מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה למוסדות ציבור ולגופים אחרים המעניקים ייעוץ וסיוע לעובדים בתחום דיני העבודה
לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985
בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן - החוק), ולאחר התייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה ובהתאם להוראת התכ"ם 6.2 בדבר תמיכה בגופים אחרים, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של זרוע עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה (להלן - המשרד) למוסדות ציבור ולגופים אחרים המעניקים יעוץ וסיוע לעובדים בתחום דיני העבודה, כמפורט להלן:
תקנה תקציבית מס' 36.40.01.31
1. כללי
(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הועדה) תדון במתן תמיכה מתקציב המשרד לפי הנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור[2] (להלן - הנוהל), הוראת התכ"ם מס' 6.2.0.1 בדבר תמיכות מתקציב המדינה בגופים אחרים (להלן- הוראת התכ"ם) ולפי מבחנים אלה.
(ב) התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על-פי עקרונות של סבירות ושוויון.
(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של הענין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של המבחנים.
(ד) כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות הענין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.
(ה) חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי פעילות והכל בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.
2. הגדרות
במבחנים אלה-
"אתר המשרד"- אתר זכויות עובדים של זרוע העבודה;
"היחידה" או "היחידה המקצועית"- מינהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה;
"הליך משפטי"- הגשת כתבי בית דין לבית הדין המוסמך מטעם העובד כנגד מעסיקו, מעסיקו בפועל או מזמין שירות וייצוגו.
"מיצוי זכויות" - הליך לקבלת זכויות שונות מכוח דיני העבודה.
"יעוץ פרטני" - ייעוץ אישי הניתן לעובד במסגרת פגישות אישיות טלפוניות או פרונטליות, בינו לבין עו"ד או רואה חשבון או בודק שכר מוסמך בעלי מומחיות בדיני עבודה או אדם אחר תחת פיקוחם ואחריותם של אחד מאלה,. במסגרת פגישה זו יבחנו טענות העובד על סמך מסמכים הקשורים להעסקתו לרבות הכנת חישובי שכר הנדרשים לצורך בחינת הטענות. ייעוץ הניתן במסגרת מפגש רב משתתפים, גם אם ניתן באופן פרטני, לא ייחשב ליעוץ פרטני.
"שנת הערכה"- מספר הפונים לייעוץ פרטני או מספר הפונים שהוגשה בגינם כתב בי דין, שבעבורם הוכרה התמיכה למוסד, לפי מבחן זה, בשנה שקדמה להגשת הבקשה.
"סכום התשלום המרבי"- התשלום המקסימאלי שישולם למוסד בעבור ייעוץ פרטני או בעבור ניהול הליך משפטי כאמור בסעיפים ה(1)(א) ו-(ב).
3. מטרת התמיכה
מטרת התמיכה היא עידוד מוסדות ציבור (כהגדרתם בסעיף 3א לחוק) או גופים אחרים (כהגדרתם בהוראת התכ"ם 6.2) להביא למיצוי זכויות המוקנות לעובדים, מכוח דיני העבודה, אל מול מעסיקיהם באמצעות הנגשת מידע לציבור, מתן יעוץ פרטני לעובד וליוויו מול המעסיק ומתן סיוע בהגשת תביעות משפטיות לצורך מיצוי זכויות בדיני עבודה.
4. תנאי סף לתמיכה
לתמיכה לפי מבחנים אלה זכאי תאגיד (להלן- מבקש) שמתקיימים בו כל תנאי הסף האלה:
(א) לא הוגשה מטעמו בקשה לתמיכה בשנת התקציב הנוכחית ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד פעילותו לפי מבחנים אלה;
(ב) בשנת התמיכה שבה המבקש נתמך לראשונה בתחום פעילות מסוים, לא יעלה סכום התמיכה בו באותה שנה על פי 2 מעלות הפעילות שבעדה ניתנת התמיכה, שקיים בשנה שקדמה לשנה התמיכה;
(ג) המבקש הגיש, במהלך השנה שבעדה מתבקשת התמיכה, דוחות ביצוע שוטפים ליחידה ודוחות שנתיים ליחידה ולחשכ"ל;
(ד) המבקש אינו קשור בארגון מעבידים שהוא צד להסכמים קיבוציים בהתאם לחוק ההסכמים הקיבוציים, התשי"ז -1957[3] (להלן: חוק ההסכמים הקיבוציים) ואינו מקיים זיקה אליהם;
(ה) המבקש אינו קשור בארגון עובדים ואינו מקיים זיקה אליהם;
(ו) המבקש הוכיח להנחת דעתה של וועדת התמיכות כי כחלק מפעילותו השוטפת בנושא התמיכה הוא פעיל בתחום מיצוי זכויות עובדים מול מעסיקיהם לפי דיני העבודה בישראל וכן עוסק בשלושת התחומים הבאים במצטבר:
(1) הנגשת המידע לציבור באמצעות מוקד טלפוני או באמצעי דיגיטלי כגון אתר אינטרנט, פייסבוק וכד';
(2) מתן ייעוץ פרטני;
(3) ניהול הליכים משפטיים.
