תאריך תצוגה: 01/09/2021

תקנות הנכים (טיפול רפואי) (הוראת שעה), התשפ"א-2021

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 43(ב) ו-48 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959 [נוסח משולב][1], אני מתקין תקנות אלה:

 

תיקון תקנה 1

1.

בתקנה 1 לתקנות הנכים (טיפול רפואי), התשי"ד-1954[2] (להלן – התקנות העיקריות) -

 

 

ההגדרות "ביטול מעבודה של נכה עקב מצב רפואי", "יום ביטול חלקי מורחב" ו-"יום ביטול חלקי מצומצם" – יימחקו.

החלפת תקנה 14ב1

2.

במקום האמור בתקנה  14ב1 לתקנות העיקריות, יבוא -

 

 

"14ב1. נכה שרופא מוסמך מחוזי, רופא מוסמך מרחבי או רופא מוסמך ראשי קבע לגביו, טרם הגיעו לגיל פרישה, כמשמעו בחוק גיל פרישה, תשס"ד-2004[3] (בתקנות אלה – גיל פרישה) כי בשל מצבו הרפואי עקב נכותו הוא יכול לעבוד בהיקף משרה חלקי, בין אם עובד בפועל בהיקף משרה חלקי ובין אם לאו, בין אם עובד כשכיר ובין אם בתעסוקה עצמית, יהיה זכאי לתגמול עקב מצב רפואי לפי תקנה 14ג; לעניין תקנה זו ותקנה 14ג  - "היקף משרה חלקי" – היקף של 50% משרה או היקף של 75% משרה."

תיקון תקנה 14ג

3.

בתקנה 14ג לתקנות העיקריות -

 

 

(1)

במקום תקנת משנה (א) יבוא:

"(א) נכה שנקבע לגביו כי הוא יכול לעבוד בהיקף של 50% משרה, זכאי למחצית הסכום הקבוע בתקנה 14א(א)(1), נוסף על התגמול החודשי שהוא זכאי לו על פי החוק"; ואולם לא יהא זכאי לקבל במקביל גם תגמול לפי סעיף 6 לחוק.";

 

 

(2)

במקום תקנת משנה (ב) יבוא:

"(ב) נכה שנקבע לגביו כי הוא יכול לעבוד בהיקף של 75% משרה זכאי למחצית הסכום הקבוע בתקנת משנה (א), נוסף על התגמול החודשי שהוא זכאי לו על פי החוק";  ואולם לא יהא זכאי לקבל במקביל גם תגמול לפי סעיף 6 לחוק.";

 

 

(3)

במקום תקנת משנה (ה) יבוא :

"(ה) (1) קיבל נכה תגמולים לפי תקנה זו במשך חמש שנים לפחות טרם הגיעו לגיל פרישה ישולמו לו לאחר הגיעו לגיל פרישה תגמולים בשיעור ששולם לו טרם המועד האמור; 

(2) קיבל נכה תגמולים לפי תקנה זו במשך חמש שנים לפחות טרם פרישתו בפועל לגמלאות, במקרה בו הנכה פרש בפועל לגמלאות לאחר שהגיע לגיל פרישה, ישולמו לו לאחר פרישתו בפועל לגמלאות תגמולים בשיעור ששולם לו טרם המועד האמור.". ".

תחילה ותחולה

4.

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה) ותוקפן לשנה מיום התחילה; תקנות אלה יחולו גם על נכה שאושר או ששולם לו תגמול מכוח תקנה 14ג לפני יום התחילה.

 

 

 

 

 

 

 

____________  התשפ"א

(_____________ 2021)

(חמ 3-772)

 

 

 

 

 

 

 

בנימין גנץ

 

שר הביטחון

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

 

1. סעיף 43(ב)(1) לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959 [נוסח משולב] (להלן – החוק) מסמיך את שר הביטחון לקבוע בתקנות תגמולים, או תגמולים נוספים, המשולמים לנכים המקבלים טיפול רפואי בנכותם ועקב הטיפול האמור אינם מסוגלים לעבוד. התנאים לקבלת תגמולים אלה וגובהם קבועים בפרק החמישי לתקנות הנכים (טיפול רפואי), תשי"ד-1954 (להלן – התקנות). בנוסף, קובעות התקנות את האפשרות ליתן את התגמול גם במקרים בהם מצב רפואי עקב הנכות מונע מהנכה לעבוד בהיקף משרה מלא.

 

2. במקרים של אובדן כושר עבודה חלקי עקב הנכות המזכה בקבלת תגמול טיפול רפואי חלקי (להלן – תט"ר חלקי), תנאי לקבלת התגמול הינו שהנכה עובד בפועל בחלקיות משרה. בהתאם, נדרש הנכה להוכיח לקצין התגמולים כי הוא עובד בפועל בחלקיות משרה ולהגיש מעת לעת תלושי שכר המעידים על היקף עבודתו.

