תאריך תצוגה: 01/01/2025
הקליקו על כותרת הסעיף
1. הגדרות
פרק ב': חישוב התשלום החודשי הקבוע
2. אופן חישוב התשלום החודשי הקבוע
3. הגבלת סכום התשלום החודשי הקבוע
4. העברת סכום התשלום החודשי הקבוע לבתי החולים
5. סכום תקצוב נוסף בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ
6. הודעה על סכום התשלום החודשי הקבוע לבתי החולים
7. הפחתת סכום התשלום החודשי הקבוע במקרה של פרסום מבחן תמיכה או הקצבה
פרק ג': הוראות בעניין עמידת בתי החולים בכללי התקצוב
8. בית חולים יציב פיננסית
9. הגשת דיווח בשל שנת כספים שהסתיימה
10. תקציב שנתי של בית החולים
11. דיווח תחזית תקציבית שנתית
12. אי–הגשת דיווח תחזית שנתית
13. דיווח רבעוני
14. אי–מסירת דיווח
15. מתכונת דיווח
פרק ד': ועדות חריגים
16. ועדת חריגים כוח אדם
17. ועדת חריגים לפיתוח
18. ועדת חריגים לרכש
פרק ה': מגבלות שיוטלו על בתי חולים שאינם עומדים באמות מידה פיננסיות כאמור בפרק ג'
19. כלים ומגבלות שיופעלו כלפי בית חולים שחרג מיעדיו הפיננסיים במהלך שנת התקציב
20. הסרת מגבלות
21. מגבלות שיוטלו על בית חולים שחרג מתקציבו בסוף שנת התקציב
22. הוראות בעניין בית חולים שבבעלות קופת חולים
23. הוראות מעבר
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית
תוספת רביעית
תוספת חמישית

תקנות התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים) (תשלום חודשי קבוע לבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2022 1