(ז) להוכחת האמור בסעיף קטן (ו) יעביר המבקש נתונים אודות פעילותו המוכיחים את עמידתו בסעיף זה. אם המבקש מבקש תמיכה לראשונה לפי מבחן זה – על המבקש להגיש פרטים בדבר פעילותו בשנתיים שקדמו למועד הגשת הבקשה בטופס ייעודי שיפורסם באתר המשרד.
(ח) המבקש יתחייב כי מתן השירותים הנתמכים לפונים לא יותנה על ידו בתשלום או בתרומה למבקש או לגורם אחר כלשהו, ברישום הפונה כחבר במבקש או בגורם אחר כלשהו, או בתשלום דמי חבר למבקש או לגורם אחר כלשהו, ולא יותנה ברכישת שירותים נוספים או משלימים מהמבקש או מגורם אחר כלשהו. להוכחת סעיף זה יחתום המבקש על התחייבות לפי נוסח שיפורסם באתר המשרד.
(ט) על אף האמור בסעיף קטן (ז) המבקש יהיה רשאי לגבות תשלום מפונה המקבל סיוע לצורך הגשת תובענה בגין העניינים הבאים:
(1) אגרות משפט;
(2) שכר טרחה בסך שלא יעלה על 10% מכל סכום ברוטו שייפסק או יוסכם בפשרה, כולל מע"מ, בין אם במסגרת מו"מ, הליך משפטי בערכאות המוסמכות או גישור.
שכר הטרחה האמור בסעיף זה יכול שייגבה מפונה המיוצג על ידי המבקש או על ידי עו"ד שייצג את הפונה ופעל מטעם המבקש אשר סיפק שירותיו בכפוף לקבלת תשלום. זאת, בין אם מדובר בשירותי ייצוג שסופקו על ידי עו"ד שכיר של המבקש ובין אם מדובר בעו"ד שקשור למבקש בדרך אחרת.
לא יגבה מפונה תשלום כספי כלשהו אם סופקו שירותי הייצוג על ידי עו"ד מתנדב שלא קיבל תמורה בגין ניהול ההליך המשפטי.
(3) הוצאות או שכ"ט עו"ד לצד שכנגד שנפסקו נגד הפונה.
(4) הוצאות טיפול בהליכי ערעור במהלך ההליך המשפטי והליכי גבייה, ככל שיידרשו.
(5) הוצאות אחרות הקשורות לניהול ההליך המשפטי, המשקפות הוצאות שבוצעו בפועל, כדוגמת עלויות המצאת כתבי בית דין, צילום מסמכים וכיו"ב, ובלבד שלא יעלו על סך 1,500 ₪ וכולן בהתאם למחירים המקובלים בשוק. על המבקש לשמור את הקבלות והאסמכתאות להוצאות הנ"ל לצורך בקרה.
5. אופן חלוקת כספי התמיכה
(א) על אף האמור בסעיף 4(ו) לפיו על מבקש התמיכה להציג פעילות בשלושה תחומים, מבקש יהיה רשאי לבקש תמיכה עבור תחום אחד או יותר של פעילות.
(ב) סכום התמיכה יחולק במסגרת הפעילות המפורטת כדלהלן:
(1) במועד אישור הבקשה תחושב הקצאת גובה התמיכה.
(2) מבקש הנתמך לראשונה או לא נתמך בשנה הקודמת – על בסיס התצהירים שיוגשו במועד הגשת הבקשה בהתאם לטפסים שיפורסמו באתר המשרד, בגין מספר הליכים משפטיים ומספר יעוצים פרטניים שבוצעו על ידו להם ניתן שירות במהלך השנתיים שקדמו לשנה שבעבורה מבוקשת התמיכה.
