תאריך תצוגה: 13/04/2022

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

טיוטת תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים)(תיקון), התשפ"ב-2022. 4

1. תיקון תקנה 1. 4

2. תיקון תקנה 3. 5

3. תיקון תקנה 4. 6

4. הוספת תקנות 4א עד 4ג 6

5. תיקון תקנה 6. 11

6. תיקון תקנה 7. 11

7. תיקון תקנה 8. 12

8. תיקון התוספת והוספת התוספת השנייה. 12

9. תחילה. 13

דברי הסבר. 14


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים)(תיקון), התשפ"ב-2022

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 (להלן – החוק) קבע כי עבודות אסבסט יבוצעו ככלל על ידי עוסקים מורשים באסבסט, ובכפוף לקבלת היתר לעבודת אסבסט. יחד עם זאת, סעיף 14(ב)(2) לחוק מסמיך את השר לקבוע בתקנות סוגי עבודות לגביהן ניתן פטור מהעסקה של עוסק מורשה באסבסט, בהתחשב בהיקף העבודה, במורכבותה, ובמידת הסיכון לציבור ולסביבה הכרוכה בביצועה וסעיף 36(ב) לחוק מסמיך את השר לקבוע סוגי עבודות שיהיו פטורים מקבלת היתר עבודת אסבסט בתנאים דומים לאלה שנקבעו בסעיף 14(ב).

תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים), התשע"א-2011 (להלן – התקנות העיקריות) הותקנו בסמוך לחקיקת החוק ועיגנו את נהלי העבודה שהתקיימו דאז. טרם חקיקת החוק, ניתנו אישורי עבודה באסבסט לקבלנים ולמפקחים מכוח תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד-1984 (להלן – תקנות הבטיחות בעבודה). כמו כן, ניתנו אישורי עבודת אסבסט לעבודות פרטניות, למעט לעבודות שהוגדרו "מצומצמות". עיקרי הסדרים אלה אומצו כאמור בתקנות העיקריות וניתן לגביהם פטור מקבלת היתר עבודת אסבסט. כמו כן, נקבעו בתקנות העיקריות פטורים מצומצמים לעניין העסקת קבלנים מורשים בעבודות אסבסט מסוימות, ובהן לגבי עבודות מסוימות בצה"ל.

במהלך השנים מאז חקיקת החוק ויישומו נמצא כי יש מקום לבצע מספר תיקונים לתקנות העיקריות, כפי שיפורט להלן. עיקרי התיקונים המוצעים הם הרחבת הפטור מקבלת היתר לביצוע עבודות אסבסט מצומצמות ועבודות בסיכון נמוך לקבלני אסבסט מורשים. כיום קבלני האסבסט נדרשים לקבל היתר גם לעבודות אלה, שהיקפן הוא למעלה ממחצית מכלל עבודות האסבסט המבוצעות כיום בהיתר. מדובר בעבודות שהתנאים שנקבעים לביצוען הם תנאים סטנדרטיים והסיכון בהן הוא נמוך. למותר לציין כי הפטור המוצע ניתן בתנאים מוגבלים המאפשרים בקרה.

מאחר שהמשאבים הקיימים מושקעים כיום בהליכי הוצאת היתרים על חשבון פיקוח ובקרה על ביצוע העבודות, התיקון המוצע צפוי לטייב את ההגנה על הסביבה והציבור בשלבי ביצוע העבודות בפועל. דוח טיוב רגולציה שנערך בשנת 2020 מצביע על פוטנציאל חיסכון משקי של כ- 125 מיליון ₪ בשנה, שעיקרו חסכון ימי המתנה לקבלת היתר.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד להגנת הסביבה:

טיוטת תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים)(תיקון), התשפ"ב-2022

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 14(ב)(2), 23(א)(5) עד (7), 34(ד), 36(ב) ו- 78  לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 1

1.  

בתקנה 1 לתקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים), התשע"א-2011[2] (להלן – התקנות העיקריות) -

 

 

 

(1) אחרי "בתקנות אלה" יבוא:

 

 

 

""יום עבודה" - יום מימי השבוע, למעט יום שישי, יום מנוחה כמשמעותו בסעיף 18א(א) לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948[3], וערב יום מנוחה כאמור, חול המועד ויום שבתון שנקבע בחיקוק;

 

 

 

"עבודה בסיכון נמוך" – עבודת פירוק והסרה של מוצרי אסבסט צמנט וכן פינוים והובלתם לשם הטמנה, שמתקיימים לגביה התנאים שבפסקאות (1), (3) ו- (4) להגדרה "עבודה מצומצמת", בשינויים המחויבים, שהיא אחד מאלה:

 

 

 

 

(1) עבודת פירוק והסרה של לוחות אסבסט צמנט ששטחם אינו עולה על 500 מטרים מרובעים או של צינורות אסבסט צמנט שאורכם הכולל אינו עולה על 100 מטרים, שמתבצעת במבנה המיועד להריסה או בסככה פתוחה, ובלבד שהמבנה או הסככה האמורים מצויים במרחק העולה על 50 מטרים מכל מבנה אחר או מקום המיועד לשהייה של בני אדם;

