תאריך תצוגה: 26/08/2020

תוכן עניינים

טיוטת תקנות. 3

א. שם התקנות המוצעות. 3

תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020. 3

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן מטרתן של תקנות אלה היא קביעת תנאים לפעילותו של מעון יום לפעוטות, והכל כאמור בסעיף 7 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018. 3

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 3

טיוטת תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020. 4

1.הגדרות. 4

2.מטרה. 4

פרק ב': תקינה. 4

3.תקינת מחנך-מטפל במעון יום לפעוטון 4

4.שטח המעון יום לפעוטות. 5

5.שלוש שנים לתחילה. 5

פרק ג': צוות חינוך-טיפול. 5

6.תנאי הכשרה להפעלת מעון 5

7.הכשרת מחנך-מטפל. 5

8.מוסד לימודי מוכר. 6

9.בחינות. 6

10. הדרכה חינוכית תהליכית. 7

11. קבלה מחנך-מטפל לעבודה. 7

12. תנאי עבודה הולמים. 7

פרק ג': סדר יום, יצירת קשר עם ההורים ודיווח על אירועים חריגים. 7

13. סדר יום ותכנית התפתחותית שנתית. 7

14. קשר עם ההורים. 7

15. חובת דיווח. 8

פרק ד': בטיחות. 8

16. חובת ביטוח. 8

17. הבטחת בטיחות. 9

פרק ה': הוראות כלליות. 9

18. ניהול תיק מעון 9

19. הגבלת שהייה של מי שאינו פעוט. 9

20. תחילה ותחולה. 10

21. תחולה. 11

תוספת ראשונה. 11

(לפי תקנה 3) 11

תוספת שניה. 11

(לפי תקנה 6) 11

תוספת שלישית. 12

(לפי תקנה 14) 12

תוספת רביעית. 14

(לפי תקנה 16) 14

הצהרה בדבר עמידה בתנאי בטיחות. 14

אני, _______________ (שם ושם משפחה מלאים), בעל תעודת זהות ______________, מפעיל/ה//מנהל/ת (סמן את הנכון) מעון היום לפעוטות ____________, ברחוב ______________העיר _______________ (להלן – המעון) ומורשה חתימה בשם המעון, מצהיר/ה כי המעון עומד בתנאי הבטיחות כמפורט בטבלה א' להלן וכי בתיק המעון מצויים האישורים המפרטים בטבלה ב' להלן (להלן – האישורים). 14

ידוע לי כי היה ויימצא שהאישורים אינם מצויים בתיק המעון או כי לא מתקיים תנאי מתנאי הבטיחות המפורטים בטבלה להלן, הממונה לפי חוק הפיקוח על מעונות לפעוטות, התשע"ט-2018 (להלן – החוק) יהיה רשאי, בנסיבות העניין, לפעול להגבלה או לביטול רישיון המעון לפי סעיף 13 לחוק , להוצאת צו הפסקה מינהלית למעון לפי סעיף 32 לחוק או להגבלה/הפסקת העסקתי כאמור בסעיף 15 לחוק. כל זאת מבלי לגרוע  ונוסף ל כל אמצעי מינהלית אחר או מענישה פלילית שניתן יהיה להטיל בשל כך או בשל מסירת מידע כוזב על פי החוק או על פי כל דין. 14

אני מתחייב/ת למסור אישורים לממונה בהתאם לאמור בתקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות מעון יום לפעוטות) או על פי דרישתו או על פי דרישת מפקח כהגדרתו בחוק. 14

טבלה א': תנאי בטיחות. 14

טבלה ב': אישורי בטיחות. 29

דברי הסבר. 30


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן מטרתן של תקנות אלה היא קביעת תנאים לפעילותו של מעון יום לפעוטות, והכל כאמור בסעיף 7 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018.

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים:

טיוטת תקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות של מעון יום לפעוטות), התש"ף-2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 7 ו 77 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018[1] (להלן –החוק) לאחר התייעצות עם שר האוצר ושר הבריאות ובאישור הוועדה כהגדרתה בחוק, אני מתקין תקנות אלה :

הגדרות

1.  

בתקנות אלה –

 

 

"האגף" – האגף למעונות יום ומשפחתונים במשרד;

 

 

"האגף להכשרה מקצועית" – האגף להשכרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד;

 

 

"המנהל" – מנהל האגף להכשרה מקצועית;

 

 

"מעון", "מעון יום" או "מעון יום לפעוטות" – מעון יום לפעוטות כהגדרתו בחוק;

 

 

"תפוסה" – מספר מרבי של פעוטות באותה קבוצה;

 

 

"תקינת מחנך-מטפל" או "תקינה" – היחס בין מחנך-מטפל לבין מספר הפעוטות השוהים במעון;

מטרה

2.  

מטרת תקנות אלה היא לקבוע תנאים לפעילותו של מעון יום לפעוטות שניתן לגביו רישיון הפעלה.

 

 

פרק ב': תקינה

תקינת מחנך-מטפל במעון יום לפעוטון

3.  

(א)  תקינת מחנך-מטפל והתפוסה במעונות יום לפעוטות לא יפחתו מהתקינה והתפוסה שנקבעו בטור ב' ו ג' בטבלה שתוספת הראשונה לפי קבוצות הגיל שנקבעו בטור א' לאותה טבלה.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א), הממונה רשאי, בנסיבות מיוחדות, לאפשר תפוסה שלא תעלה על שיעור של 10 אחוזים מהתפוסה שנקבעה בטור ג' בטבלה שבתוספת הראשונה.

 

 

(ג)  שוהים במעון היום פעוטות מקבוצות גיל שונות מאלה שפורטו לפי תקנת משנה (א), יהיו התקינה והתפוסה בהתאם לממוצע משוקלל של גילאי הפעוטות.

 

 

(ד) על אף האמור בתקנה זו, בכל קבוצה שבה שוהים לפחות שבעה פעוטות, יהיו שני מחנכים-מטפלים לפחות במשך כל שעות פעילות המעון.

 

 

(ה)  בתקנה זו, "מחנך-מטפל" – לרבות מנהל המעון ועובד במעון היום הנמצא במגע ישיר ומתמשך עם הפעוטות.

שטח המעון יום לפעוטות

שלוש שנים לתחילה

 

4.  

על אף האמור בתקנה 3 בדבר התפוסה,

 

 

 

(1) מפעיל מעון היום ידאג כי השטח לילד במעון יהיה בטוח, מרווח ומאוורר, המאפשר תנועה בהתאם לשלבי התפתחות הפעוט, וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת, וכן יכלול אזור פעילות, אזור לינה, אזור החתלה וחדר שירותים וימנע צפיפות בשטח המעון;

 

 

 

(2) שטח המעון לכל פעוט יהיה כאמור בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה.

 

 

פרק ג': צוות חינוך-טיפול

תנאי הכשרה להפעלת מעון

5.  

(א)  לא יפעל מעון יום אלא אם המחנכים-מטפלים במעון עברו בהצלחה קורס עזרה ראשונה בהיקף שלא יפחת מ- 22 שעות לימוד וקורס התנהלות בטוחה בהיקף שלא יפחת מ-14 שעות לימוד.

 

 

(ב) לא יעסיק מעון יום מחנך-מטפל שלא עבר הכשרה מתאימה או נמצא במסלול הכשרה כמפורט בתקנה 6, פטור מהכשרה כאמור בתקנת משנה (ג) לאותה תקנה או עבר בחינה כאמור בתקנה .8

 

 

(ג)  על אף האמור בתקנת משנה (א), הועסק מחנך-מטפל במעון מבלי שעבר הכשרה מתאימה כאמור בתקנת משנה (ב), יפעל מנהל מעון יום לפעוטות למילוי הכשרת המחנך-מטפל תוך שנה ממועד כניסתו למעון היום.

הכשרת מחנך-מטפל

 

6.  

