חוק נתוני אשראי (תיקונים שונים), התשפ"ב- 2021.
חוק נתוני אשראי, התשע"ו - 2016 שם לו למטרה לקבוע הסדר כולל לשיתוף בנתוני אשראי, ובו הוראות לעניין איסוף נתוני אשראי ממקורות המידע הקבועים בחוק, שמירתם במאגר מידע מרכזי המופעל בידי בנק ישראל ומסירת נתוני אשראי ממנו ללשכות אשראי לשם עיבודם והעברתם, בין השאר לנותני אשראי, תוך שמירה על עניינם של הלקוחות ועל פרטיות הלקוחות שהנתונים מתייחסים אליהם ומניעת פגיעה בהם במידה העולה על הנדרש, והכל למען המטרות הקבועות בחוק - הגברת התחרות בשוק האשראי הקמעונאי, הרחבת הנגישות לאשראי, צמצום ההפליה במתן אשראי והפערים הכלכליים, ויצירת בסיס מידע לא מזוהה שישמש את בנק ישראל לשם ביצוע תפקידיו.
החוק נכנס לתוקף ביום 12.4.2019, ומתוקף החוק, הקים בנק ישראל מערכת נתוני אשראי שעלתה לאוויר במועד האמור, אשר, בין היתר, אוספת נתונים ממקורות מידע המספקים אשראי ומרשויות ציבוריות, לגבי התחייבויות האשראי של יחידים, אזרחי ותושבי ישראל, וכן לגבי אופן הפירעון של התחייבויות אלה, ומספקת מידע אודות לקוחות לנותני אשראי, בהתאם להוראות החוק, על מנת לשכלל את שוק האשראי בישראל. מאז החל שיתוף המידע בהתאם להוראות החוק הצטברו מספר נושאים המצריכים את תיקון החוק, על מנת להבטיח המשך פעילות יעילה של המערכת, לטובת הלקוחות ונותני האשראי, להגביר את התחרות בשוק האשראי ואת השימוש במערכת, לסייע לקידום מטרות החוק ולוודא המשך פיקוח יעיל ואפקטיבי לפי החוק. החוק המוצע נועד להסדיר הוראות שונות לשם כך, ובין היתר לקבוע הוראות שיסדירו את אופן עבודת המאגר, לרבות מתן הוראות לעניין תיקון פגמים, לקבוע הוראות שירחיבו את השימושים במידע לא מזוהה המתקבל מאת המאגר, כדי לאפשר את שכלול שוק האשראי בישראל, ועוד הוראות שונות הנצרכות לאור הפקת לקחים מפעילות המאגר בשנתיים האחרונות.
יתוקנו סעיפים שונים בחוק וכן יתווספו אליו סעיפים שונים.
במסגרת התיקון מוצע להוסיף אגרות בעד הגשת בקשה לרישיון שירות נתוני אשראי ושירות מידע על עוסקים וכן בעד בקשת רישום למיופה כוח בתמורה וכן אגרה שנתית שתוטל על מיופה כוח בתמורה. אגרות אלה ישולמו לבנק ישראל.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים
תזכיר חוק נתוני אשראי (תיקונים שונים), התשפ"ב -2021
|
|
|
בחוק נתוני אשראי, התשע"ו-2016-[1] |
|||||
|
תיקון סעיף 7 |
1. |
בסעיף 7 לחוק העיקרי, במקום סעיף (ב)(2) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
(ב)(2) "הוא או בעל עניין בו אינו בעל שליטה בנותן אשראי או במיופה כוח בתמורה ואינו נשלט בידי נותן אשראי או מיופה כוח כאמור או בידי בעל שליטה בנותן אשראי או במיופה כוח כאמור וכן לגבי בעל עניין במבקש – הוא אינו נותן אשראי ואינו בעל עניין בנותן אשראי; |
||||
|
תיקון סעיף 11 |
2. |
בסעיף 11 לחוק העיקרי, במקום סעיף (א)(6) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
(א)(6) " לשכת האשראי החליטה על פירוקה מרצון או שהחלו לגביה הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי או שבית המשפט מינה לה כונס נכסים או ציווה על פירוקה;". |
||||
|
תיקון סעיף 19 |
3. |
בסעיף 19 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
|
(1) במקום סעיף קטן (א)(1) יבוא "הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי כהגדרתו בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018";. |
||||
|
|
|
|
(2) סעיף קטן (א)(4) ימחק; |
||||
|
|
|
|
(3) סעיף קטן (ב)(2) – ימחק; |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ד)- |
||||
|
|
|
|
|
(א) בפסקה (1) אחרי המילים "מקור מוסמך" יבוא "המפוקח על פי דין לעניין מתן האשראי"; |
|||
|
|
|
|
|
(ב) בפסקה (2) אחרי המילים "מקורות מידע נוספים," יבוא " לרבות מקור מוסמך שאינו מפוקח על פי דין לעניין מתן האשראי,"; |
|||
|
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקה (2) יבוא - |
|||
|
|
|
|
|
"(3) הממונה רשאי לקבוע תנאים להעברת נתוני אשראי כאמור בסעיף זה ככל שהם נדרשים לשם הבטחת מהימנות המידע במאגר, אבטחת המידע במאגר ושמירה על פרטיות הלקוח ורשאי הוא לקבוע הוראות כאמור ביחס למקור מוסמך או למקור מידע מסוים.". |
|||
|
תיקון סעיף 22 |
4. |
בסעיף 22 לחוק העיקרי- |
|||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב) במקום "ישמור" יבוא "ימסור" ואחרי המילים "מועד הגשת הבקשה" יבוא "ובחלוף שנה ממועד הגשת הבקשה, לא ישמור עוד נתוני אשראי שיעברו למאגר"; |
||||
|
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ג) אחרי המילים "מבקשה לאי הכללת נתונים" יבוא "בטרם חלפה שנה מיום הגשת הבקשה לאי הכללת נתונים, בנק ישראל ישוב וימסור את נתוני האשראי לגביו, לרבות נתוני האשראי שנשמרו במאגר עד למועד הגשת הבקשה לאי הכללת נתונים; ביקש הלקוח כאמור בחלוף שנה מיום הגשת הבקשה לאי הכללת נתונים,"; |
||||
|
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ד) אחרי המילים "לגבי הלקוח" יבוא "או שלא ניתן למסור אותם"; |
||||
|
|
|
|
(4) בסעיף קטן (ה) במקום המילים "המעידים באופן מובהק" יבוא "שיכולים להעיד". |
||||
|
תיקון סעיף 23 |
5. |
בסעיף 23(ב) לחוק העיקרי אחרי המילים "לאחד מאלה" יבוא "ובלבד שבקשתם הוגשה באופן אשר קבע הממונה"; |
|||||
|
תיקון סעיף 25 |
6. |
אחרי סעיף 25(ב) לחוק העיקרי יבוא- |
|||||
|
|
|
|
" (ג) על אף האמור בסעיף קטן (א) משתמש בנתוני אשראי רשאי לעשות שימוש בנתוני אשראי של לקוח אשר נמסרו לו על ידי לשכת אשראי בדוח אשראי לצרכי פיתוח ותיקוף מודלים עבור כלל לקוחותיו ובלבד שהמידע אודות הלקוח הפך להיות לא מזוהה, ושניתנה לכך הסכמתו המפורשת של הלקוח לעניין שימוש זה. |
||||
|
|
|
|
(ד) הממונה רשאי לקבוע הוראות לגבי אופן הפיכת המידע ללא מזוהה ולגבי אופן קבלת הסכמת הלקוח לפי סעיף קטן (ג) ולגבי אופן השימוש בנתונים כאמור." |
||||
|
תיקון סעיף 26 |
7. |
בסעיף 26(א)(4) לחוק העיקרי המילים "הסכמת הלקוח כאמור תינתן רק לגבי עסקת אשראי מסוימת" ימחקו. |
|||||
|
תיקון סעיף 33 |
8. |
במקום האמור בסעיף 33 לחוק העיקרי יבוא- |
|||||
|
|
|
בקשת נותן אשראי לקבל חיווי אשראי מלשכת האשראי |
33. |
