תזכיר חוק
א. שם החוק המוצע
חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה) (תיקון מס') (תשלום מס ערך מוסף), התשפ"א-2021
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
במסגרת הוראת השעה בחוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020[1] (להלן – הוראת השעה) נקבעו הסדרים שונים שנועדו לתת מענה לצרכים הייחודיים שנוצרו בתקופת הקורונה. במסגרת סעיף 7(8) בהוראת השעה נוסף סעיף 10ב לחוק, אשר קבע את שיעור שכר הטרחה שייזקף לחוב בשלב פתיחת התיק בתקופת הוראת השעה. מטרת התיקון היתה לקבוע כי בתקופת הוראת השעה יתווסף לחוב המתנהל בתיק ההוצאה לפועל שיעור שכר טרחה בשיעור המזערי הקבוע בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ), תש"ס-2000 (להלן – כללי לשכת עורכי הדין), כשיתרת שכר הטרחה לפי כללים אלו תצטרף בשלב ניהול ההליכים בתיק. בשלב יישום הוראת השעה התברר כי יש צורך בתיקון מבהיר בחוק שכן בסעיף זה לא נכללה הוראה מפורשת לפיה על הסכומים המצוינים בסעיף יתווסף גם סכום מס ערך מוסף שעורכי הדין נדרשים לשלם. זאת, על אף שמטרת הסעיף הייתה לשמר את הסכומים המזעריים הנקובים בכללי לשכת עורכי הדין, ושם נקבע בסעיף ההגדרות כי יש להוסיף לסכומים אלו גם סכום השווה למס ערך מוסף המגיע בעד מתן השירות בענין הנדון; נוכח האמור, מוצע להבהיר בחוק כי על הסכומים הנקובים בסעיף 10ב(א) מתווסף המס המוטל על פי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975. תיקון החוק הינו למטרת הבהרת הסעיף ואולם בשל תכלית החוק, גם ללא תיקון החוק, בעת הוספת הסכומים הקבועים בחוק הרי שיש לזקוף עליהם מס ערך מוסף.
ג. השפעת החוק המוצע על קבוצות אוכלוסייה מסוימות
אין השפעה.
ד. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות
אין השפעה.
ה. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:
תזכיר חוק מטעם משרד משפטים:
תזכיר חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה) (תיקון מס') (תשלום מס ערך מוסף), התשפ"א-2021
|
חוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש) |
1. |
בחוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש - תיקון מס' 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020,[2] בסעיף 7(8), אחרי סעיף 10ב(א) יבוא: |
|
|
|
"(א1) על הסכומים הנקובים בסעיף קטן (א) ייווסף המס המוטל על פי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975."
|
דברי הסבר
במסגרת הוראת השעה בחוק ההוצאה לפועל (נגיף הקורונה החדש – תיקון מס' 68 והוראת שעה), התשפ"א-2020[3] (להלן – הוראת השעה) נקבעו הסדרים שונים שנועדו לתת מענה לצרכים הייחודיים שנוצרו בתקופת הקורונה. במסגרת סעיף 7(8) בהוראת השעה נוסף סעיף 10ב לחוק, אשר קבע את שיעור שכר הטרחה שייזקף לחוב בשלב פתיחת התיק בתקופת הוראת השעה. מטרת התיקון היתה לקבוע כי בתקופת הוראת השעה יתווסף לחוב המתנהל בתיק ההוצאה לפועל שיעור שכר טרחה בשיעור המזערי הקבוע בכללי לשכת עורכי הדין (התעריף המינימלי המומלץ), תש"ס-2000 (להלן – כללי לשכת עורכי הדין) כשיתרת שכר הטרחה לפי כללים אלו תצטרף בשלב ניהול ההליכים בתיק. בשלב יישום הוראת השעה התברר כי יש צורך בתיקון מבהיר בחוק שכן בסעיף זה לא נכללה הוראה מפורשת לפיה על הסכומים המצוינים בסעיף יתווסף גם סכום מס ערך מוסף שעורכי הדין נדרשים לשלם. זאת, על אף שמטרת הסעיף הייתה לשמר את הסכומים המזעריים הנקובים בכללי לשכת עורכי הדין, ושם נקבע בסעיף ההגדרות כי יש להוסיף לסכומים אלו גם סכום השווה למס ערך מוסף המגיע בעד מתן השירות בענין הנדון; נוכח האמור, מוצע להבהיר כי על הסכומים הנקובים בסעיף 10ב(א) מתווסף המס המוטל על פי חוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975. תיקון החוק הינו למטרת הבהרת הסעיף ואולם נוכח תכלית החוק, גם ללא התיקון, בעת הוספת הסכומים הקבועים בחוק הרי שיש לזקוף עליהם מס ערך מוסף.