תאריך תצוגה: 19/04/2020

תזכיר חוק

 

א. שם החוק המוצע

חוק דיונים במצב חירום בבתי דין מינהליים ובוועדות רפואיות (הוראת שעה), התש"ף-2020

 

ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים

על רקע התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל ולנוכח ההגבלות השונות אשר הוטלו בעקבותיה, מוצע להתאים את סמכויות בתי הדין המינהליים השונים ואת נהלי הפעילות בהם למצב החירום במדינה עקב התפשטות הנגיף. זאת בניסיון לאזן מצד אחד בין הצורך בקיום ביקורת שיפוטית בבתי הדין, תוך שמירה על הפעילות בהם ככל הניתן, ובין הצורך מצד שני לצמצם את התפשטות הנגיף ואת קצב ההדבקה בו בקרב ציבור המתדיינים ובאי-כוחם  ובקרב מותב בית הדין, והכול על-מנת לאפשר את גמישות פעילות בתי הדין הנדרשת לנוכח מגבלות התקופה. בהתאם, מוצע לקבוע כי בתקופת תוקפה של הודעת שר המשפטים על מצב חירום מיוחד בשל התפשטות רחבת היקף של נגיף הקורונה (Novel Coronavirus 2019-nCoV)[1], יחולו על בתי דין המנויים בתוספת הראשונה הוראות בדבר הארכת מועדים ובדבר דחיית דיונים, אשר יאפשרו, בין השאר, לציבור העוררים שהות ארוכה יותר להגשת ערר לבית הדין. בדומה, מוצע לקבוע הוראה בדבר הארכת מועדים ביחס לפעילות ועדות רפואיות המנויות בתוספת השנייה לחוק. בנוסף, מוצע לקבוע כי אם מצא בית דין כי יש להורות על קיום דיון בתיק מסוים בתקופת תוקפה של ההודעה האמורה, יעמדו לרשותו כלים שונים שיאפשרו דיון והכרעה לנוכח מגבלות מצב החירום.

 

 

ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.

לא רלבנטי.

 

 

ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע ודברי הסבר:


 

תזכיר חוק דיונים במצב חירום בבתי דין מינהליים ובוועדות רפואיות (הוראת שעה), התש"ף-2020

 

 

 

 

 

פרק א': הוראות כלליות

הגדרות

1.  

בחוק זה –

 

 

"בית דין מינהלי" או "בית דין" – כמשמעו בסעיף 1 לחוק בתי דין מינהליים, התשנ"ב-1992[2] (להלן – חוק בתי דין מינהליים), בין אם הוא מנוי בתוספת לחוק בתי דין מינהליים ובין אם לאו;

 

 

"בית הדין לביקורת משמורת" – כמשמעו לפי סעיף 13יא לחוק הכניסה לישראל, התשי"ב-1972[3] (להלן – חוק הכניסה לישראל);

 

 

"בית הדין לעררים" – כמשמעו לפי סעיף 13כג לחוק הכניסה לישראל;

 

 

"השר המוסמך" – השר המוסמך לפי החוק מכוחו פועל בית הדין או מכוחו פועלת הוועדה הרפואית;

 

 

"ועדה רפואית" – ועדה המנויה בתוספת השנייה;

 

 

"חובת בידוד מכוח צו בריאות העם" – חובת בידוד מכוח צו בריאות העם (נגיף הקורונה החדש)(בידוד בית והוראות שונות)(הוראת שעה), התש"ף-2020[4];

 

 

"מצב חירום מיוחד" – כהגדרתו בתקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ"א-1991[5];  

 

 

"ערר" – פניה אל בית דין לפי הוראות חיקוק כדי שיפעיל את סמכותו;

 

 

"רשות ציבורית" – רשות מרשויות המדינה או רשות מקומית;

 

 

פרק ב': הארכת מועדים ודחיית מועד לקיום דיון בבית דין מינהלי המנוי בתוספת

 

 

2.  

בתקופת תוקפה של הודעת שר המשפטים על מצב חירום מיוחד בשל התפשטות רחבת היקף של נגיף הקורונה (Novel Coronavirus 2019-nCoV) (להלן בחוק זה – "ההודעה"), יחולו על בית דין מינהלי המנוי בתוספת הראשונה או על ועדה רפואית המנויה בתוספת השנייה, לפי העניין, הוראות סעיפים 3 עד 4, או 5, בהתאמה.

הארכת מועדים

3.  

(א)  תקופת תוקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבע בחיקוק, או שקבע בית הדין, לרבות בהחלטה הקוצבת מועד נקוב, אלא אם קבע בית הדין אחרת מטעמים שיירשמו.

 

 

(ב)  האמור בסעיף קטן (א) יחול על ועדת ערר לפי סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), התשל"ו-1996[6] (להלן בחוק זה – חוק הרשויות המקומיות) אלא אם כן קבעה ועדת הערר אחרת מטעמים מיוחדים שיירשמו.

הארכת מועד לקיום דיון

4.  

(א)  מועד לדיון בערר אשר חל בתקופת תוקפה של ההודעה – יידחה, אלא אם כן קבע בית הדין אחרת, מטעמים שיירשמו; מועד דיון שנדחה כאמור ייקבע מחדש לדיון לאחר תום תקופת תוקפה של ההודעה.

 

 

(ב) האמור בסעיף קטן (א) יחול על ועדת ערר לפי סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות, אלא אם כן קבעה ועדת הערר אחרת מטעמים מיוחדים שיירשמו.

ועדות רפואיות

5.  

