טיוטת צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2) (תיקון), התשפ"א-2020
לפי האסדרה הנוהגת מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], תשל"ב-1972 (להלן- "פקודת הטלגרף" או הפקודה"), ייצור, סחר, התקנה, הפעלה או החזקה של מכשיר אלחוטי הן פעולות המחייבות קבלת רישיון מאת משרד התקשורת.
בתיקון מס' 6 לפקודת הטלגרף בסעיף 9 לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן - תיקון מס' 6) עוגנו שלושה מסלולי אסדרה לעניין מכשירים אלחוטיים: מסלול רישוי, מסלול לקבלת אישור התאמה, ומסלול פטור מהוראות הפקודה.
מסלול אישור התאמה קובע כי ייבוא וייצור של מכשירים אלחוטיים מסוגים שיקבע שר התקשורת אינם טעונים רישיון, וחלף זאת יידרש יבואן או יצרן לקבל עבורם אישור התאמה. יתר הפעולות כגון החזקה, הפעלה וסחר במכשיר האלחוטי שקיבל אישור התאמה תהיינה פטורות מהוראות פקודת הטלגרף לעניין חובת רישוי.
לפי סעיף 4יז לפקודת הטלגרף, מכשיר במסלול אישור התאמה פטור מחובת הקצאת תדר, חובת רישיון או תשלום אגרה. לצד זאת, מכשיר כאמור עושה שימוש בתדרים שוועדת התדרים הקצתה לציבור הרחב, בכפוף לתנאים המפורטים בתוספת לתקנות, ולפיכך אינו מוגן מפני הפרעות אלחוטיות מצד משתמשים אחרים. כמו כן, חל איסור על מכשיר כאמור להפריע למשתמשים אחרים כדין.
האסדרה הקיימת היום בנושא מסלול אישורי התאמה מפורטת בתנאים שקבע שר התקשורת בסעיף 1א לצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), תשמ"ב-1982 (להלן - הצו העיקרי), לצד הוראות שנקבעו בסימן ב' לפרק ג' לפקודת הטלגרף.
בהמשך לתיקון מס' 6 התגבשה אסדרה עדכנית של מסלול אישורי התאמה שתקבע בתקנות. בהמשך לכך, מתפרסמות במקביל לפרסום טיוטת צו זה - טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), התשפ"א – 2020. תקנות אלה יבואו במקומן של ההוראות הרלבנטיות בצו העיקרי אותן מוצע לבטל בטיוטת צו זה.
בתקנות המוצעות יקבע הסדר מפורט לעניין מסלול אישור ההתאמה, חובות שונות שיוטלו על יבואנים ויצרנים, נוסף על האסדרה הקבועה בסימן ב' לפרק ג' לפקודה, כדוגמת חובת שמירת מסמכים וחובת סימון מכשירים ויידוע לקוחות בדבר מגבלות שימוש אפשריות. כמו כן, בתוספת לתקנות המוצעות תקבע רשימת התנאים אשר מכשיר אלחוטי שעומד בהם ייכלל במסלול אישורי התאמה (חלף מסלול הרישוי), בפירוט תכונות ומאפיינים ספקטרליים, השימושים האופייניים של המכשירים, מגבלות השימוש וכד', כל אלה לפי החלטותיה של ועדת התדרים, שהיא הגוף המוסמך להועיד ולהקצות תדרים בישראל לפי פקודת הטלגרף.
טיוטת צו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2) (תיקון), התשפ"א-2020
|
בתוקף סמכותי לפי סעיפים 4ט ו- 13 לפקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1], אני מצווה לאמור: |
||
|
|
בצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), התשמ"ב-1982[2] (להלן – הצו העיקרי)- |
|
|
ביטל סעיף 1 |
1 |
סעיף 1 - בטל. |
|
תחילה |
2. |
תחילתו של צו זה ביום פרסומן של תקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), התשפ"א - 2020. |
__________ התשפ"א
(___________ 2020)
(חמ _____)
__________________
בנימין גנץ
שר התקשורת
דברי הסבר
כללי
לפי האסדרה הנוהגת מכוח פקודת הטלגרף האלחוטי [נוסח חדש], תשל"ב-1972 (להלן- "פקודת הטלגרף" או הפקודה"), ייצור, סחר, התקנה, הפעלה או החזקה של מכשיר אלחוטי הן פעולות המחייבות קבלת רישיון מאת משרד התקשורת.
