תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים)(תיקון), התשפ"ב-2022
התקנות המוצעות באות להסדיר את המעבר ללימודים של חמישה ימים במוסדות החינוך, בין אם חובה בין אם רשות. כמו כן התקנות המוצעות באות להסדיר את התקצוב שניתן למוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים ובכלל זה מתן שעות תמריץ ושעות טיפוח. בנוסף, התקנות באות להסדיר את נושא חשבון תשלומי ההורים במוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים.
טיוטת תקנות מטעם משרד החינוך:
טיוטת תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים)(תיקון), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 11 ו- 34 לחוק חינוך ממלכתי, התשי"ג-1953[1] (להלן- החוק), ולאחר היוועצות עם ועד החינוך לפי סעיף 14 לחוק, אני מתקינה תקנות אלה: |
||||||
|
|
|
|
||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנה 1 לתקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953[2] (להלן-התקנות העיקריות) - |
||||||
|
|
|
(1) לפני ההגדרה "חוק החינוך" יבוא: |
||||||
|
|
|
""בעל מוסד" פירושו - בעל מוסד מוכר ובאין בעל - התומך במוסד מוכר או הממנה את מנהלו או המכוון את פעולותיו ובאין אדם כאמור - מנהל המוסד; |
||||||
|
|
|
"הגירה וארץ מצוקה"- ניקוד להורים ולתלמיד שלא נולדו בישראל או המהגרים או המגיעים מארץ מצוקה, לפי מדד ההתפתחות האנושית של ארגון האומות המאוחדות;
|
||||||
|
|
|
"הכרזה" פירושו - הכרזה על מוסד חינוך לא רשמי כמוסד מוכר לפי חוק החינוך ולפי חוק הלימוד;"
|
||||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "חוק החינוך" יבוא: |
||||||
|
|
|
""חוק חינוך מיוחד" – חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988[3];"
|
||||||
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "חוק הפיקוח" יבוא: |
||||||
|
|
|
""חוק זכויות התלמיד"- חוק זכויות התלמיד, התשס"א-2000[4]; |
||||||
|
|
|
"חטיבה עליונה"- מוסד חינוך שלומדים בו תלמידים בכיתות ט' עד י"ב, או בכיתות י' עד י"ב;
|
||||||
|
|
|
"חטיבת ביניים לא רשמית"- מוסד חינוך שלומדים בו תלמידים רק בכיתות ז' עד ט', שהוכר לפי צו לימוד חובה (חינוך חינם שלא במוסד חינוך רשמי), התשל"ח-1978[5] כחטיבת ביניים; "
|
||||||
|
|
|
"כתה לחינוך מיוחד "- כתה במוסד חינוך רגיל שניתנים בה שירותי חינוך מיוחדים, כמשמעותם בחוק חינוך מיוחד;
|
||||||
|
|
|
"מדד טיפוח מוסדי"- ממוצע הדירוג החברתי-כלכלי של כלל התלמידים הלומדים והמדווחים במוסד חינוך, שקבע משרד החינוך לפי המשתנים הבאים: השכלת ההורים, חציון רמת ההכנסה לנפש במשפחה במוסד, פריפריאליות מוסד החינוך ושילוב של הגירה וארץ מצוקה; |
||||||
|
|
|
"ממוצע רשותי"- הממוצע המשוקלל של מדד הטיפוח של התלמידים הלומדים במוסדות חינוך בתחום רשות חינוך המקומית;" |
||||||
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "מוסד מוכר" יבוא: |
||||||
|
|
|
""גן ילדים"- מוסד חינוך שלומדים בו תלמידים בגילים 3 עד 6;
|
||||||
|
|
|
"מוסד חינוך יסודי"- מוסד חינוך רשמי שלומדים בו תלמידים בכיתות א' עד ו', כולן או מקצתן, או בכיתות א' עד ח' או בכיתות א' עד ט'; |
||||||
|
|
|
"מוסד לחינוך מיוחד"- כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד; |
||||||
|
|
|
"מוסד לחינוך רגיל"- כהגדרתו בחוק חינוך מיוחד;" |
||||||
|
|
|
(5) במקום ההגדרה "מנהל מוסד" יבוא: |
||||||
|
|
|
""מנהל מוסד"- עובד הוראה שעיקר עיסוקו בניהול ההוראה והחינוך במוסד חינוך, לרבות ממלא מקומו;" |
||||||
|
|
|
(6) ההגדרות "בעל מוסד" ו- "הכרזה"- יימחקו; |
||||||
|
|
|
(7) אחרי ההגדרה "מצבה" יבוא: |
||||||
|
|
|
""עובד הוראה"- מי שעוסק במוסד חינוך ועיקר עיסוקו בו הוא בהוראה או בחינוך;
|
||||||
|
|
|
"עובד שירות ומינהל"- מי שעוסק בבית-ספר ואיננו עובד-חינוך; |