(א) נותן אשראי רשאי לבקש מלשכת אשראי לקבל חיווי לגבי הערכת הסיכוי כי הלקוח יעמוד בפירעון התשלומים בהם הוא התחייב לשם התקשרות בעסקת אשראי עם אותו לקוח או לשם הבטחת קיום תנאי העסקה, ובלבד שיידע את הלקוח מראש ובאופן מפורש על כוונתו לקבל חיווי כאמור ועל כך שלשם קבלת החיווי לשכת האשראי תגיש לבנק ישראל בקשה לקבלת נתוני האשראי לגביו הכלולים במאגר, והכול בדרך שקבע הנגיד באישור הוועדה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א) השר, בהתייעצות עם הנגיד, רשאי לקבוע נסיבות ותנאים בהם נותן אשראי יהיה רשאי לבקש חיווי אשראי גם לגבי מי שהוא אינו הלקוח לו ניתן האשראי על ידו ובלבד שהדבר נדרש לצורך מתן האשראי." |
|
|
תיקון סעיף 34 |
9. |
בסעיף 34 לחוק העיקרי, במקום האמור בו יבוא- |
|||||
|
|
|
בקשת לשכת אשראי לקבל נתוני אשראי מהמאגר לשם מתן חיווי אשראי |
34. |
הוגשה ללשכת אשראי בקשה על ידי נותן אשראי לקבל חיווי אשראי לגבי לקוח והתקיימו התנאים להעברת חיווי האשראי לנותן האשראי לפי סעיף 33, רשאית הלשכה, לבקש מבנק ישראל לקבל נתוני אשראי לגבי אותו לקוח, הכלולים במאגר, לשם מתן חיווי האשראי." |
|||
|
תיקון סעיף 35 |
10. |
בסעיף 35 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) במקום המילים "מעידים באופן מובהק" יבוא "יכולים להעיד" ובמקום "שיש בהן כדי להעיד באופן מובהק" יבוא "שיכולות להעיד". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ב) במקום המילים "המעידים באופן מובהק" יבוא "שיכולות להעיד". |
|||||
|
תיקון סעיף 38 |
11. |
בסעיף 38(2) במקום המילים "המעידים באופן מובהק" יבוא "שיכולים להעיד". |
|||||
|
תיקון סעיף 45 |
12. |
בסעיף 45 לחוק העיקרי, במקום האמור בסעיף קטן (א) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
(א) בנק ישראל רשאי לתת ללשכת אשראי גישה למידע לא מזוהה הכלול במאגר, הדרוש לה לשם מתן חיווי אשראי, לשם מתן שירותים המתבססים על נתוני אשראי, לרבות באמצעות פיתוח מודל סטטיסטי וכן לשם מתן שירותים אשר הותרו ללשכה לפי סעיף 12(ב); גישה כאמור תינתן לגבי מידע לא מזוהה שמועד הכללתו במאגר חל בחמש השנים שקדמו למועד שבו ניתנה הגישה אליו." |
||||
|
תיקון סעיף 50 |
13. |
בסעיף 50 לחוק העיקרי, בכל מקום שכתוב "הנגיד" או "לנגיד" יבוא "הממונה" או "לממונה" בהתאמה; |
|||||
|
תיקון סעיף 53 |
14. |
בסעיף 53 לחוק העיקרי, האמור בו יסומן ב-"(א)" ולאחריו יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), משתמש בנתוני אשראי, אשר עשה שימוש בנתוני אשראי הלא מזוהים של לקוח לצרכי פיתוח ותיקוף מודלים עבור כלל לקוחותיו, כאמור בסעיף 25(ג), רשאי לשמור את המידע בו הוא עשה שימוש כאמור לתקופה הנדרשת ובלבד שזו לא תעלה על ארבע שנים; . ". |
||||
|
תיקון סעיף 56 |
15. |
בסעיף 56 לחוק העיקרי, במקום האמור בסעיף קטן (ג) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(ג) פנה בנק ישראל אל מקור המידע כאמור בסעיף קטן (ב), יערוך מקור המידע בירור בעניין ויעביר למנהל המאגר את תוצאות הבירור; העלה הבירור כי יש צורך בהשלמת המידע או בתיקונו – יעביר מקור המידע לבנק ישראל גם את המידע המעודכן, והכל, לרבות הליך הבירור, בהקדם האפשרי ולכל המאוחר בתוך ארבעה עשר ימים, אלא אם כן קבע הממונה תקופה אחרת, והכול באופן שהורה הממונה.". |
||||
|
תיקון סעיף 58 |
16. |
אחרי סעיף 58(ב) לחוק העיקרי יבוא- : |
|||||
|
|
|
|
" (ג) על אף האמור בסעיפים קטנים (א) ו-(ב), הממונה רשאי לגלות ידיעה או להראות מסמך אם יראה צורך בכך לצורכי הליך פלילי, או במקרה בו קיים לדעת הממונה חשש לחיי אדם;." |
||||
|
תיקון כותרת פרק י"ב והוספת סימנים |
17. |
בכותרת פרק י"ב בסופה יבוא "ובקרה" ואחריה יבוא "סימן א': פיקוח". |
|||||
|
תיקון סעיף 83 |
18. |
בסעיף 83 לחוק העיקרי, לפני ההגדרה "נתוני מערכת" יבוא - |
|||||
|
|
|
|
""גוף מפוקח"- לשכת אשראי, לשכת מידע על עוסקים, מקור מידע המעביר מידע למאגר, משתמש בנתוני אשראי או מיופה כוח בתמורה." |
||||
|
תיקון סעיף 84 |
19. |
בסעיף 84 לחוק העיקרי הסיפא המתחילה במילים "הודעה על מינוי מפקח" ועד המילים "שינויים שנעשו" תימחק. |
|||||
|
תיקון סעיף 85 |
20. |
בסעיף 85 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) ברישא של הסעיף, אחרי המילה "רשאי" יבוא "הממונה או"; |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (4) בסופו יבוא "ובמקרים חריגים שייקבעו על ידי הממונה ,כאשר קיים חשש של ממש לפגיעה בפרטיות לקוחות או באבטחת המידע, לבצע בדיקות גם במערכות המחשב של גוף מפוקח שאינו לשכת אשראי או לשכת מידע על עוסקים, במטרה לפקח על עמידתו בהוראות לפי החוק הנוגעות לפרטיות הלקוחות או לאבטחת מידע." |
|||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (5) ההגדרה של "גוף מפוקח" תימחק. |
|||||
|
תיקון סעיף 86 |
21. |
בסעיף 86 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בכותרת הסעיף, במקום "לשכת אשראי או לשכת מידע על עוסקים" יבוא "גוף מפוקח"; |
|||||
|
|
|
(2) ברישא של הסעיף, לאחר המילים "או לשכת מידע על עוסקים" יבוא "או בהתאם לסעיף 85(4) סיפא"; |
|||||
|
|
|
(3) בסעיפים קטנים (1) עד (3) במקום המילים "לשכת אשראי או לשכת מידע על עוסקים" יבוא "גוף מפוקח". |
|||||
|
תיקון סעיף 87 |
22. |
בסעיף 87 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) כותרת הסעיף תתוקן ובמקום האמור בה יבוא "מחיקת מידע מדגמי"; |
|||||
|
|
|
(2) סעיף קטן (א)- ימחק; |
|||||
|
|
|
(3) בסעיף קטן (ב) במקום הסיפא החל מהמילים "לאחר סיום הליכי הפיקוח" יבוא "כאשר אינו נדרש עוד באופן סביר להמשך הליכי הפיקוח ולכל היותר בתוך שלוש שנים ממועד מסירותו או איסופו, אלא אם כן המידע נדרש לצורך הליכים לפי פרקים י"ג וי"ד.". |
|||||
|
הוספת סעיפים 87א עד 88ג |
23. |
אחרי סעיף 87 יבוא- |
|||||
|
|
|
"הסתייעות בבודק חיצוני, סמכויותיו וחובותיו |
87א. |
