טיוטת תקנות
א. שם התקנות המוצעות
תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), התשפ"א-2020
ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן
מוצע לעגן בתקנות אלה את הפטורים השונים שקבע שר התקשורת בעבר בצווים נפרדים מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972 לעניין מכשירים אלחוטיים מסוגים שונים, שביחס אליהם לא יחולו הוראות הפקודה, ובכלל כך חובת רישוי ותשלום אגרה.
כמו כן, מוצע להרחיב את היקף הפטור ביחס למכשירים מסוגים נוספים ביבוא אישי או ביבוא מסחרי, לפי העניין, והכל בהתאם להחלטות הממשלה מס' 3423 ו-3424 מיום 11 בינואר 2018 שעניינן "הסרת חסמים ביבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר מחיה" ו"הסרת חסמים ליבוא מוצרי תקשורת", בהתאמה.
ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:
- טיוטה -
תקנות הטלגרף האלחוטי (פטור מרישוי), התשפ"א-2020
|
|
|
בתוקף סמכותי לפי סעיף 4יט(א) לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1] (להלן – הפקודה), אני מתקין תקנות אלה: |
|
|
הגדרות |
1. |
בתקנות אלה – "הספק" – הספק מעטפת שיאי (peak envelope power); "ייבוא אישי" - כהגדרתו בצו ייבוא אישי, התשע"ט-2019[2];
|
|
|
|
|
"e.i.r.p - equivalent isotropically radiated power" - כמשמעותו בתקנות הרדיו (Radio Regulations), שמפרסם איגוד הבזק הבין-לאומי (International (Telecommunication Union (עוצמת הקרינה מאנטנה איזוטרופית). |
|
|
פטור למכשיר אלחוטי |
2. |
הוראות פרק ג' לפקודה לעניין רישיון לא יחולו על מכשיר אלחוטי מהסוגים המפורטים להלן, או על מכשיר שתכונותיו הטכניות היחידות לפי מבנהו ומעגליו תואמות אחד או יותר מאלה: |
|
|
|
|
(1) |
הפועלים בתוך פס התדרים 2,400 עד 2,483.5 מה"ץ בטכנולוגיית Bluetooth לפי תקן IEEE 802.15.1[3], או בטכנולוגיית ANT/ANT+, הכוללים אנטנה מוכללת, והספקם אינו עולה על 100 מיליוואט e.i.r.p; |
|
|
|
(2) |
המיועדים רק לקליטת שידורי לוויינים לקביעת מיקום באמצעות מערכת קביעת מיקום גלובלית (GPS) והפועלים בפסי התדרים שמרכזיהם 1176.45 מה"ץ או 1227.60 מה"ץ או 1575.42 מה"ץ, או באמצעות מערכת ניווט לוויינית (GLONASS) והפועלים בפסי התדרים שמרכזיהם 1201 מה"ץ או 1246 מה"ץ או 1602 מה"ץ, או באמצעות מערכת ניווט לוויינית (GALILEO) והפועלים בפסי התדרים שמרכזיהם 1191.795 מה"ץ או 1278.75 מה"ץ או 1575.42 מה"ץ או באמצעות מערכת ניווט לוויינית (BEIDOU) והפועלים בפסי התדרים שמרכזיהם 1176.45 מה"ץ או 1207.14 מה"ץ או 1268.52 מה"ץ או 1561.098 מה"ץ או 1575.42 מה"ץ; |
|
|
|
(3) |
אנטנה פרבולית שקטרה אינו עולה על 244 סנטימטר, לרבות ציוד הלוואי המשמש אותה, המיועדת לקליטה של שידורי לוויין; |
|
|
|
(4) |
הפועלים בתחום תדרי אינפרא אדום בין 1,000 גה"ץ לבין 3,000 גה"ץ ואשר הספק השידור שלהם אינו עולה על 200 מיליוואט; |
|
|
|
(5) |
ציוד היקפי למחשב (עכבר, מקלדת); |
|
|
|
(6) |
צג מחשב; |
|
|
|
(7) |
מזרים וידאו (Streamer), שמתקיימות בו הוראות הדירקטיבה האירופיתRadio Equipment Directive (2014/53/EU) , והוא נושא סימון CE המעיד על כך; |
