תאריך תצוגה: 22/09/2020

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

טיוטת תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (קביעת בעלי תפקידים לעניין קבלת מידע לפי סעיף 32יח), התש"ף-2020.

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

מוצע להסדיר בתקנות אלו בעלי תפקידים נוספים אשר יוכלו לקבל מידע אודות ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים כבר לאחר הפקדתו, נוסף על הגופים המנויים בסעיף 32יח(א)(3) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן: החוק).

מטרת התקנות היא לזרז את האפשרות של קבלת טיפול רפואי שנדרש לאדם אם הצוות הרפואי לא יכול לקבל ממנו הסכמה מדעת. במקרה בו יתקבל מידע על ייפוי כוח שהופקד, ניתן יהיה לפנות למיופה הכוח לטובת קבלת הסכמה לטיפול. מטרה נוספת היא להימנע, ככל הניתן, ממקרים בהם קרובי משפחתו של מטופל פונים לבית המשפט למינוי אפוטרופוס כיוון שאינם מודעים לקיומו של ייפוי כוח מתמשך. בהתאם להוראות תקנה 32יח(ב), קרובי הממנה (מלבד קרוב שהוא מיופה הכוח) ואדם מיודע, זכאים לקבל מידע על ייפוי הכוח המתמשך רק לאחר כניסתו לתוקף (מידע על הפקדת ייפוי הכוח, על זהותם של מיופה הכוח ושל אדם מיודע ועל סוגי העניינים שלגביהם ניתן ייפוי הכוח), וזאת אלא אם כן הממנה הגביל את זכאותם כאמור בייפוי הכוח המתמשך. אם ממנה בייפוי כוח מתמשך לא עדכן את קרובי משפחתו אודות הפקדת ייפוי הכוח, ומיופה הכוח אינו מעורב בהליכים לגביהם נדרשת הסכמה מדעת, המידע שיקבל הצוות הרפואי אודות הפקדת ייפוי הכוח ימנע הגשת בקשה מיותרת למינוי אפוטרופוס לטובת מתן הסכמה מדעת.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד המשפטים:

טיוטת תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (בעלי תפקידים לעניין קבלת מידע לפי סעיף 32יח), התשפ"א-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 32יח(ג) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן – החוק), ובאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

בעלי תפקיד אשר זכאים לקבל מידע על ייפוי כוח מתמשך

1.  

(א) בעלי תפקיד, נוסף על המנויים בסעיף 32יח(א)(3) לחוק, אשר זכאים לקבל מידע מהאפוטרופוס הכללי על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים, הם רופא מורשה כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976, עובד סוציאלי כהגדרתו בסעיף 2 לחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996, או אח מוסמך, כמשמעותו לפי פקודת בריאות העם, 1940, שהם בעלי תפקיד באחד המוסדות או הגופים הבאים:

 

 

(1)

בית חולים או מרפאה, כהגדרתם בפקודת בריאות העם, 1940;

 

 

(2)

קופת חולים, כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, בה רשום הממנה;

 

 

(3)

שירותי הרפואה של צבא ההגנה לישראל, המשטרה, ושירות בתי הסוהר;

 

 

(4)

מעון, כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות, התשכ"ה-1965;

 

 

(5)

בית דיור מוגן, כהגדרתו בחוק הדיור המוגן התשע"ב-2012.

 

 

(ב) בעלי תפקיד המנויים בתקנת משנה (א) זכאים לקבל מידע על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים במסגרת תפקידם בלבד, וזאת אם לא ניתן לקבל הסכמתו מדעת של אדם לצורך קיום בדיקה, טיפול או אשפוז במוסד המנוי בתקנת משנה (א)(1)-(5).

מידע שיועבר על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים

2.

המידע שימסור האפוטרופוס הכללי בהתאם להוראות תקנה 1 לגבי ייפוי כוח בעניינים רפואיים יכלול את הפרטים הבאים:

1) הפקדת ייפוי כוח מתמשך;

2) כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף;

3) זהות מיופה הכוח ופרטי ההתקשרות עמו.

