תאריך תצוגה: 19/05/2020

;טיוטת תקנות

 

א.  שם התקנות המוצעות

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם) (הוראת שעה), התש"פ-2020

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

דחיית עדכון התעריפים של "בזק", החברה הישראלית לתקשורת בע"מ אשר אמור להיכנס לתוקפו ביום 1 ביוני 2020.

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד התקשורת:

טיוטת תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם) (הוראת שעה), התש"פ-2020

 

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 15(א)(2) ו-(ד) ו-59 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב-1982[1], ובהסכמת שר האוצר, אני מתקין תקנות אלה:

הוראת שעה

1.  

על אף האמור בתקנה 2(א) לתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם), התשס"ג-2003[2] (להלן - התקנות העיקריות) -

 

 

(1) התשלומים לא יעודכנו ביום ט' בסיוון התש"פ (1 ביוני 2020);

 

 

(2) לעניין יום העדכון שחל ביום כ"א בסיוון התשפ"א (1 ביוני 2021) יראו כאילו בתקנה 1 לתקנות העיקריות –

 

 

 

(א)  בהגדרה "מקדם הפחתה", בפסקה (2), במקום פסקאות משנה (א) עד (ג) בא:

 

 

 

 

"(א) היה שיעור הצמיחה בין %(1-) לבין %(3-) – 0.907;

 

 

 

 

(ב) היה שיעור הצמיחה מעל ל- %(1-) – יחושב לפי הנוסחה שבפרט 1(1) בתוספת כשהיא מועלית בחזקת שלוש;

 

 

 

 

(ג)  היה שיעור הצמיחה פחות מ- %(3-) – יחושב לפי הנוסחה שבפרט 1(2) בתוספת כשהיא מועלית בחזקת שלוש;";

 

 

 

(ב) במקום ההגדרה "שיעור הצמיחה" יבוא:

 

 

 

 

""שיעור הצמיחה" – שיעור השינוי השנתי הממוצע שחל בסכום המתואם השנתי לשנת הכספים שקדמה ליום העדכון, לעומת הסכום המתואם השנתי לשנת הכספים שקדמה ליום העדכון הקודם."

תחילה

2.  

תחילתן של תקנות אלה ביום ט' בסיוון התש"פ (1 ביוני 2020).

 

______________התש"פ                                                                                   _________

(______________ 2020)                                                                                 יועז הנדל

(חמ 3-2497-ת1)                                                                                                שר התקשורת

דברי הסבר

 

 

מרבית התשלומים עבור שירותי טלפוניה ושירותים נלווים הניתנים בידי "בזק", החברה הישראלית לתקשורת בע"מ (להלן- חברת בזק), קבועים בתקנות התקשורת (בזק ושידורים) (תשלומים בעד שירותי בזק), התשס"ז-2007 (להלן- תקנות התשלומים) , אשר התקין שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, בהתאם לסמכותם לפי סעיף 15 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), התשמ"ב -1982.

הצורך בקביעת התשלומים כאמור, נובע בעיקרו מהיותה של חברת בזק מונופול באספקת שירות טלפון בסיסי.

 

תקנות התקשורת (בזק ושידורים) (חישוב תשלומים בעד שירותי בזק והצמדתם), התשס"ג-2003 (להלן- תקנות החישוב), קובעות את מנגנון עדכון התשלומים בעד שירותי חברת בזק המנויים בתקנות התשלומים  (להלן- התשלומים). בתקנה 2 לתקנות החישוב נקבע כי התשלומים יעודכנו ב- 1 ביוני של כל שנה.  

 

בשנים 2012 עד 2017 ובשנת 2019 קבע שר התקשורת, בהסכמת שר האוצר, הוראות שעה אשר ביטלו את עדכון התשלומים בשנים אלו, ודחה את מועד ביצועם ב-12 חודשים בכל פעם. דחיות אלה נעשו, בין היתר, היות שהנוסחה לעדכון התשלומים הקבועה בתקנות החישוב  (להלן- נוסחת העדכון) משקפת את מצב השוק בעת התקנת התקנות בשנת 2003, עת ששירותי הטלפוניה היוו כמעט את כל הכנסות החברה. נוסחת העדכון אינה מתאימה לפילוח ההכנסות של חברת בזק בין השירותים השונים בשנים האחרונות.