||||||
|
|
|
""פריפריאליות בית הספר"- שילוב של שני אלה: |
||||||
|
|
|
|
(1) מרחק נסיעה מהישוב שבו פועל מוסד החינוך לישוב תל אביב; |
|||||
|
|
|
|
(2) צפיפות אוכלוסייה ברדיוס נסיעה של 25 קילומטרים ממרכז הישוב"; |
|||||
|
|
|
לעניין זה "צפיפות אוכלוסייה", אחד מאלה: |
||||||
|
|
|
|
(1) במוסד חינוך המיועד לאוכלוסייה היהודית לפי צפיפות האוכלוסייה היהודית; |
|||||
|
|
|
|
(2) במוסד חינוך המיועד לאוכלוסייה אחרת לפי צפיפות האוכלוסייה האחרת;"" |
|||||
|
|
|
(8) אחרי ההגדרה "תקן הבסיס" יבוא:
|
||||||
|
|
|
""תקנות העברה"- תקנות חינוך ממלכתי (העברה), התשי"ט-1959[6]; |
||||||
|
|
|
"תקנות הרישום"- תקנות לימוד חובה וחינוך ממלכתי (רישום), התשי"ט-1959[7];" |
||||||
|
תיקון תקנה 2 |
2. |
בתקנה 2 לתקנות העיקריות- , במקום "המוסד" יבוא "מוסד החינוך". |
||||||
|
|
|
(א) ברישא במקום "המוסד" יבוא "מוסד החינוך". |
||||||
|
|
|
(ב) במקום פסקה (3) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(3) רשימת עובדי ההוראה ועובדי השירות והמינהל במוסד, מעניהם, פרטי השכלתו ונסיונו המקצועי של כל אחד מהם;" |
|||||
|
תיקון תקנה 3 |
3. |
בתקנה 3 לתקנות העיקריות- |
||||||
|
|
|
(א) אחרי פסקה (2א) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(2ב) משך השיעורים, ההפסקות ויום הלימודים לפי השיעור הנהוג במוסדות חינוך רשמיים; |
|||||
|
|
|
(א) במקום פסקה (3) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"ימי הלימודים בחטיבת ביניים לא רשמית ובחטיבה עליונה אינם יותר מ-220 לשנה ולא פחות מ-175 לשנה ובגן ילדים ובמוסד חינוך יסודי אינם יותר מ-240 ולא פחות מ-185, ובלבד שבמוסדות שבהם מקבלים התלמידים שיכון וכלכלה נוסף על החינוך היסודי, יהיו ימי הלימוד כפי שיאשר השר." |
|||||
|
|
|
(ב) אחרי פסקה (3) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
(3א) משך שעות הלימודים לאורך יום הלימודים במוסד חינוך יסודי לא יפחת מ-29 שעות שבועיות בכיתות א' עד ב', מ- 31 שעות שבועיות בכיתות ג' עד ד' ומ-32 שעות שבועיות בכיתות ה' ומעלה. ובמוסד לחינוך מיוחד כפי שיאשר השר. |
|||||
|
|
|
|
(3ב) משך שעות הלימודים לאורך יום הלימודים בחטיבת ביניים לא רשמית לא יפחת מ-36 שעות שבועיות בממוצע, לכל שנת לימודים. |
|||||
|
|
|
|
(3ג) משך שעות הלימודים לכיתת לימוד בחטיבה העליונה, לאורך יום הלימודים, יהיה כפי שנקבע לפי דרגת הכיתה, מסלול הלימודים, סוג הכיתה, מגמת הלימוד והרכב הכיתה, לכל שנת לימודים. |
|||||
|
|
|
(ג) בפסקה (5) במקום "מורים" יבוא "עובדי ההוראה". |
||||||
|
|
|
(ד) במקום פסקה (6) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(6) משכורות מנהל המוסד, עובדי ההוראה ועובדי השירות והמינהל במוסד יהיו לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים שאינם כלולים בתכנית החדשה, ובמוסדות חינוך בחטיבה העליונה – לפי ההסכמים הקיבוציים החלים על כלל מוסדות חינוך בחטיבה העליונה, המצויים בבעלות של רשות חינוך מקומית ובמוסד לחינוך מיוחד- למעט כיתה לחינוך מיוחד, לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות חינוך רשמיים לחינוך מיוחד הכלולים בתכנית החדשה;" |
|||||
|
|
|
(ה) אחרי פסקה (7) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
"(8) לא קיימת בו הפליית תלמידים כמשמעותה בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד, לרבות בהליך קבלתם. |
|||||
|
|
|
|
(9) בעל המוסד העמיד חשבון בנק ייעודי לתשלומי הורים לפי הוראות תקנה 9(ה). |
|||||
|
|
|
|
(10) בעל המוסד ומנהל המוסד מקיימים את ההנחיות המקובלות לעניין שמירה על הפרטיות, אבטחת מידע וסייבר." |
|||||
|
תיקון תקנה 9 |
4. |
בתקנה 9 לתקנות העיקריות, במקום תקנת משנה (א) יבוא: |
||||||
|
|
|
(א) |
||||||
|
|
|
|
