צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת) (תיקון מס' 4), התשפ"ב-2022
טיוטת צו מטעם משרד התחבורה
טיוטת צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת) , התשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותנו לפי סעיפים 6, 7 ו-12 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996[1] (להלן – החוק), ובהתייעצות עם ועדת המחירים לפי סעיפים 8 ו- 13 לחוק, אנו מצווים לאמור: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הגדרות |
1 |
(א) |
בצו זה - |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"אזור 950" – ארצי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"אמצעי תשלום מתקדם" – יישום אלקטרוני, למעט כרטיס "רב-קו", אשר מאפשר לאוחז בו לתקף את נסיעתו באמצעי התחבורה הציבורית השונים ולשלם בעדה באופן מאובטח, ובכלל זה בטלפון סלולרי חכם, ביישומון סלולרי שמותקן בו או באמצעי סלולרי אחר, באמצעי דיגיטלי או בטכנולוגיה אחרת;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הסדר נסיעה" – הסדר שמקנה זכויות נסיעה בקווי שירות באוטובוסים, ברכבת, ברכבת המקומית וברכבל, שניתן להטעינן ברב קו; ובכלל זה ערך צבור, הסדר נסיעה חופשי חודשי, הסדר נסיעה חופשי יומי וכרטיס לנסיעה בודדת;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הסדר נסיעה לזכאי" – הסדר נסיעה שניתן בהנחה משכר הנסיעה שנקבע בתוספת הראשונה למי שזכאי לכך בשל נתוניו האישיים לפי צו זה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הסדר נסיעה תקופתי" – הסדר נסיעה שאינו מוגבל לנסיעה במהלך פרק זמן מוגדר ובאזור מוגדר; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הסדר נסיעה חופשי חודשי" – הסדר נסיעה שמקנה לנוסע מספר בלתי מוגבל של נסיעות באזור ו/או מרחק נסיעה מוגדר לתקופה של חודש ימים ממועד כניסתו לתוקף; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הסדר נסיעה חופשי יומי" – הסדר נסיעה שמקנה לנוסע מספר בלתי מוגבל של נסיעות באזור מוגדר ו/או מרחק נסיעה מוגדר לתקופה של יום אחד התקף מהמועד הנקוב בו ועד לסיומו בשעה 03:59:59 ביום העוקב; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"חודש" – לעניין חיוב תשלום באמצעי תשלום מתקדם – תקופה שמיום ה-25 בחודש עד יום ה-24 בחודש העוקב; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"חוק האזרחים הוותיקים" – חוק האזרחים הוותיקים, התש"ן- 1989 [2] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""חייל" – חייל או חיילת בשירות סדיר וקבע של צבא ההגנה לישראל שברשותו תעודה אחודה; ושוחר נושא תעודת שוחר;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"חייל מילואים" – מי שזומן לשירות מילואים פעיל והוטענה לו ברב קו נסיעה חופשית באמצעי התחבורה הציבורית לאיש מילואים;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"חייל בשל"ת" – חייל הנמנה עם הכוחות הסדירים של צבא ההגנה לישראל כשהוא בשירות ללא תשלום (של"ת) ומציג תעודת של"ת שנתן לו צבא ההגנה לישראל; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"יום" – לעניין חיוב תשלום באמצעי תשלום מתקדם – פרק הזמן שמשעה 04:00 עד שעה 03:59 ביום העוקב; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"יישומון סלולרי" – יישומון שמותקן בטלפון סלולרי חכם, ובכלל זה יישומון המאפשר גישה לחשבון של יוזם התשלום; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"הלמ"ס" – "הלשכה" כהגדרתה בסעיף 1 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[3];
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המדד" – מדד המחירים לצרכן שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המנהל" – מנהל לעניין מסילת ברזל ארצית כמשמעותו בסעיף 2א לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972 (להלן – פקודת מסילות הברזל)[4];
