אכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (יישום האמנה בדבר סחר בין-לאומי במינים של חיית בר וצמחיית בר הנתונים בסכנה)(ערכי טבע מוגנים)(תיקון), התשפ"ב-2022
מדינת ישראל הינה חברה באמנתCITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) (להלן: "האמנה") אמנה בינלאומית להסדרת הסחר הבינלאומי בחיות וצמחי בר הנתונים בסכנת הכחדה. על מנת שהחקיקה של מדינת ישראל תהיה תואמת לדרישות האמנה בדבר הגנה על המינים שבנספחי האמנה, הוחלט לאמץ, ללא שינויים או פרשנויות, את רשימות המינים שבנספחי האמנה בחקיקה הישראלית באמצעות אכרזתם כערכי טבע מוגנים על פי סעיף 33(א) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח-1998. בשנת 2004 הוכרזה רשימת המינים שבנספחי האמנה כנוסחם באותה עת, במסגרת אכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (יישום האמנה בדבר סחר בין לאומי במינים של חיית בר וצמחיית בר הנתונים בסכנה)(ערכי טבע מוגנים), תשס"ד-2004 (להלן – האכרזה).
ביום 28.9.2017 פורסם תיקון מקיף של התוספת לאכרזה אשר אימץ את הנספחים בגרסתם העדכנית מחודש אפריל 2017, לאחר שנים רבות שלא הוטמעו שינויים במסגרת האכרזה כמתחייב. ביום 2.1.2020 פורסם תיקון מקיף נוסף לתוספת אשר הטמיע שינויים שהוכנסו באמנה עקב הוועידה הבינלאומית של המדינות החברות באמנת שהתכנסה וקיבלה החלטות בחודש אוגוסט 2019, וביום 10.2.2021 פורסם עוד תיקון שהטמיע שינויים שהוכנסו באמנה עקב הוועידה הבינלאומית של המדינות החברות באמנת שהתכנסה וקיבלה החלטות בחודש נובמבר 2020.
ביום 15.3.2022 הודיעה מזכירות האמנה במסגרת הודעה מספר 2022/014 על שינויים ברשימת המינים המוגנים במסגרת נספח 3 לאמנה לבקשת צרפת, וביום 24.3.2022 הודעה מספר 2022/019 על שינויים נוספים בנספח 3, לבקשת אוסטרליה. על פי הודעות מזכירות האמנה, השינויים ייכנסו לתוקף ביום 13.6.2022 לעניין צרפת וביום 22.6.2022 לעניין אוסטרליה. תיקון האכרזה כעת נועד להתאים את רשימת המינים המוגנים כיום במסגרת האכרזה לרשימות המינים שעודכנו עקב בקשות המדינות החברות באמנה (צרפת ואוסטרליה). בשל מחויבות ישראל לאמנה, ולאור הודעת השר להגנת הסביבה למזכירות האמנה בשנת 2017 על הכוונה לעדכן את האכרזה בדחיפות בהתאם לשינויים בה, נדרש לעדכן כעת באופן מיידי את התוספת לאכרזה.
טיוטת תקנות מטעם המשרד להגנת הסביבה:
אכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (יישום האמנה בדבר סחר בין-לאומי במינים של חיית בר וצמחיית בר הנתונים בסכנה)(ערכי טבע מוגנים)(תיקון), התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 33(א) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, התשנ"ח-1998[1], אני מכריזה לאמור: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תיקון התוספת |
1. |
באכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (יישום האמנה בדבר סחר בין-לאומי במינים של חיית בר וצמחיית בר הנתונים בסכנה)(ערכי טבע מוגנים), התשס"ד-2004[2] (להלן – האכרזה העיקרית), בתוספת - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(1) בחלק ב': בעלי חיים, בטבלה - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) אחרי פרט (817טו) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) אחרי פרט (818) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) אחרי פרט (849) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ד) במקום פרט (856א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ה) אחרי פרט (856א) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ו) אחרי פרט (858) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ז) במקום פרט (859) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ח) אחרי פרט (859טו) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ט) אחרי פרט (861) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(י) אחרי פרט (862) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(יא) אחרי פרט (889) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(יב) אחרי פרט (1199) יבוא: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
2. |
תחילתה של אכרזה זו ביום כ"ג בסיון התשפ"ב (22 ביוני 2022). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ ____20)
(חמ 3-650)
__________________
תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה
דברי הסבר
כללי
סעיף 33(א) לחוק גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה, תשנ"ח-1998 (להלן – החוק), מסמיך את השר להגנת הסביבה להכריז על ערך טבע, שלדעתו יש ערך בשמירתו או יש סכנה להכחדתו, כעל ערך טבע מוגן. מכוח סעיף זה הותקנה בשנת 2004 אכרזת גנים לאומיים, שמורות טבע, אתרים לאומיים ואתרי הנצחה (יישום האמנה בדבר סחר בין-לאומי במינים של חיית בר וצמחית בר הנתונים בסכנה) (ערכי טבע מוגנים), התשס"ד-2004 (להלן – האכרזה).
