תוכן עניינים
1. הוראת שעה
תיקון הוראות שר האוצר לעניין הגשת בקשות לתמיכה בגופי ספורט ולדיון בהן לפי חוק להסדר הימורים בספורט, התשכ"ז-1967
טיוטת תיקון הוראות שר האוצר לעניין הגשת בקשות לתמיכה בגופי ספורט ולדיון בהן מטעם משרד האוצר:
|
|
|
בהתאם לסעיף 9ב(ד)(1) לחוק להסדר הימורים בספורט, התשכ"ז-1967, ובהתייעצות עם היועץ המשפטי לממשלה, מתפרסם בזה תיקון להוראות שר האוצר לעניין הגשת בקשות לתמיכה בגופי ספורט ולדיון בהן לפי חוק להסדר הימורים בספורט, התשכ"ז-1967 (להלן – הנוהל), כמפורט להלן: |
||
|
|
1. |
סעיף 7 לנוהל יתוקן כך: |
||
|
|
|
(א) |
בסעיף קטן (יד)(3), בסופו יבוא: "למעט במקרים האמורים בסעיף קטן (יב)(3)"; |
|
|
|
|
(ב) |
בסעיף קטן (יח), בסופו יבוא "ואולם בהתקיים נסיבות מיוחדות, רשאית ועדת התמיכות המשותפת, באישור החשב הכללי, לאשר תמיכה למוסד ציבור אף אם יתרת הנכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו עולה על 100% ממחזור הכנסותיו כאמור". |
|
|
|
|
(ג) |
בסעיף קטן כב(1), במקום המילים "620 אלף שקלים חדשים בשנה" יבוא "630 אלף שקלים חדשים בשנה". |
|
|
|
|
|
||
|
2. |
אחרי סעיף 20 יבוא: |
|||
|
|
|
"21. בלא לגרוע מהוראות נוהל זה, עבור בקשות תמיכה שהוגשו לשנת התמיכה 2020 יחולו ההוראות הבאות: |
||
|
|
|
(א) |
השתכנעה ועדת התמיכות המשותפת, לאחר שהתקבלה בקשה מטעם מוסד הציבור על גבי טופס שייקבע על ידי החשב הכללי, כי מוסד ציבור שאושרה לו תמיכה לא הצליח להעמיד מקורות עצמיים בשיעור של 10% לפחות מעלות הפעילות הנתמכת כנדרש לפי סעיף 7(ו)(2) נוכח השלכות נגיף הקורונה על הכנסותיו העצמיות, תהיה רשאית לאשר את התמיכה בו, בכפוף לאמור בסעיף 21(ב), על אף שלא הוצגו מקורות עצמיים כאמור ובלבד שהתקיימו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
מוסד הציבור נתמך לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנת 2019 ועמד בשנה זו בהוראות סעיף 7(2)(ו) לנוהל. |
|
|
|
|
(2) |
לא תינתן תמיכה בשנת 2020 למוסד ציבור בשיעור העולה על 90% מעלות הפעילות הנתמכת לאותו סוג פעילות; |
|
|
|
(ב) |
אישרה ועדת התמיכות תמיכה במוסד על אף שלא הוצגו מקורות עצמיים כאמור, יחשב למוסד בשנת 2020, לצורך חישוב שיעור התמיכה המרבי ועלות הפעילות הנתמכת כהגדרתם בסעיף 7(ו) לנוהל הגבוה מבין אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
היקף המקורות העצמיים שהציג בפועל; |
|
|
|
|
(2) |
מחצית מהיקף המקורות העצמיים שהציג המוסד בפועל עבור הפעילות הנתמכת לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנה האחרונה בה נתמך. |
|
|
|
(ג) |
יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 7(כ) לנוהל אף אם חרג מהשיעור המרבי להוצאות הנהלה וכלליות מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 7(כ), אם התקיימו לגביו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
מחזור הכנסותיו של מוסד הציבור בשנת 2020 קטן ממחזור הכנסותיו בשנת 2019; |
|
|
|
|
(2) |