(א)  על מחנך-מטפל לעבור הכשרה בתכני ההכשרה שיורה עליהם הממונה  במוסד לימודי או בקורסים מוכרים כאמור בתקנה 7.

 

 

(ב) תכני הכשרה יכול שיהיו נלמדים תוך כדי ביצוע עבודה.

 

 

(ג)  הממונה רשאי להורות על תכנית הכשרה מותאמת או לפטור מחובת הכשרה לפי תקנות אלה, בהתחשב בכישוריו, תפקידו, ניסיונו או וותק במקצוע של המחנך-מטפל, כן רשאי הממונה להורות על הכשרת ריענון מעת לעת.

 

 

(ד) התכנים המנויים בתוספת השנייה ייכללו בין תכני ההכשרה, אלא אם החליט הממונה אחרת לפי תקנת משנה (ג).

 

 

(ה)  מבלי לגרוע מהוראות תקנות 5 עד 7, מנהל המעון ידאג כי כלל הצוות העוסק בחינוך-טיפול יעבור השתלמות אשר יכול ותכלול תכנים המנויים בתוספת השנייה לפחות פעם בשנתיים או תכנים אחרים הקשורים לחינוך-טיפול או עבודת צוות.

מוסד לימודי מוכר

7.  

(א)  לעניין הכשרות לפי תקנה 6 ייראו מוסד לימודי או קורס מוכרים אם הם אחד מאלה:

 

 

 

(1) מוסד או קורס שהכיר בהם האגף להכשרה מקצועית, לאחר שהמוסד הוכיח, להנחת דעתו של המנהל או מי שהוסמך לכך על ידו, את יכולתו להעביר את תכנית ההכשרה ברמה נאותה;

 

 

 

(2) מוסד שהוכר או בעל היתר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח-1958[2], ובלבד שהמוסד האמור מעניק תואר מוכר לפי אותו חוק במגמת חינוך וכי תכני ההכשרה מועברים במסגרת קורסים המזכים בנקודות זכות לתואר;

 

 

 

(3) לעניין קורס לעזרה ראשונה ייראו מוסד לימודי מוכר, גם גוף העונה על המלצות משרד הבריאות לעניין כישורים של גוף מכשיר לעזרה ראשונה כפי שאלה מתעדכנות מעת לעת;

 

 

 

(4) מוסד או קורס שהוכרו על ידי משרד החינוך לצורך לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך;

 

 

 

(5) לעניין קורס להתנהלות בטוחה ייראו מוסד לימודי מוכר גם גוף שאושר לעניין זה על ידי הממונה או שאושר לעניין מתן אישור ראשוני לפי סעיף 76 לחוק.

 

 

(ב) תכנית הכשרה תבוצע על ידי מוסד לימודי מוכר.

בחינות

8.  

המנהל רשאי לערוך בחינה עיונית או מעשית לעניין עמידה בתכני ההכשרה הנדרשים במסגרת הלימודים במוסד או בקורס מוכר, ורשאי הוא להורות על בחינה אחרת למי שעבר תכנית הכשרה מותאמת כאמור בתקנה 6(ג);.

הדרכה חינוכית תהליכית

9.  

(א)  מבלי לגרוע מהוראות תקנה 6, לא ייתן הממונה רישיון אלא אם יתחייב מבקש הרישיון כי במהלך כל שנת לימודים יקבל צוות המעון הדרכה חינוכית המועברת על ידי מדריך חינוכי בהיקף של 4 שעות לחודש; ההדרכה החינוכית תכלול פגישות אישיות עם צוות המעון כולו ביחד, או על פי חלוקה בקבוצות.

 

 

(ב) אין ביחסי האמון שנוצרים בין מפעיל המעון או מנהליו לבין מדריך המעון, וכן בין מחנך-מטפל לבין מדריך החינוכי כדי לגרוע מחובתו של המדריך החינוכי לדווח על דבר עבירה שנודע לו לגביה אגב ביצוע ההדרכה.

קבלה מחנך-מטפל לעבודה

10.  

מבלי לגרוע מהאמור בפרק זה, לא יקבל מפעיל מעון היום עובד לעבודה עם פעוטות אלא לאחר שבחן המנהל או מי מטעמו התאמתו של העובד לעבודה עם פעוטות וכי אינו מסוכן לפעוטות.

תנאי עבודה הולמים

11.  

(א)  מפעיל מעון היום יפעל להבטחת תנאי עבודה הולמים לצוות המעון, ובכלל זה הפסקות קצרות ומוסכמות להחלפת כוח ואוויר.

 

 

(ב) אין בהוראות תקנה זה כדי לגרוע מהוראות חוקי עבודה ומהוראות סעיף 4(ג) לחוק.

 

 

פרק ג': סדר יום, יצירת קשר עם ההורים ודיווח על אירועים חריגים

סדר יום ותכנית התפתחותית שנתית

 

12.  

(א)  בתחילת כל שנת לימודים, במעון יום לפעוטות ייקבע סדר יום המכוון לקידום התפתחותו הגופנית, השכלית והרגשית של הילד ולטיפול גופני שיבטיח זמנים סבירים לפעולות בצוותא וביחידות, ובכלל זה ייקבע סדר יום אשר יתייחס לשינה ולאוכל; על סדר היום לתרום לאיזון הפנימי של הפעוט ושל המחנך-מטפל ולהיות מותאם להתפתחות הילד בכל קבוצת גיל; הממונה רשאי להוציא הנחיות והמלצות בקשר לסדר היום ועיקרי התכנית ההתפתחותית החינוכית (להלן – תכנית התפתחותית) בהתחשב בכל קבוצת גיל.        

 

 

(ב) סדר היום יהיה מותאם לגיל הפעוטות ולשלבי התפתחותם ויהיה גמיש בהתאם לאילוצים, צרכי הילדים וצרכי צוות מעון היום.

 

 

(ג)  במעון יום לפעוטות ייעשו סידורים מתאימים המאפשרים את הפעלתו בהתאם לסדר היום, והוא יתנהל על פיו.

 

 

(ד) על מנהל המעון להסתייע במדריך החינוכי לבניית סדר היום אשר  ייקבע בתחילת השנה כאמור, ורשאי הוא להסתייע בו לצורך בניית עיקרי תכנית התפתחותית.

קשר עם ההורים

13.  

(א)  מנהל מעון יום לפעוטות יביא לידיעת ההורים ערב תחילת השנה את סדרי מעון היום לפעוטות בנוגע לכל אלה:

 

 

 

(1) קיומו של רישיון הפעלה לפי החוק;

 

 

 

(2) העובדים, בני המשפחה ונותני השירותים אשר שהייתם במעון מאושרת על ידי הממונה במסגרת הרישיון;

 

 

 

(3) העסקת עובד או קבלת שירות כאמור בסעיף 15(ג) לחוק בטרם קבלת אישור או הודעה על כוונת סירוב מטעם הממונה בקשר להעסקתו או מתן השירות.

 

 

 

(4) לוח ימי חופשות;

 

 

 

(5) מדיניות ימי הסתגלות;

 

 

 

(6) סדר יום כמפורט בתקנה 12;

 

 

 

(7) תפריט אוכל שבועי סטנדרטי;

 

 

 

(8) עיקרי התכנית ההתפתחותית;

 

 

 

(9) יציאות מאורגנות עם הפעוטות מחוץ למעון;

 

 

 

(10)  דיווח על שהיית מי שאינו פעוט במעון;

 

 

 

(11)  דרכי התקשרות עם מעון היום לפעוטות.

 

 

 

(12)  פרטי ההתקשרות עם ממונה פניות ציבור באגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים;

 

 

(ב) מנהל מעון היום לא ימנע מההורים לפעול להקמת נציגות הורים; הוקמה נציגות הורים, יפעל המנהל בשיתוף פעולה עימה ויקיים פגישות עתיות, בנוסף למילוי חובות מעון היום כלפי כלל ההורים המפורטות בתקנה (א).

