תקנות מסילות הברזל (הפעלת מסילת ברזל מקומית)(תיקון), התשפ"א–2021
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 46יט(ב) ו-57(א)(14) לפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב–1972[1] (להלן – הפקודה), אני מתקין תקנות אלה: |
|||||||
|
תיקון תקנה 1 |
1. |
בתקנות מסילות הברזל (הפעלת מסילת ברזל מקומית), התשע"ב–2012[2], (להלן – התקנות העיקריות), בתקנה 1- |
|||||
|
|
|
(1) אחרי ההגדרה "אזור תפעול ותחזוקה" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
""בית ספר להכשרת נהגים ומדריכים"- גורם שעורך הכשרות עיוניות ומעשיות בנהיגה ברכבת מקומית;"; |
||||
|
|
|
(2) אחרי ההגדרה "היתר הפעלה" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"מדמה"- מתקן מולטימדיה המאפשר הדמיה של נהיגה ברכבת מקומית במצבים ובתרחישים אופייניים שונים ובתרחישי קיצון, שאישר המנהל;"; |
||||
|
|
|
(3) אחרי ההגדרה "מדמה" יבוא: |
|||||
|
|
|
""מפעיל מסילת ברזל"- כהגדרתו בסעיף 14א לפקודה |
|||||
|
|
|
(4) אחרי ההגדרה "רשות הרישוי" יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"רשת קווים"- קו או מספר קווים הפועלים באותו אזור באמצעות מפעיל מסילת ברזל אחד;". |
||||
|
תיקון תקנה 22א |
2. |
במקום תקנה 22א לתקנות העיקריות, יבוא: |
|||||
|
|
|
"הכשרה לאחר קבלת רישיון לרכבת מקומית לנוסעים לראשונה |
22א. |
(א) בעל רישיון לנהיגת רכבת מקומית לנוסעים רשאי להסיע נוסעים ברכבת מקומית, אם עמד בתנאי ההכשרה התפעולית כאמור בתקנת משנה (ב) בהקדם האפשרי מתחילת עיסוקו בהסעת נוסעים כאמור ולא יאוחר מתום שישה חודשים ממועד זה. |
|||
|
|
|
|
|
|
|
(ב) ההכשרה התפעולית תהיה לפי תכנית שהגיש מנהל התפעול בהתאם למאפייני הרכבת והקו, שאישר לו המנהל; הכשרה כאמור תיערך בקו בו צפוי בעל הרישיון לנהוג ויתקיימו בה, בין השאר, שני אלה: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(1) נהיגה של 50 שעות לפחות בליווי חונך לנהיגת רכבת מקומית, כמשמעותו בתקנה 30(ה), תוך הסעת נוסעים; מנהל התפעול רשאי להורות על המרה של עד 20 שעות מבין שעות הנהיגה כאמור בנהיגה במדמה; |
|
|
|
|
|
|
|
|
(2)תרגול נהיגה במדמה בהיקף עליו יורה מנהל התפעול בהתאם למאפייני הקו והרכבת בה בעל הרישיון לנהיגת רכבת מקומית לנוסעים נוהג. |
|
|
|
|
|
|
|
(ד) בעל ההיתר ישמור בתיקו האישי של כל נהג רכבת מקומית מטעמו תיעוד המעיד על פרטי ההכשרה התפעולית שעבר כל נהג כאמור, וזאת לתקופה של 7 שנים מתום ביצוע ההכשרה התפעולית לפי תקנה זו. |
|
|
תיקון תקנה 25 |
3. |
בתקנה 25 לתקנות העיקריות, האמור בה יסומן "(א)" ואחריו יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הייתה הבקשה לנהיגה בקו אחר באותה רשת קווים, בה כלול הקו הרשום ברישיון הנהיגה של בעל רישיון , הוא יגיש למנהל בקשה ולה יצרף אישור ממנהל התפעול על הכשרתו לפי תכנית שאישר המנהל והמבוססת על מאפייני הקו האמור, ציוד האיתות והבקרה והציוד הנייד וכן יצרף אישור על נהיגתו ברשת הקווים במשך ששה חודשים לפחות". |
||||
|
תיקון תקנה 30 |
4. |
בתקנה 30 לתקנות העיקריות-, |
|||||
|
|
|
(1) בתקנת משנה (ג) - |
|||||
|
|
|
|
(א) ברישה, במקום "מי שהתקיימו בו כל אלה", יבוא "מי שהתקיים בו אחד מאלה"; |
||||
|
|
|
|
(ב) פסקאות משנה (1) עד (3) יסומנו (א) עד (ג) בהתאמה ולפניהן יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(1) מי שהתקיימו בו כל אלה:"; |
|||
|
|
|
|
(ג) אחרי פסקה (1) יבוא: |
||||
|
|
|
|
|
