תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' ..), התשפ"ב – 2021
א.שם החוק המוצע
חוק לתיקון חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (תיקון), התשפ"ב – 2021.
ב. מטרת החוק המוצע והצורך בו
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו-2016 (להלן: "החוק") מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים ובכלל זה: ייצור רכב; ייבוא רכב; סחר ברכב; ייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה; מתן שירותי תחזוקה לרכב; ושמאות רכב. מטרת החוק הינה הסדרת השירותים בענף הרכב, תוך הבטחת רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו, מתן שירות סדיר וזמין למקבלי השירות, קיומם של תנאים הולמים במקומות מתן השירותים וקידומה של התחרות בענף הרכב והגנת הצרכן. החוק מחליף את ההסדרה של ענף הרכב שקדמה לו, באמצעות חמישה צווי פיקוח שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן: "צווי הפיקוח").
מאז נכנס החוק לתוקף, ביום 18.10.16, פועל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן: "המשרד") באופן מאומץ להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, במטרה להבטיח את יישומו של החוק בצורה מלאה ככל הניתן, וכן לעמוד בלוחות הזמנים להשלמת מטלה זו כפי שנקבעו בסעיף 247 לחוק.
על אף האמור, עקב היקפו הרחב של החוק המחזיק 253 סעיפים, וריבוי חקיקת המשנה שנקבעה בו, לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום מלוא חקיקת המשנה לפי החוק עד לתום שנתיים מיום התחילה, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק (תיקון מס' 4), באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד ליום 31 בדצמבר 2019.
כתוצאה מהבחירות לכנסת ה-21, ובעקבותיהן הבחירות החוזרות לכנסת ה-22, לא עלה בידי המשרד להשלים את אישור קבצי חקיקת המשנה מכוחו של החוק, גם בתקופת ההארכה שאושרה כאמור, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק פעם נוספת (תיקון מס' 6) באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד ליום 31.12.20.
בהמשך, וכתוצאה ממערכת הבחירות הנוספת לכנסת ה-23 שהביאה לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת המשנה, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק פעם נוספת (תיקון מס' 7) באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד ליום 31.12.21.
גם במסגרת ארכה נוספת זו לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, הפעם כתוצאה ממערכת הבחירות לכנסת ה-24, והמועד שבו הוקמה הממשלה המכהנת, בחודש יוני 2021, אשר הביא לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת משנה.
כדי למנוע מצב של ריק סטטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, אשר לגביהם לא יעלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק, מוצע להאריך את תקופת תוקפם של צווי פיקוח, ככל שאלה לא ישונו או יבוטלו, או כל עוד לא ייכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם, בשנה נוספת עד ליום 31 בדצמבר 2022, במהלכה ישלים המשרד את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק.
יצוין כי טיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (מוסכים), התשפ"ב-2021, וטיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"ב-2021 הונחו לאחרונה על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת, לצורך אישורה אותן. כמו כן, בימים אלה פועל המשרד לצורך השלמת ההיוועצויות הנדרשות ביחס לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תנאים לרישוי מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים ולהסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות), התשפ"ב-2021, ותקנות רישוי שירותים ומרצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"ב-2021.
תקנות אלה צפויות להחליף את צווי הפיקוח הבאים; (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם-1980.
בנוסף, בימים אלה, פועל המשרד לצורך השלמת ההיוועצויות המחויבות בהתאם לחוק, ביחס לקבצי התקנות בנושא ייצור רכב וייצור מוצרי תעבורה - שעתידות להחליף את צווי הפיקוח הבאים;(1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו), התשכ"ז-1967; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם), התשמ"ג-1982.
עם השלמת הליכי ההיוועצות כאמור, יונחו גם קבצים אלה לאישור וועדת הכלכלה, במטרה להביא להשלמת חקיקת המשנה מכוחו של החוק, וביטול צווי הפיקוח כאמור.
ג. עיקרי החוק המוצע
עיקר 1:
סעיף 247 לחוק בנוסחו הנוכחי, עניינו שמירת תוקפם של צווי הפיקוח וכן הוראות נוהל שנקבעו מכוחם ופורסמו באתר האינטרנט של המשרד, עד להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק.
לאור האמור מוצע לתקן את הרישא לסעיף, כך שתוקפם של צווי הפיקוח והוראות הנוהל שנקבעו מכוחם יעמוד עד ליום 31 בדצמבר 2022 – הארכה של שנים עשר חודשים נוספים, במהלכם יתאפשר למשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה מכוחו של החוק.
(סעיף 1 לחוק המוצע)
ד. השפעת החוק המוצע על החוק הקיים
החוק יתוקן בהתאם לתיקון המוצע.
ה. השפעת החוק המוצע על תקציב המדינה, על תקנים במשרדי הממשלה ועל ההיבט המנהלי
עיקר השפעת הצעת החוק היא הארכת תוקפם של צווי הפיקוח וכן הוראות הנוהל שנקבעו מכוחם, החלים בתחום הרכב, כל עוד הם לא שונו, בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקף הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם. משכך, לא צפויה השפעה משמעותית על תקציב המדינה או על התקנים במשרדי הממשלה.
ו. להלן נוסח החוק המוצע:
תזכיר חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשפ"ב -2021
|
תיקון סעיף 247 |
1. |
בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016[1], בסעיף 247, במקום "כ"ז בטבת התשפ"ב (31 בדצמבר 2021)" יבוא "ז' בטבת התשפ"ג (31 בדצמבר 2022)". |
דברי הסבר
כללי
חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, התשע"ו-2016 (להלן - החוק) מסדיר את ענף הרכב בישראל על תחומיו השונים ובכלל זה: ייצור רכב; ייבוא רכב; סחר ברכב; ייצור, ייבוא וסחר במוצרי תעבורה; מתן שירותי תחזוקה לרכב; ושמאות רכב. מטרת החוק היא הסדרת השירותים בענף הרכב, תוך הבטחת רמה מקצועית הולמת של נותני השירותים, שמירה על בטיחות הרכב, הגנה על שלום הציבור ובטיחותו, מתן שירות סדיר וזמין למקבלי השירות, קיומם של תנאים הולמים במקומות מתן השירותים וקידומה של התחרות בענף הרכב והגנת הצרכן.
