תקנות שירות המדינה (גימלאות) (המשך העסקתו של עובד מעבר לגיל 65), תשכ"ט- 1968 (להלן – "התקנות העיקריות") קובעות את התנאים להמשך העסקתו של עובד מדינה שחלות עליו הוראות חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970 (להלן – "חוק הגמלאות") מעבר לגיל 65. במסגרת התקנות העיקריות נקבע כי המשך העסקה כאמור יתאפשר באישור נציב שירות המדינה לתקופה שלא תעלה על שנה אחת בכל פעם, עד הגיע העובד לגיל 70.
ביום 1.4.2004 נכנס לתוקפו חוק גיל פרישה, תשס"ד-2004 (להלן – "חוק גיל פרישה"), בו הועלו גילאי הפרישה לנשים ולגברים מגיל 60 ו- 65 לגיל 62 ו- 67 בהתאמה, וכן נקבע כי גיל פרישת חובה יהיה גיל 67. על אף שהתקנות העיקריות לא תוקנו בעקבות חוק גיל פרישה, יישומן בפועל הותאם לחוק גיל פרישה והתנאים להמשך שירות חלים מגיל 67 ואילך, עד להגעת העובד לגיל 70.
מוצע לתקן את התקנות העיקריות כך שבכל מקום בו מופיע גיל 65 יירשם גיל 67, וזאת על מנת להתאים את התקנות למצב החוקי הקיים קרוב לעשרים שנה.
עוד מוצע לעדכן את הגיל המקסימלי להמשך שירותו של עובד בשירות המדינה לפי התקנות העיקריות מגיל 70 לגיל 71.
כמו כן, מוצע לבטל את הדרישה להעמדת העובד המבקש להמשיך בשירות מעבר לגיל 67 בפני ועדה רפואית או בבדיקת כשירות רפואית כתנאי להארכת שירותו.
תקנות שירות המדינה (גימלאות) (המשך העסקתו של עובד מעבר לגיל 65) (תיקון), התשפ"ב-2022
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 18(ג) ו-109(א) לחוק שירות המדינה (גימלאות) [נוסח משולב], תש"ל-1970, בהמלצת ועדת השירות ובאישור ועדת העבודה של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:
|
החלפת מונח |
1. |
תקנות שירות המדינה (גימלאות) (המשך העסקתו של עובד מעבר לגיל 65), התשכ"ט-1968[1] (להלן – התקנות העיקריות), בכל מקום, במקום "65" יבוא "67". |
|
|
תיקון תקנה 1 |
2. |
בתקנה 1 לתקנות העיקריות, פסקה (5) – תימחק. |
|
|
תיקון תקנה 2 |
3. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות - |
|
|
|
|
|
(א) בתקנת משנה (א), במקום "70" יבוא "71"; |
|
|
|
|
(ב) בתקנת משנה (ב), הסיפה החל מהמילים "אולם העובד לא יידרש" – תימחק. |
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)
(חמ 3738 -3)
__________________
אביגדור ליברמן
שר האוצר
דברי הסבר
תקנות שירות המדינה (גימלאות) (המשך העסקתו של עובד מעבר לגיל 65), תשכ"ט- 1968 (להלן – "התקנות העיקריות") קובעות את התנאים להמשך העסקתו של עובד מדינה שחלות עליו הוראות חוק שירות המדינה (גמלאות) [נוסח משולב], התש"ל-1970 (להלן – "חוק הגמלאות") מעבר לגיל 65. במסגרת התקנות העיקריות נקבע כי המשך העסקה כאמור יתאפשר באישור נציב שירות המדינה לתקופה שלא תעלה על שנה אחת בכל פעם, עד הגיע העובד לגיל 70.
ביום 1.4.2004 נכנס לתוקפו חוק גיל פרישה, תשס"ד-2004 (להלן – "חוק גיל פרישה"), בו הועלו גילאי הפרישה לנשים ולגברים מגיל 60 ו- 65 לגיל 62 ו- 67 בהתאמה, וכן נקבע כי גיל פרישת חובה יהיה גיל 67. על אף שהתקנות העיקריות לא תוקנו בעקבות חוק גיל פרישה, יישומן בפועל הותאם לחוק גיל פרישה והתנאים להמשך שירות חלים מגיל 67 ואילך, עד להגעת העובד לגיל 70.
מוצע לתקן את התקנות העיקריות כך שבכל מקום בו מופיע גיל 65 יירשם גיל 67, וזאת על מנת להתאים את התקנות למצב החוקי הקיים קרוב לעשרים שנה.
עוד מוצע לעדכן את הגיל המקסימלי להמשך שירותו של עובד בשירות המדינה לפי התקנות העיקריות לגיל 71.
כמו כן, לפי עמדת גורמי המקצוע בנציבות שירות המדינה ובכללם רופאת שירות המדינה, אין צורך ארגוני-מקצועי בהעמדת העובד המבקש להמשיך בשירות מעבר לגיל 67 בפני ועדה רפואית או בבדיקת כשירות רפואית כתנאי להארכת שירותו. ראשית, מנתונים שהועברו מרופאת שירות המדינה עולה כי הוועדה הרפואית מעולם לא פסלה רפואית עובד שביקש להאריך שירות, כך שאין צורך מקצועי ממשי בחיוב בדיקה רפואית כאמור. זאת ועוד, קיימות הוראות מפורטות בתקנון שירות המדינה לעניין חוסר כשירות רפואית של עובדי מדינה אשר חלים גם במקרה של הארכת שירות, לרבות פיטורי עובד מסיבות בריאותיות. לפיכך, גם אם תבוטל החובה לבדיקה רפואית כתנאי להארכת השירות, תיוותר אפשרות לביצוע בדיקה כאמור. עוד יצוין כי השינוי המוצע יסייע בהקלת העומס הרב הקיים בוועדות הרפואיות ובשיפור השירות הניתן על ידן.
להלן נוסח הפסקאות הנוגעות לבדיקה הרפואית שמוצע לבטלן:
"1. (5) העובד נבדק בדיקה רפואית על ידי ועדת רופאים שהוסמכה לקבוע את כשרם הבריאותי של עובדים להמשיך בעבודה בשירות המדינה, והוא נמצא כשיר להמשיך לכהן במשרתו.
2. (ב) הוראות תקנה 1 יחולו על כל הארכה נוספת של שירותו של עובד, בשינויים המחוייבים, אולם העובד לא יידרש להיבדק בדיקה רפואית אלא אם מצב בריאותו ומידת העדרותו מן העבודה לרגל מחלה, בתקופת שירותו המוארך החולף, מחוייבים לדעת נציב השירות או ועדת השירות בדיקה כאמור.".