תחילה ותחולה

3.

תחילתן של תקנות אלה 30 ימים מיום פרסומן, והן יחולו לגבי כל ייפוי כוח מתמשך, אף אם הופקד לפני יום התחילה.

 

 

___ ב________ התשפ"א

(___ ב________ 2020)

(חמ _____-3)

 

__________________

אבי ניסנקורן

שר המשפטים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דברי הסבר

 

עניינו של סעיף 32יח לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, התשכ"ב-1962 (להלן – החוק) הוא קבלת מידע על הפקדת ייפוי כוח מתמשך. בסעיף קטן (א) נקבע מיהם הגורמים שרשאים לקבל מידע אודות ייפוי כוח מתמשך כבר לאחר ההפקדה:

"(א)  זכאים לקבל מידע על הפקדת ייפוי כוח מתמשך והעתק ממנו –

(1)   הממנה;

(2)   מיופה הכוח;

(3)   היועץ המשפטי לממשלה או בא כוחו וכן עובד סוציאלי לעניין סדרי דין שמונה לפי חוק הסעד (סדרי דין בענייני קטינים, חולי נפש ונעדרים), התשט"ו-1955, לשם מילוי תפקידם לעניין חוק זה".

בסעיף קטן (ג) נקבעה הסמכה לשר המשפטים, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, "לקבוע בעלי תפקידים וגופים נוספים על אלה המנויים בסעיף קטן (א)(3) שיהיו זכאים לקבל מידע על הפקדת ייפוי כוח מתמשך או העתק ממנו".

 

מוצע להסדיר בתקנות אלו בעלי תפקיד נוספים אשר יוכלו לקבל מידע אודות ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים כבר לאחר הפקדתו, נוסף על הגופים המנויים בסעיף 32יח(א)(3), וזאת בהתאם להסמכה האמורה.

 

בעלי המקצוע אשר תקנות אלו קובעות את זכותם לקבלת המידע הם אנשי צוות במוסדות או גופים המספקים בין היתר שירותים רפואיים, אשר יש חשיבות לכך שיקבלו את מידע אודות ייפוי כוח מתמשך שהופקד בעניינים רפואיים (בין אם מדובר בייפוי כוח מתמשך על גבי טופס א' הכולל הסמכת מיופה הכוח בעניינים רפואיים, ובין אם מדובר בייפוי כוח מתמשך רפואי על גבי טופס ד'), ויש דחיפות בקבלתו לצורך קבלת הסכמה מדעת מהאדם לטיפול אשפוז או בדיקה רפואית.

 

מוצע לקבוע כי המידע יימסר לרופאים ורופאות, עובדים ועובדות סוציאליים ואחים ואחיות שהם בעלי תפקיד במוסדות או בגופים בהם ניתן, בין היתר, טיפול רפואי אשר לשם קבלתו נדרש אדם לתת הסכמה מדעת: בית חולים או מרפאה, קופת חולים, שירותי הרפואה של צבא ההגנה לישראל, המשטרה, ושירות בתי הסוהר, מעון או בית דיור מוגן. כך, ככל שלא ניתן לקבל הסכמה מדעת מהאדם עצמו, ואם לא ידוע על כך שמונה לאדם אפוטרופוס, יוכל כל אחד מבעלי המקצוע הללו לבדוק אם אותו אדם הפקיד ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים, אם הוא נכנס לתוקף וכן את זהות מיופה הכוח ופרטיו. אם הופקד ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים, מידע זה יאפשר ליצור קשר עם מיופה הכוח.

 

מטרת התקנות היא לזרז את האפשרות של קבלת טיפול רפואי שנדרש לאדם אם הצוות הרפואי לא יכול לקבל ממנו הסכמה מדעת. במקרה בו יתקבל מידע על ייפוי כוח שהופקד, ניתן יהיה לפנות למיופה הכוח לטובת קבלת הסכמה לטיפול.