חובת דיווח

14.  

מבלי לגרוע מחובות הדיווח הקיימות על פי כל דין, חייב מנהל מעון יום לפעוטות לדווח לאגף על תאונה  קשה או אירוע חריג אשר אירע במעון; דיווח מנהל המעון יהיה בהתאם לטופס הקבוע בתוספת השלישית.  

 

 

פרק ד': בטיחות

חובת ביטוח

15.  

לא יפעל מעון יום לפעוטות אלא אם ברשותו ביטוח צד שלישי כנגד פגיעות העלולות להיגרם במהלך שהיית הפעוטות במעון, ביטוח תאונות אישיות וחבות מעסיק תקפים.

הבטחת בטיחות

16.  

(א)  חובתו של מפעיל מעון יום לפעול לתיקון ולמניעה של כל מפגע בטיחותי שיש בו כדי לסכן את שלומם וביטחונם של הפעוטות במעון, לרבות בכל הנוגע ליציבות המבנה. 

 

 

(ב) מפעיל מעון יום לפעוטות ימציא לממונה הצהרה בנוסח לפי התוספת הרביעית כי הוא מתחייב לפעול בהתאם לתנאי הבטיחות המפורטים בה ובלבד שהוא מחזיק באישורים המפורטים בטבלה ב' באותה תוספת.

 

 

(ג)  מפעיל המעון יבצע פעולות שיפוץ, בנייה והדברה בתקופת חופשות שבהן לא שוהים פעוטות במעון.

 

 

(ד) אין בהוראות תקנת משנה (ב) כדי לגרוע מחובתו של מפעיל מעון היום לקיים את הוראות הבטיחות המוטלות עליו על פי כל דין.

 

 

פרק ה': הוראות כלליות

ניהול תיק מעון

17.  

(א)  מנהל מעון יום לפעוטות חייב לנהל תיק מעון ובו המסמכים הבאים:

 

 

 

(1) פרטי עובדי מעון היום או נותני שירותים (לפי סעיף 15) לפעוטות והודעת הממונה כי אין מניעה בהעסקתם או בקבלת  שירותיהם;

 

 

 

(2) תעודות המעידות על הכשרת המטפלים-מחנכים מאת מוסד לימודי מוכר;

 

 

 

(3) תיעוד של תאונות חריגות אשר אירעו במעון בצורה המפורטת בתוספת הרביעית;

 

 

 

(4) סדר היום המנוהל במעון ותכנית התפתחותית כאמור בתקנה 12;

 

 

 

(5) חוזה הביטוח כאמור בתקנה 15;

 

 

 

(6) תיעוד על קיומה של הדרכה חינוכית;

 

 

 

(7) תיעוד על שהיית מי שאינו פעוט במעון לפי תקנה 16.

 

 

 

(8) אישורים לפי תקנה 16.

 

 

(ב) פרטי תיק המעון יישמרו לתקופה של 7 שנים, ואולם הפרט המפורט בתקנת משנה (א)(3) יישמר על ידי מפעיל המעון עד להגעת הנפגע בתאונה לגיל 25.

הגבלת שהייה של מי שאינו פעוט

18.  

(א)  לא ישהה מי שאינו פעוט במעון יום לפעוטות אלא אם הוא מטפל-מחנך או נותן שירותים כאמור בסעיף 15 לחוק.

 

 

(ב) על אף האמור בתקנת משנה (א) רשאי מי שאינו פעוט לשהות במעון היום ובלבד שמתקיימים כל אלה:  

 

 

 

(1) מנהל המעון או מי שהוסמך לכך על ידו דיווח להורים על שהיית מי שאינו פעוט במעון היום;

 

 

 

(2) השהייה של מי שאינו פעוט מתקיימת כשכל הזמן נמצא במקום מחנך-מטפל המשגיח על הפעוטות;

 

 

 

(3) אין בשהייתו של מי שאינו פעוט כדי להפריע לפעילות מעון היום;

 

 

 

(4) האדם שאינו פעוט הוא אחד מאלה:

 

 

 

 

(א)  בן משפחה המתגורר במקום בו מתנהלת פעילות המעון;

 

 

 

 

(ב) קרוב משפחה של פעוט השוהה במעון, לרבות מי שהורשה על ידי הורה להביא או לאסוף את הפעוט מהמעון;

 

 

 

 

(ג)  נותן שירותים שאינו נותן שירותים כמשמעותו בסעיף 15 לחוק.

 

 

(ג)  אין בהוראות תקנה זו כדי למנוע מבעל סמכות לפי החוק או דין אחר להיכנס למעון היום בהתאם לסמכויותיו ולצורך הפעלת סמכויותיו על פי דין.

תחילה ותחולה

19.  

(א)  תחילתן של תקנות אלה, למעט טור ב' לטבלה שבתוספת הראשונה ותקנה 4(2), ביום כ"ד באלול התשפ"א (1 בספטמבר 2021)(להלן – יום התחילה).

 

 

(ב) תחילתו של טור ב' לטבלה שבתוספת הראשונה, שנה מיום התחילה.

 

 

(ג)  תחילתה של תקנה 4(2), שנתיים מיום התחילה והיא תחול לגבי מעון יום שלא קיבל אישור ראשוני או רישיון הפעלה עד ליום פרסומן של תקנות אלה.

 

 

(ד) על אף האמור בתקנת משנה (ג) בעניין התחולה, תקנה 4(2) תחול לגבי מעון יום שקיבל אישור ראשוני או רישיון הפעלה כאמור באותה תקנת משנה (להלן – מעון יום קיים), לאחר שהשר הודיע כי בהתאם למחקר שנערך על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים לפחות 85% ממעונות היום הקיימים עומדים בשטח מזערי בכיתה לפעוט כאמור בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה; הודיע השר כאמור במועד שהתקופה שבין אותו מועד לבין תחילת שנת לימודים פלונית פחות משישה חודשים, תחול התקנה האמורה לגבי מעונות יום קיימים החל בשנת הלימודים שלאחריה.  

 

 

(ה)  במהלך התקופה של שנתיים מיום התחילה יבחן הממונה האפשרות לשיפור התקינה שנקבע לפי תקנה 3. 

תחולה

20.  

לעניין תקנות אלה ייראו את מי שעמד בדרישות האגף להכשרה מקצועית וקיבל תעודת מטפל או מנהל ערב פרסומן, כמי שעמד בתנאים הקבועים בתקנה 6.

 

 

תוספת ראשונה

(לפי תקנה 3)

 

 

 

טור א':

קבוצת גיל

 

טור ב':

תפוסה (גודל קבוצה מרבי)

טור ב'

טור ג':

תקינה (יחס פעוטות למחנך-מטפל)

טור ד':

שטח מזערי

בכיתה לפעוט

6 חודשים עד 15 חודשים

20

1:5

2.8

16 חודשים עד 24 חודשים

24

1:8

2.6

25 חודשים עד 36 חודשים

30

1:10

2.2

 

 

תוספת שניה

(לפי תקנה 6)

 

 

(1) גישה ותפיסה חינוכית לגיל הרך;

 

 

(2) התפתחות הילד – לידה עד גיל 3;

 

 

(3) קהילה;

 

 

(4) הורות ומשפחה;

 

 

(5) תכניות חינוכיות וסביבת למידה;

 

 

(6) תפקיד ותפקוד של מחנך-מטפל;

 

 

(7) איכות הטיפול בגיל הרך;

 

 

(8) העשרת שפת המחנך-מטפל;

 

 

(9) התמודדות עם מצבי לחץ ושחיקה;

 

 

(10)  עזרה ראשונה והחייאה;

 

 

(11)  בטיחות והתנהלות מונעת סיכונים;

 

 

(12)  היגיינה ובריאות;

 

 

(13)  תזונה ואורח חיים בריאים.