(א)  תקופת תוקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבע בחיקוק או שקבעה ועדה רפואית המנויה בתוספת השנייה, לרבות בהחלטה הקוצבת מועד נקוב, אלא אם כן קבעה ועדה רפואית אחרת מטעמים שיירשמו.

 

 

 

(ב) מצאה ועדת אבחון לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969[7], כי היא לא יכולה להתכנס בהרכב של חמישה בתקופת תוקפה של ההודעה, רשאית הוועדה למלא את תפקידיה לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), לרבות ליתן החלטה, גם בהרכב של שלושה בו יהיו עובד סוציאלי לפי חוק הסעד האמור, פסיכולוג ורופא פסיכיאטר או רופא אחר; במקרים בהם מאפייני האדם שעניינו הובא לפני הוועדה כוללים מאפיינים של מורכבות פסיכיאטרית, וכן במקרים בהם הוועדה דנה באדם שעניינו הובא לפני הוועדה לפי סעיף 19 לחוק, חבר הוועדה שהוא רופא יהיה רופא פסיכיאטר, ככל שניתן בנסיבות העניין.

 

 

 

פרק ב': קיום דיון בתקופת תוקפה של ההודעה

 

קיום דיון בתקופת תוקפה של ההודעה

6.  

מצא בית דין שיש לקיים דיון בתקופת תוקפה של ההודעה, רשאי לקיימו על-יסוד הכתב, במותב חסר או באמצעים טכנולוגיים, כאמור בסעיפים 7 עד 9 שלהלן –  

דיון על-יסוד הכתב

7.  

(א)  בית דין רשאי, לאחר שאפשר לצדדים להביע דעתם בעניין, לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינם של הצדדים.

 

 

 

(ב) הורה בית דין על קיום דיון כאמור בסעיף קטן (א), רשאי הוא לקבוע כי טענות מסוימות או ראיות מסוימות יוגשו על-ידי הצדדים בכתב, בתצהיר או בדרך אחרת שיקבע.

 

דיון במותב חסר

8.  

(א)  זומן מותב של בית דין לדיון ונעדר מן הדיון חבר מותב אחד שאינו יושב הראש, יתקיים הדיון לפני חברי המותב הנוכחים (להלן – מותב חסר), ובלבד שיושב ראש בית הדין, לאחר שאפשר לצדדים להביע דעתם בעניין, שוכנע כי הצורך בקיום הדיון לשם עשיית צדק עדיף מן הטעם בדחיית הדיון.

 

 

 

(ב) החלטה במותב חסר שנחלקו בו הדעות תתקבל על פי דעתו של יושב הראש.

 

 

 

(ג)  דיון שנערך במותב חסר יימשך ויסתיים באותו מותב, ובלבד שאין בכך משום עיוות דין, אלא אם כן סבר יושב ראש הוועדה כי השתתפותו של החבר שנעדר תועיל לדיון.

 

 

 

(ד) הוראות סעיף זה יחולו על ועדה פסיכיאטרית מחוזית, ועדה פסיכיאטרית מחוזית לילדים ולנוער או על ועדה פסיכיאטרית מיוחדת, הפועלת לפי סעיפים 24, 24א ו-28 לחוק טיפול בחולי נפש, התשנ"א-1991[8]  (להלן בחוק זה – חוק טיפול בחולי נפש), בהתאמה (להלן בחוק זה – "ועדה פסיכיאטרית" ו-"ועדה מיוחדת"). 

 

דיון באמצעים טכנולוגיים

9.  

(א)  בית דין רשאי להורות, לאחר שאפשר לצדדים להביע דעתם בעניין, כי דיון יתקיים שלא בנוכחות עורר או מייצגו, הדיין, המשיב או כל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, כולם או חלקם, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים שמאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת (בסעיף זה – דיונים באמצעים טכנולוגיים); מצא בית הדין כי יש להורות על קיום דיון באופן מידי, רשאי הוא להורות כן ללא קבלת עמדות הצדדים.

 

 

(ב) לעניין בית הדין לעררים, יקראו את סעיף קטן (א) כך שחל עליו אם מצא בית הדין שיש לקיים דיון לפי תקנה 3 לתקנות הכניסה לישראל (סדרי דין במצב חירום מיוחד בבית דין לעררים), התש"ף-2020[9]

 

 

(ג)  בבוא בית הדין להורות על קיום דיון באמצעים טכנולוגיים, ישקול, בין השאר, את עמדות הצדדים, את האפשרות המעשית לקיים את הדיון במתכונת זו בשים לב למגבלות הטכניות והמהותיות שכרוכות בה, את דחיפות הדיון ואופיו, וכן את טיבו של ההליך ואת ההגבלות הנובעות מתקופת החירום, ויורה על קיום דיון כאמור אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינם של הצדדים; היה אחד המשתתפים בדיון אדם עם מוגבלות, יורה בית הדין על קיום דיון באמצעים טכנולוגיים רק אם ניתן לקיימו באופן נגיש לצרכיו של האדם ובהתאם לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), התשע"ג-2013[10] (להלן בחוק זה – תקנות הנגישות).

 

 

(ד) דיון באמצעים טכנולוגיים ייעשה באופן שימזער, ככל האפשר, את הפגיעה בצדדים, ויתקיים, ככל האפשר, בדרך שתבטיח כי העורר ומייצגו, הדיין, המשיב וכל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, ישמעו זה את זה וישמיעו את עמדתם, ואם אפשר גם יראו זה את זה, במהלך הדיון, והכול בהתאם למכשיר הטכנולוגי שבאמצעותו יתקיים הדיון (בסעיף זה – אמצעי טכנולוגי).