(א) לשם ביצוע הפיקוח והבקרה לפי חוק זה, לרבות בהתאם להוראות סעיף 85(3) ו-(4), רשאי הממונה להסתייע בבודק, גם אם אינו עובד בנק ישראל (בחוק זה – בודק חיצוני), שיערוך בדיקות בהתאם למתווה שיקבע הממונה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בודק חיצוני יפעל מטעם הממונה, בהתאם להנחייתו ולהוראותיו ותחת פיקוחו, לרבות באמצעות נוכחות של מפקח מעת לעת בזמן פעילותו של הבודק החיצוני. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בודק חיצוני לא יפעיל סמכות הכרוכה בהפעלה של שיקול הדעת שניתן לממונה לפי דין. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הרואה את עצמו נפגע מבדיקה שערך בודק חיצוני או מכל פעולה אחרת שלו, רשאי לפנות לממונה בכתב עם פירוט טענותיו. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) הממונה רשאי, לרבות בשל טענה אשר הוגשה לו בהתאם להוראות סעיף קטן (ד) או מיוזמתו, לתת לבודק חיצוני הוראות בעניין עריכת בדיקות, לעיין מחדש בממצאי הבדיקות, לערוך בדיקות נוספות בעצמו, למנות בודק חיצוני אחר, או לפעול בכל דרך אחרת שימצא לנכון. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) דינו של בודק חיצוני בפעילותו לפי סעיף זה כדין עובד ציבור לעניין ההוראות הנוגעות לעובדי הציבור בחוק העונשין, התשל"ז-1977. |
|
|
|
|
אישור לשמש בודק חיצוני, התלייתו וביטולו |
87ב. |
(א) הממונה רשאי לתת אישור לשמש בודק חיצוני למי שמתקיימים בו כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוא תושב ישראל שמלאו לו 25 שנים או תאגיד שהתאגד ונרשם בישראל, ובלבד שאין הגבלה על אחריות בעלי המניות או השותפים בתאגיד; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוא לא הורשע בעבירה פלילית שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי לקבל אישור לשמש בודק חיצוני, ולא הוגשו נגדו כתב אישום בשל חשד לביצוע עבירות כאמור, ואם הוא תאגיד – התאגיד וכן נושא משרה או בעל שליטה בו, וכל עובד שיבצע בדיקות מטעם התאגיד, לא הורשעו בעבירה כאמור ולא הוגשו נגדם כתב אישום בשל חשד לביצוע עבירות כאמור; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) הוא, ואם הוא תאגיד – התאגיד וכן נושא משרה או בעל שליטה בו, וכל עובד שיבצע בדיקות מטעם התאגיד, לא עלולים להימצא, במישרין או בעקיפין, במצב של ניגוד עניינים בין מילוי תפקידם לפי סעיף זה לבין עניין אישי אחר או תפקיד אחר; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(4) הוא עומד בתנאי כשירות נוספים כפי שהורה הממונה, לרבות השכלה, ניסיון מקצועי והכשרה של בודקים חיצוניים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(5) לעניין הסמכויות לפי סעיפים 85(4) ו-86 – הוא מיומן לביצוע פעולות של חדירה לחומר מחשב והפקת פלט תוך חדירה כאמור. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) בודק חיצוני שחדל להתקיים בו תנאי מהתנאים המנויים בסעיף קטן (א) או שמתקיימת לגביו עילה המונעת ממנו לשמש בודק חיצוני יודיע על כך מיד לממונה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) הממונה רשאי, מיוזמתו או על פי תלונה שהוגשה לו, לבטל אישור לשמש בודק חיצוני או להתלותו לתקופה שיקבע, לאחר שנתן לבודק החיצוני הזדמנות לטעון את טענותיו, אם מצא כי האישור ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי, כי תנאי מהתנאים המנויים בסעיף קטן (א) הופר או חדל להתקיים או שקיימות נסיבות אחרות שבשלהן אין הוא ראוי או מתאים לשמש בודק חיצוני. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הממונה יפרסם באתר האינטרנט של בנק ישראל את הדרכים הייעודיות לפנייה לממונה לצורך בירור תלונות על בודקים חיצוניים. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ה) הממונה יעדכן גוף מפוקח בנוגע לבודק החיצוני אשר יבצע את פעילות הפיקוח והבקרה, ככל שדבר ניתן בנסיבות העניין |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ו) מבלי לגרוע מהוראות סעיף קטן (ב), הממונה רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע סעיף זה, לרבות לעניין – |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נסיבות שבהן יראו בודק חיצוני כנמצא במצב של ניגוד עניינים; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הגבלות שיחולו על בודק חיצוני לאחר שסיים לשמש ככזה. |
|
|
|
דרישת מידע על ידי בודק חיצוני |
87ג. |
(א) בודק חיצוני רשאי לדרוש מגוף מפוקח ומכל אחד מהגורמים שלהלן, למסור לו כל מידע או מסמך, לרבות פלט כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995, הנוגעים לענייני הגוף המפוקח, ככל שהם נמצאים בידו, הכול כפי שיפרט בדרישה ובמועד שפורט בה: |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נושאי המשרה בגוף המפוקח; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) עובדי הגוף המפוקח; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(3) גורמים נוספים שקבע הממונה, שיש להם זיקה לפעילות הגוף המפוקח. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) היה לממונה יסוד סביר להניח כי גוף מפוקח הפר הוראה מההוראות לפי חוק זה, רשאי הוא להורות לבודק החיצוני לדרוש מידע ומסמכים כאמור בסעיף קטן (א) גם ממי שהיה בארבע השנים שקדמו למועד הדרישה, אחד מהמנויים בפסקאות (1) עד (3) של אותו סעיף קטן. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ג) בודק חיצוני וכל עובד מטעמו ישמרו בסוד כל מידע שהגיע אליהם עקב או תוך כדי מילוי תפקידם, לא יעשו בו כל שימוש ולא יגלו אותו לאחר, אלא ככל הנחוץ לשם מילוי תפקידם. |
|
|
|
|
|
|
|
|
(ד) הממונה רשאי לקבוע הוראות לעניין ביצוע סעיף זה, ובכלל זה לעניין דרך שמירת מידע ומסמכים על ידי בודק חיצוני ותקופות שמירתם." |
|
|
תיקון סעיף 88 |
24. |
בסעיף 88 לחוק העיקרי אחרי המילה "מפקח" יבוא "או בודק חיצוני". |
|||||
|
הוספת סעיף 88א ו88ב |
25. |
אחרי סעיף 88 תתווסף הכותרת "סימן ב': הודעות על פגמים ונקיטת אמצעים למניעת פגיעה" וכן יתווספו הסעיפים הבאים: |
|||||
|
|
|
"הודעה על פגמים |
88א. |
(א) סבר הממונה כי לשכת נתוני אשראי, לשכת מידע על עוסקים, מיופה כוח בתמורה, מקור מידע או נותן אשראי עשה בעסקיו בדרך הסותרת הוראות חוק זה או העלולה לפגוע בלקוח (בסעיף זה ובסעיף 88ב – המפר), ישלח לו הודעה בכתב ובה יפרט את הפגמים, ידרוש את תיקונם או מניעת פגיעתם בהוראות החוק בתוך תקופה שיקבע בהודעה, וייתן לו הזדמנות להגיש בתוך אותה תקופה, או בתוך תקופה קצרה מזו, כפי שיקבע בהודעה, את הערותיו או השגותיו לגבי הפגמים או הדרישות לתיקונם. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) הגיש המפר הערות והשגות כאמור בסעיף קטן (א), יחליט בהן הממונה סמוך ככל האפשר לאחר שקיבל אותן ויודיע על החלטתו למפר, ואם דרש את תיקונם של הפגמים או מניעת פגיעתם – יקבע בהחלטתו את התקופה שבה על המפר לעשות כאמור. |
