תזכיר חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש – תיקון ) (תיקון מס' 2), התשפ"א–2020
לקצר את משך הזמן שבו חברת התעופה נדרשת להשיב לנוסע את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה, במקרים בהם הוא זכאי לכך לפי החוק (למשל – כאשר הטיסה בוטלה על ידי חברת התעופה), כך שלעניין טיסות שמועד המראתן מ- 1/12/2020, חובת השבת התמורה תהיה בתוך 30 ימים ממועד ההמראה לטיסה שבגינה זכאי הנוסע להשבת התמורה.
לא רלבנטי
לא רלוונטי
[בחלק זה יש להביא את נוסח החוק המוצע ובסופו יש לכתוב דברי הסבר על פי סדר סעיפים, כמקובל בהצעת חוק המתפרסמת ברשומות.]
תזכיר חוק מטעם משרד....:
|
|
|
|
|
תיקון סעיף 1 |
1. |
בסעיף 1 לחוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף – 2020[1], בפסקה (2) , במקום "90 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, או עד כ"ד באב התש"ף (14 באוגוסט 2020) לפי המאוחר" יבוא "30 ימים מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה". |
|
תחולה |
2. |
סעיף 1 יחול על טיסה שמועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה שהונפק לגביה הוא מיום ט"ו בטבת התשפ"א (1 בדצמבר 2020). |
דברי הסבר
חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב–2012 (להלן – חוק שירותי תעופה הקבוע), כנוסחו ערב תחילתו של משבר מגפת הקורונה, חייב חברת תעופה להעניק לנוסעיה הטבות מסוימות בשל איחור בטיסה או ביטולה: שירותי סיוע בפועל (כגון מזון ושתיה, שירותי תקשורת, הלנה, הסעה) - במקרה של איחור בטיסה מעל שעתיים; השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי - במקרה של איחור או הקדמה במועד המראת הטיסה מעל 5 שעות; וכן פיצוי כספי– במקרה של ביטול טיסה או איחור או הקדמה במועד המראתה מעל 8 שעות.
הטבות אלה נקבעו על יסוד הנחות של משק תעופה המתנהל כסדרו, ובכלל זה כי חברת תעופה יכולה, באופן סביר, לתכנן את לוח הטיסות שלה על בסיס תחזית ביקושים שהיא מבצעת, כי קיימת ציפייה סבירה מחברת התעופה לקיים את לוח הטיסות שפרסמה בטווחי הקדמה או איחור של שעות ספורות, וכי עליה לסייע לנוסעיה אם היא אינה עומדת בכך.
מגפת הקורונה העולמית, והשפעותיה הדרסטיות על ענף התעופה האזרחית הבין-לאומית, ובפרט היקף עצום של ביטול כרטיסי טיסה וירידה חדה בהיקף הביקוש העתידי לטיסות, ולצד זאת הטלת מגבלות מצד מדינות העולם על כניסה לשטחן של בני אדם שאינם אזרחי אותה מדינה, וכן הגבלה על ביצוע טיסות לשטחן – כל אלה הקשו מאוד על חברות התעופה לבצע את לוח הטיסות המתוכנן, וכן הקשו על תכנון לוח טיסות עתידי שניתן להתחייב לעמוד בו בחריגה של מספר מועט של שעות.
מצב דברים זה הוביל את הממשלה ליזום שינוי בהטבות להן זכאים הנוסעים עקב ביטול טיסה או איחור במועד ההמראה שלה לפי חוק שירותי תעופה, ולהתאים את האיזונים שנקבעו בחוק האמור למצב הדברים בענף התעופה בעקבות משבר מגפת הקורונה.
בהתאמה, ביום 14/7/2020 פורסם חוק שירותי התעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה) (נגיף הקורונה החדש – הוראת שעה – תיקון), התש"ף–2020 (להלן – חוק הוראת השעה), אשר שינה באופן זמני את זכאויות הנוסעים להטבות עקב ביטול טיסה או איחור או הקדמה במועד ההמראה שלה לפי חוק שירותי תעופה.
