תאריך תצוגה: 01/06/2020

מבחנים לחלוקת כספים לצורך תמיכה במוסדות רפואיים גריאטריים הנמצאים במצוקה בעקבות נגיף COVID 19 לשנים 2020 עד 2021

לפי חוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985

בהתאם לסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985[1] (להלן – החוק), ובהתאם להוראת התכ"ם בדבר תמיכה בגופים אחרים[2] ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסמים בזה מבחנים לחלוקת כספי תמיכות של משרד הבריאות (להלן – המשרד) לצורך תמיכה במוסדות רפואיים גריאטריים הנמצאים במצוקה בעקבות נגיף COVID 19 לשנים 2020 עד 2021, כמפורט להלן:

תקנה תקציבית מספר: 24200341

1. כללי

(א) ועדת התמיכות של המשרד (להלן – הוועדה) תדון במתן תמיכות מתקציב המשרד בהתאם לנוהל להגשת בקשות לתמיכה מתקציב המדינה במוסדות ציבור ולדיון בהן[3] (להלן הנוהל).

(ב)  התמיכה עצמה צריך שתינתן, אם אכן נכון וראוי לתתה, על פי עקרונות של סבירות ושוויון.

(ג) בבואה לדון ולהחליט בכל בקשה לתמיכה, תשקול הוועדה את כל נסיבותיו של העניין, תוך יישום שוויוני, אחיד וענייני של המבחנים שנקבעו.

(ד)  כל שיקוליה של הוועדה יהיו ענייניים, תוך הפעלת אמות מידה מקצועיות, ככל שיידרש לפי נסיבות העניין; הוועדה תנמק החלטותיה.

2. הגדרות

במבחנים אלה –

"מוסד רפואי גריאטרי"מוסד שאיננו בית חולים ציבורי כללי בהתאם להגדרתו בסעיף 54 לחוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנות התקציב 2017 ו-2018), התשע"ז-2016[4] שנכון למועד פרסום המבחן הינו:

(א) מוסד רפואי ללא כוונת רווח המפעיל את אחד מארבעת השירותים האלה לפחות: אשפוז תת-אקוטי, סיעוד מורכב או סיעוד מורכב תומך, הנשמה ממושכת וגריאטריה שיקומית, למעט מוסדות רפואיים גריאטריים שבהחזקת קופת חולים.
או

(ב)  מוסד רפואי שאינו ממשלתי או בהחזקת קופת חולים, המפעיל שניים מארבעת השירותים האלה לפחות: אשפוז תת-אקוטי, סיעוד מורכב או סיעוד מורכב תומך, הנשמה ממושכת וגריאטריה שיקומית.

"גירעון מייצג בגין נגיף COVID 19" – תחזית הגירעון התזרימי הנובעת מירידה בהכנסות, גידול בהוצאות והשפעות עקיפות בעקבות נגיף COVID 19  במוסד לשנת 2020 כפי שהוערכה על ידי רואה החשבון המדווח; במידה ונערכו מספר תחזיות גרעון תזרימי למוסד, התחזית העדכנית היא הקובעת;

"ביצוע תקציבי בפועל" – ההשוואה בין תוכנית העבודה התקציבית לבין הביצוע בפועל בכל אחד מסעיפי התוכנית התקציבית בהתאם לפורמט שייקבע על ידי המשרד;
"הגשת התחייבות מיידית" – הגשת התחייבות של המוסד הרפואי לקיים את התנאים המפורטים בסעיף 5(ג), בצירוף המחאת זכות או המחאה בלתי חוזרת כמפורט בסעיף 5(ב);

"המחאה בלתי חוזרת" – הוראת קיזוז כהגדרתה בהוראת התכ"ם בדבר ערבויות[5], והתחייבות בלתי חוזרת כמשמעותה בהוראה האמורה; הוראת הקיזוז תוגש בהתאם לטופס בנושא "הוראת קיזוז" המצורף להוראה האמורה;

"המשרדים" – משרדי האוצר והבריאות;

"מחוז"כמשמעותו בהודעה על חלוקת שטח המדינה למחוזות ולנפות ותיאורי גבולותיהם[6];

