טיוטת תקנות משק החשמל (קידום התחרות במקטע הייצור)(הוראת שעה), התשפ"א-2021
א. שם התקנות המוצעות
טיוטת תקנות משק החשמל (קידום התחרות במקטע הייצור)(הוראת שעה), התשפ"א-2021
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
קיים צורך לקדם את התקנות המוצעות ליצירת וודאות לשחקנים במשק ולנוכח החשש לניצול כוח שוק באופן שיביא בין היתר להעלאת מחירים.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות
טיוטת תקנות מטעם משרד האנרגיה
טיוטת תקנות משק החשמל (קידום התחרות במקטע הייצור)(הוראת שעה), התשפ"א-2021
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו-63 לחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996[1] (להלן – החוק), לפי הצעת הרשות, בהתייעצות עם הממונה על התחרות לפי סעיף 11(ג) לחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד -2013[2], ולאחר ששקלתי שיקולים של קידום התחרות הענפית, אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||||
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה - ""יחידת ייצור באגירה שאובה" - יחידת ייצור שלצורך המרת אנרגיה עושה שימוש בהזרמת מים בין מאגרי מים שגובהם שונה. |
|||||||||
|
|
|
"ההספק המתוכנן לסוג של תחנות" – ההספק המתוכנן של סוג תחנות כוח לייצור חשמל לפי רשימה המצורפת בתוספת הראשונה;
|
|||||||||
|
|
|
"התחייבות לחיבור" – התחייבות של בעל רישיון לניהול המערכת לחיבור תחנת כוח לרשת החשמל; |
|||||||||
|
|
|
"זכות" – רישיון ייצור. |
|||||||||
|
סייגים למתן זכות ולמתן אישור להתחייבות חיבור |
2. |
(א) הרשות לא תיתן לאדם זכות או אישור להתחייבות לחיבור לתחנת כוח אשר נדרשת לקבלת הזכות, ולא תיתן לו אישור לפי סעיף 12 או סעיף 13 לחוק, אם מתקיים אחד מאלה:
|
|||||||||
|
|
|
|
(1) לאחר מתן הזכות או האישור יחזיק אדם בזכויות ובהתחייבות לחיבור בעבור תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות גז טבעי שסך הספקן עולה על 20 אחוזים מההספק המתוכנן לסוג זה של תחנות כוח; |
||||||||
|
|
|
|
(2) לאחר מתן הזכות או האישור יחזיק אדם בזכויות או בהתחייבויות לחיבור ביותר מתחנת כוח אחת בטכנולוגיית אגירה שאובה; |
||||||||
|
|
|
|
(3) לאחר מתן הזכות או האישור יחזיק האדם בזכויות או בהתחייבויות לחיבור בתחנות כוח לייצור חשמל מאנרגיית רוח שסך הספקן עולה על 60 אחוזים מההספק המתוכנן לסוג זה של תחנות כוח.
|
||||||||
|
|
|
(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הרשות תהיה רשאית לתת זכות או לאשר התחייבות לחיבור כאמור מנימוקים מיוחדים שיירשמו, לאחר היוועצות עם רשות התחרות, ובלבד שההקצאה היא לטובת הפעילות במשק החשמל. |
|||||||||
|
שיקולים נוספים למתן זכות |
3. |
מבלי לגרוע מהאמור בסעיף 8 לחוק, הרשות רשאית שלא לתת לאדם זכות או שלא לאשר לו התחייבות לחיבור לתחנת כוח אשר נדרשת לקבלת הזכות, אם סברה כי ההקצאה עלולה למנוע או להפחית את התחרות במשק החשמל; בבואה להחליט על מתן זכות או אישור כאמור, תשקול הרשות, בין היתר, שיקולים אלה: |
|||||||||
|
|
|
|
(1) מידת ההשפעה של החזקות האדם בבעלי רישיונות ייצור אחרים שאינן עולות לכדי החזקה בזכות כהגדרתה בתקנות אלו; |
||||||||
|
|
|
|
(2) השפעתן של החזקות שיש למבקש הזכות בתאגידים אחרים אשר מוחזקים גם על ידי אחרים שמחזיקים בזכויות אחרות במשק החשמל. |
