תאריך תצוגה: 22/12/2021

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב–2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל מצוי מזה עשרות שנים במסגרת של תכנון כולל (בדומה לענף החלב).

הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית מכוח סעיף 31 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – החוק).

ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213, במסגרתה הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה. תיקון לחוק כך שיבוטל התכנון, קודם בהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב–2021, ועבר בכנסת בקריאה ראשונה ביום כ"ה באלול התשפ"א (2 בספטמבר 2021). בהתאם להחלטת ועדת הכספים של הכנסת מיום ו' בתשרי התשפ"ב (12 בספטמבר 2021), אשר אושרה בכנסת ביום ה' בחשוון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021), התיקון לחוק פוצל מחוק ההסדרים והוא יקודם בנפרד.

עד להשלמת התיקון לחוק, בכוונת שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול להתקנת תקנות אשר ישקפו את מדיניותו בעניין מעבר לגידול בלולים ללא כלובים, הפחתת מגבלות על יצור במסגרת בגידול משותף וצמצום חלק מהתנאים שעוגנו בעבר בתקנות להקצאת מכסות חדשות. בנוסף, שר החקלאות ופיתוח הכפר מבקש להגדיל את היקף המכסה הארצית על רקע עמדת השירותים הווטרינריים בעניין המחסור הצפוי בביצים בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים שאינם עומדים בתנאי איגרת מנהל השירותים הווטרינריים מיום כ"ה בתשרי התש"פ (24 באוקטובר 2019).

תקנות כאמור, מחייבות התייעצות עם המועצה לענף הלול ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

 

טיוטת תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב-2021

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 31 ו-53 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד-1963[1] (להלן – החוק), לאחר התייעצות עם המועצה ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, לפי סעיף 2(ב) לחוק העונשין, התשל"ז-1977[2], אני מתקין תקנות אלה:

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"אזור עדיפות לאומית", "יישוב סמוך גבול" ו"יישוב צמוד גדר" – כמשמעותם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 3738, מיום ל' בניסן התשע"ח (15 באפריל 2018), שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית;

 

 

"אזור עוטף עזה" - יישובי עוטף עזה כהגדרתם בסעיף 1 להחלטת הממשלה מס' 566, מיום ו' בחשון התשפ"א (22 בנובמבר 2020)  שהתקבלה לפי פרק כ"ו לחוק ההתייעלות הכלכלית;

 

 

"אפרוחות" – אפרוחים משעת בקיעתם מהביצה עד גיל שבעה ימים;

 

 

"אתר חדש" – אתר שיוקם בשנת התכנון או שהוקם בשנת התכנון הקודמת, אשר יועתק אליו לול הבסיס ומתקיימים לגבי הלול שהוקם בו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(4)(א) ו-(ב);

 

 

"בעל מכסה" – מי שנקבעה לו מכסה לשנת התכנון לפי תקנות אלה;

 

 

"גיל אחד" – עופות שבקעו בפרק זמן שלא יותר מ-10 ימים;

 

 

"חוק ההתייעלות הכלכלית" - חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום התכנית הכלכלית לשנים 2009 ו-2010), התשס"ט-2009[3];

 

 

"המועד הקובע" – כ"ז' בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021);

 

 

"המועצה" – המועצה לענף הלול שהוקמה לפי סעיף 2 לחוק;

 

 

"כללי 2021" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2021), התשפ"א–2020[4];

 

 

"כללי 2016" – תקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2016), התשע"ו-2015[5];

 

 

"להקה" – מטילות בגיל אחד שמחזיק מגדל;

 

 

"לול בלא כלובים" – לול שהמטילות שבו מוחזקות במבנה בלא כלובים;

 

 

"לול הבסיס" – לול המצוי במשקו של בעל מכסה במען הרשום שלו או במשק של בעל מכסה אחר בתחום אותו יישוב;

 

 

"לול חדש" – לול שהוקם ואוכלס לראשונה במהלך שנת התכנון ומתקיימים לגביו התנאים הקבועים בתקנה 9(ב)(3) ובלבד שהשטח שיעמוד לרשות כל תרנגולת מטילה בתא לא יפחת משבע מאות וחמישים סמ"ר;,;

 

 

"מטילות" – תרנגולות שגילן עולה על חמישה חודשים;

 

 

"מכסת הבסיס" – מכסה אישית שנקבעה למגדל לראשונה לפי כללים או תקנות שהותקנו מכוח סעיפים 31 ו-53 לחוק, כולל תוספות קבועות שהוקצו להם מכוח הכללים והתקנות כאמור;

 

 

"עופות להטלה" – מטילות, פרגיות ואפרוחות;

 

 

"פרגית" – תרנגולת בגיל שמונה ימים עד חמישה חודשים;

 

 

"שנת התכנון" – שנת 2022;

 

 

"שנת התכנון הקודמת" – שנת 2021.