 

 

 

 

(2) פינוי מערום של פסולת אסבסט צמנט בהיקף שאינו עולה על 500 מטרים מרובעים של לוחות או על 5 טון של מוצר אסבסט צמנט אחר, ובלבד שהמערום האמור מצוי במרחק העולה על 50 מטרים מכל מבנה או מקום המיועד לשהייה של בני אדם, וכן הובלה של מערום כאמור לשם הטמנה;

 

 

 

 

(3) עבודת פירוק והסרה של לוחות אסבסט צמנט במבנה, ובלבד ששטח הלוחות אינו עולה 100 מטרים מרובעים, שבין הלוחות ופנים המבנה קיימת מחיצה קשיחה שלמה ותקינה שעשויה מחומר בנייה אטום (להלן – "מחיצת ביניים"), ושפתחי המבנה ניתנים לסגירה;".

תיקון תקנה 3

2.  

בתקנה 3 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בפסקה (1), אחרי "בתוספת" יבוא "הראשונה", ובמקום הסיפה המתחילה במילים "הבעלים ישמור העתק" יבוא "בעבודה המתבצעת בנכס הגובל במקום ציבורי כאמור בפסקאות (1), (2) ו- (6) להגדרה "מקום ציבורי" שבחוק, תבוצע עבודת האסבסט בשעות ובמועדים שבהם המקום הציבורי אינו מאוכלס ולאחר מסירת הודעה כאמור למחזיק בו"";

 

 

 

(2) בפסקה (2), אחרי "בתוספת" יבוא "הראשונה";

 

 

 

(3) בפסקה (3), במקום "או מבצע" יבוא "מבצע או גורמים המפקחים על העבודה לפי דין";

 

 

 

(4) במקום פסקה (4) יבוא:

 

 

 

"(4)               בעבודה המבוצעת במבנה, מזגנים ומערכות אוורור המופעלים בשאיבת אויר חיצוני, יהיו סגורים כל משך ביצוע העבודה, ובנוסף -

 

 

 

 

(א)  אם מצויים במבנה תקרה או קיר אסבסט צמנט מעבר למחיצת ביניים – פתחי המבנה יהיו סגורים מתחילת העבודה ועד סיומה;

 

 

 

 

(ב) אם אין מחיצת ביניים בין האסבסט צמנט לבין חלל המבנה – חפצים המצויים במבנה יפונו לפני תחילת העבודה, ואם לא ניתן לפנותם, חפצים כאמור יכוסו ביריעות ניילון להגנה מפני אבק העלול להיווצר במהלך העבודה; היריעות יוסרו לאחר סיום העבודה וניקוי אתר העבודה ויפונו כפסולת אסבסט."

 

 

 

(5) בפסקה (5), במקום "הלוחות או הצינור, לפי העניין, יורטבו במים" יבוא "רכיבי האסבסט צמנט יורטבו במים או בחומר מלכד על בסיס מים";

 

 

 

(6) בפסקה (8), במקום "הלוחות או הצינור, לפי העניין" יבוא "רכיבי אסבסט צמנט";

 

 

 

(7) בפסקה (12), במקום "המתאים לאותה פסולת אסבסט" יבוא "צמנט המחזיק ברישיון מפעיל אתר פסולת אסבסט לפי סעיף 22 לחוק";

 

 

 

(8) אחרי פסקה (12) יבוא:

 

 

 

"(13)             הבעלים ומבצע העבודה ישמרו העתק של ההודעה כאמור בפסקה (1) ותיעוד על דרכי מסירתה, וכן ישמרו העתק של האישור בדבר קליטת פסולת האסבסט מאתר פסולת כאמור בפסקה (12), לתקופה של שלוש שנים לפחות מביצוע העבודה המצומצמת."

תיקון תקנה 4

3.  

בתקנה 4 לתקנות העיקריות, בפסקה (1), אחרי "במים" יבוא "או בחומר מלכד על בסיס מים".

הוספת תקנות 4א עד 4ג

4.  

אחרי תקנה 4 לתקנות העיקריות יבוא -

 

 

"פטור מהיתר לקבלן אסבסט לעבודה מצומצמת ולפינוי מוצר אסבסט

4א.

