תוכן עניינים
טיוטת צו.............................................................................................................................2
א. שם הצו המוצע............................................................................................................2
ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו.........................................................................................2
ג. להלן נוסח הצו המוצע...................................................................................................4
צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מבנים יבילים זמניים עבור מנוחת נהגי תחבורה ציבורית ועבור הקמת מבני השנאה ניידים לטעינת אוטובוסים )) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022................5
1. הגדרות.........................................................................................................................5
2. הפטור ותנאיו................................................................................................................5
3. השבת המצב לקדמותו....................................................................................................7
4. תוקף............................................................................................................................7
5. תוספת ראשונה..............................................................................................................8
6. תוספת שניה..................................................................................................................11
דברי הסבר................................................................................................................................17
צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מבנים יבילים זמניים עבור מנוחת נהגי תחבורה ציבורית ועבור הקמת מבני השנאה ניידים לטעינת אוטובוסים )) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022
סעיף 266ה לחוק התכנון והבניה מעניק סמכות לשר הפנים לקבוע, במקרים חריגים, כי קיים מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית שלשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים שאם ביצועם יותנה באישורה של תכנית או קיומו של היתר לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש ולפיכך, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, לקבוע בצו פטור מהיתר או מתכנית לעבודות או לשימושים הנדרשים לביצוע אותו מיזם ובלבד שנתקיימו התנאים המפורטים בסעיף.
מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה הינה מרכיב הכרחי לפיתוח חברתי וכלכלי. במדינת ישראל, האוטובוסים הפועלים במסגרת קווי השירות מהווים את אמצעי ההסעה העיקרי ומסיעים כ-85% מכלל הנוסעים בתחבורה הציבורית. מצב זה צפוי להישמר לפחות בעשור הקרוב.
לטובת תפקוד יעיל של מערכת התחבורה הציבורית המבוססת על אוטובוסים, נדרש משרד התחבורה להסדיר מקומות ריענון ומנוחה לנהגים. מבנים אלו הכוללים מטבחון, שירותים ציבוריים ומקום להתרעננות עבור נהגי התחבורה הציבורית, מספקים לנהגות ולנהגי התחבורה הציבורית בישראל – השוהים מדי יום במשך שעות רבות בכבישי הארץ העמוסים - מקום מוסדר המתאים להפסקה לצרכי מנוחה והתרעננות בין הנסיעות. למבנים אלו חשיבות רבה בשמירת יכולת התפקוד של נהגות ונהגי התחבורה הציבורית ובהבטחת תנאי עבודה וסביבת עבודה נאותים עבורם, כאשר המחסור במבנים אלה משפיע על רמת הבטיחות של הנסיעה ועל איכותה. בנוסף, המחסור בחדרי המנוחה לנהגים גורם ליצירת מטרדים בתחום מסופי האוטובוסים וסביבתם.
למרות חשיבותם של מבני המנוחה לנהגים לרמת שירות התחבורה הציבורית ולתפקוד הנהגים בדרכים, לא בכל המסופים הפועלים כיום בישראל ניתנו זכויות בניה עבור מבני מנוחה אלה.
בכדי לתת מענה ארוך טווח לצורך בהצבת מבני מנוחה לנהגים, מקדם כיום משרד התחבורה מספר תכניות שיאפשרו את הקמת המבנים.
בנוסף, משרד התחבורה מקדם תכנית למימוש חזון התחבורה הציבורית מאופסת פליטות (Zero emission) בכל צי התחבורה הציבורית העירוני עד לשנת היעד 2035 (להלן: תכנית חשמול התחבורה הציבורית).
תכנית חשמול התחבורה הציבורית מגדירה שלושה יעדי ביניים: בשלב הראשון, תיושם תכנית האצה מידית ולפיה 80% מהרכש הענפי של אוטובוסים עירוניים יהיה חשמלי וזאת בטווח הזמן של 2020-2025. בשלב השני, שיחל בשנת 2025, ירכשו אוטובוסים עירוניים חשמליים בלבד. בשלב השלישי תתבצע הפסקת פעילות הדרגתית של אוטובוסים מונעי דיזל וזאת עד להחלפת כלל הצי בשנת 2035. חשוב להדגיש כי אחד מעקרונות התכנית הוא להבטיח כי הפעלת האוטובוסים החשמליים תעשה באופן שאינו פוגע ברמת השירות מבחינת פריסת הקווים ותדירותם.
