תאריך תצוגה: 09/03/2020

תוכן עניינים

טיוטת תקנות.. 2

א. שם התקנות המוצעות. 2

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן. 2

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:. 2

טיוטת תקנות המכס (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התש"ף -2020. 3

1. הפחתה בשל התנהגות המפר. 3

2. הפחתה בשל נסיבות אישיות. 4

3. הפחתה בשל כמה נסיבות.. 4

4. הפחתה בשל בדיקת הצהרות יבוא לאחר התרתן. 4

5. הפחתה בשל התחשבות במחזור עסקאות.. 4

6. עדכון סכומים.. 5

7. תחילה. 5

דברי הסבר. 6


 

טיוטת תקנות

 

א. שם התקנות המוצעות

תקנות המכס (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התש"ף-2020

 

 

ב. מטרת התקנות המוצעות והצורך בהן

פרק שלושה עשר א' לפקודת המכס קבע כי ניתן להטיל עיצומים כספיים בגין ביצוע הפרות שונות של פקודת המכס. מטרת תקנות אלו היא לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להפחית את סכומים העיצומים הכספיים, ואת שיעורי ההפחתות. 

 

ג. להלן נוסח טיוטת התקנות המוצעות:


 

טיוטת תקנות מטעם משרד האוצר:

טיוטת תקנות המכס (הפחתה של סכומי עיצום כספי), התש"ף -2020

 

 

בתוקף סמכותי לפי סעיף 223ז(ב) לפקודת המכס[1] (להלן- הפקודה), ובהתייעצות עם שר המשפטים, אני מתקין תקנות אלה:

 

 

 

הפחתה בשל התנהגות המפר

1.  

(א)  המנהל רשאי להפחית למפר את סכום העיצום הכספי, בהתקיים נסיבה מהנסיבות כמפורט בפסקאות להלן ובשיעור כמפורט לצידה:

 

 

 

(1) בהפרה לפי סעיף 223ב(ז)(1) לפקודה שלא בוצעה בידי משלח בין- לאומי, שבה הוגש מצהר באיחור של עד 6 שעות מהמועד שנקבע בסעיף 53 לפקודה או עד שעתיים לפני מועד הגעת הטובין לישראל, או עד מחצית הזמן שממועד יציאת הטובין לישראל ועד למועד הגעתם של הטובין לישראל, לפי המוקדם מביניהם- 75 אחוזים;

 

 

 

(2) לא הפר את אותה הוראה שבשלה מוטל העיצום הכספי בשלוש השנים שקדמו להפרה – 10 אחוזים, ואם לא הפר, בארבע השנים שקדמו להפרה, כל הוראה מהוראות דיני המכס – 20 אחוזים; לעניין זה, "דין מכס" – דין המסדיר ייבוא או ייצוא של טובין;

 

 

 

(3) בהפרה לפי סעיף 223ב(ב)(1) ו223ב(ג)(1)- המפר לא הפר בעבר את אותה הוראה שבשלה מוטל העיצום הכספי, ובגין ההפרה לא נוצר הפרש מסי יבוא העולה על 2,500 שקלים חדשים- 50 אחוזים; במקרים בהם מתקיימות הנסיבות האמורות בפסקה זו, לא תחול  ההפחתה הקבועה בפסקה (2);

 

 

 

(4) המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל – 40 אחוזים.

 

 

(ב) בהפרה לפי סעיף 223ב(ז)(1) לפקודה שבוצעה בידי משלח בין- לאומי, רשאי המנהל להפחית למפר את סכום העיצום הכספי ל- 1000 שקלים חדשים בגין כל מצהר.

הפחתה בשל נסיבות אישיות

2.  

ראה המנהל, לגבי מפר שהוא יחיד, שההפרה נגרמה בשל נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה של העיצום הכספי או שהתקיימו בו נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין עם המפר, רשאי הוא להפחית למפר את סכום העיצום הכספי בשיעור של 50 אחוזים.

הפחתה בשל כמה נסיבות

3.  

התקיימו לגבי מפר כמה נסיבות כאמור בתקנות 1 ו-2, רשאי המנהל להפחית למפר מסכום העיצום הכספי את השיעורים המנויים לצד אותן נסיבות במצטבר, ובלבד ששיעור ההפחתה המצטבר לא יעלה על 75 אחוזים מסכום העיצום הכספי.

הפחתה בשל בדיקת הצהרות יבוא לאחר התרתן

4.  

נוסף על האמור בתקנה 3, בהפרה לפי סעיף 223ב(ג), מצא המנהל כי בוצעה הפרה זהה במספר הצהרות יבוא שהוגשו על ידי אותו מפר ונבדקו לאחר התרתן, ועלה סכום העיצום הכספי על 15,000 שקלים חדשים,  רשאי המנהל להפחית את הסכום לסכום של 15,000 שקלים חדשים.

