תקנות ה...
טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה :
תקנות התעבורה (תיקון), התשפ"ב-2021
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 71 לפקודת התעבורה[1], אני מתקינה תקנות אלה: |
||||||
|
|
|
|
||||
|
תיקון תקנה 384 |
1. |
בתקנה 384 לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2] (להלן – התקנות העיקריות) - |
||||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
(1) |
בהגדרה "שירות", במקום המילה "בנפרד" יבוא "מחיר מפוקח"; |
||
|
|
|
|
(2) |
אחרי ההגדרה "שירות" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
""שירות מותאם ביקוש"– מסלול הסעה של אוטובוס ציבורי זעיר, באזור פעילות מסוים, שבו מתאפשרת עצירה גם בתחנות אוטובוס לשם העלאת נוסעים ולהורדתם ושאינו מחייב תחנות קבועות; " |
||
|
תיקון תקנה 385א |
2. |
|
בתקנה 385א לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות". |
|||
|
תיקון תקנה 386 |
3. |
|
בתקנה 386 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ובה - |
|||
|
|
|
|
(1) |
אחרי "רשיון קו" יבוא: "שירות"; |
||
|
|
|
|
(2) |
אחרי המילים " להפעלת קו שירות" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"רשיון קו שירות מותאם ביקוש"- רשיון להסיע באוטובוס ציבורי זעיר במסלול הסעה, באזור פעילות מסוים, שבו מתאפשרת עצירה גם בתחנות אוטובוס לשם העלאת נוסעים ולהורדתם ושאינו מחייב תחנות קבועות; |
|
|
תיקון תקנה 389 |
4. |
|
בתקנה 389 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(1) |
אחרי "ברשיון הקו" יבוא "שירות או ברשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בפסקאות (1), (2), (4), אחרי "בקו השירות" יבוא "או בקו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(3) |
בפסקה (3) אחרי "הרשיון" יבוא "או רשיון קו שירות מותאם ביקוש "; |
||
|
|
|
|
(4) |
בפסקה (5) אחרי "האוטובוס" יבוא "או באוטובוס ציבורי זעיר שניתן לו רשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(4) |
בפסקה (6) אחרי "בקו" יבוא "או בקו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(6) |
בפסקה (7) אחרי "בקו" יבוא "או בקו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(7) |
בתקנת משנה (8) אחרי "אוטובוס" יבוא "בקו שירות או באוטובוס ציבורי זעיר בקו שירות מותאם ביקוש". |
||
|
|
|
|
(8) |
אחרי פסקה (10) יבוא: |
||
|
|
|
|
|
|
"(11) אמצעי טכנולוגי לרבות יישומון סלולרי, שבאמצעותו ייקבעו, על פי הזמנות שהתקבלו מראש, מסלול הנסיעה ומקומות העצירה, ושבאמצעותו ישלם נוסע בעד הנסיעה מחיר מפוקח"; |
|
|
תיקון תקנה 390 |
5. |
|
בתקנה 390 לתקנות העיקריות, בכל מקום, אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 391 |
6. |
|
בתקנה 391 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(1) |
אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש; |
||
|
|
|
|
(2) |
אחרי "בקו השירות" יבוא "או בקו שירות מותאם ביקוש". |
||
|
תיקון תקנה 393 |
7. |
|
בתקנה 393 לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 396 |
8. |
|
בתקנה 396 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
|
(1) בכל מקום, אחרי "רשיון קו" או "רשיון" יבוא "או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
||
|
|
|
|
|
(2) בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון קו", יבוא "שירות או רשיון קו מותאם ביקוש", ובמקום המילה "בקו" יבוא "בהתאם לאחד מרשיונות אלה". |
||
|
תיקון תקנה 399 |
9. |
|
בתקנה 399 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ג), במקום "רשיון פרטי", יבוא "רשיון להסעה מיוחדת". |
||
|
תיקון תקנה 400 |
10. |
|
בתקנה 400 לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 403 |
11. |
|
בתקנה 403 לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון" יבוא "קו שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 404 |