מכסה ארצית

2.  

גודל משק הלול לייצור ביצי מאכל לשיווק בהיקף ארצי בשנת התכנון, יהיה גידול מטילות לייצור 3,055 מיליון ביצי מאכל לשיווק (להלן – המכסה הארצית).

קביעת מכסות אישיות

3.  

העקרונות לקביעת מכסות אישיות לייצור ביצי מאכל לשיווק לכל מגדל לשנת התכנון, במסגרת המכסה הארצית, יהיו כאמור בתקנות 4 עד 8.

מכסה אישית

4.  

לכל מגדל תיקבע מכסה אישית לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת התכנון, שתהיה שווה למכסה האישית לייצור ביצי מאכל לשיווק שנקבעה לו לשנת התכנון הקודמת.

מכסות חדשות

5.  

(א)  ועדת המכסות תקבע עד 785 מכסות אישיות, בתוספת מכסות לפי תקנה 15, בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת ( להלן – ההיקף הכולל של המכסות החדשות)  למגדלים חדשים כמפורט להלן:

 

 

 

(1) עד 70 מכסות מתוך ההיקף הכולל של המכסות החדשות יוקצו למגדלים חדשים באזור עדיפות לאומית מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (2);

 

 

 

(2) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקה (1), תוקצה למגדלים חדשים באזור עוטף עזה; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (3);

 

 

 

(3) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) ו- (2), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים צמודי גדר; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4);

 

 

 

(4) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) עד (3), תוקצה למגדלים חדשים ביישובים סמוכי גבול; נותרה מכסה מהמכסה שהוקצתה לאוכלוסייה זו, לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו העומדים בתנאים המפורטים בתקנת משנה (ב), תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (5);

 

 

 

(5) יתרת המכסה לפי תקנה זו, לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) עד (4), תוקצה למגדלים חדשים באזור עדיפות לאומית.

 

 

(ב) קביעת מכסה לפי תקנת משנה (א) תותנה בהתקיים כל אלה:

 

 

 

(1) המגדל הוא תושב ישראלי; לעניין זה "תושב" – כהגדרתו בחוק מרשם האוכלוסין, התשכ"ה-1965[6];

 

 

 

(2) המגדל הוא בעלים של קרקע חקלאית שנועדה לשמש לגידול בעלי חיים ושניתן לפי כל דין להקים עליה לול לגידול מטילות; לעניין זה, "בעלים" – לרבות מי שזכאי על פי דין להירשם כבעלים – אם זו קרקע פרטית, וכן בעל זכויות בנחלה, שהוא מחזיק כמשמעותו בסעיף 2 לחוק ההתיישבות החקלאית (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ובמים), התשכ"ז-1967[7] (להלן – מחזיק) או בעל זכויות במקרקעי ישראל לפי הסכם ארוך טווח עם רשות מקרקעי ישראל בתוקף למעל ל 10 שנים מהמועד הקובע;

 

 

 

(3) המכסה תיוצר במלואה בשנת התכנון;

 

 

 

(4) המכסה תיוצר בלול חדש בלא כלובים; 

 

 

 

(5) לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, ולפיה הוא מתחייב לייצר את המכסה שתקבע לו כאמור בפסקאות (3) ו- (4).

 

 

(ג)  בקשה לקבלת מכסה תוגש בתוך 60 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה ותהיה ערוכה לפי הנוסח שבתוספת הראשונה; ועדת המכסות תהיה רשאית לקבוע מועד נוסף להגשת בקשות מטעמים שיירשמו ובלבד שהודעה על כך תפורסם בשני עיתונים יומיים לפחות, מהם אחד בשפה הערבית ובאתר האינטרנט של המועצה שכתובתו www.ofot.org.il (להלן – אתר האינטרנט של המועצה); הדרך והמועדים להגשת בקשה לפי תקנת משנה זו יפורסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות ופיתוח הכפר שכתובתו www.moag.gov.il.