 

 

(ה)  היה העורר מיוצג, תתאפשר שיחה חסויה בינו לבין מייצגו בסמוך לפני הדיון באמצעים הטכנולוגיים, במהלכו ומיד לאחריו.

 

 

(ו)  אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 27 לחוק בתי דין מינהליים, לעניין ייצוג לפני בית הדין.

 

 

(ז) ראש בית הדין או יושב הראש, לפי העניין, מוסמך לקבוע הוראות לעניין האמצעי הטכנולוגי הנבחר לפי הוראות סעיף זה ולעניין אופן השימוש בו; הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של בית הדין או בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי בית הדין.

 

 

פרק ג': דיון באמצעים טכנולוגיים בבית הדין לביקורת משמורת, בוועדה פסיכיאטרית ובוועדה מיוחדת

 

דיון באמצעים טכנולוגיים בבית הדין לביקורת משמורת לפי חוק הכניסה לישראל

10.  

(א)  על אף האמור בסעיפים 13יד ו-13כ לחוק הכניסה לישראל, מצא בית דין לביקורת משמורת (בסעיף זה – בית הדין) כי לא ניתן לקיים דיון בנוכחות המוחזק במשמורת, יתקיים הדיון שלא בנוכחותו אלא בהשתתפותו באמצעות מכשירים טכנולוגיים שמאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת (בסעיף זה – דיון באמצעים טכנולוגיים); האמור בסעיף קטן זה לעניין דיון באמצעים טכנולוגיים, יחול גם על דיון בעניינו של משוחרר בערובה.

 

 

(ב) בית הדין רשאי לאפשר קיום דיון שלא בנוכחות בא כוח המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה, אלא בהשתתפות בא כוחם באמצעות מכשירים טכנולוגיים המאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת, אם מצא כי אין אפשרות שיהיו נוכחים בדיון.

 

 

(ג)  במקרים המאפשרים זאת, יתקיים הדיון באמצעים הטכנולוגיים בנוכחות המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה, והשימוש באמצעים הטכנולוגיים ייעשה לצורך השתתפותו של מייצג או אדם אחר שהשתתפותו נדרשת, באופן שימזער, ככל האפשר, את הפגיעה הנגרמת בשל כך שהדיון מתקיים שלא בנוכחותם.

 

 

(ד) סירב המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה להשתתף בדיון באמצעים טכנולוגיים, או שחלה עליו חובת בידוד מכוח צו בריאות העם ובשל כך אינו יכול להשתתף בדיון באמצעים טכנולוגיים, רשאי בית הדין לקיים את הדיון בהיעדרו; האמור בסעיף זה יחול, בשינויים המחויבים, גם אם הסירוב נבע מקיום דיון שלא בנוכחות בא כוחו של המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה אלא בהשתתפותו באמצעים טכנולוגיים, כאמור בסעיף קטן (ב).

 

 

(ה)  דיון באמצעים טכנולוגיים ייעשה באופן שימזער, ככל האפשר, את הפגיעה במוחזק במשמורת או במשוחרר בערובה בשל כך שאינו נוכח בדיון, וייעשה בדרך המאפשרת ככל האפשר שהמוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה ומייצגו, הדיין, המשיב וכל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, ישמעו זה את זה וישמיעו את עמדתם, ואם אפשר גם יראו זה את זה, במהלך הדיון, והכול בהתאם למכשיר הטכנולוגי שבאמצעותו יתקיים הדיון (בסעיף זה – אמצעי טכנולוגי); בית הדין לא יורה על קיום הדיון באמצעות מכשיר המאפשר העברת קול בלבד, אלא אם כן שוכנע כי לא ניתן לקיים את הדיון אלא באופן האמור.

 

 

(ו)  היה המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה מיוצג, תתאפשר שיחה חסויה בינו לבין מייצגו בסמוך לפני הדיון באמצעים הטכנולוגיים, במהלכו ומיד לאחריו.

 

 

(ז) אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיף 27 לחוק בתי דין מינהליים וסעיף 13כ לחוק הכניסה לישראל לעניין ייצוג לפני בית הדין.

 

 

(ח)  ראש בתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל מוסמך לקבוע הוראות לעניין האמצעי הטכנולוגי הנבחר לפי הוראות סעיף זה ולעניין אופן השימוש בו; הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של בית הדין או בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי בית הדין.

דיון באמצעים טכנולוגיים בוועדה פסיכיאטרית או בוועדה מיוחדת

11.  

(א)  על אף האמור בסעיפים 26(ד) ו-28ב(א) לחוק טיפול בחולי נפש, ועדה פסיכיאטרית או ועדה מיוחדת (להלן בסעיף זה – הוועדה) רשאית להורות, לאחר שאפשרה לצדדים להביע דעתם בעניין, כי דיון יתקיים שלא בנוכחות החולה או בא כוחו, או שלא בנוכחות בא כוח היועץ המשפטי לממשלה, לפי העניין, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים שמאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת (בסעיף זה – דיון באמצעים טכנולוגיים); קיום דיון באמצעים טכנולוגיים כאמור יתאפשר גם ביחס להשתתפותם של אנשים נוספים שהוועדה אפשרה את השתתפותם.  

 

 

 

(ב) בבוא הוועדה להורות על קיום דיון באמצעים טכנולוגיים, תשקול, בין השאר, את עמדות הצדדים, את האפשרות המעשית לקיום הדיון במתכונת זו בשים לב למגבלות הטכניות והמהותיות שכרוכות בה, את דחיפות הדיון ואופיו, לרבות הצורך בהצגת חומר לעיון הוועדה בלבד, ואת ההגבלות הנובעות מתקופת החירום, את הנזק שייגרם לצדדים אם לא יתקיים הדיון, וכן את הנזק שייגרם לצדדים אם יתקיים הדיון באופן האמור.