במשך התקופה האמורה שעד לשנת 2025, מחויב משרד התחבורה לרכוש כ-1000 אוטובוסים עירונים חשמליים חדשים וזאת לשם הרחבת השירות והחלפת צי הרכבים הישן. לא ניתן לדחות התחייבות זו.
חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמה של מבני השנאה. אולם, במצב הקיים כיום, לא ניתן להקים תשתיות אלו ברוב המוחלט של המסופים וחניוני הלילה התומכים בפעילות שירות התחבורה הציבורית באוטובוסים הפועלים. זאת, מאחר ובמתקנים אלו אין ייעודי קרקע או זכויות בניה המאפשרים הקמה של מבני ההשנאה הנדרשים. דבר זה מהווה חסם משמעותי במימוש היעדים לחשמול התחבורה הציבורית.
בכדי לתת מענה ארוך טווח לסוגיית חשמול מתקני התשתית מקדם כיום משרד התחבורה מספר תכניות שיאפשרו חשמול של מסופי התחבורה הציבורית.
עד לאישור תכנית אלו, מבקש משרד התחבורה להציב באופן מידי מבני השנאה ניידים במספר מצומצם של מסופים וחניוני לילה מרכזיים. ההצבה של מבני ההשנאה הניידים תאפשר להאיץ באופן משמעותי ביותר פיתוח צי האוטובוסים החשמליים ולאפשר הפעלה של כ-700 אוטובוסים חשמליים בתוך כחודשים ספורים. חשמול צי האוטובוסים בישראל צפוי להביא לתועלות משמעתיות בהיבטי בריאות הציבור, צמצום היקף זיהום האוויר ופליטות גזי החממה, שיפור בחוויית נסיעה, העצמת היעילות האנרגטית, הפחתת מפגעי רעש, חיזוק משק החשמל ועוד.
על מנת לאפשר את הקמת מבני המנוחה לנהגים ומבני ההשנאה לאוטובוסים חשמליים, כאמור, מוצע כי ינתן פטור מתכנית ומהיתר בניה להקמת מבני מנוחה לנהגים ומבני השנאה במספר מסופים המפורטים בצו. מבני המנוחה לנהגים יהיו מבנים יבילים, חד קומתיים אשר שטחם לא יעלה על 18 מ"ר וגובהם לא יעלה על 3 מטרים. שטחם הכולל של המבנים למנוחת נהגים בכל מסוף לא יעלה על 100 מ"ר. שטחו של כל מבנה השנאה לא יעלה על 100 מ"ר וגובהו לא יעלה על 3 מטרים. שטחם הכולל של מבני ההשנאה בכל מסוף לא יעלה על 300 מ"ר. תנאי להצבת מבנה השנאה יהיה קבלת היתר הקמה לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת, תשס"ו-2006. הצבת המבנים היבילים תעשה על ידי משרד התחבורה והעבודות והשימושים יבוצעו בהתאם להוראות החוק שעניינן תכן הבנייה. עוד מוצע כי ינתן אישור בכתב ממהנדס מבנים כי שוכנע שהם מתאימים לשמש לשימוש המבוקש בהם מבחינת בטיחותם, ביסוסם ויציבותם.
בנוסף מוצע כי ידרש אישור מהנדס העיר שבו מוצב המבנה כי אישר את אופן חיבורם של המבנים היבילים לתשתיות המים, הביוב, הניקוז, התקשורת והחשמל וכי ניתן אישור פיקוד העורף לפתרון מיגון עבור המבנים היבילים ואישור הרשות הארצית לכבאות והצלה לשימוש במבנים. העבודות להקמת המבנה ייעשו לפי הנחיות למניעת מפגעים בזמן ביצוע העבודות אשר ייתן מהנדס הרשות המקומית שבתחומה מוקם המבנה, ובלבד שהוא נתן אותן בתוך 21 ימים ממועד הפניה אליו.
תוקף הצו הינו למשך שלוש שנים. עם פקיעת הצו יפורקו המבנים והשטח ישוקם ויוחזר לקדמותו.
ביום 1.2.2022 התקיים דיון במועצה הארצית והיא המליצה לשרת הפנים על התקנת הצו.