הפחתה בשל התחשבות במחזור עסקאות

5.  

(א)  בסעיף זה -

 

 

 

"אישור לעניין גובה מחזור העסקאות" – כמפורט להלן, לפי העניין:

 

 

 

 

(1)       לעניין מפר החייב לפי דין במינוי רואה חשבון מבקר כהגדרתו בחוק החברות, התשנ"ט-1999[2] – אישור שנתן רואה החשבון המבקר;

 

 

 

 

(1) לעניין מפר שהוא אגודה שיתופית – אישור של מי שביקר את חשבונותיה של האגודה השיתופית לפי סעיף 20 לפקודת האגודות השיתופיות[3];

 

 

 

 

(2) לעניין מפר אחר – אישור שנתן רואה חשבון או אישור שנתן יועץ מס מייצג כהגדרתו בחוק הסדרת העיסוק בייצוג על ידי יועצי מס, התשס"ה-2005[4], כי גובה מחזור העסקאות שהציג המפר תואם לאמור במסמך שהוגש לרשות המסים בישראל או למוסד לביטוח לאומי לפי דין;

 

 

 

"מחזור עסקאות" – מחזור עסקאות של עוסק כהגדרתו בחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975[5], ולעניין מלכ"ר כהגדרתו בחוק האמור – מחזור כהגדרתו בתוספת השנייה לחוק העמותות, התש"ם-1980[6].

 

 

(ב) מצא המנהל שסכום העיצום הכספי עולה על 5 אחוזים ממחזור עסקאותיו של המפר, רשאי הוא להפחית את הסכום ל-5 אחוזים ממחזור העסקאות שלו.

 

 

(ג)  מצא המנהל כי קיים הפרש מסי יבוא בשל הפרה זהה בלמעלה מ- 20 הצהרות יבוא שהוגשו מטעם אותו יבואן מפר ונבדקו לאחר התרתן, ועלה סכום העיצום הכספי על 2 אחוזים ממחזור עסקאותיו של היבואן המפר, רשאי המנהל להפחית את הסכום ל- 2 אחוזים ממחזור העסקאות שלו.

 

 

(ד) תקנות משנה (ב) ו-(ג) יחולו בין אם הופחת סכום העיצום הכספי לפי תקנה 1 או 2 ובין אם לאו.

 

 

(ה)  מפר המבקש הפחתה של סכום העיצום הכספי לפי תקנה זו, יגיש למנהל אישור, לעניין גובה מחזור העסקאות שלו, בתוך 30 ימים ממועד מסירת ההודעה על כוונת חיוב.

עדכון סכומים

6.  

הסכומים שנקבעו בתקנות אלו יתעדכנו בהתאם להוראת סעיף 223ח לפקודה.

תחילה

7.  

תחילתן של תקנות אלה 30 יום מיום פרסומן.

 

 

 

 

 

___ ב________ התש"ף (___ ב________ 2020)

 (חמ 3-5664)

 

__________________

משה כחלון

שר האוצר

 


 

דברי הסבר

 

בסימן ב' לפרק שלושה עשר א' לפקודת המכס נקבע כי המנהל רשאי להטיל עיצומים כספיים בגין הפרות שונות של פקודת המכס, וכן את גובה העיצום שיוטל. סעיף 223ז(ב) לפקודת המכס קובע כי "שר האוצר, בהתייעצות עם שר המשפטים, רשאי לקבוע מקרים, נסיבות ושיקולים שבשלהם ניתן יהיה להטיל עיצום כספי בסכום הנמוך מהסכומים הקבועים בסימן זה או בתוספת, ובשיעורים שיקבע". בתקנות אלו מוצע לאפשר למנהל הפחתה של העיצום הכספי בשל התנהגות חיובית של המפר, בשל נסיבות אישיות, בשל בדיקת הצהרות יבוא לאחר התרתן ובשל התחשבות במחזור עסקאותיו של המפר.

יצוין כי התקנות המוצעות מתייחסות להפרות המבוצעות בקשר לייבוא של טובין בלבד.

במקביל לפרסומה של טיוטה זו יפורסמו גם טיוטות של נוהל התראה מנהלית ושל נוהל מדיניות אכיפה, וזאת על מנת לאפשר לציבור לקבל תמונת מצב מלאה לגבי אכיפתם של העיצומים הכספיים.

 

 



[1] דיני מדינת ישראל, נוסח חדש 3, עמ' 78; ס"ח התשע"ח, עמ' 256.

[2] ס"ח התשנ"ט, עמ' 189.

[3] חוקי א"י, כרך א', עמ' 360.

[4] ס"ח התשס"ה, עמ' 114.

[5] ס"ח התשל"ו, עמ' 52.

[6] ס"ח התש"ם, עמ' 210.