 

 

 

(ג)  על אף האמור בסעיף קטן (ב), לא תורה הוועדה על קיום דיון באמצעים טכנולוגיים בהתקיים אחד משני אלה:

 

 

 

 

(1) נדרשה בדיקה גופנית של החולה, כאמור בסעיף 26(ב) לחוק טיפול בחולי נפש;

 

 

 

 

(2) היה אחד המשתתפים בהליך אדם עם מוגבלות ולא ניתן לקיים את הדיון באופן הנגיש לצרכיו של האדם ובהתאם לתקנות הנגישות.

 

 

 

(ד) אין באמור בסעיף זה כדי לגרוע מהוראות סעיפים 26(א), 26(ג) ו-29א לעניין בדיקת החולה שעניינו הובא לפני הוועדה, לעניין השמעת טענות המשתתפים לפני הוועדה ולעניין ייצוג לפני הוועדה. 

 

 

 

(ה)  הוראות סעיף 10(ד) עד (ו) יחולו על דיון באמצעים טכנולוגיים לפי סעיף זה, בשינויים המחויבים.

 

 

 

(ו)  ראש שירותי בריאות הנפש מוסמך לקבוע הוראות לעניין האמצעי הטכנולוגי הנבחר לפי הוראות סעיף זה ולעניין אופי השימוש בו; הוראות כאמור יפורסמו בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי הוועדה. 

 

 

 

פרק ד': הוראות שונות

 

המצאת הודעות ומסמכים במהלך תוקפה של ההודעה

12.  

דרישה שנקבעה בסדרי דין או בנוהג בדבר מסירת הודעה, הגשת כתב בי-דין או המצאתו וכיוצא באלה, רשאי בית הדין, לפי שיקול דעתו, ואם מצא שיש בכך צורך לשם עשיית צדק, לנהוג כדרך שנוהגים בה בהליך אזרחי המתנהל לפני בית משפט; הודעה על דרך המסירה, ההגשה או ההמצאה תובא לידיעת הציבור על דרך פרסום באתר האינטרנט של בית הדין או בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי בית הדין.

תוקף

13.  

(א)  חוק זה יעמוד בתוקף שישה חודשים מיום הפרסום.

 

 

 

(ב) בשים לב למגבלות השונות בשל התפשטות נגיף הקורונה באותה עת ולאפשרות לשוב ולקיים דיונים כסדרם, שר המשפטים, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת וככל שזו טרם הוקמה באישור ועדה מוועדות הכנסת, רשאי לקצר את תוקפו של חוק זה או להאריכו, למשך של עד שישה חודשים, ביחס לכל בתי הדין או לכל הוועדות הרפואיות, או חלקם.

 

תיקון התוספות

14.  

שר המשפטים, בהתייעצות עם השר המוסמך, רשאי לתקן את התוספת הראשונה והשנייה.

 

אי תחולה

15.  

הוראות חוק זה לא יחולו על בית דין שנקבעו לגביו הוראות בתקנות שעת חירום שהותקנו עקב נגיף הקורונה החדש, ואין בהן כדי לגרוע מהנחיה או הוראה אחרת שניתנה ביחס לבית דין כאמור.   

 

ביטול תקנות שעת חירום

16.  

תקנות שעת חירום (דיון בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל בשל התפשטות נגיף הקורונה), התש"ף-2020[11] (להלן בחוק זה – תקנות שעת חירום (דיון בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל)) – בטלות.

 

שמירת דינים

17.  

אין בחוק זה כדי לגרוע מכל סמכות אחרת הנתונה לבית דין מסוים.

 

 

 

                                               תוספת ראשונה

(סעיפים 3 ו-4)

 

 

 

1. ועדת ערר לפי סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות.

 

 

 

2. ועדת ערר לפי סעיף 26 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום), התשי"ט-1959[12] (להלן בחוק זה – חוק הנכים).

 

 

 

3. ועדת ערר לפי סעיף 5 לחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), התש"י-1950[13].

 

 

 

4. ועדת עררים לפי סעיף 16 לחוק נכי רדיפות הנאצים, התשי"ז-1957[14] (להלן בחוק זה – חוק נכי רדיפות הנאצים).

 

 

 

5. ועדה לפי סעיף 3 לחוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954[15].

 

 

 

6. ועדת ערר לפי סעיף 12 לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים)(נזק מלחמה ונזק עקיף), התשל"ג-1973[16].

 

 

 

7. ועדת ערר לפי סעיף 56 לחוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות, התשע"ט-2018[17].

 

 

 

8. ועדת ערר לפי החוק להגברת האכיפה בדיני עבודה, התשע"ב-2011[18].

 

 

 

9. ועדת עררים לפי סעיף 7 חוק החשמל, התשי"ד-1954[19].

 

 

 

10.  ועדת ערר לפי סעיף 39 לחוק הטיס, התשע"א-2011[20].

 

 

 

11.  ועדת ערר לפי סעיף 13 לחוק פיקוח על בתי ספר, התשכ"ט-1969[21];

 

 

 

12.  ועדת ערר לפי סעיף 3 לחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, התשס"ח-2008[22];

 

 

 

13.  הוועדה העליונה לעררים לפי סעיף 195(א) לתקנות התעבורה.

