תאריך תצוגה: 05/05/2021

תוכן עניינים

טיוטת כללים. 2

א. שם הכללים המוצעים. 2

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם. 2

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:. 2

טיוטת כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי זכיינות) (הוראת שעה), תשפ"א-2021. 3

1.  תיקון השם. 3

2.  תיקון הפתיח. 3

3.  תיקון סעיף 2. 3

4.  תוקף. 3

דברי הסבר. 4


 

טיוטת כללים

 

א. שם הכללים המוצעים

כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסכמי זכיינות) (הוראת שעה), תשפ"א-2021

 

ב. מטרת הכללים המוצעים והצורך בהם

ניהול עסקים בשיטת זכיינות מהווה מתכונת התקשרות חוזית שכיחה ומקובלת בקשת רחבה של ענפים במשק. הסכמי זכיינות מאפשרים לבעל הזיכיון להרחיב את תפוצת המותג שלו על ידי מתן רישיונות לשימוש בסימני המסחר שלו, או המערכת העסקית והידע המקצועי שלו לזכיינים הרוכשים את הזכות לבסס עצמם בתחום בעל הזיכיון, תוך שהם נהנים מהמוניטין והניסיון שנצברו על ידיו. בכך, הסכמי זכיינות עשויים לשמש אמצעי יעיל בידי בעלי עסקים להיכנס במהירות לשווקים חדשים תוך הפחתה משמעותית של עלויות וסיכונים.   ההסכמים כאמור עשויים להפחית את חסמי הכניסה הניצבים לפתחם של שחקנים חדשים, להגביר את התחרות הבין מותגית ולהגדיל את היקף השימוש המסחרי בזכויות הקניין הרוחני שבידי בעל הזיכיון. יחד עם זאת, הסכמי זכיינות עלולים להעלות גם חששות תחרותיים של ממש. כך למשל בנסיבות מסוימות הסכמי זכיינות עשויים להוביל לחלוקת שוק.

כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי זכיינות), תשס"א-2001 (להלן פטור הסוג להסכמי זכיינות) קבועים בהתאם לסעיף 15א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (להלן החוק). פטור הסוג להסכמי זכיינות מכיר ביתרונות של הסכמי זכיינות ומעניק, בהתקיים התנאים הקבועים בו, פטור להסכמי זכיינות ולכבילות מסוימות הנחוצות למימוש עיקרו של הסכם הזכיינות מהצורך בקבלת אישור מבית הדין לתחרות או פטור מהממונה על התחרות. לצד פטור הסוג להסכמי זכיינות חלים כללי ההגבלים העסקיים (פטור הסוג להסדרים שאינם אופקיים ואין בהם כבילות מחיר מסוימות) (הוראת שעה), התשע"ג-2013 (להלן פטור הסוג האנכי) שקובעים שהסדרים הכלולים במסגרתם יהיו פטורים אם הם עומדים בבחינה מהותית של השפעת ההסדר על התחרות ובבחינת השאלה האם עיקרו של ההסדר הוא בפגיעה בתחרות. פטור הסוג האנכי עשוי לחול גם על הסכמי זכיינות שאינם עומדים בתנאים הקבועים בפטור הסוג להסכמי זכיינות.

במסגרת התיקון מוצע לחדש את פטור הסוג לתקופה של 5 שנים, זאת בהתחשב בניסיון שנצבר ברשות התחרות מאז הותקן לראשונה. כן מוצע להתאים את נוסח הוראות פטור הסוג לתיקון מס' 21 לחוק במסגרתו שונה, בין היתר, שם החוק ל"חוק התחרות הכלכלית" ושם בית הדין שונה ל"בית הדין לתחרות".

 

ג. להלן נוסח טיוטת הכללים המוצעים:


 

טיוטת כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי זכיינות) (הוראת שעה), תשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 15א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988, ובאישור הוועדה לפטורים ולמיזוגים, אני מתקינה כללי פטור סוג אלה[1]:

תיקון השם

1.  

בכללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי זכיינות) (הוראת שעה),
תשס"א-2001 (להלן – הכללים העיקריים) במקום שם הכללים העיקריים יבוא: "כללי התחרות הכלכלית (פטור סוג להסכמי זכיינות) (הוראת שעה),
תשס"א-2001".

תיקון הפתיח

2.  