היקף הוצאות ההנהלה והכלליות, כהגדרתם בסעיף 7(כ) לנוהל, בשנת 2020 אינו עולה על היקף הוצאות ההנהלה והכלליות שלו לשנת 2019; |
|
|
|
|
(3) |
המוסד עמד בשנת 2019 בהוראות סעיף 7(כ) לנוהל הקודם; |
|
|
|
(ד) |
אין באמור בסעיף זה בכדי לשנות את שיעור התקורה המרבי לתשלום שניתן לשייך לפעילות הנתמכת. |
|
|
|
|
22. בלא לגרוע מהוראות נוהל זה, עבור בקשות תמיכה שהוגשו לשנת התמיכה 2022 יחולו ההוראות הבאות: |
||
|
|
|
(א) |
יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 7(יח) לנוהל אף אם חרג משיעור יתרת הנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שלא יועדו מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 7(יח) לנוהל, אם התקיימו לגביו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
מחזור הכנסותיו של מוסד הציבור בשנת 2020 קטן ממחזור הכנסותיו בשנת 2019; |
|
|
|
|
(2) |
יתרת נכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו בשנת 2020 אינה עולה על יתרת נכסים נטו לשימוש לפעילויות שלא יועדו בשנת 2019; |
|
|
|
|
(3) |
המוסד עמד בשנת 2019 בהוראות סעיף 7(יח) לנוהל; |
|
|
|
(ב) |
יראו מוסד ציבור כעומד בהוראות סעיף 7(ט) לנוהל, אף אם חרג בשנת 2020 משיעור הגרעון המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו מתוך מחזור הכנסותיו הקבוע בסעיף 7(יט) לנוהל, אם התקיימו לגביו כל אלה: |
|
|
|
|
|
(1) |
המוסד עמד בשנת 2019 בהוראות סעיף 7(יט) לנוהל; |
|
|
|
|
(2) |
שיעור הגירעון המצטבר בנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו בשנת 2020 ביחס למחזור הכנסותיו בשנת 2019 עומד בהוראות סעיף 7(ט) לנוהל." |
|
|
3. |
תחילתו של תיקון זה ביום ד' בטבת התש"ף (1 בינואר 2020). |
||
___ ב________ התש_______ (___ ב________ ____20)
[תאריך עברי] ([תאריך לועזי])
(חמ _____-3)
__________________[חתימה]
[שם מלא של המתקין]
[התפקיד שמכוחו מתקין]
כללי
חוק להסדר ההימורים בספורט, התשכ"ז-1967(להלן – החוק) הקים את המועצה להסדר ההימורים בספורט (להלן – המועצה) והסמיך אותה לארגן ולערוך הימורים על תוצאות של משחקי ספורט ותחרויות ספורט. כמו כן הוסמכה המועצה בחוק להקצות כספים לחלוקה כתמיכה בתחום הספורט. במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת התקציב 2019), התשע"ח-2018 תוקן החוק כך שהמועצה תפסיק לחלק תמיכות לגופי הספורט השונים ואלה יחולקו מתקציב משרד התרבות והספורט (להלן – המשרד), במסגרת המנגנון הקבוע לעניין זה בחוק יסודות התקציב, התשמ"ה-1985(להלן – חוק יסודות התקציב).
על מנת לאפשר למשרד ולגופי הספורט זמן הערכות לקראת השינוי כאמור, תוקן החוק במסגרת החוק להסדר ההימורים בספורט (תיקון מס' 14 והוראת שעה), התשע"ט–2018 (להלן – תיקון מס' 14). בתיקון זה נקבע הסדר ביניים של ארבע שנים שיחול בתחילת שנת 2019, לפיו יסתייע המשרד במערך הקיים של המועצה לחלוקת תמיכות, ולצד זאת, הדיון בבקשות התמיכה ייעשה בוועדה משותפת שהרכבה מוסדר בסעיף 9ב(ה)(1)לחוק.
