תאריך תצוגה: 22/08/2021

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

מבחנים לצורך תמיכה בגרעינים משימתיים של משרד ההתיישבות למוסדות ציבור[1]

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-[2]1985 (להלן - החוק), ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לצורך תמיכה בגרעינים משימתיים של משרד ההתיישבות (להלן - המשרד) למוסדות ציבור, כמפורט להלן: תקנה תקציבית: 4521313

1.  כללי

(א)   ועדת התמיכות של המשרד (להלן - הוועדה) תדון בעניין קבלת תמיכה מהתקציב המיועד לכך בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן - הנוהל) ולפי מבחנים אלה.

(ב)    התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על-פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג)    בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני אחיד וענייני של מבחנים אלה.

(ד)    כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; החלטת הוועדה תהיה מנומקת.

(ה)   אסמכתאות להוכחת פעילות במבחנים אלה, אשר מוגשות כחלק מדו"ח פעילות תאושרנה בידי רואה חשבון. חלוקת הסכום המיועד לתמיכות בתקציב השנתי של המשרד תיעשה לפי תחומי הפעילות, הכול בכפוף לאמור במבחנים אלה ובחוק התקציב לשנת הכספים השוטפת, כפי שיפורט להלן.

2.  הגדרות

במבחנים אלה -

"אזור סטטיסטי" - יחידת שטח רציפה שנוצרת מחלוקה גאוגרפית-סטטיסטית של יישוב שבו יותר מ-10,000 תושבים.[4]

"גרעין משימתי" -מסגרת מאורגנת של יחידים או משפחות, המתגוררת באזור גיאוגרפי מוגדר, לתקופת זמן ממושכת, ושלחבריה קיימת מחויבות לפעול להשתלבות בקהילה המקומית תוך קיום יחסי גומלין ביניהם. לקבוצה מערך תפקידים פנימי, ומטרות משותפות. חברי הגרעין משתייכים ומזדהים עם הקבוצה והקהילה בה פועל הגרעין. המסגרת פועלת לחיזוק הקהילה המקומית בנושאי חברה וקהילה, תרבות, ספורט עממי, חקלאות, רווחה, קידום תעסוקה, קליטת

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

עליה, זהות יהודית וישראלית, שמירה וטיפוח הסביבה, הנחלים וערכי הטבע, או בחלק מהם, ובכוונתה להוות בסיס להתיישבות קבע באזור שבו היא פועלת;

"גרעין משימתי מיוחד" - גרעין משימתי ש- 75% מחבריו לפחות הם מקרב קהילות יוצאי הקווקז, דרוזים, בדואים, צ׳רקסים או ערבים;

"גרעין עולים" - גרעין משימתי שרוב חבריו הם עולים חדשים;

"התיישבות" - מגורים ברשות המקומית בה מתקיימת הפעילות או ברשות מקומית הגובלת בה, לשם אכלוס ועידוד מגורים של קבע;

"השתלמות" - סדרה של שלושה מפגשים לפחות, בני 4 שעות לפחות כל אחד, המקיפים תחומים הנוגעים לפעילות הגרעין;

"יום עיון", "כנס" - מפגש שמשכו 6 שעות לפחות, הכולל תכנים הנוגעים לפעילות הגרעינים, ולמרכיבי העשרה שונים שיש בהם כדי לשפרה ולטייבה;

"יזם", "יזם גרעינים" - מוסד ציבור העוסק בהקמת גרעינים משימתיים, מקיים חמישה גרעינים משימתיים או יותר בשלוש רשויות מקומיות לפחות, ותומך בהם תפעולית ומקצועית, לרבות עריכת פעילויות הכשרה, ליווי, ימי עיון והדרכות, במשך שנתיים לפחות, ועומד בתנאים המפורטים בסעיף 6 ; מוסד ציבור יהא רשאי להפעיל ולדווח על גרעין משימתי לפי מבחנים אלה, זאת, ביחס של גרעין משימתי אחד ברשויות מקומיות עד 50,000 תושבים, וגרעין אחד נוסף לכל 50,000 תושבים נוספים ברשות המקומית או חלק מהם, הכל בהתאם לנתוני הלמ"ס;

"מדד חברתי כלכלי של הלמ"ס" - מדד חברתי-כלכלי 2017 שפורסם על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן- הלמ"ס)[5];

"מדד פריפריאלי (2015)" - מדד הפריפריאליות של יישובים ושל רשויות מקומיות בישראל 2015, שפורסם על ידי הלמ"ס ;[6]

"מוסד ציבור" -כהגדרתו בסעיף 3א לחוק;

"משרת מילואים פעיל" - בעל תעודת משרת מילואים פעיל;

"סדנה" - מפגש שמשכו 3 שעות לפחות, המתמקד בסוג פעילות מסוים אותו מקיימים חברי הגרעין;

"עולה חדש" - מי שעלה לישראל במהלך עשר השנים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה, ולעניין עולים מאתיופיה - מי שהוא או הוריו נולדו באתיופיה;

"פעילות" - פעילות שמשכה 45 דקות לפחות שרובה אינו מיועד לילדיהם של חברי הגרעין המשימתי.

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

"שכונת שיקום" - כהגדרתה בהחלטות ממשלה הנוגעות לעניין, המפורטות באתר האינטרנט של משרד הבינוי והשיכון[7] .

