תאריך תצוגה: 04/10/2021

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מתן שימוש לבעלי רישיונות מיוחדים בתשתיות פסיביות של מפ"א.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א) (תיקון), התשפ"ב-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 5(ב)(1), (ו) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982, אני מתקין תקנות אלה:

תיקון תקנה 2

1.  

בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014 (להן - התקנות העיקריות), בתקנה (3) בתקנת משנה (ב), הסיפה, החל במילים "החובה שבפסקה (1)", תסומן כפסקה (1) ואחריה יבוא:

 

 

"(2) החובה שבפסקה (6) שבה בנוגע לבעל רישיון תחול גם בנוגע לאספקת השירות לבעל רישיון מיוחד לאספקת שירותי תשתית פס רחב."

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

 (חמ _____-3)

 

__________________

 יועז הנדל

שר התקשורת

דברי הסבר

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (שימוש ברשת בזק ציבורית של מפ"א), התשע"ה-2014 ("תקנות השימוש") מסדירות מתן שירותי תקשורת שונים באופן סיטונאי, על ידי בזק החברה הישראלית לתקשורת בע"מ ("בזק") והוט טלקום שותפות מוגבלת ("הוט"), לבעלי רישיונות אחרים.

תקנות השימוש בנוסחן כיום מסדירות גישה לתשתית פסיבית, כלומר, גישה למרכיבים הפסיביים של רשת הבזק (קנים, גובים, ארונות, עמודים וכיו"ב) לבעל רישיון כללי יחודי (הניתן כיום במתכונת של "רישיון אחוד") בלבד. חובה זו עוגנה מאוחר יותר גם בסעיף 5(י) לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982 ("החוק").

בעקבות החלטה של שר התקשרות מיום 13 באוקטובר 2020 , החל ממועד זה, מוענקים רישיונות למתן שירותי תשתית פס רחב גם במתכונת של רישיון מיוחד. הקמת תשתיות רחבות פס נתקלת בחסמים משמעותיים ובהם החסם הכרוך בהקמת התשתית הפסיבית, בפרט הנחת קני התקשורת. חסמי כניסה אלה משליכים הן על התחרות בתחום התקשורת והן על האפשרות לפרוש רשתות תקשורת (במיוחד – רשתות מבוססים סיבים אופטיים) ובכך לשפר את רמת השירות לציבור. לשיקול זה נודעת חשיבות מיוחדת בתקופה הנוכחית בה פועל המשרד לפי סעיף 14ד לחוק לשם הקצאת כספים לפריסת תשתיות תקשורת מתקדמות באמצעות מכרזים, וזאת באזורי תמרוץ, כהגדרתם בסעיף 14א לחוק, אשר בהם בזק בחרה שלא לפרוס תשתיות מתקדמות (ראו פרק ד'1 לחוק). החלת חובת מתן שימוש בתשתיות פסיביות גם ביחס לבעלי רישיונות מיוחדים משמעה, שיפור הכדאיות הכלכלית של פרישת תשתיות מתקדמות לבעלי רישיונות אלו אשר משפיעה על גובה ההצעות הכספיות שבעלי רישיונות אלו יוכלו להציע במסגרת ההתמודדות במכרזים.

לפיכך, מוצע להרחיב את חובת מתן השימוש בתשתיות פסיביות כך שתחול גם על בעלי רישיונות מיוחדים למתן שירותי תשתית פס רחב. יצויין כי עמדת גורמי המקצוע במשרד היא שלעת הנוכחית יש לאפשר שימוש רק באזורי תמרוץ וזאת לאור האיזון בין חשיבות מתן שימוש מהיר בתשתיות באותם איזורים לעומת המורכבות הבטחונית הכרוכה במתן שימוש בכלל האיזורים. עם זאת, הסדרת אופן השימוש הפרטני והמגבלות עליו יעשה במסגרת תיק שירות רלוונטי והוראות הרישיון ולא במסגרת התקנות. עוד מוצע להחיל חובה זו באופן הדדי כך שתחול ביחס לגישה לתשתיות של בעלי רישיונות הכלליים הרלוונטים ובמקביל תתאפשר להם גישה לתשתיות של בעלי הרישיונות המיוחדים הרלוונטים. תיקונים מקבילים לעניין זה יתבצעו ברישיונות, בתיקי השירות ובהוראות מינהל רלוונטיות מכוח סעיף 5(ב) לחוק ובהם גם יקבעו התנאים והסייגים לביצוע שיתוף כאמור.