||||||||
|
|
|
|
(3) השפעתן של החזקות האדם בבעלי רישיונות שהוענקו מכוח חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב- 2002[3], או בבעלי חזקות כהגדרתם בחוק האמור. |
||||||||
|
הגשת תצהיר |
4. |
מבקש אישור הרשות להתחייבות לחיבור או זכות, או אישור להעברת שליטה מבעל זכות יצרף לבקשתו תצהיר ערוך לפי הנוסח שבתוספת השנייה. |
|
||||||||
|
תוקף |
5. |
תוקפן של תקנות אלה לשלוש שנים מיום פרסומן. |
|||||||||
|
סייג לתחולה |
6. |
(א) תקנות אלה לא יחולו על מחזיק ברישיון מכוח סעיף 60 או 60א לחוק. |
|
||||||||
|
|
|
(ב) תקנות אלה לא יחולו לגבי זכויות או התחייבויות לחיבור שכבר ניתנו ערב פרסומן של תקנות אלה. |
|
||||||||
|
|
|
תוספת ראשונה |
|||||||||
|
|
|
(תקנה 1) |
|||||||||
|
|
|
רשימת ההספק המתוכנן לסוג תחנות כוח |
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
תוספת שנייה |
|||||||||
|
|
|
(תקנה 4) |
|||||||||
|
|
|
תצהיר אני החתום מטה ______________ מס' זהות ____________________, לאחר שהוזהרתי שעלי לומר את האמת כולה ואת האמת בלבד ושאם לא אעשה כן אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק, מצהיר בזה לאמור: אני מבקש אישור הרשות להתחייבות לחיבור/ רישיון ייצור לחשמל/ אישור להעברת שליטה מבעל רישיון ייצור חשמל, בתחנת כוח מסוג _____________, הנמצאת ב _____________________. 1. אין בקבלת בקשתי כדי להפר את המגבלות שבתקנות משק החשמל )קידום התחרות במקטע הייצור((הוראת שעה), התשפ"א-2021, או בחוק משק החשמל, התשנ"ו-1996. 2. התאגיד, בעלי מניותיו, או השותפים בו (המחזיקים לפחות 5% מאמצעי השליטה בו), לפי העניין (להלן - בעלי העניין), מנויים/ אינם מנויים (אנא מחק המיותר) ברשימת הגורמים הריכוזיים לפי החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד-2013. להלן רשימת בעלי העניין המנויים ברשימת הגורמים הריכוזיים כאמור: א. __________________________ ב. __________________________ ג. __________________________ ______________ ______________ חתימה תאריך |
|
||||||||
|
|
|
אישור אני הח"מ, _________________, מספר רישיון ____________________, מאשר בזה כי ביום _____________, הופיע/ה בפני במשרדי ברחוב _____________________________, מר/גב' ________________________________, שזיהה/זיהתה עצמו/ה בפני לפי ת.ז. _______________/ המוכר/ת לי באופן אישי, ולאחר שהזהרתיו/ה כי עליו/ה להצהיר את האמת, וכי יהיה/תהיה צפוי/ה לעונשים הקבועים בחוק אם לא יעשה/תעשה כן, אישר/ה את נכונות ההצהרה הנ"ל וחתם/ה עליה. ______________ ______________ חתימה תאריך |
|||||||||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ 6174 – 3)
__________________
יובל שטייניץ
שר האנרגיה
דברי הסבר
כללי
החוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות התשע"ד-2013 (להלן-החוק לקידום התחרות), קובע כי בין היתר שמאסדר נדרש לשקול שיקולי תחרות בעת הענקת זכות ואף רשאי בדרך הקבועה בדין החל עליו, תוך התייעצות עם הממונה על התחרות, לקבוע בכללים הוראות ותנאים לעניין הקצאת הזכות שיש בהם כדי לקדם את התחרותיות הענפית, ובהתקיים התנאים האמורים, ניתן להקצות זכות אף בלא התייעצות עם הממונה, בכפוף לקבוע בחוק לקידום התחרות, ובלבד שיוענקו רישיונות ייצור לחמישה מבקשים שונים לפחות, מדי שנה בשנה.