 

 

 

14.  ועדה לפי סעיף 9א לפקודת הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור), 1943[23];

 

 

 

15.  ועדת ההשגות הפועלת לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל שעניינה השגה על שומת מקרקעין שנערכה במסגרת עסקה עם רשות מקרקעי ישראל;

 

 

 

16.  ועדת ערר לפי סעיף 12ב לחוק כביש אגרה (כביש ארצי לישראל), התשנ"ה- 1995[24];

 

 

 

17.  ועדת ערר לפי סעיף 12א לחוק כבישי אגרה (מנהרות הכרמל), התשנ"ה- 1995[25];

 

 

 

18.  ועדת ערר לפי סעיף 4ח לחוק נתיבים מהירים, התש"ס-2000[26].

 

 

 

19.  ועדת ערר לפי סעיף 2 לחוק שירותי הסעד, התשי"ח-1958[27].

 

 

 

20.  ועדת ערר לפי סעיף 9 לחוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית), התשכ"ט-1969[28].

 

 

 

 

 

 

 

תוספת שנייה

(סעיף 5(א))

 

 

 

1. ועדה רפואית עליונה לפי סעיף 12 לחוק הנכים.

 

 

 

2. ועדה רפואית לפי סעיפים 6(א) ו-12א לחוק נכי המלחמה בנאצים, התשי"ד-1954.

 

 

 

3. ועדה רפואית לפי סעיף 8 ו-9 לחוק נכי רדיפות הנאצים.

 

 

 

4. ועדת ערר לפי סעיף 55א לפקודת התעבורה התשכ"א-1961[29].

 

 

 

5. ועדת אבחון לפי סעיף 5 לפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית).

 

 

 

6. ועדה רפואית לעררים לפי תקנה 18 לתקנות מס הכנסה (קביעת אחוזי נכות), התש"ם-1979[30].

 

 

דברי הסבר

כללי: על רקע התפשטות נגיף הקורונה במדינת ישראל, הוטלו בתקנות שעת חירום (התמודדות עם וירוס הקורונה), התש"ף-2020, בתקנות שעת חירום (נגיף קורונה החדש – הגבלת פעילות), התש"ף-2020[31] ובתקנות שעת חירום נוספות, הגבלות שונות לצורך צמצום ההדבקה והתפשטות הנגיף. בתוך כך, נקבעו הוראות על צמצום פעילות ומכסות עבודה למשרדי הממשלה ויחידות הסמך וכן ביחס ליתר המגזר הציבורי.

 

המציאות השוררת במדינת ישראל בעת הזו, בשילוב המגבלות הרפואיות, מקשות על קיום שגרת עבודה רגילה במגוון היבטים. היבט אחד אותו נבקש להסדיר בחוק זה, נוגע לפעילות בתי הדין המינהליים המקיימים ביקורת שיפוטית על החלטות מינהליות שונות, במסגרת הליכים ייעודים שנקבעו לכך בדין. לשם שלמות התמונה, יוער כי הפעילות בבתי המשפט השונים במהלך תקופה זו הוסדרה במסגרת תקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל, התשנ"א-1991, אשר קובעות כי במהלך תוקפה של הודעה על מצב חירום יתקיימו דיונים רק בעניינים המפורטים בתקנה 3 לתקנות האמורות או בהודעת מנהל בתי המשפט. 

 

מטרת החוק המוצע היא להתאים את סמכויות בתי הדין המינהליים השונים ואת נהלי הפעילות בהם למצב החירום במדינה עקב התפשטות הנגיף. לצורך כך מוצע לקבוע כי הגדרת בתי הדין תכלול ערכאות שיש להן סמכות שפיטה במובן חוק בתי דין מינהליים, בין אם הן מנויות בתוספת לחוק בתי דין מינהליים ובין אם לאו. והכל, בניסיון לאזן, מצד אחד, בין יכולתם המוגבלת של מתדיינים לנהל הליכים במהלך תקופה זו (לרבות עצם ההגעה לדיון או עמידה בלוחות הזמנים הקבועים בחוק, בין השאר לצורך הגשת ערר), לנוכח צמצום כוח העבודה במגזר הציבורי והזמינות המוגבלת של המשתתפים בהליך לקיים דיונים, ובין הצורך, מצד שני, לקיים ביקורת שיפוטית ולאפשר במקרים שבהם אין מקום לדחיית דיונים והליכים, דיונים במתכונת ראויה גם במהלך תקופת החירום.

 

סעיף 2: לפי ההסדר המוצע, בתקופת תוקפה של הודעת שר המשפטים על מצב חירום מיוחד בשל התפשטות רחבת היקף של נגיף הקורונה, יחולו על בית דין מינהלי המנוי בתוספת הראשונה, או על ועדה רפואית המנויה בתוספת השנייה, סעיפים 3 עד 4 או סעיף 5, בהתאמה.

 