(3) מבקש שנתמך בשנה הקודמת - החישוב יתבסס על הפעילות שבצע המבקש בפועל (מספר הליכים משפטיים ומספר יעוצים פרטניים שבוצעו על ידו) בשנת ההערכה והמשרד אישר תמיכה עבורם, וזאת בלא קשר לגובה התמיכה שאושרה. החל מהשנה השנייה לבקשת התמיכה, מבקש אשר ירצה להגדיל את היקף התמיכה יידרש להציג במועד הגשת הבקשה לתמיכה תוכנית מפורטת אודות הצורך שזוהה ואופן ההערכות והגידול התקציבי הצפוי בגין הגדלת הפעילות.
(ג) היקף התמיכה יחושב כדלקמן:
(1) לכל מבקש העוסק בהנגשת מידע לציבור באמצעות מוקד טלפוני או באמצעים דיגיטליים בפלטפורמות השונות – יוקצב סכום קבוע של 10,000 ₪.
(2) יתרת התשלום (לאחר הפחתת הסכום האמור בסעיף קטן (ג)(1) ששולם למבקשים) תחולק כך: כל פעילות המתבצעת ע"י המבקש תצבור נקודות בהתאם למפתח הבא, ובכפוף לתקרת הסכומים המפורטת להלן בסעיפים (ה)(1)(א), (ה)(1)(ב):
מפגש ייעוץ פרטני – 1 נקודה
הליך משפטי – 7 נקודות
(ד) שיעור התמיכה יחושב כחלוקת הניקוד שצבר המבקש. בסך הכל מתוך סך הניקוד הכולל שנצבר ע"י כלל המבקשים שהגישו בקשת תמיכה באותה שנה.
(ה) חלוקת התמיכה:
(1) בתום השנה שלגביה התבקשה התמיכה, ולאחר בחינת דו"חות הפעילות שיגישו כלל מבקשי התמיכה שאושרו ע"י וועדת התמיכות, תחולק התמיכה בהתאם להוכחת הביצוע בפועל של הפעילות (מתן ייעוץ פרטני וניהול הליכים משפטיים) ובכפוף לתקרת הסכומים האמורה להלן-
(א) בעד כל מפגש ייעוץ פרטני סכום מירבי של 500 ₪ למפגש.
(ב) הגשת ניהול הליך משפטי וייצוג –
(1) עד 4,300 ₪ עבור כל הליך משפטי של עובד כנגד מעסיקו לביה"ד המוסמך ויכלול אחת או יותר מהעילות המפורטות להלן:
(א) אי תשלום שכר מינימום לפי חוק שכר המינימום, תשמ"ז- 1957[4];
(ב) אי תשלום שכר / רכיבי שכר ענפי לפי חוק הסכמים קיבוציים התשי"ז - 1957[5] ;
(ג) ניכוי סכומים משכרו של העובד לפי סעיף 25, או אי העברת סכומים שנוכו לפי סעיף 25א בהתאם לחוק הגנת השכר, תשי"ח- 1958[6] ;
(ד) אי ביצוע תשלומים מכוח צווי הרחבה לפנסיה[7];
(ה) אי תשלום גמול שעות נוספות לפי סעיף 16 או אי תשלום גמול במנוחה השבועית לפי סעיף 17 לחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א- 1951[8].
(ו) אי תשלום דמי חופשה לפי סעיפים 10 ו/או11 או תשלום פדיון חופשה לפי סעיף 13 חוק חופשה שנתית, תשי"א- 1951[9].
(2) עד 3,700 ₪ עבור כל הליך משפטי של עובד כנגד מעסיקו לביה"ד המוסמך, בעילה מכוח דיני העבודה שלא נכלל בסעיף 5.3.2.1.
(ו) תשלום התמיכה יחושב כמכפלת מספר השירותים (ייעוץ פרטני או הליך משפטי) שניתנו בסכום התשלום המרבי לשירות ובכפוף להוכחת עמידה בביצוע השירותים. סך התמיכה שלה יהיה זכאי המבקש ככלל לא יעלה על סך התמיכה שחושבה במועד אישור הבקשה (ראו סעיף 5(5)(2)).
(ז) תמיכה בגין מפגש יעוץ פרטני או הליך משפטי עבור אותו פונה תשולם פעם אחת בלבד. התמיכה תשולם בשנה בה בוצע השירות. המוסד יהיה רשאי לקבל עבור אותו פונה תמיכה הן עבור יעוץ פרטני והן עבור הליך משפטי.
(ח) נותר סכום תמיכה שלא שולם לאחר ביצוע הפעילות, רשאית הוועדה לחלק את הסכום שנותר למבקשים שביצעו פעילות מעבר לסכום שהוקצה להם מלכתחילה. התשלום יחולק בין המבקשים בהתאם לביצוע בפועל ובאופן יחסי לכלל המבקשים הזכאים לתשלום זה ובכל מקרה לא יותר מגובה התעריפים שנקבע לעיל בסעיף 5(ה) ולא יותר מגובה הבקשה לתמיכה או ל 90% מעלות הפעילות בכללותה.
