תאריך תצוגה: 18/10/2020

צו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית דיור משותף ומוסדות), התשפ"א - 2020

 

 

 

 

הגדרות

בתוקף סמכותי לפי סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[1] (להלן – הפקודה), ולאחר התייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה, אני מצווה לאמור:

 

1.  

על עריכת מיפקד אוכלוסיית דיור משותף ומוסדות כמפורט בצו זה.

 

2.  

בצו זה -

 

 

"ארגון גג" – לרבות גופים, כולל מוסדות המדינה, האמונים על פיקוח, תקצוב או תכלול פעילות, של קבוצת מקומות דיור משותף;

 

 

"בית אבות" – מעון לזקנים;

 

 

"בית דיור מוגן" –  כהגדרתו בחוק הדיור המוגן, התשע"ב-2012[2];

 

 

"בית מלון" – כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[3];

 

 

"דיור משותף" – כל אחד מגופים אלה:

 

 

 

(1) מוסד;

 

 

 

(2) בית דיור מוגן ובית אבות;

 

 

 

(3) בית מלון.

 

 

"המיפקד" – מיפקד אוכלוסיית דיור משותף ;

 

 

"המועד הקובע" – ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020) בשעה 00:00;

 

 

"מגורי סגל עובדים" – מגורי צוות העובדים שמטפל בדיירי דיור משותף;

 

 

"מגורי עובדים" – מגורים זמניים של קבוצת עובדים שלהם משימה משותפת;

 

 

"מוסד" – מקום המיועד לספק שירותי לינה, לחמישה דיירים לפחות, לתקופה של שלושה חודשים או יותר, לרבות פנימיות, מעונות, מוסדות דת יהודיים ולא יהודיים, מוסדות אשפוז, אכסניות (הוסטלים), מגורי אזרחים בבסיסים צבאיים, מיתקנים באחריות שירות בתי הסוהר, מרכזי קליטה, מגורי עובדים ומגורי סגל עובדים;

 

 

"מעון" – כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965[4];

 

 

"משרד הרווחה" - משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

תקופת המיפקד

3.  

המיפקד ייערך בתקופה שבין יום פרסומו של צו זה לבין יום 29/6/2021 ).

היקף המיפקד

4.  

המיפקד יקיף את אוכלוסיית הדיור המשותף במדינה במועד הקובע ששהו במקום לתקופה של שלושה חודשים לפחות, למעט :

 

 

 

(1) אוכלוסיית קטינים המאושפזת באשפוזים פסיכיאטריים;

 

 

 

(2) אוכלוסיית קטינים במשמורת שירות בתי הסוהר בכפוף לאמור בסעיף 6(ב)(1) בנוגע למיתקנים שבאחריות שירות בתי הסוהר;

 

 

 

(3) אוכלוסיית מקלטים לנשים מוכות ודירות המשך;

 

 

 

(4) אוכלוסיית מרכזי חירום;

נושאי המיפקד

5.  

הנתונים שייכללו בשאלונים ושייאספו הם נתונים דמוגרפיים על אוכלוסיית הדיור המשותף במועד הקובע לפי הפירוט הזה:

 

 

 

(1) מספר זהות או מספר דרכון בהעדר מספר זהות;

 

 

 

(2) שם פרטי;

 

 

 

(3) שם משפחה;

 

 

 

(4)  תאריך לידה;   

 

 

 

(5) ארץ לידה;

 

 

 

(6) שנת עלייה;

 

 

 

(7) מין;

 

 

 

(8) שם אב;

 

 

 

(9) תאריך הכניסה לדיור המשותף.

המשיבים על השאלונים

 

6.  

(א)  המשיבים על השאלונים יהיו מנהלי גופי הדיור המשותף, או אנשי קשר שחשופים למידע במסגרת תפקידם, שמינו מנהלי הגוף או ארגון הגג שלו, למעט משיבים לפי סעיף קטן (ב), על השוהים באותו גוף דיור משותף.

 

 

(ב) על אף האמור בסעיף קטן (א), על אוכלוסיות מסוימות ישיבו, לפי הפירוט שבסעיף 5 ובאופן מרוכז, המשיבים הבאים:

 

 

 

(1) נציב בתי הסוהר או מי מטעמו החשוף למידע במסגרת תפקידו – על עצורים ששוהים במתקנים  שבאחריות שירות בתי הסוהר למעלה משלושה חודשים נכון למועד הקובע;  ועל שפוטים השוהים  במתקנים כאמור נכון למועד הקובע.

 

 

 

(2)
משרד הרווחה – על השוהים בכל המוסדות שבהם מתבצעת השמה מלאה בידי משרד הרווחה; לעניין זה, "השמה מלאה" – השמה של כל הדיירים במוסד בידי משרד הרווחה;

 

 

 

(3) משרד הבריאות – על המאושפזים הבגירים במחלקות לשהייה ממושכת בבתי חולים פסיכיאטריים;

 

 

 

(4) משרד השיכון – על השוהים בדיור משותף הנמצא תחת פיקוחו, לרבות בחברות המשכנות ובבתי דיור גיל הזהב;

 

 

(ג)  משיב לפי צו זה יעביר את המידע בצירוף שם גוף הדיור המשותף שלגביו נוגע המידע ומיקומו הגיאוגרפי של הגוף, ואם הוא משיב לגבי יותר מגוף אחד, יעביר גם את השיוך של אדם לגוף מסוים, בחלוקה לפי גופי דיור משותף; לעניין זה, "מיקום גיאוגרפי" – כתובת גוף הדיור המשותף, לרבות שם היישוב, הרחוב ומספר המבנה.

 

 

(ד) כל משיב ישיב לשאלון המיפקד לפי מיטב ידיעתו לפי המידע המצוי בידי גוף הדיור המשותף, בלא פנייה אישית לאוכלוסיית הגוף.

