פקודת התעבורה [נוסח חדש] (תיקון מס' )
הדין הישראלי כיום קובע חובה, בהתאם לסעיף 364(ד) לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961, בהתקנת טכוגרף אנלוגי באוטובוסים, ברכב מסחרי ובמשאיות שמשקלן הכולל המותר עולה על 8,000 ק"ג, המשמש לתיעוד פעילות כלי הרכב וכפועל יוצא פעילות הנהג. בהתאם לחובה זו מותקן במשך שנים רבות טכוגרף אנלוגי בכל כלי הרכב הללו.
על רקע המעבר לשימוש בטכוגרף דיגיטלי המתבצע במדינות האיחוד האירופי, ייצור הטכוגרף האנלוגי הולך וקטן במהלך השנים ומסתמן כי בטווח הקצר יהיה קושי ברכישתו, התקנתו ואחזקתו בישראל. כמו כן נמצא כי הטכוגרף הדיגיטלי המיוצר על ידי מדינות האיחוד האירופי ומאושר על ידי האיחוד האירופי הינו בעל איכות גבוהה יותר מהטכוגרף האנלוגי, בעל מאפיינים טכנולוגיים מתקדמים ורמות אבטחת מידע ובקרה גבוהים המקטינים את החשיפה לזיוף. לאור כל זאת עולה הצורך לעשות שימוש בטכוגרף דיגיטלי ובפרט בזה המאושר על ידי האיחוד האירופי.
לצורך כך מקודם בימים אלו תיקון לתקנות התעבורה, התשכ"א-1961 אשר נדרש לצורך הסדרת השימוש בטכוגרף הדיגיטלי.
הצעת החוק לתיקון פקודת התעבורה נועדה להשלים את היבטי האכיפה בנוגע למעבר לטכוגרף הדיגיטלי, ובפרט לאור השינוי בטכנולוגיה הכרוך בכך, ולהלן עיקרי ההסדר המוצע:
עיקר 1:
תיקון סמכויות האכיפה והעיכוב הנוגעות לטכוגרף הדיגיטלי, על מנת לאפשר שימוש בטכנולוגיה השונה מהטכוגרף האנלוגי הקיים כיום, כך ששוטר יהיה מוסמך, גם בלא חשד, לעכב אדם או כלי רכב לצורך פיקוח ואכיפה, ולדרוש, להפיק ולהעתיק את המידע שנאגר בטכוגרף הדיגיטאלי המותקן בכלי הרכב.
(סעיף 1 לתיקון)
עיקר 2:
הוספת תקנה 364ד לתוספת השמינית בפקודה, אשר קובעת את רשימת החיקוקים לגביהם חלה החזקה הקבועה בתקנה 68א לפקודה לפיה בעל רכב הפר את חובתו לפקח ולעשות כל שניתן על מנת למנוע ביצוע עבירה, המנויה בתוספת השמינית, בידי אדם הנוהג ברכב ברשותו והמבצע בעבורו עבודה או שירות. הואיל ובעת השימוש ברכב האחריות הכוללת על מתקניו חלה בעיקרה על בעל הרכב, כאשר החובה לפי תקנה 364ד קבועה כיום על הנהג בלבד, יש מקום להחיל את החובה על הפרת ההוראות בתקנה 364ד גם על בעל הרכב.