בתוקף סמכותי לפי סעיף 9 לחוק התחשבנות בין בתי חולים לקופות חולים לשנים 2021 עד 2025 (התחשבנות בעד שירותי בריאות בבתי חולים ציבוריים כלליים), התשפ"ב-2021 (להלן - החוק), בהסכמת שר הבריאות, אני מתקין תקנות אלה:
1.   
"בית חולים" - בית חולים ציבורי כללי כהגדרתו בחוק, ולעניין בית חולים ממשלתי כללי - לרבות תאגיד הבריאות שלצידו;
"בית חולים בפריפריה גאוגרפית" - בית חולים הנמצא ביישוב שערך מדד הפריפריאליות שלו נמוך מ–0.7; אם בית החולים נמצא מחוץ ליישוב, או ביישוב שאין לו ערך במדד הפריפריאליות, יהיה ערך הפריפריאליות שלו הערך של היישוב הקרוב ביותר אליו שהוא בעל ערך פריפריאליות;
"בית חולים יציב פיננסית" - בית חולים שנחשב יציב מבחינה פיננסית לפי תקנה 8;
"גירעון שנתי שוטף" - פער שלילי בין ההכנסות השוטפות לבין ההוצאות השוטפות בנטרול הפחת השנתי;
"ועדת חריגים כוח אדם" - ועדה שהוקמה לפי תקנה 16;
"ועדת חריגים לפיתוח" - ועדה שהוקמה לפי תקנה 17;
"ועדת חריגים לרכש" - ועדה שהוקמה לפי תקנה 18;
"ועדת פרויקטים" - ועדה במשרד הבריאות שממליצה למנהל הכללי של משרד הבריאות על מתן אישורי הקמה בהתאם לסעיף 24א לפקודת בריאות העם;
"יחס שוטף" - היחס בין הנכסים השוטפים לבין ההתחייבויות השוטפות במאזן בית החולים;
"ממונה על התקציבים" - ממונה על התקציבים במשרד האוצר;
"מספר מיטות אשפוז מתוקננות" 2 - מספר מיטות האשפוז למעט מיטות גריאטריה סיעודית כפי שהופיעו בתעודת רישומו של בית החולים במועד החישוב ולפי התחשיב בתוספת הראשונה;
"סכום התשלום החודשי הקבוע" - כמשמעותו בתקנה 2;
"סמנכ"ל" - סגן המנהל הכללי;
"ערך מדד פריפריאליות" - הערך של מדד הפריפריאליות הניתן ליישוב על פי מדד הפריפריאליות 2015 שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש אפריל 2019, ונמצא בקישור
https://www.cbs.gov.il/he/publications/doclib/2019/1732/tab02.xls
"פורום יחידות" - ועדה במשרד הבריאות שממליצה למנהל הכללי של משרד הבריאות על מתן אישורים להקמת יחידות חדשות בבתי החולים בהתאם לסעיף 24א לפקודת בריאות העם;
"רשת בתי חולים" - מספר בתי חולים מאוגדים תחת אותו מבנה בעלות או בתי החולים הממשלתיים;
"שדה קליני" - סבב הכשרה בבית חולים במחלקה פנימית, במחלקת נשים, במחלקת כירורגיה, במחלקת ילדים או במחלקת פסיכיאטריה, של סטודנט ישראלי לרפואה הלומד במוסד לימוד ישראלי, שלא במסגרת תוכנית לסטודנטים מחוץ לארץ, בשנות הלימוד הרביעית עד השישית ;
"שר"פ" - מתן שירות רפואי בבית חולים תמורת תשלום מקופת חולים במסגרת שירותי בריאות נוספים הניתנים מכוח סעיף 10 לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, או מחברת ביטוח כחלק מפוליסת ביטוח בריאות פרטית של תושב ישראלי, או מהתושב עצמו, בנוגע לכל שירות רפואי, למעט שירותים רפואיים שהוחרגו על ידי המנהל הכללי של משרד הבריאות והממונה על התקציבים באוצר;
"תחזוקה מונעת" - פעולה המתבצעת לצורך שיפור ושמירה על תקינות מיתקני בית החולים או טיפולים שוטפים למניעת תקלות שבר שבית החולים מבצע בפרקי זמן קבועים;
"תוכניות לאומיות לשיפור הרפואה" - תוכניות שמקיים משרד הבריאות בתחומים שונים כדי להביא לשיפור באיכות הטיפול הרפואי הניתן באותם תחומים, בין השאר, על ידי מתן תמריץ כספי;
"תקורה" - תשלום שמשולם לבית החולים בעד שימוש בתשתיות שלו.
2.   
(1) לכל בית חולים יחושב החלק היחסי שלו במספר מיטות האשפוז המתוקננות ממספר מיטות האשפוז המתוקננות בכלל בתי החולים, וערך זה ייקרא A;
(2) לכל בית חולים יחושב החלק היחסי שלו במספר השדות הקליניים בכלל בתי החולים בהתאם למידע הקיים במשרד הבריאות במועד החישוב, אשר יפורסם לכלל בתי החולים, וערך זה ייקרא B;
(3) משקלו הבסיסי של כל בית החולים בסכום התשלום החודשי הקבוע ייקבע בהתאם לנוסחה הזו: A*90%+B*10%;
(4) כל מאפיין המפורט בטור א' לתוספת השנייה ומתקיים בבית החולים, יוכפל משקלו הבסיסי של כל בית חולים כפי שחושב בפסקה (3) במקדם הנוגע לעניין המפורט בטור ב' לצידו; תוצאת מכפלת כל המאפיינים תוכפל במשקלו הבסיסי של כל בית חולים ותיקרא "הציון המשוקלל של בית החולים";
(5) הציונים המשוקללים של כלל בתי החולים יתוקננו כך שסך כל ציוני בתי החולים יסתכמו למאה ולכל בית חולים ייקבע הציון היחסי מתוך סך הציון האמור.
3.   
4. 3
העברת סכום התשלום החודשי הקבוע לבתי החולים