אחד השינויים בהטבות להן זכאים הנוסעים לפי חוק שירותי תעופה הקבוע, אשר נקבעו בחוק הוראת השעה, הוא כי מועד הזכאות להשבת תמורה בנסיבות המזכות בהטבה זו, נדחה מ- 21 ימים מיום שהנוסע או סוכן הנסיעות הודיע בכתב למפעיל האווירי או למארגן על רצונו בהשבת תמורה, ל- 90 ימים ממועד המראת הטיסה הנקוב בכרטיס הטיסה שהונפק לאותו נוסע.
יצוין כי לעניין טיסות שבוטלו ומועד המראתן היה לפני יותר מ- 90 ימים מיום פרסום חוק הוראת השעה, נקבע הסדר שנתן לחברות התעופה חודש ימים נוסף להשבת התמורה (עד ליום 14/8/2020). לאחר מכן, ביום 13/8/2020 תוקן חוק הוראת השעה באופן שאיפשר דחייה נוספת בהשבת התמורה לטיסות שמועד המראתן היה לפני יותר מ- 90 ימים כאמור – וזאת עד ל- 1/10/2020. הארכה נוספת זאת יועדה רק לחברות תעופה ומארגנים שמחזור ההכנסות שלהם ברבעון השני של שנת 2020 ירד בשיעור של 70 אחוזים לפחות לעומת מחזור ההכנסות שלהם ברבעון השני של שנת 2019. לפיכך, נקבע כי היא תחול רק לגבי חברות תעופה ומארגנים שיגישו למנהל רשות התעופה האזרחית הודעה על ירידה בהכנסותיהם כאמור. יצוין כי 21 חברות תעופה ומארגנים הגישו הודעה כאמור (זהו קישור לאתר רת"א, לדף בו נתון קישור לרשימת חברות התעופה והמארגנים כאמור).
לסעיף 1
בחלוף כ- 8 חודשים מאז פרוץ משבר הקורונה, ולאחר שמרבית חברות התעופה (הן הישראליות והן הזרות) קיבלו סיוע ממשלתי שאמור היה לסייע משמעותית במצוקה התזרימית הקשה אליה נקלעו, ההערכה היא כי מבחינת תזרים המזומנים חברות התעופה יכולות לעמוד בהשבת תמורה בטווחי זמן קצרים כמוסדר בחוק שירותי תעופה הקבוע, ואין עוד הצדקה לדחייה כה משמעותית בהשבת התמורה; מנגד, להשבת התמורה בטווח זמן קצר יותר יכולה להיות משמעות רבה מבחינת ציבור הנוסעים, בפרט בטיסות שהן למטרות חיוניות.
יחד עם זאת, בחוק שירותי תעופה הקבוע המועד להשבת תמורה הוא 21 ימים מיום שהנוסע או סוכן שירותי הנסיעות הודיעו לחברת התעופה או למארגן בכתב על רצונו של הנוסע בהשבת התמורה. בשל כך שעדיין חלק מחברות התעופה והמארגנים אינם פעילים, ואין כוח אדם שיקבל פניות בכתב מטעמם, מוצע לקבוע כי המועד להשבת התמורה יהיה 30 ימים ממועד ההמראה המתוכנן; בהתחשב במשך זמן ממוצע של 10 ימים לפניית הנוסע בכתב לחברת התעופה, הרי שמדובר בפרק זמן דומה לזה שבחוק שירותי תעופה הקבוע, אך ללא הטלת הנטל על הנוסע לפנות לחברת התעופה בכתב.
לפיכך, מוצע לתקן את הפסקה בחוק הוראת השעה ששינתה את מועד השבת התמורה כאמור, ולהעמידה על 30 ימים ממועד ההמראה הנקוב בכרטיס הטיסה .
לסעיף 2
הכוונה היא כי קיצור משך הזמן להשבת תמורה תחול במבט צופה פני עתיד: לגבי טיסות שמועד המראתן החל מיום 1/12/2020. מוצע לקבוע זאת בסעיף 2 המוצע.