אין השפעה
פקודת התעבורה [נוסח חדש] (תיקון מס' )
|
|
|
|
|
|
1. |
בסעיף 27 לפקודת התעבורה [נוסח חדש] (להלן – הפקודה), לאחר סעיף קטן (א) יבוא: |
||
|
|
|
"(א1) |
לשם פיקוח ואכיפה על ביצוע הוראות לפי חוק זה, רשאי שוטר שהוסמך לכך, לדרוש, להפיק ולהעתיק את המידע שנאגר בטכוגרף, לרבות באמצעות שימוש בכרטיסים המיועדים לצורך ביצוע פעולות בטכוגרף, כפי שקבע השר בתקנות, וזאת אף בהיעדר חשד כי נעברה עבירה לפי פקודה זו. |
|
|
|
(א2) |
לצורך ביצוע פעולות פיקוח ואכיפה לפי סעיף קטן (א1) מוסמך שוטר, גם בלא חשד, לעכב אדם או כלי רכב ובלבד שהפעולה תבוצע במהירות האפשרית וכן שמשך העיכוב, לפי סעיף זה, לא יעלה על שעה. |
|
2. |
בתוספת השמינית לפקודה, לאחר סעיף 3 שבה יבוא: |
||
|
|
|
"(4) עבירה לפי תקנה 364ד." |
|
|
|
מירי רגב שרת התחבורה והבטיחות בדרכים |
||
האמנה בדבר עבודת נהגים בכלי רכב העוסקים בנהיגה בינלאומית משנת 2006 של ארגון האומות המאוחדות (האו"ם), עוסקת בהיבטים שונים הכרוכים בנהיגה בינלאומית, שהינה נהיגה במסגרתה מבוצע מעבר של לפחות גבול אחד בין מדינות שצד לאמנה (להלן – נהיגה בינלאומית). בכלל זה האמנה קובעת את החובות החלות בעת נהיגה בינלאומית, לרבות שעות הנהיגה המותרות, חובות מנוחה והפסקות ועוד. כאמצעי ליישום האמנה וכחלק ממנה קובע הנספח לאמנה עקרונות לטכוגרף דיגיטלי אשר בהתאם אליהם יוצר הטכוגרף הדיגיטלי על ידי האיחוד האירופי.
בשל הרצון של מדינת ישראל לעשות שימוש בטכוגרף הדיגיטלי המיוצר באירופה, בהתאם לדירקטיבה האירופאית, מחויבת המדינה להצטרף לאמנה. לצורך הצטרפות לאמנה על המדינה לשלב את הוראות האמנה בדינים הלאומיים באופן שיעיד כי מתקיימים במדינה ההסדרים המתאימים ליישום האמנה.
במסגרת זו, נערך במקביל לתיקון חוק זה, גם תיקון לתקנות התעבורה בו מוצע שילוב הוראות האמנה בתקנות התעבורה. התיקון כולל קביעת הוראות האמנה כהסדר לנהיגה בינלאומית בלבד. בנוסף כולל התיקון הסדרה של השימוש בטכוגרף הדיגיטלי והחובות המוטלות על בעל הרכב והנהג בהפעלתו, וזאת בדומה להסדרה הקיימת כיום בתקנה 364ד לתקנות התעבורה ביחס לטכוגרף אנלוגי.
תקנה 27ג קובעת כיום כי רישום שנעשה בדיסקה או ברישום ממוחשב בטכוגרף המותקן ברכב כפי שנקבע בתקנות ובדרך שנקבעה בתקנות, והפועל באופן שנקבע בהן, יהיה ראיה קבילה בכל הליך משפטי לגבי שעות העבודה והמנוחה של הנוהג ברכב, מהירות נסיעתו של הרכב ומרחק נסיעתו של הרכב. בהתאם לצורך בשילוב השימוש בטכוגרף דיגיטלי, נערך תיקון לתקנה 27ג כך ששוטר יהיה מוסמך, גם בלא חשד, לעכב אדם או כלי רכב לצורך פיקוח ואכיפה, ולדרוש, להפיק ולהעתיק את המידע שנאגר בטכוגרף הדיגיטאלי המותקן בכלי הרכב.
לאור המעבר מטכוגרף אנלוגי לטכוגרף דיגיטלי, שהינו בטכנולוגיה השונה מהטכוגרף האנלוגי כיום, נדרש לערוך התאמה של סמכויות העיכוב והאכיפה לשימוש בטכנולוגיה זו.