קבלן אסבסט (בתקנה זו – הקבלן) רשאי לבצע עבודה מצומצמת או פינוי מוצר אסבסט (בתקנה זו - העבודה) בלא היתר עבודת אסבסט, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הקבלן מבצע את העבודה באופן שימנע סיכון לציבור ולסביבה, תוך שימוש בציוד ובמכשור מתאימים לעבודה, ופועל לפי הוראות סעיף 39 לחוק, בכפוף לשינויים ולתנאים הקבועים בתקנה זו;

 

 

 

 

 

 

 

(2) העובד האחראי של הקבלן הודיע לממונה בכתב, באמצעות טופס מקוון, על כוונתו לבצע את העבודה, שלושה ימי עבודה לפחות לפני ביצועה, וציין בהודעה את כל אלה: מיקום מדויק של אתר העבודה, אופי השימוש בנכס או במבנה שבו תתבצע העבודה, תכנית העבודה, שיטת העבודה ומועד מתוכנן של העבודה, שם מלא של מזמין העבודה ושל בעל הנכס או המבנה או המחזיק בו ופרטי ההתקשרות עימם;

 

 

 

 

 

 

 

(3) להודעה כאמור בפסקה (2) יצורפו כל אלה: שתי תמונות לפחות של אתר העבודה, הצהרה חתומה בידי העובד האחראי של הקבלן המאשרת את התקיימותם של התנאים לפטור מהיתר לפי תקנה זו, התחייבות הקבלן לעמוד בתנאים לביצוע העבודה וכן אישור מאת מזמין העבודה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) העבודה תבוצע בתוך חצי שנה ממועד ההודעה, בכפוף להוראות תקנה 4ג, ובלבד שאם העבודה מבוצעת במועד שונה מהמועד המתוכנן שצוין בהודעה לפי פסקה (2), ימסור הקבלן הודעה על המועד לפחות 48 שעות מראש;

 

 

 

 

 

 

 

(5) לפני ביצוע העבודה, העובד האחראי של הקבלן ידריך את עובדי הקבלן לגבי ביצוע העבודה, באופן שימנע סיכון לציבור ולסביבה, ויפקח על עבודתם במהלכה;

 

 

 

 

 

 

 

(6) העבודה תבוצע לפי הפרטים שנמסרו בהודעה כאמור בפסקה (2); והקבלן ידווח לממונה לאלתר בכתב, באמצעות טופס מקוון, על כל שינוי בתכנית העבודה או בפרטים כאמור;

 

 

 

 

 

 

 

(7) הקבלן מבצע את העבודה בהתאם לדרישות לעניין עבודה מצומצמת לפי תקנות משנה 3(1), (2), (4) עד (6), (8) ו- (12)  או בהתאם לדרישות לעניין פינוי מוצר אסבסט לפי תקנות משנה 4(1), (2) ו- (4), לפי העניין; על אף האמור, יראו כאילו בתקנה 3(4)(ב) במקום "יכוסו בניילון" נאמר "יכוסו בשתי יריעות פוליאתילן";

 

 

 

 

 

 

 

(8) במהלך העבודה, תימנע כניסת אנשים שאינם עובדי הקבלן או גורמים המפקחים על העבודה לפי דין, לאתר העבודה;

 

 

 

 

 

 

 

(9) בסיום העבודה ייאספו כל אלה, לצורך פינויים כפסולת אסבסט: שאריות אסבסט צמנט מאתר העבודה, ציוד מיגון ששימש בביצוע העבודה, יריעות פוליאתילן ששימשו להגנה על חפצים וציוד, וכן ציוד, חפצים וחומרי בנייה שזוהמו באסבסט ושלא ניתן לנקותם;

 

 

 

 

 

 

 

(10)  פסולת האסבסט תיארז, במהלך העבודה וטרם הפינוי, באריזה תעשייתית ייעודית בתחומי אתר העבודה; בפסקה זו, "אריזה תעשייתית ייעודית" - אריזה שמתקיימים בה כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

 

(1) היא בעלת יכולת נשיאה והרמה מתאימה ויש לה דפנות כפולות וידיות נשיאה;

 

 

 

 

 

 

 

 

(2) היא נושאת הטבעת אזהרה לאסבסט;

 

 

 

 

 

 

 

 

(3) היא עומדת בתנאים של אריזה מקבוצות 2 או 3 לפי הספר הכתום כהגדרתו בתקנות שירותי הובלה, התשס"א-2001[4].

 

 

 

 

 

 

 

(11)  בסיום העבודה יבצע הקבלן בדיקה חזותית כדי לוודא שלא נותר אסבסט באתר העבודה ובסביבתו, ובמידת הצורך ידאג לניקוי של אתר העבודה, לרבות חלקי מבנה וחפצים המצויים באתר העבודה, מאסבסט; פסולת האסבסט תפונה מאתר העבודה מוקדם ככל האפשר ולא יאוחר מ- 48 שעות מסיום העבודה;

 

 

 

 

 

 

 

(12)  בתום העבודה ימסור הקבלן למזמין העבודה אישור על התקיימות התנאים לסיום העבודה כאמור בפסקה (11) לצורך אכלוס מחדש של הנכס או המבנה, לפי העניין;

 

 

 

 

 

 

 

(13)  הקבלן ישמור את כל המסמכים המתעדים את ביצוע העבודה לפי הוראות תקנות אלה, ובכלל זה תעודות המאשרות את פינוי פסולת האסבסט לאתר פסולת אסבסט, לתקופה של שלוש שנים לפחות מביצוע העבודה.

 

 

פטור מהיתר לקבלן אסבסט לעבודה בסיכון נמוך

4ב.