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"המפקח"- המפקח הארצי על התעבורה כמשמעותו בפקודת התעבורה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מלש"ב" – מועמד לשירות ביטחון שהוטענה לו ברב קו נסיעה חופשית באמצעי התחבורה הציבורית למלש"ב;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מרחק נסיעה" – מדרגת טווח מרחק אווירי בקילומטרים מנקודת המוצא אל נקודת היעד כמפורט בתוספת הראשונה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"מתנדב בשירות לאומי" – כמשמעותו בחוק שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי), התשנ"ח-1998, שבידו תעודה שנתן לו גוף מוכר כמשמעותו בחוק האמור. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ערך צבור" – הסדר נסיעה שבו סכום כספי נטען ברב קו שניתן לשלם באמצעותו בעד נסיעות או הסדרי נסיעה בתחבורה הציבורית, עד לתקרת הסכום הכספי שנטען כאמור; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"פקודת התעבורה"- פקודת התעבורה {נוסח חדש}[5] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"פקודת מסילות הברזל" – פקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-[6]1972; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"קו"- קו נסיעה בין תחנת יציאה לבין תחנת יעד; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
""רכבל" – רכב בעל יחידה אחת או יותר, הנמשך על ידי כבל או אמצעי אחר בכוח מכני או אחר, מתחת לפני הקרקע, על פני הקרקע, או על גבי עמודים מעל פני הקרקע, המיועד להסעת נוסעים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רכבת" – כהגדרתה בפקודת מסילות הברזל; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רכבת מקומית" – כהגדרתה בסעיף 46 לפקודת מסילות הברזל; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"רב קו" – כרטיס חכם הכולל שבב מחשב שמיועד לביצוע תיקוף ותשלום בעד שכר הנסיעה ושירותים נלווים שעל פי צו זה; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"ש"ח" – שקלים חדשים; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
"תיקוף" – תיאום בין אמצעי תשלום מתקדם או רב קו או כל אמצעי טכנולוגי אחר להתקן שמותקן או שרשור באמצעי התחבורה הציבורית השונים לשם אישור הנסיעה והתשלום בעדה, ובכלל זה סריקה של התקן, ולעניין יישומון סלולרי – תיאום כאמור וכן סימון יעד הנסיעה ביישומון; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) |
לכל מונח אחר הקשור למחירי נסיעה ברכבת, יהיה הפירוש שנקבע לו לפי פקודת מסילות הברזל. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מחירי נסיעה |
2. |
(א) |
מחירי הנסיעה ברכבת, יהיו כנקוב בתוספת הראשונה לצו זה, לפי העניין, ולפי ההוראות בצו זה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) |
מחירי הנסיעה ברכבל חיפה יהיו כאמור בתוספת הראשונה לצו זה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
עדכון מחירים |
3. |
(א) |
מחירי הנסיעה לפי סעיף 3, דמי הנסיעה לנסיעה בודדת לפי פרטים 22-11 לתוספת הראשונה, יחושבו ב-1 ביוני (להלן – יום החישוב) של כל שנה, לפי שיעור השינוי בין נתוני הבסיס לנתוני העדכון כפי שמפורטים בטור ה' בטבלה, ויכנסו לתוקף באחד בחודש העוקב (להלן- מועד העדכון) והכול כמפורט בטבלת הסל שלהלן: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ב) |
המפקח על המחירים במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים יפרסם בהודעה ברשומות ובאתר האינטרנט של המשרד, לא יאוחר מחמישה ימי עבודה טרם עדכון המחיר לפי סעיף קטן (א), את המחירים, כפי שהשתנו לפי סעיף זה. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