תקנות אלה גובשו על ידי רשות החשמל והוצעו לשר האנרגיה ולעיון הציבור, כנדרש בסעיף 7(ה) לחוק משק החשמל, התשנ"ו 1996 (להלן החוק). תקנות אלה מותקנות על ידי שר האנרגיה (להלן-השר) לאחר היוועצות עם הממונה על התחרות לפי החוק לקידום התחרות כקבוע בחוק לקידום התחרות ובהתאם לסעיף 7(א) לחוק, אשר מסדיר את סמכות השר לקבוע בתקנות תנאים למתן רישיון ודרכי בחירה בין מקבלי רישיון, ובכלל זה לקבוע תקנות לקידום התחרות במשק החשמל.
תקנות אלה מותקנות לצורך קידום התחרות במקטע הייצור במשק החשמל, ליצירת וודאות ליצרני חשמל ולמנוע ניצול כוח שוק באופן שיביא בין היתר להעלאת מחירים. במקטע הייצור ובפרט בטכנולוגיות מסוימות קיימים חסמי כניסה גבוהים והניסיון ממשקי חשמל בעולם מלמד על ניסיונות לניצול כוח שוק בפרט בזמן שהביקוש לחשמל, שנוטה להיות קשיח, גבוה.
החשיבות של קביעת תקנות לקידום התחרות הענפית למקטע הייצור במשק החשמל בישראל עולה במיוחד בעת הזו, לאור החלטת הממשלה למכור חלק מתחנות הכוח של חברת החשמל לישראל בע"מ ליצרנים פרטיים. קביעת התקנות תסייע ליישם את החלטת הממשלה האמורה באופן שיעביר את מירב התועלת לצרכנים. מנקודת הראות של היצרנים המתעניינים ברכישת תחנות הכוח, קביעת התקנות מראש תאפשר להביא בחשבון את נתח השוק המרבי עליו יוכלו להתמודד בעתיד במסגרת המכרזים למכירת תחנות הכוח שמקודמים על ידי חברת החשמל.
בתקנות נקבע היקף החזקה מרבי ברישיונות לייצור חשמל ובהתחייבויות לחיבור למתקנים אשר נדרשים לקבלת רישיון לייצור חשמל וייבדקו על ידי רשות החשמל הסייגים לעניין אישור לפי סעיף 12 או סעיף 13 לחוק (להלן: "ההקצאה").
יצוין, כי במקביל לקידום התקנות, רשות החשמל תקדם את תיקון כללי משק החשמל (אמות מידה לרמה, לטיב ולאיכות השירות שנותן ספק שירות חיוני), תשע"ח-2018, בהתאמה. כלומר, תנאי לקבלת התחייבות לחיבור מבעל רישיון לניהול המערכת יהיה גם קבלת אישור הרשות לפיו המבקש עומד בסייגים שבתקנות האמורות.
תקנה 1 בתקנה זו הוגדרו מונחים שנעשה בהם שימוש בתקנות.
הגדרת "ההספק המתוכנן לסוג תחנות" הוא ההספק המתוכנן במשק החשמל עד לשנת 2024 לפי סוג טכנולוגיה. ההגדרה מפנה לרשימה המפורטת שצורפה בתוספת הראשונה לתקנות.
הגדרת "התחייבות לחיבור" היא התחייבות הניתנת על ידי ניהול המערכת בהתאם לכללי משק החשמל (אמות מידה לטיב ולשירות של ספק שירות חיוני), תשע"ח-2018 המאשר את חיבור תחנת הכוח לייצור חשמל שתוקם לרשת החשמל.
הגדרת "זכות" היא רישיון ייצור כהגדרתו בחוק ובחקיקת המשנה.
תקנה 2 בתקנה זו נקבעו סייגים למתן זכות ולמתן אישור להתחייבות לחיבור ולמתן אישור לפי סעיף 12 או סעיף 13 לחוק
נקבעו סייגים לפי הטכנולוגיות השונות בהן נעשה שימוש במקטע הייצור ושבהם קיים חשש לניצול כוח שוק- תחנות כוח לייצור חשמל באמצעות גז טבעי, תחנות כוח לייצור חשמל בטכנולוגיית אגירה שאובה ותחנות כוח לייצור חשמל מאנרגיית רוח.