 

3. משבר הקורונה הדגיש ביתר שאת את הבעייתיות במצב החוקי הנוכחי. שכן, נכים רבים, ובהם גם מקבלי התט"ר החלקי, פוטרו ולא הצליחו להשתלב מחדש בשוק העבודה. לפיכך, לא רק שלא קיבלו שכר ממקום עבודתם (בגין המשרה החלקית) אלא אף הופסק להם תשלום התט"ר החלקי.

 

4. לפיכך, מוצע לתקן את התקנות ולקבוע כי הזכאות לתט"ר החלקי תעמוד על כנה אף אם הנכה לא עובד בפועל בהיקף המשרה החלקי. דהיינו, התנאי היחידי לקבלת התט"ר החלקי יהיה אישור של רופא מוסמך באגף שיקום נכים שלפיו מצבו הרפואי של הנכה עקב הנכות מונע ממנו מלעבוד בהיקף משרה מלא, ובלבד שקביעה רפואית זו נעשתה בעת שהנכה היה בגיל העבודה ובטרם הגיעו לגיל פרישה, כמשמעו בחוק גיל פרישה, התשס"ד-2004 (להלן – גיל פרישה). יובהר, כי נכה שאושר לו תט"ר חלקי לא יוכל לקבל במקביל גם תגמול מחוסר פרנסה לפי סעיף 6 לחוק הנכים.

 

5. בהתאם, ההגדרות הקיימות בתקנה 1 לתקנות בכל הנוגע לתשלום תט"ר בשל מצב רפואי, קרי הגדרת "ביטול מעבודה של נכה עקב מצב רפואי", "יום ביטול חלקי מורחב" ו-"יום ביטול חלקי מצומצם" – יימחקו. חלף הגדרות אלה תבוא במסגרת תקנה 14ב1 לתקנות ההגדרה "היקף משרה חלקי" – היקף של 50% משרה או היקף של 75% משרה.

 

 

 

6. למען הסר ספק יובהר, כי אין בתיקון המוצע משום שינוי תנאי הזכאות לקבלת תט"ר בשל טיפול רפואי וזכאות זו תוענק בהתאם לקבוע בתקנה 14א(ב1) לתקנות, קרי בהתאם למספר ימי ושעות העבודה שהנכה נעדר ממקום עבודתו לצורך טיפול רפואי בנכותו.

 

7. בנוסף יובהר, כי אין בתיקון המוצע לתקנות משום שינוי של גובה התט"ר החלקי המשולם לפי נוסח התקנות הנוכחי. תיקון זה יאפשר גם לייעל ולקצר את הליכי אישור התגמול ובכך לשפר באופן משמעותי את השירות הניתן לנכים ולהפחית מהנטל הבירוקרטי.

 

8. בנוסף, מוצע לתקן גם את תקנה 14ג(ה) לתקנות הקובעת את תנאי הזכאות לתט"ר חלקי לאחר פרישה לגמלאות ולהתאימה למצב החדש כך שניתן יהיה להמשיך ולשלם את התט"ר החלקי לנכה שקיבל את התט"ר החלקי במשך 5 שנים לפחות בטרם הגיעו לגיל פרישה או פרישתו בפועל לגמלאות (אם פרש לגמלאות לאחר שהגיע לגיל פרישה), לפי העניין.

 

9. סעיף 4 - תחילה ותחולה - מוצע, כי תיקון זה ייכנס לתוקף בתוך 30 יום מיום פרסום התיקון וכי יהיה בגדר הוראת שעה לשנה, וזאת נוכח עבודת מטה שמתקיימת במקביל לקידום רפורמה הנוגעת לכלל תגמולי המחייה המשולמים מכוח החוק. עוד מוצע כי הוראת השעה תחול גם על מי שאושר לו או שולם לו התט"ר החלקי לפני כניסתו לתוקף של התיקון ואין באמור בתיקון זה כדי לפגוע בזכאות שנקבעה ערב יום התחילה. שכן, כאמור לעיל מדובר בתיקון מיטיב עם הנכים ולכן נכון שיחול גם על מי שאושר לו התט"ר החלקי לפני כניסת התיקון לתוקף (תחולה אקטיבית).

 

10.  משאבים ליישום התיקון המוצע – התיקון האמור לתקנות הינו חלק מיישום רפורמת "נפש אחת" לשיפור הטיפול והשיקום של נכי צה"ל ומערכת הביטחון כפי שנקבע בהחלטת הממשלה מס' 981 מיום 9.5.2021. עלות התיקון מוערכת בכ-75 מיליון ש"ח לשנה (מתוך ה-300 מיליון ש"ח שאושרו לטובת הרפורמה בהחלטת הממשלה האמורה). כל סכום מעל 75 מיליון ש"ח שידרש לצורך מימון תיקון זה יופחת מפעילויות אחרות בתקציב הביטחון לצורך מימון פעולה מאזנת, כהגדרתה בסעיף 40א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה- 1985.



[1] ס"ח התשי"ט, עמ' 276; התשע"ז, עמ' 238

[2] ק"ת התשי"ד, עמ' 500; התשפ"א, עמ' 606

[3] ס"ח התשס"ד, עמ' 46; התשע"ז, עמ' 1053