סעיפים 3 עד 4: מוצע לקבוע כי תקופת תוקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבע בחיקוק או שקבע בית הדין, לרבות בהחלטה הקוצבת מועד נקוב, אלא אם קבע בית הדין אחרת מטעמים שיירשמו. כך, בין השאר, יוקפא מרוץ הזמנים הקבוע בחיקוק להגשת ערר, כך שיתאפשר למי שנפגע מהחלטה עליה ניתן להגיש ערר, שהות ארוכה יותר לנקוט בהליך זה. בתוך כך גם יוקפא מרוץ הזמנים להגשת כתב בי-דין אם המועד להגשתו נקבע בחיקוק או בהחלטת בית הדין. כמו כן, יוקפאו המועדים הקבועים בהחלטות מועצת רשות מקרקעי ישראל באשר לפעילות ועדת ההשגות הפועלת לפי החלטות מועצת מקרקעי ישראל שעניינה השגה על שומת מקרקעין שנערכה במסגרת עסקה עם רשות מקרקעי ישראל. עוד מוצע לקבוע כי מועד לדיון בערר אשר חל בתקופת תוקפה של ההודעה – יידחה, אלא אם קבע בית הדין אחרת מטעמים שיירשמו. מועד דיון שנדחה כאמור ייקבע מחדש לדיון לאחר תום תקופת תוקפה של ההודעה. מוצע כי ההוראות האמורות בדבר הארכת מועדים ובדבר הארכת מועד לקיום דיון, יחולו על ועדת ערר לפי סעיף 5 לחוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), התשל"ו-1976[32] אלא אם קבעה ועדת הערר אחרת מטעמים מיוחדים שיירשמו. לפיכך יוארך, בין השאר, המועד למתן תשובת מנהל הארנונה בהשגה, כאמור בסעיף 4(ב) לחוק האמור.

 

סעיף 5: מוצע לקבוע כי תקופת תוקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים לעשיית דבר שבסדרי דין או בנוהג, שנקבע בחיקוק או שקבעה ועדה רפואית המנויה בתוספת השנייה, לרבות בהחלטה הקוצבת מועד נקוב, אלא אם כן קבעה ועדה רפואית אחרת מטעמים שיירשמו. כך למשל, תקופת תוקפה של ההודעה לא תבוא במניין הימים להגשת ערר לוועדה רפואית. עוד מוצע לקבוע במהלך תקופת תוקפה של ההודעה הוראה בדבר מותב חסר בוועדת האבחון שלפי חוק הסעד (טיפול באנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית). לפי החוק האמור, לפחות פעם בכל שלוש שנים חייב עובד סוציאלי לחוק לשוב ולהביא את עניינו  של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית בפני ועדת אבחון, וזאת בדרך כלל לצורך בחינה עדכנית של צרכיו. עוד קובע החוק כי עובד סוציאלי רשאי לפי חוק להביא את עניינו של אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית לוועדה, בכל עת, על דעת עצמו או לפי בקשת האחראי על אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית. בשל הנסיבות המיוחדות שנוצרו על רקע התפרצות נגיף, התעורר צורך לאפשר לוועדה להתכנס בהרכב מצומצם כדי לאפשר את המשך התנהלותה התקין. יובהר כי אין בהסדר המוצע כדי למנוע מן הוועדה לקיים דיון דחוף בעת שתקבע במידה שהיא סבורה שיש צורך בכך כדי לשמור על טובתו של האדם שעניינו יידון בפניה.

 

לצד האמור בסעיפים 1 עד 5, מוצע לקבוע כי אם מצא בית הדין כי יש לקיים דיון בתיק בתקופת תוקפה של ההודעה, יהיה רשאי לקיימו באמצעות דיון על-יסוד הכתב, במותב חסר או באמצעים טכנולוגיים, כאמור בסעיפים 7 עד 9.

 

סעיף 7: כדי להתמודד עם מגבלות התנועה הקיימות ועם ההוראות בדבר בידוד חברתי, בית דין רשאי, לאחר שאפשר לצדדים המעוניינים בכך להביע דעתכם בעניין, לדון ולהחליט בערר על פי טענות וראיות שהוגשו בכתב בלבד, וללא קיום דיון בנוכחות הצדדים, אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינם של הצדדים. לצורך כך, בית הדין רשאי יהיה לקבוע כי טענות מסוימות או ראיות מסוימות יוגשו על-ידי הצדדים בכתב, בתצהיר או בדרך אחרת שיקבע, והכל לצורך קבלת החלטה מושכלת בערר על יסוד הכתב.

 

סעיף 8: זומן מותב של בית דין לדיון ונעדר מן הדיון חבר מותב אחד שאינו יושב הראש, יתקיים הדיון לפי חברי המותב הנוכחים, ובלבד שיושב הראש שוכנע, לאחר שאפשר לצדדים המעוניינים בכך להביע דעתם בעניין, כי הצורך בקיום הדיון לשם עשיית צדק עדיף מן הטעם לדחיית הדיון. כך, בין השאר, ישקול יושב ראש בית הדין את תחום המומחיות של חבר המותב החסר ואת נחיצות המומחיות החסרה להכרעה בערר, את מורכבות ההחלטה ואת השלכותיה. עוד מוצע לקבוע, כי החלטה במותב חסר שנחלקו בו הדעות תתקבל על פי דעתו של יושב הראש, וכי דיון שנערך במותב חסר יימשך ויסתיים באותו מותב, ובלבד שאין בכך משום עיוות דין, אלא אם כן סבר יושב ראש הוועדה כי השתתפותו של החבר שנעדר תועיל לדיון. בדומה מוצע לקבוע כי הוראה זו תחול גם על ועדה פסיכיאטרית וועדה מיוחדת לפי חוק טיפול בחולי נפש.