 

 

(ד) ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים שעומדים בתנאים לפי אחת מפסקאות (1) עד (5) לתקנת משנה (א) לפי העניין, תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל שניתן לקבוע לפי אותה פסקה, תערוך הגרלה פומבית בין אותם המבקשים, ותקבע מכסה אישית כאמור באותה פסקה לזוכים בהגרלה; הגרלה לפי תקנת משנה זו תהיה פומבית, תיערך בפיקוח עורך דין, ויוזמנו אליה כל המבקשים; הוועדה תערוך רשימות של כל המבקשים לפי תקנה זו בהתאם לתוצאות ההגרלות.

מכסות מיוחדות למוסדות להכשרה מקצועית ולבתי ספר חקלאיים

6.  

ועדת המכסות, לאחר אישור מנהל האגף לחינוך התיישבותי במשרד החינוך או מנהל האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, לפי העניין, רשאית לקבוע מכסה חדשה בהיקף של עד 100,000 ביצי מאכל לבית ספר חקלאי או לבית ספר מקצועי שבפיקוח האגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים שמתוכננת לקום בו מגמת לימוד חקלאי הכוללת לול הטלה, אם מספר התלמידים הרשומים ללימוד במגמה זו הוא 20 לפחות, ובלבד שהמכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנה זו לא תעלה על 1,000,000 ביצים; מכסה לפי תקנה זו תיקבע לפי בקשת בית הספר החקלאי או בית הספר המקצועי, לפי העניין.

תוספות קבועות

7.  

(א)  ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שוויתר בשנת התכנון או בשנת התכנון הקודמת על שימוש חקלאי בקרקע שעיבד כדין עד אותו מועד, לטובת האגודה החקלאית שבה נמצא משקו, לצורך הקמת אתר חדש שבו יוקמו לולים בלא כלובים בלבד, תוספת מכסה בהיקף של עד 25,000 ביצים לכל דונם קרקע שעובד כדין במועד עקירת הגידול, אם התקיימו כל אלה:

 

 

 

(1) הקרקע אינה קרקע בחלקה א'; בפסקה זו, "חלקה א'" – חלק מנחלה שהוא שטח רצוף של קרקע המיועד בתכנית תקפה למגורים, למבני משק של בעל הזכויות בנחלה ולעיבוד חקלאי;

 

 

 

(2) זכות השימוש בקרקע שעליה יוקם האתר החדש תינתן לכל בעלי הנחלות באותו היישוב המגדלים את מכסתם בלול זה;

 

 

 

(3) הבעלות על הלול שיוקם באתר תהיה של כל בעלי המכסה מאותו יישוב המגדלים בלול;

 

 

 

(4) הוכח להנחת דעתה של ועדת המכסות שהמגדל עתיד להעתיק את גידול מכסתו לאתר החדש ביישוב שבו מצוי משקו;

 

 

 

(5) לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצויה הקרקע, על עיבוד הקרקע כדין במועד עקירת הגידול;

 

 

בתקנת משנה זו, "אגודה חקלאית" – כמשמעותה בתקנה 2(1) לתקנות האגודות השיתופיות (סוגי אגודות), התשנ"ו-1995[8].

 

 

(ב) תוספת מכסה לפי תקנת משנה (א) תתבטל אם בעל המכסה לא יגדל את כל מכסתו באתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו בתוך 24 חודשים מיום עקירת הגידול או אם יפסיק להתקיים תנאי אחר מהתנאים האמורים בתקנת המשנה האמורה.

 

 

(ג)  ועדת המכסות תקבע לבקשתו של בעל מכסה שמכסת הבסיס שלו קטנה מ-500,000 ביצים, תוספת מכסה שתשלים את מכסת הבסיס שלו ל-500,000 ביצים, אם הוא מייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון בלול חדש בלא כלובים ביישוב שבו מצוי משקו, במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר, וכל עוד הוא ייצר את מלוא מכסתו באותו הלול.

 

 

(ד) ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שבשנת התכנון הקודמת גידל בצמוד למכסה שנקבעה לו לפי תקנה 4 לכללי 2021 את התוספת שנקבעה לו לפי תקנה 8(ה) או (ו) לאותם כללים, תוספת מכסה בגובה התוספת שאושרה לו כאמור.

