תאריך תצוגה: 29/03/2020

טיוטת צו

 

א. שם הצו המוצע

צו התקנים (פטור ממילוי אחר דרישות תקן רשמי)(הוראת שעה), התש"ף–2020

 

 

ב. מטרת הצו המוצע והצורך בו

מטרת הצו היא לאפשר המשך שימוש במלאי בנזין בעל לחץ אדים גבוה (עד 80 קילופסקל), המיועד לשימוש בחודשי החורף והמעבר, זאת עד 31 למאי 2020, ובכך להקטין את הפגיעה הכלכלית ולהפחית את הפגיעה באיכות הסביבה. כמוכן מטרת הצו -להרחיב את התקופה בה ניתן לייצר ולייבא בנזין בעל לחץ  אדים נמוך (עד 60 קילופסקל) המיועד לשימוש בקיץ.

 

 

 

 

ג. להלן נוסח טיוטת הצו המוצע:


 

טיוטת צו מטעם משרד הכלכלה והתעשייה:

טיוטת צו התקנים (פטור ממילוי אחר דרישות תקן רשמי)(הוראת שעה)(מס' 3), התש"ף–2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 16(א)(1) לחוק התקנים, התשי"ג–1953[1], אני מצווה לאמור:

פטור מדרישות תקן רשמי

1.  

בתקן ישראלי ת"י 90 חלק 2 – בנזין לרכב מנועי: בנזין נטול עופרת, מספטמבר 2014[2], בסעיף 5.5.2 -

 

 

(א)  לא תחול הדרישה הקבועה בטבלה 4א לעניין לחץ האדים בבנזין, ובלבד -

 

 

 

(1)      שלחץ האדים המרבי לא יעלה על 80 קילופסקל;

 

 

 

(2) שהערה (ג) לטבלה תמשיך לחול בשינוי זה: התקופה המצוינת באותה הערה תוארך כך שבמקום "ה-15 באפריל ל-30 באפריל" יבואו "ה- 8 באפריל עד ה-31 במאי".

תוקף

2.

תוקפו של צו זה עד יום ח' בסיוון התש"ף (31 במאי 2020).

 

 

________ התש"ף (________ 2020)

 (חמ 3-95-ת2)

 

__________________

אלי כהן

שר הכלכלה והתעשייה


 

דברי הסבר

תכונותיו של בנזין 95 נקבעות בתקן ישראלי 90 חלק 2, בנזין לרכב מנועי: בנזין נטול עופרת (להלן – התקן), שהינו תקן רשמי.

סעיף 5.5.2 לתקן קובע, בין היתר, את לחץ האדים (רמת הנדיפות) המרבי בבנזין. לחץ האדים בבנזין מושפע מטמפרטורת הסביבה ולכן לחץ האדים המרבי החודשי הקיץ (מאי עד אוקטובר) הוא 60 קילופסקל, לעומת לחץ האדים המרבי בחודשי המעבר והחורף (נובמבר עד אפריל) שעומד על 80 קילופסקל.

מדינת ישראל רכשה בשנים קודמות לצרכי מלאי חירום כמות משמעותית של בנזין 95. חלק מן המלאי מאוחסן במכלים פתוחים באופן שלחץ האדים שלו מתאים לחודשי החורף והמעבר ולא לחודשי הקיץ.

משרד האנרגיה מעריך כי מדובר בכמות משמעותית, שלא ניתן יהיה להספיק ולשווק במהלך תקופת המעבר ולהחליפו בבנזין קיצי. כמו כן, הנזק הנאמד על ידי משרד האנרגיה הוא בכמה מישורים: ראשית, במידת הצורך לא יתאפשר שימוש במלאי האמור בשעת חירום בחודשי הקיץ. שנית עלול להיגרם הפסד כספי של בין מאות אלפי למיליוני שקלים. שלישית, רמת הנדיפות הגבוהה של המלאי האמור עלולה לגרום לשחרור מוגבר של מזהמים לסביבה, כגון בנזן.

עוד יצוין כי בדיון האחרון שהתקיים בנושא בתאריך ה-12 במרץ 2020, בוועדה טכנית 5310 במכון התקנים הישראלי, אושר גיליון תיקון לתקן ישראלי 90 חלק 2, שכולל הארכת תקופת המעבר לחודש מאי. גיליון התיקון נקבע לשנה.

לנוכח הדברים האמורים מוצע הפטור כאמור לצורך שיווק חד פעמי עד 31 במאי 2020 של מלאי הבנזין עם לחץ האדים שמתאים לחודשי המעבר והחורף.



[1] ס"ח התשי"ג, עמ' 30; התשע"ז, עמ' 162.

[2] י"פ התשע"ה, עמ' 1727.