 

סעיף 9: לנוכח הוראות הגבלת התנועה ולנוכח ההוראות בדבר הצורך בבידוד חברתי, מוצע לאפשר לבית הדין לקיים דיון באמצעים טכנולוגיים, בכפוף לאמור בחוק זה, והכל כדי להבטיח, ככל הניתן, כי הצדדים לא יפגעו עקב קיום הדיון במתכונת זו. לפיכך מוצע לקבוע כי בית הדין יהיה רשאי להורות, לאחר שאפשר לצדדים המעוניינים בכך להביע דעתם בעניין, כי דיון יתקיים שלא בנוכחות עורר ומייצגו, הדיין, המשיב או כל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, כולם או חלקם, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים שמאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת. מצא בית הדין כי יש להורות על קיום דיון באופן מיידי, רשאי הוא להורות כן ללא קבלת עמדות הצדדים. יובהר, כי החוק המוצע מבקש להחיל את ההסדר האמור גם על  בית הדין לעררים, שהוסדר עד כה באמצעות תקנות שעת חירום (דיון בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל). לפיכך מוצע לקבוע כי דיון בבתי הדין לעררים יתקיים באמצעים טכנלוגיים אם מצא בית הדין שיש לקיים דיון לפי תקנה 3 לתקנות הכניסה לישראל (סדרי דין במצב חירום מיוחד בבית דין לעררים), ובהינתן הכרזת שר המשפטים על מצב חירום מיוחד לפי תקנות אלה. עוד מוצע לקבוע כי בבוא בית הדין להורות על קיום דיון באמצעים טכנולוגיים, ישקול, בין השאר, את עמדות הצדדים אם ניתנו, את האפשרות המעשית לקיים את הדיון במתכונת זו, בשים לב למגבלות הטכניות והמהותיות שכרוכות בה, את דחיפות הדיון, אופיו של הדיון ואת טיבן של הראיות שנדרשות במהלכו, וכן את ההגבלות הנובעות מתקופת החירום, ויורה לקיים דיון כאמור אם מצא שאין בכך כדי לפגוע בעשיית צדק בעניינם של הצדדים. לצורך הבטחת נגישותם של אנשים עם מוגבלות לדיון באמצעים טכנולוגיים, מוצע כי אם אחד המשתתפים בהליך אדם עם מוגבלות, יורה בית הדין על קיום דיון כאמור, רק אם ניתן לקיימו באופן נגיש ובהתאם לתקנות הנגישות. דיון באמצעים טכנולוגיים יעשה באופן שימזער, ככל האפשר, את הפגיעה בצדדים בשל כך שאינם נוכחים בדיון, ויתקיים, ככל האפשר, בדרך שתבטיח כי העורר ומייצגו, המותב, המשיב וכל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, ישמעו זה את זה וישמיעו את עמדתם, ואם אפשר ואם אפשר גם יראו זה את זה, במהלך הדיון. עוד מוצע להסדיר היבטים שונים בדיון באמצעים טכנולוגיים, לרבות קיום שיחה חסויה בין העורר לבין מייצגו. ראש בית הדין או יושב הראש, לפי העניין, רשאי לקבוע הוראות לעניין האמצעי הטכנולוגי הנבחר ולעניין אופן השימוש בו. הוראות כאמור יפורסמו באתר האינטרנט של בית הדין או בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי בתי הדין.

 

סעיף 10: בתקנות שעת חירום דיון בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל, נקבע הסדר לקיום דיון באמצעים טכנולוגיים, בין השאר, בבית הדין לביקורת משמורת. ההסדר המוצע מבקש להישען על ההוראות שנקבעו בתקנות האמורות ולאפשר לבית הדין לביקורת משמורת לקיים דיון שלא בנוכחות המוחזק במשמורת, או המשוחרר בערובה, אלא בהשתתפותו באמצעות אמצעיים טכנולוגיים. בדומה, מוצע לקבוע כי בית הדין יוסמך לקיים דיון שלא בנוכחות בא כוח המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה, אלא בהשתתפות בא כוחם, באמצעות אמצעים טכנולוגיים המאפשרים העברת קול וככל האפשר גם תמונה, בזמן אמת, אם אין אפשרות שיהיו נוכחים בדיון. מוצע כי במקרים המאפשרים זאת, יתקיים הדיון באמצעים טכנולוגיים בנוכחות המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה, והשימוש באמצעים הטכנולוגיים יעשה לצורך השתתפותו של מייצג או אדם אחר שהשתתפותו נדרשת, באופן שימזער, ככל האפשר, את הפגיעה הנגרמת בשל כך שהדיון מתקיים שלא בנוכחותם. דיון באמצעים טכנולוגיים יעשה באופן שימזער, ככל האפשר, את מידת הפגיעה במוחזק במשמורת או במשוחרר בערובה בשל כך שאינו נוכח בדיון, וייעשה בדרך המאפשרת ככל האפשר שהמוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה ומייצגו, הדיין, המשיב וכל אדם אחר שהשתתפותו בדיון נדרשת, ישמעו זה את זה וישמיעו את עמדתם, ואם אפשר גם יראו זה את זה, במהלך הדיון. בית הדין לביקורת משמורת לא יורה על קיום הדיון באמצעות מכשיר המאפשר העברת קול בלבד, אלא אם שוכנע, לאחר שהתאפשר לצדדים להביע דעתם בעניין, כי לא ניתן לקיים את הדיון אלא באופן האמור. מוצע, כי בסירוב המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה להשתתף בדיון באמצעים טכנולוגיים, או בהיעדר השתתפות בשל חובת בידוד מכוח צו בריאות העם,  בית הדין יהיה רשאי לקיים את הדיון בהיעדרו. בית הדין רשאי להורות על קיום הדיון בהיעדר המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה, גם אם סירב כי בא כוחו ישתתף בדיון באמצעים טכנולוגיים, כאמור בסעיף 10(ב). היה המוחזק במשמורת או המשוחרר בערובה מיוצג, תתאפשר שיחה חסויה בינו לבין מייצגו בסמוך לפני הדיון באמצעים הטכנולוגיים, במהלכו ומיד לאחריו.

