תוכן עניינים
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, (תיקון מס' 3) (הוראת שעה לעניין מינוי נאמן), התש"ף-2020
ב. מטרת החוק המוצע, הצורך בו, עיקרי הוראותיו והשפעתו על הדין הקיים
ג. השפעת תזכיר החוק המוצע על התקציב ועל התקן המנהלי של המשרד היוזם, משרדים אחרים ורשויות אחרות.
ד. להלן נוסח תזכיר החוק המוצע:
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (תיקון מס' 3) (הוראת שעה לעניין מינוי נאמן), התש"ף-2020
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, (תיקון מס' 3) (הוראת שעה לעניין מינוי נאמן), התש"ף-2020
תזכיר החוק מבקש להאריך את הוראת השעה המאפשרת מינוי נאמן שלא מתוך רשימת הנאמנים שתגובש לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי והתקנות שיותנו מכוחו.
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018 )להלן – החוק), נכנס לתוקף ביום ט"ו באלול התשע"ט (15 בספטמבר 2019) (להלן – יום התחילה). לפי החוק, עם מתן צו לפתיחת הליכים ימונו נאמנים בהליכי חדלות פירעון בידי בית המשפט, הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי (להלן – הממונה) או רשם ההוצאה לפועל, לפי העניין. לפי סעיפים 33 ו־125 לחוק, הנאמנים ימונו מתוך רשימות נאמנים שיגובשו בידי ועדות ציבוריות לפי כללים שיקבע שר המשפטים בתקנות, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת (להלן – ועדת חוקה). זאת, כדי להימנע ממצב שבו יופעל לחץ על נאמן לפעול לטובת נושה כזה או אחר, כדי לא לפגוע ביכולתם של שחקנים חדשים להיכנס לתחום העיסוק כנאמנים ובשל החשיבות של זהות הנאמן ומומחיותו להצלחת ההליך.
ביום י' בכסלו התשע"ט (18 בנובמבר 2018) פרסמה שרת המשפטים להערות הציבור את טיוטת תקנות חדלות פירעון ושיקום כלכלי (כללים לעניין גיבוש רשימת נאמנים), התשע"ט-2019 (להלן – התקנות), אשר קובעות הליך רב-שלבי לגיבוש רשימות הנאמנים. פרסום הטיוטה במועד האמור נעשה במטרה להשלים את התקנת התקנות טרם כניסת החוק לתוקף, באופן שיאפשר לקיים את ההליך שהותווה בהן ואת כלל הפעולות הדרושות, ברמה המשפטית והפרקטית, להשלמת גיבוש הרשימות, לפני יום התחילה.
ואולם בשל הקדמת הבחירות לכנסת ה-21 ויציאתה של הכנסת לפגרת בחירות נוספת, לא ניתן היה לסיים את התקנת התקנות, אשר דורשת כאמור את אישורה של ועדת החוקה, במועד שיאפשר את השלמת גיבוש רשימות הנאמנים לפני יום התחילה. לנוכח האמור, ביום 24 ביולי 2019 התווספה לחוק הוראת שעה ולפיה במהלך תקופה של כתשעה חודשים מיום התחילה (להלן – תקופת הוראת השעה), יהיה ניתן למנות נאמנים שלא מתוך רשימת נאמנים, בדומה לדין החל ערב כניסת החוק לתוקף.
כך, בתקופת הוראת השעה, מינוים של נאמנים בהליכי חדלות פירעון של יחידים המשיך להיעשות מתוך מאגר המנהלים המיוחדים שהקים הכונס הרשמי, המשמש בהליכים לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980. תנאי הסף להכללה במאגר זה, שעודכן לאחרונה בשנת 2017, כללו דרישה לניסיון מקצועי מוכח של שלוש שנים לפחות, כעורך דין או כרואה חשבון, בתחום של ניהול הליכי פשיטת רגל, פירוק או הבראת חברות, וכן עמידה בבחינה מקצועית.
מאז תיקון החוק והוספת הוראת השעה לא הוקמה ועדת חוקה הנחוצה לאישור התקנות, ולכן מוצע להאריך את הוראת השעה לפרק זמן של שנה באופן שיאפשר השלמת התקנת התקנות וגיבוש רשימת הנאמנים בהתאם לאותן תקנות.
אין.
תזכיר חוק מטעם משרד המשפטים:
תזכיר חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (תיקון מס' 3) (הוראת שעה לעניין מינוי נאמן), התש"ף-2020
|
|
|
|
|||
|
1. |
בסעיף 376א בחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע"ח-2018, (להלן – החוק העיקרי) – |
||||
|
|
|
|
(1) בסעיף קטן (א) במקום המילים "עד יום ט' בתמוז התש"ף (1 ביולי 2020)" יבוא: |
||
|
|
|
|
|
"עד יום כ"א תמוז התשפ"א (1 ביולי 2021)" |
|