6. נהלים
(א) לא תינתן תמיכה בעד הליכים משפטיים שעניינם עתירות מנהליות, לבית משפט מחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהלים או לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ.
(ב) להוכחת עמידה בפעילות שאושרה עבור הייעוץ הפרטני, המוסד יגיש תצהיר שיכיל את פרטי הפונים (שם, ת.ז., מס' טלפון), פרטי המעסיקים, המיקום בו ניתן הייעוץ ומהות הפעולות שבוצעו למיצוי הזכויות. בנוסף, על המוסד להציג מסמך סיכום פגישה בחתימת הפונה ובצרוף מס' ת.ז. שלו אשר יפרט את עיקרי הפניה, הפעולות שבוצעו ותוצאותיהם אם ישנן. למשרד שמורה הזכות לדרוש מסמכים מאמתים לפעולות שבצעו לצרכי ביקורת.
(ג) להוכחת עמידה בפעילות שאושרה עבור הליכים משפטיים – המוסד יגיש תצהיר שיכיל את מס' התיק בערכאה המוסמכת, שם התובע, שם הנתבע, מועד ומקום הגשת ההליך המשפטי, עילות התביעה (לרבות חקיקה עליה היא נסמכת), השלב בו נמצא ההליך במועד הדיווח וכן תוצאות ההליך בסיומו. למשרד שמורה הזכות לדרוש מסמכים מאמתים לפעולות שבצעו לצרכי ביקורת.
(ד) המשרד יהיה רשאי לשלול תמיכה או לדרוש השבה או קיזוז בגין תשלומים ששולמו שלא כדין או בגין תמיכה שניתנה שלא כדין (לרבות מי שאינו עומד בהוראות מבחן זה). בנוסף, המשרד יהיה רשאי לשלול תמיכה או לדרוש השבה או קיזוז באם המבקש הגיש בשם פונים הליכים משפטיים בהם חויבו הפונים בהוצאות ומבדיקת המשרד עלה כי הוצאות אלה הושתו על הפונים מאחר שמדובר בהליכי סרק, תביעות קנטרניות וכיוצא בכך.
(ה) יובהר כי על כל מוסד ליידע את הפונים כי תנאי לקבלת השירות הנתמך הוא הסכמתם כי פרטים אודותיהם האמורים בסעיפים 6 (ב), 6 (ג) יועברו למשרד לצורך בקרה. לשם כך, יחתים המבקש את הפונים על טופס ייעודי שיפורסם באתר המשרד.
7. ביטול
8. תחילה
תחילתם של מבחנים ביום כ"ח בטבת תשפ"ב (1 בינואר 2022).
___________ התשפ"ב
(___________ 2021) ___________________________
שרת הכלכלה והתעשייה
803-35-2021-000032
[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.
[2]נוהל הגשת בקשות לתמיכה -
י"פ 8480 ,כ"ד בתשרי התש"ף (23.10.2019) עמ' 482 ;תיקון לנוהל פורסם בי"פ 8981 ,כ"ג בתמוז התש"ף (15.7.2020) עמ' 7207 [תוקפו של תיקון זה מיום כ"ג בתמוז התש"ף (15.7.2020) עד יום כ"ז בטבת התשפ"ב (31.12.2020)] תיקון לנוהל פורסם בי"פ 9106 ,ג' בתשרי התשפ"א (21.9.2020) עמ' 2.
https://www.gov.il/BlobFolder/rfp/culture_support_2018/he/%D7%A0%D7%95%D7%94%D7%9C%20%D7%A9%D7%A8%20%D7%94%D7%90%D7%95%D7%A6%D7%A8%20%D7%97%D7%AA%D7%95%D7%9D.pdf
[3] ס"ח תשי"ז מס' 221 ע' 63
[4] ס"ח תשמ"ז מס' 1211 מיום 9.4.1987
[5] ס"ח תשי"ז מס' 221 מיום 28.2.1975
[6] ס"ח תשי"ח מס' 247 מיום 20.3.1958
[7] צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק 2008 וצו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק 2011 וצו הרחבה לביטוח פנסיוני במשק 2016
[8] ס"ח תשי"א מס' 76 מיום 22.5.1951
[9] ס"ח תשי"א מס' 81 מיום 11.7.1951
[10] מבחן התמיכה פורסם בי"פ 5590, עמ' 289