"(א)(1) המדינה תשתתף בתקציב שעות הלימוד של מוסד חינוך מוכר (להלן – השתתפות המדינה), שמתקיימים בו התנאים המפורטים בתקנה 3 ובכלל זה לימוד תכנית היסוד, שמתקיימים בו התנאים בתקנת משנה (ז) עד (ח), שרשומים ולומדים בו תלמידים כדין לפי תקנות הרישום ותקנות העברה ומוסד החינוך מדווח למשרד החינוך על התלמידים הלומדים בו; |
|||||
|
|
|
|
(2) השתתפות המדינה תהיה בשיעור של 75% מתקן הבסיס של מוסד חינוך רשמי דומה." |
|||||
|
|
|
(ב) בתקנת משנה (ב) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
(1) ברישא, במקום "מוסד חינוך" יבוא "מוסד מוכר", "ואין" תמחק ובמקום "מתקיימים" יבוא "ומתקיימים". |
|||||
|
|
|
|
(2) במקום פסקה (1) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
|
"(1) מדד הטיפוח המוסדי קטן ממדד הטיפוח של התלמידים הלומדים במוסדות החינוך ברשות החינוך המקומית והיחס בין פיזור מדד הטיפוח המוסדי לפיזור מדד הטיפוח של התלמידים הלומדים ברשות קטן ביותר מחצי סטיית תקן מהיחס הממוצע הזה בארץ; הממוצעים האמורים ייערכו בידי משרד החינוך, הממוצע הרשותי יפורסם באתר האינטרנט שלו;" |
||||
|
|
|
|
(3) בפסקה (2)- |
|||||
|
|
|
|
|
(1) במקום "ממוצע הדירוג החברתי-כלכלי של התלמידים הלומדים במוסד חינוך, אינו עולה על" יבוא "מדד הטיפוח המוסד קטן ביותר מ"; |
||||
|
|
|
|
|
(2) במקום "של הדירוג החברתי כללי יבוא "של מדד הטיפוח של" ובמקום "הממוצע הישובי" יבוא "הממוצע הרשותי". |
||||
|
|
|
(ג) בתקנת משנה (ג)(3)- |
||||||
|
|
|
|
(1) "שלא" תמחק ובמקום "מתקיימים" יבוא "שמתקיימים"; |
|||||
|
|
|
|
(2) במקום "מוסד חינוך" יבוא "מוסד מוכר". |
|||||
|
|
|
(ד) במקום תקנת משנה (ד) יבוא: |
||||||
|
|
|
|
" (ד) חדל להתקיים או התקיים במוסד חינוך תנאי מהתנאים שבמילוים הותנתה השתתפות המדינה לפי תקנת משנה (ב) יועלה או יופחת בהתאמה שיעור ההשתתפות המדינה בשנת הלימודים הבאה." |
|||||
|
תיקון תקנה 9ג |
5. |
בתקנה 9ג לתקנות העיקריות פסקה (2)- תמחק. |
||||||
|
הוספת תקנה 9ג1 |
6. |
אחרי תקנה 9ג לתקנות העיקריות יבוא:
|
||||||
|
|
|
"שעות טיפוח ושעות תמריץ (הוראת שעה-תשפ"ב) |
|
9ג1. על אף האמור בתקנה 9, רשאי השר להשתתף בתקציבים נוספים על תקן הבסיס למוסד מוכר עד 75% לפי שיעור ההשתתפות שנקבע למוסד מוכר לפי תקנה 9 ובלבד שמוסדות חינוך בעלי מאפיינים דומים יזכו להשתתפות בשיעור זהה בתחומים שלהלן: |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) תוספת שעות טיפוח לפי תלמיד, באופן יחסי, כך שתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הגבוה ביותר יהיה זכאי לתוספת שעות טיפוח גדולה פי 3 מתלמיד שלומד במוסד מוכר שמדד הטיפוח שלו הנמוך ביותר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) תוספת שעות תמריץ לכיתה תקנית לפי הטבלה שלהלן: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מספר תלמידים |
תוספת שעות תמריץ |
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
0.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
22 |
0.4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
23 |
0.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
24 |
0.8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
25 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
26 |
1.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
27 |
1.4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
28 |
1.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
29 |
1.8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
30 |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
31 |
2.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
32 |
2.4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
33 |