תוכניות מקדמות תעסוקה" - תוכניות שמטרתן לקדם תעסוקה איכותית בקרב הקהילה הקולטת ואשר יש להן נגיעה לעולם החברתי-קהילתי;

3.  מטרות התמיכה

(א)   עידוד וסיוע להתיישבות של חברי גרעין משימתי קיים, תוך העצמת הקהילה הקולטת ותרומה לחברה ולקהילה ברשות המקומית;

(ב)    עידוד גרעינים משימתיים לפעילות משימתית והתנדבותית ברשות המקומית לקידום וצמיחה של הקהילה, תוך שיתוף פעולה עם התושבים הוותיקים ותוך התאמה לצרכי הרשות המקומית שבתחומה פועל הגרעין כמפורט להלן:

(1) קיום פעילות התנדבותית לשם הצמחת עתודה מנהיגותית בקהילה או ברשות המקומית בה הוא פועל;

(2) עידוד נוער, צעירים ומבוגרים לפעול למען קהילתם;

(3) עידוד הגרעינים המשימתיים ליצירת תוכניות ופרויקטים חדשים ולהרחבת אלה הקיימים, ולאספקת שירותים מיטביים ותנאי מחייה איכותיים בקרב הקהילה המקומית על כל רבדיה;

(4) פיתוח מסגרות פעילות משותפות לתושבים ותיקים ולחברי הגרעין.

(5) עידוד גרעינים משימתיים להשגת עצמאות כלכלית וניהולית ולבסס עתודת מנהיגות חברתית בקהילות.

4.  תחומי הפעילות הנתמכת - כללי

(א)   התמיכה במוסד ציבור (להלן- המוסד) המפעיל פעילות של גרעין משימתי תינתן בעד אחד או יותר מהתחומים האלה:

(1) פעילות הגרעין בקרב תושבי הרשות המקומית כמפורט להלן בסעיף 5(א)(1);

(2) שכר רכזים ובעלי תפקיד בגרעין כמפורט להלן בסעיף 5(א)(3);

(3) ארגון, ניהול, מינהל והכשרה של חברי הגרעין כמפורט להלן בסעיף 5(א)(2);

(ב)    התמיכה במוסד שהוא יזם גרעינים תינתן בעד פעילות בתחומים המנויים בסעיף קטן (א)(1) עד (3), וכן בעד ייזום, סיוע בהקמה, הכשרה וליווי של גרעינים משימתיים, כמפורט בסעיף 5(ב);

(ג)    לא תיתמך פעילות יזם של הכשרות או ליווי, בעד גרעינים הנתמכים בגין פעילות ליווי או הכשרה, אותה מקיימים חברי הגרעין למען עצמם;

(ד)    לא יתמך גרעין בעד פעילות אותה מקיים היזם או שנתמך בעדה.

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

5. פירוט תחומי הפעילות הנתמכת (א) תחומי הפעילות הנתמכת למוסד ציבור בעד פעילות של גרעין משימתי:

(1)  בתחום פעילות הגרעין בקרב תושבי הרשות המקומית:

התמיכה מיועדת לפעילויות שיבצעו חברי הגרעין בקרב הקהילה ברשות המקומית או

בשכונה בה פועל הגרעין, בנושאי חברה וקהילה, תרבות, ספורט עממי, חקלאות, רווחה,

קידום תעסוקה, קליטת עליה, זהות יהודית וישראלית, שמירה וטיפוח הסביבה, הנחלים

וערכי הטבע או חלק מהם ובאופן ההולם את ערכי מדינת ישראל, כמפורט להלן:

(א)   פעילות ומעורבות הגרעין בחיי הילדים והנוער;

(ב)    הקמת מפעלים חברתיים, תרבותיים לתושבי הרשות המקומית והאזור;

(ג)    שיפור דימוי הרשות המקומית בשיתוף תושבי המקום, באמצעות פיתוח ויישום תוכניות להכרת הסביבה ותרבותה, תוך העמקת הקשר למקום הפעילות והעצמת תושבי המקום;

(ד)    פעילויות שיבצעו חברי הגרעין בקרב אוכלוסיות מגוונות בקהילה שבה הם פועלים, כגון בקרב עולים חדשים, נוער בסיכון, בעלי צרכים מיוחדים, בני הגיל השלישי ואחרים;

(ה)   פיתוח מנהיגות ופעילים חברתיים בקהילה המקומית;

(ו)     פיתוח יוזמות חברתיות מחוללות שינוי והעצמה חברתית ותרבותית ויישומן בקהילה המקומית;

(ז)    פיתוח תוכניות לשיתופי פעולה של הגרעין והקהילה המקומית עם קהילות בתפוצות;

(ח)   פיתוח תוכניות המקדמות תעסוקה איכותית בקרב הקהילה המקומית ולקידום עצמאות כלכלית של הגרעין, לדוגמא סדנאות למתן כלים לעצמאיים וליזמים, וליווי מיזמים המעודדים תעסוקה.

(ט)   בכל מקרה לא יעשה שימוש בכספי התמיכה כסיוע לאנשים פרטיים.