 

 

(ה)  אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מסמכותה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפנות גם למשרדי ממשלה ויחידות סמך לקבלת מידע מהם בעניין, לרבות לגבי גוף דיור משותף ואוכלוסיית דיור משותף, אם סברה שבידיהם מידע הנחוץ לביצוע הפעולה הסטטיסטית.

סידורי הפקידה

7.  

(א)  הנתונים שייאספו לפי סעיף 6(א) ייאספו בידי פוקדים שימנה הסטטיסטיקן הלאומי.

 

 

(ב) הנתונים שייאספו לפי סעיפים 6(ב) עד (ה) ייאספו בתיאום עם עובדים מוסמכים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

 

 

(ג)  איסוף הנתונים אפשרי גם באמצעות קבצים דיגיטליים.

 

 

 

 

 

 

 

__________ (_______ 2020)

(חמ _3-5023 )

     _____________

בנימין נתניהו

ראש הממשלה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

דברי הסבר

 

כללי

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (להלן – הלמ"ס) אמונה על הפקת סטטיסטיקה במדינת ישראל, ולצורך כך נתונות לה סמכויות לאיסוף מידע ועיבודו. כחלק מכך, סעיף 6 לפקודת הסטטיסטיקה [נוסח חדש], התשל"ב-1972[5] (להלן – הפקודה) קובע כי ראש הממשלה רשאי, בהתייעצות עם הסטטיסטיקן ועם המועצה הציבורית לסטטיסטיקה, להורות בצו על עריכת מיפקד של האוכלוסייה או חלק ממנה במדינה או בחלק ממנה. לפי הסעיף האמור, על צו המיפקד לקבוע את מועד המיפקד, הנושאים שייכללו בשאלונים, מי הם שייפקדו, מי הם שישיבו על השאלונים וכל ענין אחר שראש הממשלה ימצא לנכון לקבוע לשם ביצוע המיפקד בצורה יעילה. מכוח סעיף זה, ראש הממשלה מורה מעת לעת על עריכת מיפקד, לגבי האוכלוסייה כולה או לגבי אוכלוסיות מסוימות.

      עתה, מוצע בזה להורות בצו על עריכת מיפקד לגבי דיירי דיור משותף, לרבות מוסדות, כהגדרת מונחים אלה בצו. החל משנת 2008, מיפקד לעניין אוכלוסיית מוסדות מבוצע על ידי הלמ"ס בתדירות של אחת לשנתיים. מיפקד מסוג זה נועד לצורך עדכון האומדנים הדמוגרפיים באוכלוסיית דיירי המוסדות ודיור משותף אחר המתאפיינת בתחלופה גבוהה. אחת לשנתיים נבנית בלמ"ס רשימה של מוסדות ודיור משותף אחר באמצעות מידע מנהלי המתקבל בלמ"ס. לאחר מכן, בהתאם לצו המתפרסם מעת לעת, נערכת פנייה לכל הציבור הנוגע בדבר. מיפקד כזה מאפשר לכלול אוכלוסייה זו באומדנים הדמוגרפיים הכלל ארציים, לפי מיקומו הגאוגרפי של המקום וכן לספק נתונים ותוצרים סטטיסטיים על אוכלוסייה זו. בין היתר, יוכלו לשמש ממצאי מפקד אוכלוסיית דיור משותף זה בסיס נתונים לקראת מפקד האוכלוסין הצפוי להיערך בשנת 2021.

      המיפקד שייערך לפי הצו המוצע עתה יכלול - לצד המוסדות שנכללו בעבר במיפקד מעין זה - גם גופי דיור משותף נוספים. ואולם, יודגש כי הצו המוצע דומה במהותו לצו אוכלוסיית המוסדות שמתפרסם בשנים האחרונות.

הצו המוצע לפרסום עתה כולל מספר שינויים בהשוואה לצו הסטטיסטיקה (מיפקד אוכלוסיית מוסדות), התשע"ט-2019, שפורסם בשנת 2019. השינויים המוצעים נועדו לאפשר ללמ"ס לבצע את תפקידה באופן מיטבי והם נובעים מקשיים שנתגלו ביישום הצו. עיקרי השינויים:         
1)  הכללת אוכלוסיית מוסדות חסות הנוער במיפקד, כפי שהיה בעבר,
2)  הוספת משרד השיכון לרשימת המשיבים על שאלונים,       
3)  השוואת אופן שמירת נתוני דיירי המוסדות השונים וגופי הדיור המשותף ומידתה לאלה התקפים לכלל האוכלוסיה.

יתר השינויים הינם כאלה שעיקרם היבטי נוסח או עיגון נהלי העבודה הקיימים בפועל.

יודגש כי ככל שהצו יאפשר ללמ"ס להפעיל את סמכותה באופן יעיל יותר ולאסוף נתונים מינהליים בצורה מהירה ומקיפה, כך יפחת נטל ההשבה על אוכלוסיית היעד ותעלה איכות הנתונים לגבי האוכלוסייה בה דן הצו. בנוסף לכך, יישום הצו בצורה אפקטיבית יקטין עלויות ללמ"ס וכנגזרת מכך יביא לחסכון בכספי הציבור. לצד האמור יצוין, כי על המידע הנאסף מכוח הצו, כמו על מידע פרטני אחר שאוספת הלמ"ס, חלה חובת שמירת הסודיות המעוגנת בפקודה ואשר הינה עקרון יסוד בעבודת הלמ"ס.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש  24, עמ' 500; ס"ח התשל"ח, עמ' 201.

[2] ס"ח התשע"ב, עמ' 426.

[3] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[4] ס"ח התשכ"ה, עמ' 48.

[5] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש  24, עמ' 500.