צו התכנון והבנייה (פטור מתכנית ומהיתר להקמת מבנים יבילים עבור מנוחת נהגי תחבורה ציבורית ועבור הקמת מבני השנאה ניידים לטעינת אוטובוסים ) (הוראת שעה), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 266ה(ב) לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-965[1] (להלן - החוק) ולאחר התייעצות עם המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אני מתקינה צו זה – |
|
1. |
בצו זה – |
|
|
|
|
|
|
|
|
"מבנה"- מבנה השנאה או מבנה מנוחה לנהגים; "מבנה
השנאה" – מתקן נייד הנדרש לצורך השנאה ממתח גבוה למתח נמוך והמשמש לטעינת
אוטובוסים חשמליים; "מבנה מנוחה
לנהגים" – מבנה יביל הכולל מטבחון, שירותים ציבוריים ומקום להתרעננות עבור
נהגי התחבורה הציבורית; "מסוף"- אחד מאלה לפי העניין: לעניין הצבת מבנה השנאה- כפי שמסומן ומפורט בתשריטים שבתוספת הראשונה החתומים בידי שרת הפנים מיום _____ב_____ התשע"ב (____ב____2022) ; לעניין הצבת מבנה מנוחה לנהגים- כפי שמסומן ומפורט בתשריטים שבתוספת השנייה החתומים בידי שרת הפנים מיום _____ב_____ התשע"ב (____ב____2022) ; |
|
|
|
|
|
|
|
"מהנדס מבנים" – מהנדס רשוי הרשום במדור להנדסת מבנים, כמשמעותו בפרט 2 לתוספת לתקנות המהנדסים והאדריכלים (רישוי וייחוד פעולות), התשכ"ז-[2]1967. |
|
2. |
הצבת מבנה במסוף, העבודות הנדרשות במישרין לשם כך, והשימוש בו, פטורים מתכנית ומהיתר לפי פרק ה' לחוק לתקופת תוקפו של צו זה ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
(1) המבנה יוקם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים; |
|
|
|
(2)
מבנה מנוחה לנהגים יהיה מבנה יביל, חד קומתי,
שטחו לא יעלה על 18 מ"ר וגובהו לא יעלה על 3 מטרים; שטחם הכולל של המבנים
למנוחת נהגים בכל מסוף לא יעלה על 100 מ"ר; (3)
שטחו של מבנה השנאה לא יעלה על 100 מ"ר
וגובהו לא יעלה על 3 מטרים; שטחם הכולל של מבני ההשנאה בכל מסוף לא יעלה על 300 מ"ר; (4) הצבת מבנה והשימוש בו יהיו לתקופת תוקפו של צו זה; |
|
|
|
(5) העבודות או השימושים יבוצעו לפי הוראות החוק שעניינן תכן הבנייה; |
|
|
|
(6) התקבל אישור בכתב ממהנדס מבנים כי שוכנע שהמבנה מתאים לשמש לשימוש המבוקש בו מבחינת בטיחותו, ביסוסו ויציבותו; |
|
|
|
(7) התקבל אישור בכתב ממהנדס העיר שבתחומה מצוי המסוף שבו מוקם המבנה כי אישר את אופן חיבורו של מבנה המנוחה לנהגים לרשתות המים, הביוב, הניקוז, התקשורת והחשמל ואת חיבורו של מבנה ההשנאה לחשמל; (8) התקבל אישור בכתב ממהנדס העיר שבתחומה מצוי המסוף שבו מוקם המבנה כי ניתן אישור הרשות הארצית לכבאות והצלה, לשימוש במבנה ואישור פיקוד העורף לפתרון מיגון בעבור מבנה מנוחה לנהגים; |
|
|
|
|
|
|
|
(9) תנאי להצבת מבנה השנאה יהיה קבלת היתר הקמה לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת, התשס"ו-2006[3]; (10) העבודות להקמת המבנה ייעשו לפי הנחיות למניעת מפגעים בזמן ביצוע העבודות אשר ייתן מהנדס הרשות המקומית שבתחומה מוקם המבנה, ובלבד שהוא נתן אותן בתוך 21 ימים ממועד הפניה אליו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
עם פקיעת צו זה, משרד התחבורה והבטיחות