|
|
|
|
אמצעים למניעת פגיעה |
88ב. |
(א) סבר הממונה, לאחר תום התקופה שקבע בהודעתו לפי סעיף 88א, כי המפר לא תיקן את הפגמים שעליהם הודיע לו לפי הסעיף האמור, או לא מנע את פגיעתם, או היה סבור, לאחר שנתן למפר הזדמנות להשמיע או להגיש את הערותיו והשגותיו, שיש צורך לנקוט אמצעים כדי למנוע מהמפר להפר את הוראות החוק או לפגוע בלקוחותיו, רשאי הוא להורות למפר או לכל אדם אחר הנוגע לעניין שיימנע מסוגי פעולות שפורטו באותה הוראה ובכלל זה- |
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) הוראה לנותן אשראי שיימנע מהגשת בקשה ללשכת אשראי לקבלת נתוני אשראי מהמאגר או חיווי אשראי; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2) הוראה ללשכת אשראי שתימנע ממסירת נתוני אשראי, חיווי אשראי או דוח ריכוז נתונים רגיל לאדם מסוים. |
|
|
|
|
|
|
|
(ב) היה הממונה סבור שנסיבות הענין וטובת הציבור מחייבות עשיית פעולה לפי סעיף קטן (א) ללא דיחוי, רשאי הוא לתת הוראה בהתאם לסעיף קטן (א) בלי שנתן הזדמנות למפר להגיש הערותיו או השגותיו או להשמיע טענותיו; ובלבד שישמע את המפר סמוך ככל האפשר לאחר שפעל לפי סעיף קטן (א)." |
|
|
תיקון סעיף 89 |
26. |
בסעיף 89 לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בסעיף קטן (ב)(1) אחרי המילים "שקיבל מהמאגר" יבוא "או בחיווי אשראי" ובמקום "25" יבוא "25(א)". |
|||||
|
|
|
(2) בסעיף קטן (ג), אחרי פסקת משנה (6) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(7) בודק חיצוני שגילה מידע שהגיע אליו עקב או תוך כדי מילוי תפקידם או עשה בו שימוש, בניגוד להוראות סעיף 87ג(ג)." |
||||
|
תיקון סעיף 91 |
27. |
בסעיף 91 לחוק העיקרי, אחרי פסקת משנה (2) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(3) לעניין נותן אשראי בסיכון נמוך כהגדרתו בסעיף 26(א)(3) - 5,000 שקלים חדשים; הטלת עיצום כספי כאמור תיעשה בהפרות לפי סעיפים 92(ב)(27) ו-(28) בלבד. |
||||
|
|
|
|
(4) לעניין נותן אשראי שאינו מנוי בפסקאות (1) או (3) – 100,000 שקלים חדשים; הטלת עיצום כספי כאמור תיעשה בהפרות לפי סעיפים 92(ב)(27) ו-(28) בלבד." |
||||
|
תיקון סעיף 92 |
28. |
בסעיף 92(ב) לחוק העיקרי - |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (7) במקום המילים "סעיף 19(ד)" יבוא "סעיף 19(ד)(1) או מקור מידע שהעביר מידע למאגר שלא בהתאם להוראות פי סעיף 19(ד)(2)". |
|||||
|
|
|
(2) בפסקה (9) לאחר המילים "שקיבל מהמאגר" יבוא "או בחיווי אשראי" ובסיפא במקום "25" יבוא "25(א)". |
|||||
|
|
|
(3) אחרי פסקה (9) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(9א) מי שעשה שימוש בנתוני אשראי של לקוח שקיבל מהמאגר לצורך פיתוח ותיקוף מודלים ללא הסכמתו המפורשת של הלקוח לעניין זה או שלא באופן שהורה הממונה בניגוד להוראות סעיפים 25(ג) או (ד); |
||||
|
|
|
|
(9ב) נותן אשראי אשר ביקש מלשכת אשראי לקבל דוח אשראי לגבי לקוח ובו נתוני אשראי לגבי אותו לקוח הכלולים במאגר, שלא לשם התקשרות בעסקת אשראי או הבטחת קיום תנאי העסקה או מבלי שהתקיימו התנאים להעברת נתונים לשם עריכת דוח אשראי, בניגוד להוראות סעיף 27;"; |
||||
|
|
|
(4) אחרי פסקה (12) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(12א) נותן אשראי שביקש מלשכת אשראי חיווי אשראי, שלא לשם התקשרות בעסקת אשראי עם אותו לקוח או שלא לשם הבטחת קיום תנאי עסקה, או שבלא שיידע את הלקוח בדרך שקבע הנגיד, והכל בניגוד להוראות סעיף 33(א); |
||||
|
|
|
|
(12ב) נותן אשראי שביקש מלשכת אשראי חיווי אשראי לגבי מי שהוא אינו הלקוח לו ניתן האשראי על ידו, שלא בהתאם לנסיבות ולתנאים שנקבעו לפי הוראות סעיף 33(ב); |
||||
|
|
|
|
(12ג) לשכת אשראי שביקשה מבנק ישראל נתוני אשראי לשם מתן חיווי אשראי, מבלי שהתקיימו בבקשה התנאים להעברת נתונים לשם מתן חיווי אשראי, בניגוד להוראות סעיף 34;"; |
||||
|
|
|
(5) בפסקה (16) במקום "הנגיד" יבוא "הממונה" ולאחריה יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(16א) לשכת אשראי שהביאה בחשבון, לעניין המודל הסטטיסטי שלה, לעניין חיווי אשראי על לקוח ולעניין דירוג אשראי שלו נתונים בדבר מינו, גילו, נטייתו המינית, גזעו, דתו, ארץ מוצאו, לאומיותו, מקום מגוריו, ומצבו המשפחתי או הבריאותי, בניגוד להוראות סעיף 51; |
||||
|
|
|
|
16(ב) לשכת מידע על עוסקים שהביאה בחשבון לעניין דירוג אשראי של עוסק נתונים בדבר מינו, גילו, נטייתו המינית, גזעו, דתו, ארץ מוצאו, לאומיותו, מקום מגוריו, ומצבו המשפחתי או הבריאותי, בניגוד להוראות סעיף 63;"; |
||||
|
|
|
(6) אחרי פסקה (26) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(27) לשכת אשראי, לשכת מידע על עוסקים, מיופה כוח בתמורה, מקור מידע או נותן אשראי שלא תיקן פגם או לא מנע את פגיעתם, בהתאם להוראות הממונה שניתנו לפי סעיף 88א; |
||||
|
|
|
|
(28) נותן אשראי שהגיש בקשה ללשכת אשראי לקבלת נתוני אשראי מהמאגר או חיווי אשראי כאמור בניגוד להוראה שנתן לו הממונה לפי הוראות סעיף 88ב; |
||||
|
|
|
|
(29) לשכת אשראי שמסרה נתוני אשראי, חיווי אשראי או דוח ריכוז נתונים רגיל בניגוד להוראה שנתן לה הממונה לפי הוראות סעיף 88ב.". |
||||
|
תיקון סעיף 116 |
29. |
(א) בסעיף 116 לחוק העיקרי, בסעיף קטן (א) - |
|||||
|
|
|
(1) בפסקה (2) במקום האמור בו יבוא "אגרה בעד הגשת בקשה לרישיון שירות נתוני אשראי ושירות מידע על עוסקים; |
|||||
|
|
|
(2) אחרי פסקה (3) יבוא- |
|||||
|
|
|
|
"(4) אגרה בעד בקשת רישום למיופה כוח בתמורה וכן אגרה שנתית שתוטל על מיופה כוח בתמורה.". |
||||
דברי הסבר
חוק נתוני אשראי, התשע"ו - 2016 (להלן – החוק העיקרי) שם לו למטרה לקבוע הסדר כולל לשיתוף בנתוני אשראי, ובו הוראות לעניין איסוף נתוני אשראי ממקורות המידע הקבועים בחוק, שמירתם במאגר מידע מרכזי המופעל בידי בנק ישראל ומסירת נתוני אשראי ממנו ללשכות אשראי לשם עיבודם והעברתם, בין השאר לנותני אשראי, תוך שמירה על עניינם של הלקוחות ועל פרטיות הלקוחות שהנתונים מתייחסים אליהם ומניעת פגיעה בה במידה העולה על הנדרש, והכל למען המטרות הקבועות בחוק - הגברת התחרות בשוק האשראי הקמעונאי, הרחבת הנגישות לאשראי, צמצום ההפליה במתן אשראי והפערים הכלכליים, ויצירת בסיס מידע לא מזוהה שישמש את בנק ישראל לשם ביצוע תפקידיו.