 

 

תוספת שלישית

(לפי תקנה 14)

 

 

דיווח על תאונה או אירוע חריג

 

שם ארגון ____________שם מעון ____________ ישוב____________ רחוב_____________ מס' _________שם מנהלת ____________________  מועד הפניה _________ מועד המקרה המדווח ___________

פרטי הפונה: _______________

שם: _______________משפחה: ___________ טלפון: ___________________ דוא"ל: __________

1.  תחום חינוך טיפול

1.1 אוירה שלילית במעון

oכעס oצעקות oאיומים oהענשה

שם איש צוות עליו מדווחת התלונה __________ , כיתה oתינוקות oפעוטות oבוגרים oאחר

שם הפעוט/פעוטות ___________ למי דווח במסגרת oמנהלת המסגרת o אחר _____

ציוד חינוכי טיפולי

oחסר ציוד חינוכי טיפולי oציוד חינוכי טיפולי לא מותאם oתחזוקה ירודה של ציוד חינוכי טיפולי

2.  תאונות

 

מחנך-מטפל מעורב _________ (יש לרשום שם, שם משפחה ומספר תעודת זהות) פעוטות מעורבים _______________(יש לרשום שם, שם משפחה ומספר תעודת זהות)

תיאור התאונה:

 

_______________________

 

3.  חוק חובת הדיווח/ דיווחים על התנהגות פלילית לרבות אלימות

בהתאם לסעיף 368ד לחוק העונשין, התשל"ז – 1977, (להלן – חוק העונשין) היה לאדם יסוד סביר לחשוב כי זה מקרוב נעברה עבירה בקטין או בחסר ישע בידי האחראי עליו, חובה על האדם לדווח על כך בהקדם האפשרי לעובד סוציאלי שמונה לפי חוק או למשטרה; העובר על הוראה זו, דינו - מאסר שלושה חדשים.

הדיווח ביחס לכל ארוע העונה להגדרות שלהלן: הזנחה , העדר טיפול, התעללות פיזית, התעללות נפשית ומילולית, עבירות מין או כל התנהגות אחרת לא הולמת כלפי ילד והכל כאמור בכפוף לכל דין ולאמור בסעיף 368ד לחוק העונשין.

 

 

 

תוספת רביעית

(לפי תקנה 16)

 

 

הצהרה בדבר עמידה בתנאי בטיחות

 

אני, _______________ (שם ושם משפחה מלאים), בעל תעודת זהות ______________, מפעיל/ה//מנהל/ת (סמן את הנכון) מעון היום לפעוטות ____________, ברחוב ______________העיר _______________ (להלן – המעון) ומורשה חתימה בשם המעון, מצהיר/ה כי המעון עומד בתנאי הבטיחות כמפורט בטבלה א' להלן וכי בתיק המעון מצויים האישורים המפרטים בטבלה ב' להלן (להלן – האישורים).

ידוע לי כי היה ויימצא שהאישורים אינם מצויים בתיק המעון או כי לא מתקיים תנאי מתנאי הבטיחות המפורטים בטבלה להלן, הממונה לפי חוק הפיקוח על מעונות לפעוטות, התשע"ט-2018 (להלן – החוק) יהיה רשאי, בנסיבות העניין, לפעול להגבלה או לביטול רישיון המעון לפי סעיף 13 לחוק , להוצאת צו הפסקה מינהלית למעון לפי סעיף 32 לחוק או להגבלה/הפסקת העסקתי כאמור בסעיף 15 לחוק. כל זאת מבלי לגרוע  ונוסף ל כל אמצעי מינהלית אחר או מענישה פלילית שניתן יהיה להטיל בשל כך או בשל מסירת מידע כוזב על פי החוק או על פי כל דין.

אני מתחייב/ת למסור אישורים לממונה בהתאם לאמור בתקנות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות (תנאים לפעילות מעון יום לפעוטות) או על פי דרישתו או על פי דרישת מפקח כהגדרתו בחוק.

 

 

 

 

 

 

_________________________

__________________________

שם ושם משפחה

חתימה

 

 

טבלה א': תנאי בטיחות

 

 

טור א': נושא

טור ב': תנאי בטיחות

(1) כללי

אין  להשאיר תינוקות ופעוטות ללא השגחה בכל שעות פעילות המעון.

 

(2) מיקום

אם החצרות נמצאות מתחת למרפסות, גגות או מתחת לכל מערכת אחרת שתאפשר נפילת גופים מגובה, יותקן גגון או אמצעי מתאים אחר כדי למנוע פגיעה כתוצאה מנפילת חפצים.

(3) דלתות

(א)  הדלתות יהיו שלמות ויציבות בלא בליטות של ברגים, פינים או כל בליטה אחרת.

(ב) הדלתות לא יאפשרו פתיחה דו-כיוונית. לדלתות הכיתה, השירותים והאמבטיה בהן מותקנים מנעולים תתאפשר פתיחה מבחוץ ומבפנים.

(ג)  משני צידי הדלת מותקנים מגני אצבעות מגובה הרצפה ולאורך הדלת בגובה 150 ס"מ לפחות, פרט לדלתות הנפתחות ע"ג קיר בזווית עד 100 מעלות וללא גישה לילדים. הדלתות יצוידו באמצעי מקובע להאטה או מניעת טריקת כנף הדלת אל המשקוף באופן שיבטיח שלא תגרם פגיעה לילדים כתוצאה מטריקת דלת או פתיחה פתאומית.

(ד) שערי פשפש יהיו שלמים ויציבים ללא בליטות של ברגים וכן מותקנים מגיני אצבעות לאורך השער ומגובה הרצפה או שהמרחק מבין שני צידי השער הינו 4 ס"מ, באופן שאינו מאפשר פגיעה או הילכדות אצבעות.

(ה)  דלת הכניסה והיציאה לשטח המעון תהיה מצוידת במנגנון סגירה או מנעול למניעת כניסה ויציאה לא מבוקרת.

(4) חלונות

(א)  יש לשמור על פתחי החלונות מפני נפילת ילדים או כנפיים הנכנסים לתוך חלל הכיתה בגובה נמוך מ- 1.20 מטר או הילכדות אצבעות.

(ב) בחלונות בעלי סף תחתון עד לגובה 1.20 מטרים, יותקן אמצעי למניעת נפילה, חלונות נמוכים הנפתחים לתוך חלל הכיתה או חלונות הנפתחים בגרייה אנכית (גיליוטינה) יעוגנו למקומם, וחלונות "קיס" יוגבלו לפתיחה של 15 מעלות או באמצעי אחר שימנע נפילת ילדים.

(ג)  כאשר סף החלון גבוה משני מטרים מהקרקע החיצונית, יותקנו אמצעי הגנה מפני נפילה החוצה (עד לגובה מטר וחצי לפחות) או באמצעות סורגים, מגביל פתיחה או אמצעים מתאימים אחרים.

(ד) הווילונות על החלונות לא יהיו כלל נגישים לפעוטות.

(5) מדרגות

(א)  המדרגות המצויות בשטח פעילות ושהות הילדים יהיו שלמות ומסוג המונע החלקה או בעלות אמצעים למניעת החלקה. יש לחסום גישת הפעוטות אליהן ללא ליווי מבוגר אחראי. החסימה תתבצע באמצעות מתקן שאינו מהווה סכנה לבטיחותם של הפעוטות.

(ב) המעקים יהיו בנויים באופן שתימנע נפילת פעוטות דרכם ומבנה המעקה לא יאפשר לטפס עליו או יותקנו אמצעים שימנעו טיפוס ונפילה דרך המעקה.

(6) מערכת חשמל

(א)  לוחות חשמל עשויים מחומרים בלתי דליקים ללא חלקים חשופים ועם סידורי נעילה מתאימים ואינם נגישים לילדים. 

(ב) בתי התקע (שקעים), מפסקים ונקודות מאור יהיו מוגנים מפני אפשרות החדרת אצבעות או חפצים לתוכם, באמצעות מכסים או התקן תקני אחר.