קבלן אסבסט (בתקנה זו - הקבלן) רשאי לבצע עבודה בסיכון נמוך (בתקנה זו - העבודה) בלא היתר עבודת אסבסט, ובלבד שמתקיימים כל אלה:

 

 

 

 

 

 

 

(1) הקבלן מבצע את העבודה באופן שימנע סיכון לציבור ולסביבה, תוך שימוש בציוד ובמכשור מתאימים לעבודה, ופועל לפי הוראות סעיף 39 לחוק, בכפוף לשינויים ולתנאים הקבועים בתקנה זו.

 

 

 

 

 

 

 

(2) העובד האחראי של הקבלן הודיע לממונה בכתב, באמצעות טופס מקוון, על כוונתו לבצע את העבודה, חמישה ימי עבודה לפחות לפני ביצועה, וציין בהודעה את אלה: מיקום מדויק של אתר העבודה, אופי השימוש בנכס או במבנה שבו תתבצע העבודה, תכנית העבודה, שיטת העבודה ומועד מתוכנן של העבודה, שם מלא של מזמין העבודה ושל בעל הנכס או המבנה או המחזיק בו ופרטי ההתקשרות עימם;

 

 

 

 

 

 

 

(3) להודעה כאמור בתקנת משנה (2) יצורפו כל אלה: שתי תמונות לפחות של אתר העבודה, שרטוט של אתר העבודה וסביבתו במרחק של 50 מטרים מאתר העבודה, ציון קיומה של מחיצת ביניים, וכן הצהרה חתומה בידי העובד האחראי של הקבלן המאשרת את התקיימותם של התנאים לפטור מהיתר לפי תקנה זו, התחייבות הקבלן לעמוד בתנאים לביצוע העבודה וכן אישור מאת מזמין העבודה;

 

 

 

 

 

 

 

(4) הקבלן יתלה הודעה בנוסח הקבוע בתוספת השנייה, במקומות בולטים על גבי הנכס שבו מבוצעת העבודה ועל גבי הנכסים שבמרחק של עד 20 מטרים מאתר העבודה, יומיים לפחות לפני ביצוע העבודה;

 

 

 

 

 

 

 

(5) בעבודה המתבצעת במרחק שאינו עולה על 50 מטרים ממקום ציבורי, יבצע הקבלן את העבודה בשעות ובמועדים שבהם המקום הציבורי אינו מאוכלס, ולאחר מסירת הודעה למחזיק בו;

 

 

 

 

 

 

 

(6) הקבלן מבצע את העבודה בהתאם לדרישות לפי תקנה 3(5), (6), (8) ו- (12) ותקנה 4א(4), (5), (6) ו- (8) עד (13).

 

 

סייג לפטור מקבלת היתר עבודת אסבסט

4ג.

על אף הוראות תקנות 4א ו-4ב, לא יבצע קבלן אסבסט עבודה מצומצמת, פינוי מוצר אסבסט או עבודה בסיכון נמוך, בלא היתר עבודת אסבסט, אם הודיע הממונה לקבלן, בתוך התקופה האמורה בתקנות 4א(2) או 4ב(2), לפי העניין, כי העבודה או הפינוי טעונים היתר עבודת אסבסט, אם נוכח כי הפרטים שנמסרו בהודעת קבלן האסבסט אינם מלאים, או כי קיים סיכון בעבודה או בפינוי, או כי יש צורך לקיים בירור נוסף לגבי העבודה או הפינוי, בין היתר לצורך הערכת רמת הסיכון שלהם."

תיקון תקנה 6

5.  

בתקנה 6 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בתקנת משנה (א)(3), אחרי "כאמור" יבוא "אינו חייל בשירות חובה, כהגדרתו בחוק שירות הקבע בצבא-הגנה לישראל (גימלאות) [נוסח משולב], תשמ"ה-1985[5] והוא".

 

 

 

(2) בתקנת משנה (ב), המילים "עד יום כ"ח באב התשע"ג (4 באוגוסט 2013)" – יימחקו.

תיקון תקנה 7

6.  

בתקנה 7 לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) ברישה, במקום "למעט באחת מאלה" יבוא "אלא אם כן העבודה היא בנכס שבבעלותו או בהחזקתו של המזמין, ובלבד שבאותה עבודה יועסק, נוסף על המזמין או העובד שלו, קבלן אסבסט פריך או מפקח אסבסט פריך, לפי העניין, וכן מעבדה דוגמת, שאינם המזמין או עובד שלו.";

 

 

 

(2) פסקאות (1) ו- (2) -  יימחקו.

תיקון תקנה 8

7.  

בתקנה 8 לתקנות העיקריות, אחרי "באותה עבודה" יבוא "וכן העסקה או תשלום של קבלן אסבסט, עובד אחראי או מפקח אסבסט פריך למעבדה דוגמת או דוגם אסבסט".

תיקון התוספת והוספת התוספת השנייה

8.  

בתוספת לתקנות העיקריות -

 

 

 

(1) בשם התוספת, במקום "תוספת" יבוא "התוספת הראשונה".