בתיקון מס' 6 לפקודת הטלגרף בסעיף 9 לחוק התכנית הכלכלית (תיקוני חקיקה ליישום המדיניות הכלכלית לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 (להלן - תיקון מס' 6) עוגנו שלושה מסלולי אסדרה לעניין מכשירים אלחוטיים: מסלול רישוי, מסלול לקבלת אישור התאמה, ומסלול פטור מהוראות הפקודה.
מסלול אישור התאמה קובע כי ייבוא וייצור של מכשירים אלחוטיים מסוגים שיקבע שר התקשורת אינם טעונים רישיון, וחלף זאת יידרש יבואן או יצרן לקבל עבורם אישור התאמה. יתר הפעולות כגון החזקה, הפעלה וסחר במכשיר האלחוטי שקיבל אישור התאמה תהיינה פטורות מהוראות פקודת הטלגרף לעניין חובת רישוי.
לפי סעיף 4יז לפקודת הטלגרף, מכשיר במסלול אישור התאמה פטור מחובת הקצאת תדר, חובת רישיון או תשלום אגרה. לצד זאת, מכשיר כאמור עושה שימוש בתדרים שוועדת התדרים הקצתה לציבור הרחב, בכפוף לתנאים המפורטים בתוספת לתקנות, ולפיכך אינו מוגן מפני הפרעות אלחוטיות מצד משתמשים אחרים. כמו כן, חל איסור על מכשיר כאמור להפריע למשתמשים אחרים כדין.
האסדרה הקיימת היום בנושא מסלול אישורי התאמה מפורטת בתנאים שקבע שר התקשורת בסעיף 1א לצו הטלגרף האלחוטי (אי תחולת הפקודה) (מס' 2), תשמ"ב-1982 (להלן - הצו העיקרי), לצד הוראות שנקבעו בסימן ב' לפרק ג' לפקודת הטלגרף.
בהמשך לתיקון מס' 6 התגבשה אסדרה עדכנית של מסלול אישורי התאמה שתקבע בתקנות. בהמשך לכך, מתפרסמות במקביל לפרסום טיוטת צו זה - טיוטת תקנות הטלגרף האלחוטי (אישורי התאמה), התשפ"א – 2020. תקנות אלה יבואו במקומן של ההוראות הרלבנטיות בצו העיקרי אותן מוצע לבטל בטיוטת צו זה.
בתקנות המוצעות יקבע בהן הסדר מפורט לעניין מסלול אישור ההתאמה, חובות שונות שיוטלו על יבואנים ויצרנים, נוסף על האסדרה הקבועה בסימן ב' לפרק ג' לפקודה, כדוגמת חובת שמירת מסמכים וחובת סימון המוצר ויידוע לקוחות בדבר מגבלות שימוש אפשריות. כמו כן, בתוספת לתקנות המוצעות תקבע רשימת התנאים אשר מכשיר אלחוטי שעומד בהם ייכלל במסלול אישורי התאמה (חלף מסלול הרישוי), בפירוט תכונות ומאפיינים ספקטרליים, השימושים האופייניים של המכשירים, מגבלות השימוש במכשירים וכד', כל אלה לפי החלטותיה של ועדת התדרים, שהיא הגוף המוסמך להועיד ולהקצות תדרים בישראל לפי פקודת הטלגרף.
לסעיף 1
מוצע לבטל את סעיף 1 לצו העיקרי, שעניינו תנאים המתקיימים במכשירים אלחוטיים, אשר עמידה בהם מכניסה את אותם מכשירים למסלול אישור התאמה לפי הפקודה, חלף מסלול רישוי. זאת, שכן כאמור לעיל, מוצע להחליף את האסדרה המפורטת בסעיף 1 לצו העיקרי באסדרה שתקבע בתקנות ייעודיות שעניינן מסלול אישורי התאמה, בשינויים מסוימים. טיוטה של תקנות ייעודיות כאמור מתפרסמת במקביל לטיוטת צו זה.
לסעיף 2
מוצע לקבוע כי מועד תחילתו של הצו המוצע יחפוף למועד תחילתן של תקנות אישורי ההתאמה, אשר כאמור לעיל צפויה להיקבע בהן אסדרה חלופית לאסדרת המתבטלת בצו המוצע.