תאריך תצוגה: 13/05/2021

טיוטת נוהל התראה מינהלית – גפ"מ

1.  חוק הגז הפחמימני המעובה, תשפ"א-2021 (להלן – החוק) מסמיך את מנהל מנהל הדלק והגז ואת מי שמנהל מנהל הדלק אצל לו את סמכותו בעניין (להלן – העוצם) לנקוט בהליך מינהלי כלפי מי שמפר את ההוראות המפורטות בתוספת העשירית לחוק.

2.  האכיפה המינהלית תתבצע בעיקרה על ידי הטלת עיצומים כספיים על המפר לפי סימן א' לפרק ח' לחוק. עם זאת, קיים כלי נוסף המסייע בפעולת האכיפה המינהלית והוא – מתן התראה מינהלית לפי סימן ב' לפרק ח' לחוק במקרים שבהם מתקיימות נסיבות המפורטות בנוהל זה.

3.  התראה מינהלית היא כלי אכיפה המקל עם המפר במובן זה שעל אף קיומה של תשתית ראייתית מספקת לקביעה שנעשתה הפרה, בוחר העוצם שלא להטיל עיצום כספי בגין ביצוע ההפרה האמורה, אלא מתרה בפני המפר על ביצוע ההפרה, על מנת שימנע מביצוע הפרה נוספת, וזאת ללא הטלת סנקציה כספית בגין ההפרה שבוצעה.

4.  התראה מנהלית למפר משמעותה קביעה של העוצם כי בוצעה הפרה, ובמקרה שהמפר ימשיך לבצע את אותה ההפרה או שיבצע הפרה חוזרת, הוא יחויב בעיצום כספי בסכום גבוה יותר בגין הפרה נמשכת או הפרה חוזרת, בהתאם להוראות סעיף 64 לחוק.

5.  העוצם ישלח למפר התראה מנהלית במקום הודעה על כוונת חיוב והטלת עיצום כספי בהתקיים אחד או יותר מאלה:

(א) הפרה ראשונה – ההפרה היא הפרה ראשונה של הוראה מההוראות המפורטות בנספח לנוהל; לעניין זה "הפרה ראשונה"- הפרה ראשונה של המפר של אותה הוראה בשבע השנים שקדמו לביצועה.

(ב)  שינוי מדיניות אכיפה לחומרה – פורסמה על-ידי מנהל מינהל הדלק והגז הודעה גלויה לציבור על שינוי מדיניות האכיפה לחומרה ביחס להפרת הוראות מסוימות; בהודעה כאמור יצוין פרק הזמן שבו תישלח התראה מינהלית על הפרה שלגביה שונתה מדיניות האכיפה; פרק הזמן לפי פסקה זו לא יעלה על שלושה חודשים.

6.  על אף האמור בסעיף 5, העוצם לא ימציא למפר התראה מינהלית אם הוחלט להעמידו לדין פלילי בגין אותה הפרה בהתאם לנוהל מינהל הדלק והגז לניתוב אכיפה בין הליך מנהלי להליך פלילי.

 

 

 

 

 

 

 

 

נספח

סעיף 5(א)

(1) אחסן שלושה או ארבעה מכלים מיטלטלים שאינם מכלי מחנאות שלא מחוברים למיתקן הגז, ללא רישיון ספק גז, בניגוד להוראות סעיף 2 והתוספת השנייה לחוק;

(2) הוביל מכל מיטלטל אחד שאינו מכל מחנאות, ללא רישיון ספק גז, בניגוד להוראות סעיף 2 והתוספת השלישית לחוק;

(3) צרכן גז שאינו צרכן גז ביתי שאחסן או הוביל לצורך עיסוקו בין חמישה לשמונה מכלים מיטלטלים המיועדים להספקת גז למכשיר מיטלטל המשמש לצריכת גז במסגרת עיסוקו, בניגוד להוראות סעיף 2, התוספת השנייה והתוספת השלישית לחוק.

(4) הקים או הפעיל שלא בהתאם לתנאי ההיתר מיתקן גז טעון היתר או ביצע שינוי יסודי במיתקן כאמור, בניגוד להוראות סעיף 9 לחוק;

(5) לא דיווח למנהל על מיתקן גז טעון דיווח בניגוד להוראות סעיף 23(ב) לחוק;

(6) לא ביצע בדיקה, בניגוד להוראות סעיף 35(ב)(1)(ד) לחוק, או לא ערך רישום ותיעוד על ביצועה, בניגוד להוראות סעיף 35(ג) לחוק;

(7) אחסן מכלי מחנאות שאינם משמשים למילוי חוזר, בניגוד להוראות סעיף 40 לחוק;

(8) אחסן או הוביל לצורך עיסוקו מכלים מיטלטלים, בניגוד להוראות סעיף 41 לחוק;

(9) סיפק גפ"מ או מכל גפ"מ, או מילא מכל גפ"מ, בניגוד להוראות תקנה 3 לתקנות הגז (בטיחות ורישוי) (החלת תקן 1134), התשס"א-2001;

(10)  לא מסר למנהל בתחילת רבעון דוח ובו פירוט של כל אירועי הגז שאירעו ברבעון הקודם, בניגוד להוראות סעיף 5(ג) לצו אירוע גפ"מ.

(11)  לא פרסם את פרטי מוקד החירום על מכל או בסמוך לו, ובמערכת גז מרכזית – גם בסמוך לברז ראשי קומתי, בניגוד להוראות סעיף 2(ב) לצו אירוע גפ"מ;

(12)  לא מסר למנהל דוח מלא ומפורט בתוך 10 ימים מיום אירוע גז שהיו בו נפגעים או נזק לרכוש או שנכח בו גורם מטעם גוף הצלה, משטרת ישראל או המשרד, בניגוד להוראות סעיף 5(ב) לצו אירוע גפ"מ;