טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (דרכים ותנאים למתן רישיון חלוקה)(תיקון), תשפ"ב-2022
תקנות משק הגז הטבעי (דרכים ותנאים למתן רישיון חלוקה), תשס"ח-2008 (להלן - התקנות) הותקנו עוד בטרם ניתנו רישיונות חלוקה, בתקופה בה משק הגז הטבעי היה בראשית דרכו והתקנות הותקנו על מנת לקבוע את התנאים והדרכים למתן רישיונות החלוקה.
תקנה 4 לתקנות קובעת הוראות לעניין החוסן הכספי של חברה המבקשת רישיון חלוקה.
תקנת משנה 4(א) לתקנות קובעת כי "בעל רישיון יהיה חברה שאין אדם המחזיק בה יותר מחמישים אחוזים מסוג כלשהו של אמצעי שליטה, בין לבד ובין יחד עם אחרים, בין במישרין ובין בעקיפין."
תקנת משנה 4(ב) לתקנות קובעת הוראות לעניין ההון המשוקלל הכולל של מי שמחזיקים במישרין בעשרה אחוזים או יותר מאמצעי השליטה בחברה.
כיום, בחלוף למעלה מעשור ממתן רישיון החלוקה הראשון, מוצע לבטל את תקנה 4(א) וזאת בין היתר מהטעם לפיו נראה כי חלוקת אמצעי השליטה בחברת חלוקה בין שתי חברות לפחות איננו עוד תנאי הכרחי להבטחת החוסן הפיננסי של חברות החלוקה לשם קבלת רישיון החלוקה ויתכן כי במקרים מסוימים תנאי זה עלול להקשות שלא לצורך על התנהלותה של חברת החלוקה.
תקנה 4(ב) תיוותר על כנה.
טיוטת תקנות מטעם משרד האנרגיה
טיוטת תקנות משק הגז הטבעי (דרכים ותנאים למתן רישיון חלוקה)(תיקון), תשפ"ב-2022
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 11 לחוק משק הגז הטבעי, התשס"ב- 2002[1], ולאחר התייעצות עם המועצה לענייני משק הגז הטבעי, אני מתקינה תקנות אלה: |
|
|
|
|
|
ביטול תקנה 4(א) |
1. |
בתקנות משק הגז הטבעי (דרכים ותנאים למתן רישיון חלוקה), תשס"ח-2008[2], תקנה 4(א) – בטלה. |
___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2022)
(חמ _____-3)
__________________
קארין אלהרר
שרת האנרגיה
דברי הסבר
תקנות משק הגז הטבעי (דרכים ותנאים למתן רישיון חלוקה), תשס"ח-2008 (להלן - התקנות) הותקנו עוד בטרם ניתנו רישיונות חלוקה, בתקופה בה משק הגז הטבעי היה בראשית דרכו והתקנות הותקנו על מנת לקבוע את התנאים והדרכים למתן רישיונות החלוקה.
תקנה 4 לתקנות קובעת הוראות לעניין החוסן הכספי של חברה המבקשת רישיון חלוקה. תקנת משנה 4(א) לתקנות קובעת כי "בעל רישיון יהיה חברה שאין אדם המחזיק בה יותר מחמישים אחוזים מסוג כלשהו של אמצעי שליטה, בין לבד ובין יחד עם אחרים, בין במישרין ובין בעקיפין."
תקנת משנה 4(ב) לתקנות קובעת הוראות לעניין ההון המשוקלל הכולל של מי שמחזיקים במישרין בעשרה אחוזים או יותר מאמצעי השליטה בחברה.
הדרישה האמורה בתקנה 4(א) לתקנות איננה רווחת כיום בשאר שווקי התשתיות והאנרגיה ונראה כי ניתן להבטיח את החוסן הפיננסי של חברות החלוקה באמצעים אחרים יעילים ומשמעותיים.
בחלוף למעלה מעשור ממתן רישיון החלוקה הראשון, מוצע לבטל את התקנה האמורה וזאת בין היתר מהטעם לפיו נראה כי חלוקת אמצעי השליטה בחברת חלוקה בין שתי חברות לפחות איננו עוד תנאי הכרחי להבטחת החוסן הפיננסי של חברות החלוקה לשם קבלת רישיון החלוקה ויתכן כי במקרים מסוימים תנאי זה עלול להקשות שלא לצורך על התנהלותה של חברת החלוקה.
תקנה 4(ב) תיוותר על כנה.