 

מטרה נוספת היא להימנע, ככל הניתן, ממקרים בהם קרובי משפחתו של מטופל פונים לבית המשפט למינוי אפוטרופוס כיוון שאינם מודעים לקיומו של ייפוי כוח מתמשך. בהתאם להוראות תקנה 32יח(ב), קרובי הממנה (מלבד קרוב שהוא מיופה הכוח) ואדם מיודע, זכאים לקבל מידע על ייפוי הכוח המתמשך רק לאחר כניסתו לתוקף (מידע על הפקדת ייפוי הכוח, על זהותם של מיופה הכוח ושל אדם מיודע ועל סוגי העניינים שלגביהם ניתן ייפוי הכוח), וזאת אלא אם כן הממנה הגביל את זכאותם כאמור בייפוי הכוח המתמשך. אם ממנה בייפוי כוח מתמשך לא עדכן את קרובי משפחתו אודות הפקדת ייפוי הכוח, ומיופה הכוח אינו מעורב בהליכים לגביהם נדרשת הסכמה מדעת, המידע שיקבל הצוות הרפואי אודות הפקדת ייפוי הכוח ימנע הגשת בקשה מיותרת למינוי אפוטרופוס לטובת מתן הסכמה מדעת.

 

 

תקנה 1 מוצע לקבוע בעלי מקצוע אשר יהיו זכאים לקבל מידע על הפקדת ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים, באילו מוסדות או גופים הם צריכים להיות בעלי תפקיד על מנת להיות זכאים למידע, ובאילו תנאים הם יהיו זכאים לקבלו.

 

תקנת משנה (א)

בעלי המקצוע להם תהיה זכות לקבל את המידע הם:

1.  רופא מורשה - כמשמעותו בסעיף 2 לפקודת הרופאים [נוסח חדש], התשל"ז-1976;

2.  עובד סוציאלי - כהגדרתו בסעיף 2 לחוק העובדים הסוציאליים, התשנ"ו-1996;

3.  אח מוסמך - כמשמעותו בפקודת בריאות העם, 1940.

 

בעלי מקצוע אלו יהיו זכאים לקבל את המידע רק ככל שהם בעלי תפקיד באחד מהמוסדות או הגופים הבאים:

  1. בית חולים או מרפאה, כהגדרתם בפקודת בריאות העם, 1940;
  2. קופת חולים, כהגדרתה בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, התשנ"ד-1994, בה רשום הממנה;
  3. שירותי הרפואה של צבא ההגנה לישראל, המשטרה, ושירות בתי הסוהר;
  4. מעון כהגדרתו בחוק הפיקוח על מעונות התשכ"ה-1965;
  5. בית דיור מוגן כהגדרתו בחוק הדיור המוגן התשע"ב-2012.

 

תקנת משנה (ב)

התנאים בהם יוכלו בעלי מקצוע אלו לקבל את המידע על ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים הם כי המידע נחוץ להם במסגרת תפקידם בלבד, כי המידע נדרש לגבי אדם שדרוש לו טיפול רפואי וכי לא ניתן לקבל ממנו הסכמה מדעת, וזאת רק לשם קיום בדיקה, טיפול או אשפוז שלו, במוסד המנוי בתקנת משנה (א)(1)-(5).

 

תקנה 2 קובעת כי המידע לגבי ייפוי כוח מתמשך בעניינים רפואיים אותו ימסור האפוטרופוס הכללי לבעלי התפקיד המנויים בתקנה 1(א), בהתאם לתנאים המפורטים בתקנה 1(ב) יהיה:  

1.  האם הופקד ייפוי כוח מתמשך;

2.  האם ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף;

3.  מיהם מיופי הכוח ומה פרטי הקשר שלהם.

אם ייפוי הכוח המתמשך כולל עניינים נוספים מלבד עניינים רפואיים (עניינים רכושיים או אישיים), האפוטרופוס הכללי ימסור לגביו מידע הנוגע לחלק של העניינים הרפואיים בלבד, משמע, האם החלק של העניינים הרפואיים בייפוי הכוח נכנס לתוקף, מיהו מיופה הכוח לעניינים הרפואיים ומה פרטיו.