החוק נכנס לתוקף ביום 12.4.2019, ומתוקף החוק, הקים בנק ישראל מערכת נתוני אשראי שעלתה לאוויר במועד האמור, אשר, בין היתר, אוספת נתונים ממקורות מידע המספקים אשראי ומרשויות ציבוריות, לגבי התחייבויות האשראי של יחידים, אזרחי ותושבי ישראל, וכן לגבי אופן הפירעון של התחייבויות אלה, ומספקת מידע אודות לקוחות לנותני אשראי, בהתאם להוראות החוק, על מנת לשכלל את שוק האשראי בישראל. מאז החל שיתוף המידע בהתאם להוראות החוק הצטברו מספר נושאים המצריכים את תיקון החוק, על מנת להבטיח המשך פעילות יעילה של המערכת, לטובת הלקוחות. החוק המוצע נועד להסדיר הוראות שונות לשם כך, ובין היתר לקבוע הוראות שיסדירו את אופן עבודת המאגר, לרבות מתן הוראות לעניין תיקון פגמים, לקבוע הוראות שירחיבו את השימושים במידע לא מזוהה המתקבל מאת המאגר, כדי לאפשר את שכלול שוק האשראי בישראל, ועוד הוראות שונות הנצרכות לאור הפקת לקחים מפעילות המאגר בשנתיים האחרונות, הכל כמפורט להלן.
לסעיף 1 המוצע – סעיף 7 לחוק העיקרי קובע תנאי סף לקבלת רישיון להפעלת שירות נתוני אשראי. סעיף 7(ב)(2) קובע כי אחד מתנאי הסף הוא העדר זיקה (כפי שמפורטת בסעיף) למשתמש בנתוני אשראי וזאת כדי למנוע ניגודי עניינים בין לשכת אשראי לבין משתמש בנתוני אשראי. מוצע להרחיב את הזיקה כך שתחול ביחס לכל נותן אשראי ולא רק ביחס למשתמש בנתוני אשראי. הרחבה זו נדרשת כדי לשמור על הנייטרליות של לשכת האשראי וזאת כחלק מיצירת האמון של השחקנים האחרים בשירות שלשכת האשראי מספקת להם והצורך למנוע כניסה של הלשכה לפעילות שיכולה לשים אותה בעימות בין אינטרסים שונים. כמו כן, יש חשיבות לכך שליבת הפעילות של לשכת האשראי והמיקוד שלה יהיה במתן שירות נתוני אשראי. יש למנוע מצב שבו לשכת אשראי תמנף את פעילות שירות נתוני האשראי שלה כיתרון לפעילות אחרת שלה, של מתן אשראי, ותמקד את המאמצים והעיסוק שלה בכך. החוק רואה את לשכות האשראי כגורם בלעדי שרשאי להחצין את המידע שנאסף במאגר לנותני אשראי ועל כן יש חשיבות גדולה בשמירה על פעילותן התקינה.
לסעיף 2 המוצע- מוצע לתקן את סעיף 11 לחוק העיקרי ולהתאים את המונחים הקבועים בו למונחים המעודכנים, כפי שעוגנו בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח- 2018 (להלן- חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי), אשר נחקק ונכנס לתוקפו לאחר חקיקת חוק נתוני אשראי.
לסעיף 3 המוצע- מוצע לערוך בסעיף 19 לחוק העיקרי התאמות במונחים בהתאם לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. כמו כן, מוצע לקבוע כי בתי המשפט לא יימנו על מקורות המידע, ובהתאם לא יעבירו מידע למאגר נתוני האשראי. זאת, מאחר שהרלוונטיות של הנתונים אשר נקבע כי יועברו על ידי בתי המשפט לשאלת מוסר התשלומים של הלקוח היא מועטה. כמו כן, תיקון זה יתאים את הוראות החוק למציאות לפיה בתי המשפט אינם מעבירים את המידע.
עוד מוצע לקבוע במסגרת הסעיף כי רק מקור מוסמך, המפוקח על פי דין לעניין מתן האשראי, רשאי יהיה להעביר נתוני אשראי למאגר. ההוראה נקבעה על מנת להבטיח כי המידע הנמסר למאגר נמסר על ידי נותן אשראי שהתנהלותו מפוקחת על פי דין באמצעות רגולטור שיש בפעולות האסדרה והפיקוח הנערכות על ידיו כדי להגן על הלקוחות, לגביהם וביחס לשירות הניתן להם נמסר המידע. פיקוח כזה מאפשר לוודא גם כי המידע אשר נמסר על ידי גופים אלה למאגר הוא מידע מדויק ומהימן יצוין כי החוק העיקרי חוקק בטרם חקיקתו של חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), התשע"ו-2016, אשר מחייב כל אדם העוסק במתן אשראי (או שירותים אחרים אשר נקבעו במסגרתו) לקבל רישיון, אלא אם כן נקבע לפי החוק כי הוא פטור מרישיון כאמור. משכך, קביעת ההגבלה המוצעת בעת חקיקתו של החוק היתה מביאה לרשימה מצומצמת מאוד של גופים אשר יכולים היו להעביר מידע למאגר – לא כך המצב היום.
עם זאת, כדי להבטיח אפשרות לגישה למידע גם אצל גופים קטנים יותר שאינם מפוקחים, ככל שהדבר יידרש, השר בהסכמת הנגיד ושר האוצר, יהיה רשאי לקבוע כי מקורות מידע נוספים, לרבות מקורות מוסמכים שאינם מפוקחים על פי דין, יהיו רשאים להעביר למידע למאגר (בהתאם לתנאים הקבועים בסעיף).
בנוסף, מוצע להסמיך את הממונה לקבוע תנאים להעברת נתוני אשראי למאגר ככל שהם נדרשים לשם הבטחת מהימנות המידע במאגר, אבטחת המידע במאגר ושמירה על פרטיות הלקוח. הוראה זו נועדה להבטיח כי מידע יועבר למאגר בתנאי שיש בו כדי למלא את תכלית החקיקה, ובתוך כך, כי הוא מהימן ומדויק מספיק.