(ג) |
המחירים המעודכנים יחושבו באמצעי תשלום מתקדם החל מיום 25 לחודש ינואר שקדם לעדכון. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
עיגול סכומים |
4. |
בכל עדכון מחירים יעוגלו מחירי הנסיעה לחצי השקל הקרוב, למעט הסדרי נסיעה לזכאים |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
פרסום |
5. |
המפקח יפרסם ברשומות את נוסח התוספות הראשונה כפי שהותאמו לפי סעיפים 3 ו-4. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מס ערך מוסף |
6. |
המחירים המפורטים בצו זה כוללים מס ערך מוסף, לפי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-[7]1976. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הסדרי נסיעה בהנחה לזכאים |
7. |
נוסעים כמפורט להלן, זכאים להסדר נסיעה שניתן בהנחה משכר הנסיעה שנקבע בהתאם לתוספת הראשונה כמפורט להלן: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
נסיעה חינם למי שמלאו לו 75 שנים |
|
(א) |
גברים ונשים, תושבי ישראל, שמלאו להם לפי הרישום במרשם האוכלוסין 75 שנים, והמציגים תעודת זהות זכאים להנחה של 100% ממחירי הנסיעה באמצעות כרטיס רב קו או אמצעי תשלום מתקדם; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לאזרחים ותיקים |
|
(ב) |
תושב ישראל, שהוא אזרח ותיק, כהגדרתו בחוק האזרחים הוותיקים (בצו זה – אזרח ואזרחית ותיקים), המציגים תעודת זהות או כרטיס אזרח ותיק זכאים להנחה של 50% ממחירי הנסיעה והיא תינתן על כל סוגי הסדרי הנסיעה הקיימים באמצעות כרטיס רב קו או אמצעי תשלום מתקדם; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחות נוער ותלמידים |
|
(ג) |
נוסע שהוא מגיל 5 ועד גיל 18 שנים או מעל גיל 18 אך שעדיין לומד בכיתה י"ב, וכן תלמיד מוסד חינוכי מיוחד לפי חוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1998 , שטרם מלאו לו 21, שהם אינם בישראל מכח אשרות מעבר או ביקור לפי חוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1952[8] זכאי להנחה של 50% ממחיר הנסיעה המלא ברכישת הסדר נסיעה מסוג ערך צבור או הסדר נסיעה חופשי חודשי, באמצעות כרטיס הרב קו או אמצעי תשלום מתקדם, בכפוף להצגת תעודה המאשרת את גילו או אישור כי הוא תלמיד בבית ספר או במוסד לחנוך מיוחד. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחת סטודנט |
|
(ד) |
(1) |
סטודנט במוסד כהגדרתו בחוק זכויות הסטודנט, התשס"ז-2007, אשר לו תעודת סטודנט כמשמעה בחוק האמור, לרבות תלמיד סיעוד כהגדרתו בתקנות בריאות העם (עוסקים בסיעוד בבתי חולים), התשמ"ט-1988, או תלמיד במוסד להכשרת הנדסאים וטכנאים שבפיקוח משרד החינוך, אשר לו תעודה המעידה על כך שתשמש לזיהויו, ועליה שמו, שם בית הספר ותוקפה, יהיה זכאי לאחד מאלה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) |
לרכוש כרטיסי מנוי סימסטריאליים או כרטיסי מנוי שנתיים;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) |
לרכוש הסדר נסיעה "ערך צבור", בהנחה של 33% ממחירו באמצעות כרטיס הרב קו או להנחה של 33% ממחיר נסיעה בודדת בתשלום באמצעי תשלום מתקדם; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) |
לרכוש הסדר נסיעה בערך צבור, באמצעות כרטיס הרב קו, בהנחה של 50% ממחירו ובלבד שבידיו כרטיס מנוי שנתי או סמסטריאלי;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
(2) |
תעריפי מנויי חופשי חודשי סימסטריאלי ושנתי לסטודנטים יחושבו באופן הזה: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(א) |
מנוי סמסטר א' - מחיר מנוי חופשי חודשי רגיל לאזור מוגדר ו/או מרחק נסיעה מוגדר יהיה תוצאת המכפלה של 4.5 חודשים ב– 0.55 (45% אחוז ההנחה); תוקף המנוי הוא לתקופה שבין התאריכים 15 באוקטובר ל– 1 במרס בשנה העוקבת; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ב) |
