תאריך תצוגה: 31/01/2021

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון), התשפ"א-2021

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

התקנה המוצעת נועדה לבוא במקום ההסדר שנקבע בתקנות העיריות (מכרזים)(הוראת שעה), התשע"ח-2018, אשר נועדה לאפשר לרשויות המקומיות לאגם משאבים ולפעול בצורה מרוכזת ותוך שיתוף פעולה באמצעות חברה משותפת שתוכל להתמחות ולהתמקצע בשירותים הניתנים לרשויות המקומיות, ושבעלי המניות של החברה הם הרשויות המקומיות עצמן.

 

הוראת השעה האמורה נקבעה לתקופה של שלוש שנים, וזאת  על מנת לבחון את יישום הפטור והשלכותיו, ובמהלך התקופה לשוב ולבחון את התועלות שבתקנת הפטור ואת החשש מפגיעה אפשרית. משחלפה התקופה האמורה ומשנערכה הבחינה, מוצע לקבוע התקנה כהוראה קבועה, תוך עריכת מספר שינויים.

 

על מנת לוודא כי אכן בכל מקרה מדובר בהתקשרות יעילה מבחינת הרשות המקומית עצמה, מוצע לקבוע כי שיעור התמורה שבהסכם יתאם לשיעור שאישר שר הפנים, ובנוסף ועדה מקצועית המורכבת ממנכ"ל העירייה, הגזבר והיועץ המשפטי תשוכנע כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות וכי היא מיטיבה עם העירייה.

בנוסף לכך, על מנת למנוע חשש של עקיפת דיני המכרזים באמצעות שימוש בתקנת הפטור וכדי למזער את הפגיעה בשוויון, מוצע לקבוע כי ההתקשרויות של החברה המשותפת עם צדדים נוספים אשר נובעות מההתקשרות עם העירייה ייעשו במכרז בהתאם לדין החל על העירייה בשינויים המחויבים. עוד מוצע לקבוע כי החלטת העירייה להתקשרות בפטור ממכרז עם החברה המשותפת תיעשה בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות.

בנוסף למגבלות שתוארו לעיל, ועל מנת לקדם שקיפות ולאפשר ביקורת ציבורית על ההתקשרויות בפטור ממכרז, מוצע לקבוע כי ההחלטה על התקשרות בפטור ממכרז תפורסם שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה (אלא אם קבעה הוועדה המקצועית אחרת, מטעמים של דחיפות), והחוזה יפורסם לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד הפנים:

טיוטת תקנות העיריות (מכרזים)(תיקון), התשפ"א-2021

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 198 ו-347 לפקודת העיריות[1], אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

תיקון תקנה 3

1.  

בתקנה 3 לתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987[2], במקום פסקה (15) יבוא:

 

 

 

"(15) התקשרות לרכישת שירותי ניהול ופיקוח עם חברה שבעלי המניות שלה הם רוב הרשויות המקומיות, ובלבד שיתקיימו כל אלה:

 

 

 

 

(א)  השר אישר את שיעור התמורה שבהסכם;

 

 

 

 

(ב) ועדה, שחבריה הם המנהל הכללי, ובאין מנהל כללי – מזכיר העירייה, והוא יהיה היושב ראש, גזבר העירייה והיועץ המשפטי לעירייה, שוכנעה, לאחר בחינת האפשרות לערוך את ההתקשרות בדרך של מכרז, כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות, וכי היא מיטיבה עם העירייה, וזאת בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות;

 

 

 

 

(ג)  החברה התחייבה כי התקשרויותיה עם צדדים נוספים שנובעות מההתקשרות עם העירייה, ייעשו במכרז לפי דיני המכרזים החלים על העירייה בשינויים המחויבים; החלטות הוועדה לפי פסקת משנה (ב) ינומקו ויפורסמו באתר האינטרנט של העירייה שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה, לרבות האפשרות לפנות לוועדה בנושא, והתקופה שבה ניתן לפנות כאמור, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת בהחלטה מנומקת מטעמים של דחיפות; הסכם שנערך לפי פסקה זו יפורסם באתר האינטרנט של העירייה לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו;"

 

 

 

 

דברי הסבר

 

התקנה המוצעת נועדה לבוא במקום ההסדר שנקבע בתקנות העיריות (מכרזים)(הוראת שעה), התשע"ח-2018, אשר נועדה לאפשר לרשויות המקומיות לאגם משאבים ולפעול בצורה מרוכזת ותוך שיתוף פעולה באמצעות חברה משותפת שתוכל להתמחות ולהתמקצע בשירותים הניתנים לרשויות המקומיות, ושבעלי המניות של החברה הם הרשויות המקומיות עצמן.

 

הוראת השעה האמורה נקבעה לתקופה של שלוש שנים, וזאת  על מנת לבחון את יישום הפטור והשלכותיו, ובמהלך התקופה לשוב ולבחון את התועלות שבתקנת הפטור ואת החשש מפגיעה אפשרית. משחלפה התקופה האמורה ומשנערכה הבחינה, מוצע לקבוע התקנה כהוראה קבועה, תוך עריכת מספר שינויים.

 

על מנת לוודא כי אכן בכל מקרה מדובר בהתקשרות יעילה מבחינת הרשות המקומית עצמה, מוצע לקבוע כי שיעור התמורה שבהסכם יתאם לשיעור שאישר שר הפנים, ובנוסף ועדה מקצועית המורכבת ממנכ"ל העירייה, הגזבר והיועץ המשפטי תשוכנע כי ההתקשרות נדרשת מטעמי חיסכון ויעילות וכי היא מיטיבה עם העירייה.

בנוסף לכך, על מנת למנוע חשש של עקיפת דיני המכרזים באמצעות שימוש בתקנת הפטור וכדי למזער את הפגיעה בשוויון, מוצע לקבוע כי ההתקשרויות של החברה המשותפת עם צדדים נוספים אשר נובעות מההתקשרות עם העירייה ייעשו במכרז בהתאם לדין החל על העירייה בשינויים המחויבים.  מוצע לקבוע  כי החלטת העירייה להתקשרות בפטור ממכרז עם החברה המשותפת תיעשה בשים לב לעקרונות השוויון וההגינות.

בנוסף למגבלות שתוארו לעיל, ועל מנת לקדם שקיפות ולאפשר ביקורת ציבורית על ההתקשרויות בפטור ממכרז, מוצע לקבוע כי ההחלטה על התקשרות בפטור ממכרז תפורסם שבעה ימי עבודה לפחות לפני כריתת החוזה (אלא אם קבעה הוועדה המקצועית אחרת, מטעמים של דחיפות), והחוזה יפורסם לא יאוחר משבעה ימי עבודה מיום כריתתו.

 

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 8, עמ' 197.

[2] ק"ת התשמ"ח, עמ' 229; התש"ף, עמ' 2138.