(2)  בתחום ארגון, ניהול, מינהל והכשרה של חברי הגרעין:

(א)   ליווי ארגוני גיבוש והכשרה, ובכלל זה קורסים, הרצאות וסדנאות, המיועדים לחברי גרעינים בתחומי הפעילות הנ"ל;

(ב)    פעילות אשר מטרתה עידוד תעסוקה בקרב חברי הגרעינים;

(ג)    פרסום ושיווק הגרעינים לשם קליטת חברים חדשים;

(3)  בתחום שכר לרכזים ובעלי תפקיד בגרעין:

(א) מוסד יוכל לממן באמצעות התמיכה את הוצאות השכר של רכז גרעין אחד לכל גרעין שהוא מקיים, ובנוסף לכך יוכל לממן עד 2 עובדים נוספים לכל גרעין, בעד עיסוקם בנושאים האמורים בס"ק (א)(1); לא ניתן יהיה להביא בחשבון עובדים

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

במספר גבוה יותר, במשרה חלקית;

(ב)    מספר המשרות שאת הוצאות השכר שלהן ניתן לממן לא יעלה על 10% ממספר חברי הגרעין;

(ג)        שיעור התמיכה ושכר בעלי תפקידים ייקבעו לפי האמור בסעיף 7(ב). (ב) תחומי הפעילות הנתמכת הנוספת המיועדת ליזמי גרעינים הם אלה:

(1) ייזום, הקמה וסיוע לגרעינים חדשים;

(2) השתתפות בהוצאות ליווי ארגוני והכשרה, כגון קורסים, הרצאות וסדנאות, המיועדים לחברי גרעינים שמקדם היזם;

(3) השתתפות בפעולות לגיבוש גרעינים, פרסום ושיווק גרעינים שמקדם המוסד לשם קליטת חברים חדשים;

(4) השתתפות בהוצאות הכשרה מקצועית, ובכלל זה כנסים, ימי עיון, השתלמויות והדרכות מקצועיות, בתחומי החברה והקהילה, לשם הגברת המעורבות החברתית של חברי גרעינים בקהילה המקומית;

(5) הוצאות שכר בעד רכז פעילות של יזם הגרעינים מול הגרעינים, בנושאים האמורים בסעיף קטן (א)(1);

יזם יוכל לממן באמצעות התמיכה את הוצאות השכר בעד רכז הפעילות של יזם הגרעינים מול גרעינים אלה וכן עובדים נוספים העוסקים באופן ישיר בפעילות הנתמכת, כמפורט להלן:

(א)   לחמשת הגרעינים הראשונים של היזם - רכז ושני עובדים;

(ב)    לכל חמישה גרעינים נוספים -עובד אחד נוסף ולא יותר מעשרה עובדים במצטבר; העובד הנוסף יעסוק באופן ישיר בהדרכת וליווי הגרעינים;

(ג)    שיעור התמיכה ושכר בעלי תפקידים ייקבעו בהתאם לאמור בסעיף 7(ג).

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

6. תנאי סף לתמיכה:

התנאים שלהלן יחולו באופן מלא ונפרד לגבי כל גרעין משימתי, ובכלל זה גם לגבי כל אחד מהגרעינים המשימתיים שמוסד ציבור שהוא יזם מבקש להיתמך בעדם; על תנאי הסף להתקיים במשך כל השנה בעדה ניתנת התמיכה

(א) תנאי סף כלליים

לתמיכה לפי מבחנים אלה יהיה זכאי מוסד ציבור (להלן- המוסד) שמתקיימים בו תנאי סף אלה:

(1)  המוסד פועל שלא למטרות רווח, מאוגד ורשום כעמותה לפי חוק העמותות, התש"ם-[8]1980, כהקדש ציבורי הרשום אצל רשם ההקדשות לפי חוק הנאמנות, התשל"ט-[9]1979; כחברה לתועלת הציבור הרשומה אצל רשם ההקדשות לפי פרק ראשון אי לחוק החברות, התשנ"ט- 101999; או אגודה עותומאנית;

(2)  המוסד לא הגיש בקשה לתמיכה ממשלתית בשנת התקציב הנוכחית ולא הוקצה לו סכום כלשהו מתקציב המדינה, במישרין או בעקיפין, בעד ביצוע פעילות הנתמכת באחד מהתחומים המפורטים בסעיף 5, שבעדו הוא מבקש תמיכה לפי מבחנים אלה,

(3)  לעניין מוסד המבקש תמיכה לראשונה - פעל באופן ממשי בתחום הפעילות שבעדו מבוקשת התמיכה, במשך השנתיים שקדמו למועד תחילתם של מבחנים אלה; הגרעין יציג אסמכתאות ומסמכים מהם ניתן יהיה ללמוד על פעילות ממשית לעיל;

(4)  מוסד הציבור אינו מקיים פעילות עיקרית שעניינה קיום או הפעלת המסגרות המנויות להלן, או מסגרות דומות להם: ישיבות, ובכלל זה ישיבות קטנות, גבוהות והסדר; כוללים; מכינות קדם צבאיות; ועדי עובדים; בתי כנסת; ארגונים לעזרה עצמית; מועדוני קשישים; אגודות ספורט; מוסדות אקדמאיים; בתי ספר ; ארגוני סטודנטים; גרעיני שנות שירות; על אף האמור, מוסד המקיים פעילות כאמור שאינה פעילות עיקרית שלו, יוכל להיתמך ובלבד שהפעילות השוטפת של המסגרת כאמור נפרדת ומובחנת מפעילותו של הגרעין או היזם, לפי הענין, הנתמכת לפי מבחנים אלה, והדבר בא לידי ביטוי גם בדוחותיו הכספיים;

לענין זה, "פעילות עיקרית" - פעילות לגביה הוצאו מעל 30% או מעל 400,000 ₪, הנמוך ביניהם, מהוצאות המוסד לפי הדוחות הכספיים המבוקרים האחרונים שלו.