 

 

(ה)  ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה תוספת מכסה לפי בקשתו, בהיקף של עד 500,000 ביצים, בהתקיים כל האלה:

 

 

 

(1) המבקש שיווק ביצים כדין באחת השנים 2020 ו- 2021 בכמות העולה על 87 אחוזים מהמכסה שנקבעה לו לאותה שנה;

 

 

 

(2) המבקש ייצר את מלוא מכסתו, כולל התוספת שתקבע לו לפי תקנת משנה זו (להלן – מלוא מכסתו), בשנת התכנון;

 

 

 

(3) המבקש ייצר את מלוא מכסתו בלול המצוי במשקו או במתחם שאינו במשקו של בעל מכסה אחר;

 

 

 

(4) הלול בו תיוצר המכסה עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3)(א) ו-  (ב);

 

 

 

(5) לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, ולפיה הוא מתחייב לייצר את מלוא מכסתו בשנת התכנון.

 

 

(ו)  המכסה הכוללת שתקבע לפי תקנת משנה (ה) לא תעלה על 307 מיליון ביצים, בתוספת מכסה לפי תקנה 15.

 

 

(ז) תוספת המכסה שתקבע לבעל מכסה לפי תקנת משנה (ה) לא תעלה על היקף המכסה הנוספת שניתן היה לייצר בלול בו הוא מבקש לייצרה בשנת התכנון במועד הקובע.

 

 

(ח)  ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכלל המבקשים לפי תקנת משנה (ה) תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל הקבוע בתקנת משנה (ו), תפעל כלהלן:

 

 

 

(1) תחילה תקבע תוספת מכסה למגדלים המייצרים את מכסתם בלול בלא כלובים; נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (2);

 

 

 

(2) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקה (1) תוקצה למגדלים באזור עוטף עזה; נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (3);

 

 

 

(3) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקאות (1) ו- (2) תוקצה למגדלים המגדלים את מכסתם בישוב סמוך גבול; נותרה מכסה מהמכסה שנקבעה בתקנת משנה (ו), לאחר קביעת המכסה לכלל המבקשים בקרב אוכלוסייה זו, תועבר המכסה לחלוקה בקרב המגדלים לפי פסקה (4);

 

 

 

(4) יתרת המכסה לפי תקנת משנה (ו), לאחר ההקצאה בהתאם לפסקה (1) עד (3) תוקצה למגדלים המגדלים את מכסתם באזור עדיפות לאומית.

 

 

(ט)  ראתה ועדת המכסות כי קביעת מכסה לכל המבקשים לפי אחת מפסקאות (1) עד (4) לתקנת משנה (ח) לפי העניין, תביא לכך שהיקף המכסה הכולל יעלה על היקף המכסה הכולל שניתן לקבוע לפי אותה פסקה, תיקבע לכל אחד מהם מכסה בשיעור השווה ליחס שבין יתרת המכסה להקצאה לבין היקף המכסה המבוקשת, לפי אותה פסקה.

 

 

(י)  בקשה לקבלת מכסה לפי תקנת משנה (ה) תוגש בתוך 30 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה.

תוספת חד-פעמית

 

8.  

(א)  ועדת המכסות תקבע לבעל מכסה שהעתיק בשנת התכנון את הגידול שלו מלול הבסיס שאינו עומד בדרישות האמורות בתקנה 9(ב)(3)(ב) לאתר חדש ביישוב שבו מצוי משקו שאוכלס לראשונה בשנת התכנון, ללול בלא כלובים, בבעלותו בהתאם לבקשתו, תוספת מכסה חד-פעמית בהיקף השווה לכמות הביצים שתטיל הלהקה המצויה בלול הבסיס בתקופה שממועד העתקתו כאמור עד תום שנת התכנון או עד הגעת הלהקה לגיל 26 חודשים, לפי המוקדם מביניהם; בתום התקופה האמורה בתקנת משנה זו לא יגדל בעל המכסה את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3).