 

 

 

(2) בפרט (2), במקום "מזגנים" יבוא "מערכות אוורור ומזגנים המופעלים בשאיבת אויר חיצוני".

 

 

 

(3) בסופה יבוא:

"בעבודה מבוצעת על ידי קבלן - פרטי קבלן האסבסט המורשה שיבצע את העבודה:

שם הקבלן: _____________  מספר רישיון: ________________

שם העובד האחראי של הקבלן: _______ מספר אישור: __________

הודעה על עבודה בסיכון נמוך מס' __________

טלפון ליצירת קשר: _______________________.

 

 

התוספת השנייה

(תקנה 4ב(4))

הודעה על ביצוע עבודת אסבסט בסיכון נמוך

לפי תקנה 4ב לתקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים), התשע"א-2011, הננו מודיעים בזה על כוונה לבצע עבודת אסבסט בסיכון נמוך, כמפורט להלן:

עבודת האסבסט תבוצע ב- _______ הנמצא בכתובת: ___________ 

ביום ________  תאריך _________  בין השעות ____________  

בהתאם להודעה ולתכנית עבודה מספר ___ שהוגשה למשרד להגנת הסביבה ביום: __________

חשיפה לאבק אסבסט עלולה לסכן את הבריאות; במהלך ביצוע העבודה יינקטו אמצעים למניעת אבק. על מנת להימנע מחשיפה לאבק, על המשתמשים במבנים ובנכסים הגובלים באתר העבודה - במרחק של עד 50 מטרים מאתר העבודה - לנקוט באמצעי הזהירות המפורטים להלן במהלך ביצוע העבודה:

(1)  לסגור את פתחי המבנים (חלונות ודלתות) הפונים לאתר העבודה;

(2)  לכבות מזגנים ומערכות אוורור המופעלים בשאיבת אויר חיצוני;

(3)  להימנע משהיה ממושכת מחוץ למבנה ובקרבת אתר העבודה.

לידיעתכם, לפי התקנות האמורות ובכפוף לתנאים הקבועים בהן, העבודה אינה טעונה היתר עבודת אסבסט.

פרטי קבלן אסבסט מורשה שיבצע את העבודה:

שם הקבלן: _____________  מספר רישיון: ________________

שם העובד האחראי של הקבלן: ________ מספר אישור: _________

טלפון ליצירת קשר: _______________________".

תחילה

9.  

תחילתן של תקנות אלה 120 ימים מיום פרסומן.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ 3-4307)

 

__________________

תמר זנדברג

השרה להגנת הסביבה

 

דברי הסבר

כללי

התקנות המוצעות מותקנות מכוחם של סעיפים 14(ב)(2), 23(א)(5)-(7), 34(ד), 36(ב) ו- 78 לחוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק, התשע"א-2011 (להלן – החוק).

סעיף 14(ב)(2) לחוק מסמיך את השר לקבוע בתקנות סוגי עבודות לגביהן ניתן פטור מהעסקה של עוסק מורשה באסבסט, בהתחשב בהיקף העבודה, במורכבותה, ובמידת הסיכון לציבור ולסביבה הכרוכה בביצועה; סעיף 23 לחוק מסמיך את השר לקבוע חובות, הגבלות ותנאים שיחולו על עוסק באסבסט שיש בידו רישיון, ובין היתר, בסעיפי משנה (א)(6) ו- (7) בעניין תיעוד פעולות, שמירת מסמכים ומסירת מידע; סעיף 34(ד) מסמיך את השר לקבוע הוראות לעניין ניגוד עניינים של עוסק באסבסט; סעיף 36(ב) לחוק מסמיך את השר לקבוע סוגי עבודות שיהיו פטורים מקבלת היתר עבודת אסבסט בתנאים דומים לאלה שנקבעו בסעיף 14(ב); סעיף 78(ב) לחוק קובע כי תקנות הקובעות פטורים יותקנו באישור וועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.

תקנות למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק (פטור מרישיון ומהיתר לעבודת אסבסט ומניעת ניגוד עניינים), התשע"א-2011 (להלן – התקנות העיקריות) הותקנו בסמוך לחקיקת החוק ועיגנו את נהלי העבודה שהתקיימו טרם לחקיקת החוק. טרם חקיקת החוק, ניתנו אישורי עבודה באסבסט לקבלנים ולמפקחים מכוח תקנות הבטיחות בעבודה (גיהות תעסוקתית ובריאות הציבור והעובדים באבק מזיק), התשמ"ד-1984 (להלן – תקנות הבטיחות בעבודה). כמו כן, ניתנו אישורי עבודת אסבסט לעבודות פרטניות, למעט לעבודות שהוגדרו "מצומצמות". עיקרי הסדרים אלה אומצו כאמור בתקנות העיקריות וניתן לגביהם פטור מקבלת היתר עבודת אסבסט גם לאחר חקיקת החוק. כמו כן, נקבעו בתקנות העיקריות פטורים מצומצמים לעניין העסקת קבלנים מורשים בעבודות אסבסט מסוימות, ובהן לגבי עבודות מסוימות בצה"ל.