2.6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
34 |
2.8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
35 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
36 |
3.8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
37 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
38 |
6.2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
39 |
7.4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
40 |
"8.6 |
|
תיקון תקנה 9ד |
7. |
בתקנה 9ד לתקנות העיקריות, במקום "מוסד חינוך" יבוא "מוסד מוכר" ואחרי "לחוק הלימוד," יבוא " ושנגבים תשלומים בגין שירותים או אספקה שאינם מאושרים," |
||||||
|
הוספת תקנה 9ה |
8. |
אחרי תקנה 9ד לתקנות העיקריות יבוא: |
||||||
|
|
|
"חשבון לתשלומי הורים |
|
9ה. (א) בעל מוסד חינוך ימסור לכל מנהל מוסד חינוך שבבעלותו, לא יאוחר מ-1 באוגוסט בכל שנה, את פרטי חשבון הבנק הנפרד של המוסד, שאליו יופקדו כספי התשלומים שהתקבלו בעד תלמידי אותו מוסד. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנה משנה (א) במוסד חינוך שהוא גן ילדים, יהיה רשאי בעל המוסד המחזיק במספר גני ילדים, לקבוע כי למספר גני ילדים ינתן פרטי אותו חשבון בנק, ובלבד שמספר גני הילדים אינו עולה על 6 גני ילדים ומתנהלת מערכת חשבונאית נפרדת לגבי כל גן ילדים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בעל מוסד חינוך יסמיכו מטעמם את מנהל מוסד החינוך ואדם נוסף המועסק על ידם, לניהול כספי התשלומים שהתקבלו בעד תלמידים באותו מוסד, לגבי חשבון הבנק (להלן – מורשי חתימה). |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ד) חשבון הבנק הנפרד יוגבל באופן שלא היתן יהיה למשוך ממנו משיכת יתר. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ה) בעל מוסד חינוך לא יעמיד את חשבון הבנק כערובה לחיובים אחרים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ו) בעל מוסד חינוך יממן את עלות העמלות הבנקאיות ודמי הניהול השונים הדרושים לקיומו של החשבון, לרבות עלויות סליקה וגבייה באמצעי תשלום שונים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ז) כל משיכת כספים מחשבון הבנק תחויב בחתימת שני מורשי חתימה ובלבד שאחד מהם יהיה מנהל מוסד החינוך. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ח) מנהל מוסד חינוך יחזיר כספים שנותרו בחשבון הבנק בתום שנת הלימודים, לתלמידים שמהם נגבו, עד יום 31 באוגוסט בכל שנה. המקבל התשלומים שהוחזרו יאשר בחתימתו את דבר קבלתם. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(ט) על אף האמור בתקנת משנה (ז), מנהל מוסד חינוך רשאי, לאחר היוועצות עם ועד ההורים במוסד, ובהיעדרו – בהיוועצות עם נציגות הורי התלמידים, לנכות את הכספים שנותרו מהתשלום שעליהם לשלם בשנת הלימודים שלאחריה, ובלבד שמנהל מוסד החינוך, או מי מטעמו, שלח הודעה לתלמיד על אודות פירוט התשלומים לשנה הבאה ועל הניכוי האמור. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(י) מנהל מוסד חינוך ידווח לועד ההורים במוסד, ואם אין ועד הורים – להורי התלמידים במוסד החינוך, בתום כל שנת לימודים, ולא יאוחר מה-30 בספטמבר, על פי הדיווח כמפורט בתוספת, לרבות כל סכום חריג; בתקנת משנה זאת, "סכום חריג" – סכום העולה על 10,000 שקלים חדשים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(יא) בעל מוסד חינוך יעמיד לרשות המוסד תוכנה ממוחשבת ייעודית לניהול חשבון תשלומי ההורים. התוכנה תאפשר מעקב וניהול מפורט של חשבון תשלומי ההורים ולהפיק דוחות חשבונאיים ובכלל זה מאזנים וכרטסות. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(יב) בעל מוסד חינוך או מנהל מוסד חינוך חייב לתת למפקח או מי מטעמו, לפי דרישתו מזמן לזמן, העתק מהדיווח שהוגש בהתאם לתקנת משנה (ט) וכל אסמכתה המעידה על ניהול והוצאת התשלומים לגבי שנת לימודים המתקיימת באותה עת, וכן לגבי כל אחת מחמש שנות הלימודים שקדמו לה. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(יג) בעל המוסד ידווח למפקח על ליקויים שימצא לגבי אופן ניהול כספי התשלומים. |