|
|
|
(8) |
קורא ספרים אלקטרוני (e-book); |
|
|
|
(9) |
מחשב לוח (Tablet); |
|
|
|
(10) |
מחשב נייד או מחשב נישא; |
|
|
|
(11) |
מחשב שולחן (Desktop); |
|
|
|
(12) |
ממיר לקליטת שידורי טלוויזיה לציבור (TV receiver set-top box), שמתקיימות בו הוראות הדירקטיבה האירופיתRadio Equipment Directive (2014/53/EU) , והוא נושא סימון CE המעיד על כך; |
|
|
|
(13) |
מקלט טלוויזיה; |
|
|
|
(14) |
מקלט רדיו לקליטת שידורים לציבור בטכנולוגיות מסוג AM/DAB/FM; |
|
|
|
(15) |
חלפים למכשיר טלפון סלולרי; |
|
|
|
(16) |
שעון יד, למעט שעון יד סלולרי; |
|
|
|
(17) |
שואב אבק; |
|
|
|
(18) |
גלאי מתכות נישא הפועל על סוללה. |
|
פטור למכשיר אלחוטי בייבוא אישי |
3. |
הוראות פרק ג' לפקודה לעניין רישיון לא יחולו על מכשיר אלחוטי מהסוגים המפורטים להלן, שיובא בייבוא אישי, ובלבד שייבוא כאמור יוגבל לחמישה מכשירים לכל היותר: |
|
|
|
|
(1) דיבורית לרכב; |
|
|
|
|
(2) מגדיל טווח בטכנולוגיית Wi-Fi לשימוש תוך-ביתי; |
|
|
|
|
(3) נתב (Router) או נקודת גישה לשימוש תוך-ביתי; |
|
|
|
|
(4) מטען חשמלי אלחוטי למכשיר טלפון אלחוטי או סלולרי; |
|
|
|
|
(5) מכשיר טלפון סלולרי, שעון יד סלולרי, מודם סלולרי, נתב סלולרי, טאבלט סלולרי; |
|
|
|
|
(6) ציוד היקפי למחשב (רמקול); |
|
|
|
|
(7) מקרן וידאו ביתי או משרדי (Projector); |
|
|
|
|
(8) קונסולת משחק (Gaming console). |
|
|
פטור מרישיון בייבוא אישי ובהחזקה ובהפעלה של טלפון נייד ברשת לוויינית |
4. |
הוראות פרק ג' לפקודה לעניין רישיון לא יחולו על ייבוא אישי, החזקה או הפעלה של מכשיר טלפון נייד הפועל ברשת לוויינית המספקת שירותי תקשורת. |
|
|
שונות |
5. |
(א) פטור למכשיר אלחוטי מהסוגים המפורטים בתקנות אלה או למכשיר שתכונותיו הטכניות תואמות את הוראות התקנות, מותנה בכך שמי שברשותו מכשיר כאמור יפעילו באופן שלא יגרום לשיבוש או הפרעה לפעולתו של מכשיר אלחוטי שהוקצה לו תדר לפי פרק ה' לפקודה. |
|
|
|
|
(ב) פטור שניתן לפי תקנות אלה אין בו כדי להבטיח הגנה מפני הפרעות אלחוט מצד מכשיר אלחוטי אחר. |
|
|
ביטול |
6. |
צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982[4], צו הטלגרף האלחוטי (אי-תחולת הפקודה), התשמ"ב-1982[5] וצו הטלגרף האלחוטי (אי-תחולת הפקודה), התשמ"ד-1983[6] – בטלים. |
|
___ ב________ התשפ"א
(___ ב________ 2020)
(חמ 3-5903)
__________________
שר התקשורת
דברי הסבר
כללי
בהתאם לאסדרה מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], תשל"ב-1972 (להלן - הפקודה), התקנה, הפעלה או החזקה של מכשיר אלחוטי הן פעולות המחייבות קבלת רישיון מאת משרד התקשורת.
ברבות השנים נקבע בשורה של צווים כי מכשירים אלחוטיים מסוגים שונים פטורים מהוראות הפקודה, ובכך התאפשר לכל אדם לייבאם, לסחור בהם להחזיקם או להפעילם ללא צורך בכל רישיון או אישור מכוח הפקודה (צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה), התשמ"ב-1982; צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982; צו הטלגרף האלחוטי (אי-תחולת הפקודה), התשמ"ד-1983).