[תיקונים: התשפ"ד, התשפ"ד (מס' 2)]
הציון היחסי של כל בית חולים כפי שחושב בהתאם לתקנה 2, יוכפל בכל שנה ב–3,385 מיליון שקלים חדשים; הסכום שיתקבל ממכפלה זו כשהוא מחולק ב–12 יהיה הסכום החודשי שזכאי כל בית חולים לקבל.
5. 4
סכום תקצוב נוסף בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ

(תיקונים התשפ"ג, התשפ"ד, התשפ"ה)
נוסף על הסכום הנקוב בתקנה 4, בכל שנה יחולק לכלל בתי החולים סכום נוסף בסך של 516.02 מיליון שקלים חדשים, בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה; סכום זה יחולק בהתאם למדדים שיקבע שר הבריאות לפי סעיף 33 לפקודת בריאות העם, לאחר שנטל את הסמכות לפי סעיף 34 לחוק–יסוד: הממשלה, והסכום שיחושב לכל בית חולים ייווסף לסכום התשלום החודשי שחושב לבית החולים לפי תקנה 4.
6.   
7.   
החליט שר הבריאות על פרסום מבחן תמיכה בהתאם לסמכותו לפי סעיף לחוק יסודות התקציב, המיועד לבתי החולים, או על הקצבה חדשה העולה על מיליון שקלים חדשים בשנה לבתי חולים ממשלתיים, שאינם במסגרת הסכם הבראה, יופחת סכום התמיכה או ההקצבה שיינתן לכל בית חולים במסגרת מבחן התמיכה או ההקצבה, מסכום התשלום המגיע לו מסכום התקצוב הנוסף בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה כאמור בתקנה 5, וזאת למעט כל אלה:
(1) הקצבות ליחידות סמך ויחידות מסונפות של משרד הבריאות הפועלות בתוך בתי החולים הממשלתיים;
(2) מבחני תמיכה או הקצבות חדשות בעבור פעילות פסיכיאטרית;
(3) מבחני תמיכה או הקצבות חדשות בעבור פעילות פיתוח;
(4) מבחני תמיכה או הקצבות חדשות בעבור פעילות רפואת שיניים המתקיימת בבתי חולים כלליים;
(5) מבחני תמיכה או הקצבות חדשות במסגרת פרויקטי בריאות דיגיטלית;
(6) מבחני תמיכה או הקצבות חדשות לפרויקטים של חטיבת טכנולוגיות במשרד הבריאות, בסכום של עד 3 מיליון שקלים חדשים לפרויקט.
(7)5 מבחני תמיכה או הקצבות חדשות בשל שינוי פעילות בתי החולים שממוקמים 25 קילומטרים מהגבול הצפוני של מדינת ישראל בעקבות הכרזה של הממשלה על מצב מיוחד בעורף לפי סעיף לחוק ההתגוננות האזרחית, התשי"א-1951, וכל עוד ההכרזה בתוקף במועד מבחן התמיכה או ההקצבה כאמור.
8.   
9.   
(ב)6 בית חולים יגיש למנהל הכללי של משרד הבריאות, לחשב משרד הבריאות ולממונה על התקציבים, עד יום 15 ביולי בכל שנה, דוח כספי חתום ביד רואה החשבון המבקר לשנת הכספים הקודמת ואת נתוני הדוח הכספי האמור בפילוח לפי כל אחד משדות הנתונים שבדוח בקובץ אקסל (Xml).
10.   
11.   
12.   
13.   
14.   
15.   
16.   
17.   
18.   
19.   
20.   
21.   
22.   
23.   
(א) עד לקביעת מדדים לחלוקת סכום תקצוב נוסף בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה כאמור בתקנה 5, יחולק הסכום האמור בהתאם לאופן שבו חולקו מבחני התמיכה שקבע שר הבריאות לפי סעיף לחוק יסודות התקציב וההקצבות בעבור תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ לשיפור הרפואה בשנת 2019; נקבעו מדדים כאמור, יחולקו כספים לפיהם, ויקוזזו או יושלמו, לפי העניין, כספים שחולקו באותה השנה לפי מנגנון התקצוב הקבוע.
(ב) על אף האמור בתקנה 3(א), בשנת 2022 מחזור הכנסותיו השנתי של בית החולים משירותים רפואיים נטו מקופות חולים יחושב על פי נתוני שנת 2019.
(ג) על אף האמור בתקנה 6(א) , בנוגע לסכום התשלום החודשי הקבוע שישולם בשנת 2022 תימסר הודעה כאמור בתקנה האמורה עד יום א' באייר התשפ"ב (2 במאי 2022).
(ד) על אף האמור בתקנה 6(ב), בנוגע לסכום התשלום החודשי הקבוע שישולם בשנת 2022, בקשה כאמור בתקנה האמורה תוגש עד יום י"ד באייר התשפ"ב (15 במאי 2022), ואם לא הוגשה בקשה כאמור עד למועד האמור, יחליט הממונה על התקציבים על סכומי החלוקה לכל בית חולים.
(ה) על אף האמור בתקנה 8(ב), בשנת 2022 כלל בתי החולים יוכרזו כיציבים מבחינה פיננסית, ושנת 2021 לא תבוא במניין השנים לבחינת יציבות בתי החולים.
(ו) על אף האמור בתקנה 11, בשנת 2022 יוגשו הדוחות והנתונים האמורים בתקנה זו עד ליום ב' בסיוון התשפ"ב (1 ביוני 2022).
(ז) על אף האמור בפרט (5) לתוספת השנייה, בשנת 2022 מחזור ההכנסות השנתי של בית החולים משירותים רפואיים נטו, יחושב על פי נתוני שנת 2020 ולא כמפורט בדוח השנתי החתום האחרון.
 