מנוי סמסטר ב' - מחיר מנוי חופשי חודשי רגיל לאזור מוגדר יהיה תוצאת המכפלה של 5 חודשי ב– 0.55 (45% אחוז ההנחה); תוקף המנוי הוא לתקופה שבין התאריכים 22 בפברואר ל– 31 ביולי; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
(ג) |
מנוי שנתי - מחיר חופשי חודשי רגיל לאזור מוגדר יהיה תוצאת המכפלה של 12 חודשים ב– 0.5 (50% אחוז ההנחה); תוקף המנוי הוא לשנה בין התאריכים 15 באוקטובר ל– 15 באוקטובר בשנה העוקבת. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לנכים
|
|
(ה) |
נכה שבידו תעודת נכה או תעודה אחרת המאשרת את נכותו שנתן המוסד לביטוח לאומי, נכה צה"ל אשר לו תעודת חבר בארגון נכי צה"ל או נכה פעולות איבה אשר לו תעודת חבר בארגון נפגעי פעולות איבה לפי העניין, זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה המלא ברכבת ובנסיעה ברכבל, ברכישת הסדר נסיעה מסוג ערך צבור באמצעות כרטיס הרב קו או ממחיר נסיעה בודדת באמצעי תשלום מתקדם;
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לזכאי ביטוח לאומי |
|
(ו) |
גברים ונשים שמלאו להם 18 שנים ואינם אזרח או אזרחית ותיקים כהגדרתם בחוק ק האזרחים הוותיקים, שהמוסד לביטוח לאומי משלם להם קצבת שארים או השלמת הכנסה לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה- 1995 והם בעלי תעודות זכאות מתאימה זכאים להנחה באמצעות הסדר נסיעה מסוג ערך צבור בנסיעה ברכבת וברכבל, בשיעור 50% ממחיר הנסיעה המלא באמצעות כרטיס הרב קו או ממחיר נסיעה בודדת באמצעי תשלום מתקדם; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לעיוור ומלווה לעיוור
|
|
(ז)
|
עיוור בעל תעודה מתאימה, פטור מכל תשלום הקבוע בצו זה; מלווה לעיוור זכאי להנחה של 50% מהמחיר המלא של כרטיס נסיעה הקבוע בתוספת הראשונה, ברכישת הסדר נסיעה באמצעות ערך צבור באמצעות כרטיס הרב קו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לילד מתחת לגיל 5 שמתלווה לנוסע משלם |
|
(ח) |
ילד שטרם מלאו לו 5 שנים הנוסע בלווי נוסע ששילם את דמי הנסיעה, פטור מתשלום; היו עם הנוסע יותר מילד אחד שטרם מלאו לו 5 שנים, ישולם בעד כל ילד נוסף על הילד הראשון, מחיר נסיעה בעד אותה נסיעה ברכבת או ברכבל. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הנחה לחיילים ולמתנדבים בשירות לאומי |
|
(ט) |
חייל בשירות בלא תשלום וחניך במכינה קדם–צבאית כמשמעותו בתקנות המכינות הקדם–צבאיות (הכרה במכינה הקדם–צבאית), התש"ע-2009[9], חניך במכינה קדם–צבאית חצי שנתית הנתמכת לפי מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה של משרד החינוך, וכן מתנדב בשירות לאומי ומתנדב בשנת שירות, כהגדרתם בחוק שירות לאומי (תנאי שירות למתנדב בשירות לאומי), התשנ"ח 1998[10], ומשרת בשירות לאומי אזרחי כהגדרתו בחוק שירות לאומי אזרחי, התשע"ד-2014[11], פטור מתשלום בנסיעה ברכבת ובנסיעה ברכבל, למעט נסיעה למרחק של 225 ק"מ ומעלה, בהצגת תעודה המעידה על מעמדו; |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
8. |
(א) תחילתו של צו זה למעט האמור בסעיף קטן (ב) ביום __________. (ב) תחילתו של סעיף 8(ד)(1)(א) ו-(ג) לעניין תשלום באמצעי תשלום מתקדם ביום _________. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
ביטול צו התשס"ח-2008 |
9. |
צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (דמי נסיעה ברכבת), התשס"ח-2008 בטל |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
"תוספת ראשונה (סעיף 2(א) מחירי נסיעה ברכבת, באוטובוס, ברכבת מקומית וברכבל |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
1. |
השינויים במחירי הנסיעה ברכבת, ברכבת מקומית, ברכבל ובאוטובוס הם כמפורט להלן בש"ח, לעומת המחיר שהיה תקף ביום_______ . |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