לפי המוצע, בחינת התקיימות הסייגים על ידי הרשות תעשה בשלב של הבקשה להקצאת המשאב המוגבל, קרי בשלב התחייבות לחיבור ביחס למתקני ייצור חשמל אשר חייבים ברישיון ייצור לפי סוגי הטכנולוגיות כאמור לעיל, בהקצאה של רישיון ייצור ובבקשות לאישור לפי סעיפים 12 או 13 לחוק.
מוצע בתקנה 2(א)(1) שלא יחזיק גורם אחד יותר מ- 20% מההספק של תחנות כוח בגז במשק החשמל, לרבות יחידות פחמיות שעתידות להיות מוסבות לגז טבעי. הסייג נקבע בין היתר לנוכח ההערכה המקובלת לפיה במשק בו 20% רזרבה מעל שיא הביקוש, שליטה בלא יותר מ- 20% תמזער את היכולת של היצרנים להשפעה על המחיר. בנוסף, לאור חסמי הכניסה הגבוהים לשוק החשמל, קביעת סף נמוך יותר מ 20% עשויה להגביל שחקנים קיימים להתמודד על הקמת תחנות חדשות. מיעוט המתמודדים עשוי להביא להתייקרות המחיר המוצע במכרזים. הסייגים המוצעים מתייחסים לסך ההספק הקיים ושמתוכנן לקום בשנים הקרובות לתקופה של כ- 3 שנים (סוף שנת 2024) , ולקראת תום התקופה לעיל יבחנו הסייגים מחדש בין היתר לאור הגידול הצפוי בהספק הייצור בגז במשק החשמל ולאור מספר השחקנים ואחזקותיהם.
למוצע בתקנה 2(א)(2) ו-(3) יצוין, שעל פי הרגולציה הקיימת כיום, טורבינות רוח ומתקני אגירה שאובה אינם מציעים הצעת מחיר למנהל המערכת (ולכן ליצרנים אלו אפשרות מוגבלת להשפיע על המחיר בשוק, לאחר הקמתם. למרות זאת, גם בתחום זה יש חשיבות להגבלת נתח השוק של יצרן יחיד, על מנת לצמצם את ההשפעה של יצרן יחיד על מקבלי ההחלטות וכן על מנת לאפשר השוואה של עלויות ודרישות בין יצרנים שונים. בתחום האגירה השאובה קיימים שני מתקנים בלבד בישראל ומתקן שלישי עשוי לקום בשנים הבאות. לאור זאת, נקבעה מגבלה של החזקת מתקן יחיד. מגבלת ההחזקה של רישיונות רוח נקבעה ל 60% על מנת להבטיח שבשוק יפעל יותר מיצרן אחד. אחוז ההחזקה לא נקבע על ערך נמוך יותר על מנת שלא ייווצר חסם להתפתחות תחום הרוח בישראל.
בסעיף 2(ב) נקבע שעל אף האמור בסעיף קטן (א), לרשות תוקנה סמכות לחרוג מהכלל הקבוע בסעיף 2(א) ולתת זכות, או לאשר התחייבות לחיבור מנימוקים מיוחדים שיירשמו, ובלבד שההקצאה היא לטובת הפעילות במשק החשמל.
תקנה 3 קובעת שמבלי לגרוע מהאמור בסעיף 8 לחוק, הרשות תהיה רשאית שלא לתת לאדם זכות, או שלא לאשר לו התחייבות לחיבור לתחנת כוח אשר נדרשת לקבלת הזכות, אם סברה הרשות שמתן הזכות עלול למנוע או להפחית את התחרות במשק החשמל ובבואה להחליט על מתן זכות או אישור על הרשות לשקול בין היתר את השיקולים המפורטים בתקנה..
תקנה 4 קובעת שמבקש אישור להתחייבות לחיבור או מתן זכות, או אישור להעברת שליטה מבעל זכות יצרף לבקשתו תצהיר עורך לפי הנוסח שבתוספת השנייה.
תקנה 5 קובעת שהתקנות יהיו בתוקף לשלוש שנים ממועד פרסומם.
תקנה 6 קובעת שבהתאם למתווה השינוי המבני במשק החשמל ובחברת החשמל כפי שבא לידי ביטוי בהחלטת ממשלה מס' 3859 מיום 03.06.2018, התקנות לא יחולו על חברת החשמל ולא על זכויות או התחייבויות לחיבור שניתנו ערב פרסום התקנות.