 

 

(ב) מכסה לפי תקנת משנה (א) תינתן בכפוף לתנאים האלה:

 

 

 

(1) לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, לפיה המגדל מתחייב כי בתום התקופה האמורה בתקנת משנה (א), יפסיק את הגידול בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3);

 

 

 

(2) הבקשה לוועדת המכסות תכלול את פרטי האתר החדש, שנת הקמתו, ותאריך האכלוס של הלהקה;

 

 

 

(3) לבקשה לוועדת המכסות יצורף אישור מנהל המחוז במשרד החקלאות ופיתוח הכפר שבתחומו מצוי האתר החדש, כי מדובר באתר חדש, וכי אכלוסו הראשוני של הלול הוא בשנת התכנון.

 

 

(ג)  המכסה הכוללת שתוקצה לפי תקנת משנה (א) לא תעלה על 34 מיליון ביצים.

 

 

(ד) בעל מכסה שנקבעה לו תוספת חד-פעמית מכוח תקנה 8(א) לכללי 2016 לא יגדל את מכסתו או חלק ממנה בלול הבסיס, אלא אם כן בזמן שחלף ממועד העתקת הגידול ניתן ללול הבסיס אישור כי הוא עומד בדרישות לפי תקנה 9(ב)(3)(א) ו-(ב).

 

 

(ה)  בקשה לקבלת מכסה לפי תקנה זו תוגש בתוך 30 ימים מיום פרסומן של תקנות אלה.

מקום הגידול

9.  

(א)      לא ייצר בעל מכסה את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו, אלא אם כן קיבל היתר מוועדת המכסות.

 

 

(ב)      ועדת המכסות תיתן לבעל מכסה, לבקשתו, היתר לייצר את מכסתו בלול שאינו מצוי במשקו אם מצאה שהתקיים בו אחד מאלה:

 

 

 

(1) הוא בעל מכסה שייצר כדין עד המועד הקובע את מלוא מכסתו בלול של בעל מכסה אחר, והוא ממשיך לייצרה בשנת התכנון באותו הלול או בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד;

 

 

 

(2) הוא בעל מכסה שעד המועד הקובע ייצר כדין בלול שבמשקו את מלוא מכסתו ומכסה של בעל מכסה אחר והוא מבקש לייצר בשנת התכנון את מלוא מכסתו בלול אחר שעד המועד הקובע יוצרה בו, כדין, מכסה של יותר מבעל מכסה אחד;

 

 

 

(3) הוא בעל מכסה שייצר את מכסתו קודם לשנת התכנון והוא מבקש לייצר בשנת התכנון את מלוא מכסתו בלול שמתקיימים לגביו כל התנאים שלהלן:

 

 

 

 

(א)  הלול עומד בהוראות חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994[9], והתקנות שהותקנו מכוחו;

 

 

 

 

(ב) ניתן לגבי הלול רישיון לפי חוק רישוי עסקים, התשכ"ח-1968[10], ובלבד שמתקיימות לגביו ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (תנאים לרישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א-1981[11];

 

 

 

 

(ג)  הלול בו תיוצר המכסה הוא לול בלא כלובים; לבקשה לוועדת המכסות תצורף התחייבות של המגדל, חתומה בפני עורך דין, ולפיה הוא מתחייב לייצר את המכסה שתקבע לו בלול כאמור.

פנייה לקביעת מכסות אישיות

10.  

(א)      מי שזכאי למכסה אישית לפי תקנות 4, 7 ו- 8 והוא לא קיבל על כך הודעה עד תום 30 ימים מיום פרסום תקנות אלה, רשאי לפנות עד תום 60 ימים מיום הפרסום האמור לוועדת המכסות בבקשה לקביעת מכסתו.

 

 

(ב)      ועדת המכסות רשאית, מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לדון בבקשות שהוגשו לה לאחר המועד האמור.

 

 

(ג)       החלטת ועדת המכסות בבקשה לפי תקנות משנה (א) ו-(ב) תינתן בתוך 30 ימים ממועד הגשת הבקשה.

מכסת עופות להטלה

11.  

(א)      המועצה תקבע לכל בעל מכסה, בתחילת שנת התכנון וכן, לפי הצורך, במהלכה, מכסת עופות להטלה לייצור מכסתו על פי מפתחות אחידים כמפורט בתוספת השנייה.

 

 

(ב)      המועצה תנפיק לבעל מכסה תעודת מגדל שתפורט בה מכסת העופות שנקבעה לו לייצור מכסתו לפי תקנת משנה (א).

שיווק אפרוחות

12.  