בדרכים יפרק את כל המבנים והשטח ישוקם ויוחזר לקדמותו; עם גמר ביצוע העבודות
ושיקום השטח תיערך תכנית עדות (AS MADE) ועותק ממנה יועבר
למשרדי הוועדה המחוזית אשר בתחומה מצוי המסוף. |
|
|
תוקף |
4. |
תוקפו של צו זה למשך שלוש שנים. |
תוספת ראשונה
(סעיף 1)
*** בקובץ PDF נפרד שמועלה לאתר תזכירים לצד טיוטת הצו ***
תוספת שניה
(סעיף 1)
*** בקובץ PDF נפרד שמועלה לאתר תזכירים לצד טיוטת הצו ***
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ ____20)
(חמ 3-6371)
__________________
איילת שקד
שרת הפנים
דברי הסבר
סעיף 266ה לחוק התכנון והבניה מעניק סמכות לשר הפנים לקבוע, במקרים חריגים, כי קיים מיזם בעל חשיבות ודחיפות לאומית שלשם הקמתו נדרשים עבודות או שימושים זמנים שאם ביצועם יותנה באישורה של תכנית או קיומו של היתר לא יהיה ניתן לממש את המיזם במועד הדרוש ולפיכך, לאחר התייעצות עם המועצה הארצית, לקבוע בצו פטור מהיתר או מתכנית לעבודות או לשימושים הנדרשים לביצוע אותו מיזם ובלבד שנתקיימו התנאים המפורטים בסעיף.
מערכת תחבורה ציבורית מפותחת ויעילה הינה מרכיב הכרחי לפיתוח חברתי וכלכלי. במדינת ישראל, האוטובוסים הפועלים במסגרת קווי השירות מהווים את אמצעי ההסעה העיקרי ומסיעים כ-85% מכלל הנוסעים בתחבורה הציבורית. מצב זה צפוי להישמר לפחות בעשור הקרוב.
לטובת תפקוד יעיל של מערכת התחבורה הציבורית המבוססת על אוטובוסים, נדרש משרד התחבורה להסדיר מקומות ריענון ומנוחה לנהגים. מבנים אלו הכוללים מטבחון, שירותים ציבוריים ומקום להתרעננות עבור נהגי התחבורה הציבורית, מספקים לנהגות ולנהגי התחבורה הציבורית בישראל – השוהים מדי יום במשך שעות רבות בכבישי הארץ העמוסים - מקום מוסדר המתאים להפסקה לצרכי מנוחה והתרעננות בין הנסיעות. למבנים אלו חשיבות רבה בשמירת יכולת התפקוד של נהגות ונהגי התחבורה הציבורית ובהבטחת תנאי עבודה וסביבת עבודה נאותים עבורם, כאשר המחסור במבנים אלה משפיע על רמת הבטיחות של הנסיעה ועל איכותה. בנוסף, המחסור בחדרי המנוחה לנהגים גורם ליצירת מטרדים בתחום מסופי האוטובוסים וסביבתם.
למרות חשיבותם של מבני המנוחה לנהגים לרמת שירות התחבורה הציבורית ולתפקוד הנהגים בדרכים, לא בכל המסופים הפועלים כיום בישראל ניתנו זכויות בניה עבור מבני מנוחה אלה.
בכדי לתת מענה ארוך טווח לצורך בהצבת מבני מנוחה לנהגים, מקדם כיום משרד התחבורה מספר תכניות שיאפשרו את הקמת המבנים.
בנוסף, משרד התחבורה מקדם תכנית למימוש חזון התחבורה הציבורית מאופסת פליטות (Zero emission) בכל צי התחבורה הציבורית העירוני עד לשנת היעד 2035 (להלן: תכנית חשמול התחבורה הציבורית).
תכנית חשמול התחבורה הציבורית מגדירה שלושה יעדי ביניים: בשלב הראשון, תיושם תכנית האצה מידית ולפיה 80% מהרכש הענפי של אוטובוסים עירוניים יהיה חשמלי וזאת בטווח הזמן של 2020-2025. בשלב השני, שיחל בשנת 2025, ירכשו אוטובוסים עירוניים חשמליים בלבד. בשלב השלישי תתבצע הפסקת פעילות הדרגתית של אוטובוסים מונעי דיזל וזאת עד להחלפת כלל הצי בשנת 2035. חשוב להדגיש כי אחד מעקרונות התכנית הוא להבטיח כי הפעלת האוטובוסים החשמליים תעשה באופן שאינו פוגע ברמת השירות מבחינת פריסת הקווים ותדירותם.