בכללים העיקריים, ברישה במקום "ההגבלים העסקיים" יבוא "התחרות הכלכלית".

תיקון סעיף 2

3.  

בסעיף 2 לכללים העיקריים, במקום "להגבלים עסקיים" יבוא "לתחרות".

תוקף

4.  

תוקף כללים אלה עד יום ד' בתשרי התשפ"ז (15 בספטמבר 2026)..

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

מיכל הלפרין

הממונה על התחרות

 

 

__________________

[שם מלא של המתקין]

שר הכלכלה

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

ניהול עסקים בשיטת זכיינות מהווה מתכונת התקשרות חוזית שכיחה ומקובלת בקשת רחבה של ענפים במשק. הסכמי זכיינות מאפשרים לבעל הזיכיון להרחיב את תפוצת המותג שלו על ידי מתן רישיונות לשימוש בסימני המסחר שלו, או המערכת העסקית והידע המקצועי שלו לזכיינים הרוכשים את הזכות לבסס עצמם בתחום בעל הזיכיון, תוך שהם נהנים מהמוניטין והניסיון שנצברו על ידיו. בכך, הסכמי זכיינות עשויים לשמש אמצעי יעיל בידי בעלי עסקים להיכנס במהירות לשווקים חדשים תוך הפחתה משמעותית של עלויות וסיכונים.   ההסכמים כאמור עשויים להפחית את חסמי הכניסה הניצבים לפתחם של שחקנים חדשים, להגביר את התחרות הבין מותגית ולהגדיל את היקף השימוש המסחרי בזכויות הקניין הרוחני שבידי בעל הזיכיון. יחד עם זאת, הסכמי זכיינות עלולים להעלות גם חששות תחרותיים של ממש. כך למשל בנסיבות מסוימות הסכמי זכיינות עשויים להוביל לחלוקת שוק.

כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסכמי זכיינות), תשס"א-2001 (להלן פטור הסוג להסכמי זכיינות) קבועים בהתאם לסעיף 15א לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988 (להלן החוק). פטור הסוג להסכמי זכיינות מכיר ביתרונות של הסכמי זכיינות ומעניק, בהתקיים התנאים הקבועים בו, פטור להסכמי זכיינות ולכבילות מסוימות הנחוצות למימוש עיקרו של הסכם הזכיינות מהצורך בקבלת אישור מבית הדין לתחרות או פטור מהממונה על התחרות. לצד פטור הסוג להסכמי זכיינות חלים כללי ההגבלים העסקיים (פטור הסוג להסדרים שאינם אופקיים ואין בהם כבילות מחיר מסוימות) (הוראת שעה), התשע"ג-2013 (להלן פטור הסוג האנכי) שקובעים שהסדרים הכלולים במסגרתם יהיו פטורים אם הם עומדים בבחינה מהותית של השפעת ההסדר על התחרות ובבחינת השאלה האם עיקרו של ההסדר הוא בפגיעה בתחרות. פטור הסוג האנכי עשוי לחול גם על הסכמי זכיינות שאינם עומדים בתנאים הקבועים בפטור הסוג להסכמי זכיינות.

במסגרת התיקון מוצע לחדש את פטור הסוג לתקופה של 5 שנים, זאת בהתחשב בניסיון שנצבר ברשות התחרות מאז הותקן לראשונה. כן מוצע להתאים את נוסח הוראות פטור הסוג לתיקון מס' 21 לחוק במסגרתו שונה, בין היתר, שם החוק ל"חוק התחרות הכלכלית" ושם בית הדין שונה ל"בית הדין לתחרות".

סעיפים 1-2

מוצע להתאים את נוסח הוראות פטור הסוג לתיקון מס' 21 לחוק התחרות הכלכלית, התשמ"ח-1988. במסגרתו שונה, בין היתר, שם החוק מ"חוק ההגבלים העסקיים" ל"חוק התחרות הכלכלית" ושמו של בית הדין ל"בית הדין לתחרות".

תוקף

מוצע לחדש את פטור הסוג לתקופה של 5 שנים וזאת לאור הניסיון שנצבר ברשות התחרות עד כה לפיו, למיטב הידיעה, פטור הסוג אינו מעלה חששות לפגיעה בתחרות או בציבור.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ח, עמ' 128; התש"ס, עמ' 113.