בסעיף9ב(ד)(1) לחוק נקבע כי על חלוקת תמיכה לגבי גופי ספורט שהם מוסדות ציבור כהגדרתם בסעיף 3א לחוק יסודות התקציב, יחול הנוהל שקבע שר האוצר לפי סעיף 3א(ו) לאותו חוק (להלן – נוהל שר האוצר), אך לשר האוצר ישנה סמכות לקבוע שינוים בנוהל האמור (להלן – הוראות שר האוצר). בהתאם לסעיף זה נחתמו ביום 28 במרץ 2019 הוראות שר האוצר שכוללות התאמות נדרשות, הן פרוצדוראליות והן מהותיות ביחס לנוהל שר האוצר, כך שבתום ארבע השנים של ההסדר נוהל שר אוצר יחול במלואו.
בעקבות הניסיון שהצטבר במשך החודשים בהן ניתנה תמיכה על פי הוראות אלה התברר כי נדרשים מספר תיקונים להוראות שר האוצר כפי שיפורט להלן.
על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל, אישרה הממשלה תקנות לשעת חירום והוראות מחייבות אחרות שעניינם צמצום הפעילות של הציבור במקומות העבודה וכן הגבלת התנועה והפעילות במרחב הציבורי, אשר השפיעו על פעילות כלל המשק ובכלל זה גם על פעילות מוסדות הציבור הנתמכים לפי סעיף 3א לחוק. כך, מקורות ההכנסה של מוסדות ציבור רבים נפגעו, בין אם בשל צמצום הפעילות ובין אם בשל ירידה בתרומות הנובעת מהמצב הכלכלי השורר בארץ ובעולם.
לאור זאת, בוצע ניתוח של השלכות הצעדים שננקטו בעת התפשטות נגיף הקורונה על עמידת מוסדות הציבור בהוראות הנוהל. לכן, מוצע לתקן את הנוהל לתמיכות מתקציב המדינה במוסדות ציבור (להלן – הנוהל) בהוראת שעה שתחול לגבי שנת 2020 כמפורט להלן.
תיקון סעיף 7 להוראות:
סעיף א – סעיף 7(יד)(3) הקיים אוסר על גוף נתמך להעביר כספים לגוף עסקי, זאת
בדומה להוראות נוהל שר האוצר. יחד עם זאת, סעיף 7(יב)(3) נכתב באופן ייחודי עבור
גופי הספורט והוא נועד לאפשר במהלך תקופת הבינים לארגון ספורט להעביר כספי תמיכה
גם לגופים שאינם מוסדות ציבור, וזאת בסכומים מוגבלים, בהתאם לתנאים שנקבעו בסעיף
זה ובכפוף למבחני התמיכה הנוגעים לעניין. בשל שגגה נוצרה סתירה בין ההוראה הקבועה
בסעיף 7(יד)(3) לנוהל לבין ההוראה הקבועה בסעיף 7(יב)(3). משכך, התיקון נדרש על
מנת לפתור את הסתירה ולאפשר העברות כאמור בסעיף 7(יב)(3).
סעיף ב – נוהל שר האוצר כולל הוראה לפיה לא תאושר תמיכה לגוף אשר שיעור יתרת הנכסים נטו לשימוש בעבור פעילויות שלא יועדו עולה על 100% ממחזור הכנסותיו. בנוסף, הנוהל כולל הוראה לפיה לוועדת התמיכות, באישור החשב הכללי, ישנה סמכות לאשר תמיכה למוסד ציבור אף אם יתרת הנכסים שלא יועדו עולה על השיעור האמור. בשל שגגה, הוראות שר האוצר כללו את ההוראה לפיה לא תאושר תמיכה במקרה האמור אך לא את הסמכות לאשר חריגים לכלל זה. התיקון נדרש על מנת להשוות בין הוראות אלה לבין נוהל שר האוצר ולהעניק לוועדת התמיכות סמכות מקבילה לזו הקבועה בנוהל שר האוצר.
סעיף ג – נוהל שר האוצר תוקן בסוף שנת 2019 כך שהחל משנת 2020 עלות השכר המרבית לבעל תפקיד ניהולי עומדת על 630,000 ₪. התיקון נדרש על מנת להשוות בין הוראות אלה להוראות שר האוצר.