"עובדים קיימים" –  עובדים שהועסקו במוסד במועד הגשת ההתחייבות המיידית;

"רואה חשבון מדווח" – רואה חשבון שמונה על ידי המשרדים לשם בחינה מיוחדת של המצב הכספי של המוסד;

"שינוי בתנאי העסקה" – שינוי בתנאי השכר, הפרישה או הגמלאות או בהטבות כספיות אחרות במסגרת ההעסקה במוסד;

"שיעור הגידול הדמוגרפי במחוז" – שיעור הגידול השנתי במחוז בו ממוקם המוסד, בשנת התמיכה, ביחס לשנה שקדמה לה, כפי שמופיע בלוח מספר 2.13 שבשנתון הסטטיסטי לישראל לשנת 2019, שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כפי שמתעדכן מזמן לזמן; למען הסר ספק, שיעור הגידול הדמוגרפי יהיה שיעור הגידול השנתי באוכלוסייה המופיע בלוח האמור.
"תוכנית עבודה תקציבית" – תוכנית עבודה המפרטת את צפי ההכנסות והוצאות המוסד לשנת התקציב בהתאם לפורמט שיוסכם על ידי המשרד.

 

3. הגופים הנתמכים

הגופים הנתמכים לפי מבחנים אלה הם מוסדות רפואיים גריאטריים שהם מוסדות ציבור כהגדרתם בסעיף 3א(א) לחוק, וכן מוסדות רפואיים גריאטריים שהם גופים אחרים כהגדרתם בהוראת התכ"ם.

 

4. מטרת התמיכה

מטרת התמיכה לפי מבחנים אלה היא לסייע למוסד רפואי גריאטרי הנמצא במצוקה כספית ותזרימית בעקבות התמודדות עם נגיף COVID 19 (להלן – "הנגיף"), המאיימת על יכולתו להמשיך במתן שירותים רפואיים באופן סביר ולקיים את מטרותיו, באמצעות קיום תוכנית לייצוב כספי הכוללת סיוע ממשלתי, שמטרתה להביא את המוסד למצב כלכלי בר קיימא בשנת התמיכה (להלן – התוכנית). 

5. התנאים למתן התמיכה

לתמיכה לפי מבחנים  אלה, זכאי מוסד רפואי גריאטרי המקיים את התנאים המפורטים להלן:

(1)  רואה חשבון מדווח קבע, כי המוסד הרפואי הגריאטרי נמצא בגירעון תקציבי ותזרימי ובמצוקה כספית בעקבות התמודדות עם הנגיף, המאיימת על יכולתו להמשיך במתן שירותי המוסד באופן תקין ולקיים את מטרותיו;

(2)  הוא פועל לפי התנאים שבתעודת רישומו לפי פקודת בריאות העם, 1940[7];

(3)  לגבי מוסד רפואי גריאטרי הפונה לראשונה לקבלת תמיכה בשנת 2020 – הוא הגיש בקשה לקבלת תמיכה תוך 45 ימים מיום פרסום המבחנים.

6. תנאים נוספים למתן התמיכה

(א) בכפוף לאמור בסעיפים קטנים (ב) עד (ד), מוסד רפואי גריאטרי שמקיים את התנאים המפורטים בסעיף 4, יהיה זכאי לקבלת תמיכה בעבור סיוע בתפעול השוטף (להלן – תמיכת תפעול).

(ב)  סמכות קיזוז - העברת תמיכת התפעול, תבוצע בכפוף להתחייבות שיגיש המוסד הרפואי הגריאטרי, בכתב, לפיה הוא מתחייב לנקוט בצעדים מידיים לצמצום הגירעון כמפורט בסעיפים קטנים (ג) ו-(ד); להבטחת ההתחייבות כאמור, יפקיד המוסד המחאת זכות לפיה תוכל המדינה לקבל חזרה את סכום התמיכה מקופות החולים, על ידי קיזוז סכומים שהמוסד זכאי לקבל מקופות החולים בגין אספקת שירותי בריאות; ככל שלא ניתן להשיג המחאת זכות כאמור, באפשרות המוסד, בכפוף לאישור מחשב המשרד, להעמיד המחאה בלתי חוזרת, לפיה באפשרות המשרד לבצע קיזוז מתמיכות אשר המוסד יהיה זכאי להן בעתיד.