12. |
|
בתקנה 404 לתקנות העיקריות – |
|||
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון" יבוא "קו שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), אחרי "רשיון" יבוא "קו שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
||
|
תיקון תקנה 405 |
13. |
|
בתקנה 405 לתקנות העיקריות- |
|||
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "רשיון פרטי", יבוא "רשיון להסעה מיוחדת" . |
||
|
תיקון תקנה 406 |
14. |
|
בתקנה 406 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "רשיון פרטי", יבוא "רשיון להסעה מיוחדת. |
||
|
תיקון תקנה 407 |
15. |
|
בתקנה 407 לתקנות העיקריות, אחרי "בשירות" יבוא "או בשירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 408 |
16. |
|
בתקנה 408 לתקנות העיקריות, בפסקה (4), אחרי "עירוני" יבוא "ובקו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 409 |
17. |
|
בתקנה 409 לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 413 |
18. |
|
בתקנה 413 לתקנות העיקריות, אחרי "רשיון" יבוא "קו שירות". |
|||
|
תיקון תקנה 414 |
19. |
|
בתקנה 414 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון" יבוא "קו שירות או רשיון קו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 425א |
20. |
|
בתקנה 425 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (ט), יבוא: |
|||
|
|
|
|
|
"(י) הוראות תקנה זו יחולו על קו שירות מותאם ביקוש בשינויים המחויבים". |
||
|
תיקון תקנה 426 |
21. |
|
בתקנה 426 לתקנות העיקריות, אחרי "בקו שירות" יבוא ובקו שירות מותאם ביקוש". |
|||
|
תיקון תקנה 427 |
22. |
|
בתקנה 427 לתקנות העיקריות, במקום "הקו" יבוא "קו השירות". |
|||
|
תיקון תקנה 428 |
23. |
|
בתקנה 428 לתקנות העיקריות, אחרי תקנת משנה (א) יבוא- |
|||
|
|
|
|
(1) |
|||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב), במקום "הקו" יבוא "קו השירות"; |
||
|
|
|
|
(3) |
בתקנת משנה (ד), במקום "הקו" יבוא "קו השירות". |
||
|
החלפת תקנה 432 |
24. |
|
במקום תקנה 432 לתקנות העיקריות, יבוא: |
|||
|
|
|
"מקומות לאנשים עם מוגבלות |
432. |
"עלה אדם עם מוגבלות לאוטובוס, רשאי הוא לשבת במקומות המסומנים בסמלים ייעודיים לאנשים עם מוגבלות." |
||
|
|
|
|
|
|
||
|
תיקון תקנה 432א |
25. |
|
בתקנה 432א לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (א), אחרי "רשיון קו" יבוא "שירות". |
|||
|
תיקון תקנה 441 |
26. |
|
בתקנה 441 לתקנות העיקריות - |
|||
|
|
|
|
(1) |
בתקנת משנה (א), אחרי "בקו" יבוא "שירות"; |
||
|
|
|
|
(2) |
בתקנת משנה (ב) אחרי "בקו" יבוא "שירות"; |
||
|
|
|
|
(3) |
בתקנת משנה (ג) אחרי "בקו" יבוא "שירות". |
||
|
תיקון תקנה 450 |
27. |
|
תקנה 450 לתקנות העיקריות - בטלה. |
|||
|
תיקון תקנה 462 |
28. |
|
בתקנה 462 לתקנות העיקריות, בתקנת משנה (ב), אחרי "העיוור" יבוא "ועל כלב שירות בעל תעודה של מוסד אילוף מאושר על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, אשר אולף באופן פרטני לבצע משימות עבור אדם עם מוגבלות". |
|||
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________
מרב מיכאלי
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד בכ-40 מיליארד שקלים חדשים בשנה בשל אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד בשנה) ובשל תאונות דרכים וזיהום אוויר. בלא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה אף צפוי לגדול ולהגיע לשיעור שנתי של כ-70 מיליארד שקלים בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב. התנהגות זו משוקפת במגוון מדדים בינלאומיים שונים, ובראשם "מקדם הפיצול" – שיעור השימוש בתחבורה ציבורית מתוך הנסיעות הממונעות – עומד על 10%-20% במטרופולינים בישראל, לעומת 40% במטרופולינים מתקדמים בעולם.