במהלך השנים מאז חקיקת החוק ויישומו נמצא כי יש מקום לבצע מספר תיקונים לתקנות העיקריות, כפי שיפורט להלן. עיקרי התיקונים המוצעים הם הרחבת הפטור מקבלת היתר לביצוע עבודות אסבסט מצומצמות ועבודות בסיכון נמוך לקבלני אסבסט מורשים. כיום קבלני האסבסט נדרשים לקבל היתר גם לעבודות אלה, שהיקפן הוא למעלה ממחצית מכלל עבודות האסבסט המבוצעות כיום בהיתר. מדובר בעבודות שהתנאים שנקבעים לביצוען הם תנאים סטנדרטיים והסיכון בהן הוא נמוך. למותר לציין כי הפטור המוצע ניתן בתנאים מוגבלים המאפשרים בקרה.

מאחר שהמשאבים הקיימים מושקעים כיום בהליכי הוצאת היתרים על חשבון פיקוח ובקרה על ביצוע העבודות, התיקון המוצע צפוי לטייב את ההגנה על הסביבה והציבור בשלבי ביצוע העבודות בפועל. דוח טיוב רגולציה שנערך בשנת 2020 מצביע על פוטנציאל חיסכון משקי של כ- 125 מיליון ₪ בשנה, שעיקרו חסכון ימי המתנה לקבלת היתר.

 

תקנה 1

בתקנה 1 מוצע לתקן ולהוסיף הגדרות שבתקנה 1 לתקנות העיקריות, כפי שיפורט להלן.

הוספת הגדרה "יום עבודה"    מוצע להוסיף את ההגדרה "יום עבודה" המשמשת בתקנות 4א ו- 4ב המוצעות, לעניין מניין ימי עבודה שקבלן אסבסט נדרש להודיע בהם לממונה טרם ביצוע עבודה מצומצמת או עבודה בסיכון נמוך.

הוספת הגדרה "עבודה בסיכון נמוך"   הגדרה זו משמשת בתקנה 4ב המוצעת, כך שבנסיבות מסוימות ובתנאים מגבילים המפורטים בתקנה 4ב, קבלן אסבסט שיש בידו רישיון, יהיה רשאי לבצע עבודה בסיכון נמוך ללא היתר עבודת אסבסט.

ההגדרה המוצעת כוללת שלושה סוגים של עבודות, אשר סווגו בעבר כעבודות בסיכון נמוך במסגרת אמות המידה של הוועדה הטכנית לאבק מזיק שפעלה מכוח תקנות הבטיחות בעבודה, ולפיהן נבחנות גם כיום בקשות להיתרי עבודת אסבסט. משמעות סיווג העבודות באמות המידה כעבודות בסיכון נמוך, הוא כי בביצוען לא נדרשות ככלל דגימות סביבתיות. זאת נוכח סבירות נמוכה לחשיפת הציבור לסיבי אסבסט במהלך ביצוע העבודה. אלה סוגי העבודות –

1.  עבודות פירוק והסרה של לוחות אסבסט צמנט במבנה המיועד להריסה או בסככה פתוחה - כאשר היקף העבודה קטן מ- 500 מ"ר, והמבנה או הסככה מצויים במרחק שמעל 50 מ' ממקום או מבנה המיועד לשהיית בני אדם;

2.  פינוי מערום של פסולת אסבסט - כאשר היקף העבודה קטן מ- 500 מ"ר של לוחות או כמות שוות ערך, כאשר המערום מצוי במרחק שמעל 50 מ' ממקום או מבנה המיועד לשהיית בני אדם;

3.  עבודות פירוק והסרה של לוחות אסבסט צמנט במבנה בהיקף הקטן מ- 100 מ"ר – כאשר קיימת מחיצה קשיחה שלמה ותקינה, שעשויה מחומר בניה אטום, בין הלוחות וחלל המבנה, וכאשר פתחי המבנה ניתנים לסגירה.

בנוסף, ההגדרה המוצעת מפנה לתנאים בפסקאות (1), (3) ו- (4) להגדרה "עבודה מצומצמת", לפיהם עבודה לא תיחשב לעבודה מצומצמת או לעבודה בסיכון נמוך אם היא מבוצעת במוסד לימודי, או אם האסבסט צמנט הוא פגום. כמו כן, עבודה תיחשב בסיכון נמוך רק אם הלוחות ניתנים להסרה בשלמותם וללא שבירה, ריסוק או פגיעה.

 

תקנה 2

בתקנה 2 מוצעים תיקונים שונים בתקנה 3 בתקנות העיקריות, אשר קובעת את התנאים, החובות והמגבלות על ביצוע עבודה מצומצמת על ידי בעל המבנה שאינו קבלן אסבסט מורשה. תיקונים אלה מוצעים בעיקר על מנת להבהיר את התנאים שנקבעו בתקנות העיקריות. במסגרת זו נערכו גם תיקונים נקודתיים לנוסח התוספת הראשונה בתקנות העיקריות.