(ג) ההתחייבויות המידיות - העברת תמיכת התפעול, תבוצע בכפוף למסירת כתב התחייבות מידית לנקיטת הצעדים המפורטים להלן, מידי המנהל הכללי (להלן – מנכ"ל) והוועד המנהל של המוסד או בעלי התפקידים המקבילים לתפקידים אלה במוסד:

(1) פיקוח ובקרה:

(א)  המוסד יסכים לכך שימונה באופן מידי רואה חשבון מלווה למוסד, כמפורט בסעיף 5(ה);

(2) ריסון ההוצאות:

המוסד יתחייב, כי החל מהמשכורת בעבור החודש שלאחר החודש העוקב ליום בו נחתמה ההתחייבות המידית, הוא יפחית מעלות השכר של כל אחד מהמנהלים הבכירים במוסד או בתאגיד שבשליטתו אשר נכללו ברשימה שהוצעה על ידי המוסד ואושרה על ידי המשרדים, באחד מהאופנים המפורטים להלן. בעת אישור הרשימה ישקלו המשרדים את גובה השכר היחסי ואת תפקיד המנהל בכדי לקבוע האם נכללו בה כל המנהלים הבכירים של המוסד. קיצוץ השכר ייערך בהתאם לבחירת המוסד באחד מהאופנים האלה:

(א) קיצוץ בגובה 25% מהחלק בעלות השכר השנתית העולה על 600,000 שקלים חדשים;

(ב) קיצוץ בגובה של 2% מכלל עלות השכר השנתית וקיצוץ מותנה נוסף בשיעור של 3% מכלל עלות השכר השנתית, שיבוצע ככל שהמוסד לא יעמוד בתנאי מבחנים אלה או ביעדי התוכנית שתיערך על פי תנאי סעיף 6(ד) שלהלן;

בטרם קבלת התמיכה לפי מבחנים אלה, המוסד יודיע בכתב לכל הגורמים הרלוונטיים על הפחתת השכר העתידי כאמור בפסקה זו.

(3) הגבלות על פרויקטים לפיתוח:

(א) המוסד יתחייב, כי החל מיום החתימה על ההתחייבות הוא יגיש לאישור המשרדים כל פרויקט השקעה בפיתוח או בינוי שהוא מבצע או עתיד לבצע; תוכנית הפרויקטים אשר תוגש לאישור המשרדים תכלול, בין היתר, אבני דרך, מנגנוני פיקוח ובקרה, עלויות הקמה, תחזית הכנסות והוצאות מפעילות שוטפת של הפרויקטים, השפעת הפרויקטים על המוסד במהלך תקופת ההקמה ולאחריה, דרכי מימון הפרויקטים במלואו וכל נתון נוסף שיתבקש על ידי המשרדים;

(ב)  המוסד יתחייב שלא יבצע כל פרויקט השקעה בפיתוח או בינוי, בין אם הוא החל כבר בביצועו ובין אם הוא עתיד לבצעו, ללא אישור המשרדים כאמור בפסקת משנה (א).

(4) כוח אדם:

(א) המוסד יתחייב, כי החל מיום החתימה על ההתחייבות כל קליטת עובד חדש במוסד או בתאגיד שבשליטתו, עד לסוף שנת 2020, תחייב, בנוסף לכל אישור אחר, אישור מראש ובכתב של מנכ"ל המוסד ויידוע של רואה החשבון המלווה;

(ב)  המוסד יתחייב, כי במהלך שנת 2020 בה ניתנת תמיכה לפי מבחנים אלה לא יבצע שינוי בתנאי ההעסקה של עובדים קיימים, שאינו מחויב מתוקף הסכמים קיימים, אלא באישור המשרדים; לגבי מוסד בו לא קיימים הסכמי שכר בתוקף לשנות תוקפם של מבחנים אלה – המוסד יתחייב כי במהלך תוקפם של מבחנים אלה לא יבצע כל שינוי בתנאי ההעסקה של עובדים קיימים בשיעור גידול העולה על 1.7% מסך כל עלות השכר של העובדים הקיימים, אלא באישור המשרדים.