(ג)  כל אביזרי החשמל שלמים ומקובעים למקומם.

(ד) גופי תאורה אינם מותקנים על גבי חומרים דליקים.

(ה)  גופי תאורה מוגנים מפגיעה פיזית במגנים כגון פריזמות, לוברים וכו'.

(ו)  כבלי חשמל קבועים מותקנים בתוך תעלות מתאימות.

(ז) כבלי חשמל לא נמצאים בהישג ידם של הילדים.

(ח)  מקום השהות והשינה של הפעוטות יהיו מרוחקים מלוחות חשמל ראשיים של בניין או של מבנה (2 מטר לפחות) ומשנאי חברת חשמל (3 מטר לפחות) מלפנים ומאחור, על מנת למנוע פגיעה בשלומם של הילדים כתוצאה מקרינה אלקטרו-מגנטית.

(ט)  מערכת החשמל תיבדק על ידי חשמלאי בודק לפחות פעם בחמש שנים.

(7) החצר או התחליף לחצר ומרפסת

(א)  בחצר המעון ובדרכי הגישה אליה, תימנע לחלוטין נגישות הפעוטות לתנועת כלי רכב (כולל חנייה).

(ב) מומלץ ששטח החצר המיועדת לפעילות הפעוטות, יהיה באותו מפלס. ככל שישנם מפלסים שונים אשר הפרשי הגובה ביניהם עלולים להוות סכנה לפעוטות, יש להפרידם באמצעים מתאימים או לנקוט אמצעים למניעת נפילת והיפגעות פעוטות.

(ג)  מצע החצר ושטח המרפסת המיועדים לשימוש הילדים ללא אבנים וחצץ, בורות ומפגעים שונים וכל אלמנט אחר המהווה מפגע בטיחותי.

(ד) ככל שישנם עמודים בחצר, יהיו יציבים וממוגנים מפני פגיעת פעוטות.

(ה)  בחצר המעון לא יהיו מכשולים כגון עמודים וכל מפגע בטיחותי אחר, אלא אם ניתן למגנם באופן מלא (כגון מזרני ספוג של ג'ימבורי), ושיהיו יציבים, ללא חלודה ובעלי הגנה מפני ברגים בולטים, באופן שימנע את פגיעת הפעוטות מהם.

(ו)  מתקני מעבה מזגנים, מזגנים ויחידות מזגן תלויות בחצרות ומעליהם יציבים ומקובעים למתקן התלייה, ואינם בהישג ידם של ילדים או במקום שיכול ליפול עליהם.

(ז) קירות המבנה החיצוניים הסמוכים לחצר ללא בליטות או חספוס גס או חד המסכן את הילדים (כגון אדני חלונות בולטים ומחודדים וכד'), אלא אם ניתן למגנם באופן מלא.

(ח)  במעון בו הגג או המרפסת משמשים את המעון כתחליף לחצר, יותקן בהם מעקה מגן בגובה של 130 ס"מ לפחות. גובה  המעקה יימדד ממשטח הדריכה העליון (המשטח הגבוה ביותר המאפשר לילד דריכה עליו).

(ט)  גינון וצמחיה בחצרות: אין צמחיה ועצים שעלולים להוות סכנת חנק וכן רעילים או דוקרניים שמהווים מפגע, או מסוג שגורם לתופעות אלרגיה במגע. מומלץ שהצמחייה תהיה מסוג הניתן לטיפול במים ללא שימוש בחומרי הדברה.
בחצר אין עצים או גזעים בעלי ענפים נמוכים המפריעים למרחב הפעילות של הילדים וללא סכנת נפילה. ככל שיש חשש לעץ מסוכן, יש להתייעץ עם בעל מקצוע

(י)  הצללה: במידה והחצר/מרפסת חשופים לשמש ומתקיימת פעילות בחצר/מרפסת המעון  בשעות אלו, נדרשת הצללה של לפחות 25% מהשטח באמצעות סככות צל או כל הצללה אחרת לרבות הצללה לארגז חול.

(יא)  חצר הגרוטאות:
חצר הגרוטאות תהיה מקורה ותחומה, לא יהיו בה חפצים חלודים, חפצים בעלי דלתות שילדים עלולים להינעל בתוכם (כמו מקרר ומכונת כביסה), כלי זכוכית, כלים מפלסטיק שבורים או בעלי קצוות חדים, חומרים דליקים (כמו מכלי ספרֵי למיניהם), חומרים רעילים, קרשים עם מסמרים וכדומה, כלי חשמל, גרוטאות שהאצבעות או איברי גוף אחרים עלולים להיתפס בהם, כלי עבודה  כגון פטישים, מסורים, צבתות וכדומה. על מנהלת המעון לוודא כי החפצים שלמים ולא יסכנו את הילדים.

(8) מתקני חצר

(א)  מתקני המשחקים יציבים, שלמים ואין בהם נקודות הילכדות או הצבתות, ללא פינות חדות או חלקים בולטים ואין בהם אזורים נגועים בחלודה. חלקי העץ חלקים ללא כפיסים העלולים לגרום לפציעה.

(ב) השטח שמתחת למתקנים מרופד  בשכבת חול או כל חומר בולם נפילה בהתאם לתקן.

(ג)  ככל שישנו ארגז חול, יהיה עשוי מחומר קשיח מצופה בחומר סופג אנרגיית נפילה, פלסטיק, עץ וכדומה, ללא קצוות חדים. מסגרת ארגז החול שלמה וללא נזקים. קיים כיסוי לארגז החול.

(ד) לא יוחזקו במעון או בחצר נדנדות תלויות.

(ה)  לא יוחזקו במעון או בחצר קרוסלות.

(ו)  לא יוחזקו במעון או בחצר קפציות לסוגיהן (טרמפולינות)

(ז) לא יוחזקו במעון או בחצר בריכות.

(ח)  לא יוחזקו במעון או בחצר רכבים ממונעים לילדים.

 

(9) גדרות ושערים

(א)  החצר תגודר מסביב בגדר היקפית יציבה וחזקה ללא אלמנטים דוקרניים ובגובה מינימלי של 1.5 מטרים לפחות מבפנים ומבחוץ.

 

(ב) גובה הגדר יימדד משטח הדריכה. אם חצר המעון נמצאת בתוך חצר הבית המגודרת בגדר חיצונית כנדרש - הגדר הפנימית יכולה להיות בגובה מינימלי של מטר.

 

(ג)  השער בנוי באופן שלא ניתן לטפס עליו או לזחול מתחתיו וללא אלמנטיים אופקיים המאפשרים טיפוס על ידי פעוטות ומצויד במנגנון סגירה.

 

(10)  סידורי בטיחות

(א)  תיחסם הגישה למטבח בזמן הפעילות וכן כל חלל שאינו מיועד לפעילות הפעוטות, החסימה תתבצע באמצעות מתקן שאינו מאפשר מעבר לפעוטות  ושאינו מהווה סכנה לבטיחותם של הפעוטות.

(ב) מתקני תלייה מקובעים לקיר בגובה 1.5 מטרים עם הגנה על הווים ומונעים כל פגיעה וכל סיכון, או אינם נגישים לילדים.

(ג)  במסגרת קיים חיבור למוקד חירום (באמצעות לחצן מצוקה, יישומונים המתחברים למספרי חירום וכל אמצעי תקשורת מתאים אחר).

(11)  הוראות כלליות

(א)  עבודות בנייה, שיפוצים מבניים והדברה לא יבוצעו בעת שהיית הילדים במעון, ויבוצעו במהלך החופשות, למעט כאלו שנדרשים כהכרחיים ודחופים למען שלום הפעוטות, תוך צמצום שהיית הפעוטות במבנה בפרק זמן זה.

(ב) אין לערום חפצים כבדים לגובה רב.

(ג)  פריטי ריהוט יהיו יציבים.