טור א'מאפיינים
טור ב'מקדם
(1)
אינטגרציה אנכית - בית החולים הוא בבעלות ישירה או עקיפה של קופת חולים
0.7
(1)
אינטגרציה אנכית - בית החולים הוא בבעלות ישירה או עקיפה של קופת חולים
0.5
(2)
בית חולים שהוא מרכז על - בית חולים המוכר כמרכז על אזורי על ידי משרד הבריאות
0.65

כוח אדם
 
רופאים
 
אחיות
 
מקצועות הבריאות (פרא-רפואי)
 
מינהל ומשק
 
הנהלה
 

סעיף
שנת הכספים שהסתיימה
רכוש שוטף:
 
מזומנים ושווי מזומנים
 
פיקדונות בבנקים
 
השקעות בניירות ערך סחירים
 
לקוחות
 
חייבים בעד שירותים רפואיים
 
חייבים שונים ויתרות חובה
 
מלאי
 
תרומות, הקצבות ומענקים לקבל
 
אחרים
 
משרד הבריאות (ממשלתיים בלבד)
 
סעיף
שנת הכספים שהסתיימה
סך כל הרכוש השוטף
 
התחייבויות שוטפות:
 
אשראי מתאגידים בנקאיים
 
ספקים ונותני שירותים
 
זכאים שונים ויתרות זכות
 
בעלי שליטה
 
התחייבויות שוטפות אחרות
 
משרד הבריאות (ממשלתיים בלבד)
 
סך התחייבויות שוטפות
 

בנק/מקדמות מלקוחות/קרן/מוסדות מדינה/ספקים
גובה מסגרת מרבית/חוב

(3) החל ממועד מינויו של חשב מלווה, לא יקבל בית החולים עובד ולא יקבע את תנאי העסקתו, וכן לא ישנה את תנאי העסקתם של עובדיו אלא באישור החשב המלווה; החשב המלווה רשאי לסרב לתת את אישורו משיקולים תקציביים בלבד; מונה אדם לעובד בית החולים בניגוד לאמור, רשאי החשב המלווה להורות לבית החולים לפעול לסיום העסקתו; לעניין זה, "עובד בית החולים" - לרבות עובד ארעי, עובד זמני ועובד על פי חוזה מיוחד;
(4) כל נושא תפקיד ניהולי בבית החולים חייב למלא אחר הוראות החשב המלווה שניתנו במסגרת סמכויותיו ומכוחן, ולספק לו כל מידע, הרשאות צפייה בכלל מערכות המידע של בית החולים, השתתפות בישיבות בבית החולים וכל מסמך הדרושים לו לשם מילוי תפקידיו.