(ד)  הגשת תכנית עבודה תקציבית - העברת תמיכת התפעול, תתבצע בכפוף להעברת התחייבות בכתב מהמנכ"ל ומהוועד המנהל של המוסד או מבעלי התפקידים המקבילים לתפקידים אלה במוסד, לעריכת תוכנית בה יפורטו הצעדים שיינקטו על ידי המוסד להשגת היעדים המפורטים בפסקאות (1) עד (3) שלהלן (להלן – התוכנית); התוכנית תוגש לעיון המשרדים, לא יאוחר מחודש לאחר שהועברה התמיכה למוסד לפי מבחנים אלה ובהסכמת המשרדים – במועד מאוחר יותר; התוכנית תאושר על ידי המשרדים, ככל הניתן, בתוך 30 ימים ממועד הגשתה.

(ה) רואה החשבון המלווה:

(1) כחלק מתנאי מבחנים אלה, ימנו המשרדים, עובר להגשת בקשה לתמיכה לפי מבחנים אלה, רואה חשבון מלווה למוסד; למשרדים שמורה הזכות להאריך את תקופת המינוי של רואה החשבון המלווה לתקופה של עד 3 שנים נוספות;

(2) רואה החשבון המלווה יבצע מעקב שוטף אחרי ביצוע תנאי מבחנים אלה והתוכנית אשר סוכמה בין הצדדים לפי סעיף קטן (ד);

(3) בטרם אישורה של הוועדה למתן התמיכה, יתחייב המוסד בכתב למשרדים כי יעניק, בתוך 30 ימים ממועד ההתחייבות, הרשאות צפייה לרואה החשבון המלווה או למי מטעמו, לכל מערכות המידע במוסד, לרבות, אך לא רק, למערכות השכר הלוגיסטיקה, ERP, משאבי האנוש, הגבייה והתשלומים וחשבונות הבנק, למעט מידע רפואי אישי; ככל שיידרש, המוסד יעניק לרואה החשבון המלווה או מי מטעמו שירותי תמיכה וסיוע בתפעול מערכות המידע; סיוע כאמור יינתן בתוך 3 ימי עבודה; נוסף על כך, המוסד יעמיד לרשות רואה החשבון המלווה, או מי מטעמו, חדר עבודה קבוע, הכולל גישה ישירה לכל מערכות המחשוב של המוסד;

(4) המוסד מתחייב להעמיד לרשות רואה החשבון המלווה, כל נתון או מסמך הדרוש לו ביחס למבחנים אלה, וזאת בתוך 3 ימי עבודה מהמועד שהתבקשו לכך;

(5) רואה החשבון המלווה יהיה נוכח בתהליכי קבלת ההחלטות של המוסד הרפואי וישתתף בישיבות הדירקטוריון או הועד המנהל. הוא ישתתף גם בישיבות הנהלה, וכן בפגישות אחרות על פי שיקול דעתו; הנהלת המוסד תעדכן את רואה החשבון המלווה בכל כוונה לקבלת החלטה ניהולית בעלת השפעות כלכליות משמעותיות על המוסד;

(6) רואה החשבון המלווה ידווח למשרדים על עמידתו של המוסד בתנאי מבחנים אלה, וכן על החלטות וסוגיות ניהוליות העומדות בפני הנהלת המוסד והדירקטוריון; הדיווח ייערך בתדירות שלא תפחת מדיווח אחד בחודש לפחות ודיווח ייעודי לפני כל מועד תשלום במסגרת מבחנים אלה;