(ד) כל חומרי הניקוי והחיטוי ותרופות יוחזקו בארון נפרד ונעול רחוק מהישג ידם של ילדים.

(ה)  מיחמים וקומקומים, לרבות מתקני שתייה בהם זורמים מים חמים, שתייה חמה ואוכל רותח יורחקו מהישג ידם של הפעוטות.

(ו)  ארונות ושידות שגובהם מעל 90 ס"מ מקובעים אל הקיר בדרך שמונעת סכנת נפילתם. תמונות, מדפים וקישוטים יחוברו היטב אל הקיר למניעת נפילה.

(ז) עמדת מכלי גז נמצאת מרוחקת מאזור פעילות הפעוטות וללא נגישות לפעוטות.

(ח)  בכל מרחבי חדר הפעילות במעון ובכל אזור שהיית הפעוטות לא יהיו אלמנטים היכולים להוות סכנת חנק לילדים (כגון שקיות ניילון, בלונים וכד').

(ט)  קישוטים אינם מחוברים אל נורות החשמל, אל חוטי הנורות ואל תקרות תלויות.

(י)  מאווררים ותנורי חימום חשמליים ניידים יותקנו על הקיר בגובה של 2 מ', הרחק מחומרים דליקים ובאופן המבטיח מניעת נפילתם. כבל ההזנה יוצמד לקיר כך שלא ניתן למשוך אותו.

(יא)  בכל מעון יש להחזיק תיק עזרה ראשונה עם ציוד עזרה ראשונה בהתאם להמלצות משרד הבריאות. ציוד העזרה ראשונה יהיה בלתי נגיש לפעוטות.

(יב)  השימוש בבריכות מים אסור. פעילות מים בגיגיות אישיות תתאפשר במים באיכות שתייה ובהשגחה צמודה של מבוגר נוסף. בתום הפעילות יש לרוקן את המים. אם קיימת בריכה במתחם המעון – הגישה אל אזור הבריכה עצמה תיחסם לחלוטין לפעוטות (כל סוג בריכה).

(יג) כלי האוכל יהיו מחומרים בטיחותיים שאינם מסוכנים. יש לאסור על הכנסת כלי זכוכית לאזור שהיית הפעוטות לרבות כלי אוכל מזכוכית.

(יד)  כל הציוד והצעצועים לשימוש הפעוטות יוחזקו במצב תקין ונקי, יהיו מיועדים ומתאימים לפעוטות ויעמדו בדרישות התקנים הרשמיים החלים לגביהם. שלמותם ותקינותם תיבדק באופן שוטף. ניתן לעשות שימוש בציוד וצעצועים שאינם בעלי תקן (כגון אביזרי משחק מאולתרים וחצר גרוטאות), לפי שיקול דעתה של המנהלת, בהתחשב בבטיחותו ובהתאמתו לילדים ותוך אחריותה לבטיחות הציוד.

(טו)  לא יוחזקו צעצועים בעלי חלקים רופפים או מתפרקים בקלות, ולא יהיו צעצועים וחלקי צעצועים קטנים העלולים לגרום לחנק.

(טז) במעון לא ימצאו פרטי ציוד שאינם מאושרים לשימוש.

(יז) יש להבטיח אוורור באזורי הפעילות של הילדים.

(יח)  המרווח בין אלמנטים אנכיים (מעקות, סורגים, גדרות וכו') לא יעלה על 8 ס"מ (גודל מעבר ראש של פעוט). כמו כן, לא יהיו פתחים המאפשרים היתפסות ראש הפעוט או נפילה דרכו.

(יט)  כל לוחות הזכוכית במעון (כגון שמשות, דלתות וחלונות מזכוכית ומראות) הנגישים לפעוטות עשויים מחומר שאינו מתנפץ או ממוגנים באמצעים מתאימים (כגון טפט שקוף המיועד למטרה זו).

ציוד אסור לשימוש

ריהוט:

כיסא גבוה לאוכל (השימוש בכיסא אוכל יהיה כשהוא נמוך)

 

ציוד חשמלי:

מיחם מים חשמלי מהיר לרחצה

תנורי חשמל בעלי גוף חימום גלוי או הסקות גז ונפט (אש פתוחה)

 

 

 

 

טבלה ב': אישורי בטיחות

 

 

 

 

 

סוג

אישור מבוקש

בדיקות שגרתיות

(א)  אישור על תקינות מערכת החשמל ובדיקות תחזוקה על ידי בעל רישיון חשמל לביצוע הבדיקות לפי חוק החשמל, התשי"ד-1954; בדיקות חשמל  יתבצעו לפחות אחת ל-5 שנים: בדיקת מערכת חשמל והארקה לרבות במבנה יביל;

(ב) בדיקת בטיחות של יועץ בטיחות למוסדות חינוך – לפחות פעם בשנתיים.

(ג)  בדיקת גז – בהתאם להוראות הדין ולפחות אחת ל 5 שנים

 

 

 

 

 

 

___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)

[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])

(חמ _____-3)

 

__________________

איציק שמולי

שר העבודה הרווחה והשירותים החברתיים

 

 

דברי הסבר

כללי          מטרתו של חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018 (להלן – החוק) הוא כאמור בסעיף 1 "לקבוע הסדר לעניין הפעלת מעונות יום לפעוטות, ובכלל זה רישוים ופיקוח עליהם, לשם הגנה על שלומם, על זכויותיהם ועל כבודם של פעוטות השוהים במעונות כאמור, כדי לקדם את התפתחותם, ולשם הבטחת מתן תנאים נאותים, מניעת היפגעותם של פעוטות, סביבה חינוכית וטיפולית הולמת לפעוטות אלה ומילוי צורכיהם הגופניים, הרגשיים, החברתיים והחינוכיים.". בהמשך לסעיף המטרה קובע סעיף 4 לחוק, בין השאר כי אין להפעיל מעון יום לפעוטות (להלן גם – מעון או מעון יום) אלא אם כן ניתן למפעיל המעון רישיון הפעלה או רישיון זמני. סעיף 6 לחוק קובע את תנאים למתן רישיון הפעלת על ידי הממונה אשר על פי החוק מוגדר כמנהל האגף למעונות יום ומשפחתונים לגיל הרך במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. בין התנאים המנויים באותו סעיף נקבע כי על מבקש הרישיון הפעלה להוכיח, להנחת דעתו של הממונה, כי הוא עומד בתנאים הנדרשים לפעילותו של מעון יום לפעוטות לפי סעיף 7(א). עניינן של תקנות אלה, המותקנות מכוח סעיף 7(א) לחוק, הוא לקבוע את התנאים הנדרשים לפעילות התקינה של מעונות היום. 

יש לציין כי החוק קובע שאמצעי אכיפה מינהלית כמפורט בפרק ז לחוק יחולו שנה לאחר התקנת תקנות אלה. בחינת הערכת השפעת הרגולציה ודו"ח בעניין זה מצורף לטיוטת התקנות (להלן – דו"ח הריה).

 

תקנות 3 ו- 4 מוצע לקבוע כי התקינה – יחס מחנך-מטפל לפעוט והתפוסה (מספר ילדים מרבי בקבוצה) במעון היום יהיו כאמור בתוספת בטבלה שבתוספת הראשונה. היחס הוא מחמיר יותר מהיחס הקיים במעונות בעלי סמל אשר בהסכם הפעלה עם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. ועוד שבמעונות בעלי סמל היחס בין מטפל-מחנך לבין מספר הפעוטות הוא לעניין קבוצת גיל 6 לחודשים עד 15 חודשים (להלן – קבוצת תינוקות) מטפל אחד לשישה פעוטות, בקבוצת גיל מ- 16 חודשים עד 24 חודשים (להלן – קבוצת פעוטות) מטפל אחד לתשעה פעוטות ובקבוצת גיל מ- 25 חודשים עד ל- 36 חודשים (להלן – קבוצת בוגרים) מטפל אחד ל- 11 פעוטות, היחס המוצע בטור ג' שבטבלה המופיעה בתוספת הראשונה הוא בקבוצת התינוקות 1:5, בקבוצת הפעוטות 1:8 וקבוצת הבוגרים 1:10.

