תאריך תצוגה: 29/11/2021

טיוטת תקנות מטעם משרד התחבורה והבטיחות בדרכים:

טיוטת תקנות התעבורה (תיקון מס'...), התשפ"ב-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 71(3) לפקודת התעבורה[1], אני מתקינה תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 386

1.  

בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961[2], בתקנה 386 -

 

 

(א)

האמור בה יסומן "(א) ובה - 

 

 

 

בהגדרה "רשיון פרטי" במקום המילה "פרטי" יבוא "הסעה מיוחדת" ובסופה  יבוא "או להסיע באוטובוס ציבורי, בהתאם לתנאים שתיקבע הרשות ברשיון, נוסעים שהזמינו וששילמו בעד נסיעתם מחיר לא מפוקח, באמצעות אמצעי טכנולוגי, ובכלל זה יישומון סלולרי".

 

 

(ב)

אחרי תקנת משנה (א) יבוא:

 

 

 

"(ב)    על אף האמור בהגדרת "הסעה מיוחדת" בסעיף 1 לצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), תשמ"ה-1985[3], תחול בצו האמור הגדרת "הסעה מיוחדת" כאמור בתקנה זו."

 

 

___ ב________ התשפ"ב (___ ב________ 2021)

 (חמ _____-3)

 

_____________________

מרב מיכאלי

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים

 

דברי הסבר

הגודש בדרכים בישראל מהווה פגיעה משמעותית בכלכלה הישראלית, המתבטאת באובדן תוצר הנאמד בכ-40 מיליארד שקלים חדשים בשנה בשל אובדן שעות עבודה ופנאי (כ-20 מיליארד בשנה) ובשל תאונות דרכים וזיהום אוויר. בלא התערבות הממשלה ונקיטת צעדים אקטיביים, אומדן זה אף צפוי לגדול ולהגיע לשיעור שנתי של כ-70 מיליארד שקלים בשנת 2030. הפגיעה המשקית נובעת משימוש יתר ברכב פרטי לצורך ניידות (בכניסות ובמרכזי המטרופולינים) ומנסיעה יחידנית ברכב. התנהגות זו משוקפת במגוון מדדים בינלאומיים שונים, ובראשם "מקדם הפיצול" – שיעור השימוש בתחבורה ציבורית מתוך הנסיעות הממונעות – עומד על 10%-20% במטרופולינים בישראל, לעומת 40% במטרופולינים מתקדמים בעולם.

לצורך כך נקבעה ביום 1.8.2021 החלטת ממשלה 234 שעניינה: "שיפור התחבורה הציבורית בטווח הקצר" בה שמה לה הממשלה למטרה, בין היתר, להגדיל את "מקדם המילוי", כלומר להגדיל את שיעור הנסיעות המבוצעות בתחבורה ציבורית מתוך סך הנסיעות המבוצעות.

לצורך יישום החלטת הממשלה כאמור, מוצע לתקן את הגדרת "הסעה מיוחדת" המוסדרת בצו הפיקוח על מצרכים ושירותים (הסעת סיור, הסעה מיוחדת והשכרת רכב), תשמ"ה-1985 (להלן: "הצו"), כך שניתן יהיה להזמין מראש באמצעות טכנולוגיה רכב ציבורי המשמש או מיועד לשמש שמונה נוסעים ויותר, נוסף על הנהג, על ידי גורם אחד או יותר ויתאפשר תשלום מגורם אחד או יותר, ובהזמנה מראש באמצעות טכנולוגיה וזאת ללא סוביסידה מהמדינה. זאת, בניגוד לאמור כיום בצו בו מוסדרת "הסעה מיוחדת" כהסעה בה כל הנוסעים משלמים יחד באמצעות מזמין ההסעה, וכמובן לא ניתן לשלם עבורה באמצעי טכנולוגי.

מאחר ותיקון צו הפיקוח כולו מצריך הסדרת עיסוקים המוסדרים בצו - תהליך האורך זמן - ולצורך יישום החלטת הממשלה במועד הנקוב בה, מוצע לתקן את ההגדרה כבר כעת באמצעות הסדרתה בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 (כאשר במקביל נמשכת העבודה על העברת העניינים הנוספים המוסדרים בצו לתוך תקנות התעבורה).

ויודגש כי אין בתיקון האמור משום הוספת רגולציה אלא אך להיפך.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 7, עמ' 173; ס"ח התשע"ט, עמ' 2783.

[2] ק"ת תשכ"א, עמ' 1425.

[3] ק"ת התשמ"ה, עמ' 1164; התשע"ז, עמ' 236.