חוק משק הדלק (קידום התחרות)(תיקון)(תיקון מס' 3), התשפ"א-2021
סעיף 4 לחוק משק הדלק (קידום התחרות), התשמ"ד – 1984 קובע מגבלות לעניין מרחק בין תחנת דלק שמוקמת לבין תחנות דלק של אותו ספק דלק. בחוק משק הדלק (קידום התחרות)(תיקון), התשנ"ח – 1998 הוגבל תוקף סעיף זה עד יום כ' באב, התשפ"א – 29.07.2021. החוק המוצע מבקש להאריך את תוקף הסעיף בחמש שנים נוספות.
בדיקה של רשות התחרות מעלה כי הסעיף שמוצע להאריך את תקפו נותן מענה חלקי לנושא התחרות בין תחנות הדלק, וכי יש לעודד תחרות אזורית במגזר זה. בהתאם לכך בכוונתה לקדם תיקון לחוק משק הדלק (קידום התחרות). עם זאת, מדובר בהליך חקיקה מורכב, ועד לסיומו מוצע להאריך את תוקף הסעיף הקיים.
לאור העובדה שמאריכים תוקפו של הסדר קיים, אין השפעה על התקציב ועל התקן המנהלי.
תזכיר חוק מטעם משרד האנרגיה:
|
|
|
חוק משק הדלק (קידום התחרות)(תיקון)(תיקון מס' 3), התשפ"א-2021 |
|
תיקון סעיף 4(ג) בחוק משק הדלק (קידום התחרות)(תיקון), התשנ"ח - 1998 |
1. |
בסעיף 4(ג) בחוק משק הדלק (קידום התחרות)(תיקון), התשנ"ח – 1998, במקום "כ' באב, התשפ"א (29 ביולי 2021)" יבוא "י"ז באב, התשפ"ו (31 ביולי 2026)". |
דברי הסבר
כחלק מן הצעדים להגברת התחרות בין תחנות התדלוק קובע סעיף 4 לחוק משק הדלק (קידום התחרות), התשמ"ד – 1984 איסור על חברת דלק להתקשר בחוזה להקמת תחנת תדלוק, או בחוזה בלעדיות, אם תחנת דלק אחרת המוכרת דלק של אותה חברת דלק, מצויה במרחק של עד ק"מ בדרך עירונית ועד 10 ק"מ בדרך בינעירונית לאורך כבישים.
הממונה על התחרות רשאי לאשר, בהחלטה מנומקת, הקמת תחנת תדלוק באופן שאינו עומד בתנאי האמור, אם שוכנע שההתקשרות לא תגביל באופן משמעותי את התחרות בעסקים באותו אזור.
סעיף זה חוקק לראשונה בתיקון התשמ"ח – 1984, אך הוגבל בזמן. תוקפו הוארך מפעם לפעם, ולאחרונה הוארך עד יום כ' באב, התשפ"א (29 ביולי 2021).
בדיקת רשות התחרות העלתה כי קיימת בעיית תחרות אזורית במגזר תחנות הדלק, ובהתאם לכך פרסמה תזכיר חוק לעידוד תחרות אזורית. בעקבות הערות שהתקבלו לתזכיר החוק, רשות התחרות עמלה על תיקונו. בינתיים, עד להשלמת תיקון החוק, מבוקש להאריך את תוקף הסעיף הקיים, שנותן מענה חלקי לבעיית התחרות.