לסעיף 4 המוצע – סעיף 22 לחוק העיקרי מסדיר את בקשת הלקוח שלא יכללו לגביו נתוני אשראי במאגר. סעיף זה נועד להגן על פרטיותו של לקוח שאינו רוצה שהמידע עליו ייאסף ויוחזק במאגר. הסעיף נדרש כיוון שאיסוף המידע נעשה בדרך של OPT OUT (המידע על כלל האזרחים נאסף, למעט לגבי אלה שביקשו במפורש שלא להיכלל במאגר). עם זאת, הנתונים בבנק ישראל מעידים על כך שיש מעט מאוד אנשים שמבקשים שלא להיכלל במאגר מטעמי שמירה על הפרטיות (809 בקשות אי הכללה, מבלי שביקשו לשוב למאגר סמוך לאחר מכן), ורבים מן המבקשים שלא להיכלל במאגר חוזרים למאגר ממש בסמוך לבקשת אי ההכללה (כ- 12 אלף) , וזאת, ככל הנראה, כדי למחוק את הנתונים הקיימים לגביהם במאגר. יציאה מן מהמאגר רק לשם מחיקת הנתונים חוטאת לתכלית ההסדר הקבוע בסעיף 22, פוגעת במהימנות המידע במאגר ובמידע שמועבר לנותן האשראי ואף פוגעת בלקוח, אשר ללא היסטוריית אשראי עשוי לקבל סירוב לבקשת האשראי שלו או שהאשראי אשר יינתן לו יהיה בתנאים פחות טובים מהתנאים אשר היו נקבעים לו אילו היתה לגביו היסטוריית אשראי כאמור. לאור האמור מוצע לקבוע מעין "תקופת צינון", אשר במהלכה- לקוח שביקש שהמידע אודותיו לא ייכלל במאגר לא יימסר לנותני האשראי, אך מחיקת הנתונים מהמאגר תעשה רק בחלוף שנה ממועד בקשת אי ההכללה. במידה והלקוח יבקש לשוב ולהיכלל במאגר במהלך אותה שנה, המידע שנאסף אודותיו יימסר לנותני האשראי לפי החוק, לרבות מידע שנאסף עליו לפני בקשת אי ההכללה (וכן מידע שנאסף בתקופת אי ההכללה). הסדר מוצע זה מאזן בין בקשת אי ההכללה של הלקוח (באותה תקופה המידע לא ימסר לגביו, וכן בחלוף שנה ימחק), לבין ניצול לרעה של ההסדר באופן שפוגע בתכליות המאגר ומבטיח כי יעשה בו שימוש למטרה לשמה נחקק.
עוד מוצע לבצע תיקון נוסח בסעיף קטן (ה) כך שנתוני האשראי שאינם מאפשרים ללקוח להגיש בקשה לאי הכללה יכונו "נתונים היכולים להעיד על כך שהלקוח אינו עומד בפירעון התשלומים שבהם התחייב" ולא "נתונים המעידים באופן מובהק", שכן לא נכון שהחוק ינקוט עמדה באשר ליכולת הפירעון של החייב על בסיס הנתונים. הערכת הסיכוי באשר ליכולת הפירעון של החייב נעשית על ידי לשכת האשראי ונותן האשראי, בהתאם לנתונים שבפניהם ולמודלים שפיתחו.
לסעיף 5 המוצע- מוצע לקבוע בסעיף 23 לחוק העיקרי, כי בקשת לשכת אשראי, משתמש בנתוני אשראי או מיופה כוח בתמורה לקבל מהמאגר נתונים שכבר נמסרו להם בעבר, אם המידע נדרש מהם לשם הליך משפטי בינם לבין הלקוח, או לצורך בקרה או פיקוח הנעשים על פי דין, או למטרות אחרות, תוגש באופן כפי שיקבע הממונה. זאת, על מנת לאפשר נהלי עבודה אחידים ומוסדרים לעניין אופן הגשת הבקשות.
לסעיף 6 המוצע – מוצע לאפשר למשתמש בנתוני אשראי להשתמש במידע לא מזוהה שהופק מנתוני אשראי של לקוח לצרכים סטטיסטיים, באופן שיסייע לו להעריך את סיכון האשראי של לקוחותיו, אם ניתנה הסכמה מפורשת של הלקוח, וזאת על מנת לאפשר את פיתוח המודלים הסטטיסטיים עליהם מתבסס נותן האשראי ובכך לשכלל את שוק האשראי. מידע בלתי מזוהה זה יאפשר גם לנותני האשראי לתקף את המודלים עליהם הם מתבססים לצורך קבלת החלטה אם ליתן אשראי, ובאלו תנאים, ולהוביל לשיפור אופן קבלת החלטות נותני האשראי, להרחיב את מתן האשראי והנגישות לאשראי, בהתאם לתכלית החוק. כמו כן, מוצע להסמיך את הממונה לקבוע הוראות לגבי אופן הפיכת המידע ללא מזוהה ואופן קבלת הסכמת הלקוח, וכן לגבי אופן השימוש בנתונים כאמור בסעיף קטן (ד) המוצע. בהקשר זה ראו גם את התיקון המוצע בסעיף 14 לסעיף 53 לחוק העיקרי.
לסעיף 7 המוצע -מוצע למחוק את המגבלה הקיימת כיום בסעיף 26 לחוק העיקרי, אשר קובע כי הסכמת לקוח בהתאם לדרישות הסעיף יכולה להינתן רק לגבי עסקת אשראי מסוימת. המגבלה הקיימת היום אינה מתאימה לאופי שוק האשראי ולפעילותם של נותני האשראי. מתן הסכמה באופן רחב יותר תאפשר גמישות עסקית ותמנע הכבדה והפרדה מלאכותית בין עסקאות אשראי שלעיתים מנוהלות במקביל בחשבון הלקוח.
לסעיף 8 המוצע – מוצע לתקן את סעיף 33 המסדיר את האפשרות לקבל חיווי אשראי. ראשית, מוצע לשנות את המשמעות של חיווי אשראי כך שהוא יורחב ויתייחס באופן רחב יותר להערכת הסיכוי כי הלקוח יעמוד בפירעון התשלומים בהם הוא התחייב ולא רק בשאלה האם לתת ללקוח אשראי או לא. הרחבה זו תאפשר מנעד רחב יותר של תשובות לנותן האשראי ולא רק תשובה בינארית של כן או לא. בתקופת הפעילות של המאגר עלה כי ישנם לקוחות אשר סובלים מהבינאריות הזו, שכן אם יש לגביהם מידע שלילי מסוים במאגר לצד מידע "חיובי", לרוב ניתנת לגביהם תשובה שלילית (ביחס לשאלה האם לתת להם אשראי), שכן החוק לא מאפשר לתת תשובה מורכבת יותר.
כמו כן, מוצע להרחיב את קשת המקרים שבהם ניתן יהיה לקבל חיווי אשראי גם לשם הבטחת קיום תנאי העסקה ולא רק לשם התקשרות עם הלקוח בעסקה חדשה. זאת, לאור הצורך העולה מהשוק לקבל חיווי אשראי גם לשם הבטחת קיום תנאי העסקה, ולאור ההבנה כי חיווי אשראי יסייע ללקוחות לקבל אשראי בסוגי עסקאות מתן אשראי מורכבות יותר מסוגי העסקאות אשר ראה לנגד עיניו המחוקק בעת חקיקתו של החוק. חיווי אשראי, במובחן מדוח נתוני אשראי מבטיח כי הפגיעה בפרטיות הלקוח תהיה מועטה, בהשוואה להיקף המידע הנמסר בעת העברת דוח אשראי. כך, למשל, נותן אשראי רשאי לבקש מלשכת אשראי לקבל חיווי אשראי במצב שבו ביחס לעסקה קיימת, נדרש שינוי אמצעי התשלום, או לשם שינוי מסגרת אשראי לעניין חוזה קיים לשימוש בכרטיס חיוב. חיווי האשראי יינתן בתנאי שנותן האשראי עמד בחובת היידוע הקבועה בסעיף 33 לחוק.