||
|
|
|
|
|
|
|
(יד) בעל מוסד חינוך או מנהל מוסד חינוך יאפשר, בכל עת, לועד ההורים ואם אין ועד הורים, לנציגות ההורים במוסד, לעיין במסמכי חשבון הבנק, ובכל המסמכים המפרטים את התשלומים והתקבולים. |
||
|
הוספת תקנה 10א |
9. |
אחרי תקנה 10 לתקנות העיקריות יבוא: |
||||||
|
|
|
"אי תחולה |
|
10א. הוראות תקנות 9(א)(2), 9(ב), 9(ג) עד 9(ד), 9(ו) עד 9(ח), 9ג ו- 9ג1 לא יחולו על מוסד לחינוך מיוחד." |
||||
|
תחילה |
10. |
תחילתה של תקנה 9ג1, ביום כ"ד באלול תשפ"א (1 בספטמבר 2021). |
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
תוספת (תקנה 9ה) |
||||||
|
|
|
דיווח שנתי של מנהל מוסד חינוך
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
על פי תקנות חינוך ממלכתי (מוסדות מוכרים), התשי"ד-1953, אנו מדווחים בזאת כמתחייב לשנת הלימודים ___________:
|
||||||
|
|
|
בשקלים חדשים 1. סך כל התגבולים מתשלומי הורים לשנת הלימודים: 2. סך כל התשלומים שהוצאו מהחשבון בשנת הלימודים: 3. יתרה: עודף בתום שנת הלימודים (ראה פרט 8(ה)): 4. בתום שנת הלימודים הועברה להורים יתרת הסכומים שנותרה בחשבון: 5. עמלות: 6. הסכום שנותר בחשבון לתלמידים הממשיכים ללמוד במוסד החינוך: 7. הסכום שנותר לניהול החשבון בתקופת הפגרה: 8. לדיווח זה מצורפים המסמכים שלהלן: (א) פירוט התנועות בחשבון הבנק מתחילת שנת הלימודים בשנה המבוקרת עד יום פתיחת שנת הלימודים שלאחריה. (ב) פירוט סכום התקבולים השנתיים, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן נתקבלו. (ג) פירוט סכום ההוצאות השנתיות, לגבי כל שכבה בנפרד, לצד הפעילויות שלשמן הוצאו. (ד) הסבר מפורט בקשר לסכומים חריגים שהוצאו מחשבון זה. (ה) פירוט הנסיבות שבהן נוצרו עודפים בחשבון (אם קיימים): ____________________________________________________ ____________________________________________________ ____________________________________________________
_________________ ___________________ מנהל מוסד החינוך מורשה חתימה - עובד בעל מוסד חינוך
|
||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך
דברי הסבר
תקנה 1
להגדרת "חטיבה עליונה"- מוצע לקבוע כי חטיבה עליונה הינה בית ספר שהנמוכה בכיתותיו היא כיתה ט' או י' ולומדים תלמידים בכיתות ט' עד י"ב או י' – י"ב.
להגדרת "חטיבת ביניים לא רשמית"- מוצע לקבוע כי חטיבת ביניים לא רשמית הינה בית ספר שהתלמידים הלומדים בו בכיתות ז' עד ט' בלבד, וכן שהוא הוכר לפי צו לימוד חובה (חינוך חינם שלא במוסד חינוך רשמי), התשל"ח-1978, כחטיבת ביניים, שכן הוא עומד במכלול התנאים הקבועים בצו ונמצא כי יש הצדקה וצורך להכיר בו ככזה.
להגדרת "כתה לחינוך מיוחד"- מוצע לקבוע כי כתה לחינוך מיוחד הינה כיתה במוסד לחינוך רגיל, כהגדרתו בחוק החינוך המיוחד, שניתנים בה שירותי חינוך מיוחדים. זאת להבדיל מההגדרה של מוסד לחינוך מיוחד בחוק החינוך המיוחד, שכוללת גם בתי ספר כוללניים וגם כיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים.
להגדרת "מדד טיפוח מוסדי"- מוצע לקבוע כי מדד הטיפוח המוסדי ישקף את ממוצע הדירוג החברתי- כלכלי של כלל התלמידים הלומדים ומדווח במוסד חינוך מסויים. כאשר המדד נקבע לפי המשתנים הבאים: השכלת ההורי, חציון רמת ההכנסה לנפש, פריפריאליות מוסד החינוך ושילוב של הגירה וארץ מצוקה.
להגדרת "ממוצע רשותי"- מוצע לקבוע כי ממוצע רשותי ישקף את הממוצע המשוקלל של מדד הטיפוח של כלל התלמידים הלומדים במוסדות החינוך שבתחום רשות חינוך מקומית.
להגדרת "עובד הוראה"- מוצע לקבוע שעובד הוראה יהיה מי שעוסק במוסד חינוך ועיקר עיסוקו בו הוא בהוראה או בחינוך.