 

סעיף 11: מוצע לקבוע כי ועדה פסיכיאטרית או ועדה מיוחדת רשאית להורות, לאחר שאפשרה לצדדים להביע את דעתם, כי דיון יתקיים שלא בנוכחות החולה או בא כוחו, או שלא בנוכחות בא כוח היועץ המשפטי לממשלה, לפי העניין, אלא בהשתתפותם באמצעות מכשירים טכנולוגיים שמאפשרים העברת קול וככל האפשר גם העברת תמונה, בזמן אמת, כמוצע בסעיף זה.

 

סעיף 12: מוצע לקבוע כי במהלך תקופת תוקפה של ההודעה, בית הדין יהיה רשאי לנהוג, לפי שיקול דעתו, ואם מצא שיש בכך צורך לשם עשיית צדק, כדרך שנוהגים בה בהליך אזרחי המתנהל לפני בית המשפט בכל הנוגע לדרישה שנקבעה בסדרי דין או בנוהג בדבר מסירת הודעה, הגשת כתב בי-דין או המצאתו וכיוצא באלה. . והכל, תוך מתן הדעת למידת הנגישות של אוכלוסיות רלבנטיות לאמצעים אלה, ולצורך במתן פתרונות נקודתיים במקרים המתאימים. כך למשל, יכול בית דין להורות על המצאת מסמכים והחלטות וכן על הגשת כתבי בי-דין, באמצעות עותק אלקטרוני שיישלח לכתובת דואר אלקטרונית. והכל, כדי להקל על ציבור המתדיינים וכדי להבטיח את צמצום היציאה למרחב הציבורי בעת הזו ואת העמידה בכללי הריחוק החברתי. הודעה על דרך ההמצאה או ההגשה תפורסם באתר האינטרנט של בית הדין או בדרך הרגילה בה נמסרות לקהל המתדיינים הודעות על-ידי בתי הדין.

 

סעיף 13: מוצע כי החוק יעמוד בתוקפו שישה חודשים מיום הפרסום. עוד מוצע לקבוע כי בשים לב למגבלות השונות עקב נגיף הקורונה באותה עת ולאפשרות לשוב ולקיים דיונים כסדרים, שר המשפטים, באישור ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת וככל שזו טרם הוקמה באישור ועדה מוועדות הכנסת, רשאי לקצר את תוקפו של חוק זה או להאריכו, למשך של עד שישה חודשים, ביחס לכל בתי הדין או לכל הוועדות הרפואיות, או חלקם.

 

סעיף 14: מוצע כי שר המשפטים, בהתייעצות עם השר המוסמך, רשאי לתקן את התוספת הראשונה והשנייה, לגרוע בתי דין או ועדות רפואיות המנויים בתוספות או להוסיף לתוספות בתי דין או ועדות רפואיות אחרות. 

 

סעיף 15: מוצע לקבוע כי הוראות חוק זה לא יחולו על בית דין שנקבעו לגביו הוראות בתקנות שעת חירום שהותקנו עקב נגיף הקורונה החדש, ואף אין בהן כדי לגרוע מהנחיה או הוראה אחרת שניתנה ביחס לבית דין כאמור.

 

סעיף 16: מוצע לבטל את תקנות שעת חירום (דיון בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל בשל התפשטות נגיף הקורונה), התש"ף-2020, ולהסדיר במסגרת חוק זה את אופן קיום הדיונים בבתי הדין לפי חוק הכניסה לישראל באמצעים טכנולוגיים במהלך תקופת החירום.

 

סעיף 17: אין בחוק זה כדי לגרוע מכל סמכות אחרת הנתונה לבית דין מסוים. 

 

 



[1] כהגדרתו בתקנות בתי המשפט ולשכות ההוצאה לפועל (סדרי דין במצב חירום מיוחד), התשנ"א-1991 ובתקנות הכניסה לישראל (סדרי דין במצב חירום מיוחד בבית דין לעררים), התש"ף-2020.

[2] ס"ח התשנ"ב, עמ' 90.

[3] ס"ח התשי"ב, עמ' 354.

[4] ק"ת התש"ף, עמ' 516 ועמ' 762.

[5] ק"ת התשנ"א, עמ' 446 (תוקנו: י"פ התש"ף, עמ' 5044; עמ' 5056).

[6] ס"ח התשל"ו, עמ' 252.

[7] ס"ח התשכ"ט, עמ' 132.

 

[9] ק"ת התש"ף, עמ' 796. 

[10] ק"ת התשע"ג, עמ' 968.

[11] ק"ת התש"ף, עמ' 808.

[12] ס"ח התשי"ט, עמ' 276.

[13] ס"ח התש"י, עמ' 162.

[14] ס"ח התשי"ז, עמ' 163.

[15] ס"ח התשי"ד, עמ' 76.

[16] ק"ת התשל"ג, עמ' 1682.

[17] ס"ח התשע"ט, עמ' 14.

[18] ס"ח התשע"ב, עמ' 62.

[19] ס"ח התשי"ד, עמ' 190. 

[20] ס"ח התשע"א, עמ' 830.

[21] ס"ח התשכ"ט, עמ' 180.

[22] ס"ח התשס"ה, עמ' 742.

[23] ע"ר 1305, עמ' (ע) 32, (א) 44.

[24] ס"ח התשנ"ה, עמ' 490

[25] ס"ח התשנ"ה, עמ' 493

[26] ס"ח תש"ס, עמ' 199

[27] ס"ח התשי"ח, עמ' 103.

[28] ס"ח התשכ"ט, עמ' 132.

[29] דיני מ"י 7, עמ' 173.

[30] ק"ת התש"ם, עמ' 470.

[31] ק"ת התש"ף, עמ' 812.

[32] ס"ח התשל"ו, עמ' 252.