לצד זאת, בהמשך להחלטת ממשלה מס' 3423 מיום 11 בינואר 2018 שעניינה הסרת חסמים בייבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר מחיה, קבע שר התקשורת ביום 31 באוקטובר 2018 בצו פטור ביחס למכשירים אלחוטיים המיובאים בייבוא אישי או משפחתי (סעיף 1ב לצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982). בהתאם לצו האמור ולהוראות צו ייבוא אישי, התשע"ט-2019, יבוא אישי - כלומר יבוא לשימוש עצמי או משפחתי - של מכשירים אלחוטיים מוגבל לכמות של עד 5 יחידות מאותו סוג במשלוח. יבוא אישי כאמור פטור כיום מהצורך לקבל ממשרד התקשורת רישיון או אישור, לפי העניין, וזאת כחלק מפעולות הממשלה על מנת להקל על היבוא האישי ועל מנת להפחית את יוקר המחייה.
ביום 22 לאפריל 2018 נכנס לתוקף תיקון לפקודה, ובכלל כך לעניין רישוי של מכשירים אלחוטיים, לעניין מכשירים במסלול אישור התאמה, ולעניין פטור מהוראות הפקודה. סעיף 4יט מקנה לשר התקשורת סמכות לקבוע כי מכשירים מסוימים יהיו פטורים מהוראות לפי הפקודה, ובכלל כך חובת הרישוי. מוצע כעת לקבוע תקנות שעניינן פטור מהוראות הפקודה מכוח סעיף 4יט לפקודה, וזאת חלף הצווים השונים שנקבעו בעבר וזאת בין היתר, על מנת לרכז בדבר חקיקה אחד, למען הפשטות והאחידות, את הפטורים השונים שניתנו בעבר.
כמו כן מוצע, לאחר שהניסיון לימד כי אין מניעה לכך, להרחיב את הפטור שנקבע ביחס למכשירים אלחוטיים מסוגים שונים בייבוא אישי בלבד, ולקבוע כי מכשירים אלה יהיו פטורים מרישוי גם בייבוא מסחרי, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 3424 מיום 11 בינואר 2018 שעניינה הסרת חסמים ליבוא מוצרי תקשורת.
טיוטה קודמת של התקנות פורסמה להתייחסות הציבור בחודש ספטמבר 2019 באתר קשרי ממשל. לאחר פרסומה נלמדו הערות הציבור, וכן נערכה בחינה מחודשת של הנושא ורשימת המוצרים שיהיו פטורים מרישוי בשים לב למקרים שהתגלו בחודשים האחרונים של ציוד אלחוטי שיובא לישראל בפטור וגורם להפרעות אלחוטיות. הטיוטה הנוכחית כוללת מכשירים שלא נכללו בטיוטה קודמת שפורסמה להתייחסות הציבור, וכן הוצאו ממנה מכשירים שגורמי המקצוע במשרד התקשורת ממליצים שלא לקבוע פטור ביחס אליהם או ממליצים לבטל את הפטור שקיים ביחס אליהם בייבוא אישי בשל חשש לגרם הפרעות אלחוטיות.
תקנה 2
מוצע לעגן את ההרחבה של הפטור שקבע השר בצו מיום 31 באוקטובר 2018 ביחס למכשירים אלחוטיים מסוגים שונים בייבוא אישי בלבד, ולקבוע כי מכשירים אלה יהיו פטורים מרישוי גם בייבוא מסחרי, וזאת בהתאם להחלטת הממשלה מס' 3424. עוד מוצע לקבוע פטור ביחס למכשירים אלחוטיים מסוגים שונים, שעד כה היו טעוני רישיון או אישור, לפי העניין, גם בייבוא אישי, ובכך להרחיב את היקף המוצרים הפטורים מרישוי, כגון גלאי מתכות נישא וגלאי מכ"ם למכונית. שינויים כאמור עולים בקנה אחד עם ההמלצות בנושא יבוא מסחרי של מוצרי תקשורת אלחוטיים שהגיש בחודש ינואר 2019 צוות בין-משרדי לשר התקשורת. עוד מוצע לבטל את הפטור הקיים בייבוא אישי לציוד שיש בו רכיבים אלחוטיים מסוג מדפסת, סורק, מכונת צילום ובכלל כך שילוב של המכשירים האמורים, מחשב כף יד, מערכת שמע ביתית ומגבר שמע לשימוש תוך – ביתי בשל חשש שהתעורר כי מכשירים מסוגים אלה יכול שיפעלו גם בתדרים שעלולים לגרום להפרעות למערכות תקשורת ומערכות אלחוטיות אזרחיות הפועלות כדין, כגון בתחום ה- 900 מה"ץ. לפיכך ייבוא של ציוד מסוגים אלה, יהיה טעון אישור התאמה כבעבר, בהתאם לסוגי התדרים האלחוטיים בהם הוא פועל, על מנת לוודא שהוא עומד בתנאים שקבע שר התקשורת. עוד מוצע להרחיב את הפטור ביחס למכשירים אלחוטיים שפועלים בטכנולוגיית ANT/ANT+,, הפועלת בתחום התדרים 2400 ועד 2483.5 מה"ץ בדומה לטכנולוגיית Bluetooth הפטורה גם היא מרישוי.