תיקון סעיף 20:
סעיף א – סעיף 7(ו)(1) לנוהל קובע כי מוסד ציבור נדרש לממן את הפעילות הנתמכת ממקורותיו העצמיים בשיעור של 10% מעלות הפעילות לפחות. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מוסדות הציבור רבים יתקשו להציג מקורות עצמיים (תרומות, הכנסות מפעילות וכד') והדבר יפגע בסכום התמיכה אליו יהיו זכאים בשנת התמיכות 2020. לאור זאת, מוצע להסמיך את ועדות התמיכות במשרדי הממשלה לאשר בשנת 2020 תמיכה במוסדות ציבור, אף אם לא הוצגו על ידם מקורות עצמיים בשל התפשטות נגיף הקורונה, ובלבד שנתמכו בשנת ושעמדו בדרישת המימון העצמי בשנה זו. עבור מוסדות ציבור אלו, לצורך חישוב שיעור התמיכה המרבי ועלות הפעילות הנתמכת כהגדרתם בנוהל, יוכרו בשנת 2020 מקורות עצמיים בסך של מחצית מהמקורות העצמיים שהציגו בפועל עבור הפעילות הנתמכת לפי מבחן התמיכה הנוגע לעניין בשנה האחרונה (2018 או 2019 לפי העניין);
סעיף ב – סעיף 7(כ) לנוהל קובע את השיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות ביחס למחזור ההכנסות עבור מוסדות ציבור נתמכים. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, בעוד שהוצאות ההנהלה והכלליות, הכוללת הוצאות קבועות, לא ירדו באותו ההיקף ובאותו קצב, מה שעלול ליצור חריגה מהוראות סעיף 7(כ) לנוהל. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חרג מהשיעור המרבי הקבוע של הוצאות הנהלה וכלליות בשנת 2020 כאילו עמד בהוראות אלו בהתקיים שלושה תנאים:
1. מחזור הכנסותיו ירד בשנת 2020 ביחס לשנת 2019.
2. לא חלה עלייה בהיקף הוצאות ההנהלה והכלליות שלו בשנת 2020 ביחס לשנת 2019 .
3. מוסד הציבור עמד בשיעור המרבי של הוצאות הנהלה וכלליות בשנת 2019.
תיקון סעיף 22:
סעיף א – סעיף 7(יח) לנוהל קובע שיעור מרבי של יתרת נכסים נטו לשימוש עבור פעילויות שיועדו ושלא יועדו מתוך מחזור ההכנסות של מוסד ציבור נתמך. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, מה שעלול ליצור חריגה מהוראות סעיף 7(יח) לנוהל. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חורג מהשיעור המרבי הקבוע של יתרת הנכסים בשנת 2021 כאילו עמד בהוראות אלו בהתקיים שלושה תנאים:
1. מחזור הכנסותיו ירד בשנת 2020 ביחס לשנת 2019.
2. לא חלה עלייה בהיקף יתרת הנכסים בשנת 2020 ביחס לשנת 2019 .
3. מוסד הציבור עמד בהוראות הסעיף בשנה קודמת.
סעיף ב – סעיף 7(יט) קובע שיעור מרבי גרעון מצטבר ביחס למחזור ההכנסות של מוסד ציבור נתמך. בעקבות המשבר הכלכלי שנוצר עם התפשטות נגיף הקורונה במשק, קיים חשש כי מחזור ההכנסות של הגופים בשנת 2020 יקטן באופן משמעותי, בעוד שהגרעון המצטבר עלול לגדול, מה שיכול להביא לחריגה מהוראות הסעיף. לאור זאת, מוצע לראות במוסד ציבור אשר חורג מהשיעור המרבי הקבוע של יתרת הנכסים בשנת 2021 כאילו עמד בהוראות אלו ככל שהמוסד עמד בהוראות אלה בשנה הקודמת, וככל ששיעור הגרעון המצטבר בשנת 2020 ביחס למחזור ההכנסות בשנת 2019 עומד בהוראות סעיף 7(יט) לנוהל.