במשך התקופה האמורה שעד לשנת 2025, מחויב משרד התחבורה לרכוש כ-1000 אוטובוסים עירונים חשמליים חדשים וזאת לשם הרחבת השירות והחלפת צי הרכבים הישן. לא ניתן לדחות התחייבות זו.
חשמול צי האוטובוסים מחייב הקמה של מבני השנאה. אולם, במצב הקיים כיום, לא ניתן להקים תשתיות אלו ברוב המוחלט של המסופים וחניוני הלילה התומכים בפעילות שירות התחבורה הציבורית באוטובוסים הפועלים. זאת, מאחר ובמתקנים אלו אין ייעודי קרקע או זכויות בניה המאפשרים הקמה של מבני ההשנאה הנדרשים. דבר זה מהווה חסם משמעותי במימוש היעדים לחשמול התחבורה הציבורית.
בכדי לתת מענה ארוך טווח לסוגיית חשמול מתקני התשתית מקדם כיום משרד התחבורה מספר תכניות שיאפשרו חשמול של מסופי התחבורה הציבורית.
עד לאישור תכנית אלו, מבקש משרד התחבורה להציב באופן מידי מבני השנאה ניידים במספר מצומצם של מסופים וחניוני לילה מרכזיים. ההצבה של מבני ההשנאה הניידים תאפשר להאיץ באופן משמעותי ביותר פיתוח צי האוטובוסים החשמליים ולאפשר הפעלה של כ-700 אוטובוסים חשמליים בתוך כחודשים ספורים. חשמול צי האוטובוסים בישראל צפוי להביא לתועלות משמעתיות בהיבטי בריאות הציבור, צמצום היקף זיהום האוויר ופליטות גזי החממה, שיפור בחוויית נסיעה, העצמת היעילות האנרגטית, הפחתת מפגעי רעש, חיזוק משק החשמל ועוד.
על מנת לאפשר את הקמת מבני המנוחה לנהגים ומבני ההשנאה לאוטובוסים חשמליים, כאמור, מוצע כי ינתן פטור מתכנית ומהיתר בניה להקמת מבני מנוחה לנהגים ומבני השנאה במספר מסופים המפורטים בצו. מבני המנוחה לנהגים יהיו מבנים יבילים, חד קומתיים אשר שטחם לא יעלה על 18 מ"ר וגובהם לא יעלה על 3 מטרים. שטחם הכולל של המבנים למנוחת נהגים בכל מסוף לא יעלה על 100 מ"ר. שטחו של כל מבנה השנאה לא יעלה על 100 מ"ר וגובהו לא יעלה על 3 מטרים. שטחם הכולל של מבני ההשנאה בכל מסוף לא יעלה על 300 מ"ר. תנאי להצבת מבנה השנאה יהיה קבלת היתר הקמה לפי חוק הקרינה הבלתי מייננת, תשס"ו-2006. הצבת המבנים היבילים תעשה על ידי משרד התחבורה והעבודות והשימושים יבוצעו בהתאם להוראות החוק שעניינן תכן הבנייה. עוד מוצע כי ינתן אישור בכתב ממהנדס מבנים כי שוכנע שהם מתאימים לשמש לשימוש המבוקש בהם מבחינת בטיחותם, ביסוסם ויציבותם.
בנוסף מוצע כי ידרש אישור מהנדס העיר שבו מוצב המבנה כי אישר את אופן חיבורם של המבנים היבילים לתשתיות המים, הביוב, הניקוז, התקשורת והחשמל וכי ניתן אישור פיקוד העורף לפתרון מיגון עבור המבנים היבילים ואישור הרשות הארצית לכבאות והצלה לשימוש במבנים. העבודות להקמת המבנה ייעשו לפי הנחיות למניעת מפגעים בזמן ביצוע העבודות אשר ייתן מהנדס הרשות המקומית שבתחומה מוקם המבנה, ובלבד שהוא נתן אותן בתוך 21 ימים ממועד הפניה אליו.
תוקף הצו הינו למשך שלוש שנים. עם פקיעת הצו יפורקו המבנים והשטח ישוקם ויוחזר לקדמותו.
ביום 1.2.2022 התקיים דיון במועצה הארצית והיא המליצה לשרת הפנים על התקנת הצו.