(5)  המוסד הצהיר כי הפעילות המתקיימת בנושאים האמורים בסעיף 5 מתבצעת במבני ציבור ובאתרים ציבוריים או באופן מקוון; פעילות בבתים פרטיים תוכר רק אם תתבצע בקבוצות של 10 משתתפים לפחות, שאינם מבני הבית שבו נערכת הפעילות, ובלבד ששיעור שעות הפעילות המתבצעות בבתים פרטיים לא יעלה על 25% מכלל שעות הפעילות שמבצע הגרעין;

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

(ב)   תנאי סף לגרעין משימתי;

(1) הגרעין פועל מזה שנתיים ומונה 20 חברים לפחות מעל גיל 21, אשר הצהירו בפני עורך דין על חברותם בגרעין המשימה בנוסח המצ"ב בנספח למבחנים אלו. על חברי הגרעין נמנים גברים ונשים גם יחד המקיימים פעילות חברתית וקהילתית במסגרת הגרעין ולמען הקהילה כפעילות שבשגרה ובהתאם לתחומי הליבה כמפורט בסעיף 5(א)1 לעיל;

(2)  חברי הגרעין מפעילים מיזמים חברתיים או תרבותיים ברשות המקומית שבה הם מתגוררים, בהיקף של 75 שעות שנתיות לפחות לכל חבר בגרעין, ושל 100 שעות התנדבות שנתיות לפחות בממוצע לכל חבר בגרעין בנושאים האמורים בסעיף 5(א)(1);

(3) הגרעין ממוקם ופועל בישוב המונה 5,000 נפש לפחות;

(4) מוסד ציבור כהגדרתו בסעיף 3א לחוק, בעל אישור ניהול תקין;

(5) 30% לפחות מחברי הגרעין, אינם תושבים ותיקים של הרשות המקומית;

לעניין זה, "תושבים ותיקים של הרשות המקומית" - מי שהתגורר ברשות המקומית שבה מתנהלת פעילות הגרעין בעשר השנים שקדמו לשנה בעדה ניתנת התמיכה ברצף, לפחות;

הוראת פסקה זו לא תחול על גרעיני עולים ולא תחול על גרעיני משימה מיוחדים;

(6) מספר החברים בגרעין גדל בשיעור של 10% לפחות, במהלך חמש השנים שקדמו לשנה שבעדה מבוקשת התמיכה; דרישה זו לא תחול על גרעינים שהוקמו בשלוש השנים שקדמו לשנה בעדה מבוקשת התמיכה, ולא תחול על גרעינים המונים 40 חברים ומעלה;

(7) כל חברי הגרעין המוכרים לעניין מבחנים אלה מתגוררים דרך קבע ברשות המקומית בה פועל הגרעין, כפי שהוכח על פי רישום המתנהל לפי כל דין או לפי דרך אחרת שתקבע ועדת התמיכות;

(8) פעילות הגרעין שבעדה הוא נתמך מתקיימת בחמישה נושאים מתוך אלו המפורטים בסעיף 5(א)(1) לעיל;

(ג)    תנאי הסף ליזמי גרעינים:

(1) היזם מאגד חמישה גרעינים משימתיים לפחות, בעד פעילותם ניתנת תמיכה מכוח מבחנים אלו;

(2) היזם מעמיד מערך ליווי בהיקף של רכז במשרה מלאה לפחות לכלל הגרעינים הנמנים עליו;

(3) היזם מקיים הכשרה לחברי הגרעינים הנמנים עליו בהיקף כולל של 10 שעות ברבעון לפחות;

(4) היזם מקיים הכשרה לכלל הגרעינים חדשים הקמים במסגרתו, ככל שקמים, העוסקים בנושאים האמורים בסעיף 5, בהיקף שלא יפחת מ- 56 שעות בשנה לפחות, במהלך השנה הראשונה לפעילותם;

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

7. אופן חלוקת התמיכה

(א)   ניקוד הבקשות וחלוקת התקציב יהיו כמפורט להלן:

(1) בשלב הראשון, כלל הבקשות לתמיכה שעמדו בתנאי הסף ינוקדו לפי אמות המידה כמפורט בכל פרק להלן; לאחר ניקוד כלל הבקשות יחושב הניקוד בכל אמת מידה לפי החלק היחסי שנקבע לאותה אמת מידה באחוזים;

(2)  בשלב השני, יוכפל הניקוד במקדמים כמפורט בפסקה (9(ב)(2));

(3) בשלב השלישי, יחולק התקציב המיועד למוסדות ציבור שהם יזמי גרעינים, לפי אמות המידה (עד 20% מכלל התמיכה לפי מבחנים אלה);

(4)  בשלב הרביעי, תחולק יתרת התקציב המיועד לתמיכה בעד פעילות הגרעינים לפי מבחנים אלה בין כלל הבקשות, באופן יחסי לניקוד שקיבלו באופן מצטבר בכלל אמות המידה האמורות.

(ב)   כללי התמיכה בעד גרעינים משימתיים יהיו כמפורט להלן:

(1)  שיעור התמיכה על פי מבחנים אלה יהיה עד 50% מעלות הפעילות הנתמכת;

(2) היקף התמיכה שיאושר לא יעלה על היקף התמיכה המפורט בבקשת התמיכה.

