקום שירות דואר 24 עליו המליצה הוועדה. זאת נוכח העובדה כי קביעת תעריף לשירות דואר 24 ייצר דה-פקטו מגבלת מחיר לשירות שליחת מכתב מהיר ויקטין את התמריץ הן של חברת הדואר והן של בעלי ההיתר לפתח את השירותים המהירים. מכאן, ועל מנת למנוע פגיעה בטיב שירותי הדואר המהיר וכדי לקדם תחרות בשירותים אלו ופיתוח שירותים מהירים חדשים, מוצע שלא לקבוע מחיר עבור שירות דואר 24 ולאפשר לחברה לדרוש מחיר סביר עבורו בהתאם להוראות סעיף 37 לחוק הדואר.

בהמשך לאמור, ובמטרה לאפשר לציבור רכישת שירות מהיר בתשלום מפוקח, מוצע לקבוע תשלום בעד שירות משלוח דבר דואר בארץ במשקל של עד 50 גרם בשירות מהיר "דואר 72".

יצוין כי ביחד עם פרסום התקנות המוצעות להערות הציבור, פורסמו תקנות הדואר (שירותי דואר בסיסיים ושירותים כספיים שיינתנו לכלל הציבור בכל המדינה)(תיקון), התשפ"ב-2022. במסגרת התקנות הנ"ל הוצע להוסיף שירות "משלוח דבר דואר מהיר בארץ "דואר 72" " כשירות בסיסי ולהגדירו כדלקמן:

"משלוח מהיר בארץ של דבר דואר במסגרתו נמסר או מחולק דבר הדואר תוך שלושה ימי עבודה לאחר יום המשלוח".

 

תקנה 3

עניינה של תקנה 3 המוצעת הוא קביעת מנגנון עדכון לתשלומים הנקבעים בהתאם לתקנה 2 לתקנות המוצעות. עדכון כאמור יחול בראשון בינואר כל שנה.

מוצע לקבוע כי תשלומים בעד שירותים בארץ יעודכנו בהתאם לשיעור השינוי במקטע המקומי שכולל שיעור שינוי במדד השכר ובמדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מוצע להגדיר "מדד השכר" כמדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר (מחירים קבועים-ברוטו) של עובדי מדינה שאינם בפיקוח נציבות שירות המדינה שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

כמו כן, מוצע לקבוע כי התשלום בעד שירות משלוח דבר דואר לחוץ-לארץ דרך האוויר (להלן- השירות לחו"ל) יעודכן באופן המשקף את כל המקטעים המרכיבים את העלויות הכרוכות במתן שירות לחו"ל ובכלל כך, מקטע מקומי, מקטע ההובלה האווירית ומקטע דמי הקצה כמפורט להלן.

-  המקטע המקומי מהווה 59% מנוסחת העדכון של התשלום לחו"ל ומתייחס כאמור לעיל למדד המחירים לצרכן ולמדד השכר.

-  מקטע ההובלה האווירית מהווה 17% מנוסחת העדכון של התשלום לחו"ל ומתייחס לשיעור השינוי בשער היציג של דולר ארה"ב, השינוי בשער היציג של המטבעות המרכיבות את סל ה SDR והשינוי בעלויות ההובלה האווירית. לעניין זה מוצע להגדיר "עלויות הובלה אווירית חדשות" כמחיר לקילו ליטר של קרוסין או דלק סילוני בהזרמה, כפי שמפרסם משרד האנרגיה. מקטע ההובלה האווירית

-  מקטע דמי הקצה מהווה 24% מנוסחת העדכון של התשלום לחו"ל. לעניין זה מוצע להגדיר "דמי קצה" כסכום דמי הקצה של דברי דואר דרך האוויר שמפרסם ארגון הדואר העולמי – UPU.

 

בתקנת משנה (ב), מוצע לקבוע כי סכומי התשלומים שנקבעו כאמור והשתנו בהתאם לתקנה 3 המוצעת, ושאותם מפרסם המנהל הכללי של משרד התקשורת לפי תקנה 4 לתקנות המוצעות, יעוגלו לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשירית האגורה, וסכום המסתיים בחמש מאיות האגורה ומעלה יעוגל כלפי מעלה. כללי העיגול לפי תקנה זו נועדו למנוע גבייה ביתר של תשלומים עקב יישום כללי עיגול שלא בהתאם למוצע.

 

תקנה 4

מוצע לקבוע כי המנהל הכללי של משרד התקשורת יפרסם לציבור ברשומות את התשלומים שהשתנו לפי תקנה 3.

 

תקנה 5

מוצע לקבוע כללי עיגול לסכומי התשלומים שנקבעו בתוספת, לאחר עדכונם בהתאם לתקנה 3 ולאחר הוספת מס ערך מוסף לפי דין על ידי החברה. מוצע לקבוע כי סכומים שנקבעו בפרטים 1, ו- 2 לתוספת והשתנו לפי תקנה 3 יעוגלו בידי החברה לאחר הוספת מס ערך מוסף לפי דין על ידה, לסכום הקרוב שהוא מכפלה של אגורה אחת, וסכום המסתיים בחמש עשיריות האגורה ומעלה יעוגל כלפי מעלה. בנוסף, מוצע לקבוע כי סכומים שנקבעו בפרטים 3, 4 ו-5 לתוספת והשתנו לפי תקנה 3 יעוגלו בידי החברה לאחר הוספת מס ערך מוסף לפי דין על ידה, לסכום הקרוב שהוא מכפלה של עשר אגורות, וסכום המסתיים ב-חמש אגורות ומעלה יעוגל כלפי מעלה. יצוין כי סכומים שנקבעו בפרט 1 ו- 2 לתוספת משולמים על ידי לקוחות עסקיים שלא במזומן, ועל כן, ניתן לקבוע עבורם תשלום שאינו מעוגל לעשר אגורות.

 

תקנה 6

מוצע לבטל את תקנות הדואר (תשלומים בעד שירותי החברה לפי סעיף 37(א) ו-(ג) לחוק), התשס"ח-2007 ותקנות הדואר (הצמדת תשלומים בעד שירותי החברה), התשס"ח-2008, אשר נקבעו מכוח סעיף 37 לחוק בנוסחו ערב תיקון מס' 13, בם נקבעו התשלומים בעד שירותי חברת הדואר ומנגנון עדכונם בהתאם לסעיף 37 לחוק הדואר בנוסחו ערב תיקון החוק.

 

 

 

 



[1] ס"ח התשמ"ו, עמ' 79; התשפ"ב, עמ' 816..

 

[2] ק"ת התשס"ח עמ' 10; ק"ת התשפ"ב עמ' 1352

[3] ק"ת התשס"ח, עמ' 1030; ק"ת התשפ"ב עמ' 1200