תאריך תצוגה: 14/07/2021

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב)(תיקון), התשפ"א-2021.

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

סעיף 13(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011 (להלן - החוק) קובע כי חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ"ו-1996 (להלן – חוק הפיקוח), יחול, בין היתר, על חלב בקר במכסה בשינויים הקבועים בסעיף האמור.

סעיף 13(א)(1) ו- 13(ב)(1) לחוק, על אף האמור בסעיף 9 לחוק הפיקוח, על שר האוצר ושר החקלאות ופיתוח הכפר (להלן – השרים) לקבוע, בצו לפי פרק ה' לחוק הפיקוח, ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, עקרונות שלפיהם ייקבעו המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעבור חלב בקר במכסה (להלן – מחיר המטרה).

בסעיף 44(א) לחוק נקבעה הוראת מעבר שלפיה עד תום שמונה שנים מיום תחילתו של החוק, היינו, עד ז' בתשרי התש"ף (6 באוקטובר 2019), מחיר המטרה לא ייקבע ולא יעודכן בהתאם למנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק אלא בהתאם למנגנון אחר שקבעו השרים בתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים), התשע"ב-2012 (להלן – הוראת המעבר והתקנות, בהתאמה). המועד האמור נדחה לפי חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 3), התש"ף – 2020, עד ליום ד ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

נוכח התפזרות הכנסת ה-23 ביום ח' טבת תשפ"א (23 דצמבר, 2020) בשל אי קבלת חוק תקציב, הוארך תוקפן של הוראת המעבר והתקנות מכוח סעיף 44(ב) לחוק מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021). 

על רקע סיכום מקצועי בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר, שגובש בחודש ינואר 2021 בהדברות עם מועצת החלב ונציגי יצרני החלב והמחלבות (להלן – הסיכום המקצועי), פעלה הממשלה לתיקון החוק כך שתוקפה של הוראת המעבר יוארך בשלוש שנים נוספות, עד ליום 31 בדצמבר 2023, תוך מתן אפשרות לשרים, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, להאריך את התקופה בשנתיים נוספות.

הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 4), התשפ"א–2021 המבוססת על הסיכום המקצועי, אושרה בקריאה ראשונה בכנסת ביום 1 ביולי 2021. לפי הצעת החוק, השרים רשאים לקבוע בתקנות, במקביל להארכת תוקפה של הוראת המעבר, הוראות השונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק, באופן שיאפשר הוזלה של מחיר המטרה ויתרום להורדת יוקר המחיה.

בטיוטת התקנות שלהלן מוצע לבצע את התיקונים הנדרשים לצורך יישום הסיכום המקצועי והפחתת מחיר המטרה, וזאת לאחר השלמת הליך החקיקה של הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 4), התשפ"א–2021.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:

טיוטת תקנות מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר:

טיוטת תקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב) (תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותנו לפי סעיף 44(ב) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א-2011[1] (להלן – החוק), ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת, אנו מתקינים תקנות אלה:

תיקון תקנה 6

1.  

בתקנה 6(א) לתקנות תכנון משק החלב (מנגנון לעדכון מחירים מזעריים של ליטר חלב), תשע"ב – 2012[2] (להלן – התקנות העיקריות) -

 

 

(1) בפסקה (1), אחרי "ממכירת חלב" יבוא "ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר";

 

 

(2) בפסקה (2), אחרי "ממוצע התנובה הארצי" יבוא "ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר".

תיקון תקנה 7

2.  

בתקנה 7 לתקנות העיקריות, אחרי פסקה (7) יבוא:

 

 

"(8) על אף האמור בפסקה (4), ועדת היישום תפחית 2.8 אגורות מחישוב המחיר הרבעוני לליטר חלב ברבעון השלישי והרביעי של שנת 2021".

תחילה

3.  

תחילתן של תקנות אלה ביום כ"א בתמוז התשפ"א (1 ביולי 2021).

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________                                                                                        __________________

      אביגדור ליברמן                                                                                                                 עודד פורר

          שר האוצר                                                                                                        שר החקלאות ופיתוח הכפר

 

דברי הסבר

 

כללי

בסעיף 44(א) לחוק תכנון משק החלב, התשע"א – 2011 (להלן – החוק) נקבעה הוראת מעבר לפיה, עד יום ז' בתשרי התש"ף (6 באוקטובר 2019), המחירים המזעריים שעל מחלבה לשלם ליצרן בעד חלב בקר במכסה (להלן - מחיר המטרה) יקבעו בתקנות שיתקינו שר החקלאות ופיתוח הכפר ושר האוצר, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת, ולא לפי המנגנון הקבוע בסעיף 13 לחוק, שהוא לפי חוק הפיקוח. המועד האמור נדחה לפי חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 3), התש"ף – 2020, עד ליום ד ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

נוכח התפזרות הכנסת ביום ח' טבת תשפ"א (23 דצמבר, 2020) בשל אי קבלת חוק תקציב, הוארך תוקפן של הוראת המעבר והתקנות מכוח סעיף 44(ב) לחוק מכוח סעיף 38 לחוק יסוד: הכנסת, עד כ"ו בתמוז התשפ"א (6 ביולי 2021).