(3) על אף האמור בפסקה (1), אם הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין או שהם פועלים בקרבה עונה על הדרישות שלהלן, שיעור התמיכה יהיה עד 75% מעלות הפעילות הנתמכת:

(א)   הדירוג לפי המדד הפריפריאלי (2015) של הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין הינו 1 עד 4 או בשכונת שיקום, או כאשר הגרעין מוגדר גרעין משימתי מיוחד;

(ב)    הדירוג לפי המדד הפריפריאלי (2015) של הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין הינו 5 עד 7 ומתקיים לפחות אחד מהתנאים האלה:

הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין משויכת לאשכול חברתי כלכלי 1 עד 7 על פי המדד החברתי כלכלי של הלמ"ס;

  האזור הסטטיסטי בו מתגוררים חברי הגרעין משויך לאשכול חברתי כלכלי 1 עד 14 על פי המדד החברתי כלכלי של הלמ"ס;

(ג)    הדירוג לפי המדד הפריפריאלי (2015) של הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין הינו 8 עד 10 ומתקיים לפחות אחד מהתנאים האלה:

(1) הרשות המקומית בה מתגוררים חברי הגרעין משויכת לאשכול חברתי כלכלי 1 עד 5 על פי המדד החברתי כלכלי של הלמ"ס;

(2) האזור הסטטיסטי בו מתגוררים חברי הגרעין משויך לאשכול חברתי כלכלי 1 עד 10 על פי המדד החברתי כלכלי של הלמ"ס;

(4) תמיכה הניתנת כהשתתפות בשכר בעל התפקיד תהיה - עד 15,000 שקלים חדשים לחודש לכל היותר בעד שכר רכז הגרעין במשרה מלאה, ועד 10,000 שקלים חדשים לחודש לכל היותר בעד שכר לכל בעל תפקיד אחר במשרה מלאה העוסק באופן ישיר

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

בפעילות הנתמכת; לא תינתן תמיכה בעד יותר ממשרה מלאה של בעל תפקיד; בעל תפקיד העובד במשרה נוספת, יופחתו משיעור התמיכה שתינתן בעדו אחוזי המשרה הנוספת העולים על 20% ;

(ג) כללי התמיכה ביזמי גרעינים יהיו כמפורט להלן:

(1) שיעור התמיכה ביזמי גרעינים על פי מבחנים אלה יהיה עד 75% מעלות הפעילות הנתמכת;

(2) היקף התמיכה שיאושר לא יעלה על היקף התמיכה המפורט בבקשת התמיכה.

(3) תמיכה הניתנת כהשתתפות בשכר בעל התפקיד תהיה - עד 15,000 שקלים חדשים לחודש לכל היותר בעד שכר רכז גרעינים במשרה מלאה, ועד 10,000 שקלים חדשים לחודש לכל היותר בעד שכר לכל בעל תפקיד אחר במשרה מלאה; לא תינתן תמיכה בעד יותר ממשרה מלאה של בעל תפקיד; בעל תפקיד העובד במשרה נוספת, יופחתו משיעור התמיכה שתינתן בעדו אחוזי המשרה הנוספת העולים על 20% ;

8. אמות מידה לתמיכה ביזמי גרעינים משימתיים

(א) אמות המידה לחלוקת התמיכה למוסדות ציבור שהם יזמי גרעינים הן כדלהלן:

(1)  מספר חברי הגרעינים המשימתיים המאושרים לתמיכה לפי מבחנים אלה, המלווים על ידי מוסד הציבור (50%) :

חלוקת הסכום לפי פסקה זו תהיה לפי החלק היחסי של חברי הגרעינים המשימתיים המלווים על ידי המוסד, מקרב כלל חברי הגרעינים המשימתיים המלווים על ידי המוסדות שהם יזמי הגרעינים המשימתיים;

(2)  מספר הגרעינים המשימתיים המאושרים לתמיכה לפי מבחנים אלו, המלווים על ידי מוסד הציבור (15%):

חלוקת הסכום לפי פסקה זו תהיה לפי החלק היחסי של מספר הגרעינים המשימתיים המלווים על ידי המוסד, מקרב כלל הגרעינים המשימתיים המלווים על ידי מוסדות ציבור שהם יזמי הגרעינים המשימתיים;

(3)  היקף שירותי הליווי שמספק יזם הגרעין לחברי הגרעינים הנמנים עליו (20%);

חלוקת הסכום לפי פסקה זו תהיה לפי חלקו היחסי של כל יזם במספר שעות הליווי המוכחות שלו מקרב כלל שעות הליווי של יזמי גרעינים הנתמכים לפי מבחנים אלה;

(4)  היקף ההכשרות שמספק יזם הגרעין לחברי הגרעינים הנמנים עליו (15%):

חלוקת הסכום לפי פסקה זו תהיה כדלהלן: (א) ליזם העומד בתנאים האלה:

(1) היזם עורך לגרעינים השתלמות אחת בשנה לפחות;

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

(2) היזם עורך לגרעינים 3 מפגשי הכשרה יומיים בשנה לפחות, ובכלל זה יום עיון או כנס;

(ב)     יזם ינוקד לפי פעולות ההכשרה שמקיים לחברי הגרעינים הנמנים עליו, ובכלל זה השתלמויות, כנסים, ימי עיון וסדנאות לחברי הגרעין, שעניינם התמקצעות בפעילות אותם מקיימים חברי הגרעין בתחומים האמורים בסעיף 5 (להלן - פעולות הכשרה), בהתאם למשך והיקף פעולות ההכשרה, כמפורט להלן:

(1)  בעד סדנה תינתן נקודה אחת;

(2)  בעד יום עיון יינתנו שתי נקודות;

(3)  בעד השתלמות יינתנו שש נקודות;

(ג)      ניקוד לפי אמת מידה זו יינתן רק בעד פעולת הכשרה שהשתתפו בה 30% לפחות מחברי הגרעינים להם מיועדת הפעילות, כפי קהל היעד שהגדיר היזם לעניין אותה פעולת הכשרה, ואשר מי שהדריך בה אינו נמנה על חברי הגרעינים להם מיועדת הפעילות כאמור;

(ד)     חלוקת הסכום לפי פסקה זו תהיה לפי חלקו היחסי של כל יזם בניקוד שקיבל בעד פעולות ההכשרה מתוך כלל הניקוד שניתן בעד כלל פעולות ההכשרה שקיימו כלל יזמי הגרעינים;

(ה)     התמיכה במוסד אשר הגיש בקשת תמיכה בעד פעילות של יותר מגרעין אחד, תחושב בדרך של סכימת הניקוד של כל הגרעינים שבעדם אושרה התמיכה.