בפסקה (1) מוצע לקבוע כי בעבודה מצומצמת המבוצעת במקום הגובל במקום ציבורי כגון מוסד לימודי, מקום המשמש לפעילויות רווחה, תרבות ופנאי או למסחר, תבוצע העבודה במועדים שבהם המקום הציבורי אינו מאוכלס ולאחר מסירת הודעה למחזיק. בפסקה (8) מוצע להוסיף פסקה המחייבת שמירת תיעוד על מסירת הודעות ופינוי פסולת האסבסט.

 

תקנה 3

מוצע לתקן את תקנה 4(1) לתקנות העיקריות באופן שמבהיר כי פעולות הרטבה כהכנה לעבודת אסבסט יכולה להתבצע עם חומר מלכד על בסיס מים.

 

תקנה 4

בתקנה 4 מוצע להוסיף לתקנות העיקריות שלוש תקנות חדשות - תקנות 4א עד 4ג.

הוספת תקנה 4א          התקנה המוצעת מפרטת את התנאים לביצוע עבודת אסבסט מצומצמת או פינוי מוצר אסבסט, על ידי קבלן אסבסט מורשה, ללא היתר עבודה פרטני. כיום, לפי התקנות העיקריות, רק לגבי בעלי נכסים פרטיים המבצעים עבודה בעצמם ניתן פטור מהיתר. בשנים מאז התקנת התקנות נאספו נתונים לגבי היקפי עבודות מצומצמות המבוצעות על ידי קבלנים מורשים לפי היתרים. נמצא כי מדובר בהיקף משמעותי של עבודות, שאכן מידת הסיכון לגביהן נמוכה ביותר. כ- 1000 עבודות כגון אלה מבוצעות מדי שנה על ידי קבלנים המקבלים כיום היתר עבודת אסבסט לביצוען. על פי ממצאי הפיקוח, לא נמצאו ליקויים משמעותיים או חריגות בעבודות אלה.

לפיכך, כפי שמפורט במסמך טיוב הרגולציה הנלווה לטיוטת התקנות, נמצא כי אין הכרח בהליך הוצאת ההיתר הפרטני לקבלנים בעלי רישיון, המצויים ממילא תחת המסגרת הפיקוחית של המשרד. יחד עם זאת, פטור זה יהיה מותנה במסירת הודעה לממונה במשרד, לפחות 3 ימי עבודה לפני ביצוע העבודה המצומצמת. יובהר כי ביצוע עבודה מצומצמת כפוף לכלל התנאים המגבילים בהיבט המקצועי, שכיום ניתנים במסגרת היתרי עבודה פרטניים. מתן הפטור יעודד ביצוע עבודות אלה על ידי קבלנים שיש להם הכשרה ייעודית וביכולתם לבצע את העבודות המצומצמות ברמה מקצועית טובה יותר מאשר בעל הנכס.

הוספת תקנה 4ב          מוצע לפטור קבלן אסבסט מורשה מקבלת היתר לעבודת אסבסט בסיכון נמוך (ר' לעיל דברי הסבר לעניין הגדרת עבודה בסיכון נמוך). על פי המוצע, עבודה בסיכון נמוך תתבצע על ידי קבלני אסבסט מורשים בלבד, וזאת בניגוד לעבודה מצומצמת ולפינוי מוצר אסבסט. קבלן אסבסט יהיה רשאי לבצע עבודה בסיכון נמוך ללא היתר, אם הודיע לממונה על הכוונה לבצע את העבודה לפחות 5 ימי עבודה מראש, בצירוף פרטים מלאים ותצהירים לגבי העבודה בדומה לפרטים הנדרשים בהגשת בקשה להיתר.

בתקנה המוצעת מפורטים תנאים סטנדרטיים לגבי ביצוע עבודות בסיכון נמוך, שיחייבו את הקבלן. תנאים אלה כוללים סגירת פתחים, מניעת כניסה של גורמים שאינם מורשים, אריזת הפסולת ומסירת אישור למזמין העבודה, ועוד. התנאים דומים לאלו שנקבעו לגבי עבודה מצומצמת אך מחמירים עליהם, והם מבוססים על התנאים הקבועים כיום בהיתרי העבודה הפרטניים לעבודות בסיכון נמוך. עוד מוצע להוסיף תוספת שנייה לתקנות, לעניין נוסח הודעה על הכוונה לבצע עבודה בסיכון נמוך. יובהר כי הוראות סעיף 39 לחוק יחייבו את הקבלן גם לעניין זה, כך שלגבי כל עבודה יימסר, בין היתר, דיווח על סיום העבודה לממונה.

היקף העבודות בסיכון נמוך המבוצעות על ידי קבלני אסבסט עומד על כ- 800 עבודות בשנה. על פי רוב, ההיתרים לעבודות אלה כוללים תנאים סטנדרטיים, שניתן לעגנם בתקנות. על ידי מתן פטור מהיתר לעבודות בסיכון נמוך תיחסך עלות ביורוקרטית עבור הקבלנים, מזמיני העבודה והמשרד, ללא פגיעה ברמת הדרישות, איכות העבודות, ביכולת הפיקוח ובמתן ההגנה לציבור מפני חשיפה לאסבסט.