 

באשר לתפוסה (גודל הקבוצה), בעוד שעל פי הנהלים החלים על מעונות בעלי גודל הקבוצה המקסימלי לקבוצת התינוקות הוא 22 פעוטות, לקבוצת הפעוטות הוא 32 פעוטות ולקבוצת הבוגרים 35 פעוטות, גודל הקבוצה המוצע לגבי קבוצת התינוקות הוא 20 פעוטות, לגבי קבוצת הפעוטות 24 פעוטות ולגבי קבוצת הבוגרים 30 פעוטות. מוצע לקבוע כי הממונה יהיה רשאי לאפשר חריגה של עד 10 אחוזים מהתפוסה שנקבעה בטבלה שבתוספת הראשונה.

באשר לדרישות לגבי שטח המעון, מוצע לקבוע כלל לפיו השטח לילד במעון יהיה בטוח, מרווח ומאוורר, המאפשר תנועה בהתאם לשלבי התפתחות הפעוט, וסביבה חינוכית וטיפולית הולמת. לצד זאת נקבע כי שטח המעון יהיה בהתאם לנהלים הקיימים לגבי מעונות יום בעלי סמל, כמפורט בטור ד' לטבלה שבתוספת הראשונה.

על מנת לאפשר הסתגלות לדרישות החדשות, ובשים לב כי יש צורך בעוד איסוף נתונים, מוצע בתקנה 19 בדבר תחילת התקנות ותחולתן, כי הוראות בדבר התקינה יתחילו בתחילת שנת הלימודים התשפ"ב וכי תתבצע בחינה במהלך השנתיים שלאחר התחילה בקשר לאפשרות לשיפור התקינה. עוד מוצע בקשר לתפוסה כי התחילה תהיה בתחילת שנת הלימודים התשפ"ג. באשר לשטח כמפורט בטבלה שבתוספת הראשונה, מוצע כי תחילת הדרישה תהיה בתחילת שנת הלימודים התשפ"ד והיא תחול לגבי מעון יום חדש, כלומר, מעון יום שלא קיבל אישור ראשוני עד למועד פרסום התקנות. לגבי מעונות קיימים (מעונות אשר קיבלו אישור ראשוני), מוצע כי ייערך מחקר וככל שעל פי תוצאות המחקר, לפחות 85% מהם עומדים בדרישות השטח, תוחל החובה גם עליהם. על השר מוטל, על פי ההצעה, לתת הודעה מראש בקשר לעמידה בדרישות השטח לפחות שישה חודשים לפני תחילת שנת לימודים חדשה. אם ניתנה הודעה לתקופה של פחות משישה חודשים, תחול דרישת השטח כאמור על המעונות הקיימים החל בשנת הלימודים העוקבת.

ייתכן כי נוסח התקנות ישית עלות תקציבית על המדינה בשים לב להשלכות הרגולציה המוצעת על המעונות בעלי סמל או כי יגרור עליה במחיר המפוקח.

 

תקנות 5 ו-6 מוצע לקבוע כי תנאי להפעלת מעון היום הוא מעבר בהצלחה של קורס עזרה ראשונה בהיקף שלא יפחת מ-22 שעות לימוד וקורס התנהלות בטוחה בהיקף שלא יפחת מ-14 שעות לימוד על ידי המחנכים-מטפלים במעון. תנאי זה נקבע לאחר שנמצא כי ידע והכשרה בעזרה ראשונה יכול לתת מענה משלים לשם צמצום הפגיעה לאחר התרחשותה ואף להצלת חיים וכי  העדר מידע והכשרה על התנהלות בטוחה זוהה כפער מרכזי, אשר מתן מענה לו יכול להביא לצמצום ההיפגעויות ולשמירה על שלומם של פעוטות.

כמו כן, מוצע לקבוע בתקנת משנה (ב) כי לא יעסיק מעון יום מחנך-מטפל שלא עבר הכשרה מתאימה. על פי תקנה 6 מוצע כי הכשרה מתאימה תכלול תכנים שיקבע הממונה, ואשר ביניהם יהיו התכנים האמורים בתוספת הראשונה. בתקנת משנה (ג) מוצע כי באם למרות האמור יועסק מחנך-מטפל ללא הכשרה מתאימה, יפעל מנהל המעון להכשרה מתאימה עבורו תוך שנה ממועד כניסתו למעון.

הכשרה מתאימה והדרכה שוטפת נמצאו כמשפיעים על איכות הטיפול יותר מאשר ניסיון, מאפייני אישיות ומוטיבציה לעבודה עם ילדים או היבטים סביבתיים אחרים. הכשרת המטפל הינה, אם כן, הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על איכות החינוך-טיפול לגיל הרך, זאת לצד המאפיינים המבניים המשפיעים באופן עקיף ומשמעותי על התפתחות הילד: גודל הקבוצה, יחס התקינה, יציבות הטיפול, בניית תכנית חינוכית ועוד. השקעה באיכות כוח האדם והצוות ויצירת תשתית של כוח אדם מקצועי, לצד הדרכה והערכה במסגרת לפעוטות מהווים את הגורמים המשמעותיים ביותר המשפיעים על איכות הטיפול-חינוך המוענק לילדים ועל רמת הבטיחות והבריאות במסגרת חינוכית.

מטרות ההכשרה וההדרכה, הן מתן כלים והגברת מודעות לשם צמצום הסיכונים הקיימים לפעוטות במעונות היום. מתן כלים מקצועיים בידי הצוות החינוכי-טיפולי ושיפורם לשם מתן מענים התפתחותיים הולמים לפעוטות בהתאם לגילם. הפחתת שחיקה ודחק והגברת מודעות המטפלות לתהליכי שחיקה במסגרת העבודה. יצוין כי המודל המוצע בתוך התקנות הוא גמיש ומאפשר ביצוע סוגים שונים של קורסים כפי שאלה ייקבעו, לרבות קורסים מקוונים ככל שאלה יוכרו.

עוד מוצע לקבוע כי מבלי לגרוע להוראות המוצעות בתקנה 5 ובתקנה 6 לטיוטה זו, מנהל המעון ידאג כי צוות המעון יעבור השתלמויות בתכנים הרלוואנטיים.

חשוב לציין כי נוסח התקנה נשאר גמיש ומאפשר להורות על דרכים שונות ללמידה, לרבות באמצעות קורסים מקוונים.  

 

תקנה 7  מוצע לקבוע כי ההכשרה תבוצע במוסד לימודי מוכר וכן לקבוע הוראות בדבר מוסד לימודי מוכר שבו תועבר ההכשרה לפי תקנה 6. מוסד לימודי מוכר יכול שיהיה מוסד שהכיר בו מנהל האגף להכשרה מקצועית ולפיתוח כוח אדם במשרד העבודה, הרווחה והשירותים המקצועיים; או מוסד שהוכר או בעל היתר לפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, התשי"ח – 1958 ומעניק תואר במגמת חינוך; או מוסד שהוכר על ידי משרד החינוך לצורך לימודי הוראה וחינוך לגיל הרך.

כמו כן נקבעו הוראות לעניין קורס לעזרה ראשונה וקורס להתנהלות בטוחה, ולפיהן ייראו כמוסד לימודי מוכר גם גוף העונה על המלצות משרד הבריאות לענין הכשרה לעזרה ראשונה, וכן גוף שאושר לענין קורס התנהלות בטוחה על ידי הממונה. ההוראות לעניין הכרה במוסד  המבצע את ההכשרה, נקבעו לצורך הבטחת האיכות של ההכשרה.

 

תקנה 8 תקנה זו מאפשרת לקבוע בחינות ממשלתיות, לרבות בחינות של סטודנטים "אקסטרניים".