9. אמות מידה לתמיכה בפעילות גרעינים משימתיים (א) אמות מידה לתמיכה ואופן חישוב חלוקתה:

לצורך בחינת הבקשות לפי אמות המידה, נדרש המוסד המבקש למלא את הנספחים הנדרשים בטופסי ההגשה לבקשת התמיכה, המהווים חלק בלתי נפרד ממבחני התמיכה; ניקוד הבקשה יהיה כדלהלן:

(1) בשלב הראשון, ינוקד הגרעין לפי אמות המידה האלה:

(א) מספר חברי הגרעין בהתחשב בוותק הגרעין, כמפורט בטבלה שלהלן (20%) :

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

ניקוד

מספר חברים

שנות ותק של הגרעין

5

עד 25

2 עד 3

6

26 עד 35

 

7

36 ומעלה

 

4

עד 35

4 עד 7

5

36 עד 50

 

6

51 ומעלה

 

4

עד 50

8 ומעלה

5

51 עד 65

 

6

66 ומעלה

 

 

(ב)    ממוצע משך המגורים של חברי הגרעין ברשות המקומית, כמפורט להלן (5%):

2 עד 5 שנים - 6 נקודות; מעל 5 ועד 10 שנים - 5 נקודות; מעל 10 ועד 15 שנים - 4 נקודות; מעל 15 שנים - 0 נקודות;

למרות האמור בפסקה זו, ניקודו של גרעין משימתי מיוחד באמת מידה זו יהיה בכל מקרה- 6 נקודות;

(ג)    אחוז חברי הגרעין שלא התגוררו ברשות המקומית, ועברו להתגורר ברשות המקומית במהלך 10 השנים שקדמו לבקשת התמיכה, כדי להצטרף לגרעין המשימתי ולפעול במסגרתו, כמפורט להלן (10%) :

עד 30% - 0 נקודות; מעל 30% ועד 45% - 4 נקודות; מעל 45% ועד 60% - 5 נקודות; מעל 60% ועד 75% - 6 נקודות; מעל 75% - 7 נקודות;

לעניין אמת מידה זו, יילקחו בחשבון גם תושבים המתגוררים ברשות המקומית שלא במסגרת הגרעין המשימתי, והצטרפו כחברים לגרעין המשימתי במועד מאוחר יותר;

(ד)    היקף פעילות הגרעין לפי מבחנים אלה למען הקהילה הסובבת בשנה שקדמה לשנה לגביה מבוקשת התמיכה כמפורט להלן (30%):

מספר מוכח בממוצע לשבוע, לפי 45 שבועות בשנה, של שעות פעילות של כל אחד מחברי הגרעין בעבודה בקהילה, המבוצעת ללא תמורה: מ- 2 עד 3 שעות בשבוע - 2 נקודות; מעל 3 שעות ועד 6 שעות בשבוע - 3 נקודות; מעל 6 שעות ועד 9 שעות בשבוע - 4 נקודות;

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

מעל 9 שעות בשבוע - 6 נקודות;

לעניין אמת מידה זו, לא ייחשבו חלקי שעות; לא יחושבו שעות שעניינן פעילות בגרעין עצמו בלבד, למעט שעות כאמור של אחד מחברי הגרעין בלבד שאינו מקבל שכר בעד תפקידו בגרעין;

(ה)   אחוז חברי הגרעין ששירתו בצבא, בשירות לאומי או בשירות אזרחי כמפורט להלן (15%):

עד 30% - 0 נקודות; מעל 30% ועד 50% - 1 נקודה; מעל 50% ועד 75% - 2 נקודות; מעל 75% ועד 90% - 3 נקודות; מעל 90% - 4 נקודות;

(ו)    הכשרת חברי הגרעין בשנה שקדמה לשנה לגביה מבוקשת התמיכה (15%):

הניקוד לפי אמת מידה זו יינתן בעד פעולות הכשרה המופיעות בתוכנית הפעילות השנתית בהתאם למשכן ולהיקפן, כמפורט להלן:

(1) בעד סדנה תינתן נקודה אחת;

(2) בעד יום עיון יינתנו שתי נקודות;

(3) בעד השתלמות יינתנו שש נקודות;

ניקוד לפי אמת מידה זו יינתן רק בעד פעולת הכשרה, שהשתתפו בה 50% מחברי הגרעין לפחות, ואשר מי שהדריך בה אינו נמנה על חברי הגרעין;

היקף השעות הכולל למטרת ההכשרה, שיוכר לצורך ניקוד אמת מידה זו, לא יעלה על 50 שעות בשנה;

(ז)    שירות מילואים פעיל של חברי הגרעין (5%)

הניקוד לפי אמת מידה זו יינתן לפי שיעור חברי הגרעין שהם במעמד של "משרת מילואים פעיל", כמפורט להלן: עד 10% - 0 נקודות; מעל 10% ועד 30% - 1 נקודה; מעל 30% ועד 60% - 2 נקודות; מעל 60% - 3 נקודות.