קבלן מורשה כמשמעותו בסעיף 44 לחוק לשיווק חומר רביה להטלה לא ישווק אפרוחות לבעל מכסה אלא באישור בכתב של המועצה ובהתאם לתנאי האישור.

גידול פרגיות ושיווקן

13.  

(א)      לא יגדל אדם פרגיות אלא אם כן הוא קיבל אותן כאפרוחות מקבלן מורשה לשיווק חומר רביה כמשמעותו בסעיף 44 לחוק.

 

 

(ב)      לא ישווק אדם פרגיות לבעל מכסה אלא באישור בכתב של המועצה ובהתאם לתנאי האישור.

החזקת מטילות

14.  

(א)      לא יחזיק אדם מטילות אלא אם כן בידיו תעודת מגדל לפי תקנה 11(ב), ובהתאמה לכמות הרשומה בה.

 

 

(ב)      המועצה רשאית להורות לבעל מכסה המחזיק עופות להטלה בכמות עודפת על מכסת העופות להטלה שקבעה לו או לאדם שאינו בעל מכסה שמחזיק עופות להטלה שלא כדין להעביר את הכמות העודפת או את כל העופות שהוא מחזיק, לפי העניין, להמתה, באופן שתורה ובהתאם להוראות כל דין.

תוספת מכסה להקצאה

15.  

(א)  נותרה מכסה להקצאה לאחר קביעת מכסות אישיות למגדלים חדשים לפי תקנה 5, תועבר המכסה לחלוקה לפי תקנה 7(ה).

 

 

(ב) נותרה מכסה להקצאה לאחר קביעת תוספות קבועות לפי תקנה 7(ה), תועבר המכסה לחלוקה לפי תקנה 5.

שמירת דינים

16.  

אין בתקנות אלה כדי לגרוע מכוחו של דין אחר.

 

 

תוספת ראשונה

(תקנה 5(ג))

טופס בקשה לקבלת מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל

אני, החתום מטה, מבקש/ת לקבל מכסה חדשה לייצור ביצי מאכל לפי תקנה 5 לתקנות המועצה לענף הלול (כללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2022), התשפ"ב – 2021.

פרטים אישיים

שם פרטי:

שם משפחה:

תעודת זהות:

שם בן/ בת הזוג:

תעודת זהות:

 

כתובת מגורים:

מס' משק/ גוש/ חלקה:

טלפון נייח ו/או נייד:

דואר אלקטרוני:

בקשה זו מוגשת לפי תקנה (יש לסמן רק במקום המתאים) -

5(א)(1)

5(א)(2)

5(א)(3)

5(א)(4)

5(א)(5)

 

                                                     _______________

                                                                              חתימת המבקש/ת

יש לצרף לבקשה, כתנאי לבחינתה, את המסמכים שלהלן:

1. צילום תעודת זהות, כולל ספח, לרבות של בן/ בת זוג, לפי העניין;

2. ביחס לקרקע מינהל - חוזה אגודה וטופס "אישור מצב זכויות" מרשות מקרקעי ישראל; תשריט החלקה, חתום בידי האגודה ורשות מקרקעי ישראל; טופס מידע להיתר, חתום בידי מהנדס הוועדה המקומית הכולל היתכנות להקמת מבנה לול;

3. ביחס לקרקע פרטית - נסח מלשכת רישום המקרקעין ("טאבו") שהוצא 30 יום לכל המאוחר לפני מועד הגשת הבקשה; אישור הרשות המקומית בדבר מגורי המבקש בפועל בבית מגורים הבנוי על הקרקע; אם הבעלות בקרקע משותפת למבקש ולאחרים - כתב הסכמה בחתימת כל הבעלים המשותפים להקמת הלול, מאושר בידי עורך דין; תשריט החלקה חתום על-ידי לשכת רישום המקרקעין או מודד מוסמך; טופס מידע להיתר, חתום בידי מהנדס הוועדה המקומית;

4. התחייבות לפי סעיף 5(ב)(5).