האכרזה נועדה ליישם בחקיקה הישראלית את הוראות האמנה בדבר סחר בין-לאומי במינים של חיות בר וצמחיית בר הנתונים בסכנה (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora) (להלן: "האמנה"), שישראל צד לה. מטרתה של האמנה להגן על המגוון הביולוגי ומיני חיות וצמחים באמצעות איסור על העברה בין-לאומית למטרות מסחריות (commercial trade) במינים המצויים בסכנת הכחדה, וקיום פיקוח וניטור קפדניים על סחר בין-לאומי במינים העלולים להיות תחת איום של הכחדה. לפי סעיף 33 לחוק, חל איסור על פגיעה ועל סחר בערכי טבע מוגנים ללא היתר כללי או מיוחד מאת מנהל הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים (להלן – הרשות).
ישראל אשררה את האמנה בשנת 1979 והאמנה נכנסה לתוקף בישראל בשנת 1980. מאז אשרור האמנה בישראל, הטיפול בה מצוי באחריות הרשות לשמירת הטבע והגנים הלאומיים (להלן – רשות הטבע והגנים או הרשות), על בסיס החלטת הממשלה מספר 413 מיום 11.2.1979.
האכרזה עיגנה את מחויבותה של ישראל להגביל את הסחר במינים שהיו מצויים בנספחים 1-3 לאמנה אותה עת, שכן משמעותה של האכרזה היא כי הפגיעה, הסחר והאחזקה במינים אלה אסורים, אלא בהיתר מאת מנהל הרשות, בהתאם לחוק גנים ושמורות. המינים שהיו בנספחים 1-3 לאמנה אותה עת הועתקו לתוספת לאכרזה בשמותיהם המדעיים (באותיות לטיניות, כפי שמופיעים בנספחי האמנה), אשר כללה גם הערות לנספחים, הכל בהתאם לתנאי האמנה.
סעיף 8 לאמנה קובע, כי הצדדים ינקטו אמצעים מתאימים כדי לאכוף את הוראות האמנה ולאסור סחר בפרטים תוך הפרתן של הוראות האמנה. בפסקה 2 לסעיף 16 לאמנה נקבע כי מדינה רשאית להודיע על הסתייגותה לתיקון בנספח 3 לאמנה בתוך 90 יום ממועד קבלת הודעה בדבר התיקון, והסתייגות כזו משמעה כי המדינה המסתייגת לא תחשב כצד לאמנה לעניין המינים שנכללו בהסתייגות.
ביום 28.9.2017 פורסם תיקון מקיף של התוספת לאכרזה אשר אימץ את הנספחים בגרסתם העדכנית לאומה עת. ביום 2.1.2020 פורסם תיקון נוסף לאכרזה, בעקבות הוועידה הבינלאומית של המדינות החברות באמנת שקיבלה החלטות בחודש אוגוסט 2019. ביום 10.2.2021 פורסם תיקון נוסף לתוספת אשר הטמיע שינויים שהוכנסו באמנה עקב הוועידה הבינלאומית של המדינות החברות באמנת שהתכנסה וקיבלה החלטות בחודש נובמבר 2020.
כעת, לאור הודעות מזכירות האמנה מתאריכים 15.3.2022 ו- 24.3.2022 בדבר תיקונים נוספים שנערכו ברשימת המינים בנספח 3 לאמנה לבקשות המדינות החברות באמנה, צרפת ואוסטרליה, ולאור הודעת השר להגנת הסביבה למזכירות האמנה בשנת 2017 על הכוונה לעדכן את האכרזה בדחיפות בהתאם לשינויים בה, נדרש לעדכן כעת באופן מיידי את התוספת לאכרזה.
לסעיף 1 - תיקון התוספת
התיקון המוצע נועד להתאים את רשימת המינים המוגנים בנספח 3 בלבד, בהמשך לבקשות המדינות החברות באמנה, צרפת ואוסטרליה, המבקשות ממדינות העולם להבטיח כי הסחר במדינות החברות באמנה לא יפגע במינים מקומיים במדינתם. מדובר על בעלי חיים מקומיים שונים שאינם מצויים בישראל. אוסטרליה ביקשה להוסיף מיני זוחלים, וצרפת ביקשה להוסיף מין אחד של דג.
התיקון כולל גם שינויים במספרים הסידוריים כדי לשמור על סדר האלף-בית של רשימות המינים בנספחים. אין מדובר בהוספת מינים חדשים לנספח 2.
לסעיף 2 -
תוקף השינויים יהיה 90 ימים לאחר מתן הודעת מזכירות האמנה. המועד המוצע נקבע 90 ימים לאחר קבלת ההודעה בעניין אוסטרליה, קרי ביום 22.6.2022.
הליך RIA
טיוטת אכרזה זו אינה מצריכה הליך הערכת השפעה של הרגולציה, שכן השינויים המוצעים בה נעשים באופן טכני בלבד בהתאם להוראות האמנה, ללא מרחב של פרשנות ומבלי לשנות את ההסדרים הרגולטורים הכלליים הקיימים בנושא זה. לאור מחויבות ישראל לאמנה, להטמיע שינויים שנערכים בה בחקיקה הפנימית, ובלוח זמנים קצר, אין מקום לבחינת חלופות במסגרת הליך RIA.