זכאות לניקוד לפי אמת מידה זו תהיה לפי הצגת אישור על היות חבר הגרעין "משרת מילואים פעיל" כפי שמונפק על ידי צה"ל באתר המילואים.


לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

(2) בשלב השני, יוכפל הניקוד שהתקבל בשלב הראשון במקדמים שלהלן;

המקדמים יוענקו באופן מצטבר, לפי העניין; למען הסר ספק, במקרה של מוסד

המגיש בקשה בעד יותר מגרעין אחד, יינתנו המקדמים לכל גרעין בנפרד, לפי נתוניו:

(א)   מקדם מיקום:

(1) הניקוד לגרעין שכלל חבריו פועלים ומתגוררים בישוב שדירוגו לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא באשכולות 1 עד 3 או באזור סטטיסטי שדירוגו לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא באשכולות 1 עד 6 או בישוב שדירוגו לפי המדד הפריפריאלי (2015) הוא באשכולות 1 עד 3, יוכפל במקדם של 1.5 ;

(2) הניקוד לגרעין שכלל חבריו פועלים ומתגוררים בישוב שדירוגו לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא באשכולות 4 עד 6 או באזור סטטיסטי שדירוגו לפי המדד החברתי-כלכלי של הלמ"ס הוא באשכולות 7 עד 12, או בישוב שדירוגו לפי המדד הפריפריאלי (2015) הוא באשכולות 4 עד 6, יוכפל במקדם של 1.3 ;

(3) הניקוד לגרעין שכלל חבריו פועלים ומתגוררים בשכונת שיקום, יוכפל במקדם של 1.5; ניקוד של גרעין שהוכפל לפי מקדם זה, לא יוכפל לפי מקדם כאמור בפסקה (1) או (2).

(ב)   מקדם ייחודיות:

הניקוד לגרעין עולים ולגרעין משימתי מיוחד, יוכפל במקדם של 1.3 ;

(ג)    מקדם התערות:

הניקוד לגרעין שמעל 50% מחבריו הם משפחות שלהם ילדים עד גיל 18, יוכפל

במקדם של 1.3;

לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

(ד)    הוועדה תשקול את עמדתה ביחס לסעיפים שונים בתוכנית בכפוף לתרומתם לנושאי

התמיכה ולתחומים שהוגדרו בסעיף 5 לרבות על בסיס התייחסות הרשות המקומית

בקרבה הגרעין פועל, ככל שניתנה.

(ה)   תכנית העבודה תתייחס לפעילות שבוצעה ממועד תחילת מבחנים אלה.

(ו)    תכנית עבודה לפעילות הגרעין בקרב תושבי הרשות המקומית הקולטת אשר ביצועה החל

ממועד תחילת מבחנים אלה תכלול את הפרטים שלהלן:

(1) אופי הפעילות המתוכננת, וסיווגה לפי הנושאים האמורים בסעיף 5, פירוט תאריכי פעילות, שעות פעילות, מיקום הפעילות והמקומות שבהם היא מתבצעת, התכנים ורשימת הנושאים שבהם יעסקו הפעילויות;

(2) מספר המשתתפים הצפוי בתוכנית מקרב חברי הגרעין ומקרב התושבים; מספר המשתתפים בפעילות פרטנית מקרב חברי הגרעין לא יפחת מ- 3 משתתפים בכל פעילות. מספר המשתתפים בפעילות פרטנית מקרב תושבי הרשות לא יפחת מ-15 משתתפים בכל פעילות, ולעניין פעילות בבית פרטי- 10 משתתפים לפחות כאמור בסעיף 6(א)(5) ולעניין פעילות פרטנית- לפחות 10 משתתפים שונים במצטבר;

(3) עלות הפעילות, הגופים השותפים בארגון הפעילות ובמימונה וסכומי ההשתתפות, מקורות מימון מגבייה של דמי השתתפות;

(4) מדדים להערכת תרומת הפעילות.

(ז)    תכנית עבודה לפעולות ארגון גיבוש וניהול לחברי הגרעין אשר ביצועה החל ממועד תחילת

מבחנים אלה , תכלול את הפרטים שלהלן:

(1) קיום מערך ליווי, הכשרה והשתלמויות לחברי הגרעין;

(2) ריכוז והדרכת חברי הגרעין בפעילותם לפי מבחנים אלה;

(3) בתכנית יפורטו מועדי המפגשים, מקומם, משכם ותוכנם. לא תאושר תכנית הכוללת פחות משלושים ושש שעות פעילות מצטברות במהלך השנה;

(ח)   קיום פעילות פנימית וייחודית להעצמת חברי הגרעין; תכנית עבודה למוסדות ציבור שהם

יזמי גרעינים משימתיים:

(ט)   יזם המעוניין לקבל תמיכה לצורך הקמת גרעינים משימתיים חדשים ולצורך ליווי

גרעינים קיימים, יגיש תכנית עבודה באחד או יותר מנושאי פעילותו כמפורט להלן:

  לעניין הקמת גרעינים - בתכנית יפורטו הגרעינים שבכוונתו להקים או שמטפל בהקמתם, מאפייניהם, מקומם, מספר החברים המתוכנן;

  לעניין ליווי גרעינים - בתכנית יפורטו הגרעינים שמלווה יזם הגרעינים המשימתיים, תכנית הליווי, בעלי תפקידים ומשימותיהם;

  לעניין הכשרות לחברי גרעינים ובעלי תפקידים בהם - תכנית ההכשרה, מועדיה ומרכיביה;

  פעולות לגיבוש גרעינים, פרסום ושיווק;

  עלות הפעילות והגופים השותפים בארגון הפעילות ובמימונה;


לתשומת-לב: במקרה של שוני בין נוסח זה לנוסח שפורסם ברשומות - הפרסום ברשומות מחייב.