תקנה 3
מוצע לשמר את הפטור למכשיר אלחוטי בייבוא אישי ביחס למכשירים מסוג דיבורית לרכב, מגדיל טווח בטכנולוגיית Wi-Fi לשימוש תוך-ביתי, ונתב (Router) או נקודת גישה לשימוש תוך-ביתי, וכן מטען אלחוטי למכשיר טלפון סלולרי או אלחוטי, רמקול למחשב, קונסולת משחק ומקרן וידאו ביתי או משרדי. בניגוד ליתר המכשירים מסוגים המפורטים בתקנה 2, יוותר הפטור רק בייבוא אישי, בשל הפוטנציאל הקיים בעת הזו להפרעות אלחוטיות ממכשירים אלה ובכלל כך למערכות אחרות הפועלות כדין. יחד עם זאת בכוונת המשרד לבחון זאת שוב בעתיד, בהתאם לאמור בהחלטת הממשלה מס' 3424, ובמידת האפשר יורחב הפטור גם לייבוא מסחרי. עוד מוצע לקבוע כי מכשירים מסוג דיבורית לרכב יהיו פטורים מרישוי בייבוא אישי, בעוד שהיום מכשירים אלה טעונים קבלת אישור. כן מוצע להבהיר את הדין החל על יבוא אישי של ציוד קצה רט"ן מסוגים שונים (מכשירי טלפון סלולריים), שפטור כיום מרישוי לפי צו התקשורת (בזק ושידורים) (פטור מרישוי לציוד קצה הפועל בשיטה התאית (רט"ן)), התשע"ב-2012.
תקנה 4
מוצע לקבוע פטור מרישיון להחזקה ולהפעלה של מכשיר ברשת לוויינית ולקבוע כי אדם המחזיק ברשותו ומפעיל מכשיר ברשת לוויינית, כגון מכשירים הפועלים ברשתות אירידיום (Iridium) או אינמרסט (Inmarsat), יהיה פטור מרישיון. כללי אסדרה בתחום הלוויין – המעוגנים בתקנות הטלגרף האלחוטי (רשיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז-1987 – ימשיכו לחול על נציגי מפעילי הרשתות בישראל, אשר מקבלים רישיון מתאים, אך כאמור מי שמחזיק מכשיר ברשת לוויינית לא יידרש לרישיון, וזאת בדומה לאסדרה הנוהגת בשוק התקשורת בתחומים אחרים (כגון סלולר). בהתאם למוצע ייבוא אישי של מכשירים אלה יהיה פטור מרישיון, אך ייבוא מסחרי יהיה טעון רישיון מתאים לסחר.
תקנה 5
מוצע לקבוע הוראות שמעוגנות כיום גם בסעיף 1ג לצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982, שכאמור לעיל התקנות נועדו להחליף את הפטורים בו. כך מוצע לקבוע כי פטור למכשיר אלחוטי מהסוגים המפורטים בתקנות או למכשיר שתכונותיו הטכניות תואמות את הוראות התקנות האמורות, מותנה בכך שמי שברשותו מכשיר כאמור יפעילו באופן שלא יגרום לשיבוש או הפרעה לפעולתו של מכשיר אלחוטי שהוקצה לו תדר לפי פרק ה' לפקודה. הוראה זו נדרשת כחלק מהניהול התקין של משאבי תדרי הרדיו בהתאם להוראות הפקודה. עוד מוצע להבהיר את הדין החל, לפיו פטור שניתן בתקנות למכשיר אלחוטי אינו מקנה לו הגנה מפני הפרעות אלחוט מצד מכשירים אלחוטיים אחרים.
תקנה 6
בתקנה 6 מוצע לבטל את ההוראות הקיימות בצווים שקבע שר התקשורת בעבר מכוח הפקודה, שיוחלפו בהסדרים הקבועים בתקנות המוצעות.