להגדרת "פריפריאליות בית הספר"- מוצע לקבוע כי פריפריאליות בית הספר תקבע לפי שילוב של שני משתנים, מרחק הנסיעה מהישוב שבו פועל המוסד לישוב תל אביב וצפיפות האוכלוסייה ברדיוס נסיעה של 25 ק"מ ממכרז הישוב, תוך שצפיפות האוכלוסייה תימדד בנפרד למוסד חינוך המיועד לאוכלוסייה היהודית ולמוסד חינוך שמיועד לאוכלוסייה אחרת, לפי צפיפות האוכלוסייה הרלבנטית.
תקנה 2
מוצע לתקן את תקנה 2 כך שיעשה שימוש במונחים עובד הוראה ועובד שירות ומינהל.
תקנה 3
מוצע לתקן את תקנה 3 ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך שמשך שעות השיעורים, משך ההפסקות ומשך יום הלימודים בכללות וכן שמשך ימי הלימוד בחטיבת ביניים לא רשמית ובחטיבה העליונה, לא יעולה על 220 ימים בשנה ולא יפחתו מ-175 ימים בשנה. עוד מוצע לקבוע שמשך ימי הלימוד בגן ילדים ובמוסד חינוך יסודי, לא יעלו על 240 ימים בשנה ולא יפחתו מ-185 ימים.
מוצע להוסיף את תקנה משנה 3א ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך שמשך שעות הלימודים לאורך במוסד חינוך יסודי לא יפחת מ-29 שעות בכיתות א' עד ב', מ-31 שעות בכיתות ג' עד ד' ומ-32 שעות בכיתות ה' ומעלה.
מוצע להוסיף את תקנה משנה 3ב ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך שמשך שעות הלימודים לאורך בחטיבת ביניים לא רשמית לא יפחת מ-36 שעות שבועיות בממוצע, לכל שנת לימודים.
מוצע להוסיף את תקנה משנה 3ג ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך שמשך שעות הלימודים לאורך בחטיבה העליונה יהיה כפי שנקבע לדרגת כתה, מסלול הלימודים, סוג הכיתה, מגמת הלימוד והרכב הכיתה. כך למשל, מספר השעות השבועיות בבית ספר שמספר התלמידים שבו קטן יחסית, יגזר ממספר המתוקצבות או שהיו מתוקצבות על ידי המשרד.
מוצע לתקן את תקנת משנה 5 כך שיעשה שימוש במונחים עובד הוראה ועובד שירות ומינהל.
מוצע לתקן את תקנת משנה 6 ולקבוע כי המשכורות של מנהל המוסד, עובדי ההוראה ועובדי השירות והמינהל במוסד יהיה לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסד חינוך רשמיים, שאינם כלולים בתכנית החדשה, קרי- לפי הסכמי השכר שקדמו לתכנית "אופק חדש" וכן לקבוע שבחטיבה העליונה המשכורות יהיו לפי ההסכמים הקיבוציים שחלים על מוסדות בחטיבה העליונה שהם בבעלות רשות חינוך מקומית. עוד מוצע לקבוע כי המשכורות במוסד לחינוך מיוחד במוסד חינוך רגיל, תהיה לפי השיעורים והכללים הנהוגים במוסדות החינוך הרשמיים לחינוך מיוחד, הכוללים בתכנית החדשה- תכנית "אופק חדש".
מוצע להוסיף את תקנה משנה 8 ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך, שלא קיימת בו הפליית תלמידים כמשמעותה בסעיף 5 לחוק זכויות התלמיד, לרבות בהליך קבלתם.
מוצע להוסיף את תקנה משנה 9 ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך, שבעל המוסד העמיד חשבון בנק ייעודי לתשלומי הורים, לפי דרישות תקנות אלה.
מוצע להוסיף את תקנה משנה 10 ולקבוע שהכרה במוסד חינוך כמוסד מוכר תהיה מותנית בכך, שבעל המוסד ומנהל המוסד מקיימים את ההנחיות המקובלות, שמפורסמות על ידי הגורמים המוסמכים לכך, רשות הסייבר, רשות הגנת הפרטיות ומשרד החינוך לעניין שמירה על הפרטיות, אבטחת מידע וסייבר.
תקנה 4
מוצע לתקן את תקנה 9-
תקנה משנה (א)
מוצע לקבוע כי תנאי להשתתפות המדינה בתקציבי שעות לימוד של מוסד חינוך, הינם קיום מספר מספיק של תלמידים כאמור בתיקון בתקנה, וכי התלמידים לומדים במוסד כדין. תלמיד שאינו רשום כדין במוסד חינוך אינו זכאי לתקצוב. יחד עם זאת, מוסדות מדווחים לעיתים על תלמידים הלומדים במוסד, למרות שלא נרשמו בו כדין, בין אם מכח רישום בין אם מכח העברה. התיקון מבקש להבהיר, כי לא ניתן להעביר תקציבים בגין תלמידים אלה.