לצורך כך נקבעה ביום 1.8.2021 החלטת ממשלה 234 שעניינה: "שיפור התחבורה הציבורית בטווח הקצר" בה שמה לה הממשלה למטרה, בין היתר, להגדיל את "מקדם הפיצול", כלומר להגדיל את שיעור הנסיעות המבוצעות בתחבורה ציבורית מתוך סך הנסיעות המבוצעות.
לצורך יישום החלטת הממשלה כאמור, מוצע לתקן את תקנות התעבורה, התשכ"א-1961 ולהוסיף מתכונת שירות נוספת בדמות קווי שירות מואתמי ביקוש, ואת הגדרת "הסעה מיוחדת" המוסדרת בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), תשמ"ה-1985 (להלן: "הצו"), כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה קווי שירות שלהם יינתן רשיון לקו שירות מותאם ביקוש, בהם תתאפשרנה הזמנת נסיעה מראש באמצעות אמצעי טכנולוגי אשר, בין היתר, יקבע בהתאם לצבר ההזמנות את מסלולי הנסיעה ואת מקומות העצירה לשם ההעלאה והורדת נוסעים וכמו כן יאפשר תשלום, מחיר מפוקח, בעד הנסיעה; וברכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, נוסף על הנהג, על ידי גורם אחד או יותר ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר, ובהזמנה מראש באמצעות טכנולוגיה וזאת ללא סוביסידה מהמדינה. זאת, בניגוד לאמור כיום בצו בו מוסדרת "הסעה מיוחדת" כהסעה בה כל הנוסעים משלמים יחד באמצעות מזמין ההסעה, וכמובן לא ניתן לשלם עבורה באמצעי טכנולוגי.
מאחר ותיקון צו הפיקוח כולו מצריך הסדרת עיסוקים המוסדרים בצו - תהליך האורך זמן - ולצורך יישום החלטת הממשלה במועד הנקוב בה, מוצע לתקן את ההגדרה כבר כעת באמצעות הסדרתה בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (כאשר במקביל נמשכת העבודה על העברת העניינים הנוספים המוסדרים בצו לתוך תקנות התעבורה).
שירותים אלה נועדו להוות חלופה לנסיעות ברכב פרטי של נוסעים למוקדי ביקוש שונים כנדבך נוסף או מקביל לתחבורה הציבורית הרגילה.
סעיף 1: מוצע לתקן את הגדרת שירות לנוסעים בקו שירות אשר משלמים בעד נסיעתם מחר מפוקח. זאת על רקע תיקון הגדרת רשיון פרטי שתאפשר היסעים פרטיים גם לנוסעים שמשלמים בעד הנסיעה בנפרד. כמו כן, מוצע להוסיף להגדרות הגדרה פרטנית לשירות מותאם ביקוש אשר מפרטת את מתכונת פעילות שירות זה.
סעיף 2: לנוכח הגדרת רשיון קו שירות מותאם ביקוש מעבר לרשיון קו שירות, אין להסתפק בהוראות התקנות המתייחסות לרשיון קו בלבד ונחוצה הבחנה בין ההוראות שמתייחסות לכל אחד מרשיונות אלה. בהתאמה, התקנות תתייחסנה אל שני סוגי רשיונות שירות: רשיון קו שירות ורשיון קו שירות מותאם ביקוש (להלן: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש).