 

תוספת שנייה

 

 

(תקנה 11(א))

 

 

קביעת מכסת עופות להטלה על בסיס גיל הלהקה או סוג הגידול

 

 

עד גיל 28 חודשים עם הנשרה כפויה – 250 ביצים למטילה;

עד גיל 21 חודשים ללא הנשרה כפויה – 260 ביצים למטילה;

לגידול אורגני או לגידול בלול ללא כלובים ללא הנשרה כפויה – 200 ביצים למטילה;

בתוספת זו, "הנשרה כפויה" - מניעת מזון מתרנגולות מטילות במטרה ליצור אצלן מחזור הטלה נוסף.

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ 6055 – 3)

 

__________________

עודד פורר

שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

 

 

דברי הסבר

כללי

ענף ההטלה (ביצי מאכל) בישראל מצוי מזה עשרות שנים במסגרת של תכנון כולל (בדומה לענף החלב).

הסדרת הענף, ובכלל זה קביעת המכסה הארצית להטלה ועקרונות לקביעת מכסות אישיות, נעשית מכוח סעיף 31 לחוק המועצה לענף הלול (ייצור ושיווק), התשכ"ד–1963 (להלן – החוק).

ביום כ"ג באב התשפ"א (1 באוגוסט 2021) התקבלה החלטת ממשלה מס' 213, במסגרתה הוחלט לפעול לביטול התכנון בענף ההטלה. תיקון לחוק כך שיבוטל התכנון, קודם בהצעת חוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנות התקציב 2021 ו-2022), התשפ"ב–2021, שעברה בכנסת בקריאה ראשונה ביום כ"ה באלול התשפ"א (2 בספטמבר 2021). בהתאם להחלטת ועדת הכספים של הכנסת מיום ו' בתשרי התשפ"ב (12 בספטמבר 2021), אשר אושרה בכנסת ביום ה' בחשוון התשפ"ב (11 באוקטובר 2021), התיקון לחוק פוצל מחוק ההסדרים והוא יקודם בנפרד.

עד להשלמת התיקון לחוק, בכוונת שר החקלאות ופיתוח הכפר לפעול להתקנת תקנות אשר ישקפו את מדיניותו בעניין מעבר לגידול בלולים ללא כלובים, הפחתת מגבלות על יצור במסגרת בגידול משותף וצמצום חלק מהתנאים שעוגנו בעבר בתקנות להקצאת מכסות חדשות. בנוסף, שר החקלאות ופיתוח הכפר מבקש להגדיל את היקף המכסה הארצית על רקע עמדת השירותים הווטרינריים בעניין המחסור הצפוי בביצים בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים שאינם עומדים בתנאי איגרת מנהל השירותים הווטרינריים מיום כ"ה בתשרי התש"פ (24 באוקטובר 2019) (להלן – איגרת מנהל השו"ט).

תקנות כאמור, מחייבות התייעצות עם המועצה לענף הלול ואישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

 

תקנה 1 - הגדרות

מוצע לקבוע מכסה למגדלים חדשים. לשם כך, מוצע להוסיף את  ההגדרות "אזור עדיפות לאומית", "ישוב סמוך גבול", "ישוב צמוד גדר" ו"אזור עוטף עזה". זאת על רקע עמדת השר לפיה יש לקבוע מכסות חדשות לחקלאים המתגוררים באזור עדיפות לאומית, ישוב סמוך גבול, ישוב צמוד גדר ובאזור עוטף עזה, כמשמעותם בהחלטות הממשלה מס' 3738, מיום 15.4.2018 ומס' 566 מיום 22.11.2020 (להלן - החלטות הממשלה).

 

תקנה 2

מוצע לקבוע כי המכסה הארצית לשנת 2022 תהיה 3,055 מיליון ביצי מאכל לשיווק. מדובר בתוספת של 615 מיליון ביצי מאכל לעומת המכסה שנקבעה לשנת 2021, מהטעמים וכפי שיפורט להלן:

1. 500 מיליון ביצי מאכל – מחסור צפוי בנסיבות וטרינריות.

באיגרת מנהל השו"ט נקבעו אבני דרך לעמידה בדרישות הווטרינריות המעוגנות כיום בחקיקת משנה, כתנאי למתן היתר לאכלוס לולים במטילות. לעמדת השירותים הווטרינריים, במהלך שנת 2022 צפוי מחסור בביצי מאכל, של עד 500 מיליון ביצים בסוף השנה, בשל אי מתן היתרי אכלוס למגדלים שאינם עומדים באבן הדרך שנקבעה ליום 1 במרץ 2022.

 

2. 115 מילון ביצי מאכל – מחסור בביצי מאכל בתקופות החגים.