מחירי הנסיעה ברכבת וברכבל בהסדרי הנסיעה התקפים ובנסיעה משולבת עם רכבת מקומית ואוטובוס |
2. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
נסיעות מעבר במסגרת 90 דקות למעט רכבת |
3. |
מחיר הנסיעה, לנסיעה בודדת במרחק עד 15 ק"מ כאמור בסעיף 12 לעיל, כוללים נסיעות מעבר במרחק של עד 15 ק"מ ושבוצעו ברציפות במשך 90 דקות ממועד התיקוף הראשון רק בין אוטובוס, רכבת מקומית ורכבל , בתיקוף באמצעות רב קו או באמצעי תשלום מתקדם. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
חישוב חיוב למשלמים באמצעי תשלום מתקדם |
4. |
למשלמים באמצעי תשלום מתקדם יבוצע חישוב שממצה את מירב היעילות של שילוב הסדרי הנסיעה, תוך התחשבות בחודש, כהגדרתו לעיל, הרלבנטי לחיוב, ובהתאמה הנדרשת למתכונת התשלום באמצעי התשלום המתקדם. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
הפסקת מכירת הסדר נסיעה מסוג כרטיסיות, רצף הסדר נסיעה תקופתיים |
5. |
החל מיום פרסום תוספת זו לא יימכרו הסדרי נסיעה מסוג כרטיסיות, ואולם נוסע שבידו כרטיס מסוג כרטיסיה או הסדר נסיעה תקופתי שנקוב בו מועד השימוש בו, רשאי להשתמש בו בלא תוספת מחיר, עד לסוף המועד הנקוב בו, או עד למועד תחולת התוספת לעניין זה, לפי המוקדם. חודש לפני תחילת תוקפה של תוספת זו לא יימכרו הסדרי נסיעה מסוג חודשי גמיש ומנוי שבועי. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
תחילה |
6. |
תוקפה של תוספת זו החל מיום _______.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה] [חתימה]
[שם מלא של המתקין] [שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין] [התפקיד שמכוחו מתקין]
דברי הסבר
תעריפי הנסיעה באוטובוסים, ברכבת המקומית וברכבל מפוקחים מכח חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996, ובהמשך לכך תעריפי הנסיעה נקבעים בצווי פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (להלן צווי הפיקוח), ובתקנות מסילות הברזל (דמי נסיעה), התשס"ה-2004 (להלן – תקנות דמי נסיעה).
במסגרת החלטת ממשלה מספר 259 מיום 1.8.2021 בעניין "ייעול מערכת תעריפי האוטובוסים ותיקון עיוותים היסטוריים" (להלן – החלטת הממשלה), אושרו עקרונות לעדכון תעריפי התחבורה הציבורית. עקרונות אלה מהווים בסיס לרפורמה, בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית.
בהמשך לאמור, בוטלו צווי הפיקוח כמפורט לעיל ותוקנות תקנות דמי הנסיעה, באופן שיותאם לעקרונות הרפורמה.
לאורך השנים נקבעו תעריפי הנסיעה בקווי השירות באוטובוסים ללא מתודולוגיה סדורה. כתוצאה, קודם לרפורמה היו למעלה מ-80 קודי תעריף שונים, אשר לא בוססו לוגיקה ותפיסה תחבורתית אחידים. מבנה לא אחיד זה הקשה על מתן מידע שקוף ומלא לציבור הנוסעים והנוסעות אודות תעריפי הנסיעה, ומעכב אימוץ טכנולוגיות תשלום מתקדמות.
קודם לרפורמה, התקיימו בו זמנית שני מבני תעריפים שונים בבסיס חישובם. האחד למשלמים בכרטיס רב קו והשני למשלמים באמצעי תשלום מתקדמים. האחד, כולל עשרות קודי מחירים שונים ללא מתודולוגיה שיטתית וברורה, תוך ששיטת חישוב התעריפים הבודדים ברכבת בוססה על מרחק מסילה, כך שבפועל הנוסע שילם תעריף נסיעה המתבסס על מרחק המסילה בין תחנת המוצא ליעד, גם אם מדובר במסלול לא ישיר; והשני מבוסס על לוגיקה של מרחק הנסיעה האווירי שבוצע בפועל, ומייצר היררכיה ברורה לנסיעות ברכבת לבין יתר אמצעי התחבורה הציבורית.
בהתאם להחלטת הממשלה ומתוך מטרה לייצר מבנה אחיד, שוויוני, פשוט וברור לנוסעים, ובהלימה עם דפוסי השימוש של ציבור הנוסעים מוצע להתקין צו פיקוח חודש לתעריפי הנסיעה בקווי השירות וברכבת המקומית שעיקריו ויתרונותיו, לרבות יצירת הסדרי נסיעה חדשים ומוזלים והרחבת הזכאים להנחות בנסיעה בתחבורה הציבורית מפורטים להלן.