"(2) מי שהתקיימו בו כל אלה: |
|||
|
|
|
|
|
|
(א) התנאים הקבועים בתקנות 21(א)(1), (1א), (5) ו-(6) ; |
||
|
|
|
|
|
|
(ב) הוא עמד בהצלחה בקורס הדרכה בבית ספר להכשרת נהגים ומדריכים ובמבחנים בסופו, לפי תכנית הכשרה והכל לפי אישור שנתן לו המנהל ובכלל זה אישור לעניין תכני תכנית ההכשרה וזהות בית הספר להכשרה לבקשת מנהל התפעול, ובידו תעודה המעידה על כך; |
||
|
|
|
|
|
|
(ג) הוא עמד בהצלחה בהכשרה ובמבחנים למדריכים מטעם בעל היתר ההפעלה בקו הסעת נוסעים ברכבת מקומית מהדגם שבו הוא צפוי להדריך, לפי תכנית שאישר לו המנהל, ובידו תעודה המעידה על כך; |
||
|
|
|
(2) אחרי תקנת משנה (ג) יבוא: |
|||||
|
|
|
|
"(ג1) בעל ההיתר יוודא שבית הספר להכשרת נהגים ומדריכים, יפקח על עבודת המדריכים שהכשיר במשך שלושה חודשים מיום סיום הכשרתם.". |
||||
|
תיקון תקנה 38 |
5. |
בתקנה 38, תקנות משנה(ה) ו(ו) בטלות; |
|||||
|
תחילה ותחולה |
6. |
תחילתן של תקנות אלה, 30 ימים מיום פרסומן (להלן – יום התחילה), והן יחולו לגבי מבקש רישיון לנהיגת רכבת מקומית שהגיש את בקשתו מיום התחילה ואילך. |
|||||
______התשפ"א, _________ 2021
)חמ 3460-3-ת1(
__________________
מירי רגב
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים
דברי הסבר
תיקון זה נועד לקבוע תנאים חדשים להכשרת נהגים לרכבת מקומית ולהתאימם לפיתוח המואץ של רכבות קלות בארץ והביקוש הרב להכשרת מערכי תפעול ונהיגה בקווים חדשים. בשל מחסור ממשי בנהגי רכבת קלה, במדריכים ובחונכים, והביקוש הרב לנהגים עם הקמת רשת מסועפת ומשמעותית של קווים בכל גוש דן ובירושלים, עולה הצורך בהכשרת נהגים רבים בו זמנית. לשם כך הותאמו דרישות הסף, מבלי לפגוע באיכות הכשרת הנהגים. יוער, שזו שיטת ההכשרה הנהוגה בגרמניה למערך מסילתי דומה באופיו.
לתקנה 22א
על מנת לייעל את הליך מתן רישיון הנהיגה, מוצע כי בעל רישיון לנהיגת רכבת מקומית, לאחר שעבר הכשרה עיונית ומבחן מעשי, כחלופה להכשרה מעשית הנהוגה כיום, ודורשת בקווים החדשים מספר רב של חונכים, יחל בהשתלמות תפעולית לתקופה של עד שישה חודשים מיום שהחל להסיע נוסעים, הכוללת נהיגה ברכבת מקומית בליווי חונך למשך 50 שעות נהיגה ונהיגה במדמה. תכנית ההשתלמות התפעולית תקבע ע"י מנהל התפעול בקו המיועד ותאושר ע"י מנהל המסילה.
תיקון תקנה 25
תיקון זה נועד לייעל את הליך ההכשרה של נהגי רכבת מקומית, לחסוך משאבים יקרים ולהתגבר על מחסור בחונכים ובנהגים. כחלופה לתקנה הקיימת, מוצע לקבוע כי מבקש לנהוג בקו אחר, באותה רשת קווים, הכשרתו תהא בהתאם לתוכנית מותאמת, שתקבע ע"י מנהל תפעול ותאושר ע"י מנהל המסילה. המבקש נוהג ברשת הקווים הנוכחית, מכיר את נהליה, מאפייניה, צוותי המקצוע מכירים אותו ואת יכולותיו המקצועיות ולכן התכנית תותאם למאפייני ההרחבה, הסעת נוסעים בקו אחר.
תיקון תקנה 30 (ג)(2)
בשל חוסר במדריכים ללימוד נהיגת רכבת מקומית, מאחר ועליהם להיות בעלי ניסיון של אלפיים וחמש מאות שעות נהיגה לפחות ברכבת מקומית, מוצע לקבוע תנאים חלופיים להסמכת מדריכים. מוצע לקבוע תנאים אלה כחלופיים לתנאים הקיימים להסמכת מדריכי נהיגה: בעל רישיון נהיגה, גילו של בעל הרישיון מעל 24 שנים, בריאותו תקינה, לא הוגש כנגדו כתב אישום ולא הורשע בעבירה. בנוסף לתנאים אלו, על המועמד לעבור הכשרה בקורס הדרכה בבית ספר מיועד, בעל הכרה ובאישור מנהל המסילה. לאחר הכשרה זו, עליו לעמוד בהצלחה בהכשרה בחברה המיועדת להפעיל את הקו המיועד לנהיגה. בית הספר להכשרה יפקח על עבודת המדריכים שהכשיר במשך שלושה חודשים מסיום ההכשרה.