לתקנת משנה (ב)
מוצע לתקן את התקנה. התיקון המוצע משקף את האופן שבו משרד החינוך מחשב את קיום התנאים בתקנה. שני התנאים מחשבים האם מתקיימת מדיניות רישום אינטגרטיבית, ביחס לרשות שבה המוסד פועל וביחס לרמה הארצית.
באשר לפסקה (1). כך נבחן המדד ביחס לתלמידים הלומדים ביתר המוסדות ברשות וביחס ליתר התלמידים ברמה הארצית. בסולם המדידה של מדד הטיפוח ערך גבוה מציין רמה סוציו אקונומית נמוכה (צורך בטיפוח) וערך נמוך מציין אוכלוסייה חזקה שהצורך שלה בטיפוח קטן יותר - ככל שהפיזור במוסד קטן יחסית לפיזור ברמה הארצית ערך מדד ההטרוגניות נמוך יותר, משמע הרכב תלמידי המוסד הומוגני יותר מבחינה סוציו אקונומית- והתנאי, לפיו המוסד אינו מקיים מדיניות רישום אינטגרטיבית.
באשר לפסקה (2) התקנה בוצע חישוב סטטיסטי, המשווה את מדד הטיפוח של בית הספר למדד הטיפוח של תלמידי הרשות המקומית. נמצא שמדד הטיפוח של בית הספר נמוך ביותר מחצי סטיית תקן מהממוצע המשוקלל של התלמידים הלומדים במוסדות החינוך בתחום רשות החינוך המקומית שבה מצוי בית הספר. כלומר, הדירוג החברתי-כלכלי של תלמידי המוסד עולה ביותר מחצי סטיית תקן מהדירוג החברתי-כלכלי של תלמידי הרשות.
יש לציין, שבין היתר הרכיבים של מדד הטיפוח, ישנם רכיבים מנבאים שונים להבדלים בין התלמידים שלומדים במוסד חינוך. כך שנעשה שימוש מורכב יותר במדד לצורך חישוב מידת ההטרוגניות. קרי ניתן במסגרת החישוב המפורט לעיל ביטוי להיבט של קליטה של תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות מגוונות, כאשר מגוון בפן החברתי- כלכלי משקף מגוון ברמת הציונים והצלחה בלימודים, של התלמידים המתקבלים למוסד החינוך.
לתקנת משנה (ד)
מוצע לקבוע כי ככל שהפסיק להתקיים או התקיים תנאי מהתנאים שבמילויים הותנתה השתתפות המדינה לפי תקנת משנה (ב), יועלה או יופחת בהתאמה שיעור השתתפות בשנת לימודים הבאה. התגבשות הנתונים לגבי מידת האינטגרטיביות של המוסד מתגבשת במהלך שנת לימודים, לאחר שהדיווח על התלמידים הרשומים מתייצב, ובהתאמה, העלאת שיעור ההשתתפות או הפחתתו בשנה הבאה, מבטא את מצבו של המוסד.
לתקנת משנה (ז)
מוצע לקבוע, כי גן ילדים מוכר שאינו רשמי לא יתוקצב אם מספר התלמידים בו נמוך מ-15 או עולה על 35 תלמידים. עוד מוצע לקבוע, כי מנהל מחוז רשאי לאשר לגן לקלוט תלמיד אחד נוסף, מעבר לתלמיד ה-35, ובמקרה זה, המוסד יתוקצב הגם שלומדים בו 36 תלמידים. אך המוסד ימשיך להיות מתוקצב לפי 35 תלמידים.
לתקנת משנה (ח)
מוצע לקבוע כי מוסד חינוך יסודי לא יתוקצב ככל שמספר התלמידים בשכבת גיל קטן מ-52 תלמידים בכתה ומספר הכיתות בשכבה לא קטן מ-2. עוד מוצע לקבוע כי ככל שמדובר במוסד צומח, כלומר, בכל כיתה עתידים ללמוד 26 תלמידים ובשנת הלימודים שלאחריה, יתקיים התנאי לפיו מדובר ב-52 תלמידים, בשתי כיתות בשכבה.
תקנה 5
מוצע לתקן את תקנה 9ג ולמחוק את פסקה (2). האמור בפסקה אינו משקף את אופן התקצוב את בתי הספר להם כיתות ז'-ט' בלבד והם אינם חטיבת ביניים לא רשמית, שכן אלו מתוקצבים כפי שמתוקצב בית ספר כאמור בפסקה (1).