(7) במוסד שסכום התמיכה הכולל בו לפי מבחנים אלה עולה על 5 מיליון שקלים חדשים בשנה רשאי החשב הכללי לקבוע כי יוקנו לרואה החשבון המלווה סמכויות נוספות, בתחומים אלה: אישורי התחייבויות, הרשאות חתימה וקליטת עובדים, והכול בהתאם להיקפי התמיכה במוסד ולהתנהלותו הפיננסית; המוסד מתחייב לאפשר לרואה החשבון המלווה להפעיל סמכויות אלו ככל שייקבעו;

(8) למען הסר ספק, קביעה של שר האוצר כי המוסד הרפואי הוא גוף נתמך לפי סעיף 32 לחוק אינה מהווה תנאי למתן תמיכה לפי מבחנים אלה, ואולם מובהר בזה כי שר האוצר רשאי לקחת בחשבון את מתן התמיכה לפי מבחנים אלה כשיקול לעניין קביעה כאמור.

7. סכום התמיכה ואופן חלוקתה

(א) הסכום העומד לחלוקה יחולק באופן הבא:

(1)  המועד הקובע לעניין זכאות לקבלת סכומים במסגרת המבחן יחול ביום ה-30 ביוני 2020. במועד זה יקבע סכום החלוקה הראשוני לשנת 2020. חלוקת הזכות לקבלת סכומים במסגרת המבחן בין מוסדות הגריאטריים הזכאים לתמיכה אשר הגישו התחייבות מיידית עד חודש לפני המועד הקובע, תיעשה לפי היחס שבין הגירעון המייצג של כל אחד מהם לבין סך כל הגירעונות המייצגים;

(2)  50% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל מוסד שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, לאחר הגשת התחייבות מיידית. לא יחולקו סכומים נוספים למוסד במסגרת המבחן עד לאישור רואה החשבון המלווה על נקיטת הצעדים הנדרשים לעמידה בהתחייבות המיידית שהגיש המוסד;

(3)  10% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור הגשת דוח כספי חתום לשנת 2019;

(4)  10% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור הגשה ואישור על ידי המשרדים של תכנית פיתוח כלל הפרויקטים שתוגש לתקופת המבחן;

(5)  20% מהסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל מוסד שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, לאחר אישור תוכנית העבודה, כאמור בסעיף 5(ד);

(6)  יתרת הסכום האמור בפסקה (1) ישולם בעבור כל מוסד שיימצא זכאי לקבלת תמיכה, בהתאם לאבני דרך שייקבעו על ידי המשרדים בתוכנית העבודה ולאחר שהמשרדים אישרו כי המוסד פועל באופן נאות למימוש התחייבויותיו במסגרת מבחנים אלה;

(7)  במידה ויוחלט על חלוקת סכום נוסף במסגרת מבחן תמיכה זה לאחר המועד הקובע, הסכום יחולק בין המוסדות הזכאים לתמיכה אשר הגישו התחייבות מיידית עד חודש לפני המועד הקובע, לפי היחס שבין הגירעון המייצג של כל אחד מהם לבין סך כל הגירעונות המייצגים שלהם. הסכום הנוסף ישולם למוסדות על פי אבני הדרך האמורות בפסקה (4).

8. תחילה ותוקף

תחילתם של מבחנים אלה ביום חתימתם והם יעמדו בתוקפם עד יום ט"ז בטבת התשפ"א (31 בדצמבר 2020).

____________התש"ף

____________2020

(803-35-2019-000088)

_____________________

יולי (יואל) אדלשטיין

 שר הבריאות

 



[1] ס"ח התשמ"ה, עמ' 60; התשנ"ב, עמ' 34.

[2] הוראת תכ"ם מספר 6.2 www.mof.gov.il/Takam.

[3] י"פ התשע"ג, עמ' 3172 ועמ' 5152; התשע"ד, עמ' 472; התשע"ה, עמ' 658 ועמ' 8220; התשע"ו, עמ' 10192; התשע"ח, עמ' 4406.

[4] ס"ח התשע"ז, עמ' 217.

[5] הוראת תכ"ם מס' 7.5.1.1 https://mof.gov.il/Takam.

[6] י"פ התשי"ז, עמ' 761.

[7] ע"ר 1065, תוס' 1, עמי (ע)191 (א) 239.