סעיף 3: מוצע להוסיף הגדרה לרשיון קו שירות מותאם ביקוש שכוללת את מאפייניו העיקריים של שירות ייחודי זה: הסעה באוטובוס ציבורי זעיר במסלול ובמקומות עצירה להורדה ולהעלאת נוסעים בהתאם להזמנה מראש באמצעי טכנולוגי. כמו כן, כחלק ממדיניות העלאת מקדם המילוי, מוצע לאפשר נסיעה בהסעה מיוחדת לכל נוסע שמזמיו את ההסעה מראש באמצעי טכנולוגי ושמשלם מחיר לא מפוקח. במתכונתה הקודמת ייוחדה הסעה מיוחדת רק להסעה שהוזמנה על ידי מזמין אחד ששילם בעד הנסיעה. התיקון יאפשר ייעול מערך ההסעות המיוחדת כך שמקומות פנויים ימולאו גם על ידי נוסעים שההסעה לא הוזמנה ושולמה עבורם על ידי המזמין, לדוגמא הסעות לאזורי תעסוקה. מעבר לכך, תיקון זה יגדיל כדאיות של מזמין מוסדי להזמין הסעות מיוחדות. לדוגמא לחוגים וימנע נסיעות נפרדות ברכב פרטי. בהמשך לתיקון זה מוצע להתאים את הגדרת הסעה מיוחדת בצו הפיקוח.
סעיף 4: מוצע להתאים את ההוראות שהרשות רשאית לקבוע ברשיון קו שירות גם לרשיון קו שירות מותאם ביקוש, לרבות הוראה פרטנית שנוגעת לסמכות הרשות לייתן הוראות ברשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 5: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 6: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 7: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 8: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 9: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש, והתאמת הנוסח לתיקון בהגדרת רשיון פרטי.
סעיף 10: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 11: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 12: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 13: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש, והתאמת הנוסח לתיקון בהגדרת רשיון פרטי.
סעיף 14: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש, והתאמת הנוסח לתיקון בהגדרת רשיון פרטי.
סעיף 15: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 16: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 17: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 18: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 19: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 20: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 21: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 22: כדי לשפר את רמת השירות ולהעלות את מקדם המילוי, ובהתאמה ליכולות הטכנולוגית של המערכת עליה נשען שירות מותאם ביקוש, מתאפשרים איסוף והורדה בהתאם להזמנת הנוסע. מוצע להתאים את התקנה כך שקו שירות מותאם ביקוש יהיה רשאי לאסוף ולהוריד נוסעים בהתאם להזמנה ולא בתחנות האוטובוס אלא אם כן מטעמים תחבורתיים ובטיחותיים הורתה הרשות אזור מסוים שבו תתאפשר עצירה כאמור רק בתחנות אוטובוס.
סעיף 23: תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית, התשס"ג-2003, ותקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות חושית באוטובוסים בין-עירוניים), התשע"ח-2017, מורות על סימון מקומות ייעודיים לאנשים עם מוגבלות בקווי השירות השונים. התיקון מתאים את הוראות תקנות התעבורה להוראות התקנות הייעודיות לפיהן אדם עם מוגבלות רשאי לשבת במקומות המסומנים כאחד האדם בהתאם לזכאותו ללא צורך בבקשה.
סעיף 24: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 25: התאמת הוספת רשיון קו שירות מותאם ביקוש.
סעיף 27: מוצע לבטל את הוראת תקנה 450 על רקע קביעת הוראות הנוגעות לסנקציות נגד נוסעים שלא שלמו בעד הנסיעה בסעיף 61ה לפקודת התעבורה [נוסח חדש].
סעיף 28: כלבי שירות שמשמשים עזר למגוון רחב של אנשים עם מוגבלות אינם מוגבלים רק לכלבי נחייה. על כן, מוצע לתקן את תקנה 462(ב) כך שמעבר לכלבי נחייה בהם נעזרים עיוורים, תתאפשר גם נסיעת אדם עם מוגבלות אחרת שנעזר בכלב שירות ובלבד שיש לו תעודה שמעידה שהכלב אולף למשימתו במוסד אילוף מוסמך.