תקנה 6
מוצע להוסיף את תקנה 9ג1 מוצע לקבוע כי שהשר יהיה רשאי להשתתף בשיעור שנקבע למוסד לפי תקנה 9 בתקציבים שעות מדד טיפוח ושעות תמריץ. מוצע לקבוע, כי תקנה זו תהיה הוראת שעה לשנת הלימודים התשפ"ב.
תקנה 7
מוצע לתקן את תקנה 9ד ולקבוע כי השר יהיה ראשי להורות על הפחתת שיעור ההשתתפות בתקצוב או להפסיק את ההשתתפות בתקצוב ככל שנגבים תשלומים בניגוד לדין.
תקנה 8
מוצע להוסיף את תקנה 9ה ולקבוע כי לבעל מוסד חינוך תהא חובה למסור למנהל כל מוסד חינוך שבבעלותו פרטי חשבון בנק אליו יופקדו תשלומי ההורים. עם זאת, מוצע לקבוע כי כאשר מדובר בגני ילדים, יתאפשר לבעל מוסד להעמיד חשבון בנק אחד לעד 6 גני ילדים ובלבד שהניהול החשבונאי של כל גן יהיה בנפרד, כך שיהיה ברור מה הכספים שנכנסו ויצאו מהגן ויתאפשר ניהול תקין של החשבון. על החשבון לעמוד בתנאים הבאים: לא ניתן יהיה למשוך ממנו משיכת יתר, הוא לא יהיה ערובה של הבעלים לחיובים אחרים, וכי בעל המוסד ישא בכל העלויות הכרוכות מקיום החשבון, לרבות עלויות שנובעות מהצורך לגבות תשלומים מההורים בדרך של סליקה או אמצעי אחר.
עוד מוצע לקבוע, כי בעל המוסד יסמיך את מנהל המוסד ואדם מטעמו, לנהל את אותו החשבון, כאשר כל משיכה של כספים מהחשבון תהיה בחתימת שני מורשי החתימה, שאחד מהם מנהל המוסד.
עוד מוצע לקבוע, כי בעל המוסד יחזיר להורים תשלומים שנותרו בחשבון הבנק בסוף שנת הלימודים והם אינם נועדו לכסות התחייבויות שנוצרו כדין במהלך שנת הלימודים. יחד עם זאת, בעל המוסד, בהיוועצות עם ועד ההורים או נציבות ההורים, יוכל להעביר את היתרות לשנת הלימודים הבאה, וכך יופחת התשלום, ובלבד שמנהל המוסד שלח הודעה על כך להורים. עוד מוצע לקבוע כי מנהל המוסד ידווח על סך כל התגבולים מתשלומי הורים לשנת הלימודים, סך כל התשלומים שהוצאו מהחשבון בשנת הלימודים, יתרות, יתרות שהועברו להורים, עמלות, הסכום ותר בחשבון לתלמידים הממשיכים ללמוד במוסד החינוך, הסכום שנותר לניהול החשבון בתקופת הפגרה ויצרף אסמכתאות לכך.
כמו כן מוצע לקבוע כי בעל המוסד יעמיד תוכנת ממוחשבת ייעודית לניהול חשבון תשלומי ההורים, שתאפשר מעקב וניהול מפורט לחשבון ותאפשר להפיק דוחות חשבונאיים ובכלל זה מאזנים וכרטסות.
עוד מוצע לקבוע, כי בעל מוסד או מנהל מוסד חייבים לתת למפקח או מי מטעמו, העתק מהדיווח וכל אסמכתא על המעידה על ניהול התשלומים לגבי כל שנת לימודים וכן לגבי כל אחת מחמש השנים שקדמו לה וכן בעל המוסד ידווח על ליקויים שימצא לגבי ניהול כספי התשלומים. עוד מוצע לקבוע שבעל מוסד חינוך או מנהל מוסד חינוך יאפשר, בכל עת, לועד ההורים ואם אין ועד הורים, לנציגות ההורים במוסד, לעיין במסמכי חשבון הבנק, ובכל המסמכים המפרטים את התשלומים והתקבולים
תקנה 9
מוצע להוסיף את תקנה 10א לקבוע כי תקנות 9(א)(2), 9(ב), 9(ג) עד 9(ד), 9(ו) עד 9(ח), 9ג ו- 9ג1 לא יחולו על מוסד לחינוך מיוחד.
תקנה 10
מוצע לקבוע כי תחילתה של תקנה 9ג1, שעניינה תקצוב שעות תמריץ וטיפוח לשנת הלימודים תשפ"ב, תחל ביום כ"ד באלול תשפ"א (1 בספטמבר 2021), מתחילת שנת הלימודים התשפ"ב.