11. נהלים

(א)   לבקשת התמיכה יצורפו מסמכים אלה:

כלל המסמכים והטפסים אותם דורש המשרד במסגרת הגשת בקשת התמיכה, ובהתאם לאמור בנספחים שמטרתם לאפשר את ניקוד הבקשה בהתאם לאמור לעיל;

(ב)    תכנית פעילותו הכוללת של המוסד לשם בדיקת התאמתה למטרות התמיכה ולתנאיה, ולמניעת כפל תמיכה; הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה יכולה להתקיים באופן מקוון, ובלבד שעומדת בכל תנאי מבחנים אלה;

(ג)    תשלום תמיכת המשרד בעד פעילותו של המוסד שאושרה לו בידי הוועדה כדין, יועבר לפי דוחות ביצוע שהמוסד יגיש לתקופת התשלום, וכנגד הוכחת הוצאות בפועל בעד הפעילות הנתמכת לפי מבחנים אלה, וכן בהתאם לנהלים הקבועים לתשלום בקשות תמיכה שבמשרד ולפי הנוהל;

(ד)    מקום שבו נמצא כי הפעילות המדווחת בידי המוסד אינה מתקיימת במלואה - יחולו הוראות הנוהל[10];

(ה)   לא תינתן תמיכה לגרעין המעורב בפעילות מפלגתית כלשהי, ארצית או מקומית; הוברר כי היה גרעין מעורב בפעילות מפלגתית כאמור, תיחשב התמיכה כאילו ניתנה שלא כדין, כמשמעה בנוהל;

(ו)    הפעילות החברתית הנעשית בהתנדבות בידי חברי הגרעין והנתמכת לפי מבחנים אלה תהיה נבדלת מפעילותם במסגרות חינוכיות וקהילתיות אחרות;

(ז)    המוסד יגיש במסגרת הבקשה תכנית עבודה לפעילות הגרעין, לפי המפורט בסעיף 10 במבחנים אלו;

(ח)   המוסד יגיש, במהלך השנה שבעדה מבוקשת התמיכה, דוחות ביצוע שוטפים המעידים על עמידתו בתכנית העבודה ודוחות שנתיים; כל הדוחות יוגשו באופן ובמועדים שיורה לו המשרד;

(ט)   המוסד ידאג לקיומו של ביטוח צד גי, כנדרש לכיסוי הסיכונים בפעילות מוסד ציבור, החל ביום ה- 28 שלאחר פרסום מבחנים אלה ולא יאוחר מתחילת השנה בעדה ניתנת התמיכה.

12.  ביטול

מבחנים לצורך תמיכה של משרד התיישבות למוסדות ציבור בתחום גרעיני משימה[11] - בטלים.

13.  תחילה

תחילתם של מבחנים אלה ביום כ"ח בטבת התשפ"ב (1 בינואר 2022).

_______ תשפ"ב (_________ 2021)


10  ס"ח התשנ"ט, עמי 189.

10. תכנית העבודה

(א)   מבקש התמיכה יגיש תכנית עבודה המפרטת את פעילותו בנושאים האמורים בסעיף 5, כמפורט להלן במסגרת בקשת התמיכה, אותה תאשר ועדת התמיכות; הוועדה לא תכיר בהוצאות מופרזות בלתי סבירות;

(ב)    קבעה הוועדה כי תכנית העבודה או חלקה, אינה מפורטת דיה כך שלא מתאפשרים יישום האמור במבחנים אלה או שאינה מאפשרת בדיקה ופיקוח מספקים על מתן התמיכה או ביצוע הפעילות הנתמכת, לא יהיה המוסד זכאי לתמיכה או חלקה, לפי החלטת ועדת התמיכות, עד תיקון התוכנית להנחת דעת הוועדה;

(ג)    למוסד יתאפשר תיקון התוכנית כל עוד לא התקבלו החלטות סופיות על חלוקת התמיכות; סברה הוועדה כי רמת הפירוט של תכנית עבודה שהוגשה לה אינה מספקת כאמור, או שהוצאות שהוצהרו או שבוצעו הנן בלתי סבירות ביחס לפעילות תנמק את קביעתה, והמוסד יוכל לעיין בהחלטה זו;



[1] מבחן התמיכה פורסם בי"פ 7714 , י"ב באדר התשע"ח (27.2.2018), עמי 5775.

[2] ס"ח התשמ"ה, עמי 60 ; התשכ"ב, עמי 34.

[3]  י"פ התשע"ג, עמי 3172 ועמי 5152 ; התשע"ד, עמי 472 ; התשע"ה, עמי 658 ועמי 8220 ; התשע"ו, עמי 10192 ; התשע"ח, עמי 4406, התש"ף, עמי 8480.

[4]  מפתח רחובות ושכונות עיקריים לפי אזורים סטטיסטיים מדד חברתי כלכלי של האזורים הסטטיסטיים 2017 :

[5]  מדד חברתי כלכלי 2017 לפי רשויות מקומיות ולפי ישובים במועצות אזוריות.

[6]  מדד פריפריאליות 2015 - דברי הסבר וקישור לקבצים.

http://www.moch.gov.il/shikum vehitchadshut/shikum shechunot/Pages/shikum shechunot historv.aspx 7

[8]  ס"ח התש"ם, עמי 210.

[9]  ס"ח התשל"ט, עמי 128.

[10]  י"פ 8480

[11]  י"פ 9750