מבנה התעריפים החדש כולל 5 תעריפי נסיעה עבור נסיעה בודדת והסדר נסיעה יומי, שמבוססים על מרחק אווירי בק"מ עבור אוטובוסים, רכבת מקומית, כרמלית ורכבל וכן עבור הרכבת הכבדה.
מעבר לכך, נקבעו הסדרי נסיעה חודשיים ייחודיים שמקנים הטבות משמעותיות לנוסעים ברחבי הארץ בכלל ובאזורים מרוחקי מרכז מטרופולינים בפרט. הסדרים אלה כוללים:
הסדרים חודשיים – הסדר חופשי חודשי ארצי לקווי השירות שמאפשר נסיעה בכלל האוטובוסים (למעט נסיעה לאילת); חופשי חודשי אזורי המאפשר נסיעה בכלל האוטובוסים בנסיעות עד מרחק של 40 ק"מ באזורים המרוחקים מגלעין המטרופולין; והסדרי חופשי חודשי משולבים לנסיעה עד 40 ק"מ, עד 75 ק"מ ותעריף ארצי משולב.
הסדרים יומיים, שניתן לרכשם בכרטיס רב קו לא מזוהה. בקווי השירות משקפים הסדרים אלה נסיעה הלוך חזור, כאשר ברדיוס ראשון היחס גבוה יותר בשל דפוסי נסיעה עירוניים המשקפים ריבוי נסיעות במרחקים קצרים. ברכבת משקפים הסדרים יומיים הנחה לנסיעה הלוך חזור, כאשר גם כאן ברדיוס הראשון היחס גבוה יותר בשל דפוסי נסיעה עירוניים המשקפים ריבוי נסיעות במרחקים קצרים. הפער בין המכפיל לאוטובוסים ולרכבות נובע מדפוס שימוש שונה בין אמצעיים אלו.
הרחבת הטבת נסיעות מעבר במשך 90 דקות כך שהטבה זו תתאפשר מעתה בכל הנסיעות באוטובוסים, ברכבת מקומית וברכבל ברדיוס של עד 15 ק"מ. קודם לרפורמה התאפשרה הטבה זו רק בטבעת 1 במטרופולינים הראשיים. הרפורמה מרחיבה את ההטבה לכלל הנסיעות שאינן רכבת כבדה ברדיוס הראשון (עירוני), ותתאפשרנה נסיעות חופשיות בטווח של 90 דקות בהתאם לתפיסת תכנון תחבורתי הנשען על שילוביות וקווי עורק והזנה.
איחוד ככל הניתן בין התעריפים באמצעי התשלום השונים כך שכלל התעריפים יאומצו גם בתשלום באמצעי התשלום המתקדמים. בהתאמה ישונו תקרות החיוב היומיות (כשבניגוד לתקרת החיוב היומית, עד כה, חישוב סך הנסיעות היומיות לאזרח ותיק יכלול הנחת 50% לאזרחים הוותיקים מהתעריף היומי), והחודשיות למתכונת שתשקף יעילות מירבית לנוסע על פי תעריפי הרפורמה ובחישוב חודשי.
הרחבת מעגל הזכאים להנחות והגדלת ההנחות:
מעבר לזכאים להנחות בדמות אזרחים ותיקים, סטודנטים, נכים, עיוורים ומלווי עיוורים, חיילים ואנשי שירות הביטחון וילד עד גיל חמש שמתלווה לנוסע ששילם בעד הנסיעה, תינתנה הנחות נוספות:
א. יצירת פרופיל חדש ומתן נסיעות חינם לבני 75+.
ב. שיעור הנחה של 50% לילדים ונוער בהסדר חופשי חודשי, ללא מגבלה פרט לבעלי אשרות מעבר ותיירים. הנחה זו מהווה הטבה עבור ילדים ובני נוער המשתמשים באופן קבוע בתחבורה הציבורית ותעודד שימוש נרחב בתחבורה הציבורית, בהתאם למטרות הרפורמה. הנחות אלו לנוסעים מגיל 5 ועד גיל 18 שנים או מעל גיל 18 אך שעדיין לומדים, וכן תלמיד מוסד חינוכי מיוחד לפי חוק חינוך מיוחד, שטרם מלאו לו 21, שהם אינם בישראל מכח אשרות מעבר או ביקור לפי חוק הכניסה לישראל.