י"ג בניסן התשפ"ב (14 באפריל 2022)
אביגדור ליברמן
שר האוצר
[1.] ק"ת 10143, התשפ"ב (2.5.2022), עמ' 2776.
תיקונים:ק"ת 10403, התשפ"ג (21.11.2022), עמ' 369;
ק"ת 10820, התשפ"ד (13.10.2023), עמ' 106;
ק"ת 11028, התשפ"ד (27.12.2023), עמ' 1094 [התשפ"ד (מס' 2)];
ק"ת 11647, התשפ"ה (24.12.2024), עמ' 740.
[2.] בהגדרה "מספר מיטות אשפוז מתוקנות", המילים "למעט מיטות גריאטריה סיעודית" חלות מיום 1.1.24 ואילך.
[3.] בשנת 2023 יראו כאילו בתקנה 4 במקום 3,385 בא: 3,315.
[4.] בשנת 2023 יראו כאילו בתקנה 5 במקום 516.02 בא: 466.225 ובשנת 2024 בא: 506.35.
[5.] תקנת משנה 7(7) חלה בתקופה שעד יום 14.2.2025.
[6.] הסיפא לתקנה 9(ב) החל במילים "ואת נתוני הדוח הכספי" חלה מיום 1.1.24 ואילך.
[7.] תחילת תוקפו של פרט 26א לתוספת הראשונה - החל ביום 1.1.24.
[8.] החל ביום 1.1.24 פרט 41 לתוספת הראשונה - בטל.
[9.] החל ביום 1.1.24 פרט 84 לתוספת הראשונה - בטל.

מפת מסמך

פרק א': הגדרות
1. הגדרות
פרק ב': חישוב התשלום החודשי הקבוע
2. אופן חישוב התשלום החודשי הקבוע
3. הגבלת סכום התשלום החודשי הקבוע
4. העברת סכום התשלום החודשי הקבוע לבתי החולים
5. סכום תקצוב נוסף בעד תוכניות לאומיות ומודלי תמרוץ
6. הודעה על סכום התשלום החודשי הקבוע לבתי החולים
7. הפחתת סכום התשלום החודשי הקבוע במקרה של פרסום מבחן תמיכה או הקצבה
פרק ג': הוראות בעניין עמידת בתי החולים בכללי התקצוב
8. בית חולים יציב פיננסית
9. הגשת דיווח בשל שנת כספים שהסתיימה
10. תקציב שנתי של בית החולים
11. דיווח תחזית תקציבית שנתית
12. אי–הגשת דיווח תחזית שנתית
13. דיווח רבעוני
14. אי–מסירת דיווח
15. מתכונת דיווח
פרק ד': ועדות חריגים
16. ועדת חריגים כוח אדם
17. ועדת חריגים לפיתוח
18. ועדת חריגים לרכש
פרק ה': מגבלות שיוטלו על בתי חולים שאינם עומדים באמות מידה פיננסיות כאמור בפרק ג'
19. כלים ומגבלות שיופעלו כלפי בית חולים שחרג מיעדיו הפיננסיים במהלך שנת התקציב
20. הסרת מגבלות
21. מגבלות שיוטלו על בית חולים שחרג מתקציבו בסוף שנת התקציב
22. הוראות בעניין בית חולים שבבעלות קופת חולים
23. הוראות מעבר
תוספת ראשונה
תוספת שנייה
תוספת שלישית
תוספת רביעית
תוספת חמישית