 

על רקע סיכום מקצועי בין משרד החקלאות ופיתוח הכפר ומשרד האוצר, אשר גובש בחודש ינואר 2021 בהדברות עם מועצת החלב ונציגי יצרני החלב והמחלבות (להלן – הסיכום המקצועי), פעלה הממשלה לתיקון החוק כך שתוקפה של הוראת המעבר יוארך, כמפורט להלן.

 

הצעת החוק המבוססת על הסיכום המקצועי (הצעת חוק תכנון משק החלב (תיקון מס' 4), התשפ"א–2021, להלן – הצעת החוק) אושרה בקריאה ראשונה בכנסת ביום 1 ביולי 2021.

 

לפי הצעת החוק, תוקפה של הוראת המעבר יוארך בשלוש שנים נוספות, עד ליום י"ט בטבת התשפ"ד (31 בדצמבר 2023), תוך מתן אפשרות לשרי החקלאות ופיתוח הכפר והאוצר להאריך את התקופה בפרק זמן נוסף, עד י"א בטבת התשפ"ו (31 בדצמבר 2025).

לפי הצעת החוק, השרים רשאים לקבוע בתקנות, במקביל להארכת תוקפה של הוראת המעבר, הוראות השונות מנוהל ההתחשבנות האמור בסעיף 44(ב)(1) לחוק, באופן שיאפשר חישוב עלויות של ייצור חלב לפי עלויות הייצור השנתיות ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בגובה 700 אלף ליטר או יותר. תיקון זה יאפשר הוזלה של מחיר המטרה ויתרום להורדת יוקר המחיה.

בשל פער הזמנים בין המועד שבו גובש הסיכום המקצועי (ינואר 2021) ועד למועד שבו התאפשר קידומה של הצעת החוק (יוני 2021, עם הקמת הממשלה ה- 36), מאפשרת הצעת החוק לשרים לבצע הפחתה נוספת במחיר המטרה הרבעוני, אשר תבטא את הפחתת המחיר שהייתה אמורה להתרחש מתחילת שנת 2021. לשם כך, על פי הצעת החוק, על השרים להתקין תקנות עד יום כ"ד בתשרי התשפ"ב (30 בספטמבר 2021) (תום הרבעון השלישי של שנת 2021), ולקבוע בהן שתבוצע הפחתה של 2.8 אגורות ממחיר המטרה הרבעוני, ברבעון השלישי והרביעי של שנת 2021.

 

לתקנה 1 – אופן חישוב עלויות הייצור מעוגן בתקנה 6 לתקנות העיקריות. כיום חישוב עלות הייצור לליטר חלב מתבסס על תוצאות סקר הוצאות ייצור, תנובות חלב ותפוקות בשר בשנה שלמה, על פי מדגם סטטיסטי מייצג של כלל הרפתות בענף.

בהתאם להסדר שבהצעת החוק, מוצע לקבוע בתקנה כי חישוב המחיר הרבעוני לליטר חלב  יתבסס על עלות ייצור חלב ב ברפתות של יצרנים שמכסתם היא בהיקף של 700 אלף ליטר או יותר, לפי תוצאות הסקר.

שינוי זה בבסיס החישוב של עלויות הייצור, מביא להפחתה של מחיר המטרה.

לתקנה 2 –כאמור, בשל פער הזמנים בין המועד שבו גובש הסיכום המקצועי (ינואר 2021) ועד למועד שבו התאפשר קידומה של הצעת החוק (יוני 2021, עם הקמת הממשלה ה- 36), מאפשרת הצעת החוק לשרים לבצע הפחתה נוספת במחיר המטרה הרבעוני, אשר תבטא את הפחתת המחיר שהייתה אמורה להתרחש מתחילת שנת 2021. לשם כך, על פי הצעת החוק, על השרים להתקין תקנות עד יום כ30 בספטמבר 2021 (תום הרבעון השלישי של שנת 2021), ולקבוע בהן שתבוצע הפחתה של 2.8 אגורות ממחיר המטרה הרבעוני, ברבעון השלישי והרביעי של שנת 2021. בהוראה זו מוצע לקבוע את ההפחתה האמורה.

 

לתקנה 3 – תוקפו של התיקון לחוק מיום 1 ביולי 2021. בהתאמה, מוצע לקבוע כי מועד תחילתן של התקנות יחול במועד זה.

 

 



[1] ס"ח התשע"א, עמ' 762; התש"ף, עמ' 156; התשפ"א....

[2] ק"ת תשע"ב מס' 7107 מיום 4.4.2012 עמ' 1002.