 

בשנת 2018 בוצע עדכון לתשלומים בהתאם לנוסחת העדכון, כיוון שבניגוד לשנים 2012 – 2017, משמעות העדכון הייתה הפחתה שנתית של כ-16 מיליון ₪ בהכנסות חברת בזק (כולל מע"מ). זאת כאמור בניגוד למשמעות עדכונים קודמים שביצועם נדחה בין השנים 2012 ל-2017 אשר אם היו נערכים היו מביאים לגידול בהכנסות חברת בזק במצטבר בסך של כ-15 מיליון ₪.

בשנת 2019 עדכון התשלומים בהתאם לנוסחת העדכון צפוי היה להביא להפחתה קטנה יחסית בהכנסות חברת בזק, בשיעור 5.4 מיליון ₪ בלבד (כולל מע"מ), ולפיכך הוחלט לדחות את מועד העדכון בשנה זו.

 

היות שנוסחת העדכון אינה מבוססת על מבנה העלויות העדכני של חברת בזק כמפורט לעיל, ולאור בחינה הנערכת בעת הזו במשרד התקשורת בנוגע לאפשרות שינוי מנגנון הפיקוח על תשלומי השירותים הניתנים בידי חברת בזק[3], גורמי המקצוע במשרד סבורים כי אין לבצע עדכון של התשלומים בחודש יוני 2020, וכי יש לדחות את מועד העדכון לחודש יוני 2021. אם ישתנה מנגנון הפיקוח כאמור, ובמידה ויידרש, ייקבע מנגנון עדכון חלופי לעדכון התעריפים, אשר יחליף את מנגנון העדכון הקיים. להערכת גורמי המקצוע במשרד, יש אפשרות שהבדיקה תסתיים לפני המועד המוצע בהוראת השעה לעדכון תעריפים, קרי ביום 1 ביוני 2021.

 

בנוסף, מבדיקת גורמי המקצוע במשרד עולה שעדכון התשלומים בשנת 2020 בהתאם לנוסחת העדכון צפוי להביא להפחתה קטנה יחסית בהכנסות חברת בזק, בשיעור 3.9 מיליון ₪ בלבד (כולל מע"מ). לפיכך, סבורים גורמי המקצוע במשרד כי אין בעדכון התעריפים תועלת של ממש לא לציבור ואף לא לחברת בזק.

 

לאור האמור לעיל, מוצע לדחות במסגרת הוראת השעה את מועד עדכון התשלומים מחודש יוני 2020 לחודש יוני 2021. 

 

תקנה 1 - מוצע לקבוע כי על אף האמור בתקנה 2(א) לתקנות החישוב, התשלומים לא יעודכנו ביום ט' בסיוון התש"פ  (1 ביוני 2020).

 

בנוסף, ועל מנת לאפשר חזרה למתווה העדכון השנתי בהתאם לתקנות החישוב בחודש יוני  2021, ככל שיימצא בכך צורך, מוצע לבצע מספר תיקונים מתמטיים, שיאפשרו את התאמתה של נוסחת העדכון לעובדה כי העדכון הבא יתבצע עבור שנתיים ממועד העדכון הקודם, ולא שנה ממועדו כפי שנקבע בתקנות החישוב. על כן, מוצע כי בפסקה (2) בהגדרה "מקדם ההפחתה שבתקנה 1, יעודכנו פסקאות משנה (א)-(ג). וכמו כן תעודכן  ההגדרה "שיעור הצמיחה" כך ששיעור הצמיחה ייקבע בהתאם לשיעור השנתי הממוצע. 

 

תקנה 2 - מועד התחילה של התקנות המוצעות נקבע ליום ט' בסיוון  התש"פ (1 ביוני 2020) וזאת על מנת שלא יחול העדכון לפי תקנות החישוב.

 

 



[1] ס"ח התשמ"ב, עמ' 218; התשס"ה, עמ' 395; התשע"ג, עמ' 136.

[2] ק"ת התשס"ג, עמ' 1063; התשע"ט,  עמ' 3266‏.

[3]  ביום 27 ביוני 2017 פרסם המשרד שימוע בנושא; בהמשך להליך בחינה נוסף שנערך בימים אלה במשרד צפוי המשרד לפרסם      שימוע נוסף בנושא.