הוספת תקנה 4ג           מוצע לקבוע כי הממונה יהיה רשאי להודיע לקבלן כי עליו לקבל היתר טרם ביצוע עבודה מצומצמת, פינוי מוצר אסבסט או עבודה בסיכון נמוך, ללא פטור. הממונה יהיה רשאי לתת את ההודעה אם בתוך התקופה למסירת הודעה מוקדמת נוכח כי קיים צורך בבירור נוסף לגבי העבודה או כי קיים סיכון מיוחד בביצועה. הוראה זו נועדה לאפשר בקרה מדגמית על ההודעות שיימסרו על ידי קבלני האסבסט.

 

תקנה 5

מוצע לתקן את תקנה 6 לתקנות העיקריות שעניינה פטורים מהעסקה של קבלן אסבסט בעל רישיון לעבודות מסוימות להסרת אסבסט בצה"ל. בתקנה 6 הקיימת ניתנו פטורים מוגבלים לשני מקרים, שהיו ידועים במועד התקנת התקנות העיקריות. המקרה הראשון הוא רפידות בילום טבולות בשמן בכלי רכב במכלול סגור. המקרה השני הוא פירוק צינור פליטה ברכב קרבי משוריין בעת תקלה בזמן פעילות מבצעית או תרגיל ("תחזוקת שבר"). לגבי שני מקרים אלה ניתנו על ידי הממונה במשרד היתרי עבודת אסבסט ללא צורך בהעסקת קבלן מורשה, בכפוף לתנאים שנקבעו בתקנות.

בפסקה (1) לעניין עבודות להסרת רפידות בלם טבולות בשמן, מוצע להוסיף כי עבודות כאמור יבוצעו על ידי חיילים ועובדים שאינם חיילי חובה. בפסקה (2), לגבי עבודות תחזוקת שבר ברכב קרבי משוריין, מוצע לבטל את מגבלת הזמן שנקבעה בתקנות העיקריות, לאחר שנמצא כי עבודות אלה עשויות להידרש גם לאחר המועד שנקבע (4.8.2013). יש להבהיר כי לפי המידע שהועבר למשרד, האסבסט ברפידות בלם וצינורות הפליטה ברכב קרבי משוריין במעמד סדיר, הוסר מכלל כלי הרכב בצה"ל. על כן הוראות תקנה 6 יחולו לגבי רכב במעמד חירום בלבד, ככל שלא הוסר ממנו האסבסט.

 

תקנה 6

מוצע לתקן את תקנה 7 לתקנות העיקריות שעניינה ניגוד עניינים של מזמין עבודה שהוא קבלן אסבסט או מפקח אסבסט. בתקנה 7 הקיימת קבועים שני מקרים בהם קיימת אפשרות למזמין להעסיק עובד מטעמו כקבלן או כמפקח מבלי שהדבר ייחשב לניגוד עניינים. מדובר בביצוע של עבודות אסבסט פריך בהן מועסקים שני גורמים חיצוניים – קבלן אסבסט או מפקח אסבסט פריך וכן מעבדה – וזאת מלבד העוסק באסבסט שהוא עובד של מזמין העבודה. התיקון המוצע הוא תיקון טכני של נוסח התקנות, אשר מבטל את ההתייחסות הנפרדת לביצוע עבודות להסרת פיקל בצה"ל, שאינה נדרשת.

 

תקנה 7

מוצע לתקן את תקנה 8 לתקנות העיקריות שעניינה ניגוד עניינים של מעבדה דוגמת ודוגם אסבסט. התקנה הקיימת קובעת כי מצב שבו מעבדה דוגמת או דוגם מבצעים דגימת אוויר בעבודה שהם מבצעים כקבלן או כמפקח תיחשב לניגוד עניינים. מוצע להוסיף ולהבהיר כי גם העסקה של מעבדה דוגמת או דוגם על ידי הקבלן או המפקח תיחשב לניגוד עניינים. הסיבה להוראה המקורית וכן לתיקון היא זהה – ביצוע דגימת אוויר משמש בין היתר לבקרה על עבודת הקבלן והמפקח ועל כן העסקה, תשלום או ביצוע עצמי לא יכולים להתבצע על ידי אותו גורם.

 

תקנה 8

תקנה 8 המוצעת כוללת תיקונים טכניים לנוסח התוספת הקיימת לתקנות, שתהיה תוספת ראשונה, כך שתכלול גם הודעה על פרטי קבלן אסבסט אם הוא מבצע את העבודה. עוד מוצע להוסיף לתקנות תוספת שנייה, כפי שצוין לעיל לעניין תקנה 4ב.

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 694.

[2] ק"ת התשע"א, עמ' 1311.

[3] ע"ר מס' 2 מיום 21.5.1948, תוס' א', עמ' 1.

[4] ק"ת התשס"א, עמ' 446.

[5] ס"ח תשמ"ה, עמ' 142.