תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס' ...) התשפ"א–2021
חוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), תשנ"ד-1994 (להלן- החוק) קובע את התנאים לפתיחת והפעלת מכון כושר. בסעיף 3(א) לחוק קובע כי "בכל עת שמכון כושר מופעל, יהיה נוכח במקום מדריך, המלמד את דרכי ההפעלה של המכשירים שבו ומפקח על המתאמנים בו. השר, באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת, רשאי לקבוע סוגים מיוחדים של מכוני כושר שיהיו פטורים מהוראת סעיף קטן זה".
עקב נגיף הקורונה וההגבלות להתקהלות וקבלת קהל, נאסרה או הוגבלה פעילותם של מכוני הכושר במשך תקופה ממושכת. כתוצאה מכך, מכוני כושר נפגעו קשות במהלך השנה האחרונה ואף ממשיכים וימשיכו להיפגע כתוצאה מהמגבלות שעדיין קיימות על פעילותם, גם במסגרת הפעילות במסגרת ה"תו הירוק". על-מנת להקל על חדרי הכושר בהתמודדות עם הקשיים הכרוכים בחזרה לשגרה ובאמצעות הקטנת עלויות, מוצע להוסיף פטור מנוכחות מדריך לחדר כושר שבו נוכחים באותו עת עד 100 איש. פטור זה יוזיל את ההוצאות הקבועות של מכוני כושר באופן משמעותי תוך שמירה על סטנדרט הבטיחותי.
טיוטת תקנות מטעם משרד התרבות והספורט:
תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר) (תיקון מס'...) התשפ"א–2021
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 3 לחוק מכוני כושר (רישוי ופיקוח), התשנ"ד-1994 (להלן – החוק), באישור ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה: |
||
|
הוספת תקנות |
1. |
בתקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (פטור מנוכחות מדריך בחדר כושר), תשע"ג-2013* (להלן- התקנות העיקריות) לאחר תקנה 3, יבוא: |
||
|
|
|
פטור מנוכחות מדריך מתחת ל-100 נוכחים |
3ג. |
(א) מכון כושר שמספר המתאמנים בו בזמן אינו עולה על 100 איש יהיה פטור מנוכחות מדריך.
|
|
|
|
|
|
(ב) הוראות סעיף משנה (א) לא יחולו על מכון כושר אשר פטור מנוכחות מדריך לפי תקנה ______ " |
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
(חמ _____-3)
__________________
חילי טרופר
שר התרבות והספוט
דברי הסבר
מטרת תיקון התקנות היא להגדיל את מספר העוסקים בספורט עממי ובפעילות גופנית בקרב קטינים ולהוזיל עלויות לציבור. התיקון יעודד ויאפשר להגדלת אחוז האוכלוסייה המשתתפים בספורט עממי, במיוחד באוכלוסייה הצעירה יותר. צעדים אלו מעידים על הרצון להגדיל את מספר העוסקים בספורט עממי וקידום אורח החיים הבריא.
עקב נגיף הקורונה וההגבלות להתקהלות וקבלת קהל במקומי עסק, רבים נפגעו כלכלית ומספר רב של עסקים אינם מסוגלים לעמוד ההוצאות שנטלו עליהם בזמן שגם כן נטלו עליהם הגבלות משמעותיות ביכולתם לנהל את עסקיהם. ביניהם, מכוני כושר נפגעו קשות במהלך השנה האחרונה כתוצאה מהאיסור על פתיחתם לקהל, ואף ממשיכים וימשיכו להיפגע כתוצאה מהמגבלות שעדיין קיימות על פעילותם. במטרה לתמוך במכוני כושר כדי שיוכלו לעמוד בתקופה מאתגרת זו בדרך שלא יגרום לעליה בעלויות לציבור, קרי עליה בעלויות המנויים, מוצע להוסיף פטור מנוכחות מדריך לחדר כושר שבו נוכחים באותו עת עד 200 איש. פטור זה יוזיל את ההוצאות הקבועות של מכוני כושר באופן משמעותי תוך שמירה על סטנדרט הביטחוני שנקבע לפי הפטורים השונים שניתנו לפי תקנות אלו.
בדומה לפטורים שניתנו למקומות עבודה ובתים משותפים, הדרישה להעסקת מדריך בקיבוצים ויישובים קטנים, הלכה למעשה, מהווה נטל בלתי סביר על הפעלת מכון כושר ואף במקרים מסוימים מביאה למצב בו בוחרים שלא להפעיל כושר, בשל חוסר היכולת להעמיד לרשות המתאמנים מדריך בשעות בהם מכון הכושר פתוח. לפיכך, מוצע לפטור מנוכחות מדריך בחדרי כושר מסוגים אילו, ובלבד שלא תותר הכניסה לקטינים ומספרם של התושבים ביישוב אינו עולה על 1,000.
בנוסף לאמור, במטרה להקל על העלויות של חדרי הכושר במכון הלאומי למצויינות בספורט (מכון וינגייט) ומכוני הכושר של אגודות הספורט, מוצע לפטור אותם מנוכחות מדריך בשעות בהן הוא משמש לאימון ספורטאי הישג, ובלבד שהאימון מתבצע בליווי בעל תעודת מאמן לפי חוק הספורט, תשמ"ח-1988, אשר ממילא יכול להנחות ולהדריך את המשתמשים בפעילות בחדר הכושר. אין צורך במדריך נוסף במקרה כזה, בהתחשב בכך שמדובר בספורטאים המקיימים ממילא שגרת אימונים מוכרת.