לסעיף 1
בהצעת החוק המתפרסמת בזה, מוצע לקבוע כי הטכוגרף הדיגיטאלי הינו מכשיר שהתקנתו הינה חובה בכלי רכב שהוגדרו על פי חוק, ותכליתו לשמור ולאגור מידע ספציפי שנקבע מראש, שישמש לצורכי פיקוח ואכיפה כלפי הנהג ובעל הרכב.
סעיף 27ג לפקודת התעבורה (להלן- הפקודה), שעניינו כאמור שימוש בטכוגרף לצורך פיקוח ואכיפה, מאפשר לשוטר שהוסמך לכך לעסוק בפיקוח ואכיפה הקשורים בטכוגרף, ולעכב אדם או כלי רכב גם בלא חשד, לצורך הפקה ו/או העתקת מידע שנאגר בטכוגרף. המידע יכול להיות מופק ו/או מועתק גם באמצעות כרטיסי אכיפה. על פי תקנה 364(ד1)(3) המוצעת בתיקון לתקנות התעבורה, כרטיס אכיפה יינתן לשוטר לצורך מילוי תפקידו על פי דין, כלפי אדם הנוהג בכלי רכב בו מותקן טכוגרף דיגיטלי, שהסמיך ראש מחלקת התנועה באגף התנועה- משטרת ישראל.
בתיקון זה מוצע להסדיר את סמכות העיכוב לאדם וכלי רכב, הגם שאינם חשודים, לצורך פעילות של פיקוח ואכיפה הקשורות בטכוגרף. בכלל זה מוצע לקבוע כי משך העיכוב, הנהוג כיום, יורחב לפרק זמן של עד שעה תוך הגבלה מהותית לפיה פעולות הפיקוח והאכיפה יבוצעו במהירות האפשרית. הרחבה זו נדרשת הואיל ופעולות הפיקוח הכרוכות בטכוגרף הדיגיטלי ובכרטיס הנהג מורכבות והמחייבות מתן זמן סביר לביצוען, וזאת בהתאם לניסיון במדינות האיחוד האירופאי.
עוד יובהר, כי אין בסעיף זה כדי לגרוע מסמכויותיו הכלליות של שוטר ובכלל זה סמכויותיו לפי סעיף 73 לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה- מעצרים), תשנ"ו- 1996 לעניין משך העיכוב במקרים בהם עולה חשד לביצוע עבירה.
לסעיף 2
סעיף 68א לפקודה קובע חובה כללית שחלה על בעל הרכב או מי שהשליטה ברכב בידו, לפקח ולעשות כל שניתן למניעת ביצוע עבירה המנויה בתוספת השמינית בידי אדם הנוהג ברכב ברשותו והמבצע בעבורו עבודה או שירות. עוד נקבע בסעיף כי: (ב) נעברה עבירה המנויה בתוספת השמינית בידי אדם כאמור בסעיף קטן (א), חזקה כי בעל הרכב הפר את חובתו לפי הסעיף הקטן האמור, אלא אם כן הוכיח כי עשה כל שניתן כדי למלא את חובתו".
התוספת השמינית לפקודה קובעת כיום את רשימת החיקוקים לגביהם חלה חזקה כאמור ובכלל זה-
1. עבירה לפי תקנה 85(א)(5) לתקנות לעניין הובלת מטען ברכב מסחרי;
2. עבירה לפי תקנה 168 לתקנות;
3. עבירה לפי תקנה 308(ד) לתקנות לעניין רכב מסחרי, רכב עבודה ורכב ציבורי, ובלבד שהעתק מהודעת איסור השימוש יישלח גם לבעל הרכב, אם לא נמסר לו במעמד מסירת הודעת איסור השימוש.
הואיל ובעת השימוש ברכב האחריות הכוללת על מתקניו חלה בעיקרה על בעל הרכב, כאשר החובה קבועה כיום על הנהג בלבד, יש מקום להחיל את החובה על הפרת ההוראות בתקנה 364ד גם על בעל הרכב.
לשם כך מוצע בתיקון זה לכלול לתוספת השמינית עבירה על תקנה 364ד לתקנות לעניין הטכוגרף.