 

תקנה 9  כפי שנכתב בדו"ח הריה, מתוך הכרה בחשיבות ההדרכה השוטפת במעון ומתן תמיכה מקצועית, מוצע לקבוע חובה על מעונות לקיים הדרכות שוטפות, קבועות ורציפות בהיקף של 4 שעות בחודש שתכלול פגישות צוותיות ופרטניות, לשם תמיכה בבניית הכישורים של המנהל והמטפל-מחנך ותתמוך ביכולת של המודרך להפנים וליישם את הידע שרכשו; לסיוע ולאספקת כלים למנהלת להתוויית עקרונות בתחום החינוכי-טיפולי התפתחותי וגיבוש תכנית התקדמות שנתית מותאמת לצרכים ולאתגרים הייחודיים בכל מעון; לסיוע לצוות בגיבוש סדר היום במעון אשר יהיה מותאם לגיל הילדים ושלבי התפתחותם, ויהיה גמיש ומותאם לצרכי הילדים, צרכי הצוות ולאילוצים שונים. סדר היום יתייחס לשינה, לאוכל ולפעילויות אחרות.

 

תקנה 10   מוצע לקבוע כי על מנהל המעון לבחון בקבלת עובד לעבודה במעון את התאמתו לעבודה עם פעוטות, וכן לבחון כי איננו מסוכן.

 

תקנה 11   מוצע לקבוע כי על מפעיל המעון לדאוג לתנאי עבודה הולמים של עובדי מעון היום ובין השאר להבטיח הפסקות קצרות להחלפת כוח ואוויר. מוצע להבהיר כי אין באמור בתקנה כדי לגרוע מהוראות שבחוקי העבודה, וכן כי אין בו כדי לגרוע מהחובה הקבוע בחוק  כי אין להשאיר פעוט בלא השגחה מתמדת.

 

תקנה  12  מוצע לקבוע כי בתחילת שנת הלימודים תחול חובה על מעון יום לקבוע סדר יום המכוון לקידום התפתחותו הגופנית, השכלית והרגשית של הילד ולטיפול גופני שיבטיח זמנים סבירים לפעולות בצוותא וביחידות. מטרת הוראה זו היא להקנות מסגרת בטחון של יציבות, קביעות ומחזוריות ובכך לתרום לאיזון הפנימי של הילד והמטפל-מחנך. כמו כן, מוצע לקבוע כי סדר היום יהיה מותאם לגיל הפעוטות ולשלבי התפתחותם ויהיה גמיש בהתאם לאילוצים, צרכי הילדים וצרכי צוות מעון היום. כמו כן, מוצע לקבוע כי הממונה רשאי להנחות את מפעילי המעונות בקשר לקביעת עיקרים לתכנית התפתחותית ולסדר היום.

 

 

תקנה 13  מוצע לקבוע כי כלל המעונות יידרשו להביא לידיעת ההורים ערב תחילת שנת הלימודים את סדרי המעון לאורך שנת הלימודים בהיבטים הבאים: קיומו של רישיון הפעלה לפי החוק; שמות עובדי המעון, נותני השירותים ובני משפחה, אשר שהייתם במעון אושרה על ידי הממונה, וכן אלה אשר טרם אושרו על ידי הממונה או שנשלחה בגינם הודעה על כוונת סירוב; לוח ימי חופשות; מדיניות ימי הסתגלות; סדר יום; תכנית חינוכית-טיפולית; סדרי האכלה ושינה בהתאם לכל גיל; דרכי התקשרות עם מעון היום; פרטי התקשרות עם ממונה פניות ציבור באגף למעונות יום ומשפחתונים.

 

הקשר של המעון עם ההורים בנושאים הנ"ל חשוב לצורך ודאות, יציבות, שקיפות ותכנון מראש של ההורים של ימי עבודתם. בנוסף מסירת המידע לגבי קיומו של הרישיון ואישורם או אי-אישורם של העובדים והמעורבים במעון, תהווה גילוי נאות עבור ההורים, תוך מתן אפשרות לפיקוח ובקרה נוספים של ההורים אשר יהוו חיזוק לשמירת ביטחונם ושלומם של הפעוטות.

 

בנוסף, מוצע כי מנהל המעון יאפשר להורים להקים נציגות, ויפעל עם הנציגות בשיתוף פעולה.

 

תקנה 14  מוצע לקבוע חובת דיווח של מנהל המעון לאגף מעונות יום, על תאונה או אירוע חריג אשר אירע במעון וזאת על מנת שהאגף יוכל לנקוט, בהקדם האפשרי,  באמצעים העומדים לרשותו בכל הנוגע לאירועים חריגים, וכן להפיק לקחים ולמנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד. צורת הדיווח מופיעה בתוספת השלישית.

 

תקנה 15 מוצע לקבוע חובת ביטוח צד שלישי כנגד פגיעות העלולות להיגרם במהלך שהיית הפעוטות וכן ביטוח תאונות אישיות וחבות מעסיק תקפים. כפי שעולה מדו"ח הריה, כבר כיום, רוב המעונות רוכשים פוליסות ביטוח, ובמעונות בעלי סמל, זוהי דרישה ותנאי למתן סמל. רכישת ביטוח מבטיחה מתן פיצוי הולם, בקרות, חלילה, תאונה או אירוע חריג במעון היום.

 

תקנה 16 מוצע לקבוע כי תנאי להפעלת מעון יהיה  המצאת הצהרה לממונה כי מפעיל המעון מתחייב לפעול בהתאם לתנאי הבטיחות המפורטים בתוספת הרביעית, וכן כי יש בידו האישורים כמפורט בתוספת הרביעית. הטעם לדבר הוא כי באחריות מנהל המעון ומפעיל המעון לשמור על שלומם של הפעוטות, לרבות השגחה על שלמות, תקינות והתאמת הציוד הפיזי באופן שיהלום את גילאי הילדים ושלבי התפתחותם. כפי שנכתב בדו"ח הריה, הצבת רשימה של דרישות מפורטת אך מותאמת (כפי שנקבעה בתוספת השלישית), מאפשרת אחידות בבדיקת הבטיחות ובמדיניות הפיקוח; יוצר תיאום ציפיות מול ההורים; מאפשרת הגנה על המטפלות והמנהלות במקרה של פגיעה; נושא הבטיחות עלול לדרוש השקעה כלכלית חד פעמית בהיקף משתנה, ורשימה ברורה מאפשרת וודאות באשר להבטחה שההשקעה תעמוד בסטנדרטים הרצויים.

 

עוד יצוין כי באחריות מפעיל המעון לשמור על בטיחותם של הפעוטות, ולתקן ליקויים אף אם אין לגביהם הוראות בתוספת השלישית לחוק וכן אין בהוראות התקנות כדי לפטור את מפעיל המעון מעמידה בחובות בטיחות שהמעון חייב לעמוד בהן לפי כל דין.

 

תקנה 17 מוצע לקבוע כי מנהל מעון היום יהיה חייב לנהל תיק מעון ובו המסמכים המפורטים בתקנה, וזאת על מנת להבטיח את העמידה בהוראות התקנות וכן לצורך מתן אפשרות לפיקוח ובקרה של האגף למעונות היום.

 

תקנה 18 מוצע לקבוע שמי שאינו מטפל-מחנך או נותן שירותים למעון, לא ישהה במעון היום וזאת על מנת להבטיח את שלומם ובטיחותם של הפעוטות. עם זאת, מוצע לקבוע חריגים לכלל זה, ובלבד שהפעוטות יהיו בעת שהייתו של אחד מהמנויים בתקנת משנה (ב) תחת השגחת מחנך-מטפל מצוות המעון ואם אין בשהייתו כדי להפריע לפעילות המעון.

 

 

 



[1] ס"ח התשע"ט, עמ' 14

[2]  ס"ח התשי"ח, עמ' 191