מידי שנה, בתקופות חגי תשרי וניסן קיים מחסור בביצי מאכל, המושלם ביבוא. מחסור זה נאמד על-ידי גורמי המקצוע במשרד בכ- 150 מיליון ביצי מאכל. בהתאם למדיניות שר החקלאות ופיתוח הכפר, מוצע להשלים מחסור זה באמצעות תוספת מכסה לייצור מקומי.

 

תקנה 5 – קביעת מכסות למגדלים חדשים

מוצע לקבוע כי ועדת המכסות תקבע 785 מכסות חדשות, בהיקף של 500,000 ביצי מאכל כל אחת, למגדלים חדשים, אשר יגדלו את מכסתם בלול בלא כלובים, עוד בשנת התכנון, בהתאם למפורט להלן -

1. קביעת מכסה למגדלים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית בלבד באזור עדיפות לאומית – בדומה לשנים עברו, מוצע לקבוע מכסות אישיות ייעודיות למגדלים חדשים מקרב האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית באזורי עדיפות לאומית. לאור הגדלת המכסה הארצית והיקף המכסה שמוצע לקבוע למגדלים חדשים, מוצע לקבוע עד 70 מכסות למגדלים חדשים בקרב אוכלוסייה זו.

2. קביעת מכסה למגדלים חדשים באזור עוטף עזה.

3. קביעת מכסות למגדלים חדשים ביישובים צמודי גדר.

4. קביעת מכסות למגדלים חדשים ביישובים סמוכי גבול.

5. יתרת המכסה לאחר קביעת מכסות למגדלים חדשים בקרב האוכלוסיות האמורות לעיל, תוקצה לכלל המגדלים באזורי עדיפות לאומית.

ככל שתיוותר מכסה לאחר קביעת מכסות למגדלים חדשים לפי תקנה 5, מוצע להעביר את המכסה לחלוקה כתוספת קבועה למגדלים קיימים לפי תקנה 7.

 

תקנה 7  - תוספות קבועות

עניינה של תקנה 7 קביעת תוספת מכסה קבועה למגדלים קיימים.

לתקנות משנה (ה) עד (ט) – לשנת 2022, בהתאם למדיניות שר החקלאות ופיתוח הכפר בעניין הגדלת המכסה הארצית מהטעמים שפורטו לעיל, מוצע לקבוע תוספת מכסה של 307 מיליון ביצים למגדלים קיימים. תוספת כאמור תקבע למגדלים קיימים שמתקיימים לגביהם הדרישות והתנאים המפורטים בתקנות משנה (ה) ו- (ז). ככל שתיוותר מכסה לאחר הקצאת תוספת מכסה לפי תקנה זו, מוצע להעביר את המכסה לחלוקה למגדלים חדשים לפי תקנה 5.

 

תקנה 9  - מקום הגידול

בהתאם למדיניות שר החקלאות ופיתוח הכפר בעניין הפחתת הנטל הרגולטורי ושמירה על רווחת בעלי חיים, מוצע להסיר את המגבלות שנקבעו בשנים עברו על גידול משותף, ולאפשר לבעלי מכסה לייצר את מכסתם בלולים ללא כלובים, שמתקיימים לגביהם ההוראות הקבועות בתקנות רישוי עסקים (רישוי משקי עופות ולולים), התשמ"א–1981 והעומדים בהוראות לפי חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד–1994, גם אם הם לא מצויים במשקם או שלא יוצרו בהם בעבר מכסות הטלה.



[1] ס"ח התשכ"ד, עמ' 12; התשס"ג, עמ' 455.

[2] ס"ח התשל"ז, עמ' 226; התשנ"ד, עמ' 348.

[3] ס"ח התשס"ט, עמ' 157.

[4] ק"ת התשפ"א, עמ' 1250; התשפ"ב, עמ' 1083.

[5] ק"ת התשע"ו, עמ' 534, עמ' 1634 ועמ' 1000.

[6] ס"ח התשכ"ה, עמ' 270.

[7] ס"ח התשכ"ז, עמ' 108.

[8] ק"ת התשנ"ו, עמ' 246.

[9] ס"ח התשנ"ד, עמ' 56.

[10] ס"ח התשכ"ח, עמ' 204.

[11] ק"ת התשמ"א, עמ' 868.