ג. הרחבת ההנחה לזכאי ביטוח לאומי ולנכים – מ-33% ל-50%
מבנה התעריפים המוצע תומך בחזון של הרחבת השימוש בהסעת המונים על חשבון נסיעות ברכב הפרטי, ממספר סיבות מרכזיות:
א. פשטות המבנה, הן לצורך יצירת פלטפורמה המאפשרת הטמעת כלים טכנולוגיים (אשר מטבע הדברים נדרשת בהם מתודולוגיה סדורה ובהירה), הן עבור הנוסעות והנוסעים, ברמת העברת המידע והבהירות באשר לשימוש בתחבורה הציבורית, והן לצורך תפעול מערכות הסעת המונים הולכת וגדלה הכוללת תיקוף, טעינה, ושירות הלקוחות הנלווה.
ב. הוגנות ואמון מול הנוסעות והנוסעים כתנאי בסיסי לעידוד הציבור הרחב לשימוש בתחבורה הציבורית. אמון זה מתייחס באופן רוחבי לפרמטרים השונים הנכללים בשירות התחבורה הציבורית, ובתוך כך למבנה תעריפים אשר ככל שיהיה שקוף יותר, בהיר יותר והגון יותר, יתרום לבניית האמון בין הנוסעים למשרד התחבורה.
ג. תעריפים תומכי תכנון וטכנולוגיה – הסרת חסמים לשיתוף בין מפעילי התחבורה הציבורית, המערכות הטכנולוגיות השונות ואמצעי התחבורה הציבורית. הסדרי נסיעה, אשר תקפים רק בקרב חלק מהמפעילים, או שונות בתעריף נסיעה של אותו מסלול נסיעה בין מפעילי תחבורה ציבורית שונים, מייצרים קושי בתכנון מיטבי של התחבורה הציבורית, וביצירת שילוביות בין קווי שירות ו/או בין אמצעי תחבורה שונים.
במקביל, כדי לייצר אחידות בתעריפים ועל רקע המתווה ושנקבע לרפורמה תבוטל ההנחה שניתנה לערך צבור בשל העדר הצורך בתמריצים שניתנו לעידוד המעבר מתשלום במזומן לתשלום ברב קו. יבוטלו כל הסדרי הנסיעה "ההיסטוריים" שיוחדו לאשכולות פרטניים. הסדרים אלה מייצרים פערים בהנחות הניתנות לנוסעים זהים, ומהווים חסם להתפתחות הטכנולוגית של שירותי הכרטוס מכיוון שהשימוש בהם מוגבל למפעיל מסוים ולא מתאפשר לבצע עימם מעברים בין מפעילים. כמו כן, תבוטל ההנחה בשיעור 50% שניתנה לנוסעים המשלמים במזומן בקווי השירות ממוגני הירי. הנחה זו אינה מאפשרת קיומם של הסדרים משותפים כגון חופשי חודשי או חופשי יומי.
עדכון מנגנון עדכון אוטומטי. עד כה עודכנו תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בהתאם לשינויים בסל תשומות שנקבע לכל מוצר או שירות מפוקח, המוצמד למדדים אקסוגניים פומביים. צווי הפיקוח כללו מנגנון עדכון שוטף אוטומטי לפיו תעריפי התחבורה הציבורית יעודכנו אוטומטית אחת לשנה, ביום ה-1 בפברואר, בהתאם לשיעור השינוי בסל התשומות הקבוע בצווי הפיקוח. מנגנון זה יעודכן בשני אופנים: החלקת תנודתיות במדדי העדכון – מכיוון שמדד מחירי תשומה באוטובוסים משקף מחירים שוטפים לא מנוכי עונתיות, נקבע מנגנון לפיו נתוני העדכון ברכיבי השכר, דלק, וביטוח יחושבו ביוני כממוצע מדדי שלושת החודשים הידועים העדכניים ביותר שקדמו ליום חישוב העדכון השוטף, ורכיבי הוצאות אחרות ושכר מינימום יעודכנו בהתאם למדד הידוע בחודש יוני. עדכון התעריפים ייעשה באחד לחודש יולי. תעריפי הנסיעה המעודכנים יעוגלו לחצי השקל הקרוב, זאת למעט תעריפי זכאים.
קביעת תעריף למטען שאינו מטען אישי. ייקבע תעריף שווה דמי הנסיעה להובלת מטען שלא נכלל בהגדרת מטען אישי.