בנוסף, מוצע להסמיך את השר, בהתייעצות עם הנגיד, לקבוע נסיבות ותנאים בהם נותן אשראי יהיה רשאי לבקש חיווי אשראי גם לגבי מי שהוא אינו הלקוח לו ניתן האשראי על ידו ובלבד שהדבר נדרש לצורך מתן האשראי. בהתאם לצורך שעלה מהשוק, ישנן עסקאות אשראי, כדוגמת ניכיון שיקים, אשר החיווי שנדרש אינו לגבי לקוחו של נותן האשראי אלא לגבי מישהו אחר. במקרה של ניכיון שיקים- לגבי מושך השיק. הסמכה זו נועדה לאפשר חיווי אשראי במצבים אלה תוך השארת גמישות לקבוע תנאים לקבלת החיווי וכן נסיבות נוספות בהן הסדר זה יתאפשר.
לסעיף 9 המוצע- מוצע לבצע תיקוני נוסח שונים בסעיף 34 לחוק העיקרי, וזאת כדי שניתן יהיה להטיל בגין הפרה שלו עיצום כספי, בדומה לנוסח הקבוע בסעיף 28 לחוק העיקרי.
לסעיף 10 המוצע- בדומה לתיקון בסעיף 4 המוצע, מוצע לבצע תיקון נוסח בסעיף 35 לחוק העיקרי כך שנתוני האשראי שמאפשרים להעביר את כלל המידע על הלקוח ללשכת האשראי יכונו "נתונים היכולים להעיד על כך שהלקוח אינו עומד בפירעון התשלומים שבהם התחייב" ולא "נתונים המעידים באופן מובהק" על כך. כאמור, לא נכון שהחוק ינקוט עמדה באשר ליכולת הפירעון של החייב על בסיס הנתונים הנמצאים במאגר. הערכת הסיכוי באשר ליכולת הפירעון של החייב נעשית על ידי לשכת האשראי ונותן האשראי, בהתאם לנתונים שבפניהם ולמודלים שפיתחו. גם באופן זה מוצע לסייע לאותם לקוחות שנפגעו מהבינאריות של חיווי האשראי. הנוסח הקיים הקשה על לשכות אשראי לתת חיווי אשראי שאינו שלילי ביחס לאותו לקוח שיש לגביו נתונים אשר לפי החוק בנוסחו כיום הינם "נתונים המעידים באופן מובהק על כך שהלקוח אינו עומד בפירעון התשלומים בהם התחייב".
לסעיף 11 המוצע- מוצע לערוך בסעיף 38 לחוק העיקרי תיקון נוסח, בהתאם לתיקון שבוצע בסעיף 35 לחוק העיקרי, לעניין נתונים היכולים להעיד על כך שהלקוח אינו עומד בפירעון התשלומים בהם התחייב מהנימוקים אשר פורטו לעיל.
לסעיף 12- מוצע לקבוע בסעיף 45 לחוק העיקרי כי לשכת אשראי תוכל לקבל גישה למידע לא מזוהה הכלול במאגר, הדרוש לה לצורך שימוש סטטיסטי, לרבות פיתוח מודל סטטיסטי, וזאת לצרכים שונים, ובין היתר על מנת לשקף לנותני אשראי או ללקוחות נתונים סטטיסטיים שיוכלו לאפשר להם לפעול בצורה מושכלת יותר. כך, בין היתר, תוכל לשכת אשראי לשקף לנותני אשראי נתונים אגרגטיביים, כגון אודות שיעורי ריבית או אודות נתוני החזר הלוואות, על מנת לאפשר להם לשפר את החלטותיהם העסקיות, ובכך לשכלל את שוק האשראי. בנוסף, הלשכה תוכל לספק שירותים נוספים על בסיס נתונים אגרגטיביים כאמור, כפי שהותר לה בהתאם להוראות סעיף 12(ב) לחוק.
לסעיף 13 המוצע- מוצע לתקן את סעיף 50 לחוק העיקרי ולהקנות את הסמכות בעניין קביעת מחיר מרבי שלשכת אשראי רשאית לגבות לממונה על מאגר נתוני אשראי חלף הנגיד. מכך, גם נגזר השינוי המבוקש להעברת הדיווח שנמסר על ידי לשכות האשראי לממונה חלף לנגיד.
לסעיף 14 המוצע- מוצע לתקן את סעיף 53 לחוק העיקרי ולקבוע כי משתמש אשר עשה שימוש בנתוני אשראי הלא מזוהים של לקוח לצרכי פיתוח ותיקוף מודלים רשאי לשמור את המידע בו הוא עשה שימוש כאמור לתקופה הנדרשת ובלבד שזו שלא תעלה על ארבע שנים. בתום התקופה כאמור משתמש בנתוני אשראי ימחק את המידע.
לסעיף 15 – מוצע לאחד את התקופות הקבועות בסעיף 56(ג) לעניין תקופות הבירור של בקשת לקוח למחיקה, להשלמה או לתיקון מידע ומשלוח המידע המעודכן לבנק ישראל, כך שעל פני שתי תקופות של 7 ימים ייקבע כי כלל ההליך צריך להסתיים בתוך 14 ימים. זאת, לאור הניסיון אשר הצטבר בטיפול בקשות כאמור של לקוחות אשר הראה כי חלוקת הימים הקבועה בסעיף אינה מעשית.
לסעיף 16 - מוצע להוסיף הוראה לעניין סעיף 58 בחוק, העוסק בסודיות, אשר תאפשר גילוי ידיעה או מסמך אשר יש בהם מידע על לקוח אם הדבר נדרש, לדעתו של הממונה, לצורך הליך פלילי או במקרה שבו קיים לדעת הממונה חשש לפגיעה בחיי אדם. הדבר נועד לסייע בתהליך החקירה הפלילי במקרה הצורך וכן לאפשר לממונה לטפל באופן הטוב ביותר בפניות של לקוחות מהם עולה חשש לחיי אדם, כגון מקרים בהם הפונה מאיים בהתאבדות.
לסעיף 18 – לאור הרחבת הסמכויות של הממונה המוצעות במסגרת התיקונים לפרק י"ב, מוצע להעביר את ההגדרה "גוף מפוקח" מסעיף 85 לתחילתו של הפרק.
לסעיף 19 - מוצע לתקן את סעיף 84 לחוק הקיים, ולקבוע כי לא תידרש פרסום הודעה על מינוי מפקח ועל שינוי לגבי מינויו באתר האינטרנט של בנק ישראל, וזאת מאחר שפרסום הודעות כאמור, הקשה על גיוס מועמדים לתפקיד.
לסעיף 20 – מוצע להבהיר כי הסמכויות של המפקח אשר נקבעו בסעיף מוקנות גם לממונה עצמו ולא רק למפקח אשר מונה והוסמך על ידו בהתאם להוראות סעיף 84. כמו כן, מוצע להרחיב את הסמכויות המוקנות בסעיף לגבי חדירה לחומר מחשב גם לגוף מפוקח שאינו לשכת אשראי או לשכת מידע על עוסקים. זאת, במקרים חריגים שייקבעו על ידי הממונה, כאשר קיים חשש של ממש לפקיעה בפרטיות של הלקוחות או באבטחת מידע. כאשר המטרה היא לפקח על עמידתו של הגוף המפוקח בהוראות לפי החוק (ראה גם התיקונים לסעיף 86 לחוק העיקרי בסעיף 21).