סעיף 1
טרם חקיקת החוק הוסדר ענף הרכב באמצעות חמישה צווי פיקוח שהוצאו מכוח חוק הפיקוח על מצרכים ושירותים, התשי"ח-1957 (להלן - צווי הפיקוח).
סעיף 247 לחוק שעניינו שמירת תוקף, נועד לשמור את תוקפם של צווי הפיקוח ושל הוראות נוהל שנקבעו מכוחם ופורסמו באתר האינטרנט של המשרד (להלן - הנהלים), עד להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק. בתחילה קבע נוסחו של סעיף 247 לחוק כי תוקפם של צווי הפיקוח והנהלים יישמר כל עוד לא שונו או בוטלו לפי דין או כל עוד לא נכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי חוק זה בעניינים המוסדרים בהם או עד תום שנתיים מיום התחילה, לפי המוקדם מבניהם.
החוק נכנס לתוקפו, ביום ט"ז בתשרי התשע"ז (18 באוקטובר 2016). מאז שנכנס החוק לתוקף פעל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים (להלן - המשרד) באופן מאומץ להשלמת פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, במטרה להבטיח את יישומו של החוק בצורה מלאה ככל הניתן, וכן לעמוד במועד להשלמת מטלה זו כפי שנקבע בסעיף 247 לחוק כאמור.
על אף האמור, עקב היקפו הרחב של החוק הכולל 253 סעיפים, וריבוי הוראות ההסמכה לחקיקת משנה שנקבעו בו, לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום מלוא חקיקת המשנה לפי החוק עד לתום שנתיים מיום התחילה, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 4), התשע"ח-2018 באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד יום ג' בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2019).
עם זאת, בשל הבחירות לכנסת ה-21, ובעקבותיהן הבחירות החוזרות לכנסת ה-22, לא עלה בידי המשרד להשלים את שאר הליכי חקיקת המשנה הנדרשים מכוחו של החוק, גם בתקופת ההארכה שאושרה בתיקון מס' 4 האמור ולכן תוקן סעיף 247 לחוק בחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תיקון מס' 6), התש"ף-2020 באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד יום ט"ז בטבת התש"ף (31 בדצמבר 2020).
בהמשך, וכתוצאה ממערכת הבחירות הנוספת לכנסת ה-23 שהביאה לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת המשנה, ולכן תוקן סעיף 247 לחוק פעם נוספת (תיקון מס' 7) באופן שהאריך את תוקפם של צווי הפיקוח עד ליום 31.12.21.
גם במסגרת ארכה נוספת זו לא עלה בידי המשרד להשלים את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק, הפעם כתוצאה ממערכת הבחירות לכנסת ה-24, והמועד שבו הוקמה הממשלה המכהנת, בחודש אפריל 2021, אשר הביא לעיכוב נוסף בהשלמת הליכי ההיוועצויות הנדרשות לצורך אישור חקיקת משנה.
כדי למנוע מצב של ריק סטטוטורי ביחס לאותם תחומי פעילות בתחום הרכב, אשר לגביהם לא יעלה בידי המשרד לפרסם את חקיקת המשנה לפי החוק, מוצע להאריך את תקופת תוקפם של צווי פיקוח, ככל שאלה לא ישונו או יבוטלו, או כל עוד לא ייכנסו לתוקפן הוראות במקומם לפי החוק בעניינים המוסדרים בהם, בשנה נוספת עד ליום 31 בדצמבר 2022, במהלכה ישלים המשרד את פרסום חקיקת המשנה לפי החוק.
יצוין כי טיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (מוסכים), התשפ"ב-2021, וטיוטת תקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (שמאות רכב – חשש לניגוד עניינים, כללי אתיקה מקצועית ואגרות), התשפ"ב-2021 הונחו לאחרונה על שולחנה של ועדת הכלכלה של הכנסת, לצורך אישורה אותן. כמו כן, בימים אלה פועל המשרד לצורך השלמת ההיוועצויות הנדרשות ביחס לתקנות רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב (תנאים לרישוי מוסכים ומנהלים מקצועיים של מוסכים ולהסמכת בוחנים בבחינות לרישוי של מנהלים מקצועיים והוראות שונות), התשפ"ב-2021, ותקנות רישוי שירותים ומרצועות בענף הרכב (רישוי עיסוק בשמאות רכב), התשפ"ב-2021.
תקנות אלה צפויות להחליף את צווי הפיקוח הבאים; (1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (מוסכים ומפעלים לכלי רכב), התש"ל-1970; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (שמאי רכב), התש"ם-1980.
בנוסף, בימים אלה, פועל המשרד לצורך השלמת ההיוועצויות המחויבות בהתאם לחוק, ביחס לקבצי התקנות בנושא ייצור רכב וייצור מוצרי תעבורה - שעתידות להחליף את צווי הפיקוח הבאים;(1) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור רכב והרכבתו), התשכ"ז-1967; (2) צו הפיקוח על מצרכים ושירותים (ייצור מוצרי תעבורה והסחר בהם), התשמ"ג-1982.
עם השלמת הליכי ההיוועצות כאמור, יונחו גם קבצים אלה לאישור וועדת הכלכלה, במטרה להביא להשלמת חקיקת המשנה מכוחו של החוק, וביטול צווי הפיקוח כאמור.