לסעיפים 22(1) ו-(2) ו-23 - במקום ההסדר אשר מגביל את האפשרות של הממונה להסתייע במומחה רק במקרים ובתנאים אשר נקבעו בסעיף 87(א) מוצע הסדר גמיש ורחב יותר אשר יאפשר לממונה להסתייע בבודק שאינו עובד בנק ישראל לשם ביצוע כלל תפקידי הפיקוח והבקרה. בודק חיצוני יפעל מטעם הממונה, בהתאם להנחיותיו ולהוראותיו ותחת פיקוחו בהתאם להוראות סעיפים 87א עד 87ג המוצעים. יובהר כי בודק חיצוני אינו יכול להפעיל סמכות הכרוכה בהפעלה של שיקול דעת שניתן לממונה לפי דין. זאת, בין היתר, בהתאם לכללי המשפט המינהלי. מוצע לקבוע מהם תנאי הכשירות שצריך לעמוד בהם בודק חיצוני, להסמיך את הממונה לבטל אישור לשמש בודק חיצוני או להתלותו בהתקיים תנאים מסוימים (סעיף 87ב המוצע) וכן להקנות לבודק סמכויות לדרוש מידע מגוף מפוקח (סעיף 87ג המוצע). אף שסעיף 58 מחייב גם בודק חיצוני בחובת הסודיות הקבועה בסעיף, מאחר שהסעיף מתייחס רק למידע לגבי לקוח בעוד שהמידע אליו נחשף בודק חיצוני הוא רחב יותר נדרש לקבוע חובת סודיות ספציפית אשר תחול עליו (סעיף 87ג(ג) המוצע) אשר הפרתה מהווה עבירה פלילית (בהתאם לסעיף 89(ג)(7) המוצע בסעיף 26).
לסעיף 22(2) – מוצע לתקן את הוראת סעיף 87(ב) ולקבוע כי מידע מדגמי לא יימחק ממאגרי המידע של הבנק רק כאשר אינו נדרש עוד באופן סביר להמשך הליכי הפיקוח. עם זאת, מוצע לקבוע כי מידע מדגמי לא יישמר יותר משלוש שנים אלא אם כן הוא נדרש להליכים אשר נקבעו בסעיף. זאת, במטרה שלא להוביל לפגיעה בהליכי האכיפה אשר נקבעו בחוק, שכן נוסח הסעיף היום המחייב מחיקת המידע המדגמי לא יאוחר מששה חודשים ממועד איסופו או מסירתו (או מועד מאוחר יותר שקבע השר – סמכות אשר טרם הופעלה על ידו) אינה עולה בקנה אחד עם המישכות הליכי הפיקוח והבקרה ואינה מאפשרת למעשה שמירת הראיות הנדרשות לצורך הליכים אלה ככל שמדובר במידע מדגמי כאמור.
לסעיף 25 - מוצע להוסיף את סעיפים 88א ו88ב. לחוק, שיאפשרו מתן הוראות על ידי הממונה בנוגע לתיקון פגמים שהתגלו בפעילותם של לשכת נתוני אשראי, לשכת שירות נתוני אשראי, מיופה כוח בתמורה או נותן אשראי. סעיפים אלה נועדו, בין היתר, להבנות את תהליך האכיפה לגבי גופים שעליהם הממונה אינו מפקח באופן ישיר, כגון נותני אשראי בסיכון נמוך. כך, למשל, במקרה שבו הממונה סבור כי נותן אשראי מגיש ללשכה בקשה לקבלת נתוני אשראי מהמאגר או חיווי אשראי שלא בהתאם להוראות החוק, רשאי הממונה להורות לו להפסיק זאת. במקרה שבו המפר לא מילא אחר הוראותיו של הממונה, יהיה הממונה רשאי להטיל עליו עיצומים כספיים כפי שיוסבר בהמשך (ראה סעיף 92(28) המוצע בסעיף 28).
סעיפים מקביל קיימים בדברי חקיקה אחרים, למשל בסעיפים 8א ו8ב לפקודת הבנקאות.
לסעיף 27 – לאור הרחבת ההפרות בגינן ניתן להטיל עיצומים כספיים והוספת סעיפים 88א ו-88ב גם לגבי נותני אשראי שאינם מקורות מידע או משתמשים בנתוני אשראי, נדרש להתאים את הסכום הבסיסי של העיצומים הכספיים לגבי נותן אשראי בסיכון נמוך ולנותן אשראי שאינו מקור מידע, משתמש בנתוני אשראי ושאינו נותן אשראי בסיכון נמוך.
לסעיף 28 - מוצע לתקן את סעיף 92 לחוק העיקרי אשר קובע את רשימת ההפרות בגינן ניתן יהיה להטיל עיצום כספי, ולקבוע כי ניתן יהיה להטיל עיצום כספי על מי שקיבל נתוני אשראי הכלולים במאגר או חיווי אשראי בניגוד לסעיף 25(א), על מי שעשה שימוש בנתוני אשראי של לקוח שקיבל מהמאגר לצורך פיתוח ותיקוף מודלים ללא הסכמתו המפורשת של הלקוח או שלא בדרך שהורה הממונה בניגוד להוראת סעיפים 25(ג) ו-(ד) וכן לקבוע כי ניתן להטיל עיצום כספי על נותן אשראי אשר ביקש לקבל דוח אשראי לגבי לקוח שלא לשם התקשרות בעסקת אשראי או הבטחת קיום תנאי עסקה או מבלי שהתקיימו התנאים להעברת דוח אשראי. כמו כן, בהמשך להרחבת הסמכויות של הממונה למתן הוראות בסעיפים 88א ו-88ב המוצעים, ניתן יהיה להטיל עיצום כספי על מי שהפר את הוראות החוק ולא פעל בהתאם להוראות הממונה שניתנו לפי סעיף 88ב, וזאת על מנת להבטיח את יכולת הפיקוח והאכיפה, בנוגע לעניינים אלו.
לאור קשיים באכיפת הוראות החוק לגבי קבלת חיווי אשראי מוצע גם לקבוע כי ניתן להטיל עיצום כספי על נותן אשראי שביקש מלשכת אשראי חיווי אשראי שלא לשם התקשרות בעסקת אשראי עם אותו לקוח או שלא לשם הבטחת קיום תנאי העסקה או בניגוד לתנאי אחר אשר נקבע בסעיף 33 כחיוני לצורך קבלת החיווי.
מוצע לקבוע כי הפרות שונות של החוק על ידי לשכות אשראי או לשכות מידע על עוסקים מהוות הפרות אשר בגינן ניתן להטיל עיצומים כספיים (פסקאות (12ג), (16א), (16ב), (27) ו-(29)). זאת, על מנת להבטיח יכולת פיקוח ואכיפה אפקטיביים גם בנושאים אלה מול הלשכות.
לסעיף 29 – מוצע לתקן את סעיף 116 ולקבוע כי ניתן יהיה לגבות אגרות גם בעד הגשת בקשה לרישיון שירות נתוני אשראי ושירות מידע על עוסקים וכן כי ניתן יהיה לגבות אגרה בעד בקשת רישום למיופה כוח בתמורה ואגרה שנתית אשר תוטל על מיופה כוח בתמורה. אגרות אשר הושמטו בטעות מהחוק המקורי. הטיפול בבקשות לרישוי ורישום גוזרות משאבים ועלויות משמעותיות מבוטלות. כך גם מערך הפיקוח על הפעילות של הגופים המקבלים רישיון או אשר נרשמים במרשם מיופי הכוח בתמורה.